Agrifoodclicks

SUNT opende fabriek voor bananenpuree

Sunt 1fd6ec7b9d5fd11cf2f903bff7025b8105d14659

 

SUNT heeft in  Geldermalsen The Banana Factory geopend, de eerste bananenpureefabriek ter wereld. Een derde van het voedsel wereldwijd belandt in de prullenbak. Hieronder vallen ook bananen die niet verspild door de consument, maar door ouderwetse importregelgeving.

In de EU worden jaarlijks gemiddeld 120.000 ton bananen om cosmetische redenen vernietigd door de douane. SUNT Food strijdt tegen deze verspilling en maakt bananenbrood van bananenpuree van geredde bananen. Het bedrijf ontwikkelde in de afgelopen jaren bananenbrood en ‘baked donuts’ van bananenpuree.

Automatisch pellen, sorteren en rijpen

In de fabriek in Geldermalsen wordt met een geautomatiseerd pel-, sorterings- en rijpingsproces dat nog nergens anders ter wereld in gebruik is, bananenpuree gemaakt. Bananenpuree wordt nu nog geïmporteerd uit Midden-Amerika waar handmatig gepeld en gesorteerd wordt. SUNT kon door het geautomatiseerde systeem de fabriek in Nederland openen. De nieuwe fabriek is uniek vanwege de geautomatiseerde processen en door het feit dat de puree gemaakt wordt van geredde ‘afgekeurde’ bananen. 

Zodra een banaan tijdens de lange reis vanuit Midden-Amerika naar Europa begint te rijpen of een schrammetje oploopt, voldoet deze niet meer aan de kwaliteitseisen van een ‘verse banaan’. Daarmee wordt niet alleen de banaan zelf maar ook de hele doos van 18 kg volledig waardeloos voor de importeur. Door douaneregelgeving is het commercieel aantrekkelijker om deze rijpende bananen te vernietigen dan te importeren. Daardoor worden er  in Europa jaarlijks 120.000 ton (eetbare) bananen  vernietigd. The Banana Factory geeft de bananen die niet meer als ‘verse banaan’ de markt op mogen een nieuwe bestemming. SUNT werkt nu met afgekeurde bananen uit de haven van Antwerpen, maar wil daar ook afgekeurde exemplaren uit Rotterdam aan toevoegen. 

 

Is dit een kookboek? 70 avonturen in de keuken van topchef Heston Blumenthal

Isditeen 9789464041866.vdh001

 

Als dit geen kookboek is, wat is het dan wel? Topchef Heston Blumenthal neemt je mee op avontuur in zijn keuken en vertelt daarbij het verhaal achter zijn recepten.

Een ongedwongen kookboek met ultieme tips en uiteenlopende variaties.

 

In dit boek wilde topchef Heston Blumenthal een verhaal vertellen dat niet in een kookboek zou kunnen worden samengevat – althans, niet in een conventioneel kookboek, waar de recepten worden gepresenteerd als een min of meer onschendbare set instructies die met militaire precisie moeten worden gevolgd. Nee, Heston laat je zien waarom je bepaalde stappen in een recept moet nemen.

 an de hand van prikkelende recepten zoals garnalencocktail-in-een-broodje, kimcheesetosti’s en hartige havermoutpap met bacon en ei én echte klassiekers als fish & chips, spaghetti carbonara en de ultieme tarte tatin laat Heston je zien hoe je je keukenskills naar een geheel ander niveau tilt. 

 

  

Heston Blumenthal is de meest vooruitstrevende chef-kok van zijn generatie. In 2004 won hij de felbegeerde drie Michelinsterren voor zijn restaurant The Fat Duck. Hij behaalde die onderscheiding in recordtijd. In 2005 riep een internationaal panel van 500 culinair deskundigen zijn restaurant uit tot het beste restaurant ter wereld. Hij is ook eigenaar van Dinner, een restaurant met twee Michelinsterren in Londen en twee pubs in Bray, Berkshire. Ook won hij een aantal prijzen gewonnen voor zijn restaurants, tv-shows en boeken, en in 2006 ontving hij een OBE voor zijn bijdragen aan de Britse gastronomie. 

 

  

Uitvoering: gebonden

Prijs: €32,99

Aantal pagina’s: 368

Oorspr. titel: Is This a Cookbook?

ISBN: 9789464041866

Is dit een kookboek? is verschenen bij Fontaine Uitgevers.

Is dit een kookboek? – Fontaine (fontaineuitgevers.nl)

 

 

Dimuto ontwikkelt blockchain- en AI-oplossingen voor AGF kwaliteitscontrole

Dimuto Produce-banner
 
Dimuto ontwikkelt innovatieve blockchain- en AI-oplossingen die kwaliteitscontrole van AGF-producten mogelijk maken en analyseren. De technologie met blockchain levert objectieve en consistente QC inspecties, realtime zichtbaarheid en een superieure kwaliteitscontrole. De kwaliteitscontroleoplossingen van het bedrijf geven inzicht in elke transactie tot iedere afzonderlijke doos. Dimuto heeft een oplossing gebracht waarbij in de verpakkingslijn een foto wordt gemaakt van iedere doos voordat deze wordt gesloten. De foto wordt vervolgens ondergebracht in de blockchain waardoor de informatie tijdgevoelig en onveranderlijk is.
Het is de eerste fase in een geïntegreerd proces dat leidt tot een wereldwijde marktplaats aangevuld met verkoop, financiering, verzekering, documentbeheer en marketing, ondersteund door Dimuto.
 
 

Data compleet met AI 

De oplossing voorkomt blinde vlekken in databases en helpt kwaliteitsproblemen te voorkomen en geschillen te beslechten. Het systeem neemt op het teeltbedrijf of in het pakstation automatisch foto’s van elke afzonderlijke doos.  Na het uploaden van de digitale elementen – de foto’s die zijn genomen vlak voordat de doos werd gesloten – op de blockchain, analyseert kunstmatige intelligentie de informatie.

Deze aanpak maakt data compleet voordat de goederen de locatie verlaten op afzonderlijke doos niveau.  Alles wat wordt verzonden heeft een productpaspoort. De technologie levert gegevens die helpen om de verschillende partijen in de internationale handel te onderscheiden en te vertrouwen en de kwaliteit te controleren vanaf het pakstation tot in de winkel.

De AI-software van Dimuto helpt om de kleur, grootte en oneffenheden van fruit te analyseren. Voordat kopers, handelaren en retailers een bestelling plaatsen, kennen ze de specificaties van het product dat ze willen kopen. Dimuto biedt de kennis dat wat wordt verzonden voldoet aan de specificaties van de koper. De digitale oplossingen van Dimuto helpen de diverse partijen met producttransparantie en traceerbaarheid.

Dimuto heeft sinds kort  een marktplaats waar de volledige leverings- en traceerbaarheidssystemen zijn gecombineerd in een online platform. Kopers kunnen een complete bestelling plaatsen en dan met volledige traceerbaarheid het product volgen.  De volgende stap is het toevoegen van financieringsdiensten en het helpen creëren van cashflows voor de leveranciers.

Informatie: dimuto.io

Redefine Meat overall winnaar Horecava Innovation Award

Redefine Meat 3270-Main-760x507Horecava 1341-9d79c554f9ea8319109f518ad1f9d572 

Tijdens de opening van Horecava 2023 zijn de winnaars van de Horecava Innovation Award bekendgemaakt

 

Maandag 9 januari is tijdens de opening van Horecava 2023 bekendgemaakt wie de winnaars zijn van de Horecava Innovation Awards2023. Puck Wilbers, de juryvoorzitter, reikte de awards uit voor de categorieën; food & beverage, equipment & services, concepts, interior & design, digital, apps & social media en duurzaamheid.

Overall winnaar werd Redefine Meat

Redefine Runder bavette is een sappig, plantaardig stuk vlees. Dit malse stuk vlees is perfect om te grillen of te bakken,  waardoor zowel veganisten als vleesliefhebbers kunnen genieten van vlees, zonder concessies te doen aan smaak of duurzaamheid.

“Deze inzending laat zien dat je door middel van omdenken ook mee kan gaan in de huidige ontwikkelingen op het gebied van plant-based producten zonder op “hol” te slaan.

Het geeft je een andere beleving van vlees die het origineel goed benaderd. Hetgeen ook in de tenaamstelling tot zijn recht komt. Kwalitatief goed product dat goed valt. Zowel visueel als smaaktechnisch.

Men heeft hier jarenlang aan gewerkt waarbij men het gebruik van nieuwe technologieën niet uit de weg is gegaan. Vanuit de markcijfers blijkt dat 80 % van de vleesconsumptie zit in de zogenaamde “whole-cuts”. Het assortiment/produktie is dan ook hierop aangepast.”Een greep uit de opmerkingen uit het juryrapport van de vakjury.

 

Food & Beverage

Onder deze categorie vallen producten met nieuwe smaken, smaakcombinaties of toepassingen. Vernieuwend in de markt, verrassend voor de gast, bedrijfseconomisch interessant voor de ondernemer. Alle voedingsmiddelen (in alle staten van verwerking; van vers tot kant-en-klaar) en dranken. Ook food & beverage producten uit streek en regio vallen binnen deze categorie.

Redefine Meat heeft in deze categorie gewonnen met het product ‘Redefine Runder Bavette’. 

Redefine Meat gebruikt voor hun vleesproducten technologie, in plaats van dieren. Zij noemen dit New-Meat™ omdat het dezelfde smaak, textuur, mondgevoel en veelzijdigheid heeft als dierlijk vlees, maar dan 100% plantaardig is. Zij ontwikkelen hun producten aan de hand van een diepgaande studie naar de aspecten van vlees. Het vlees is gemaakt in samenwerking met toonaangevende vleesexperts, slagers, en chef-koks in de wereld om zo hun klanten de ultieme vleeservaring te bieden.

Equipment & Services

Onder deze categorie vallen producten of systemen die het werk voor ondernemers en medewerkers vergemakkelijken, verlichten, verminderen, bespoedigen of veraangenamen. Of technieken die zorgen voor betere kwaliteit van het horecaproduct, prestatie-verhogende apparatuur, technologie (bijvoorbeeld robots), installaties en gereedschappen.

FrieteRia-BrasseRia / infratuur.nl  heeft met haar infrarood frituur de award gewonnen in deze categorie. 

De verhoogde gasprijzen zorgen ervoor dat vele cafetaria’s willen switchen van energiebron van hun frituurpan. FrieteRia-BrasseRia / infratuur.nl  biedt hiervoor een oplossing namelijk een frituurpan die wordt verwarmd met infraroodpanelen. Dit is een relatief goedkope en eenvoudige energietransitie in cafetaria’s. FrieteRia-BrasseRia / infratuur.nl  wil bestaande bakwanden van frituurpannen ombouwen tot infraroodpanelen, zodat de cafetaria’s van het gas af kunnen. 

De jury: “Echt een oplossing voor één van de grootste problemen van deze tijd: energiekosten. Daarnaast heeft het product nog meer voordelen. Minder olie nodig, geen open vuur meer en makkelijk te reinigen. De techniek kan ook in andere toepassingen ingezet worden. Echt innovatie die vanuit Horeca zelf is ontstaan.”

Concepts, Interior & Design

Onder deze categorie vallen producten, voor zowel interieur en exterieur, die bijdragen aan een betere uitstraling van bedrijven, die voor gasten sfeer- en comfort-verhogend zijn, die voor beleving zorgen of die bijdragen aan hogere omzetten. Denk bijvoorbeeld aan meubilair & stoffering, verlichting, servies, bestek & glaswerk en decoraties.

Sit & Heat en Satelliet hospitality furnitureheeft gewonnen met de Celsius terrasstoel. 

Satelliet Meubelen lanceert, in samenwerking met Sit & Heat, de Celsius terrasstoel met geïntrigeerd verwarmd systeem. Deze geeft comfort én is energiebesparend. Buitenkachels op gas of elektriciteit verbruiken veel energie. Met de Celsius buitenstoel is het gebruik van een terrasverwarmer niet meer nodig. De energiebesparing is 95% in vergelijking met traditionele verwarmingssystemen.

Digital, Apps & Social Media

Onder deze categorie vallen mobiele en digitale toepassingen voor gasten, consumenten en/of ondernemers binnen de horeca en foodservice industrie die de kwaliteit en beleving vergroten en/of het ondernemen makkelijker maken en/of het rendement verhogen.

Lacoly is de winnaar in deze categorie met een oplossing voor whatsapp communicatie in de horeca.

Aldus de jury: “Het concept is simpel & snel te begrijpen waardoor het breed inzetbaar is. Het draait op bestaande technieken de iedereen gebruikt. Wie heeft er immers niet whatsapp op zijn telefoon? Dat maakt de introductie van nieuwe apps overbodig. De presentatie was een aangename verrassing. Jonge, frisse en enthousiaste ondernemer. Er is goed nagedacht over de implementatie.  Lacoly is (nog) geen groot bedrijf. Het zijn kleine ondernemers met de potentie om veel hotels en andere horecabedrijven te helpen. “

Duurzaamheid, Karel de Vos Award

De Karel de Vos Award is een bijzondere trofee waarbij de nadruk ligt op ‘zorg voor een betere wereld’.  Het is een overkoepelende categorie voor duurzaamheid en er wordt één inzending beloond met deze prijs, vernoemd naar de initiatiefnemer van de Horecava Innovation Award.

 De Clique Circulaire Bakken is de winnaar van deze Award.

De Clique gebruikt het ‘afval’ uit de stad om de stad te voeden. Met kleine inspanning van alle partijen verandert afval in waardevolle grondstoffen en foodproducten. 

Het systeem: lokale horeca en cateringbedrijven ontvangen 20 liter plastic retourbakken van het type mayonaise-emmer, om hun snij- en etensresten in te deponeren. Schoon, afsluitbaar, zonder vieze geurtjes. Er wordt gecoacht op goed scheiden en gedragsverandering. De gelabelde bakken worden opgehaald per vrachtfiets en in de hub (loods) geleegd, geregistreerd, gereinigd en weer retour gestuurd. 

Op de verzamelde koffiedrap groeien bij een plaatselijke kweker oesterzwammen voor gebruik in de keuken. Hier worden o.a. bitterballen van gemaakt. Uit sinaasappelschillen perst een kleine lokale voedselproducent sinaasappelolie voor schoonmaakmiddelen of als smaakmaker in bijvoorbeeld bier. De rest wordt gecomposteerd tot een rijke compost, waar weer kruiden op mogen groeien. De ondernemer heeft tot 70% minder waste en een goed verhaal naar zijn klanten.

“De cirkel is aardig rond” vindt de jury. “Een unieke lokale samenwerking tussen horeca en kleinschalige voedselproducenten. Nu nog alleen in Utrecht maar de Clique kijkt naar groter Den Haag. Elke keer vanuit een locale hub rustig groeien, dat is de opzet. In al zijn eenvoud de meest duurzame innovatie van 2023. Daarom: overtuigd winnaar van de Karel de Vos Duurzaamheid Award! “

 

 

 


 

Over Horecava Innovation Award

Ieder jaar schrijven deelnemers zich in voor verschillende categorieën. De Horecava heeft de vakprijs in het leven geroepen om uitzonderlijke prestaties op het gebied van innovatie zichtbaar te maken en innovatie in de foodservicebranche in Nederland te stimuleren. Iedereen kan mee doen aan de innovatieverkiezing, zowel exposanten als niet-exposanten. 

De verkiezing biedt zo een goed overzicht van belangrijke innovaties in de branche. De jury beoordeelde de inzendingen op vier hoofdcriteria: het innovatieve karakter, omzet- en rendement kansen, of ze het werken aangenamer maken en kwaliteitsverbetering. Daarnaast is er een overkoepelende categorie voor duurzaamheid en wordt één inzending beloond met de Duurzaamheid Award Karel de Vos, vernoemd naar de initiatiefnemer van deze wedstrijd. Deze prijs is voor de innovatie die het meeste blijk geeft van een duurzame, toekomstgerichte visie, die de sector een verfrissende impuls geeft en geproduceerd is met respect voor mens, dier en planeet.


 

31 KB png Logo HIA Horecava 2023_CMYK.png

 

‘Consument profiteert van meer robots in voedingsindustrie’

De voedingsindustrie kampt met grote personeelstekorten. Het duurt nog wel even voordat de krapte op de arbeidsmarkt vermindert. In de voedingsindustrie komen zware, repeterende en gevaarlijke taken regelmatig voor. Daar zijn meestal minder mensen voor te vinden. Robots kunnen dit soort taken verlichten en daarmee het werken in de voedingsindustrie aantrekkelijker maken, zo stelt Ceel Elemans, sector specialist Food, ING Sector Banking.
 
 
Betere en constante voedselkwaliteit

Voor de consument zit er ook een voordeel aan de inzet van robots. Robotisering draagt bij aan een betere en constante voedselkwaliteit. Dat is van belang voor de voedselveiligheid. Daarnaast leidt het gebruik van robots tot een hogere arbeidsproductiviteit. Hierdoor blijven de prijzen betaalbaar voor de consument.

De robotiseringscijfers voor de Nederlandse voedingsindustrie liggen hoog. De afgelopen periode is al veel geïnvesteerd in robots. In 2021 is de voedingsindustrie goed voor 28 procent van alle in Nederland gekochte industriële robots. Het aantal aangeschafte robots steeg in de sector met 42 procent naar 650.

In Europa heeft de Nederlandse voedingsindustrie de hoogste robotdichtheid per 10.000 werknemers. Dat heeft te maken met de exportgerichtheid van de Nederlandse voedingsindustrie. Ook zijn de lonen hoog in Nederland. Bedrijven moeten heel efficiënt produceren om de extra logistieke kosten goed te maken.

 Robotgebruik versnelt

De komende jaren is een verdere versnelling nodig van het gebruik van robots. Robots zijn relatief goedkoper geworden en kunnen ook betere en steeds meer afwisselende taken uitvoeren.

De redenen om te kiezen voor meer robotisering nemen alleen maar verder toe. Zo heeft corona een aantal kwetsbaarheden blootgelegd. Met minder handjes in het primaire productieproces, neemt de kans op besmettingen af. Recente voorbeelden zijn besmettingen met salmonella of listeria veroorzaakt door onvoldoende hygiënemaatregelen.

Daarnaast blijven de arbeidskosten toenemen. Zo gaat het minimumloon in 2023 met 10 procent omhoog. Dat maakt de rekensom voor een investering in robotisering gemakkelijker voor voedingsbedrijven.

Investeren in robots zal niet alleen voordelen opleveren voor de bedrijven zelf, maar zeker ook voor de consument. Wel kan de economische situatie het proces van verdere robotisering belemmeren omdat een naderende recessie tot uitstel van investeringen kan leiden.

 Paprikaoogstrobot

 Een oogstrobot aan het werk in de paprika’s.

 

Pieter Pot: verpakkingsvrij heeft 3 miljoen verpakkingen bespaard in 1 jaar

 

 Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in 2022 ruim 3 miljoen verpakkingen bespaard. Dat is het grootste aantal sinds de oprichting in 2019. In lijn met de onlangs voorgestelde wetgeving van de Europese Commissie om verpakkingsafval 15% te hebben verminderd in 2040, is de supermarkt voorloper in de transitie naar een verpakkingsvrije retailsector. Het stijgende aantal producenten die hun toeleveringsketen voor Pieter Pot aanpassen is volgens Jouri Schoemaker, CEO van Pieter Pot, bewijs dat de verpakkingsindustrie anders kan. Pieter Pot biedt handvatten aan producenten en roept de verpakkingsindustrie in de Benelux op naar oplossingen te kijken en krachten te bundelen.

Circulaire transitie moet én kan sneller

Nederland produceerde in 2021 zo’n 9.937.000 ton afval, wat neerkomt op 571 kilogram per persoon. Eind november dit jaar kondigde de Europese Commissie nieuwe wetgeving aan die de verpakkingsafvalberg in 2040 met ruim één derde moet verkleinen ten opzichte van 2018. Dit zou betekenen dat producenten de komende jaren stappen moeten zetten op het gebied van verpakkingsmateriaal door over te stappen op duurzame materialen, te recyclen en te hergebruiken.

Jouri Schoemaker, CEO van verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot, is blij met de strengere regelgeving, maar ziet ook uitdagingen. “In de verpakkingsindustrie schuilt een enorme potentie om milieu-impact te verkleinen, maar een circulair verpakkingsproces is nu eenmaal lastiger en duurder dan een lineaire. De schaal van adoptie is daarom heel belangrijk: als zo’n 25.000 huishoudens maandelijks verpakkingsvrij boodschappen doen, bewijst dit het model en zal dit tot een grote transitie leiden. We moeten verpakkingsvrij of herbruikbare verpakkingen makkelijker maken voor de consument.”

Toch vindt Schoemaker niet alle gestelde doelstellingen ambitieus genoeg. De circulaire transitie moet én kan volgens hem sneller. De dit jaar in totaal ruim drie miljoen bespaarde Pieter verpakkingen en een verdubbeling van het klantenbestand van vijftig- naar honderdduizend, dienen als bewijs. “We hebben elkaar hard nodig om het verschil te maken. Samen met onze klanten laten we zien dat een circulair verpakkingssysteem wel degelijk kan

 Pieter Pot warehouse per sept 2021

Redefine Meat serveert New-Meat innovaties tijdens Horecava 2022

RedefineMeat 3266 Main

 

Redefine Meat, pionier op het gebied van New-Meat, zal het productassortiment presenteren tijdens de Horecava 2023 (9-12 januari 2023). Bezoekers kunnen hier  het plantaardige vleesassortiment uitproberen.

De laatste New-Meat innovaties van Redefine Meat zullen er worden gepresenteerd, waaronder de runderbavette die de smaak, textuur en het mondgevoel heeft van een dierlijke steak. Ook het gehaktassortiment, waaronder kebab en de Bratwurst, en het onlangs gelanceerde pulled assortiment, waaronder pulled pork en pulled beef, zijn beschikbaar voor bezoekers. Het nieuwe pulled portfolio van Redefine Meat levert de ervaring van langzaam gegaard vlees zonder dat het lang hoeft te koken. Daardoor wordt de bereidingstijd teruggebracht naar minuten en biedt het vlees een uitstekende veelzijdigheid in de keuken.

Door nauw samen te werken met chef-koks en slagers en gebruik te maken van een reeks technologieën, waaronder ‘additive manufacturing’, ‘AI’ en ‘machine learning’, heeft het bedrijf heerlijk vlees gemaakt van planten.

New-Meat wordt in meer dan 200 restaurants in Nederland geserveerd.

René van den Cruijsem, Country Lead Redefine Meat Benelux, licht toe: ” Onze aanwezigheid op de Horecava biedt ons de kans om meer mensen in aanraking te brengen met onze New-Meat producten. Het feit dat de Redefine runderbavette ook genomineerd is voor de Horecava Innovation Award is een kroon op ons werk en vergroot hopelijk de bereidheid om het te proberen. Hiermee denken we tevens de twee grootste barrières voor restaurateurs – kwaliteit en veelzijdigheid – te overwinnen en de adoptie van plantaardig vlees aanmerkelijk te versnellen. Dit wordt ook geïllustreerd door de hoeveelheid restaurants die nu New-Meat serveren van Michelin-sterrenrestaurants tot casual dining gelegenheden, steakhouses en hotelketens. Velen van hen hebben het nooit eerder aangedurfd om plantaardige producten op het menu te zetten.”

Voedertarwe lijkt bruikbaar in producten voor menselijke consumptie

 

 

Flevolandse tarwe, die normaal gebruikt wordt als veevoer, is mogelijk ook te gebruiken voor hoge kwaliteit voedingsproducten voor humane voeding. De eerste resultaten van experimenten van Low Food en Flevo Campus om dat aan te tonen zijn zeer veelbelovend. In het lab Grains 2.0 worden toepassingen van de tarwe voor menselijke consumptie onderzocht. De bedrijven Taiyari, Mothers Kitchen Almere en Boonzaak onderzochten of de tarwe gebruikt kan worden in producten als tempeh, dosa’s en tortilla’s. 

 

In dit lab wordt onderzocht of er toepassingen in voeding mogelijk zijn voor de tarwe met een eiwitgehalte van 10 procent tot 11 procent. Het gehalte is beduidend lager dan in baktarwe dat een eiwitgehalte van 12 procent heeft. Het gaat om tarwe die normaal in diervoeders wordt verwerkt. De eerste resultaten zijn door een proefpanel beoordeeld.

Boonzaak doet onderzoek naar tempeh van tarwe en lokale granen, gecombineerd met de grauwe erwt en krombekboon. De versie gemaakt van voedertarwe bleek  goed van smaak. Tortilleria Tayari experimenteert met tortilla’s van tarwe en maïs. Na proeven bleek de tortilla met gele maïs favoriet, verschillende soorten tarwes hadden weinig invloed op de smaak. Mothers Kitchen Almere maakt Hindoestaanse pannenkoeken van linzen en tarwe. Hierbij had voedertarwe een positief effect op de smaak. 

In januari volgt een afsluitende open lab sessie. Voor dit lab wordt samengewerkt met de Boerderij van de Toekomst. Daar werd het tarweras KWS Extase geteeld. De eerste partij wordt ingezet voor de experimenten. Ook is er een samenwerking met de Graanrepubliek om de schaalbaarheid van dit project op termijn te kunnen vergroten. 

 

 

 

Gastronomische toepassingen

Veel Nederlandse tarwe belandt in veevoer, dat is namelijk minder kostbaar voor de boer om te verbouwen. Om tarwe van bakkwaliteit te krijgen moet een boer extra kunstmest gebruiken en dat kost meer geld dan de meerwaarde die baktarwe per ton oplevert. Dit terwijl deze tarwe misschien ook geschikt is voor menselijk gebruik. In dit lab wordt onderzocht of er gastronomische toepassingen mogelijk zijn voor de voedertarwe met een laag eiwitgehalte van 10% – 11% ten opzichte van reguliere baktarwe die een eiwitgehalte van 12% heeft.

 

 

 Low FoodLow Food

Nom Nom Nom opent gezonde fastfood-restaurants in Amsterdam

Beethovenstraat 40 Beethovenstraat 40

 
 
 

 

Nom Nom Nom heeft officieel de deuren geopend van de nieuwe zaak aan de Kinkerstraat en drie pop-ups in Amsterdam. Nom Nom Nom is de eerste fastfoodketen met gezond, lekker en betaalbaar eten.

De gezonde fastfoodketen Nom Nom Nom biedt een volledig plantaardig menu bestaande uit burgers, snacks en shakes. De basis van de gerechten bestaat uit groenten. Niks wordt gefrituurd en ook de sauzen zijn gezond. De maaltijden staan binnen vijf minuten klaar voor bezorging of afhaal. Technologie en data spelen een belangrijke rol bij Nom Nom Nom om voedselverspilling tegen te gaan, maar ook om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Zo worden de gerechten bereid in computergestuurde ovens en kunnen klanten via een iPad in de zaak of online bestellingen plaatsen.

Mede dankzij Amerikaanse, Duitse en Nederlandse investeerders heeft Nom Nom Nom nu vier vestigingen in Amsterdam. Naast de zaak aan de Kinkerstraat 30H zijn er drie pop-ups in de hoofdstad om het idee uit te testen. De pop-ups zitten in filialen van het IJscuypje aan de Middenweg, de Haarlemmerdijk en de Beethovenstraat. 

 

Nom Nom Nom is opgericht door voedseltechnoloog Yorán Meijers, oud-Picnicmarketeer Ruben Vermijs en dataspecialist Diederik Ketellapper. De drie ondernemers willen de fastfoodwereld veranderen. “We hebben de heilige drie-eenheid in de voedselindustrie opgelost: gezond, lekker én betaalbaar eten”, aldus Vermijs. “Al onze gerechten zijn gemaakt op basis van grondig onderzoek en in samenwerking met gerenommeerde vegetarische chefs. Bovendien zijn de gerechten goed voor zowel mens als planeet.”

 Nom Nom Nom Rugged Bean Menu

 

Uitbreiden in 2023

Nom Nom Nom richt zich niet specifiek op vegetariërs of veganisten, maar op iedereen die op zoek is naar gezond, lekker en betaalbaar eten. De startup heeft ambitieuze groeiplannen voor de komende jaren. “We willen in 2023 uitbreiden naar vier steden in de Randstad”, zegt Vermijs. “Het jaar daarna richten we onze pijlen op vier steden buiten Nederland. Omdat we geen groot oppervlak nodig hebben en er een eigen kant-en-klare tech-oplossing is voor de keuken, is het gemakkelijk om locaties te vinden waar vanuit we kunnen bezorgen en waar klanten hun eten kunnen ophalen. We geloven heel sterk in dit concept en gaan een revolutie in de fastfoodwereld teweeg brengen.”

Het compacte menu is een knipoog naar de Amerikaanse diners in de jaren 50. Nom Nom Nom heeft mede dankzij Amerikaanse, Duitse en Nederlandse investeerders nu vier vestigingen in Amsterdam en wil verder uitbreiden in de Randstad en het buitenland.

 

 

Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes

 

Wereldprimeur: Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes
Door Sophie (Gezondheidswetenschapper) | 

Maaltijdbox Ekomenu biedt transparantie in de impact van onze voedingskeuzes van verschillende maaltijden. Bij bestellen en afrekenen staan niet alleen de kosten op de digitale kassabon, maar ook de impact op gezondheid én milieu.

Impact van voedingkeuzes

Bij het bestellen worden consumenten in staat gesteld om maaltijden te kiezen waarbij de hoeveelheid groenten, vitaliteit, CO2-uitstoot en waterverbruik volledig transparant wordt gemaakt. Ekomenu wil op deze manier mensen aansporen om meer groenten te eten en vaker te kiezen voor puur, plantaardig en biologisch. Zo wil Ekomenu klanten concreet aanmoedigen tot het bestellen van een avondmaal met 45% minder CO2- uitstoot dan de gemiddelde avondmaaltijd van 1690 gram uitstoot. Om hiermee bij te dragen aan het behalen van de Sustainable Development Goals voor 2030.

Keuze uit 25 maaltijden met lage impact

Klanten van Ekomenu hebben iedere week keuze uit 25 verschillende maaltijden. Gemiddeld bevatten de maaltijden van Ekomenu ruim 300 gram groenten, hetgeen bijdraagt aan een 20% verlaagd risico op ziekte, 45% minder CO2-uitstoot en 50% minder schaars waterverbruik. Elke maaltijd heeft een unieke foodprint. Jack Stroeken, CEO & founder Ekomenu: “Natuurlijk zitten er ook maaltijden tussen met een minder positieve foodprint, zoals bijvoorbeeld recepten met rund- of kalfsvlees. Maar ook de impact tonen we. We willen 100% transparant zijn, zodat klanten zelf de impact van hun voedselkeuzes ervaren.”

Jack Stroeken: “Als wij goed willen zorgen voor onze planeet dan is het niet meer dan logisch dat we ons bewust moeten zijn wat de impact is van onze voedingskeuze. Weinig mensen weten dat voor de productie van een avocado[1] bijna 200 liter water per 100 gram wordt gebruikt of dat de productie van één hamburger[2] gelijk staat aan een ritje van ongeveer 16 kilometer in een personenauto of een maand lang zes minuten douchen.”

“Met Ekomenu maken we dat vanaf nu inzichtelijk. Voortaan kunnen mensen dus zelf bepalen wat de impact is van hun maaltijd. Daag jezelf uit en ga voor de laagste CO2-uitstoot of ga voor gerechten met de meeste groenten.”

Groente, vitaliteit, CO2-uitstoot en waterverbruik

De foodprint van Ekomenu bestaat uit vier pijlers: groenten, vitaliteit, CO2-uitstoot en waterverbruik. Ekomenu is een ‘Certified B Corporation’ en zet zich in om sociale en duurzaamheidskwesties op te lossen. Wat we eten heeft een gigantische impact op ons welzijn. In Europa zijn voedingsgerelateerde ziekten zoals obesitas, hart- en vaatziekten en kanker verantwoordelijk voor 70% van de sterfgevallen. Stroeken: “Voeding kan juist zoveel positiefs doen voor jouw gezondheid. Daarom geven we nu per pijler aan wat de impact is van jouw voedingskeuze en wat je misschien beter zou kunnen kiezen. Denk aan veel groenten, volkoren- en onbewerkte ingrediënten of een keer vaker vegetarisch. Door gezonder te eten win je gezonde levensjaren voor jezelf én voor toekomstige generaties.”

Groenteteller

Gemiddeld eten Nederlanders 131 gram groenten per dag. Dat is maar 52% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram. Ekomenu gaat voor 300 gram groenten per dag omdat je hiermee niet alleen tekorten voorkomt, maar ook nog eens extra gezondheidsvoordelen behaalt. Met de Groenteteller daagt Ekomenu klanten uit om elke week 2100 gram groenten te eten, volgens een duurzaam voedselpatroon. Dit betekent dat eetgedrag bijdraagt aan een positieve foodprint door een lage milieubelasting en een gezond leven voor jezelf en toekomstige generaties.
 

impact voedingskeuze

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2023 Ria Besseling