Agrifoodclicks

Viswinkelier communiceert nog nauwelijks over duurzame vis

Viswinkel Peter Tol 4 13122984_585482258278229_6710870528960039516_o

Viswinkeliers communiceren nog nauwelijks over duurzame vis. Informeren over duurzame vis kost extra inspanningen en geld. Een deel van de visdetaillisten meent dat hun klanten niet geïnteresseerd zijn in duurzame vis. Dit komt naar voren uit het rapport Communicatie over duurzame vis in de visdetailhandel van de Good Fish Foundation en de Wetenschapswinkel van Wageningen University & Research.

De diversiteit onder visdetaillisten is groot. De bedrijfstypen, maar ook de verkooplocatie en de klantenkring zijn van invloed op de samenstelling van het verkochte assortiment en ook op de communicatie. Visdetaillisten communiceren de naam en prijs van de vis op het label bij de vis in de toonbank. Het label is echter te klein voor het opnemen van extra informatie. Duurzaamheidsinformatie over herkomst, vangsttechniek en seizoen wordt mondeling, maar ook via posters en beeldschermen aan de klant gegeven.

Consumenten gaan volgens visdetaillisten naar een viswinkel vanwege kwaliteit, versheid en het persoonlijke contact. Enkele visdetaillisten geven aan dat zij het verhaal bij de duurzame vis aan hun klanten vertellen. De ervaring is dat dit het bewustzijn vergroot waardoor deze klanten geneigd zijn om vaker duurzame vis te kopen.

Viwinkeliers kopen hun product vers, gerookt of bewerkt in, vaak van meerdere gespecialiseerde leveranciers. Ze geven aan dat het geen probleem is om van deze leveranciers de gewenste informatie over duurzaamheid weer van hun toeleveranciers krijgen. Aandachtspunt is dan ook vooral of de doorstroming van deze informatie naar de detailhandel uniformer kan worden. Uit het onderzoek blijkt vooral dat er voor visdetaillisten nog een flinke uitdaging ligt om hun klanten te informeren over duurzaamheid.

Air Products verrijkt verpakte voeding met natuurlijke aroma’s

 
   

Air Products introduceert Freshline Aroma MAP, een systeem dat natuurlijke aroma’s zoals essentiёle oliёn in de verpakking injecteert gelijktijdig met het modified atmosphere packaging gas (MAP). Er zijn geen bijkomende productiestappen noodzakelijk.

 Aroma-MAP-CMYK

Met dit innovatieve systeem biedt Air Products fabrikanten van voedingsmiddelen een nieuwe manier om natuurlijke aroma’s aan verpakte voedingsmiddelen toe te voegen en zo de zintuiglijke ervaring van consumenten te verbeteren. Dit kan toekomstig koopgedrag gunstig beïnvloeden. Deze technologie heeft ook potentie om de verspilling van voedsel tegen te gaan en vermindert het risico op het terugsturen van niet-verkochte producten. Het gebruik van specifieke essentiële oliën kan – vergeleken met standaard MAP – de houdbaarheid van het product verlengen.

 Inspelen op zintuiglijke marketing

 De natuurlijke essentiёle oliёn of aroma’s, die met het Freshline Aroma MAP-systeem in de verpakking geïnjecteerd worden, komen tegemoet aan de stijgende vraag naar Clean Label ingrediënten. Het toevoegen van geuren die emoties triggeren helpt voedingsbedrijven om een emotionele band met hun klanten te creëren. Zintuiglijke marketing is de laatste jaren sterk in opmars. Dat is niet alleen trendy maar vooral zeer efficiënt en biedt een waaier aan mogelijkheden voor de voedingsmiddelenindustrie.

 

“De markt voor verpakte voedingsmiddelen blijft groeien. Ook voor voedingsproducten die verpakt worden onder gemodificeerde atmosfeer is er nog veel potentieel. Het gebruik van natuurlijke aroma’s die de zintuiglijke ervaring van de consument versterken, biedt producenten uitstekende mogelijkheden”, zegt Ann Callens, Food & Cryo Segment Manager bij Air Products.

 “Je kunt spreken van een win-win situatie voor alle betrokkenen. Ons systeem wordt eenvoudigweg geïntegreerd in de bestaande verpakkingslijn. Het toevoegen van aroma’s kan een meerwaarde betekenen voor tal van voedingsmiddelen, waaronder bewerkt vlees, gedroogde producten en bakkerijproducten.”

 

De machine injecteert dankzij de vooraf ingestelde parameters een nauwkeurige en herhaalbare hoeveelheid aroma in de gasstroom. Het mengsel van MAP-gas en actieve en aromastoffen wordt naar de verpakkingsmachine geleid, waar het vervolgens op dezelfde manier als bij standaard MAP in de verpakking geïnjecteerd wordt. Het systeem is veilig, hygiënisch en voldoet aan alle geldende richtlijnen en best practises in de voedingsmiddelenindustrie.

 

Over Air Products

 

Air Products is al meer dan 75 jaar een wereldwijd toonaangevende onderneming voor industriële gassen. De kernactiviteiten van het bedrijf op het gebied van industriële gassen omvatten de levering van atmosferische en procesgassen en het bijbehorende materieel aan industriёle bedrijfstakken zoals voeding en dranken, raffinage en petrochemie, metaalbewerking en elektronica. Daarnaast is Air Products wereldwijd de voornaamste leverancier van procestechnologie en -apparatuur op het gebied van vloeibaar aardgas.

 

Air Products realiseerde in boekjaar 2017 een omzet van $ 8,2 miljard uit de lopende activiteiten in 50 landen en heeft een huidige beurswaarde van ongeveer $ 35 miljard. Ongeveer 15.000 enthousiaste, getalenteerde en toegewijde medewerkers worden gedreven door het doel van Air Products om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die het milieu ten goede komen, de duurzaamheid vergroten en die gericht zijn op de uitdagingen waar klanten, gemeenschappen en de wereld mee te maken krijgen.

www.airproducts.nl

Gezond chocolade proeven uit de hele wereld

 

Op weg naar 100% duurzame chocolade in Nederland vanaf 2025

Chocoa 2017

Chocoa 2019, het grootste chocoladefestival van Nederland, staat ditmaal in het teken van gezondheid en duurzaamheid. Duurzaam, lekker en gezond gaan ook bij chocola heel goed samen. Deelnemers worden meegenomen in de hele keten van cacaoboon tot de lekkerste chocolade. Uit de hele wereld komen cacaoboeren, handelaren, verwerkers, chocolademakers en consumenten samen in de historische Beurs van Berlage in Amsterdam.

Chocoa vindt van 20 t/m 24 februari 2019 voor het zevende jaar op rij plaats en trok in voorgaande jaren zo’n 35.000 bezoekers.

Naast het grote festival dat in het weekend plaats vindt, omvat Chocoa onder andere een cacao-vakbeurs, een congres over verduurzaming van de keten, een forum voor chocolademakers en een masterclass voor chocolatiers. Tijdens het festival kom je alles te weten over de verduurzaming van de keten en is er vooral heel veel lekkere chocolade te proeven. Natuurlijk zijn er ook seminars over hoe je zelf chocolade kan maken en kan je zelf mee proeven en stemmen voor de ‘hot’ chocolate award. 

“We zien dat de herkomst en duurzame productie steeds belangrijker worden ook in de chocolade markt; het zal van steeds meer belang worden om te weten waar de cacao in je favoriete chocoladereep vandaan komt. Chocoa brengt de keten en de makers dichtbij, dat is uniek en heel inspirerend”,  aldus organisator Caroline Lubbers.

100% duurzame chocolade in 2025
De Nederlandse overheid en het Nederlandse bedrijfsleven hebben zich gecommitteerd aan 100 procent duurzame chocoladeconsumptie vanaf 2025. Momenteel is dat ruim 60%. Tijdens het congres en het festival van Chocoa 2019 komt aan bod wat er moet gebeuren om het doel te bereiken. 

Organisator Jack Steijn: “We moeten niet denken dat we de problemen in de cacao- en chocoladeketen alléén kunnen oplossen. Het wordt tijd dat we over de grenzen gaan denken en meer gaan samenwerken met andere sectoren om voor blijvende veranderingen te zorgen in de herkomstgebieden van de grondstoffen”.

www.chocoa.nl

Zo bereidt u zich voor op de Brexit

safe_image.php

Met nog 170 dagen tot de Brexit is een ding vrijwel zeker: op 29 maart 2019 verlaat het Verenigd Koninkrijk de Europese Unie. Ondernemers lopen het risico dat zij vanaf 30 maart 2019 geen zaken meer kunnen doen met het Verenigd Koninkrijk als zij niet de juiste voorbereidingen treffen en er geen overgangsperiode komt. De Nederlandse douane merkt dat veel mkb’ers nog niet weten hoe zij hun voorbereidingen moeten aanpakken.

Benodigde douanevoorbereidingen

Concreet krijgen ondernemers te maken met minimaal zeven extra formaliteiten, zoals douaneheffingen en invoerrechten. Als zij niet alle formaliteiten op orde hebben, is de kans groot dat zij vanaf 30 maart stil staan bij de grens. De voorbereidingen nemen gemiddeld enkele maanden in beslag. Daarom is het belangrijk snel met de voorbereidingen te starten.

De eerste stap is het aanvragen van het EORI-nummer voor handel met landen buiten de EU. Dit kan eenvoudig op het nieuwe platform douane.nl/Brexit.

Om te weten welke douanevoorbereidingen en certificaten nodig zijn, is er de Brexit Impact Scan. Deze scan brengt de persoonlijke situatie in kaart en geeft ondernemers advies op maat.

 

Luilekkerland 400 jaar koken in Nederland

Luilekkerland 9789462987395

Bij uitgeverij AUP is verschenen Luilekkerland 400 jaar koken in Nederland van Onno en Charlotte Kleyn

Zijn artisjokken een recente aanwinst in het groenteschap? Kookte men in de Gouden Eeuw met yoghurt? Waarom werd kip van heel duur opeens goedkoop? Aan de hand van de rijke verzameling kook- en receptenboeken van de Amsterdamse Universiteitsbibliotheek pakken Onno Kleyn en zijn dochter Charlotte onderhoudend en zintuiglijk uit over wat we gisteren en vandaag op tafel zetten. Thema’s als groente, ongelijkheid, gevogelte, vet, presentatie en exotisme worden door de eeuwen heen gevolgd.

Luilekkerland gaat met curieuze details, smakelijke weetjes en meer dan zestig recepten uit kookboeken van 1580 tot en met 1980 door de Hollandse keuken van weleer.

Over de auteurs

Onno Kleyn is al dertig jaar culinair schrijver en wijnjournalist. Hij heeft vaste rubrieken in de Volkskrant en publiceerde zo’n veertig boeken. In 2016 verscheen van zijn hand het meer dan duizend pagina’s tellende standaardwerk De grote Kleyn, culinair compendium.

 Dochter Charlotte Kleyn studeerde geschiedenis en Frans en rondde in 2017 in Brussel de master Food History af. Sindsdien werkt ze als culinair journalist en historica. Ze schrijft onder andere voor Het Parool en Archeologie Magazine.

 Hardback

288 pagina’s

ISBN 978 94 6298 739 5

€24,99

 

WWW. A U P . N L

WWW. O N N O K L E Y N . N L

WWW. C H A R LOT T E K L E Y N . N L

10 oktober: Food Valley Summit Proteins of the Future

Behoefte aan plantaardige eiwitten biedt boeren kansen

CMYK

Fabrikanten van vleesvervangers hebben een groeiende behoefte aan hoogwaardige plantaardige eiwitten. Niet alleen uit soja en tarwe, maar ook uit gewassen als veldbonen en quinoa. Dat biedt kansen voor akkerbouwers. Een grotere variatie in de landbouw is bovendien goed voor het sluiten van de kringlopen. Deze onderwerpen komen aan de orde tijdens de Food Valley Summit Proteins of theFuture op 10 oktober in Ede.

Kansen voor boeren
Een van de keynote-speakers op de Summit is Matthias Krön, directeur van Donau Soja. Hij stelt dat de Europese landbouwsector goed is in de productie van maïs en tarwe. Bonen en peulvruchten worden in Europa echter weinig meer geteeld. Dat heeft gevolgen voor onder meer de stikstofkringloop. Volgens Krön zou een hogere productie van peulvruchten de productiviteit verhogen en de afhankelijkheid van stikstofhoudende meststoffen verkleinen. Hij ziet bovendien kansen voor boeren in Europa omdat consumenten in toenemende mate behoefte hebben aan lokaal geteelde producten.

Peulvruchten zijn hip
Op de Summit worden groene eiwitten van alle kanten belicht. David IngemarHedin van  Euromonitor International kijkt naar de huidige en toekomstige vraag naar plantaardige producten. Mariët van de Noort van MFH Pulses vertelt hoe peulvruchten in 20 jaar tijd van ouderwets naar hip zijn gegaan. Gert Jan Gombert van Vivera gaat in op het internationale succes van de vegetarische steak.

Bekijk het volledige programma van de Summit op https://www.foodvalley.nl/program-food-valley-summit-proteins-of-the-future-10-october-2018/

Aanmelden kan via https://www.eventbrite.nl/e/food-valley-summits-proteins-of-the-future-sports-nutrition-10-11-oct-registration-43386760970

De Pepernotenfabriek beleeft vierde seizoen met nieuwe smaken

Van Delft Biscuits heeft succes met pop upformule

Pepernotenfabriek (2)

Van Delft Biscuits opent opnieuw winkels in niet alleen de grote steden in het land, maar is dit jaar ook voor de eerste maal te vinden in onder andere Purmerend, Emmen en Alphen aan de Rijn. Het concept heeft tot net na Sinterklaas winkels in onder meer Amsterdam, Utrecht, Eindhoven, Alkmaar, Arnhem, Den Haag, Assen, Middelburg en Rotterdam. De luxe en kleurrijk ingerichte winkels – met een proefstation om alle smaken te proeven – richten zich op ervaring en beleving.

Geen plannen voor buitenland

Het concept van De Pepernotenfabriek slaat aan in Nederland. De formule, die in 2014 in Amsterdam van start ging, trok vorig jaar ruim 1,5 miljoen bezoekers. Bij de Duitse consumenten die de winkel in Berlijn bezocht gingen de pepernoten er eveneens graag in. Van Delft had hier twee jaar geleden aan de winkelstraat Friedrichstrasse gedurende een seizoen een eigen winkel. Deze was vorig jaar gesloten. Het was tot nu toe de enige winkel in Duitsland, hoewel er vorig jaar plannen waren om ook in Dusseldorf te openen. Ook was er sprake van om winkels in Antwerpen en Barcelona te starten.

Twee jaar geleden opende Van Delft De Pepernotenfabriek ook een seizoen lang een shop-in-shop bij BP tankstation Kok in Harderwijk en in de Kok CinemaxX biocoop, eveneens  in Harderwijk. “We openen dit jaar niet in het buitenland en evenmin in Harderwijk. Hiervoor zijn geen concrete plannen”, aldus René Laan van Van Delft Biscuits.

Vijftig smaken

De winkelformule waarmee bakkerij Van Delft Biscuits vier jaar geleden begon, brengt een assortiment met vijftig smaken pepernoten. Van Delft ontwikkelde de laatste jaren tal van varianten, van authentieke pepernoten tot smaken als yoghurt, irish coffee, sinaasappel, truffel, cappuccino, pina colada en limoncello.

Ieder jaar worden er nieuwe smaken aan het aanbod toegevoegd. Dit jaar zijn dat populaire smaken als Toffe Crunch, Gin Tonic, Hazelnoot Melkchocolade, Puur Zeezout, Crème Brulée, RaspberryCheesecake en  PeanutbutterCrunch.

Het best verkoopt de Caramel Zeezout pepernoot; de variant is goed voor bijna 10 procent van alle verkochte pepernoten. Ook ambachtelijke pepernoten en gluten- en lactosevrije pepernoten liggen er in de schappen van de winkels. Het assortiment is daarnaast in de webshop verkrijgbaar.

Succesproduct van Van Delft

De peper- of kruidnoten komen uit de fabriek van Van Delft Biscuits in Harderwijk. “Dit seizoen worden er hier 7 miljard gebakken” zegt Oscar de Lange, eigenaar van Van Delft. Vorig jaar lag dat rond de 4 miljard kruidnootjes. “Hier komt enorm veel bij kijken. Het bakken is een, maar deze volumes vervolgens te laten chocolateren, verpakken en distribueren is een enorme uitdaging. Maar wel super leuk”.

Van Delft Biscuits ontwikkelde de pop upformule van De Pepernotenfabriek enige jaren terug vanuit de wens om onder eigen naam te verkopen. De pepernotenlijn is uitgegroeid tot een van de succesproducten van de bakkerij, die in de afgelopen vijf jaar een forse 200 procent groei doormaakte. Van Delft bakt pepernoten sinds 1880, levert aan alle supermarktorganisaties en heeft in ons land zo’n 70 procent marktaandeel.

Quetzal Chocoladebar heeft gestage uitrol voor ogen

Formule gaat mee in goede marktkansen voor chocolade

Quetzal Chocoladebar opent met regelmaat nieuwe locaties. Robert Hoenderdos, master franchisegever Nederland, heeft een gestage uitrol naar eind dit jaar vijftien tot twintig vestigingen voor ogen. De formule gaat mee in de goede marktkansen voor chocolade.

De opmars van Quetzal-formule gaat onverstoord door. Deze zomer begon chocoladebar nummer veertien, ditmaal aan het Stadhuisplein in Rotterdam. En in meer Nederlandse steden duikt de formule op, nadat de eerste Nederlandse Quetzal Chocoladebar dit najaar twee jaar geleden in Amersfoort opende.

De franchiseformule brengt een uitgebreid aanbod producten van diverse chocoladesoorten. Op de menukaart staan bijna honderd soorten chocolademelk, maar ook chocolademilkshakes, ijs en fruit met chocolade, brownies, wafels, flensjes en andere chocoladeproducten.

 

Waar komen de chocoladeproducten van Quetzal vandaan?

‘De chocolade en aanverwante producten worden in de chocoladebars van Quetzal op een ambachtelijke en duurzame manier gemaakt van grondstoffen van Belgische chocoladeleveranciers. Alle producten worden dus vers bereid in de winkel.’

‘De halfproducten die afgebakken moeten worden zoals wafels, brownies en chocolade boterkoek, komen bij een geselecteerde kwaliteitsbakker in Nederland vandaan zodat iedereen altijd dezelfde kwaliteit heeft.’

 

Hoe heeft het assortiment van Quetzal zich ontwikkeld sinds de start van de formule in Nederland?

‘De formule brengt producten gebaseerd op diverse soorten chocolade. Op de menukaart staan ongeveer honderd soorten chocolademelk, maar ook chocolade milkshakes, ijs en fruit met chocolade, brownies, wafels, flensjes en andere chocoladeproducten. In het aanbod tevens koffie, thee, smoothies en sappen.’

‘Het assortiment van Quetzal is al meer dan vijftien jaar succesvol in België. Voor Nederland zijn er een klein aantal producten toegevoegd en een enkel artikel is verdwenen. Een voorbeeld is de toevoeging van de wafels en flensjes en het verdwijnen van de chocolademousse. Een populair product is de High Choq, een chocoladearrangement voor twee personen en er is een specialiteit als actie van de maand.’

 

 

U heeft een gestage uitrol van de formule voor ogen met eind dit jaar tussen de vijftien en twintig vestigingen in ons land. In Rotterdam kwam de tiende winkel.

 

‘Dat is de veertiende Quetzal-winkel in totaal en inderdaad de tiende in Nederland. We zouden echter sneller kunnen groeien als het vinden van de juiste locaties niet zo moeilijk was in de steden waar we ons graag willen vestigen.’

 

‘De nieuwste winkel in Rotterdam voldoet volledig aan de eisen als het gaat om de vestigingsplaats, veel passanten, studenten en natuurlijk toeristen. Het Stadhuisplein ontwikkelt zich tot een uitstekende locatie voor formules als Quetzal.’

Waarom is volgens u choco zo hot op dit moment?

‘Chocolade is hot omdat het mensen een goed gevoel geeft. Verder zijn er steeds meer onderzoeken dat chocolade een goede invloed heeft op het menselijk gestel. Pas nog heeft een onderzoeker aangetoond dat een chocolademelk na het sporten goed is voor het herstellen van het lichaam. Chocolade geeft de mens een geluksgevoel.’

Vandaar dus die goede marktkansen voor formules met chocolade en chocoladeproducten?

‘Ja, de consument is bovendien op zoek naar iets nieuws en iets anders, Koffiezaken zijn er genoeg; de meeste breiden op dit moment hun assortiment uit om meer klanten te trekken. Vanuit de basis chocolade zijn er weinigen die dit specialisme naar voren brengen. Maar natuurlijk hebben we ook gewoon een hele goede kop koffie.’

Toch moesten sinds de start van Quetzal in Nederland twee jaar geleden inmiddels drie vestigingen van Quetzal sluiten. Op welke locaties was dit en wat waren de redenen voor sluiting?

‘Die sluitingen hadden twee redenen. De eerste en belangrijkste is wel het toch net niet zijn van de juiste locatie. De andere reden is helaas van persoonlijke aard: de gezondheid laat soms de juiste exploitatie in de steek. De vestigingen die nu dicht zijn zaten in Nijmegen, Helmond en Purmerend.’

Wat zijn de belangrijkste groeipijnen voor een nieuwe formule? Hoe kunt u deze beperken en zich hiertegen wapenen ?

‘De groeipijnen voor een nieuwe formule zitten in het zoeken naar de balans van groei en de snelheid ervan. Er wordt veel gevraagd van ondernemers en de franchisegever. Dat vraagt een absoute samenwerking en focus van een ieder dezelfde kant op. Dit is zeker in het begin niet altijd even makkelijk.’’

Hoe onderscheidt de keten zich tussen de vele andere opkomende zoete formules in de winkelstraat?

‘Het onderscheid van Quetzal is duidelijk: wij werken met verse producten en bereiden alles vers voor de mensen. Vers en zuiver zie je ook in de vier soorten chocolade die altijd vloeibaar in de bars aanwezig is om de producten vers te maken.’

Hoe selecteert de onderneming nieuwe locaties en franchisenemers in Nederland? Welke plekken zijn kansrijk?

‘Zoals gezegd is de juiste locatie vinden het moeilijkst. Zoeken naar plekken met voldoende passanten, studenten en toeristen is de eerste focus. Dat vind je grote en middelgrote steden in Nederland. We zijn nu te vinden in onder meer Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Den Bosch, Leiden, Hoofddorp en Maastricht. De doelstelling is om jaarlijks vijf vestigingen te openen.’

Hoe doet Quetzal, een van oorsprong Belgisch concept, het elders in Europa? Er zijn nu chocoladebars in Leuven en Antwerpen en in Chemnitz en Leipzig in Duitsland.

‘Duitsland en België zijn landen die zich goed ontwikkelen met nu vier locaties. België als basis van de chocolade natuurlijk voorop. De winkels zijn gevestigd op locaties in stadscentra en trekken klanten als studenten en toeristen.’

www.quetzal.nl

Dit artikel verscheen in onder andere Bakkerswereld oktober 2018

 Snijden Brownie Sfeer klantenQuetzal 1Quetzal (4)Quetzal Balie Bob choq 4 Quetzal (1)

Plus foto’s

Foto 1

Bijschrift:

(interieur met klanten van een Quetzal winkel)

Starten op de juiste locatie is voor formules als Quetzal het moeilijkst. Die plekken zijn te vinden in grote en middelgrote steden in Nederland. Quetzal dat hier nu tien winkels telt, wil jaarlijks vijf vestigingen openen.

Foto 2

Bijschrift:

De chocolade en aanverwante producten worden bij Quetzal vers gemaakt van grondstoffen van Belgische chocoladeleveranciers. Er zijn altijd vier soorten chocolade vloeibaar in de bars aanwezig om producten vers te maken.

Foto 3

Bijschrift:

De nieuwste winkel aan het Stadshuisplein in Rotterdam voldoet aan alle eisen die Quetzal aan de vestigingsplaats stelt: veel passanten, studenten en natuurlijk toeristen.

Foto  4

Bijschrift:

Op de menukaart van Quetzal staan ongeveer honderd soorten chocolademelk, maar ook chocolade milkshakes, ijs en fruit met chocolade, brownies, wafels, flensjes en andere chocoladeproducten.

 

Jutter Speijs maakt zich op voor verdere uitrol

Onbemande winkels voor hotels en kantoren

Jutter Speijs richt zich met onbemande winkels op de hospitality- en de kantorenmarkt. Het concept, een combinatie van out of home en retail, telt nu 14 locaties en mikt op 22 tot 24 vestigingen eind dit jaar. Jutter Speijs maakt zich op voor een verdere uitrol.

 

“We zijn ook in kantoren actief, maar blijven focussen op de hotelsector”, vertelt Patrick Dekker, een van de eigenaren. “Jutter Speijs zou ook in andere sectoren zoals onbemande tankstations, een plaats kunnen krijgen, maar service blijft belangrijk. De huidige winkels in hotels en kantoren zijn dan ook ingericht in het zicht van de receptie/front office voor toezicht. Overigens is met technologische innovaties die we van plan zijn te implementeren uitrol in andere sectoren met minder toezicht ook mogelijk”,  aldus Dekker die samen met Laurens de Kleine met het concept is verkozen tot een van de negen RetailRookies van 2018-2019.

 

JutterSpeijs Tulip Inn kleine shop 3 m2

Die winkels van Jutter Speijs – dat zoveel als lekker eten verzamelen betekent – variëren sterk in oppervlakte, “van een drie vierkante meter, in feite een uitgebreide vendingcorner, tot locaties van veertig tot zestig vierkante meter. De meeste zijn te vinden in hotelketens rond Amsterdam, zoals NH Hotels, Tulip Inn, Crown Plaza, Artemis en The James in Rotterdam. Binnenkort volgens ook hotels in Hilversum, Utrecht en een eerste kantoorvestiging is ingericht in het Amsterdamse Adam Smith Building”, aldus Patrick Dekker.

Grab&go plus ontbijt

In de shop zijn de hele dag eten en drankjes verkrijgbaar zoals ontbijt en lunch producten maar ook kant-en-klare maaltijden, gezonde tussendoortjes en borrelsnacks te koop. De klant kiest zelf en betaalt met zelfscan. Nieuw is dat er nu ook een ontbijt voor hotelgasten verkrijgbaar is.

Dekker: “Waar onze shop normaal gezien de locatie totaal ontzorgt, vergt een breakfast-to-go aanvulling iets meer handling voor bijvoorbeeld het afbakken van croissantjes en broodjes. Maar dat biedt dan wel een goed alternatief voor locaties die worstelen met een traditioneel ontbijtbuffet, denk aan veel kosten in personeel en derving.”

 Jutter Speijs The James Rdam shop+breakfastcorner - 18 (3)JutterSpeijs AdamSmithBuilding kantoorlocatie

“We zien dat de behoefte aan vers groeit. Zo heeft de locatie in het Adam Smith behoefte aan salades en verse yoghurts met granola. Deze dagverse producten worden aangeleverd door cateraar Meinders Catering in Badhoevedorp.  Lekkerland levert het basisassortiment.”

Dagvers van lokale ondernemers

Het toevoegen van dagverse producten van lokale ondernemers is voor Jutter Speijs zeker een optie. “We hebben zelf een oorsprong met ons kaasplankje met worstjes, kaas en mosterd dat we zelf ontwikkelden. We focussen dit jaar en begin volgend jaar echter eerst op het finetunen. Vervolgens komt verbreden van het aanbod in de shops aan de orde”, stelt Dekker.

In november verwachten Jutter Speijs een catorymanager aan te stellen die het assortiment vanuit de retailbasis onder de loep gaat nemen. “We beschikken inmiddels over een schat aan aankoopgegevens en andere data waarmee we het assortiment verder kunnen afstemmen. Aan de hand van sensoren in de shop weten we waar de voorkeur van de klant wel of niet naar uit gaat”, legt Patrick Dekker uit.

  

BD Graan opende nieuwe fabriek voor biologisch meel

BD GraanfamDonker 15f9m8dE-1538039478-3f99a3ef14b6e5643179f6186c66071e

BD Graan in Middenmeer nam onlangs officieel de nieuwe productieruimte in gebruik. De groothandel in biologisch graan verwerkt in de nieuwe fabriek granen tot productie- en consumptiegereed meel en mengsels.

Biologische bakkers kunnen voor hun broodproducten rechtstreeks bij het bedrijf meel op maat in de juiste samenstelling en vochtgehalte bestellen. De producten gaan verder ook via de groothandel naar biologische bakkerijen, groothandels en supermarkten.

 

De biologische  gerst, tarwe, haver, rogge, spelt, boekweit en gierst die BD Graan verwerkt komt deels van elders en deels uit het buitenland. Een klein deel wordt op eigen land geteeld en als lokaal product uitgeleverd. Het graan gaat daarnaast naar collega molenaars.

Het akkerbouwbedrijf van zestig hectare in de Wieringermeer in Noord-Holland dat  Jelte Wiersma vijftig jaar geleden begon, is door dochter Ank, schoonzoon Harry Donker en hun opvolger zoon Jan  in de afgelopen jaren verbreed met de teelt van biologische granen waaronder tarwe, spelt, gerst en haver.

De gewassen werden jarenlang in een verwerkingslijn op het eigen bedrijf verwerkt totdat investeren in een moderne maalderij met een grotere capaciteit noodzaak werd. De nieuwe productielocatie van de familie Donker heeft nu een verwerkingscapaciteit van zo’n 3000 ton per jaar. 

De moderne fabriek van BD Graan verwerkt niet alleen de granen van eigen land, maar ook gewassen van Nederlandse biologische collega-boeren en buitenlandse granen zoals boekweit, gierst, rijst of quinoa.

In de fabriek vindt het pellen, schonen en malen van de eigen tarwe, gerst, haver en rogge plaats, aangevuld met granen uit het buitenland.. 

Ook muesli wordt bij BD Graan verwerkt tot kant-en-klaar product dat via de groothandels terecht kan komen in winkels zoals biologische supermarkt Ekoplaza.

Alle granen die worden  gemalen moeten voldoen aan dezelfde eisen als de reguliere granen. Ank Donker: “We zijn altijd op zoek naar zaaigraan met goede bakcijfers, maar ook de natuur heeft hier zijn invloed op. We kunnen de bakgranen intern controleren op bakkwaliteit in ons eigen laboratorium”.

Samenstellen op klantniveau

In de verwerking en processing van de granen zijn het op klantniveau samenstellen van het graan, meel en de graanvlokken en ook het bepalen van het vochtgehalte belangrijke aspecten voor de uitlevering in 25 kiloverpakkingen. Harry Donker: “Alle producten hebben productspecificaties die afnemers kunnen opvragen. Goede biologische granen moeten beantwoorden aan de hoge verwachtingen van de bakkers die er mooie stoere stevige broodproducten van willen maken. Zo zit er in het graan voor een goede houdbaarheid maximaal 15 procent vocht, voor graanvlokken die langer houdbaar moeten zijn, is dit 12 tot 14 procent.”

Het vernieuwde proces kent enkele innovaties zoals rvs silo’s die goed schoon zijn te houden, nieuwe stenen waarop de granen worden gemalen en de procesbewaking werd verbeterd met metaaldetectie.

De fabriek is energieneutraal ingericht, in lijn met de biologische bedrijfsvoering van het akkerbouwbedrijf.  De energie voor het productieproces wordt opgewekt met eigen windmolens en zonne-energie.

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling