Agrifoodclicks

Ministeries voor de Nieuwe Tijd: publiek pleidooi voor stille, schone, sociale, solidaire en circulaire samenleving

Ministeries voor

 

Een publiek pleidooi voor een stille, schone, sociale, solidaire en circulaire samenleving als basis voor gezonde generaties.

Het coronavirus heeft de wereld op zijn kop gezet. Dit boek geeft een verzameling van doordachte en speelse vooruitzichten.

Deskundigen uit alle hoeken van de samenleving laten zien hoe we die vooruitzichten kunnen realiseren, met nieuwe ministeries die passen bij de behoeften van nu en verder gaan dan de wereld van overmorgen. Ministeries die op het eerste gezicht verschillend lijken, maar veel met elkaar gemeen hebben. Door oog en oor te hebben voor elkaar, door veel meer open te staan voor de menselijke maat en onze innerlijke waarden bewust te omarmen, zijn we in staat het samen te rooien.

Het boek geeft volop inspiratie op een breed terrein en beschrijft de visie van een reeks Ministeries waaronder het Ministerie van Verbinding, Nuance, Stilte, Lokale gemeenschappen, Alternatieven en natuurlijke steden, Organische groei en Duurzame Delta’s.

Het Ministerie van Vitaal Voedsel is nog niet beschreven, maar dat zou ik ons allemaal wel gunnen, zoals Petra Hiemstra schrijft.

De voorstellen in Ministeries voor de Nieuwe Tijd zijn concreet en haalbaar. Door te investeren in zaken die dichtbij onszelf liggen, verdwijnen schadeposten die anders ‘vanzelf’ zouden ontstaan. Dit boek biedt handelingsperspectief voor iedereen.

Over de auteur

Petra Hiemstra (1975) is loopbaan- en carrièrecoach van professionals die op zoek zijn naar verdere innerlijke groei, focus en reflectie. Petra is een verbinder van het eerste uur, zoals ze ook met de interviews in dit boek laat zien: Ik geloof dat juist de mensen die veel geven, ook zelf regelmatig inspiratie en “voeding voor de ziel” verdienen.

In haar eerste boek ‘Ministeries van de nieuwe tijd’ stelt ze toekomstmakers de vraag: Als jij je ideale ministerie mag vormgeven, hoe zou jouw ministerie dan heten en welke vijf speerpunten staan er centraal?’

Bestellen

Het boek met korting bestellen? Mail naar petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl

(06)33803867

De uitgave is ook (zonder korting) verkrijgbaar via bol.com of via de lokale boekhandel.

Ministeries van de Nieuwe Tijd. 

ISBN 978-90-831036-0-0

NUR 740 en 805

 

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Kips vega assortiment wordt blijvertje in het schap

Kips Snijworst vega - Assortiment 158714 (2)

 Het assortiment Kips vega producten wordt een blijvertje in het schap. De productinnovatie zorgt voor een blijvend nieuwe omzet. Dit blijkt uit

de IRI Stayers Top-20. Kips Vega  staat in deze top-20 van succesvolle innovaties met een zeer hoge index van 187. Deze positie betekent dat de in 2018 geïntroduceerde vega-producten van Kips blijvend nieuwe omzet genereren.

Kips, tot dan toe vooral bekend van de leverworst, smeerleverworst en paté, introduceerde in 2018 vegavarianten van deze vier producten. Moederbedrijf Zwanenberg Food Group speelde hiermee in op de groeiende vraag van de Nederlandse consument naar vleesvervangers.

Sanne Westdijk, Brand Manager Kips: “Een positie in deze Stayers Top-20 is een heel bijzondere prestatie en toont het blijvende succes van het Kips vega-assortiment. Voor ons als producent betekent dit dat het vega-assortiment waarde toevoegt en zijn plek op het schap meer dan waard is.”

 

Over Zwanenberg Food Group

Zwanenberg Food Group is een voedingsmiddelenconcern met 1.800 medewerkers en een omzet van circa € 540 miljoen. Zwanenberg produceert vleesconserven, snacks, soepen, sauzen, gemaksmaaltijden en vegetarische producten. De onderneming exporteert vleesconserven – onder andere onder de merknaam ZWAN – naar meer dan honderd landen wereldwijd. In de Benelux is de onderneming vooral bekend van de merken Kips (leverworst, paté, snacks, vegaproducten), Huls (droge worst), Struik (knakworst, soepen, maaltijden) en Chicken Tonight (maaltijdsauzen). Zwanenberg Food Group heeft productielocaties in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Colruyt stapt in mosselkweek

Belgische mosselen - op zee (2) Belgische mosselen - op zee (3) Belgische mosselen - op zee (1)PERSBERICHT Halle, 10 december 2020

 

Voorbeeld van ketenintegratie

Colruyt Group verwerft vergunningen om Belgische mosselen te kweken in de Noordzee

Zoektocht naar partners om infrastructuur op zee te bouwen en mosselen te kweken gaat van start

 

Colruyt Group heeft recent de gebruiks- en milieuvergunning voor projectzone C in de Noordzee verworven. Zone C ligt op 5 kilometer voor de kust van Nieuwpoort en Koksijde en is beter gekend als de Westdiepzone. Colruyt Group vroeg in april 2020 de nodige vergunningen aan om er in een eerste fase Belgische mosselen en later ook oesters en zeewier te kweken. Met de vergunningen op zak zoekt de groep nu naar partners voor de installatie en het onderhoud van de mossellijnen, de kweek en oogst van Belgische mosselen en de verwerking en verpakking ervan. De groep verwacht pas ten vroegste een eerste beperkte mosseloogst in het najaar van 2022 en hoopt in 2023 op een volwaardig Belgisch mosselseizoen.

Gefaseerde en doordachte aanpak

Met de vergunningen op zak heeft Colruyt Group een eerste belangrijke horde genomen om op termijn mosselen, platte oesters en zeewier te kweken in de Noordzee. De gecombineerde kweek van deze drie inheemse soorten in volle zee zou uniek zijn in de wereld en een absolute primeur voor de Belgische Noordzee. “Er is heel veel onderzoek en innovatie aan voorafgegaan, maar nu komt de realisatie van de allereerste zeeboerderij in de Noordzee wel heel dichtbij”, vertelt Stefan Goethaert, directeur kwaliteit en productie bij Colruyt Group. “Op een dergelijke schaal mosselen, oesters en zeewier kweken in de Noordzee is nog niet eerder gedaan. We weten ook dat dit niet evident zal zijn gezien de ruwe condities en de stroming in de Belgische Noordzee. Daarom gaan we stap voor stap te werk.”

Colruyt Group zal elke fase van dit project, van het ontwerp tot de bouw en het onderhoud van de zeeboerderij, gefaseerd en weldoordacht aanpakken. “We zijn het ontwerp van onze installatie nu aan het finaliseren, tot aan de materiaalkeuze toe. Wanneer het ontwerp finaal is, kunnen we met potentiële partners rond de tafel gaan zitten. Daar willen we in de eerste helft van 2021 werk van maken, om dan in de tweede helft van dat jaar effectief te starten met de installatie van de eerste mossellijnen.”

De groep zal in een eerste fase een kwart van de oppervlakte van zone C benutten. Daar zal het een 50-tal mossellijnen inzaaien, die zo’n 250 ton mosselen zullen opleveren. Een eerste beperkte mosseloogst zou in het najaar van 2022 aan de orde zijn. De groep mikt op 2023 om een eerste volwaardig mosselseizoen mee te pikken en zo voor het eerst Belgische mosselen aan te bieden in al haar winkels.

Duurzame en lokale partnerships

Colruyt Group zal voor het ontwerp, de bouw en de exploitatie van de zeeboerderij, alsook voor het opzetten van de verdere verwerkingsketen (kweek, oogst, verwerking en verpakking) een beroep doen op partners met de nodige expertise. Ook voor het garanderen van de veiligheid in en rond de zeeboerderij en voor het monitoren van de impact op het milieu, zal de groep gerichte partnerships aangaan. “Waar mogelijk willen we de voorkeur geven aan lokale, Belgische partners”, vult Stefan Goethaert aan. “We zijn ervan overtuigd dat we met dit project een nieuwe waardeketen in België kunnen opzetten, en op die manier kunnen bijdragen tot lokale werkgelegenheid en vernieuwing in de Belgische aquacultuur- en voedingssector. We vinden het zelf heel belangrijk om te investeren in dergelijke innovatieve projecten en zijn verheugd om de Belgische waterbouwer DEME als mede-investeerder aan boord te hebben.”

Impact op het milieu

Colruyt Group hecht bijzonder veel belang aan het milieu en zal de commerciële activiteiten daarom combineren met natuurbeheer in de Noordzee. Er is een sterk geloof dat de kweek van mosselen, oesters en zeewier een positieve invloed zal hebben op de waterkwaliteit én de biodiversiteit op en rond de kweekinfrastructuur. De impact op het milieu zal de komende jaren goed gemonitord worden. De groep zal daarover verslag uitbrengen aan een begeleidingscomité waarin verschillende overheidsdiensten zullen zetelen. De Wetenschappelijke Dienst Beheerseenheid van het Mathematisch Model van de Noordzee (BMM) die de milieueffecten beoordeelde en advies uitbracht aan de minister zal vertegenwoordigd zijn in dit comité.

Brigitte Lauwaert, diensthoofd van BMM: “BMM verleent al sinds 1980 advies over de bescherming van het Belgische deel van de Noordzee. Nu wordt er voor het eerst een commercieel aquacultuurproject vergund, een unicum in de Belgische maritieme geschiedenis. Op basis van onze wetenschappelijke expertise hebben wij hard gewerkt aan de voorwaarden waaraan het project moet voldoen en aan een monitoringsprogramma om de effecten van de zeeboerderij in kaart te brengen. Dit monitoringsprogramma wordt door BMM en Colruyt Group samen uitgevoerd aldus Stefan Goethaert. Daarnaast zet de groep in op constructief overleg met alle betrokkenen, zoals de lokale besturen, de havens, de visserij en de pleziervaart.

“We beseffen heel goed dat sommige partijen zich vragen stellen en blijven in dialoog gaan”, stelt Stefan Goethaert. “Tegelijk zijn we ervan overtuigd dat heel wat lokale spelers positief staan tegenover de komst van een zeeboerderij en hier mee hun schouders willen onderzetten. Wie interesse heeft in ons project, nodigen we uit om met ons rond de tafel te zitten.”

Blijven inzetten op onderzoek en overleg

Colruyt Group investeert naast dit commerciële project ook in onderzoek en innovatie in aquacultuur. Zo maakt de groep deel uit van een onderzoeksproject in zone C, waarbij de combinatie van aquacultuur en passieve visserij onderzocht wordt. “We zijn ervan overtuigd dat de zeeboerderij heel wat inzichten zal opleveren en zo een meerwaarde zal betekenen voor lopende en toekomstige onderzoeksprojecten, waar we aan zullen blijven deelnemen.”

Over Colruyt Group

Colruyt Group is actief in de distributie van voedingswaren en non-food in België, Frankrijk en Luxemburg, met ongeveer 600 eigen winkels en 580 aangesloten winkels. In België gaat het om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Cru, Dreamland, Dreambaby, Fiets! en de geaffilieerde winkels Spar en Spar Compact. In Frankrijk zijn er naast Colruyt-winkels ook geaffilieerde winkels van Coccinelle, Coccimarket en Panier Sympa. De groep is ook actief in de foodservice business (levering van voedingswaren aan hospitalen, bedrijfskeukens en horecabedrijven) in België via Solucious. De overige activiteiten omvatten de verdeling van brandstoffen in België (DATS 24), print en document management oplossingen (Symeta) en productie van groene energi an EUR 9,5 miljard. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) ondee (Eoly). De groep telt meer dan 30.000 medewerkers en realiseerde in 2019/20 een omzet van

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

MAAS en Health Food Wall starten met innovatief foodconcept op kantoor The Treat

The Treat CS_MAAS_11vTheTreat CS_MAAS_08v

MAAS en Health Food Wall brengen een innovatief onbemand foodconcept op de markt voor op kantoor. The Treat biedt een  assortiment met diverse maaltijden als salades, sandwiches, wraps, yoghurt en smoothies. Door het gebruik van RFID tags in combinatie met de app of bankpas is The Treat 24/7 te gebruiken.

Health Food Wall werkt met gekoelde automaten zoals te zien op o.a. Schiphol Airport en de Radboud Universiteit, die flexibel en onbemand vegetarische en veganistische producten aanbieden. Door een samenwerking aan te gaan met MAAS wil Health Food Wall een bredere markt aanspreken en een oplossing bieden voor de veranderende cateringcultuur in bedrijven, ziekenhuizen en universiteiten.

“Health Food Wall wil met The Treat een onbemand foodconcept aanbieden dat focust op gezond, vers en smaakvol. Met onze huidige plantaardige vending machines hopen wij met The Treat gezond eten op nog grotere schaal aan te bieden. Door een samenwerking met MAAS aan te gaan kan het foodconcept uitgebreid worden met duurzame koffie voor een volledige onbemande oplossing”.

Anouk Snelders, directeur Health Food Wall MAAS, ziet The Treat als een compleet nieuw foodconcept. Doordat The Treat beschikbaar is als losse smart fridge kunnen medewerkers op verschillende locaties en op ieder moment van de dag genieten van een gevarieerd en gezond assortiment.
 
Ook koffie
 
Voor klanten die op zoek zijn naar een totaaloplossing op kantoor kan The Treat ook inclusief coffeestation met baristakwaliteit koffie geplaatst worden. “Deze samenwerking is uniek in de markt omdat wij zo kunnen inspelen op een onbemande food oplossing, nu er minder mensen op kantoor zijn. MAAS vindt vitaliteit en gezondheid op kantoor belangrijk en is daarom een samenwerking aangegaan met Health Food Wall, om op ieder moment van de dag een gevarieerd assortiment aan te bieden op kantoor”, aldus Marlies van Lohuizen, CCO MAAS.
 
Na het scannen van de QR-code met The Treat app opent de deur automatisch en kan de consument het gewenste product afnemen. Via een RFID-tag, die op ieder product is geplaatst, meet The Treat precies welk product de consument heeft gekozen. Dit product wordt vervolgens via de app automatisch in rekening gebracht na het sluiten van de deur. “Bij huidige onbemande oplossingen zoals zelf-scan concepten is het risico op derving door diefstal aanwezig. Dit voorkomen wij door het gebruik van automatische afschrijvingen via The Treat app”.
 
Voorraden online bijhouden
 
Door de RFID tags zijn Health Food Wall en MAAS in staat om de voorraden online bij te houden en een optimale voorraad en minder derving van producten te beheren.  The Treat is het meest innovatieve foodconcept op kantoor naast de koffievoorziening. 
Door een grote interesse naar contactloze en onbemande concepten verwachten de partijen een enorme groei voor dit foodconcept. MAAS en Health Food Wall plannen op basis van reeds gedane toezeggingen van diverse partijen een uitrol bij minimaal 150 kantoor locaties in 2021.

Informatie https://www.youtube.com/watch?v=j2rde3bKfWo&feature=youtu.be&ab_channel=MAAS

 

JuiceBrothersdownloaden

 

Ook Albert Heijn en Selecta

 

Albert_Heijn_ToGo 

Ook Albert Heijn en Selecta beginnen met een onbemand to go-concept. In het nieuwe concept staat gevarieerd en gezond eten centraal. In Nederland zal het concept van AH to go aan het concept van Selecta toegevoegd worden. In 2021 zullen er honderd onbemande AH to go’s geopend worden in kantoren, maar het is ook bedoeld voor ziekenhuizen en onderwijsinstellingen.

De twee partijen Selecta en Albert Heijn gaan hierin een samenwerking aan. Samen met Selecta wil Albert Heijn inspelen op de ontwikkelingen in de werkomgeving. CEO Marit van Egmond zegt: ‘’Met dit vernieuwende Albert Heijn to go concept zetten we een volgende stap in de wereld van out-of-home consumptie.” Sinds de lancering van het Foodie’s concept heeft Selecta al meer dan tweehonderd vestigingen in Europa. Ook Albert Heijn heeft al een keer een onbemand to go-concept getest.

Selecta heeft onderzoek gedaan naar de veranderingen in de werkomgeving. Volgens Selecta is het kantoor dé plek om elkaar te ontmoeten en samen te werken. “Naast de veranderende functie zien we dat werknemers minder vaak en op wisselende tijden aanwezig zijn op kantoor. Deze trend stelt andere eisen aan het aanbod van food and beverage op de werkvloer. Dit betekent dat werknemers 24/7 toegang moeten hebben tot gevarieerd en gezond eten en drinken. Ons bestaande Foodie’s micromarket concept helpt bij de transformatie van kantoor naar ontmoetingsplek. Dankzij de samenwerking met Albert Heijn kunnen we in 2021 nog meer organisaties in Nederland ondersteunen met een uitgebreid assortiment gezond en vers eten en drinken”, zegt Jan Marck Vrijlandt MD Benelux van Selecta. Een to go-vestiging van Albert Heijn waar kantoormensen op elk moment van de dag producten kunnen kopen, sluit hier erg op aan.

 

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Azura Groep zet 100% CO₂-neutraliteit op verpakking tomaat

 

 
What do you want to do ?

New mail

Eind 2020 is de tomatenproductie van de Azura Group van ‘farm to fork’ honderd procent CO₂ -neutraal. Volgens het Frans-Marokkaanse familiebedrijf, een van de grote spelers in groenten- en fruitproductie, is het bedrijf met die honderd procent CO₂ -neutraliteit de eerste ter wereld. In 2021 komt er daarom een speciaal logo op de verpakking van het product van Azura.

Jaarlijks wordt bijna 192.000 ton CO₂ gecompenseerd. Hiervoor werkt de groep samen met Climate Partner. Een windmolenpark in de regio Tanger-Tétouan in Marokko en een regenwoudbeschermingsproject in Tambopata in Peru zijn opgezet.

Logo
Met een speciaal hiervoor ontworpen logo zal de CO₂-neutrale manier van produceren voor de consument zichtbaar worden op de verpakkingen. Op het logo zal staan ’100% carbon neutral’. Het logo is vormgegeven met de ‘A’ van Azura en een QR-code.

Met één simpele klik krijgt de consument toegang tot relevante informatie op de website van Azura. Via de QR-code wordt de consument geïnformeerd over de door Azura gesteunde projecten, het CO₂-compensatievolume en over alle andere acties die Azura de afgelopen 10 jaar heeft uitgevoerd ter vermindering van de ecologische voetafdruk.

1,26 kg CO₂ per kilo tomaten
Azura is opgericht in 1990. De groep teelt seizoensgebonden met natuurlijke warmte en zonlicht in Marokko en Frankrijk. Geen enkele andere energiebron is nodig voor het verwarmen van de kassen aldaar. 

Azura-tomaten hebben vanwege deze strategie van nature een lage ecologische voetafdruk. De totale broeikasgasuitstoot van farm to fork bedraagt 1,26 kilogram CO₂ per kilo tomaten.

Milieu-impact meten
In 2010 is Azura begonnen met het meten van haar milieu-impact aan de hand van de LCA-methode (Life Cycle Assessment) volgens de internationale ISO-standaardnormen 14040 en 14044 met als doel het verbeteren van de teeltpraktijken. Hierdoor is de CO₂-uitstoot van Azura de afgelopen 10 jaar met 20% afgenomen.

De LCA meet de effecten van Azura’s activiteiten op het milieu (met name de CO₂-uitstoot) en bestrijkt de volledige productlevenscyclus: de grondstoffen, de productie (van zaad tot vrucht), de verpakking, het producttransport, de opslag en de bewaring op de distributielocatie. De LCA-berekeningen omvatten alle door Azura geproduceerde tomaten, ongeacht de bestemming, maar ook de uitstoot van CO₂ die wordt gegenereerd door de productie van de aromatische kruiden en eetbare bloemen die door Azura worden geproduceerd. De doelstelling voor de komende jaren is om de CO₂-uitstoot verder te verminderen, in lijn met het in 2010 gelanceerde plan, waardoor ook het CO₂ – compensatievolume zal afnemen.

Duurzaamheidsrapport
Naast de CO₂-compensatieprojecten zet Azura ook in op het verlagen van het verpakkingsgewicht (sinds 2010 is dat gewicht met 43% gedaald, een besparing van 1200 ton plastic sinds 2015), het verbeteren van afvalrecycling, introductie van een ‘Zero Pesticide Residue-aanpak’ in juli 2019 en via de Azura Foundation ondersteuning van de ontwikkeling van lokale gemeenschappen. Alle informatie over 2019 staan in een duurzaamheidsrapport.

Voor meer informatie:
Azura Group
www.azura-group.com

 
What do you want to do ?

New mail

Europees gevogelte: strikte normen voor gewaarborgde kwaliteit

Chicken-Wings-m-bagt-tortilla-scaled-680x530

 

Kalkoen, kapoen, eend, boerderijkip en nog veel andere gevogelte maakt deel uit van onze culinaire tradities. Kiezen voor Europees gevogelte is bewust kiezen voor voedselveiligheid maar ook voor kwaliteit en aspecten rond duurzaamheid en dierenwelzijn.  Tel daar de positieve voedingswaarden bij en het is duidelijk waarom gevogelte een terechte plaats heeft op ons bord.  

De voordelen van vlees van gevogelte

Terwijl het globale vleesverbruik in België daalt steeg de consumptie van gevogelte tussen 2018 en 2019  in ons land met 6 procent. Dit succes kan verklaard worden door meerdere factoren: de variatie van delen (filets, plakjes, orgaanvlees, bouten, met of zonder vel), de snelle en vele manieren van bereiden (grillen, bakken, barbecueën, stoven), maar ook voedingswaarden zorgen ervoor dat gevogelte een stevige plaats inneemt binnen een evenwichtig voedingspatroon. Zo is vlees van gevogelte van nature rijk aan eiwitten, terwijl het arm is aan vetten (2.8%) , met name aan verzadigde vetzuren (0.6%) in vergelijking met andere vleessoorten zoals rood vlees. Gevogelte is ook een bron van vitaminen en mineralen: vitamines B3, B5, B6, B12, zink, fosfor en selenium.
Deze voordelen zorgen er dus voor dat vlees van gevogelte inmiddels een bewuste keuze is op tal van Belgische tafels: de traditionele kalkoen, maar ook kapoen, eend of boerderijkip, in combinatie met feestelijke bijgerechten als kastanjepuree, vruchtencompote, vullingen, enz.).
En wanneer we bovendien voor lokaal gevogelte kiezen, of op z’n minst Europees, kunnen we zeker zijn van pluspunten op het vlak van kwaliteit, voedselveiligheid, duurzaamheid en dierenwelzijn.

Europees gevogelte: strikte normen voor gewaarborgde kwaliteit

Met een volume van 15,8 ton in 2019 blijft Europa de derde grootste producent van gevogeltevlees ter wereld. Alle medewerkers binnen de sector streven naar het respecteren en het verbeteren van de reeds zeer betrouwbare productiemethodes, gekoppeld aan het behoud van de streken waarin het gevogelte gekweekt wordt. Op dat vlak werd er intussen een enorme vooruitgang geboekt en de huidige normen die gevolgd worden voor de productie van Europees gevogelte maken deel uit van de meest strikte reglementeringen wereldwijd.
De sector heeft drie grote prioriteiten: dierenwelzijn (levenskwaliteit, bezettingsdichtheid in de bedrijven, toegang tot water en voedsel, verlichting, juist gebruik van antibiotica), duurzaamheid door de hele productieketen (bescherming van natuurlijke bronnen zoals water, bodem en luchtkwaliteit, controles van het milieu en uitstoot van broeikasgassen) en kwaliteit van het vlees (respect voor de strenge Europese normen in alle lidstaten).

Enkele tips voor een perfecte keuze

Eerste tip: kiezen voor gecertificeerd gevogelte van Europese origine. Wat versheid en kwaliteit van het vlees betreft, moet het vlees meerdere garanties bezitten: het mag er niet droog uitzien, de kleur moet roze zijn, licht, en het vlees moet vochtig zijn. Bovendien mag het ook niet onaangenaam ruiken. Wanneer we voor diepgevroren vlees kiezen, mag het niet bedekt zijn met een ijslaag. Voor vers maar voorverpakt vlees, mag de verpakking niet bol staan.Bewaar het vlees snel mogelijk na aankoop gekoeld.

Europese communicatiecampagne

Met de slogan This is our Poultry! High-quality poultry with European guarantee  start een twee jaar durende communicatiecampagne door productieverenigingen van Duits, Frans, Pools, Nederlands en Italiaans gevogelte in samenwerking met AVEC, de stem van de Europese pluimveevleessector. Het doel van deze campagne, die gesteund wordt door de Europese Unie, is het vertrouwen bij consumenten en professionals vergroten wat de kwaliteit van Europees gevogelte betreft. Het accent ligt op het belang van de strikte Europese normen voor dierenwelzijn, duurzaamheid en voedselveiligheid.

Meer informatie over het project is beschikbaar op https://eu-poultry.eu/.

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Karpack Verpakkingen breidt uit

Karpack 118961748_2010104802457864_4441354168198294183_n

Karpack Verpakkingen in Roosendaal breidt uit met een nieuw pand dat naast de  huidige locatie verrijst. De nieuwe productiehal van 14.000 vierkante meter wordt gebouwd op 265 palen van 24 meter en 3.200 flexibele fibropalen.

De nieuwbouw wordt op 1 september volgend jaar in gebruik genomen, verwacht directeur Jan-Willem Passer van Karpack. Verpakkingen. Het bedrijf maakt kartonnen verpakkingen voor groenten en fruit. Het gaat jaarlijks om rond 120 miljoen dozen en 80 miljoen kleinverpakkingen.

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Ook Grolsch en Swinkels spelen met hard seltzer in op trend

Viper 1608106312276

Vanaf maart 2021 brengt Grolsch – onderdeel van het Japanse concern Asahi – een hard seltzer onder het merk Viper op de markt. Met de introductie van deze licht alcoholische drank wordt ingespeeld op een trend. Het wordt de eerste hard seltzer in Nederland die naast in blik ook in flesjes verkocht zal worden.

JuiceBrothersdownloaden

 

Viper is een nieuw merk van Asahi. Het drankje gaat gelanceerd worden in meerdere landen in Europa. Viper wordt op een natuurlijke, traditionele manier gebrouwen in Tsjechië. Het is een heldere drank die bestaat uit bruiswater, 4% alcohol en een fruitsmaak. De hard seltzer komt beschikbaar in de smaken lime en cranberry en bevat geen conserveringsmiddelen en kunstmatige kleur- of zoetstoffen.

 

Spyked& d20c86acfca6fdda3eb0c56b34ae882f

Spijked& van Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers wil met Spijked& eveneens zijn plek veroveren op de snel groeiende Hard Seltzer Markt. “Onze Seltzer speelt in op de groeiende trend van de moderne consument”, zo stelt Gijs Swinkels, CCO bij Swinkels Family Brewers. Spijked& is alcoholisch bruiswater met 4,7 procent en vijf keer gedistilleerde alcohol. Het bevat 65 Kcal en minder dan 1 gram suiker per 250ml blik. Spijked& is veganistisch en glutenvrij en verkrijgbaar in vier smaken: Lemon, Cherry, Wild Berries en de eerste in zijn soort: Seaweed. De Seaweed variant is een integraal onderdeel van de positionering van het Spijked& merk; ‘More than a Hard Seltzer’. Voor dit nieuwe merk is Swinkels Family Brewers een samenwerking aangegaan met The Seaweed Company, om een bijdrage te leveren aan het herstel van de oceaan.

The Seaweed Company

Spijked& heeft een uitgesproken maritieme uitstraling die aansluit bij de nieuwe en grensverleggende samenwerking met The Seaweed Company. Swinkels Family Brewers gaat in zee met deze scale-up om duurzame zeewierteelt onder de aandacht te brengen. Zeewier heeft een belangrijke rol in het herstel van de oceaan en elk verkocht blik Spijked& draagt bij aan een nieuw stuk zeewierboerderij ter grootte van een A4 om zo de zeewierteelt verder te ontwikkelen.

“We zijn erg enthousiast over de samenwerking met Spijked& en de kans om meer zeewierboerderijen te bouwen”, aldus Joost Wouters, SeaEO bij The Seaweed Company. “Zeewier levert een belangrijke bijdrage aan het herstel van onze oceanen. Het heeft geen land, kunstmest of zoet water nodig om te groeien, neemt veel CO2 op en het verrijkt de biodiversiteit. We kijken er naar uit om samen met Spijked& meer zeewierboerderijen te bouwen en de cultivatie van deze unieke onbenutte natuurlijke hulpbron te versnellen.”

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Ginfling 2static-dscn.netGinfling 3mail.dt51.netGinfling static-dscn.net
 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Pyke introduceert hard seltzer gebrouwen met champagnegist

Grapefruit Mock-up 5 Lemon Mock-up 5 Mango Mock-up 5

Jonge vriendengroep tilt hard seltzer naar een hoger level

 

Start-up PYKE in Tilburg heeft vers gebrouwen PYKE hard seltzer (alcoholhoudend bruiswater) in Nederland geïntroduceerd en komt hiermee met een nieuwe smaakervaring in deze snelgroeiende categorie. PYKE wordt niet met een distillaat gemengd. Dit smaakprofiel is ontstaan uit een ambachtelijk brouwproces van enkele weken met gebruik van echt champagnegist, waardoor het een eigen gebrouwen karakter krijgt.

PYKE, gevuld in blikjes van 355 ml, is  veganistisch en glutenvrij. Er zijn drie varianten: Mango, Grapefruit en Lemon. Andere smaakvarianten zijn in de maak. Elk blikje PYKE bevat net iets minder dan 99 kcal, ongeveer 30 procent minder dan standaard porties bier en wijn. PYKE wordt gebrouwen met e natuurlijke extracten voor een authentiek smaakprofiel en bevat geen toegevoegde suikers of andere zoetstoffen en geen kunstmatige ingrediënten.

Een lekker drankje: suikervrij en met een prima volwassen smaak.

Koken&Genieten

 

Hoe het  begon

PYKE werd opgericht door Erwin Douwes en Gydon Amitai. Douwes kwam voor het eerst met hard seltzer in aanraking tijdens een reis in de VS, waar dit nieuwe dranksegment al hoogtij vierde. Aangezien dit soort smaakervaring in Nederland nog niet beschikbaar was, besloot hij om een bedrijf te beginnen met zijn beste vriend en hard seltzer op de Nederlandse markt te introduceren. Samen experimenteerden ze met het brouwen van hun eigen unieke hard seltzer met een speciale gist die doorgaans wordt gebruikt om champagne te maken. Zodra ze merkten dat hun drankje in potentie kon uitgroeien tot iets groots, besloten ze het team uit te breiden. Zo ontstond er een groep oude middelbare schoolvrienden die hun talenten en passie voor het product bundelden om PYKE naar een hoger niveau te tillen.

Vandaag werkt een groep van tien maatjes samen om van PYKE big business te maken – niet alleen in Nederland maar in heel Europa, met een focus op Berlijn, Londen, Barcelona, Antwerpen en Parijs.

 

Merkwaarden

“We willen het meest succesvolle hard seltzer merk in Europa worden,” vertelt Anne Koren, Chief Communications Officer bij PYKE. “Ons product is de juiste keuze voor jonge mensen tussen de 18 en 35 jaar met een ‘work hard, play hard’-mentaliteit die op zoek zijn naar authentieke producten en merken. Alles wat we doen is oprecht en authentiek, beginnende bij onze hoogwaardige ingrediënten en ons brouwproces, helemaal tot aan onze culturele samenwerkingen in de kunst-, mode- en muziekwereld. We willen ons merk opbouwen volgens onze waarden en overtuigingen. Dit komt ook duidelijk terug in onze verpakkingen van volledig recyclebare blikjes van aluminium die circulair zijn, aangezien ze eeuwig kunnen worden gerecycled. Daarnaast hebben we geen groot bedrijf op de achtergrond dat ons vertelt wat we moeten doen – we zijn onafhankelijk.”   

 

Pop-up bar en in retail

Het product werd in oktober gelanceerd. Toen was er interesse vanuit nachtclubs, bars en restaurants in Tilburg, Berlijn en Amsterdam die hun gasten  PYKE-blikjes willen aanbieden. PYKE opende ook een eigen pop-up bar als direct proeflokaal en verkoopkanaal – een plek voor netwerken en om de levensstijl van de jonge start-up te ervaren. Het team richt zich nu, door de situatie omtrent Covid-19, op het opbouwen van hun retail distributienetwerk in Nederland en België door het product in supermarkten en via andere thuisconsumptie-kanalen te introduceren. De blikjes zijn ook verkrijgbaar via een eigen webwinkel.

Meer informatie https://pykeseltzer.com/

JuiceBrothersdownloaden

 

Negen feiten over hard seltzer

Hard seltzers zijn in de VS al razend populair. De eerste innovatieve merken in Nederland zijn hier nu ook mee bezig en introduceren hun producten op de markt. PYKE Hard Seltzer is zo’n merk. 

  • De term seltzer wordt in de VS voornamelijk gebruikt voor bruisend water afkomstig van een mineraalwaterbron in Duitsland (“Selters Wasser”). Hard seltzer is een nieuwe variant van dit basisproduct, waarbij ‘hard’ het alcoholpercentage aanduidt.
  • De allereerste hard seltzer op de markt was het in 1992 door de Coors Brewing Company gelanceerde ‘Zima’.
  • Hard seltzer is een gearomatiseerd alcoholisch water met een ABV (alcoholpercentage) van ongeveer 4 tot 7%, meestal met minder dan 30 kcal per 100 ml.
  • Hard seltzer bevat de minste calorieën van alle alcoholische dranken. Dat maakt het vooral aantrekkelijk voor gezondheidsbewuste millennials en Generatie Z.
  • Authentieke hard seltzer kan alleen door een veeleisend brouwproces worden geproduceerd.
  • Bruisend water gemengd met een gedistilleerde alcohol kan echter ook hard seltzer worden genoemd. Steeds meer distilleerders verbinden zich nu aan deze categorie.
  • In 2019 zorgde het Amerikaanse continent voor 70 procent van de wereldwijde hard seltzer-markt. (Bron: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/hard-seltzer-market)
  • Volgens de bevindingen van Grand View Research zal de wereldwijde verkoop van hard seltzers in 2027 zo’n US$ 14,5 miljard waard zijn. (Bron: https://www.thespiritsbusiness.com/2020/07/hard-seltzer-sales-could-reach-14-5bn-by-2027/)
  • De meeste hard seltzers worden verkocht in volledig recyclebare drankblikjes en zijn dus ideaal om onderweg te drinken.

 

 JonnieBoer 131042509_3492711044146397_3348724219011037777_n

De Jonnie Boer dinerbox is nog verkrijgbaar voor Oud & Nieuw. Snel bestellen & op Oudejaarsdag thuis bezorgd. https://uitgekookt.nl/dinerbox

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Plant & Bean opent fabriek in VK

Plant-Bean’s-new-UK-facility-is-the-first-step-to-establishing-an-industry-first-global-plant-based-meat-manufacturing-platform-760x507PlantBean_Food-Posters-02-760x1089

 

 

Grootste productiefaciliteit van Europa in het VK moet zorgen voor sneller accepteren van plantaardig vlees

Nieuwe fabriek als eerste stap voor het opbouwen van een toonaangevend wereldwijd productieplatform voor plantaardig vlees

Locatie met productiecapaciteit van 55.000 ton helpt voedselmerken de toenemende vraag naar plantaardig vlees te vervullen en internationale groei te versnellen

Strategische partnerschappen versterken ‘ecosysteem van collaboratieve innovatie’ met marktleiders in de sector voor vereiste doorbraken in kosten en kwaliteit van plantaardig vlees

Plant & Bean, een onderneming die hoogwaardige levensmiddelen op plantaardige basis ontwikkelt en produceert, opent de grootste productiefaciliteit in Europa voor plantaardig vlees in het Verenigd Koninkrijk. In de nieuwe fabriek kunnen efficiënt producten worden geproduceerd voor distributie in heel Europa, waarmee merken de snel toenemende vraag naar plantaardig vlees kunnen vervullen.

Klanten van Plant & Bean realiseren zich dat de prijs van plantaardig vlees voor consumenten momenteel nog een barrière vormt en dat grootschalige productie essentieel is om de kosten van deze producten omlaag te brengen. Met grootschalige lokale productie kunnen de merken ook hun toeleverketens verkorten en zo aanzienlijke kostenbesparingen realiseren.

De nieuwe locatie in Boston (Lincolnshire) krijgt een totale oppervlakte van 263.000 m2. Met een geplande capaciteit van 55.000 ton worden van hieruit ondernemingen  die nog niet het vereiste productievolume hebben met een volledig gecertificeerd Europees productieplatform bediend voor levering naar grotere internationale merken en retailers. Zo versnellen zij de toenemende vraag naar plantaardige vleesproducten en internationale groei.

Ook fabrieken in VS en Azie

Om het eerste wereldwijde platform voor de productie van plantaardig vlees op te bouwen, opent Plant & Bean volgend jaar ook een fabriek op dezelfde schaal in de Verenigde Staten. Voor 2022 staat een derde locatie in Azië op de planning.

Ecosysteem van collaboratieve innovatie

De tweede belangrijke pijler in het ondernemingsmodel van Plant & Bean is het ‘ecosysteem van collaboratieve innovatie’. Hierin werken toonaangevende onderzoeksinstituten van over de hele wereld en bedrijven in de levensmiddelentechnologie samen aan verdere technologische ontwikkeling, om de kwaliteit van plantaardige vleesproducten te verbeteren en de kosten te verlagen. Plant & Bean maakte vandaag bekend nieuwe strategische partnerschappen te zijn aangegaan met Griffith Foods, een wereldwijd actieve onderneming op gebied van ontwikkeling van voedingsproducten; Gushen, dat is gespecialiseerd in productie en levering van ingrediënten op gebied van hoogwaardige niet-genetisch gemodificeerde sojaproteïnen; en verder met de wereldwijd bekende onderzoeksinstituten Wageningen University & Research (Nederland) en het Singapore Institute of Technology, dat zich richt op levensmiddelen en duurzaamheid.

Dit netwerk biedt de onderneming een perfecte positie om partnerschappen aan te gaan met internationale merken die hun productassortiment met plantaardige producten willen ontwikkelen en innoveren met nieuwe hoogwaardige en betaalbare opties.

“Met deze aankondiging benadrukken wij onze inzet om de belangrijke gebreken in het bestaande voedselsysteem te repareren,”, aldus Edwin Bark, CEO van Plant & Bean. “Op dit moment eet 65 procent van de consumenten nog geen plantaardige vleesproducten vanwege de prijs en de kwaliteit. Wij denken dat onze tweeledige benadering ons de beste positie geeft om de zinvolle verandering teweeg te brengen waarmee deze problemen kunnen worden opgelost. Onze stapsgewijze strategie voor productie over de hele wereld biedt bedrijven eindelijk het vermogen om door te stoten naar de grootschalige productie waarmee zij de consumentenprijzen omlaag kunnen brengen. Op gebied van de productkwaliteit zetten wij momenteel grote stappen in verbetering van de smaak, de textuur en het uiterlijk van plantaardig vlees. Wij brengen hiervoor de knapste koppen in de voedselindustrie bij elkaar om nieuwe manieren te bedenken voor het maken van plantaardig vlees, op niveau van ingrediënten en van processen.”

Collaboratieve innovatie is cruciaal

In het streven naar meer innovatie, lagere kosten van ingrediënten en verwerking en hogere productkwaliteit werkt de onderneming nauw samen met het ecosysteem van collaboratieve partners om doorbraken te realiseren op de belangrijkste gebieden.

Aangezien bijvoorbeeld erwteneiwit twee keer zoveel kost als sojaeiwit, wordt hierbij gewerkt aan de ontwikkeling van computationele kweektechnologie, met het doel om de kosten van erwten en bonen met 50% te reduceren. Ook werkt Plant & Bean aan optimalisatie van eiwitextractie, waarmee eiwit uit meerdere bronnen kan worden gewonnen tegen duidelijk lagere kosten. Daarnaast werkt de onderneming samen met partners aan het maken van betere texturen. De aandacht is hierbij gericht op ontwikkeling van de extrusietechnologie, voor betere machine-efficiëntie, lager energieverbruik en betere textuur van plantaardig vlees.

“Ik denk dat in het afgelopen jaar er in de sector voor plantaardig vlees een algemene bewustwording heeft plaatsgevonden dat we echt veel sneller moeten gaan innoveren als we de massamarkt willen veroveren, en dat geen bedrijf dat alleen kan,” aldus Bark.

“Onze collaboratieve benadering heeft veel interesse gewekt in het hele levensmiddelenecosysteem. Om dit doel te bereiken, blijven wij ons netwerk met toonaangevende expertise uitbreiden. Als wij smakelijke, gezonde, betaalbare plantaardige vleesproducten willen kunnen maken die bereikbaar zijn voor iedereen, is dit echt essentieel. Zo kunnen wij ons belangrijkste doel bereiken, namelijk verbetering van de mondiale gezondheid, de biodiversiteit op de planeet en het welzijn van dieren en een zinvolle positieve invloed uitoefenen op de wereld waarin wij leven,” zegt Bark.

Plant & Bean stond voorheen bekend als de vleesvrije divisie binnen Brecks Foods en heeft 20 jaar bewezen expertise in de ontwikkeling van plantaardige vleesproducten voor leidende merken en retailers.

Plant & Bean ontving in 2019 een Series A-investering ter waarde van GBP 9 miljoen van NR Instant Produce PCL (NRF). NRF is de eerste maatschappelijk bewuste producent van speciale levensmiddelen met een notering op de aandelenbeurs van Thailand.

 

 

 
 
 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling