Agrifoodclicks

Pyke introduceert hard seltzer gebrouwen met champagnegist

Grapefruit Mock-up 5 Lemon Mock-up 5 Mango Mock-up 5

Jonge vriendengroep tilt hard seltzer naar een hoger level

 

Start-up PYKE in Tilburg heeft vers gebrouwen PYKE hard seltzer (alcoholhoudend bruiswater) in Nederland geïntroduceerd en komt hiermee met een nieuwe smaakervaring in deze snelgroeiende categorie. PYKE wordt niet met een distillaat gemengd. Dit smaakprofiel is ontstaan uit een ambachtelijk brouwproces van enkele weken met gebruik van echt champagnegist, waardoor het een eigen gebrouwen karakter krijgt.

PYKE, gevuld in blikjes van 355 ml, is  veganistisch en glutenvrij. Er zijn drie varianten: Mango, Grapefruit en Lemon. Andere smaakvarianten zijn in de maak. Elk blikje PYKE bevat net iets minder dan 99 kcal, ongeveer 30 procent minder dan standaard porties bier en wijn. PYKE wordt gebrouwen met e natuurlijke extracten voor een authentiek smaakprofiel en bevat geen toegevoegde suikers of andere zoetstoffen en geen kunstmatige ingrediënten.

Een lekker drankje: suikervrij en met een prima volwassen smaak.

Koken&Genieten

 

Hoe het  begon

PYKE werd opgericht door Erwin Douwes en Gydon Amitai. Douwes kwam voor het eerst met hard seltzer in aanraking tijdens een reis in de VS, waar dit nieuwe dranksegment al hoogtij vierde. Aangezien dit soort smaakervaring in Nederland nog niet beschikbaar was, besloot hij om een bedrijf te beginnen met zijn beste vriend en hard seltzer op de Nederlandse markt te introduceren. Samen experimenteerden ze met het brouwen van hun eigen unieke hard seltzer met een speciale gist die doorgaans wordt gebruikt om champagne te maken. Zodra ze merkten dat hun drankje in potentie kon uitgroeien tot iets groots, besloten ze het team uit te breiden. Zo ontstond er een groep oude middelbare schoolvrienden die hun talenten en passie voor het product bundelden om PYKE naar een hoger niveau te tillen.

Vandaag werkt een groep van tien maatjes samen om van PYKE big business te maken – niet alleen in Nederland maar in heel Europa, met een focus op Berlijn, Londen, Barcelona, Antwerpen en Parijs.

 

Merkwaarden

“We willen het meest succesvolle hard seltzer merk in Europa worden,” vertelt Anne Koren, Chief Communications Officer bij PYKE. “Ons product is de juiste keuze voor jonge mensen tussen de 18 en 35 jaar met een ‘work hard, play hard’-mentaliteit die op zoek zijn naar authentieke producten en merken. Alles wat we doen is oprecht en authentiek, beginnende bij onze hoogwaardige ingrediënten en ons brouwproces, helemaal tot aan onze culturele samenwerkingen in de kunst-, mode- en muziekwereld. We willen ons merk opbouwen volgens onze waarden en overtuigingen. Dit komt ook duidelijk terug in onze verpakkingen van volledig recyclebare blikjes van aluminium die circulair zijn, aangezien ze eeuwig kunnen worden gerecycled. Daarnaast hebben we geen groot bedrijf op de achtergrond dat ons vertelt wat we moeten doen – we zijn onafhankelijk.”   

 

Pop-up bar en in retail

Het product werd in oktober gelanceerd. Toen was er interesse vanuit nachtclubs, bars en restaurants in Tilburg, Berlijn en Amsterdam die hun gasten  PYKE-blikjes willen aanbieden. PYKE opende ook een eigen pop-up bar als direct proeflokaal en verkoopkanaal – een plek voor netwerken en om de levensstijl van de jonge start-up te ervaren. Het team richt zich nu, door de situatie omtrent Covid-19, op het opbouwen van hun retail distributienetwerk in Nederland en België door het product in supermarkten en via andere thuisconsumptie-kanalen te introduceren. De blikjes zijn ook verkrijgbaar via een eigen webwinkel.

Meer informatie https://pykeseltzer.com/

JuiceBrothersdownloaden

 

Negen feiten over hard seltzer

Hard seltzers zijn in de VS al razend populair. De eerste innovatieve merken in Nederland zijn hier nu ook mee bezig en introduceren hun producten op de markt. PYKE Hard Seltzer is zo’n merk. 

  • De term seltzer wordt in de VS voornamelijk gebruikt voor bruisend water afkomstig van een mineraalwaterbron in Duitsland (“Selters Wasser”). Hard seltzer is een nieuwe variant van dit basisproduct, waarbij ‘hard’ het alcoholpercentage aanduidt.
  • De allereerste hard seltzer op de markt was het in 1992 door de Coors Brewing Company gelanceerde ‘Zima’.
  • Hard seltzer is een gearomatiseerd alcoholisch water met een ABV (alcoholpercentage) van ongeveer 4 tot 7%, meestal met minder dan 30 kcal per 100 ml.
  • Hard seltzer bevat de minste calorieën van alle alcoholische dranken. Dat maakt het vooral aantrekkelijk voor gezondheidsbewuste millennials en Generatie Z.
  • Authentieke hard seltzer kan alleen door een veeleisend brouwproces worden geproduceerd.
  • Bruisend water gemengd met een gedistilleerde alcohol kan echter ook hard seltzer worden genoemd. Steeds meer distilleerders verbinden zich nu aan deze categorie.
  • In 2019 zorgde het Amerikaanse continent voor 70 procent van de wereldwijde hard seltzer-markt. (Bron: https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/hard-seltzer-market)
  • Volgens de bevindingen van Grand View Research zal de wereldwijde verkoop van hard seltzers in 2027 zo’n US$ 14,5 miljard waard zijn. (Bron: https://www.thespiritsbusiness.com/2020/07/hard-seltzer-sales-could-reach-14-5bn-by-2027/)
  • De meeste hard seltzers worden verkocht in volledig recyclebare drankblikjes en zijn dus ideaal om onderweg te drinken.

 

 JonnieBoer 131042509_3492711044146397_3348724219011037777_n

De Jonnie Boer dinerbox is nog verkrijgbaar voor Oud & Nieuw. Snel bestellen & op Oudejaarsdag thuis bezorgd. https://uitgekookt.nl/dinerbox

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling