Agrifoodclicks

Suiker Unie wordt Cosun Beet Company

Logo Cosun Beet Company

Focus op circulaire economie met de biet in de hoofdrol

Cosun Beet Company is de nieuwe naam die het voormalige Suiker Unie bekendmaakte. ”Een bedrijfsnaam die naadloos aansluit bij onze nieuwe strategie’’, zegt CEO Paul Mesters. ”De suikerbiet is dé bron voor innovatieve en circulaire oplossingen. Dit gewas biedt fantastische mogelijkheden voor relevante maatschappelijke uitdagingen waar we nu voor staan.’’ 

 

Suikerbiet volledig circulair

Directe aanleiding voor een nieuwe bedrijfsnaam is de nieuwe strategie en ambitie, legt CEO Paul Mesters uit. ,,Wij willen de groenste, innovatiefste en succesvolste bietenverwerker zijn. In onze strategie staan duurzaamheid, innovatie en oog voor de wereld om ons heen centraal. Suikerbieten vormen daarbij voor ons een inspiratiebron voor hoogwaardige oplossingen. Elke dag halen wij, samen met zo’n 9.000 telers het beste uit de biet. Denk aan duurzaam geproduceerde suiker in voeding, maar ook diervoeding, eiwit uit bietenblad, groene energie, biobased huishoudartikelen, inhoudsstoffen voor  cosmetica en zelfs desinfecterende alcohol voor handgels. Vandaar onze pay-off: Bright Beet Solutions.’’

De bewijzen voor deze belofte zijn er al volop. Mesters: “We zijn de grootste groengas producent van Nederland. We ontwikkelen biobased producten uit bietenpulp, wat in onze strategie gaat leiden tot een eerste bietenpulp-raffinage-fabriek in de praktijk.”

Cosun Beet Company speelt met de nieuwe strategie in op veranderende consumentenbehoeften, nieuwe marktkansen én op de antwoorden die nodig zijn voor de wereld van morgen, legt Mesters uit. ,,Kijkend naar de groeiende wereldbevolking en de afnemende resources, zijn nieuwe circulaire oplossingen nodig. Passend bij de nationale en internationale agenda van verduurzaming. Door bijvoorbeeld eiwitten te winnen uit bietenblad, sluiten we aan bij de eiwittransitie en de groeiende behoefte aan plantaardige eiwit. Verder kunnen nieuwe biobased producten meehelpen aan het voorkomen van micro-plastics in het milieu. Wij kennen geen afvalstromen en daarmee is de suikerbiet volledig circulair.”

Cosun Beet Company heeft samen met moederbedrijf Cosun en de bietentelers een nieuwe strategie ontwikkeld; Plants Powering People. Mesters: “Wij sluiten hier met onze nieuwe visie vanuit Cosun Beet Company naadloos op aan en geloven in synergie en samenwerking met de andere bedrijven in de holding; Aviko, Duynie, SVZ, en Sensus. Ook maken we intensief gebruik van het Cosun innovation center, een high tech ontmoetingsplek die innovatie en ontwikkeling mogelijk maakt.

 Over Cosun Beet Company

Cosun Beet Company is ontstaan uit een groep akkerbouwers die in 1899 de krachten bundelde om bieten beter te verwaarden. Anno 2020 zijn wij de meest efficiënte suikerproducent van Europa. Een speler op de wereldmarkt met klanten over de hele wereld. Cosun Beet Company ontwikkelt een breed scala aan innovatieve oplossingen zoals voeding, diervoeding, functionele eiwitten uit bietenblad, biobased huishoudartikelen en groene energie. Oftewel: Bright Beet Solutions.

 

Support Your Locals boxen zijn een succes

Rechtstreex IMG_9532 Rechtstreex 13082628_229096410792679_2417664905590595782_n

De Support Your Locals boxen zijn een succes. In de grote steden zijn meer dan 30.000 dozen met producten van lokale producenten verkocht. Rechtstreex, dat inzet op een lokale voedselketen heeft de omzet tijdens de coronatijd met 250% zien stijgen. Dat blijkt uit een inventarisatie van Stichting DOEN onder enkele duurzame ondernemers die de stichting ondersteunt. Ook is er een groeiende belangstelling voor de Herenboerderij, waarbij huishoudens samen met een boer lokaal en duurzaam voedsel produceren.

In het begin van de corona crisis is het Support Your Locals-initiatief gelanceerd waarbij consumenten boxen met producten van lokale producenten kunnen afnemen. Inmiddels zijn er landelijk 326 initiatieven gestart. In heel Nederland is de consument erg geïnteresseerd in producten van dichtbij. Zo zijn er bijvoorbeeld in Amsterdam meer dan 18.000 boxen verkocht, in Utrecht 5.000 en in Haarlem 3.000.

Rechtstreex: omzet steeg 250%

Bij het Rotterdamse Rechtstreex, dat de lokale duurzame voedselketen als alternatief ziet voor de industriële voedselketen, steeg het aantal bestellingen van 1000 naar 2500 per week met een gemiddelde van 30 euro per bestelling. Op dit moment zijn er 45 wijkpunten in Zuid-Holland en naar verwachting zal dat aantal de komende jaren verder toenemen.

De omzet van het Rotterdamse Rechtstreex is in de afgelopen periode met 250 procent gestegen. Zuivel en kaas nam in omzet toe met een sprong van maal 2, maal 3, vertelt oprichter Maarten Bouter. De klant besteedde gemiddeld 6 euro aan zuivel en kaas. Uitschieters in de bestellingen zijn volle melk en oude kaas, afkomstig van kaasmakers die vanwege het wegvallen van de horeca extra kaas verkochten.

Rechtstreex brengt een assortiment streekproducten van ongeveer 100 boeren naar  45 wijkpunten in de regio Rotterdam en Haaglanden. Het initiatief werkt met 4 regionale zuivelboeren en 4 kaasboeren.

Herenboerderij

In een Herenboerderij produceren 200 huishoudens samen met een boer groenten, vlees en fruit voor eigen gebruik. Nadat de eerste Herenboerderij in 2016 in Boxtel werd geopend, zijn er inmiddels 7, waarbij er dit jaar al 5 zijn geopend. De verwachting is dat er in Nederland jaarlijks tussen de 5 en 10 Herenboerderijen bijkomen.

I

 

Lekker lokaal: de beste producten uit de buurt

 

De nieuwe Nederlandse keuken is vegetarisch, duurzaam,
makkelijk en vooral ontzettend lekker

LekkerLokaal db82dc5c-2a3b-4695-8276-49cddf4a12cb

Nederland is een goudmijn voor lekker eten en mooie producten, als je weet wat er verbouwd wordt én wat je ermee moet doen. Koken met lokale seizoensproducten is heerlijk, supervers en goedkoop. Bovendien hebben we het afgelopen jaar ontdekt hoe belangrijk het is om bewust en duurzaam te kiezen.
 
Laura de Grave vertelt in Lekker lokaal waar je de beste producten bij jou in de buurt kunt vinden, en hoe je daar vervolgens heerlijke vegetarische gerechten mee kookt. Ze geeft de Nederlandse keuken een moderne, creatieve twist: wat dacht je van zelfgemaakte pannenkoekentaart, vegetarisch zoervleis of worstenbrood met wortel?

 

Laura de Grave (1987) is culinair journalist, kookboekenauteur en presentator. Als freelancer werkte ze voor culinaire tijdschriften waaronder Jamie Oliver magazine en Allerhande.

Ze schreef diverse boeken, waaronder het Amsterdam kookboek en Nederland kookboek. Daarnaast presenteerde ze de video-serie Lekker Lokaal voor 24Kitchen en het Algemeen Dagbladwww.foodwriter.nl

Jan Bartelsman is een bekende culinair fotograaf en werkt onder meer voor diverse sterrenchefs. Zijn klanten bevinden zich in binnen- en buitenland en zijn foto’s verschijnen in toonaangevende gastronomische tijdschriften, (kook)boeken en apps. www.bartelsman.nl

 

Xander Uitgevers

Laura de Grave - Lekker lokaal
Verschijnt 23 september 2020
ISBN 9789401613354
€29,99

 

 

Algen en zeewier in opmars als gezonde vis- en vleesvervanger


Algen en zeewier zijn in opkomst als plantaardige vis- en vleesvervanger. De verkoop van plantaardig voedsel is in de afgelopen jaren sterk gestegen. In de zoektocht naar een gezonde leefstijl in tijden van corona bieden algen en zeewier een goede oplossing.  In een webinar van de European Algae Biomass Association (EABA) doen verschillende producenten van vleesvervangers op basis van zeewier en algen hun verhaal.

EABA brengt wetenschappers, ondernemers en besluitvormers bij elkaar en organiseert een serie interactieve webinars in samenwerking met Building on Events. Op woensdag 30 juni vindt een webinar plaats over vlees- en visvervangers op basis van algen en zeewier. Verschillende producenten vertellen hun verhaal; Odontella, een Franse bedrijf maakt zalm van microalgen en het Duitse Viva Maris produceert worsten op basis van algen. Ook trends en een toekomstvisie over plantaardig voedsel komen aan de orde.

“De huidige crisis zet de maatschappij aan het denken over de toekomst van voedsel. Plantaardige voeding wint in rap tempo aan populariteit. De Wereldwijde vleesindustrie krimpt dit jaar met 5,3% door corona, aldus GlobalData. Naar verwachting zet deze trend door, ook na corona. Zo is  bijvoorbeeld nu “plantaardige” vis de nieuwste veganistische trend, aldus het zakenblad Forbes deze maand. Zeewier kan door het hoge gehalte aan eiwitten op termijn een mooi eiwitrijk alternatief bieden voor vlees en vis”.

Alexandra Mosch, vice president van EABA beaamt dit: “Het coronavirus doet ons beseffen hoe belangrijk gezond voedsel is, hoe kostbaar voedzame plantaardige producten zijn om gezond te leven”. “Bovendien zijn mensen zich meer bewust van klimaatverandering, schone lucht, ongerepte landschappen en schone oceanen. Algen bieden geen totaaloplossing voor het enorme probleem van klimaatverandering, maar wat we zeker weten is dat algen een deel ervan kan oplossen: namelijk plantaardige, duurzame proteïne leveren voor ons voedsel.”

Populair bij foodie en influencer
Producent Willem Sodderland is één van de sprekers op het webinar van EABA. Met zijn bedrijf Seamore, dat verschillende voedingsmiddelen produceert op basis van zeewier, zoals pasta en chips, merkt hij een duidelijke kentering. “Zeewier is hot, niet alleen bij influencers en foodies, maar het is nu zelfs verwerkt in de nieuwste smaak van Cup a Soup.” Sodderland ziet een forse stijging van de belangstelling voor zijn producten. “Ik ben in 2015 begonnen met de verkoop van zeewierproducten. Binnen drie jaar lagen we bij meer dan 1.000 grotere en kleinere winkels. Niet alleen de kleine speciaalzaken verkopen onze producten, maar ook grotere winkelketens zoals Lidl.”

Ook in Amerika stijgt de belangstelling voor plantaardig voedsel, zoals zeewier en algen. Uit cijfers van The Good Food Institute blijkt dat de verkoop van ‘plant based’ voedsel is gestegen met 11 procent in het afgelopen jaar en 29 procent in de laatste twee jaar. Zeewier is rijk aan eiwitten en ijzer en maakt daarmee deel uit van een gezond voedingspatroon. Algen en zeewier bevatten ook vitamine B1, visvetzuren en zijn een bron van jodium, calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium en vitamine B.

Voor meer informatie over het webinar:
https://algaeworkshops.org/algae-based-fish-and-meat/

De cijfers van The Good Food Institute vind je hier:
https://www.gfi.org/marketresearch


Bijlagen

 

Hyperlink Webinar 30 juni – Algen als vis- en vleesvervanger

Schoonmaakbedrijf Itzu Cleaning trekt twee managers aan; hoofdkwartier verhuist naar Breda

Het belang van hygiëne stijgt met de dag, een trend die sinds corona  in een stroomversnelling is geraakt. Het gevolg? Schoonmaakbedrijven zitten in de lift. Dat geldt ook voor Itzu Cleaning. Het schoonmaakbedrijf slaat de vleugels uit met twee nieuwe managers en de verhuizing naar een nieuw – groter en centraler gelegen – hoofdkwartier in Breda.

De nieuwe manager operations Vahista Dawood en sales manager René Bakker richten hun pijlen in eerste instantie op de voedselverwerkende sector.

SONY DSC foto Vahista Dawood

 

Itzu Cleaning – specialist in de voedselverwerkende sector – is sinds 2014 actief in Nederland: “De jongste jaren neemt het belang van hygiëne alleen maar toe”, weet Robin van Gelder (COO Itzu Cleaning). “Met name binnen sectoren als farma, food en hightech. De uitbraak van het coronavirus brengt die trend in een stroomversnelling. Om onze verdere groei in Nederland te realiseren, nemen we onze intrek in Breda. Deze locatie is groter en centraler gelegen dan de vorige  in Vught. Van hieruit zullen we onze vleugels verder uitslaan.”

De leiding van het nieuwe hoofdkwartier komt in handen van Vahista Dawood (35). Vahista maakte een blitzcarrière bij Hago, waar ze van de werkvloer doorgroeide tot rayonmanager. Diezelfde functie bekleedde ze bij sectorgenoot Kleentec. De nieuwe operations manager brengt veel ervaring in de voedselverwerkende en industriële sector mee naar Itzu Cleaning.  “Ik sta in voor de algemene leiding. Daar komt een stuk interne coördinatie en planning bij kijken. Maar ik heb vroeger zelf op de vloer gestaan. Daarom weet ik hoe belangrijk het is dat je als medewerker met een glimlach naar je werk trekt. Daar besteden we veel aandacht aan.”

René Bakker (50) startte zijn carrière als productieleider bij het schaaldierverwerkende industriële bedrijf Goudschelp, intussen onderdeel van Heiploeg. Voor zijn overstap naar Itzu Cleaning was hij actief in de reinigings- en desinfecteringssector. Binnen de non-profitorganisatie Safe Food Factory levert René daarnaast zijn bijdrage aan het veiliger en schoner maken van de voedselverwerkende industrie.

Zijn doelstelling is duidelijk: groei realiseren. “Onze focus ligt in eerste instantie op de voedselverwerkende sector, een van onze grootste specialisaties”, zegt Bakker daarover. “Hoe we die groei willen waarmaken? In eerste instantie natuurlijk door professioneel en goed werk te leveren. Daarnaast besteden we veel aandacht aan duurzaamheid. Als schoonmaakbedrijf helpen we de zogenaamde Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties waar te maken. Zo gebruiken we ecologische poetsproducten, hebben we elektrische laadpalen voor ons wagenpark en werken we rond biodiversiteit”, besluit René.

Over ITZUItzu Cleaning behoort tot de ITZU holding (www.itzu.eu), een HR- en facilitaire dienstengroep die meer dan 1900 medewerkers tewerkstelt en in 2019 een omzet realiseerde van 86 miljoen euro. De drie aandeelhouders van ITZU zijn Koen Janssen, Luc Lormans en Louis Kemps. Het hoofdkantoor van ITZU is gevestigd in Hasselt, maar de holding heeft meer dan 45 vestigingen over heel de Benelux. De ITZU holding bestaat uit een cluster van partners in people business gericht op zowel human resources (bv. met Itzu Jobs en Itzu Training) als op facilitaire diensten.

 

Health Food Wall presenteert nieuwe Smart automaat voor gezond uit de muur

Health Food Wall breidt de innovatieve locker automaten -  zoals te vinden op Schiphol Plaza en Amsterdam UMC locatie AMC -  uit met nieuwe Smart automaten. De automaat werkt met RFID-tags in combinatie met de Health Food Wall app of bankpas. 


Gezond uit de muur

Health Food Wall is het eerste bedrijf in Nederland dat gezonde, vegetarische en veganistische maaltijden binnen enkele seconden aanbiedt. Ook het afrekenen via bankpas door de consument met single-tap is uniek op de markt.

De eerste kantoren hebben de Smart automaat al staan, spoedig volgen ook ziekenhuizen en universiteiten binnen en buiten de Randstad.

Tijdens de Covid19 periode biedt Health Food Wall tijdelijk naast het verse assortiment ook de mogelijkheid voor bedrijven om maskers en handgel via de automaat aan werknemers aan te bieden.

Via RFID

De consument kan de automaat openen via de Health Food Wall app, te downloaden op Android en Iphone, of via de bankpas. De deur van de automaat opent vervolgens automatisch, waarna de consument een product kan kiezen. Via RFID-tags die werken via radio frequentie meet de automaat welk item de consument heeft gekozen. Dit item wordt automatisch van de rekening afgeschreven. De Health Food Wall Smart automaat is onderdeel van een grotere samenwerking met een internationaal betaalplatform.



Health Food Wall is een gezonde en veilige oplossing voor verkoop van gezond uit de muur in allerlei sectoren, aangezien de verkoop van lekkere en verse items contactloos kan plaatsvinden. Een ander voordeel is de mogelijkheid om 24 uur per dag, 7 dagen in de week open te zijn voor klanten.



“Wij zagen vorig jaar al interesse voor onze gezonde automaten vanuit de markt, maar verwachten dit jaar mede door de omstandigheden rondom Covid-19 een grote groei door te maken.“ aldus Anouk Snelders, directeur Health Food Wall. 


Health Food Wall Smart_Automaat

De Smart automaat van Health Food Wall staat momenteel al op kantoor bij C.H. Robinson in Amsterdam en komt na de zomer op diverse locaties binnen en buiten de Randstad bij o.a. kantoren, een campus en een ziekenhuis. De automaat werkt met RFID-tags in combinatie met de Health Food Wall app of bankpas.

 

Oogst 2020 Opperdoezer Ronde van start gegaan

Opperdoezer Ronde 101262184_1388831404648113_671032612151623680_o

Rasecht Westfries streekproduct liefdevol geteeld

Deze week zijn de eerste Opperdoezer Ronde weer gerooid. Het aardappeltje uit West-Friesland is een pure delicatesse. Telers waaronder Hero Stam in Opperdoes wijden zich aan een liefdevolle teelt van dit rasechte streekproduct met de status Beschermde Oorsprong Benaming (BOB). Oogst 2020 belooft rond 1 miljoen kilo Ronde.  

 

Een kistje met de eerste Opperdoezer Ronde ging eind april al als primeur naar de keuken van  het West-Fries gasthuis in Hoorn. De eerste Ronde van het jaar groeide in de kas van teler Hero Stam in negen weken uit tot het grillige ronde aardappeltje met de bijzondere volle smaak, een dunne schil en een vrij gele kleur. Deze week kwamen de nieuwe Ronde van de koude grond.

 De oogstperiode is dit jaar – afhankelijk van het weer -  wat later dan  normaal. De specialiteit wordt doorgaans gerooid van grofweg eind april tot half augustus. Dit jaar hebben de telers de aardappelen wat later gepoot vanwege een koudeperiode in februari. De oogst van 2020 die doorloopt tot in september, levert naar verwachting ongeveer 1 miljoen kilo Ronde op. In totaal zijn er 15 telers die deze zomeraardappel uit de Westfriese zavelgrond rooien.

Geliefd seizoensproduct

’’De Opperdoezer Ronde is in versspeciaalzaken een geliefd seizoensproduct. Het aardappeltje is met name geschikt voor  versondernemers die zich willen onderscheiden met exclusieve agf’’, vertelt Stam. Het product is daarnaast in de horeca in opkomst. ‘’Topkoks zijn lyrisch over de bijzondere smaak. Een van die koks, Onno Kokmeijer van restaurants Ciel Blue, stimuleerde mij destijds om Opperdoezer Ronde in de horeca te brengen’’.  

 

Teelt rond de kerk

Alleen aardappels die binnen een straal van 1 km op de rijke zavelgronden rond de kerk van het Westfriese plaatsje Opperdoes worden geteeld, mogen de titel Opperdoezer Ronde dragen. Het zijn niet zo maar piepers, maar aardappels die al sinds 1996 een Beschermde Oorsprong Benaming (BOB) van de Europese Unie hebben. De titel wordt toegekend aan bijzondere streekgebonden producten.

De aardappel mag alleen worden geteeld op circa 100 hectare rondom het dorp Opperdoes.  Hielden zich tien jaar geleden nog 25 tot 35 Opperdoezer telers bezig met de teelt van de Ronde, tegenwoordig rooien rond 15 telers de pieperdelicatesse.  Zij zijn aangesloten bij de telersvereniging die de kwaliteit, het pootgoed en de vermarkting van het aardappeltje bewaken.

Van de verbouw van de Opperdoezer Ronde op de in totaal zo’n 100 hectare land rond Opperdoes mag vanwege wisselbouw jaarlijks 75 tot 80 hectare worden gebruikt. Teler Stam: “Als we ieder jaar op hetzelfde stuk land Opperdoezers verbouwen raken bepaalde voedingsstoffen in de bodem uitgeput en ontstaat er kans op aardappelmoeheid’’.

Met de hand

Opperdoezer Ronde worden liefdevol geteeld. De telers poten, rooien en sorteren de specialiteit overwegend met de hand. “De schil van het aardappeltje is erg kwetsbaar. Rooien en sorteren moeten daarom handmatig gebeuren. Dat betekent enorm veel werk in de oogstperiode’’.

Hero Stam maakt zich dan ook zorgen over de toekomst van de Ronde. “Steeds meer telers haken af vanwege de magere opbrengsten van de teelt. Ik blijf echter vechten om het behoud van de Ronde. Het is een eerlijk Hollands product zonder residuen dat ook een eerlijke opbrengstprijs verdient.”

Spar is met Spar mini klaar voor 1,5 metersamenleving

Spar is met Spar mini, de eerste 1-persoonswinkel van Nederland – en misschien wel ter wereld – klaar voor de 1,5 metersamenleving. Deze mobiele mini winkel bestaat uit een omgebouwde zeecontainer die overal kan worden neergezet om consumenten op elk moment van de dag te voorzien van eten en drinken. Dankzij de zelfscankassa is de Spar mini klaar voor de 1,5 metersamenleving.

 Spar mini Foto 1 - Jeroen Soeterik - SPAR mini Waalwijk Spar mini Foto 2 - Jeroen Soeterik - SPAR mini Waalwijk Spar mini Foto 3 - Jeroen Soeterik - SPAR mini Waalwijk

Lokaal betrokken gemakswinkel

CEO John van der Ent over de mobiele 1-persoonswinkel: “Hiermee gaat Spar opnieuw verder in lokale betrokkenheid, want met de Spar mini kunnen we consumenten op onverwachte plekken en verrassende momenten een snel ontbijtje, lekkere lunch, gezond tussendoortje of makkelijke maaltijd bieden. Maar bijvoorbeeld ook een kant-en-klare box om te borrelen of barbecueën.”

 

Klaar voor 1,5 meter

Als mobiele 1-persoonswinkel speelt de Spar mini volgens Van der Ent perfect in op het nieuwe normaal: “Er staat alleen een lokale Spar ondernemer buiten die zorgt voor de bevoorrading en het deurbeleid. Want er kan maar één persoon tegelijk binnen winkelen. Ook afrekenen gaat snel, handig en coronaproof met de zelfscan-kassa. Zo zijn we helemaal klaar voor de 1,5 metersamenleving.”

On tour deze zomer

Nederland gaat deze zomer massaal op vakantie en dagjes uit in eigen land. Van der Ent: “Naar verwachting leidt dit tot grote drukte, zeker omdat de horeca en supermarkten nog maar beperkt geopend zijn. Daarom gaan we met de Spar mini on tour langs toeristische locaties waar veel dagjesmensen maar weinig faciliteiten zijn. Zo bewijzen we onze betrokkenheid en bieden we maximaal gemak met onze unieke 1-persoonswinkel.”

Deliveroo Etenvdetoekomst 2391-aa23f5c227fb57ba89f1f0a544af4b0d

Onderzoek Deliveroo wijst uit: supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk volgens Nederlanders over tien jaar normaal 

Nederlanders geven aan open te staan voor nieuwe, gezonde voeding zoals eiwitrijke insecten en verwachten dat deze mainstream worden

 

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor ‘technologische’ voedingsmiddelen die bijdragen aan een gezonde(re) levensstijl of een meer duurzame planeet. 

Innovatief eten normaal in de toekomst

De respondenten achten het waarschijnlijk dat over tien jaar zuivel- en notenvrije alternatieven van melk (70%), supergewassen (69%) en plantaardige eitwitvervangers (68%) mainstream zijn. De helft van hen is zelf ook bereid dit soort voeding in de toekomst te eten. Iets meer dan de helft (53%) van de respondenten verwacht bovendien dat Nederlanders over tien jaar regelmatig eiwitrijke insecten zullen eten. Ruim eenderde van de respondenten (37%) ziet zichzelf wel zo’n knapperig beestje nuttigen in de toekomst.

Niet rotzooien

Meer dan de helft van de tech-minded Nederlanders vindt het belangrijk om de oorsprong van ingrediënten te kennen. De voornaamste reden waarom respondenten zich zorgen maken over bepaalde toekomstige voedselinnovaties is de onbekendheid met de lange termijn effecten op de gezondheid (71%). Ook vindt 57 procent van de respondenten dat we niet teveel met ons eten moeten ‘rotzooien’. Daarom staan zij sceptisch tegenover genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen en 3D-geprint voedsel. Hoe ouder de respondent, hoe minder positief men hierover is. Slecht iets meer dan een kwart van de respondenten (27%) is bereid in laboratorium gekweekt vlees te eten in de komende tien jaar. Opvallend is dat mannen daar vaker bereid toe bereid zijn dan vrouwen (14% vs. 5%). Vrouwen zijn daarentegen vaker dan mannen bereid zuivel- en notenvrije melkalternatieven te drinken (62% vs. 42%). 

Het belang van het gezondheidsaspect in eten is ook terug te zien in de data van Deliveroo. Zo was er in 2019 een stijging van 32% in zoekopdrachten naar ‘gezond’ voedsel. En in in datzelfde jaar was ook de stijging in bestellingen van melkalternatieven, zoals haver- en soja-melk, te zien met maar liefst 38%.

Vega(n)
Plantaardige eiwitvervangers is een trend die al langer we steeds meer zien opkomen. Zo zijn vegan burgers (van Vegan Burger Brothers in Amsterdam) en roti vega kip (van restaurant De Kade in Rotterdam) op nummer 1 en 2 in de top tien van meest bestelde vegetarische maaltijden bij Deliveroo. Tijdens de nationale Week Zonder Vlees in 2019 was totale aantal vegetarische bestellingen zelfs ruim verdubbeld (132%) ten opzichte van het jaar daarvoor; toen was er al een stijging van 37% te zien. 

Privacy-zorgen
Opvallend genoeg staan tech-minded Nederlanders minder positief tegenover voeding waarbij meer technologie komt kijken, zoals voeding aansluitend op het DNA. Ruim driekwart (78%) van de respondenten is niet bereid hun DNA te delen met derden uit privacy-overwegingen of uit angst voor het doorverkopen van persoonsgegevens. 


*Over het onderzoek: in opdracht van Deliveroo deed onderzoeksbureau Team Vier onderzoek onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder. Dit zijn mensen die hebben aangegeven het belangrijk te vinden om op de hoogte te zijn van technologische thema’s en onderwerpen die op dit moment spelen. Het onderzoek is uitgevoerd is de periode 20 tot 27 februari 2020. In totaal hebben 304 tech-minded respondenten deelgenomen.

ValuSect wil ontwikkeling van voedsel op basis van insecten stimuleren

Insect_brood_ValuSect_0520_TN

De wereldbevolking groeit, terwijl de beschikbaarheid van voedsel  afneemt. Er is dus behoefte aan duurzame alternatieven voor voedselbronnen. Insecten kunnen het voedsel van de toekomst worden. Toch is er in de dichtbevolkte westerse landen weerstand. Het Europese project ValuSect wil daar verandering in brengen.

Inagro praktijkcentrum voor onderzoek en voorlichting in land- en tuinbouw, gaat samen met negen internationale partners duurzame productie- en verwerkingstechnieken ontwikkelen voor voedingsmiddelen op basis van insecten. Bedrijven met een idee kunnen via een vouchersysteem steun krijgen. Er zitten twee Nederlandse partners in het projectconsortium, namelijk NGN en Stichting Fontys.

 Ongeveer 30% van de consumenten in Europa is bereid insecten als voedsel te consumeren. ValuSect of valuable insects wil dat aandeel verhogen. Het project gaat de ontwikkeling en marktintroductie van levensmiddelen op basis van insecten stimuleren door de kwaliteit van productie en verwerking van insecten te verbeteren, smaakproeven met consumenten uit te voeren en het milieueffect te verminderen. Er wordt onderzoek gevoerd naar de uitstoot van broeikasgassen, de impact van substraten, de voedselveiligheid en de houdbaarheid van de voedingsproducten.

“De vraag is niet of insecten de oplossing kunnen zijn voor de groeiende behoefte aan eiwitten. De vraag is wat de beste strategie is om die ontwikkeling te bevorderen.”

Sabine Van Miert, projectleider, Thomas More Hogeschool

 

Streven naar duurzamere insectenkweek

Om het onderzoek vorm te geven en uit te voeren, werken onderzoekers van Thomas More Hogeschool en Inagro samen met acht internationale partners. Inagro krijgt al regelmatig vragen van de sector en het beleid over de impact van insectenkwekerijen op hun omgeving. Ook de werkelijke duurzaamheid van insecten in vergelijking met andere landbouwhuisdieren roept vragen op.

“Met ValuSect willen we de uitstoot van broeikasgassen kwantificeren voor verschillende soorten insecten: meelwormen, krekels en sprinkhanen. Daarnaast voeren we ook onderzoek uit naar emissies van fijn stof en ammoniak die de directe omgeving van een insectenkwekerij kunnen beïnvloeden.”

Carl Coudron, Inagro

 

Bedrijfssteun via vouchersysteem

Geïnteresseerde agrovoedingsbedrijven kunnen vouchers met een waarde tot € 40. 000 ontvangen voor ondersteuning bij productontwikkeling,
uitvoering van smaakproeven of voor verbetering van kweek- en verwerkingstechnieken. Afhankelijk van de vraag zal de projectpartner met de meeste expertise in dat domein ondersteuning bieden. Zowel starters als ervaren bedrijven met een innovatief idee kunnen een beroep doen op dit vouchersysteem, dat dit najaar gelanceerd wordt.

 

Het project

ValuSect is een project dat voor € 2,08 miljoen wordt gefinancierd door het Interreg North-West Europe programma. Het project ging op 26 september 2019 van start en loopt tot eind juni 2023. Het consortium wordt door Thomas More Hogeschool  gecoördineerd en bestaat uit 9 leden en 8 geassocieerde partners  verspreid over 7 landen.

De leden zijn: Inagro vzw, Aberystwyth  University, Zürcher Fachhochschule, Stichting Fontys,  het Innovatiesteunpunt,  Teagasc, New Generation Nutrition Pro-active, AliénorEU en BIC Innovation Limited.

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2020 Ria Besseling