Agrifoodclicks

Indorock: Indonesische smaken met swingend elan

Indorock vdh9789038806761

Indorock brengt de authentieke smaken uit de Indonesische keuken met een nieuw swingend elan.  In dit kookboek geen ingewikkelde fusion, maar verrassende combinaties met het oude vertrouwde comfort food. Denk aan aromatische smaakbommen als geroosterde spitskool met pecelsaus en Balinese sambal matah, rendang van kalfswang met krokante rijst en ananas tartetatin met ketjapkaramel en kruidnagelroom.

Auteur Vanja van der Leeden reisde met echtgenoot en culinair fotograaf Remko Kraaijeveld en hun twee kleine kinderen naar de archipel en onderzocht de smaken dichtbij de bron. Het resultaat is een vrolijk stemmend boek dat verslag doet van die reis. Met dit boek willen de makers de rijke Indonesische keuken het podium geven die het verdient. Indorock verschijnt op 19 september

Over de makers

Ondanks haar Indische achtergrond, kreeg Vanja de Indische keuken niet van huis uit mee. Dit boek geeft haar visie op de keuken van haar voorouders. Vanja werkte jaren als restaurantkok en is nu foodstylist, culinair schrijver en receptontwikkelaar voor onder andere ELLE Eten en Libelle.

Remko Kraaijeveld is een van Nederlands toonaangevende culinair fotografen en heeft meer dan 50 kookboeken in beeld vastgelegd. Vanja en Remko maakten meerdere kookboeken samen, maar dit is hun eerste eigen project.

 

Indorock/ Vanja van der Leeden/€34,99 / ISBN 9789038806761/ verschijningsdatum 19 september

Nijgh&VanDitmar

Yuka app voor gezonde producten krijgt steeds meer aanhangers

Yuka 56823215_706629083086532_8311052040369340416_nYuka, een Franse app die de gezondheidsscore van producten aangeeft, krijgt steeds meer aanhangers. Wereldwijd raadplegen al 11,5 miljoen consumenten de gratis app.

Yuka scant met de smartphone de streepjescode van een product en toont dan een gezondheidsscore, aangevuld met kleurcodes. Producten krijgen punten voor de voedingskwaliteit op basis van calorieën, suiker, zout, verzadigde vetten, eiwitten en vezels , voor de afwezigheid van al dan niet schadelijke additieven en voor het al dan niet biologisch zijn van het product. Yuka vermeldt nu 450.000 producten.

De app is nog niet beschikbaar voor de Nederlandse consument. De Belgische klant kan Yuka sinds dit voorjaar in het Frans of het Engels raadplegen. Er zijn nu ongeveer  250.000 Belgen die de app op hun smartphone hebben.

Yuka telt in totaal ruim 11,5 miljoen gebruikers in Frankrijk, België, Zwitserland, Luxemburg, Spanje en Groot-Brittannië. Eind dit jaar volgen de VS en Canada.

Nutri-Score 30739332_1197247207073121_2009777964174016512_o

Nutri-Score

Ook Nutri-Score geeft de klant inzicht in de gezondheidsscore van een product. In Belgie is dit voedsekeuzelogo nu een jaar in gebruik, in Nederland is discussie over het al dan niet invoeren van het logo. Voedingsfabrikanten aarzelen, maar de supermarkten zien het etiket graag op producten in de winkel. Volgend jaar moet duidelijk zijn of Nutri-Score op de verpakkingen komt.

Albert Heijn online  

Albert Heijn wil dit najaar beginnen met vermelding van Nutri-Score op het online-assortiment. Dit om te kijken wat de reacties van klanten zijn en of Nutri-Score hen helpt een gezondere keuze te maken. Alle eigenmerk-producten op ah.nl krijgen na de zomer het Nutri-Scorelogo. Daarna wil Albert Heijn starten met productcategorieën in de winkel waarbij klanten graag geholpen worden met een gezondheidslogo zoals zuivel en ontbijtproducten.

Albert Heijn pleit sinds vorig jaar voor een landelijke invoering van de Nutri-score in Nederland na positieve ervaringen van zusterbedrijf Delhaize in België. “Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten worden geholpen als ze bij het schap staan”, vertelt Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid.  “Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is een groot voorstander van de Nutri-score. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als dit logo wordt omarmd door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken partijen.”

 

VitalFluid helpt tuinder met de inzet van stikstof als meststof

Europese subsidie voor vijf Nederlandse innovatieve scale-ups

VitalFluid

VitalFluid werkt aan een technologie waarmee de tuinder bij de teelt stikstof als meststof  kunnen inzetten. Met de technologie kunnen tuinders in eigen beheer met duurzaam opgewekte energie stikstof fixeren en inzetten als meststof. VitalFluid is een van de vijf Nederlandse scale-ups  die met hun innovaties zijn geselecteerd voor de tweede call van 2019 van het mkb (SME) instrument (fase 2) van Horizon 2020.

De plasmatechnologie die het bedrijf ontwikkelt, bindt stikstof direct vanuit de lucht en  lost het in de vorm van nitraat op in voedingswater voor gewassen. Bij dit proces wordt lucht, water en elektriciteit gebruikt. Met de technologie van VitalFluid kan de tuinder in eigen beheer met duurzaam opgewekte energie stikstof fixeren en inzetten als meststof.

Het bedrijf is bezig met een optimalisatie van het systeem en houdt demonstraties in de komkommer en tomatenteelt. De huidige productie van stikstof als meststof belast het milieu en is alleen mogelijk in grote chemische fabrieken.

Vijf geselecteerde scale-ups

VitalFluid is een van de vijf Nederlandse scale-ups  die met hun innovaties zijn geselecteerd voor de tweede call van 2019 van het mkb (SME) instrument (fase 2) van Horizon 2020. De scale-ups krijgen gezamenlijk net iets meer dan €10 miljoen aan Europese subsidie. Hiermee krijgen zij de kans hun bedrijf op te schalen en hun innovatieve producten naar Europese of wereldwijde markten te brengen. Als voorbereiding op de pitch in Brussel volgde VitalFluid de pitch-oefensessie bij RVO.nl. Het bedrijf gebruikte naast het Horizon 2020 MKB-instrument de Vroege Fase Financiering.

De andere scale-ups die ondersteuning kregen van de RVO   zijn Plantics, Micreos, Rainmaker en Runecast Solutions.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) hielp deze bedrijven met advies over indienen, feedback op voorstellen en het aanscherpen en oefenen van de pitches. Het Nederlandse mkb scoort goed in de Europese innovatietop. Eerder dit jaar mochten 9 Nederlandse scale-ups naar Brussel, 4 bedrijven kregen toen de subsidie toegekend.

Horizon 2020

Horizon 2020  is het programma van de Europese Commissie om Europees onderzoek en innovatie te stimuleren. Het mkb-instrument is voor innovatieve bedrijven die internationaal willen opschalen en groeien als bedrijf. Tot 2020 is er budget beschikbaar voor haalbaarheidsstudies en het uitvoeren van Europese businessplannen.

AgriFoodTech 11 & 12 december 2019: De nieuwste innovaties in de agrifoodbusinessketen

AgriFoodTechlogo2019

Op 11 & 12 december organiseert Mikrocentrum in de Brabanthallen in Den Bosch de vierde editie van AgriFoodTech. Het platform presenteert met een combinatie van de topsectoren High Tech Systemen & Materialen en Agri & Food en Tuinbouw en Uitgangsmaterialen de nieuwste innovaties in de agrifoodbusinessketen.

De beurs en het congres brengen dit jaar de thema’s Food Factory of the future, de slimme kas, effectievere en efficiëntere machines, Big Data & ICT, Foodinnovations en Voedselveiligheid & -verspilling voor het voetlicht. De lezingen geven nieuwe inzichten over de kansen voor high tech en ICT-toepassingen waaronder robotica, materialen, coatings, vision, sensoren, aandrijftechnieken, grijpers, software, big data en IoT.

In de aanloop naar AgriFoodTech 2019 is er op 19 september bij Mikrocentrum in Veldhoven een gratis toegankelijke netwerk- en kennisbijeenkomst.

AgriFoodTech2019 richt zich op toeleveranciers, ontwikkelaars, ontwerpers, onderzoekers, OEM-ers, system integrators, dienstverleners en gebruikers uit de agrifoodbusinessketen.

Informatie: www.agrifoodtech.nl

Hema lanceert groente hotdog

Hema Groentehotdog

Hema lanceert de groente hotdog. De hotdog is 100 procent plantaardig en bestaat uit negen soorten groente met zichtbare stukjes paprika, wortel en aubergine. De snack wordt ambachtelijk gemaakt, natuurlijk gerookt en bevat geen onnatuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen. Ook saus en broodje zijn vegan.

De groente hotdog is verkrijgbaar in de volgende Hema-filialen: Centraal Station Utrecht, Amsterdam Zuid WTC, Amsterdam Nieuwendijk, Eindhoven Centrum, Groningen Paddepoel, Almere Stad, Amsterdam Osdorp, Harderwijk, Nijmegen centrum, Maassluis. Binnenkort is de groente hotdog in meer filialen beschikbaar.

Hema zet met het groenteproduct een belangrijke stap in de trend om lekkere en duurzamere alternatieven te bieden voor vlees Het product is ontwikkeld door 2-Michelinsterren chef Moshik Roth van groente-innovator &samhoud food..

 Meer groente eten

 “Wij willen mensen inspireren om meer groente te eten en vinden het een eer om voor Hema een nieuwe icoon te ontwikkelen. De doelstelling was niet om een imitatie te maken van de huidige vleesvariant, maar om een lekker alternatief te ontwikkelen van groente”, aldus Moshik.

Eten van de toekomst

 Hema groentehotdog-uitgesneden

Steeds meer mensen hebben behoefte aan een gezonder en duurzamer leven.  Ook is er een toenemende vraag naar vegetarische producten. Daarom kijkt Hema naar alternatieven zoals de hotdog. De formule wil graag de eerste winkelketen zijn die duurzaamheid betaalbaar maakt voor iedereen in Nederland. &samhoud food verwacht dat meerdere merken deze trend gaan volgen.

 

Bioraffinage van gras: voor eigen bedrijf of in veevoerproduct

Boeren kunnen op termijn in de regio machines gras laten verwerken voor gebruik op het eigen bedrijf of voor nieuwe producten voor gericht voedermanagement die Grassa samen met Fransen Gerrits ontwikkelt. Veehouders kunnen door bioraffinage de samenstelling van het voer beter afstemmen op de behoefte van de dieren.

Grassa wil samen met het mengvoederbedrijf in Erp de bioraffinage van gras verder opschalen tot veevoerproducten. Eind dit jaar worden de eerste producten voor gericht voedermanagement verkrijgbaar. “Het gaat om een graseiwitconcentraat voor toepassing in bijvoorbeeld pluimveevoeders of in krachtvoer voor melkvee, een ingekuild grasvezelproduct voor rundvee en een prebioticum rijk aan fructose oligo-sacchariden voor toepassing in voeders voor jong vee en petfood”, aldus Peter van Paridon, ceo van Grassa.

“Het graseiwitconcentraat ofwel eiwitfractie vanuit gras heeft een mooi aminozuurprofiel en een verteerbaarheid die vergelijkbaar is met soja eiwitconcentraat. Deze stroom is daarmee erg geschikt voor bijvoorbeeld pluimveevoeders en biggenvoer, maar hij kan ook worden teruggevoerd via het rantsoen van de melkveehouder”, verklaart Jan van Haperen, hoofd Nutritie van Fransen Gerrits.

“Verder komt er vezelkoek ofwel vezelfractie in balen of eventueel in de nabije toekomst in brokvorm op de markt. Een perfecte grondstof om structuur aan te vullen in rantsoenen voor met name herkauwers.”

“Veehouders kunnen door bioraffinage de samenstelling van het voer beter afstemmen op de behoefte van de dieren. Daarnaast kunnen we lokaal goed verteerbaar non-GMO eiwit produceren waarmee soja uit Zuid-Amerika kan worden vervangen”, reageert Van Paridon op de vraag wat de boeren hebben aan gerichter voeren.

FOS, de derde stroom die uit de raffinage voor veevoer beschikbaar komt, is met name sap van het gras met een hoog aandeel aan fructo-oligosacchariden. Deze hebben een prebiotische werking in de darmen van bijvoorbeeld jonge biggen of in producten voor petfood.

Grassa carbery shinagh farm walk115 (2)

(Beeld: MacMonagle-macmonagle.com)

Bioraffinage: antwoord op VLOG en Kringloopwijzer

Lokale boeren kunnen nu zelf gras voor bioraffinage aanleveren bij de verwerkingslocatie van Grassa in Holwerd. Gras verwerken kan op termijn regionaal met kleinschalige machines, verwacht Van Paridon. Het product is dan bestemd voor gebruik op eigen bedrijf of voor nieuwe producten voor gericht voedermanagement die Grassa samen met mengvoederbedrijf Fransen Gerrits ontwikkelt.

“Er komen nogal wat vragen op melkveehouders af vanuit onder meer afnemers, retail en overheid als het gaat om het voeren van de koeien. Denk aan VLOG, de Kringloopwijzer, maar daarnaast ook aan een mogelijke verschuiving naar grondstoffen vanuit EU-28 en 65 procent van eigen bodem”, aldus Jan van Haperen.

“Door zoveel mogelijk gras van eigen bodem – in wat voor vorm dan ook — in rantsoenen te kunnen voeren geeft dat voordelen en kunnen veehouders voor het grootste deel aan deze vraag voldoen. Door grondstof in meerdere fracties uit elkaar te trekken en gerichter weer in te zetten kunnen zij daarnaast een plus bereiken qua stikstof- en fosforefficiëntie.”   

Raffineren in eigen regio

“Lokale boeren kunnen zelf gras aanleveren bij de Grassa verwerkingslocatie in Holwerd, geeft de ceo aan. “Uiteindelijk zullen wij met relatief kleinschalige machines regionaal gaan verwerken.”

Grassa carbery shinagh farm walk115 (1)

“Op deze manier kan een melkveehouder er bijvoorbeeld voor kiezen om een aantal hectare van het totaal grasareaal te raffineren en de rest bijvoorbeeld in te kuilen. Hij kan er ook voor kiezen om de latere snedes te raffineren om toch meer voedingswaarde ook uit deze snedes te kunnen halen”, aldus Van Haperen.

Grassa gaat eind dit jaar de eerste commerciële volumes leveren met een installatie die ongeveer 4 ton gras per uur verwerkt. Begin volgend jaar zal dat worden uitgebreid tot 12 ton per uur en daarna zal snel verder worden opgevoerd, voorziet Van Paridon.

 

Bijdragen aan circulaire economie

Het mengvoederbedrijf in Erp heeft volgens de ceo van Grassa de mogelijkheden van bioraffinage voor een bijdrage aan de circulaire economie vroeg ingezien en besloten mee te investeren in Grassa. “Daarnaast zal Fransen Gerrits als eerste mengvoederfabrikant de Grassa producten gaan toepassen. De nauwe samenwerking met een belangrijke speler in de mengvoederindustrie zal essentieel zijn voor de snelle groei van Grassa.”

“Vanwege de ontwikkelingen die wij waarnemen in de markt zijn wij op zoek gegaan naar goede alternatieve eiwitbronnen binnen Noordwest-Europa. Gras is nog altijd een van de meest efficiënte eiwitbronnen in deze regio. Met name de mogelijkheid voor een bijdrage aan circulaire economie door het terug voeren van grondstoffen naar melkveehouders was voor ons een argument om ons hier verder in te verdiepen.”

Van Haperen: “Naast het participeren in Grassa bestaat de rol van ons met name in de nutritionele verwaarding en ook in eerste instantie afname van de producten. Zoals gezegd kunnen we eiwitconcentraat en de fructo-oligosacchariden gedeeltelijk inzetten in onze biggenvoeders. Daarnaast kunnen wij als Victoria Mengvoeders, onze merknaam voor rundveevoeders, dit concept aanbieden aan onze melkveehouders. Op deze manier helpen wij hen vooruit met het invullen van vragen vanuit afnemers en overheid. Daarnaast kunnen we er mede op deze manier voor zorgen dat melkveehouders positief scoren op stikstof- en fosforefficiëntie.”       

Grassa, gevestigd op het Bio Treat Center in Venlo, kreeg samen met co-investeerders Fransen Gerrits, het LIOF Brightlands Venture Partners en de aandeelhouders een financiering van € 2 miljoen voor het project voor de opschaling tot veevoerproducten.

 Ook uit groenteresten  

“Plantaardig eiwit en vezel zijn ook in humane voeding essentieel. Grassa heeft al eerder aangetoond dat eiwit uit spinazie of kool uitstekend kan worden toegepast in een vleesvervangend product als groentenuggets. In deze fase is onze commerciële focus primair gericht op toepassing in diervoeding, maar daarnaast zal de ontwikkeling van producten en toepassingen voor humane voeding doorgaan” zegt Van Paridon over de plannen van Grassa richting voedingsindustrie.

Zo zette Grassa samen met Proverka en Dalco een keten op om groentenuggets met eiwitconcentraat uit groenteresten op de markt te brengen. Proverka verzamelt en verwerkt groentereststromen tot onder meer sappen en Dalco is gericht op de productie van maaltijdcomponenten uit reststromen. Concrete andere producten zijn nog niet uitgewerkt. Wel is het plantaardig eiwitconcentraat een geschikt alternatief voor dierlijk eiwit in verwerkte producten als soepen en sauzen.

 

 

Lokaal kilo’s schuiven verbindt Groninger boeren met horeca en retail

 Vers uit de provincie komt naar de stad

In Groningen is Lokaal kilo’s schuiven in opzet, een project om vers voedsel uit de provincie aan de horeca in de stad te vermarkten. Deelnemende agrarische bedrijven uit de Ommelanden maakten samen met restauranthouders via een veiling kennis met producten uit de buurt. Ze moeten in de nabije toekomst handel en kilo’s  opleveren.

Initiatiefnemers Wilbert van de Kamp en Ritzo ten Cate hebben de eerste bijeenkomsten voor Lokaal kilo’s schuiven achter de rug. Er blijkt voldoende belangstelling en inzet om lokale versproducten van boeren aan restauranthouders te leveren. Twee partijen die elkaar niet snel opzoeken kunnen elkaar op een interessante manier vinden.

Het doel is nu het project uitrollen tot een online platform dat vraag en aanbod koppelt van vers uit de buurt. De initiatiefnemers zien ook een supermarkt of verzamelpunt bij de binnenstad van Groningen als een kans voor lokaal vers vermarkten. Het idee komt voort uit het Reframe-project, bedoeld om productie en consumptie van regionaal voedsel te versterken, waaraan Wilbert van de Kamp deelnam.

Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-23

Niet anoniem

Biologisch akkerbouwer Gert Noordhoff in Bellingwolde, deelnemer aan Lokaal kilo’s schuiven, vindt het een goed initiatief, “vooral omdat je rechtstreeks contact met de afnemer hebt en je product niet anoniem de keten in gaat. Ik had witte kolen in de aanbieding tijdens de bijeenkomst. Ze zijn verkocht aan een cateringbedrijf, maar zouden de volgende dag worden geplant. De kolen zijn van een laat ras waarmee ik als biologisch akkerbouwer trips wil voorkomen. Ze komen nu in oktober van het land en worden dan geleverd. We gaan dan ook een culinaire reis met kool organiseren om de bezoekers te wijzen op de mogelijkheden met het product.” Noordhoff, die tevens Tiny Blue pompoenen voor horeca en retail verbouwt, verwacht op termijn meer groentegewassen aan te bieden om de rechtstreekse banden met de horeca uit te breiden.

Die insteek hebben ook andere deelnemers aan het project waaronder biologisch landbouwbedrijf Eikemaheert in Loppersum, akkerbouwbedrijf Bosma agf in Zuidwolde, biologisch-dynamisch groentebedrijf Eemstuin in Uithuizermeeden, pluimveebedrijf Jansen Vrije Uitloop in Assen, geitenboerderij Ter Veen in Dorkwerd en Bosschaart Fruitbedrijf in Noordbroek. De boeren leveren hun vers geoogst vers aan Groninger restaurantkoks als Dennis Klompsma van Paviljoen Sterrenbos, cateraar Sytse Kramer – hij kookt ook bij Poortershoes –  en David Rutgers, alias de Wilde Slager.

 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-37

Direct leveren is kansrijke verkoop

Doel van Lokaal kilo’s schuiven is Groninger boeren onderling van elkaar laten leren en ontdekken dat direct leveren aan horeca kansrijke verkoop betekent. “Het is belangrijk om boeren zelf te laten nadenken over vermarkten en samen met restauranthouders en koks te praten over vers lokaal voedsel”, verduidelijkt Wilbert van de Kamp.

“Boeren en horeca hebben elkaar veel te melden. Lokale producten staan mooi op de menukaart en leveren boeren trots voor het product op. Restauranthouders vervullen op hun beurt een bijzondere functie voor bijzondere producten uit de buurt. Zij maken ze herkenbaar voor de gast.”

De samenwerking tussen boer en restauranthouder is dan ook een mooi startpunt voor verdere uitbreiding, verwacht Wilbert. “We willen nu eerst schaal maken. Dan wordt ook leveren aan bijvoorbeeld ziekenhuizen een optie. Een online platform moet straks vraag en aanbod in een breed versassortiment inzichtelijk maken, handel faciliteren en transacties administratief afhandelen.” De gemeente Groningen heeft steun voor participatie in de logistiek toegezegd.

Vers via veiling

 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-30

Tot nu toe waren er twee bijeenkomsten van Lokaal kilo’s schuiven. Na de eerste dit voorjaar trok de tweede sessie onlangs bijna honderd aanwezigen – tachtig boeren en tien restauranthouders. Zij konden via een veiling bieden,kopen, proeven en nader kennis maken met producten uit de buurt die in de nabije toekomst handel en kilo’s moeten opleveren. Van de Kamp: “Met producten die voor startprijs werden verkocht konden de agrariërs vraag ontdekken.” Op de eerste veiling werd zo’n 800 euro verhandeld. De horecaondernemers kochten kilo’s groenten, levende kippen,  kolen en 500 eieren. Kok Dennis Klompsma van Paviljoen Sterrenbos kocht op deze manier een hele bok van geitenboerderij Ter Veen en hij maakte lokale quiche van uien van boer Gert Sterenborg waarop hij had geboden.

Lokaal kilo’s schuiven is druk bezig met de voortgang. Van de Kamp: “Na de avond in april keken we op de tweede bijeenkomst wat werkte en hebben we dat uitvergroot en voortgezet. De aanwezigen werd gevraagd om mee te denken over het vervolg en met goede ideeën en suggesties. Zij zijn immers de markt.” Van de Kamp en Ten Cate overwegen om de agrariërs in drie groepen in te delen: ondernemers met bestaande producten, zij die producten wellicht aan de foodgroothandel willen verkopen en ondernemers met bijzondere en specifieke producten.

 “Een volgende keer – in september of oktober gaan we weer een bijeenkomst plannen – willen we kijken of we een aantal grotere B2B-transacties kunnen laten plaatsvinden om zo steeds meer richting een echte veiling te gaan. En we willen nog even extra gas geven op de horecakant. Hoe krijgen we de volgende keer tenminste vijftig chefs en eigenaren op onze veiling?”

Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-2 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-4 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-8 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-9 

 

Een vast terugkerend event met een veiling dit najaar is een van de andere ideeen. “Een veiling met speciale producten op de Horeca Beurs Noord-Nederland op maandag 30 september in de Martinikerk is eveneens een geschikte gelegenheid om vakmensen uit horeca en foodservice kennis te laten maken met Lokaal kilo’s schuiven”, zo verwacht hij.

 Met hub naar consument

Ook de consument in Groningen stad kan in de toekomst mogelijk kennismaken met vers van Groninger bodem. Deze locatie, een foodhub of versverzamelpunt nabij de binnenstad, brengt dan een assortiment vers uit de Ommelanden en inspireert de klant met kennis en ideeën om te koken met lokale waren. Met het bezorgen van bestellingen in het centrum met een elektrische bakfiets – eventueel via bezorgdiensten als Fooddrop en Cycloon – zet het project in op duurzaam. 

Henna hanina – een culinaire roadtrip door Marokko

Henna Henina_omslag.indd

Al reizend door Marokko brengt Nadia Zerouali met Henna hanina (lieve oma) een ode aan de Marokkaanse grootmoeders die voor dag en dauw opstaan om verse spinazie van het land te plukken, die hun nostalgische verhalen vertellen over het bakken van brood in een klei-oven en die liefdevol eieren bewaren voor kersverse bruiden in het dorp. Met deze vrouwen gaan we terug naar de basis van de Marokkaanse keuken.

Henna hanina – verschijnt op 3 september – is een culinaire roadtrip door Marokko, een gevarieerd kookboek vol gemakkelijke en heerlijke recepten, met achterliggende verhalen over de oorsprong  en ontwikkeling van de gerechten, prachtige receptfoto’s en sfeervolle foto’s van Nadia’s culinaire reis door Marokko. Dit boek deelt de liefde voor de Marokkaanse keuken en onthult de geheime recepten van de grootmoeders.

Over de auteur

Nadia Zerouali schreef diverse kookboeken waaronder Onder de mediterrane zon, Souq(samen met Merijn Tol) en Couscous.Nadia  schrijft culinaire artikelen, begeleidt culinaire fotografie en presenteert voor het tv-programma BinnensteBuiten. Zij geeft workshops en presentaties over de mediterrane keuken met als specialisatie de Arabische keuken.

 

Henna hanina/ Nadia Zerouali/€34,99 / ISBN 978 90 388 0695 2

https://www.singeluitgeverijen.nl/

Jutter Speijs wordt Wundermart en wil versterken in retail

Jutter Speijs verandert haar naam in Wundermart en gaat technologie leveren voor exploitatie van onbemande winkels in de hospitality- en de kantorenmarkt. Het concept, een combinatie van out of home en retail, bestaat nu drie jaar en telt 14 locaties. Wundermart maakt zich als technologieleverancier op voor een verdere uitrol.

Wundermart logo 67291601_1303184666511918_6504450257206640640_n

Met de wijziging verwacht Wundermart haar positie in retail te versterken en de groei te versnellen. Zo moeten er over enkele jaren wereldwijd rond de duizend Wundermart winkels zijn.

Wundermart wil haar klanten met de app My Wundermart ondersteunen in het beheer van de onbemande winkel. De app geeft de retailer inzicht in het dagelijks ondernemen van de locatie, hij kan ook wijzigingen in assortiment, promoties en prijs doorvoeren.

De klanten van de onbemande winkels kunnen de klok rond zelf een drankje of gezonde snack kopen via een zelfscaninterface. De leveranciers in het platform vullen de schappen aan en Wundermart zorgt voor de dagelijkse kwaliteitsborging..

“We zijn ook in kantoren actief, maar blijven focussen op de hotelsector”, vertelt Patrick Dekker, een van de eigenaren. Wundermart zou ook in andere sectoren zoals onbemande tankstations een plaats kunnen krijgen, “maar service blijft belangrijk. De huidige winkels in hotels staan dan ook onder beheer van de receptie”, aldus Dekker die samen met Laurens de Kleine met het concept is verkozen tot een van de negen RetailRookies van 2018-2019. De Kleine: “Mogelijke nieuwe markten na deze focus zijn ziekenhuizen en universiteiten”.

De winkels variëren sterk in oppervlakte, “van een 20 m2, in feite een uitgebreide vendingmachine, tot locaties van 40 tot 60 m2. De meeste zijn te vinden in hotelketens rond Amsterdam, zoals NH Hotels, Tulip, Crown Plaza, Artemis. En binnenkort ook in hotels in Hilversum, Utrecht en The James in Rotterdam. Een eerste kantoorvestiging is ingericht in het Amsterdamse Adam Smith Building”, aldus Patrick Dekker.

Grab&go

 JutterSpeijs AdamSmithBuilding kantoorlocatie Jutter Speijs 3-3000 

Het basisassortiment van de onbemande winkels is ingericht met grab&go producten. In de shop zijn de hele dag eten en drankjes verkrijgbaar. De klant kiest zelf en betaalt met zelfscan.
Diverse producten zoals soepen, pannenkoeken en borrelplankjes liggen onder het eigen merk in de schappen. Er is nu ook een ontbijt voor hotelgasten verkrijgbaar. Dat vergt enige handling zoals het afbakken van croissants en muffins en het bedienen van het koffie apparaat. Beleg en zuivel zitten in portieverpakkingen.

“We zien dat de behoefte aan vers groeit. Zo heeft de locatie in het Adam Smith behoefte aan salades en verse yoghurts met granola. Deze dagverse producten worden aangeleverd door cateraar Meinders Catering in Badhoevedorp.  Lekkerland levert het basisassortiment.

 Dagvers ontbreekt tot nu toe, maar het toevoegen van dagverse producten van lokale ondernemers is zeker een optie. “We hebben zelf een oorsprong met ons kaasplankje met worstjes, kaas en mosterd dat we zelf ontwikkelden. We focussen  echter eerst op het finetunen. Vervolgens komt verbreden van het aanbod in de shops aan de orde”, legt Dekker uit.

Telers leveren eigen aardappel voor friettenten Pieperz

 Tiger Pieperz gaat ook naar retail en horeca

Pieperz _VDV1663 

De friettenten van Pieperz serveren nu bijna een jaar ambachtelijke versgebakken friet in de schil van een eigen aardappelras. De formule betrok van veredelaar HZPC vorig jaar het ras Tiger en zette een eigen keten op voor de verse friet. Nu die keten staat lonken de schappen van de supermarkt en de horecafrituur.

Telers Dirk Beuling in Emmeloord en Ralph Kunz van Agrarhandel Kunz in Eich in de Pfalz gaan het nieuwe seizoen van de frietaardappelen veelbelovend in. “De aardappels zitten in de grond en de start lijkt goed. We zijn in Duitsland iets later dan we hoopten voor de vroege aardappels omdat het niet warm genoeg is en er veel regen is gevallen. Vorig jaar hadden we, ondanks de droogte, een prima opbrengst en goede sortering omdat het areaal onder beregening lag”, aldus Frank van der Geest, buitendienstmedewerker bij pootaardappelhandel HZPC.

Over de verwachtingen voor de opbrengst van dit jaar valt nog weinig te zeggen omdat het nog vroeg in het seizoen is. Aangezien de arealen weer onder beregening zijn gepoot wordt er meer verwacht dan de oogst van 2018, namelijk 50 ton per hectare van de geschikte sortering en een gemiddelde lengte van 100 mm.

De eerste hectares aardappels werden vorig jaar voor het eerste seizoen speciaal voor Pieperz geteeld op 8 hectare kleigrond bij teler Ko en Johan Scholtens in Marknesse en eveneens op bijna 8 hectare bij Dirk Beuling in Emmeloord. De eerste oogst was veelbelovend: de teelt van de Tiger consumptieaardappelen vond plaats in mooie gele klei en kende een goede opbrengst, ondanks de warme en droge zomer. De Tiger aardappel is bovendien heel lang in het seizoen beschikbaar – tot komende zomer.

Pfalz: vroeg teeltgebied

Werd er vorig jaar in Nederlandse polders gepoot, dit tweede seizoen ging ook in een teeltgebied over de grens van start. Zo is bij Dirk Beuling in Emmeloord opnieuw bijna 8 hectare Tiger Pieperz gepoot en ligt er nu bij collega-akkerbouwer Ralf Kunz van Agrarhandel Kunz in Eich in de Pfalz een perceel van 2,5 hectare.

Beuling heeft al langer ervaring met het ras. “Ik ben nu voor het derde jaar bezig met Tiger, het eerste jaar nog op enkele hectare”, vertelt de contractteler bij HZPC. “De ervaringen met Tiger zijn goed. En het is een mooi ander ras erbij, naast de Agria’s en Alverstone die ik teelt”. Over prijsafspraken en terugverdientijd laat hij zich niet uit.

Waarom nu in 2019 weer deze akkerbouwer en waarom een in Duitsland? “Beuling is een van de eerste telers die consumptieaardappelen van het ras Tiger heeft geteeld. Verder hebben wij Beuling ook ieder jaar voor ons Processing rassen demoveld”, verklaart sales key accountmanager Andrik Waalkens van HZPC.

“Kunz in de Pflaz is toegevoegd om dit jaar ook wat vroeger reeds Tiger consumptie-aardappelen beschikbaar te hebben voor Pieperz. De Pfalz is een vroeg teeltgebied. Zodoende hebben we snel weer nieuwe Tigers beschikbaar”.

De twee telers hebben hun teelten en teeltplan door de samenwerking met Pieperz niet hoeven aan te passen. Waalkens: “Wel is goede grond met beregeningsmogelijkheden belangrijk voor de samenwerking”.

Samen met Nedator en Oliehoorn

Tiger Pieperz is het resultaat van een project, opgezet met HZPC, groothandel Nedato en sausleverancier Oliehoorn. Met HZPC zijn rassen getest op smaak en er werden nieuwe rassen uitgeprobeerd. Waarom kwamen de partijen vorig jaar op Tiger uit? “We hebben destijds veel rassen en nog in ontwikkeling zijnde rassen in verschillende olie getest. Uiteindelijk bepaalt de consument en die vond uiteindelijk de Pieperz Tiger aardappel het lekkerste gebakken in Green-label olie van Oliehoorn”, vertellen Frank van der Geest en Pieperz-directeur Ton Verhoeven.

Pieperz _VDV9331  (foto’s: Pieperz) 

“We zijn met Pieperz begonnen om te proberen de lekkerste frieten te bakken en zijn op zoek gegaan naar bedrijven die ons daarbij zouden kunnen helpen. We kwamen erachter dat HZPC ontwikkelaar is van de aardappelrassen voor onder andere McDonalds en Lay’s en hebben hen gevraagd wat van belang is voor een lekker frietje, aldus Verhoeven over de aanloop naar de samenwerking. Een groot gedeelte van de smaak betreft de aardappel, maar ook de olie is van groot belang. “Derhalve kwamen we uit bij Oliehoorn. Zowel HZPC als Oliehoorn vonden het een leuke oefening om dit mee uit te zoeken”.

Het ras Tiger Pieperz met zijn goede drogestofgehalte en prima smaak heeft geschikte eigenschappen voor de friet. De aardappel heeft een grove sortering om lange frieten te krijgen. Om voor de frieten knapperig van buiten en romig van binnen te blijven is een gelijkmatige droge stofverdeling van groot belang.

Herkenbaar voor consument

 Oorspronkelijk begon HZPC met Pieperz met een ander ras, Challenger, “maar we wilden voor Pieperz ook graag een herkenbaar ras voor de consument. De Pieperz Tiger aardappel heeft een herkenbare schil met tijgermotief, vandaar de naam Pieperz Tiger”, aldus Verhoeven. “Het gaat bij een goed frietje om de juiste eigenschappen van de aardappel of zoals Jamie Oliver het na het proeven van ons product aangaf: “crunchy from the outside en creamy from the inside”ofwelromig aan de binnenkant en krokant aan de buitenkant”.

“Naast raseigenschappen is het telen en verwerken van de aardappels van groot belang. De gronden van de voormalige zeebodem in de Flevopolder zijn daarvoor uitermate geschikt. De uniforme bodem en kleigrond maakt de aardappelen beter bewaarbaar. Kleigronden geven de aardappelen meer inhoud en body. Daardoor zijn ze wat sterker en langer te bewaren.

“In Nedato hebben we een partner voor opslag, wassen en verpakken van de aardappels. Worden ze te hard gewassen dan beschadigen ze en gaat de bakkwaliteit achteruit. Zijn ze niet goed genoeg gewassen dan zorgt dat voor werk bij Pieperz zelf en daar zitten we ook niet op te wachten”, weet Verhoeven.

Naar commercieel

Er is een speciale aardappel voor Pieperz ontwikkeld. Dit is een proces van jaren. Op welke wijze wordt dit terugverdiend? “We zijn vroegtijdig aangehaakt bij een in onze ogen superster voor de toekomst. Het ras zal uiteindelijk commercieel ook voor fabrieken mogelijk een rol van betekenis gaan spelen”, aldus Van der Geest.

 Over het contact met Pieperz en de keten via HZPC en Nedato en prijsafspraken die  zijn gemaakt laat hij weten: “We werken vooral samen om veel van elkaar te leren. De consument staat daarbij centraal. We gunnen elkaar ook een goede prijs. De telers telen tegen een vaste vergoeding of voor een afgesproken prijs, Nedato en Pieperz maken op dezelfde wijze afspraken op basis van voor wat hoort wat. Er vinden geen onderhandelingen plaats. Iedereen berekent wat fair is”.

En wat vinden de telers zelf van de friet? Dirk Beuling: “Het is een frietaardappel met een prima smaak. Dat weet ik omdat ik zelf ook friet bak”.

Verhoeven: “Over smaak valt niet te twisten, maar de telers die wij kennen vinden de frieten heerlijk, zeker met lekkere mayonaise van Oliehoorn. Ze smaken het lekkerst als ze worden gegeten in de friettenten van Pieperz die zijn uitgevoerd in een sfeer die misschien het beste kan worden beschreven als een etalage van het boerenleven met trekkerneuzen, oude aardappelrooiers en lampen gemaakt van aardappelmanden”.

 Niet exclusief

De frietaardappelen eindigen bij de vestigingen van Pieperz als dik gesneden friet met schil in de frituur voordat de klant ervan gaat genieten. Pieperz werkt op deze manier met een korte keten en een nieuw ras, maar dit blijft zoals gezegd niet exclusief voor Pieperz. Tiger Pieperz zal uiteindelijk een commercieel ras worden.

De eigenaar van de Pieperz-frietketen: “Onze exclusiviteit wordt geborgd door de kwaliteitseisen die we stellen en de kwaliteit van de friet die we zelf serveren en leveren aan restaurants. Het gegeven dat een fabriek stappen in het proces heeft zitten waardoor de smaak toch anders wordt dan de door Pieperz vers gesneden en voorgebakken friet geeft ons voldoende comfort. Restaurants en fijnproevers weten dit en waarderen dit ook”, is zijn ervaring.

“Het accent van ons eindproduct ofwel vers gebakken friet in de schil, ligt op de aardappelsmaak en de bereiding in goede frituurolie. En niet alleen de teelt, ook het proces van opslag en wassen – niet te hard, want we verkopen friet in de schil – en afleveren is belangrijk voor de kwaliteit van ons product. Het blijkt wel dat echt verse friet lekkerder is dan verse fabrieksfriet, gezien de tweede plaats waarmee we in de AD Friettest eindigden”.

 

Sterke keten is basis voor uitrol eigen merk

Pieperz-voorman Ton Verhoeven hecht aan de opbouw van een sterke keten door samenwerken. ”We willen samen met de teler produceren voor een goede beschikbaarheid, kwaliteit en fatsoenlijke prijs. Een sterke eigen keten en een eigen merk geven mogelijkheden om het product op meer manieren in de  markt te zetten”.

Pieperz als ambachtelijke frietformule is volop in ontwikkeling. Er zijn nu vestigingen in Veghel, Eerde en Eindhoven. Eind mei opent de vierde  locatie in Oosterhout en eind juni volgt de vijfde in Strijp-S in Eindhoven. Verhoeven wil in de komende jaren naar een uitrol van vijftig locaties. 

Retail en horeca

Maar de formule-eigenaar heeft meer plannen met Pieperz Tiger: een uitrol van het eigen merk. Naast de frituur van de Pieperz locaties lonken ook de schappen van de supermarkt.  “We zijn nu in samenwerking met Nedato bezig om te kijken of we de Pieperz aardappel ook in consumentenverpakking in retail aan de klanten kunnen gaan leveren voor thuisbakkers. Binnenkort kunnen we de voorgebakken Pieperz frieten ook via de Sligro aan restaurants uitleveren.”

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2019 Ria Besseling