Agrifoodclicks

Tweederde Nederlanders niet op de hoogte van plantaardige eiwitbronnen

 

 

aziatische-tortilla-s-met-tempeh-en-mangoketchup Bao-buns-met-sticky-tempeh-en-aubergine vegan-shepherd-s-pie-en-groene-salade

 

Vooral vrouwen kiezen voor een eiwitrijk dieet om gezondheidsdoelen te halen

Een kwart van de Nederlanders is bereid om dierlijke eiwitten te vervangen door plantaardige bronnen

 

Ons voedingspatroon heeft een enorme impact op onze planeet. Naast voldoende vitamines, mineralen en gezonde vetten zijn ook eiwitten essentieel binnen een gebalanceerd voedingspatroon. Veel van de eiwitbronnen die Nederlanders eten zijn echter afkomstig van dieren blijkt uit onderzoek* van Green Chef, terwijl we met enkele plantaardige alternatieven op ons bord al een wereld van verschil kunnen maken.

 

Daniet Shachar, diëtist bij Green Chef vertelt: “Om duurzame voedingskeuzes te maken is de eiwittransitie, de overstap van dierlijke naar plantaardige bronnen, essentieel. Het valt echter op dat twee op de drie Nederlanders niet weten dat eiwitten niet alleen uit dierlijke voeding, zoals eieren, zuivel en vlees, hoeven voort te komen. Plantaardige voeding kan bijvoorbeeld voldoende eiwitten leveren. Overstappen van dierlijke eiwitten op plantaardige eiwitten, zoals peulvruchten en noten, kan helpen de milieu-impact op de planeet te verkleinen.”

 

Diverse proteïnebronnen

Ruim twee op de vijf Nederlanders geeft aan het grootste deel van hun eiwitten te halen uit dierlijke bronnen, zoals vlees, vis en zuivel, blijkt uit het onderzoek. Hoewel een derde van de Nederlanders weet dat voldoende eiwitten ook uit plantaardige bronnen gehaald kunnen worden, blijft het gedrag in de praktijk achter. Slechts 15% van de respondenten haalt het grootste deel van hun eiwitten uit plantaardige bronnen. 

Vrouwen zijn beter op de hoogte van de mogelijkheden van plantaardige alternatieven (37%), vergeleken met 29% van de mannen. Een kwart van de vrouwen (26%) ziet een eiwitrijk dieet als een manier om hun gezondheids- en fitnessdoelen te behalen, in vergelijking met 16% van de mannen.

(Plant)aardige eiwittransitie

Uit het onderzoek blijkt dat bijna een op de vier Nederlanders bereid is om dierlijke eiwitten te vervangen voor plantaardige eiwitten om hun ecologische voetafdruk te verminderen. Het is echter belangrijk om het maken van plantaardige keuzes gemakkelijker te maken. De Gezondheidsraad concludeert dat een verschuiving naar meer plantaardige eiwitten beter is voor het milieu en gezonder voor de meeste Nederlanders. Potentieel kan deze verschuiving de milieu-impact van onze voedingspatronen verlagen met 25%.

Diëtist Shachar benadrukt: “Dierlijke voeding wordt gezien als een makkelijke manier om veel proteïne binnen te krijgen, waardoor plantaardige eiwitbronnen minder vaak worden gekozen. Zoals blijkt uit de onderzoeksresultaten is het belangrijk om mensen bewust te maken van de mogelijkheden die plantaardige voeding biedt.”

Dit zijn plantaardige eiwitbronnen

Het Voedingscentrum adviseert als richtlijn om dagelijks per kilo lichaamsgewicht 0,83 gram eiwit te eten. Met de juiste ingrediënten is het gemakkelijk hieraan te voldoen, Shachar tipt daarom plantaardige voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten (per 100 gram):

1. Peulvruchten: Sojabonen (10.6 gram), kikkererwten (8 gram) en linzen (9 gram) zijn eiwitrijke voedingsmiddelen. Deze veelzijdige ingrediënten kunnen worden verwerkt in diverse gerechten, variërend van smaakvolle stoofschotels tot romige hummus.

2. Noten en zaden: Walnoten (15 gram), pistachenoten (23.8 gram), chiazaad (17 gram) en hennepzaad (32 gram) zijn niet alleen heerlijke snacks, maar ook rijk aan proteïnen. Voeg ze toe aan ontbijtgranen, smoothies of salades voor een voedzame boost.

3. Groenten: Erwten (5 gram), spruitjes (3,4 gram) en edamame (11 gram) zijn groenten die opvallen door hun eiwitgehalte. 

4. Tofu en tempeh: Tofu (12 gram) en tempeh (12 gram) zijn populaire vleesvervangers die rijk zijn aan eiwitten. Bovendien kun je ze toevoegen aan verschillende gerechten, zoals roerbakgerechten, curry’s, of als proteïnebron bij een salade.

Het Wereld Natuur Fonds (WWF) inspireert consumenten met ‘Aardig Eten’ om duurzamer te eten. Want de manier waarop we nu eten is de grootste oorzaak van natuurverlies wereldwijd. Met kleine aanpassingen in het menu kun je al een groot verschil maken, bijvoorbeeld door vaker voor plantaardig en peulvruchten te kiezen. Green Chef ondersteunt Aardig Eten en maakte  recepten zoals  Bao buns met sticky tempeh en auberginevegan shepherd’s pie en een groene salade, en Aziatische tortilla’s met tempeh en mangoketchup. De recepten zijn te bestellen via www.greenchef.nl

Wil jij weten hoe ‘aardig’ je eet? Het WWF heeft een test ontwikkeld waarmee je erachter kunt komen.

*Representatieve steekproef uitgevoerd in april 2024 onder n=1.001 Nederlanders door onderzoeksbureau Multiscope.

 

Vijfjarig wetenschappelijk onderzoeksprogamma Transparant, gezond en duurzaam is voltooid

Meer transparantie, betere keuzes?

Supermarkten zetten zich in voor een gezonder Nederland. Daarom is de supermarktbranche vijf jaar geleden onder de vlag van de Topsector Agri&Food, samen met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Wageningen University & Research (WUR), de publiek-private samenwerking Transparant, gezond en duurzaam gestart. Deze samenwerking is nu afgerond en de bevindingen zijn gepresenteerd.

In het wetenschappelijke onderzoek werkten acht publieke en private organisaties samen. Naast de RUG en WUR waren dat het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Albert Heijn, ALDI, Jumbo, Lidl en Superunie.

 

 Het wetenschappelijke onderzoeksprogramma bestond uit tien (deel)onderzoeken

 

DEF-CBL-Visual-2024-1024x768

 

Binnen het vijfjarige onderzoeksprogramma is onderzocht wat consumenten beweegt om bepaalde keuzes te maken en hoe supermarkten consumenten kunnen stimuleren om gezondere en meer duurzame keuzes te maken tijdens het winkelen in de supermarkt en het online bestellen van boodschappen.

Gekeken is of meer transparantie leidt tot gezondere en meer duurzame keuzes en welk type interventies en welke hulpmiddelen effectief kunnen zijn om het gedrag van consumenten daarin te sturen.

 Het wetenschappelijke onderzoeksprogramma bestond uit tien (deel)onderzoeken:

Meer transparantie over de gezondheid en duurzaamheid van producten kan ervoor zorgen dat consumenten vaker gezondere en meer duurzame keuzes maken. Voedselkeuzelogo’s als Nutri-Score kunnen daarbij ondersteuning bieden, maar er zijn meer factoren die het effect op het gedrag van consumenten beïnvloeden.

Een greep uit de onderzoeksresultaten staat in het Zichtboek Transparant, gezond en duurzaam.

Meer weten over de inspanningen van het CBL op deze terreinen?

Bekijk dan de explainer-video’s over gezondheid en duurzaamheid

5 en 6 november 2024: eerste delicatessenvakbeurs Specialty Food Europe (SFE)

Foto Specialty Food Europe 2024 (002) 

 Logo - Date

Op 5 en 6 november 2024 vindt de eerste  Specialty Food Europe 2024  plaats  in Amsterdam RAI.  Dan is hier ook de  12de editie van Free From Food.

Specialty Food Europe (SFE)  is de vakbeurs over delicatessen,  premium en gift voeding. De beurs richt zich op  inkopers en eigenaren van delishops, gift shops, gespecialiseerde retail, traiteurs, luxe slagers, bakkers, patisserie en de luxe airport tax free food outlets in Nederland, België en de rest van Europa.

De co-locatie is ontstaan door vragen vanuit de markt en een bewuste keuze. Waar Free From Food zich richt op voeding met een gezonde en allergenen vrije claim, vegan, biologisch en plantaardig voor mainstream retail, richt Specialty Food Europe zich op  non-free from met premium, gift food en luxe verpakte voeding voor het specialty en premium retail kanaal. “Hierdoor zal de algehele ervaring verbeteren voor de bezoekers van beide shows” , aldus Ronald Holman, directeur van de organisator Expo Business Communications (EBC).

“EBC kijkt ernaar uit om Specialty Food Europe te laten groeien” zei Sarah DePietro, Director Business Development voor EBC. “Onze bezoekende inkopers hebben aanzienlijke interesse getoond in het uitbreiden naar meer non-Free From, Delicatessen en Gourmet aanbod, waardoor dit een natuurlijke combinatie is die de ervaring zal verbeteren voor bezoekers en exposanten van beide shows.”

Exclusieve toegang

De 12e editie van de Free From Food Show zal exclusieve toegang geven tot Specialty Food Europe, voor een inkooppubliek vanuit de onafhankelijke retail, op zoek naar nieuwe, bestaande leveranciers en relaties van premium, luxe en delicatessen voeding.

Rvo.nl verzorgt de persoonlijke meetings en agendaplanning tussen de producenten, distributeurs, importeurs en de delicatessenzaken, onafhankelijke, kleine en gespecialiseerde detailhandel om zo nieuwe mogelijkheden te creëren voor samenwerking, groei en sterke zakenrelaties binnen en buiten de Benelux.

“We hebben ervoor gekozen om Specialty Food Europe dit jaar samen te laten plaatsvinden met de Free From Food Show om het ROI van onze exposanten en bezoekers verder te optimaliseren”,  aldus Chris Gottschalk, Director Marketing & Sales.  “De Free From Food Show is dé vakbeurs voor mensen die de diverse wereld van gezonde en voedzame voedingsmiddelen van vandaag willen ontdekken. Deze Specialty Food uitbreiding zal het evenement, de algehele ervaring en ROI van alle deelnemers verrijken en verhogen.”

Van Gelder introduceert plantaardige vlees- en visvervangers

vangelderplantaardigbanner-009 

AGF-leverancier lanceert innovatief en nieuw plantaardig assortiment

Van Gelder is een oer-Hollandse AGF-leverancier. Dagelijks bezorgt het bedrijf verse groenten en fruit aan horeca, ziekenhuizen en overheidsinstanties door het hele land. Daarnaast kunnen consumenten in de Versmarkt én het Experience Center in Ridderkerk terecht voor het afhalen van verse producten en een gezonde lunch. Dit voorjaar wordt er een nieuw plantaardig assortiment op de markt gebracht. In eigen huis worden duurzame en vooruitstrevende vlees- en visvervangers geproduceerd. Van burgers, gehaktballen, soepballetjes en lamsvlees tot broodbeleg zoals rosbief en gerookte zalm, gemaakt van groenten, gefermenteerde favabonen, champignons en peulvruchten.

Gerrit van Gelder, algemeen directeur: Vanuit onder andere de zorgsector kregen wij steeds meer vraag naar voedzame en plantaardige vervangers voor vlees en vis. Bij Van Gelder hebben we de productiemogelijkheden en grondstoffen in eigen huis om deze te maken.”

 De plantaardige producten zijn tot stand gekomen door onderzoek en het experimenteren met de ‘perfecte’ samenstelling van ingrediënten.  Hieruit is een mix voortgekomen waarmee een voedzaam ‘deeg’ is gecreëerd. De basis van de meeste producten bestaat uit verse groenten, peulvruchten (waaronder favabonen), paddenstoelen en kruiden. Gefermenteerde favabonen bevatten prebiotica, zijn rijk aan ijzer en vezels die belangrijk zijn voor een gezonde darmflora. In vergelijking met rundvlees zijn deze bonen bovendien duurzamer omdat er minder land en water voor de productie nodig is.  Alle groenteburgers, balletjes, salades en andere vleesvangers zitten vol eiwitten, hebben een laag zoutgehalte, bevatten weinig toevoegingen (e-nummers), hebben een ‘clean label’ en de meeste producten zijn soja- en glutenvrij.

 

Over Van Gelder

Familiebedrijf Van Gelder is een oer-Hollandse leverancier van aardappelen, groenten en fruit. De dagverse producten worden geleverd aan klanten in de horeca, zorg en overheid. Van Gelder is de verbindende factor tussen telers en klanten en verzorgt de gehele keten, van bron tot bord. De rechtstreekse inkoop en hoge omloopsnelheid zorgen ervoor dat producten supervers aan klanten geleverd worden. Vandaag geplukt, morgen op het bord. Van Gelder heeft in Ridderkerk twee locaties: het Experience Center en de Versmarkt. In het Experience Center dompel je je onder in de wereld van groente & fruit, hier kun je genieten van een gezonde lunch, de demoruimte inclusief bijbehorende keuken gebruiken of je laten rondleiden door het pand. De Versmarkt is gericht op consumenten en hier koop je dagelijks de verste groenten en fruit.

Experience Center

Krommeweg 10, 2988 CB, Ridderkerk

Versmarkt
Jan Steenstraat 11, 2981 EG, Ridderkerk

Website:https://www.vangeldernederland.nl/nl_NL/      

Facebook:https://web.facebook.com/VanGelderNederland?_rdc=1&_rdr

Instagram:https://www.instagram.com/vangeldernederland/

 

We love groente Kookboek voor vega’s, vegans & andere groentegekken

We love groente 
 

We LOVE groente, zeker in de recepten van  Janneke Vreugdenhil. We weten allemaal dat groenten goed voor ons zijn. Zo goed dat we er zo veel mogelijk van zouden willen eten. Maar om nou te zeggen dat het makkelijk is om elke dag weer iets nieuws met groente te bedenken?  Iets wat binnen niet al te lange tijd op tafel staat en wat iedereen lust? Dit boek helpt je daarbij.

In We love groente geeft Janneke Vreugdenhil meer dan 120 recepten. Van ‘Familiefavorieten’ en ‘Snel iets op tafel’ tot ‘Restjesdag’; van soepen voor elk seizoen tot originele ovenschotels: Jannekes recepten zijn altijd even makkelijk als inspirerend. Dat maakt We love groente tot een onmisbaar kookboek voor iedereen die zijn vegetarische en veganistische repertoire wil uitbreiden.

Gebonden heruitgave met nieuw omslag
- Meer dan 120 groenterecepten
- Makkelijk, snel en gezond
- Van Janneke Vreugdenhil, bekend van de Koolhydraatarme bijbelSolo food en Tapas (met Edwin Winkels)

Janneke Vreugdenhil is culinair journalist en schrijver van een twintigtal kookboeken, waaronder I love groente (uitverkozen tot beste Vegetarische Kookboek), Solo food (waarmee zij internationaal doorbrak), De bijbel van de Nederlandse keukenKoolhydraatarme bijbel en de medische kookboekenreeks Eten als Medicijn. Elke zaterdag schrijft ze een kookcolumn in NRC.

We love groente
Gebonden
Prijs: €29,99
Aantal pagina’s: 280
ISBN 9789463812559

parkuitgevers.nl

par

 

Ramadan kookboek – 115 recepten voor ramadan, Eid al-Fitr en Eid al-Adha

Ramadan kookboek 9789043933858_frontcover_original-320x415

 

 

In Het ramadan kookboek laat Mounir Toub de lekkerste recepten zien voor tijdens de ramadan, Eid en andere feestmomenten. Met 115 gezonde en voedzame recepten, waaronder harira, en zoetigheden als gevulde choco-dadels en knapperige sesam-tahinkoekjes.

Het ramadan kookboek bevat recepten uit Mounirs eerdere kookboeken Lekker Arabisch, Vega Arabisch en Snel Arabisch en geeft daarnaast antwoord op de zestien meest gestelde vragen over de ramadan.

 Over Mounir Toub

 Mounir Toub is chef-kok en bekend van onder meer 24Kitchen en Kook mee met MAX, waar hij een kijkje in de Arabische keuken geeft.  Hij heeft samengewerkt met diverse sterrenchefs, maar zijn grootste passie is het inspireren van jong kooktalent. Mounir heeft een brede kennis van de Arabische keuken, die hij onder meer deelt in zijn boeken. Met vijf succesvolle kookboeken een chef waar we niet omheen kunnen.

 Het ramadan kookboek  voor ramadan, Eid en andere feestdagen | Auteur: Mounir Toub | ISBN: 9789043933858 | € 27,50 | Verschijnt op 20 februari 2024 

Verrot lekker desembrood

Verrotlekker WhatsApp Image 2023-11-29 at 09.22.33_0

 

Christian Weij
Eenvoudig bakken zonder gist

In dit boek staat alles wat je moet weten om een desem-expert te worden. Christian behandelt de basisprincipes van het maken van een desemstarter: van het kiezen van het juiste meel tot het voeden en onderhouden van je starter. Hij onderzoekt de fijne kneepjes van de fermentatie en toont je hoe je dit proces kunt beheersen, en hij gaat uiteraard ook in op het vormen, insnijden, bakken en bewaren van het brood.

Prijs: € 32,50
Aantal pagina’s: 272 pagina’s
ISBN: 9789461562968
Uitgeverij Bertram + de Leeuw

 

Black Angus ribeye is een winning steak van Nice to Meat

 

 NicetoAfbeelding1  

Nice to Meat-directeur Mikel Pouw snijdt de Creekstone-ribeye, de beste Noord-Amerikaanse biefstuk   

 

Horecaslager  Nice to Meat is officieel verkoper van de beste Noord-Amerikaanse biefstuk ter wereld. Het bedrijf ontving de prijs afgelopen november in Londen bij de jaarlijkse uitreiking van de World’s Best Steak-award, de Wereldbeker voor kwaliteitssteaks.In totaal dongen 440 ingezonden steaks mee naar de predicaten van beste biefstuk ter wereld.

De ribeye van de Amerikaanse producent Creekstone komt van maïsgevoerde Black Angus-runderen. 

De internationale vakjury van slagers en chefs over de ribeye: “Het vlees heeft een vleugje zoetigheid en een licht vettig gevoel. Het is extreem mals vanwege goede marmering.” 

Nice to Meat is de enige partij op ons continent die het vlees van honderd procent volbloed Black Angus-runderen van Creekstone aanbiedt. Het voer van de dieren bestaat aanvankelijk vooral uit hooi maar later steeds meer uit maïs, waaraan het vlees mede zijn rijke smaak en zijn structuur dankt. De Black Angus-runderen worden niet met andere soorten gekruist om de goede eigenschappen van de voor het vlees optimaal te houden. Door de dieren op de best mogelijke manier te fokken, te voeren en te behandelen weet Creekstone Farms een zeldzaam kwaliteitsniveau te halen en te handhaven.

Over Nice to Meat
Marktleider Nice tot Meat is de oudste en een van de grootste horecaslagers van Nederland. Het familiebedrijf met zo’n 1200 klanten telt circa honderd medewerkers. Nice to Meat bedient horecagelegenheden van Michelin restaurants tot eetcafés. Voor consumenten is er Nice to Meat You met een webshop en een Pop-up slagerij.

Naast Nice to Meat is er ook Nice to Meat International, het importbedrijf waarvan Patrick Pouw eigenaar is. Het zusterbedrijf importeert vanuit de hele wereld en verkoopt het vlees weer in 23 Europese landen. Mikel Pouw is eigenaar van Nice to Meat, de enige distributeur van het exclusieve vlees dat broer Patrick importeert.
 

 

 

Belgian Fries Pilot gestart

belgianfriet

Bij VEG-i-TEC in Kortrijk is een nieuwe frituurlijn in het kader van de Belgian Fries Pilot  geopend. Het duurzaam produceren van gefrituurde aardappelen, groenten, vlees of vis vereist aanzienlijke kennis, ontwikkeling en samenwerking met bedrijven en onderzoekers. Flanders’ FOOD heeft het voortouw genomen door samen met UGent een pilotfrituurlijn te ontwikkelen.

De totale investering bedraagt 693.100 euro. EFRO Vlaanderen draagt 277.240 euro bij, minister Brouns ondersteunt de pilootlijn met 138.620 euro en de Provincie West-Vlaanderen levert een bijdrage van 35.000 euro. De rest van de financiering komt van Flanders’ FOOD, UGent, Belgapom, Vandemoortele en Het Huis van de Voeding.

“Deze aanzienlijke investeringen dienen de leidende positie van België op het gebied van aardappelverwerking te versterken en lokaal te verankeren. Daarnaast biedt deze inspanning ook diverse mogelijkheden om met andere gewassen dan aardappelen te werken. West-Vlaanderen, bekend als de bakermat van groenteverwerkers, verwelkomt ook deze sector om nieuwe productreeksen te ontwikkelen, waarbij gebruik wordt gemaakt van frituur- en bakprocessen. De regionale focus op innovatie en diversificatie belooft een positieve impuls voor de gehele voedselverwerkingsindustrie.”

Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw Jo Brouns: “Onze frietjes zijn overal in de wereld gekend. Onze aardappelverwerking is sterk gegroeid, we verwerken in België nu al meer dan 6 miljoen ton per jaar. Dit toont het belang aan voor onze economie. Met dit project in de regio van de aardappelverwerkers kunnen we verder onderzoek doen om de Belgische friet via innovatie nog lekkerder, gezonder en duurzamer te maken. Dat is goed voor onze economie, maar ook voor de landbouwers die verzekerd zijn van de afzet van hun aardappelen.”

Flexibele frituurlijn voor agf, vlees en vis

De Belgian Fries Pilot vertegenwoordigt een flexibele pilotlijn die is ontworpen voor zowel het drogen als het frituren van aardappelen, groenten, vlees en vis. Deze nieuwe toevoeging aan de bestaande pilotlijnen, waaronder die voor het blancheren en invriezen, evenals de snij-, was- en verpakkingslijn, versterkt de veelzijdigheid van de faciliteit. In de pilothal staat geavanceerde pilotapparatuur voor waterbehandeling, en er wordt geïnvesteerd in technologieën die het energiemanagement van verschillende processen meten. Deze state-of-the-art voorzieningen benadrukken het streven naar innovatie en efficiëntie in de productieprocessen van de Belgian Fries Pilot.

Inge Arents, Flanders’ FOOD: “Flanders’ FOOD zorgt ervoor dat voor alle mogelijke processen in de voedingsindustrie pilootinstallaties beschikbaar komen zodat bedrijven gemakkelijker kunnen innoveren en stappen zetten richting nieuwe processen. De beschikbaarheid van deze frituur- en bakinstallaties zullen onze aardappel- en groenteverwerkers uitdagen om ook hun grenzen te verleggen. Voor bedrijven die toeleveren aan de sector biedt de infrastructuur mogelijkheden om hun innovaties op vlak van vetten en oliën te demonstreren aan vele verschillende kleine en grotere voedingsbedrijven.”

De Belgian Fries Pilot is een initiatief van Flanders’ FOOD met de financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO Vlaanderen), VLAIO (Agentschap Innoveren & Ondernemen), Provincie West-Vlaanderen, Huis van de Voeding, Belgapom, Vandemoortele, Universiteit Gent en Flanders’ FOOD.

Flanders Food

 

SVH-meester Harald Hovenkamp presenteert nieuw boek Meesterlijk gastvrij

Harald Hovenkamp 

Foto:  Mark Koolen (Mark Koolen Luxury Photography)

‘De psychologie van de gast is onderbelicht in de horeca. Op dat gebied kan het vak nog veel winnen. Op de lange termijn moeten we daar lessen in gaan geven’, zegt SVH-meester en auteur Harald Hovenkamp in zijn nieuwste boek Meesterlijk gastvrij.’ Collega SVH-meester Ailko Faber onderschrijft zijn woorden: ‘Omgaan met gasten zou een standaardvak moeten zijn. Ik heb nog nooit iets geleerd over de psychologie van de gast. Nooit! Maar waarom niet? We zijn daar elke dag mee bezig.’

De psychologie is in de basis niet ingewikkeld, maar zit in kleine handelingen. Die moet je kunnen inschatten. Aandacht ervoor is essentieel voor de bediening en het gastheerschap, maar is nog onderbelicht.

Twaalf uitgebreide interviews

Het boek ziet het licht eind januari 2024. Voor zijn nieuwe boek interviewde Hovenkamp maar liefst twaalf SVH-meestergastheren en -vrouwen in Nederland. Zij zijn door het SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca) onderscheiden met de hoogst mogelijke titel die te behalen is in de Nederlandse horeca en zijn daarmee specialisten en ervaringsdeskundigen op het gebied van gastvrijheid. De uitkomsten van de interviews zijn onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken. Het boek presenteert verschillende aandachtspunten om gastvrijer te kunnen werken.

 Een van de hoofdconclusies is dat het zelfbeeld van de horeca als vak wel een boost kan gebruiken. ‘Door een versterkt zelfbeeld krijgen de aanbieders van gastvrijheid een kans om de ontvangers ervan op te voeden in de omgang. Daardoor zal het beeld dat de samenleving van het gastvrijheidsvak heeft uiteindelijk veranderen. De aanbieder voedt de ontvanger op. Het positievere beeld van gastvrijheid zal het vak aantrekkelijker maken voor nieuwe medewerkers: voor de nieuwe generatie die uitgedaagd moet worden en steeds efficiënter kan werken. Dat zorgt voor het behoud van ons prachtige vak.’

Gastheerschap

Gastvrijheid is niet makkelijk te definiëren, wat de afgelopen jaren tot een tegenstrijdig debat onder academici heeft geleid; ook SVH-meesters bevestigen dat. We hebben moeite met een goede omschrijving: wat doe je precies als gastvrouw en gastheer? De complexiteit van het vak en van gastvrijheid komt ook voort uit deze onduidelijkheid, en wordt daardoor niet goed begrepen en niet goed uitgelegd aan medewerkers en gasten.

Gastheerschap heeft een tegenstelling in zich: je moet jezelf willen zijn, maar ook op een podium staan. Tegelijkertijd hebben gastheren een enorme invloed op organisaties, omdat zij met gastvrijheid een levenslange en onvergetelijke indruk kunnen maken.

Het vak wordt omschreven als inspelen op emoties en gevoelens van gasten, en elke dag hun verwachtingspatronen waarmaken. Dat is intensief. Je kunt af en toe toneelspelen, maar zeker niet altijd. Gastheerschap benoemen als ‘hostmanship’ kan een oplossing zijn, schrijft Hovenkamp, die zijn beweringen onderbouwt met eigen praktisch inzicht dankzij zijn ruime ervaring én een breed theoretisch kader.

Over Harald Hovenkamp 

 Harald Hovenkamp is SVH-meester en MSc & Master in Hospitality & Service management. Hij doceert hotelmanagement om zo zijn kennis door te geven. Via zijn bureau Aangenaam Gastvrij geeft hij advies en trainingen. Hiervoor was hij eigenaar van het bekende Michelin-sterrenrestaurant Kaatje bij de Sluis, Restaurant & Résidence in Blokzijl.

 ‘Ik ben al jaren bezig met gastvrijheid. Een van de drijfveren daarvoor is mijn continue nieuwsgierigheid naar wat gastvrijheid is. Wat doen we nu echt, hoe complex is het? En hoe kunnen we het ontastbare concreter maken?

 Dit boek presenteert, aan de hand van mijn onderzoek, negen punten waarop medewerkers zich kunnen concentreren en die u als manager kunnen ondersteunen. Uiteindelijk moet een organisatie medewerkers gastvrij kunnen laten zijn. Dat is complex en impliceert dat zij ondersteund moeten worden. Ik geloof dat dit boek u daarbij goed kan helpen, want het biedt concrete stappen, onderwerpen en kennis om klaar te zijn voor de toekomst.’

 Eerder schreef Harald de boeken ‘Modern gastheerschap’ en ‘Je zegt, wat je denkt’, en ‘De rol van gastvrijheid in een ziekenhuisomgeving’

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling