Agrifoodclicks

Menu voor het Suikerfeest van 2021

Roootin's 

 

De gerechten voor dit menu staan in Roootin’s Iranian Kitchen, a Culinary Journey Rooted in Tradition  van Solmaz Esmailzadeh.

Meer inspiratie voor het Suikerfeest is te vinden in deze bijzondere uitgave vol authentieke Iraanse gerechten. Dit Engelstalige boek verscheen bij Bertram + de Leeuw uitgevers

Een inkijkexemplaar is beschikbaar via de link: Roootin

 

 

Koerdische kada

Bereiding in oven: 30 minuten bij 180° C

Voor 4 kadas

600 gram bloem

100 gram ghee

300 ml lauwwarm water

7 gram gist

1 theelepel zout

1 theelepel olijfolie voor het rijzen

Doe gist, zout en het water in een kom en zeef hierin 500 gram van het bloem. Kneed het deeg 5 tot 8 minuten. Maak een grote bal van het deeg, doe het terug in de kom  en doe er olijfolie overheen. Doe hier folie over en laat het deeg een uur op een warme plek rusten met een doek erover.

Wanneer het deeg is gerezen smelt dan de ghee op een matig warme kookplaat en zet dit weg.Doe het deeg in een grote kom,  maak een gat in het midden en giet hier de gesmolten ghee in. Zeef het resterende bloem erover, kneed en meng het opnieuw en maak er 4 ballen van. Maak ze plat op een bebloemde plank en leg de plakken op een plaat in de oven bak 25 tot 30 minuten. De kadas zijn klaar wanneer ze goudbruin zijn.

 

Crêpes met druivenmelasse

Voor 1 crȇpe:

2 eieren

2 theelepels bloem

40 ml melk

30 gram ghee

50 ml druivenmelasse

30 ml warm water

Snufje zout

 

Meng de druivenmelasse met warm water en zet dit opzij.

Breek de 2 eieren in een kom, doe hier de bloem en melk bij en meng dit.

Smelt 20 gram ghee in een pan en laat dit enige minuten koken tot  het mengsel dik is. Doe dan de 10 gram ghee erbij en draai de crêpe om. Snijd deze met een spatel in 8 stukken. Giet de druivenmelasse over de crȇpe en laat dit enkele minuten koken. De melasse is dan siroopachtig.

Leg de crȇpe op een bakplaat. Garneer met pistaches, verse amandelen, rozenblaadjes en kleine stukjes sinaasappelschil.

 

Humuscrème

Bijgerecht voor 6 personen

 

250 gram gedroogde kikkererwten (een nacht geweekt)

1 theelepel baking soda

50 ml citroensap

4 theelepels tahini

2 teentjes knoflook

6 ijsblokjes  (70 ml)

1 theelepel Himalaya zout

 

Garnering:

Gemalen paprika

Verse peterselie

Geroosterd sesamzaad

Granaatappelzaadjes

Kikkererwten

Olijfolie

 

Doe de kikkererwten in een grote kom en giet hier twee keer zoveel koud water over. Laat dit een nacht staan. Zeef de kikkererwten de volgende dag. Doe ze in een pan met de baking soda en  bak dit al roerend enkele minuten. Voeg dan gekookt water toe en laat dit ongeveer een half uur koken. De kikkererwten zijn nu zacht en papperig. Zeef de kikkererwten en laat ze in de keukenmachine en meng ze tot een gladde crème. Voeg hier tahini, citroensap, knoflook en zout aan toe. Doe hier vervolgens de ijsblokjes bij en mix deze fijn. De humus is nu zacht en romig. Doe de humus in een kom en laat dit op kamertemperatuur komen en ze humuscrème zonodig in de koelkast.

Garneer de humuscreme voor het serveren met paprikapoeder, verse peterselie, geroosterde sesamzaadjes, kikkererwten, granaatappelzaadjes en veel olijfolie.

 

Dolmas

Gevulde druivenbladeren

Voor 25 dolmas per 5 als bijgerecht

25 druivenbladeren

20 gram verse dille

20 gram verse peterselie

20 gram verse koriander

30 gram spliterwten

250 gram basmatirijst

1 grote witte ui (100 gram gesnipperd)

50 gram olijfolie

1 eetlepel geweekte zuurbessen

1 eetlepel gemalen kurkuma

1 eetlepel gemalen paprika

1 eetlepel zwarte peper

1 eetlepel zeezout

1,5 eetlepel tomatenpasta

300 ml vulling voor dolmas

 

Vulling voor dolmas

Bereiding:

1 kilo kippenbotten

2 grote uien

2 liter water

1 theelepel gemalen kurkuma

1 theelepel gemalen koriander

1 theelepel gemalen paprika

2 theelepels zout

peper naar smaak

Doe de kippenbotten en de andere ingrediënten in een grote pan met 2 liter water. Breng dit aan de kook en laat dat 4 uur lang op een laag vuur sudderen. Maak het vlees klein en laat alles afkoelen. Doe deze vulling in de kom waarin ook de dolmas worden gelegd.

 Gefruite uien

1 grote ui (100 gram gesneden)

Snufje gemalen kurkuma

50 ml zonnebloemolie

Garnering:

Verse peterselie

Zuurbessen

Gefruite uien

 

 

 

Zet de druivenbladeren uit blik de avond voor bereiden een nacht in een pan met warm water. Giet dit de volgende morgen weg en doe hier opnieuw warm water op. De druivenbladeren verliezen zo hun zoute smaak.

Was de rijst met koud water en laat hem dan weken in warm water. Spoel de zuurbessen met koud water en zet ze weg.

Breng de spliterwten aan de kook, schuim dit af en spoel de erwten af. Zet dit weg.

Verhit de olijfolie en fruit de uisnippers bruin. Voeg nu de specerijen, tomatenpasta en geweekte zuurbessen toe. Roer dit 2 minuten en zet het vuur laag.

Laat de rijst uitlekken en doe dit bij de gebakken uitjes, de spliterwten en de verse specerijen.

Spoel de druivenbladeren af en leg ze naast elkaar met de binnenkant naar boven. Leg een halve eetlepel van de vulling in het midden van ieder blad. Voeg de bladeren dan vanaf de achterkant en vervolgens vanaf de zijkanten dicht totdat de dolmas goed dicht zijn. Leg ze dan een voor een in de kom voor de vulling.

Roer een halve eetlepel tomatenpasta door de vulling en doe dit mengsel in de kom met de dolmas. Kook dit ongeveer 75 minuten op een laag vuur. Voeg zonodig af en toe gekookt water toe.

De dolmas zijn klaar wanneer de rijst goed gaar is.

Verhit ondertussen de zonnebloemolie in een koekepan en voeg al roerend de gesneden ui toe en de gemalen  kurkuma.

Garneer de dolmas tot slot met de gefruite uien en de verse peterselie

 

Ballen van linzenbulgur

Voor 12 ballen

130 gram rode linzen

100 gram fijne bulgus

50 gram fijngesnipperde lenteuitjes

50 gram fijngesnipperde peterselie

50 gram fijngesnipperde verse munt

1 grote witte ui (120 gram fijngesnipperd)

1,5 eetlepel tomatenpasta

0,5 eetlepel rodepeper pasta

Snufje zout

1 theelepel zwarte peper

1 theelepel gemalen paprika

1 theelepel gemalen kurkuma

60 ml zonnebloemolie

Kook de rode linzen tot ze droog zijn. Voeg dan de bulgur toe. Doe er iets water bij en laat nog 3 minuten koken. Laat dit 15 minuten staan.

Verhit de olie en fruit de uien, voeg de tomaten- en rode peperpasta toe en de kruiden. Meng alles en doe dit bij de linzen en bulgur in een kom.  Kneed dit mengsel met de hand tot ballen

 

Iraanse noedelsoep Ash Reshtec

 

Rootin’s groentesoep

Voor 5 porties

300 gram wortelen in stukken

300 gram gesneden kool

100 gram gesneden ui

50 ml zonnebloemolie

50 gram gierst

50 gram gesneden verse koriander

50 gram gesneden verse peterselie

1 eetlepel korianderzaadjes

1 eetlepel gemalenkurkuma

1 eetlepel gemalen witte peper

1 eetlepel gemalen paprika

30 ml citroensap

Zwarte peper naar smaak

1,5 liter vulling groenten

 

 

Rooster de korianderzaadjes en maak ze fijn. Verhit de olie in een grote pan en fruit hierin de uitjes. Doe de kruiden en de korianderzaadjes erbij. Meng dit, voeg de wortelen toe en laat dit 5 minuten koken.

Doe de groenten en de kool erbij en de gierst. Laat dit 15 tot 20 minuten op een laag vuur koken. Zet het vuur laag als de wortelen al dente zijn. Doe de verse kruiden en het citroensap erbij.

Dien de soep warm op met de zwarte peper en verse peterselie.

 

Cardamon rozenbroodjes

bereiding: 15-20 minuten bij 200°C  

7 broodjes

Deeg:

330 gram zelfrijzend meel

50 gram suiker

80 gram ongezouten boter

1 ei

7 gram gist

100 ml volle melk

1 theelepel gemalen kardamom

1 eetlepels rozenwater

Snufje zout

Vulling:

40 gram boter

40 gram lichtbruine basterdsuiker

Suiker

1 eigeel

1 theelepel kardamom

Garnering:

Rozenblaadjes

Gemalen kokos

Smelt de boter in een koekepan en zet dit apart. Verhit de melk in een pan. Zeef de bloem in een kom en voeg de gist toe. Breek het ei en doe de melk, kardamom, zout en gesmolten boter erbij. Kneed dit deeg, voeg rozenwater toe en kneed 6 a 7 minuten.

Doe het deeg in een kom en dek dit af met plastic folie en dek af met een warme doek. Laat dit een uur rijzen.‘

Verwarm de oven voor op 200° C en doe bloem op het  werkblad. Zet de bakplaat klaar. Neem het gerezen deeg en vorm het tot een bal. Rol het dan uit tot een ronde vorm van 2 mm dik.

Vulling: smelt de boter en besmeer het deeg hiermee. Meng de kardamom met suiker en strooi dit op het beboterde deeg.

Snijd nu het deeg in 7 stukjes en leg deze op de bakplaat: de eerste in het midden met de overige 6 er omheen.

Smeer het eigeel op de stukjes en laat dit 30 minuten rusten met een theedoek er over. Zet de rozenbroodjes in de oven en laat ze 15 tot 20 minuten bakken.

Garneer met rozenblaadjes en gemalen kokos.

 

 

Kickbokser Robbie Hageman brengt CBD sportdrank op de markt

TheRabbit 179709924_146474184092486_5177131158932761046_n 

 

 

Tweevoudig wereldkampioen Robbie Hageman, beter bekend als The Rabbit, lanceert een sportdrank die gebruik maakt van Nano Broad Spectrum CBD.

Het drankje, The Rabbit Lifestyle Drink, maakt  gebruik van Nano Broad Spectrum CBD. Het gaat om gecertificeerde geteelde hennep uit de VS, waarbij het hele spectrum van de plant wordt gebruikt. Het bevordert het lichaam te ontspannen en stressklachten te verlichten. Dankzij de innovatieve nanotechnologie vindt er een betere opname plaats in het lichaam van de actieve ingrediënten.The Rabbit Lifestyle Drink bevat geen sporen van THC, waardoor er geen psychoactieve effecten of bijwerkingen optreden.

De sportdrank is  100% natuurlijk vol aminozuren, vitamines en natuurlijke cafeïne uit groene thee. Het bevat geen suiker of traditionele cafeïne van de koffieplant.

 

The Rabbit Lifestyle Drink is te bestellen via https://www.therabbit.store

 

 

 

Gerechten uit de Iraanse keuken: menu’s voor Suikerfeest

Roootin's

 

Inspiratie nodig voor een menu voor het Suikerfeest – 13 – 15 mei?

Kijk eens naar gerechten uit de Iraanse keuken in Roootin’s Iranian Kitchen, a Culinary Journey Rooted in Tradition  van Solmaz Esmailzadeh.

Dit kookboek is verschenen bij Bertram + de Leeuw uitgevers

De Engelstalige uitgave geeft een kijkje in de keuken van een Iraanse familie, waarin traditionele Midden-Oosterse invloeden worden gecombineerd met de Westerse smaak. Een boek over de Iraanse keuken, haar genezende werking en de Oosterse gastvrijheid, rijk geïllustreerd met de foto’s waardoor de lezer zich temidden van de Iraanse cultuur waant.

Roootin’s is  een  gelegenheid voor het verbinden van culturen.

 

Een inkijkexemplaar is beschikbaar via de link: Roootin

 

 

I Heart Wines verkocht vorig jaar meer dan 31 miljoen flessen wereldwijd

I heart wines 315892_383264835095776_43371339_n 

VAN OPKOMEND NATIONAAL MERK UITGEGROEID TOT WERELDWIJNMERK

I❤️Wines – deze merknaam leek in 2020 ook wel de slogan van consumenten. Terwijl de consumptie van bier en gedistilleerd daalde tijdens de lockdowns en door sluiting van de horeca, was in veel landen wijn enorm populair bij de borrel en de maaltijd. Het merk I Heart Wines, dat dit jaar zijn 10e verjaardag viert, kon van deze trend profiteren. I Heart Wines noteerde een groei van 43% naar 31 miljoen flessen in 2020 wereldwijd. Op de thuismarkt, het Verenigd Koninkrijk, werden 23 miljoen flessen verkocht. In het VK is I Heart Wines een van de Top 10 wijnmerken volgens het IRI 2020 onderzoek en heeft inmiddels een nummer 2-positie verworven tussen de Prosecco-merken.

Verdubbeling

Ook in Nederland gaat het goed met I Heart. Het aantal verkochte flessen is in de eerste twee maanden van 2021 alweer bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor, van 59.000 naar 112.000 flessen De omzedt is in de afgelopen 12 maanden verdubbeld. In Nederland is I Heart inmiddels een belangrijk mousserend wijnmerk, maar juist de stille wijnen dragen bij aan de groei. Het opvallende etiket met het hartje speelt een rol,  evenals de mogelijkheid om gepersonaliseerde flessen te bestellen. Het assortiment is continu in ontwikkeling en bij de marketing ligt de focus op Instagram en de samenwerking met influencers. Bij de distributiepunten staat het merk in de Top 10 van stille wijnen.

Wijn is fun

“I Heart Wines is bij onze huidige klanten een Top 10-wijn (bij Jumbo, Deen, Spar, Coop, Hoogvliet, MCD Boon, Poiesz en Jan Linders) met elk jaar een sterke groei, ondanks de druk in deze categorie,” vertelt Arjan van Brussel, Country Manager van I Heart Wines Nederland. “Het stille wijnsegment stond voor de corona-uitbraak onder druk. Daarom zijn wij in gaan spelen op het verjongen van het assortiment: lichtere en soepelere, niet te ingewikkelde wijnen hebben tegenwoordig de voorkeur. I Heart is een wijnproducent die het net even anders doet. Met onze wijnen richten wij ons op vrouwen tot 35 jaar, hartsvriendinnen. Wij willen deze doelgroep aanspreken, met ze communiceren en ze meenemen in het verhaal, bijvoorbeeld via Instagram. En zodra het weer kan gaan we wellicht ook iets fysieks doen. Genoeg plannen, wijn is fun!” aldus Arjan van Brussel.

In joint venture Yvon Mau en Freixenet-Copestick

Het merk werd vorig jaar onderdeel van de nieuwe joint venture Yvon Mau en Freixenet-Copestick in Bordeaux; de wijnen worden nu gebotteld midden in een van de populairste wijngebieden ter wereld.Het portfolio omvat inmiddels meer dan 30 verschillende druivenrassen en regionale specialiteiten. Vorig jaar kreeg het merk een nieuw thuis binnen de nieuwe joint venture van Yvon Mau en Freixenet-Copestick in Bordeaux; de wijnen worden nu gebotteld midden in een van de populairste wijngebieden ter wereld.

In Duitsland Heart Wines is vanaf dit jaar ook verkrijgbaar  in Shell-winkels door het hele land. Ook in Tsjechië en Oostenrijk groeiden de verkopen in 2020 gestaag door en in Ierland kwamen de verkopen boven de 2 miljoen flessen. Andere belangrijke markten zijn China en het Midden-Oosten, waar de totale I Heart-verkopen jaar op jaar verviervoudigen. Het merk heeft ook een plaats gekregen in niet-traditionele wijnmarkten zoals Mexico. Het merk gaat door met het uitbouwen van dit internationale succes en breidt uit naar nieuwe markten zoals Brazilië, Scandinavië, Zuid-Korea en Australië.

Over Henkell Freixenet

Henkell Freixenet is wereldmarktleider in de productie van mousserende wijn en brengt alle mousserende wijnspecialiteiten op de markt, van Duitse Sekt tot Cava uit Spanje, Prosecco uit Italië en Champagne en Crémant uit Frankrijk – gecompleteerd door een brede range wijnen en gedistilleerd. De groep omvat merken zoals Freixenet, Henkell, Mionetto Prosecco, Fürst von Metternich en Alfred Gratien, I Heart en Schloss Johannisberg en gedistilleerd-merken Mangaroca Batida de Côco en Wodka Gorbatschow. Het bedrijf heeft dochterondernemingen in 30 landen en exporteert zijn merken naar meer dan 150 landen. De hoogste standaarden in kwaliteit en vakmanschap, gekoppeld aan markt- en merkexpertise, maakte Henkell Freixenet in vele landen marktleider.

www.henkell-freixenet.com

www.iheartwines.nl

 

 

Plantaardige groothandel Vegan Food Service gelanceerd

Logo_Vegan_Foodservice_FC

 

Vegan Food Service is een nieuw platform waar professionals in de foodsector plantaardige producten kunnen bestellen.H

De groothandel biedt producenten die een lekker en plantaardig product hebben een podium. Daardoor komen innovatieve vegan merken onder de aandacht van out of home en retail. 

Er zijn inmiddels bijna 100 merken een plaats bij de Vegan Food Service.

Op termijn gaat ook  Viva la Vegan van start, een webshop waar consumenten plantaardige producten kunnen bestellen.

www.veganfoodservice.nl

Makro lanceert magazine Groots met online masterclass Soenil Bahadoe

Makro lanceert het digitale magazine Groots. De 2.0 versie en opvolger van het voormalige horecamagazine Gastvrij gaat de Nederlandse horeca inspireren. De focus ligt op het product, de herkomst, de technieken en de vakkennis, verteld door een bekende chef. 

Rendang van Soenil

In het eerste nummer van Groots vertelt twee Michelinsterrenchef Soenil Bahadoer van restaurant De Lindehof in Nuenen het verhaal achter zijn signature dish: rendang met jus van blanke soja en gemberbierijs, een stoofgerecht waarin vlees de hoofdrol speelt. Soenil Bahadoer: “Ik wilde meewerken aan deze masterclass met mooie producten, herkomst, de specerijen, alles komt aan bod. Hoe leuk is dat? Passie en basis zijn de belangrijke pijlers voor inspiratie, voor nieuwe ideeen, voor een nieuwe menukaart”.

Soenil Bahadoer vertelt zijn bereiding van rendang in Groots editie #1: Project rendang

 

Australische sukade van Makro  

Vlees speelt een belangrijke rol in de rendang van Soenil. In zijn zoektocht naar het beste vlees voor dit gerecht komen Soenil en zijn team uit op sukade van graangevoerde Black Angus runderen uit Australie. Dit vlees heeft een mooie marmering en geeft de malsheid die nodig is voor de perfecte rendang.

De Australische sukade van Makro is een gewild stukje vlees onder koks. De marmering geeft het vlees veel smaak en het behoudt de structuur zelfs als het vlees na het stoven uit elkaar valt.

 

1 chef, 1 gerecht, 1 verhaal

Makro biedt met het digitale magazine Groots horecaondernemers en daarnaast foodliefhebbers gelegenheid om door de ogen van de chef naar zijn signature dish te kijken. Het gerecht staat centraal in Groots. Hij laat stap voor stap zien hoe het gerecht tot stand is gekomen en neemt lezers mee naar de ideeën, inspiratie en kennis erachter. Van idee tot uitvoering en van herkomst tot bord.

In Groots nr 2 komt sterrenchef Roy Eijkelkamp van De Bokkedoorns aan het woord.

Groots verschijnt 4 keer per jaar.

Makro investeert en gelooft in de horeca en wil als businesspartner bijdragen aan het succes van horeca Nederland. Markus Pieters, head of horeca Makro Nederland: “We blijven proberen om de ondernemers te steunen. Ook bij de heropening straks blijven we aanwezig. We lanceren magazine Groots nu de horeca in lockdown zit. We willen nu laten zien dat Makro Nederland er staat. Straks gaan we weer de ondernemer helpen en dat doen we op een Grootse manier”.

Groots sluit aan bij de mentaliteit en merkstrategie van Makro: Groots denken en doen. Dat geldt ook voor de chefs die de hoofdrol spelen in het magazine. Dit zijn bekende chefs in de foodservicebranche. Zij hebben hun strepen verdiend door groot te denken tot op de kleinste details, hun creativiteit en door keihard te werken. Ze zijn een rolmodel voor iedereen die in de horeca werkt en hierin een carrière ambieert.

Nederland staat gastronomisch op een hoog niveau. De sector heeft nu ruim 120  sterrenrestaurants en twee 3 sterrenzaken. Soenil Bahadoer (1967), geboren in Suriname en opgegroeid in Nuenen, kreeg in 2004 zijn eerste Michelinster en in 2014 volgde de tweede.  In 2006 werd hij lid van Les Patron Cuisiniers, een culinair genootschap van 22 gepassioneerde Nederlandse topchefs. In 2015 werd hij de eerste SVH Masterchef met een Surinaamse achtergrond in Nederland en Belgie.

 

Over Makro Nederland

Makro is een Nederlands merk dat al ruim 50 jaar als fullservice groothandel actief is voor ondernemend Nederland. Makro Nederland heeft 17 vestigingen met een horecabezorgservice door heel Nederland. Er werken 3500 medewerkers.

Het assortiment telt 60.000 vaste producten waaronder 200 soorten vers vlees, 70 soorten verse vis, 700 soorten wijn en een groot aanbod eigen merkproducten.

De ruime winkels hebben een oppervlakte tussen 12.000  en 15.000 vierkante meter en ontvangen jaarlijks ruim 6 miljoen bezoekers.  

Sinds 1998 is Makro Nederland onderdeel van het Duitse Metro AG dat 97.000 medewerkers en 679 verkooppunten in 24 landen heeft en onder de divisie Metro Cash & Carry valt.

 Informatie: Makro Nederland

Snel Arabisch – Mounir Toub

9789021579269 Chef Toub Snel Arabisch - cover 

 Midden-Oosterse favorieten binnen 30 minuten op tafel

   

In  Snel Arabisch maakt Chef Toub van Midden-Oosterse favorieten de snelle versie, mét Mounir-twist. Met de recepten uit dit toegankelijke familiekookboek zet je binnen maximaal 30 minuten de lekkerste falafelbowl, kip-harissaburger of viskebab op tafel.

Van tajines en eenpans-toppers tot salades, soepen en zoete lekkernijen. Voor ieder wat wils: vega’s, pesci’s en omni’s. Zo kun je – ook op de drukste dagen van de week – genieten van alles wat de Arabische keuken te bieden heeft.

Mounir Toub over zijn nieuwe boek: “Heb je je telefoon al in de hand om na een drukke werkdag je vaste afhaalrestaurant te bellen? Stop die maar weg, want de recepten in dit boek zijn sneller klaar dan de bezorger kan arriveren!”

Chef Toub: Snel Arabisch is  verkrijgbaar bij de (online) boekhandel.

“Mounir is een vakman in hart en nieren. Dat zie, voel en proef je in alles wat hij doet.” – Healthy Sisters

“Mijn geheim van snelle, krachtige smaken heeft soms op het laatste moment hulp nodig in de keuken. Snel Arabisch is de uitkomst!” – Robert J.K. Kranenborg

Over Mounir Toub
Mounir Toub is chef-kok en bekend van onder meer 24Kitchen en Kook mee met MAX. Hij heeft samengewerkt met diverse sterrenchefs, maar zijn grootste

 

Roootin’s geeft kijkje in de Iraanse keuken

Roootin's

 

Roootin

Solmaz Esmailzadeh

Cadeautip voor Moederdag (9 mei) en het Suikerfeest (13 – 15 mei.

Op 29 april a.s. verschijnt bij Bertram + de Leeuw Uitgevers Rootin’s Iranian Kitchen, a Culinary Journey Rooted in Tradition. Met veel passie en liefde heeft Solmaz een aantal jaren een mooi familiecafé geleid in Amsterdam, waarin haar Iraanse roots, tradities en warmte als een magneet op de klanten uit binnen- en buitenland werkten.

Dit Engelstalige boek biedt een kijkje in de keuken van een Iraanse familie, waarin traditionele Midden-Oosterse invloeden worden gecombineerd met de Westerse smaak. Solmaz Esmailzadeh en haar moeder Bulbul verzamelden recepten van Oosters gekruide aromatische stoofpotten tot avocadotoast met za’atar en zoeternijen.

Een boek over de Iraanse keuken, haar genezende werking en de Oosterse gastvrijheid, rijk geïllustreerd met de mooiste foto’s waardoor de lezer zich temidden van de Iraanse cultuur waant.

Roootin biedt een prachtige gelegenheid voor het verbinden van culturen. Inkijkexemplaar is beschikbaar via de link: Roootin.

 

Simply V nieuwe vegan spread van amandelen

Simply-V--packshot-grated-cheese (1)Simply-V---packshot-amandelspread

Simply V is een nieuwe  vegan spread gemaakt van amandelen, met een zachte, romige licht nootachtige smaak en boordevol eiwitten.

De spread past bij ontbijt of lunch of op een cracker en belegd met partjes avocado of met een plakje kipfilet óf zalm of op geroosterd landbrood met een beetje olijfolie, Simply V en gegrilde courgette.

 Simply V doet het niet alleen  goed op de boterham of op een toastje bij de borrel. De vegan spread past in vele warme bereidingen, zoete en hartige recepten. Als basis van een flammkuchen of een homemade cheesecake. In de pan wordt de spread romig en zacht; ideaal voor soepen en sauzen of ga voor een wrap met gerookte ham en ijsbergsla.

Simply V heeft  naast de spread ook vegan plakjes en een rasp. Ovenschotel, een bak nacho’s of pizza: strooi er lekker veel rasp op. Af en toe vegan of helemaal overstappen naar een plantaardige leefstijl? Simply V is gemakkelijk te gebruiken in favoriete gerechten. Bovendien hebben plantaardige producten een lagere ecologische voedselafdruk. Beter voor dieren én milieu.

 

 

 

 

 

 

Vegan Masters haalt ruim 1 miljoen euro op

VeganMastersKirsten_Gielen_co-founder_VeganMasters (2) VeganMastersmaaltijden 3957-0ed9dd72165ccdea2e559c885b3749e1VeganMasters Danny_Galiart_co_founder_Vegan_Masters_lowres

Kirsten Gielen en Danny Galiart, co-founders van Vegan Masters

 

Steeds meer consumenten en bedrijven investeren in vegan aandelen

 Vegan Masters, het landelijk plantaardig convenience food concept, heeft ruim 1.1 miljoen euro opgehaald uit de markt. 550.000 euro is er gefund vanuit een community share funding campagne op Eyevestor.com en 570.000 euro bij angel investors. 11 procent van de aandelen is nu in handen van klanten van Vegan Masters en andere consumenten en bedrijven die geloven in de potentie van het bedrijf en een meer plantaardige toekomst met minder dierenleed, CO2 uitstoot en verspilling van water. In totaal investeerden 733 consumenten en bedrijven in het vegan food concept.

Met het opgehaalde geld wil Vegan Masters haar missie, het ‘veganizen’ van de wereld, versneld waarmaken.  

4 miljoen omzet

Vegan Masters startte eind 2019 en wist ondanks corona in het eerste jaar een omzet van 1 miljoen euro bruto te realiseren. In 2021 is het doel om 4 miljoen omzet te realiseren. Met het vegan food concept heeft het bedrijf in het eerste jaar al meer dan 84.500 kg CO2-equivalent, 16.186.000 liter water en bijna 1400 dierenlevens bespaard. Het doel is om in 2024 in totaal 18.1 miljoen kilo CO2-equivalent, 3,1 miljoen m3 water en 165.000 dierenlevens bespaard te hebben. Danny Galiart, co-founder van Vegan Masters: “Het is fantastisch om als start-up gefinancierd te worden door je eigen klanten. Zo’n 80% van het opgehaalde geld van de community share funding is afkomstig van trouwe klanten die regelmatig onze vegan maaltijden en gerechten bestellen. Daarnaast zijn we dankbaar dat een groep van angel investors in ons gelooft en investeert in onze groei. Dit jaar willen we onder meer ons ‘dark kitchen’ model in heel Nederland uitrollen zodat iedereen binnen 45 minuten een warme Vegan Masters maaltijd op tafel kan hebben. Ook gaan we ons business-to-business model uitbreiden en hebben we plannen om in België te lanceren. Met deze eerste succesvolle community share funding campagne zullen er zeker meer rondes volgen. Dit is pas het begin. De toekomst is vegan!”

Groei van vegan markt in pandemie
Het wereldwijde voedselsysteem is versneld aan het veranderen. De markt voor vlees- en zuivelvervangers groeide de afgelopen tien jaar met zo’n 10 procent per jaar. In Europa  gaat er in deze markt 4,4 miljard euro om. De corona-crisis stimuleert deze groei nog verder. Consumenten zijn zich meer bewust geworden van hun eetgewoonten. De pandemie heeft de kwetsbaarheid van industrieel vlees aan het licht gebracht: voedsel veiligheidsproblemen en afnemende vleesvoorraden. Er is behoefte aan gezond, duurzaam en veilig voedsel en dit biedt veel kansen voor de plantaardige markt. Economen van ING verwachten dat de Europese markt van plantaardige vlees- en vleesvervangers groeit naar 7,5 miljard euro in 2025.

Grotere investeringen in vegan producten
In 2020 hebben plantaardige bedrijven en producenten meer kapitaal weten binnen te halen. In de eerste maand van de corona-uitbraak in maart 2020, steeg het aandeel van Beyond Meat met 47% en over heel 2020 zelfs met 82%. Ook merken als Oatly en gevestigde producenten als Unilever, Nestlé en Danone spelen in op de vraag naar meer plantaardig eten en brengen steeds meer vegan alternatieven voor vlees- en zuivel op de markt. Daarnaast halen ook steeds meer plantaardige bedrijven geld op middels crowdfunding en crowdsharing zoals vegan kaasproducent Willicroft en het vegan friendly wijnmerk Neleman.

Over Vegan Masters
Vegan Masters is een plantaardig convenience food concept opgericht door Danny Galiart en Kirsten Gielen. Galiart is al meer dan 30 jaar actief in de pizza industrie. Tien jaar geleden besloot hij vegetariër te worden en in 2018, na het zien van de documentaire Cowspiracy, werd hij veganist. Gedreven door de milieuveranderingen en zijn bezorgdheid over het welzijn van de dieren, heeft Galiart zichzelf en verschillende vegan chefs uitgedaagd om de lekkerste en gemakkelijkste veganistische gerechten, snacks en desserts mogelijk te maken. Dit was de start van Vegan Master eind 2019. Het bedrijf bestaat uit 4 distributie stromingen: ready to heat, ready to eat, grab & go vending machines en retail. https://veganmasters.nl 


 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2021 Ria Besseling