Agrifoodclicks

Picnic bezorgt nu ook in Arnhem

 

 

Picnic bezorgt nu ook in Arnhem. De websuper startte vorig jaar al in Ede, Veenendaal en Bennekom, dit voorjaar in Nijmegen. De uitbreiding is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat onder meer bezorgt in de regio’s Utrecht, Rotterdam en Amsterdam en recent van start ging in Brabantse steden.

 PicnicArnhem19015dc-c399-4ea6-b10e-d9b7cd1575e7

In een maand tijd hebben bijna 5500 mensen in Arnhem de app gedownload op hun mobiele telefoon en zich ingeschreven als klant.  Vanuit de hub in de Arnhemse Emplacementstraat rijden de elektrische bezorgwagentjes dagelijks uit om de boodschappen te bezorgen. Picnic start met 10 elektrische bezorgwagentjes en 30 bezorgers. Eind dit jaar moet dit zijn gegroeid naar 20 bezorgwagentjes en 60 bezorgers. In totaal gaat het om ruim 76.000 nieuwe huishoudens die van de diensten van de online supermarkt gebruik kunnen maken. Iedereen op de wachtlijst wordt gefaseerd toegelaten.

Aan het assortiment van Picnic zijn regionale producten toegevoegd waaronder honing van Imkerij de Werkbij uit Veenendaal en bier van de Heidebrouwerij uit Ede.

Milieuvriendelijk bezorgen

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Het bezorgmodel betekent ook een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen levensmiddelen inkoopt die klanten ook daadwerkelijk hebben besteld.  

Over Picnic

Picnic werkte voor de lancering eind 2015 drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut hoe laat zijn bezorging komt. De kosten van deze manier van distributie zijn zo laag dat bezorgen gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben.
 
Picnic is een initiatief van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, voormalig eigenaren van Fredhopper, ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond  aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

Hogere btw per 2019 pakt duur uit voor boodschappen

 

 

Een huishouden is volgend jaar gemiddeld zo’n 300 euro meer kwijt aan btw. Het lage btw-tarief gaat per 1 januari 2019 van 6 naar 9 procent. Boodschappen en dan vooral de primaire levensmiddelen worden duurder.

Tegelijkertijd gaat onder meer de inkomstenbelasting omlaag en stijgen de inkomens waardoor de meeste huishoudens er wel in koopkracht op vooruitgaan. Door een deel van de belasting op arbeid naar consumptie te verschuiven hervormt het kabinet het belastingstelsel, zo meldt ING  in een bericht.

In totaal moet deze verhoging zo’n 3,1 miljard euro opleveren, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Plan Bureau (CPB). Een btw-verhoging wordt vaak volledig en vrijwel onmiddellijk doorberekend in de prijzen. De lasten komen voor 75 procent bij consumenten terecht. Dit betekent dat 2,3 miljard euro voor de rekening komt van consumenten en 0,8 miljard euro voor de rekening van bedrijven.

Extra prijsstijging van 0,6 procent

Van alle consumptieve bestedingen valt 23 procent onder het lage btw-tarief van 6 procent. Hiervan zijn 72 procent primaire levenslevensmiddelen en 28 procent niet-primaire levensbehoeften, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Door de verhoging van het lage btw-tarief met 3 procent zal de inflatie met naar verwachting zo’n 0,6 procent extra toenemen.

Btw-verhoging raakt iedereen

Hoge en lage inkomens merken van de btw-verhoging gemiddeld ongeveer evenveel. In absolute euro’s is er wel een verschil. Hoge inkomens geven meer uit aan producten met een laag btw-tarief, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Hoge inkomens kopen bijvoorbeeld meer kunst en boeken en eten gemiddeld wat duurder. Als aandeel van hun inkomen geven hoge en lage inkomens echter een even groot deel uit aan producten en diensten die onder het lage tarief vallen.

Goed voor de welvaart

Het bestaan van verschillende btw-tarieven werkt economisch verstorend. In een economie met verschillende btw-tarieven passen consumenten hun keuzes aan: ze gaan relatief meer kopen van het laag belaste product dan dat ze zouden doen in een economie met één tarief. Nu het lage btw-tarief omhoog gaat, wordt het verschil tussen het normale (hogere) en lage tarief kleiner. Zo wordt de verstoring van de keuzes van consumenten kleiner. Er treedt een zogeheten welvaartswinst op.

 

Zes factoren bepalen zoektocht naar convenience van de consument

 

Consumenten over de hele wereld zoeken in toenemende mate zoeken naar handige oplossingen die hun leven vereenvoudigen. Hun drukke levensstijl en toenemende connectiviteit spelen een steeds belangrijkere rol bij aankoopbeslissingen.  

Het Nielsen-rapport Zoektocht naar Convenience over de veranderende mondiale consumentenbehoeften laat zien dat markten in de hele wereld een snelgroeiende vraag naar convenience kennen. Meer dan een kwart van de wereldwijde consumenten zegt producten te zoeken die hun leven makkelijker maken (27%) en gemakkelijk te gebruiken zijn (26%) . Een op de vijf consumenten zoekt naar producten voor kleine huishoudens (20%) en afgestemd op een specifieke behoefte (19%).

Zes factoren

Het Nielsen-rapport noemt zes belangrijke factoren die die toenemende behoefte aan convenience bepalen:

  • Verstedelijking
  • Kleinere huishoudens
  • Druk stadsvervoer
  • Veranderende genderrollen
  • Behoeften van verschillende generaties
  • Grotere acceptatie van technologie

 

Deze drijfveren voor convenience en de toenemende vraag naar producten en oplossingen die de levensstijl vereenvoudigen, hebben invloed op talloze industrieën, met name de sterk consumentafhankelijke FMCG-sector.

Consumenten baseren productkeuzen voor voedingsmiddelen en verpakte goederen op hun ervaring op drie gebieden: winkelen, consumptie en merkbetrokkenheid, blijkt uit het Nielsen-rapport.

Maaltijden, bezorgdiensten en on demand

Deze veranderende vraag naar convenience heeft geleid tot een reeks producten die het leven vereenvoudigen, zoals kant-en-klaar maaltijden, bezorgdiensten voor thuis of op kantoor en op technologie gebaseerde ‘on demand’ services.

Een derde (33%) van de wereldwijde consumenten gebruikt restaurant- of maaltijdbezorgdiensten (minimaal 11% per week). Kant-en-klaar maaltijden van fastservice, fastfood en straatverkopers nemen ook toe: 57% van de consumenten wereldwijd heeft de afgelopen zes maanden een fastfood-outlet bezocht.

Lunch en diner worden het vaakst buitenshuis genuttigd: 39% van de wereldwijde online consumenten eet elke week buitenshuis, en maar liefst 48% van de consumenten in Azië-Pacific en 47% in Noord-Amerika haalt of eet de maaltijd onderweg op.

Een veranderend winkellandschap, e-commerce en omnichannel-faciliteiten zijn bepalend voor de winkelervaring van consumenten in de hele wereld. Uit een e-commerce-onderzoek van Nielsen in 30 landen blijkt dat de online verkoop van FMCG naar schatting vijf keer sneller groeit dan offline verkoop. In 2020 zal e-commerce in FMCG wereldwijd meer dan USD 400 miljard bedragen ofwel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel.

Connectiviteit domineert

Mobiele apparaten en digitale platforms zijn ook bepalend voor de consumentenervaringen en transformeren de merk-tot-consument-betrokkenheid. Driekwart (75%) van de wereldwijde consumenten zegt te genieten van de vrijheid om altijd en overal verbonden te zijn. Deze dominantie van connectiviteit biedt FMCG-bedrijven meerdere kansen om met consumenten te communiceren en hun betrokkenheid te verbeteren met persoonlijke authentieke aanbevelingen, aangepast aan de lokale omstandigheden.

“Convenience betekent wereldwijd niet overal hetzelfde voor consumenten, omdat dit afhangt van hun omstandigheden, cultuur, locatie, marktvolwassenheid en toegang tot technologie”, zegt Ailsa Wingfield, Executive Director, Thought Leadership, Global Markets bij Nielsen. Dit zijn belangrijke factoren die FMCG-bedrijven ertoe brengen oplossingen te bieden die inspelen op de groeiende behoefte aan convenience.

 ”Daarnaast levert de brede acceptatie van technologie een steeds grotere hoeveelheid consumentengegevens die meer maatwerk mogelijk maken,” vervolgt Wingfield. “FMCG-spelers moeten zich aanpassen aan de omstandigheden en zorgen voor geïntegreerde winkelervaringen die consumenten een grotere vrijheid geven bij het kiezen van oplossingen die aan hun behoeften voldoen.”

Het Nielsen-rapport Zoeken naar Convenience richt zich op de factoren die de toenemende behoefte aan convenience van consumenten stimuleren zoals het wonen in dichtbevolkte stedelijke gebieden, toenemende reistijden en veranderende rollen in onze samenleving.

Consumenten hebben wereldwijd behoefte aan verschillende soorten convenience, zoals eenvoud, tijdwinst of bruikbaarheid. Het rapport combineert wereldwijde perspectieven, regionale details en marktinzichten om  opmerkelijke verschillen in conveniencetrends over de hele wereld te belichten.

Informatie:  www.nielsen.com.

De Vegetarische Slager lanceert Roockworst

 

De Vegetarische Slager lanceert de eerste vegetarische Roockworst met een knack. Zeven jaar lang is er gewerkt aan een traditioneel smakende plantaardige Roockworst en aan de ‘knack’. De diervriendelijke Roockworst is vanaf oktober verkrijgbaar bij Nederlandse supermarkten. Een verpakking (150 gram) bevat twee plantaardige worsten. De adviesprijs is € 3,49.

Jaap Korteweg, founding father en directeur van De Vegetarische Slager: “Dat we, samen met worstmakers en smaakspecialisten, zeven jaar gewerkt hebben aan dit product, duidt hoeveel belang we hechten aan een goeie Roockworst in alle opzichten. Het is daarmee het product met het langste ontwikkelingstraject uit ons hele assortiment. Nu we de smaak te pakken hebben, brengen we graag meer vegan nieuws in de nabije toekomst.”

 DeVegetarischeSlager-verpakking-RoockworstToen De Vegetarische Slager in 2011 de Hart Hoofdprijs van Triodos Bank won, beloofde Jaap Korteweg het prijzengeld van 10.000 euro te zullen investeren in de ontwikkeling van een plantaardige Roockworst. Hij werd twee keer Ondernemer van het Jaar en nummer twee in de Duurzame 100 van Trouw (2017). Ook won De Vegetarische Slager de Bronzen Bal in De Telegraaf gehaktballenwedstrijd uit 45 inzendingen waarvan 44 op basis van echt vlees.

Korteweg werkt nu ruim tien jaar aan een vegetarische revolutie, waarbij De Vegetarische Slager vleesliefhebbers wil laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees een of meer dagen achterwege laten. Producten van het merk zijn inmiddels verkrijgbaar bij ruim 4000 verkooppunten in 15 landen wereldwijd. De Roockworst zal vooralsnog alleen in Nederland verkrijgbaar zijn.

SMAECK vegetarische spreads

SMAECK assortiment

Luiten Vleeswaren ontwikkelde  vegetarische spreads van SMAECK.  De eerste producten van dit  nieuwe versassortiment zijn Crème Américain Naturel, Crème Martino en Crème Américain Mediterraan en drie greens, bereidingen van velderwten, rode bieten en pompoen. De  vegetarische spreads zijn op basis van Valess melkvezels en hebben een smaak en bite die vergelijkbaar is met Filet Américain. Ze zijn rijk aan ijzer en ook geschikt voor aanstaande moeders.

SMAECK is een van de nieuwe merken voor flexitariërs / vegetariërs. Luiten Vleeswaren werkte hierin samen met sterrenchef Jacob Jan Boerma, die met zijn restaurant De Leest in Vaassen drie Michelinsterren heeft.

 Steeds meer flexitariërs / vegetariërs

Het merk sluit aan bij de voorkeuren van het opkomende aantal  flexitariërs / vegetariërs. Steeds meer mensen kiezen ervoor om één of meerdere dagen per week geen vlees of vis te eten. Onderzoek in opdracht van Natuur & Milieu (PanelWizard Direct 2016) geeft aan dat 67 procent  van alle Nederlanders inmiddels flexitariër is. Een interessante groeimarkt voor veel voedingsmerken.

In de supermarkt verschijnen steeds meer vegetarische producten die inspelen op de groeiende trend om geen of minder vlees of vis te eten. Sommige merken kiezen ervoor om simpelweg vlees of vis te vervangen, maar er zijn ook merken die tot het uiterste gaan om nieuwe vegetarische producten te ontwikkelen die instrinsiek vergelijkbaar zijn met de vleesvariant.

Eetpatroon verschuift

Een van de trends  is de verschuiving in het eetpatroon van de reguliere consument. Producten op basis van zuivel, soja of een andere plantaardige bron worden steeds vaker als aanvulling in het normale eetpatroon opgenomen. Luiten Vleeswaren ziet het belang van een gevarieerd eetpatroon en wil daar met haar producten op aansluiten.

Informatie: www.smaeckiswatjeproeft.nl.

Flower Burger opent in Rotterdam eerste Nederlandse vestiging

FlowerBurgerCheesy-cecio

Vrijdag opent in Rotterdam de eerste Nederlandse vestiging van Flower Burger. Op de menukaart van het veganistische hamburgerconcept staan burgers van 100 procent natuurlijke ingrediënten in vrolijke kleuren en verrassende smaken. Alles is homemade: de broodjes in diverse kleuren en ook de burgers, sauzen en desserts. 
De burgerbroodjes zijn gemaakt natuurlijke kleurstoffen zoals fruitextracten, specerijen  en plantaardige koolstof. Ieder kwartaal is er een limited edition burger in een nieuwe kleur.

 

 FlowerBurger Interni-2Sfeerbeeld3

Flower Burger komt in Rotterdam op de hoek van de Hoogstraat en de Mariniersweg, nabij Markthal en station Rotterdam Blaak.  

Hamburgerconcept Flower Burger, ingericht in flower power sfeer, ontstond in 2015 in Milaan en telt momenteel zeven vestigingen in Italië, waaronder Roma, Monza en Turijn.

Landbouwbeurs Sima Sipsa 8 – 11 oktober 2018 Algiers

Van 8 tot en met 11 oktober 2018 wordt in het Safex expostiecentrum in Algiers de landbouwbeurs Sima Sipsa gehouden. Nederland dat vorig jaar met 14 bedrijven deelnam, is dit jaar Pays a l’Honneur van de Sima Sipsa 2018. Dat betekent dat het  HOLLAND Paviljoen dit jaar groter is en dat Nederlandse agro-bedrijven nog meer aandacht vanuit de Algerijnse agrarische sector en in de media zullen krijgen.

Algerije, het grootste land van Afrika, is met 40 miljoen inwoners een interessante markt voor de export van Nederlandse landbouwproducten en -kennis. 74 procent van het voedsel dat in het land wordt geconsumeerd wordt ingevoerd. Dat maakt dat veel Nederlandse exporteurs de weg naar Algerije al hebben gevonden: voor Nederlandse melkpoeder en pootaardappelen is Algerije zelfs de belangrijkste exportbestemming.

Maar omdat de regering ernaar streeft om zoveel mogelijk voedsel in eigen land te produceren, is er bijvoorbeeld grote behoefte aan versterking van de pluimvee- en de melkveeketen, van meer lokale productie tot uitbreiding van de verwerkingscapaciteit. Datzelfde geldt ook voor de aardappelketen waar lokale reproductie van pootgoed, betere opslag en verwerking tot houdbare voedselproducten op de wensenlijst van de overheid staan. En voor de bedekte tuinbouw, waar dringend een verbeteringsslag in het huidige plastic (tunnel)kas type moet worden gemaakt. In bijna alle ketens wordt gezocht naar meer en betere productie, bewaring en verwerking.

 

Onder druk van de lang lage olie- en gasprijs en het daarmee gepaard gaande deviezentekort heeft Algerije een aantal importbeperkingen opgelegd. Maar voorlopig betreffen die vooral kant en klare ‘luxe’ (voedsel)producten en niet de primaire producten, de machines en andere ingrediënten voor een uitbreiding van de Algerijnse landbouw en voedselproductie.

SIMA SIPSA is een beurs die gericht is op de landbouwproductie: uitgangsmateriaal, grondbewerkings- plant- en oogstmachines, stalinrichtingen voor de melkvee en pluimveehouderij, irrigatiemateriaal, inputs als (kunst)mest, (biologische) bestrijdingsmiddelen en diergeneesmiddelen, gemechaniseerde verwerkingslijnen zijn  voorbeelden van producten die op de Sima Sipsa worden tentoongesteld.

Jaarlijks komen zo’n 25.000 Algerijnse vakbezoekers naar de beurs om persoonlijke contacten te leggen.

De initiator van het HOLLAND Paviljoen, dat in de centrale hal wordt opgebouwd, is de Nederlandse Ambassade in Algiers. In het HOLLAND Paviljoen is ook een plek ingeruimd voor de private sector netwerkorganisatie Conseil d’Affaires Algero – Neerlandais (CAAN) die Nederlandse bedrijven kan informeren over zaken doen met Algerijnse bedrijven.
      

Deelnemen in het HOLLAND Paviljoen op de Sima Sipsa? Vul dan het Document d’engagement in en stuur het voor 30 augustus op naar Landbouwbureau in Algiers tahar.maza@minbuza.nl

IKEA brengt veggie hotdog

IKEA brengt vanaf augustus een volledig plantaardige hotdog in alle bistro’s van de Europese winkels. In Nederland is de veggie hotdog vanaf 9 augustus beschikbaar in alle winkels.

Met deze snack wil het Zweedse woonwarenhuis bezoekers inspireren tot een gezonder en duurzamer leven. De veggie hotdog bestaat onder andere uit rode linzen, quinoa, wortel, boerenkool, kurkuma en gember. De hotdog kost 0.50 euro en is verkrijgbaar met toppings als komkommer, kool en gebakken uitjes.

De plantaardige variant van de klassieke hotdog is niet alleen gezonder, maar ook een stuk beter voor het milieu. Zo is de CO2-uitstoot per kilogram zeven keer lager. De IKEA hotdog is al bijna veertig jaar een begrip en werd in 1980 voor het eerst verkocht.

IKEA veggie hotdog 

Van veganist tot flexitariër

De introductie van de veggie hotdog sluit aan bij het doel van IKEA Food om meer plantaardige betaalbare producten te verkopen. “Met ons grote, wereldwijde bereik voelen we ons verantwoordelijk om voedsel te serveren dat een positieve impact heeft op de planeet. Duurzamere opties zijn alleen succesvol als ze ook smaakvol zijn, daarom zijn we ontzettend trots op onze nieuwe veggie hotdog”, vertelt Michael La Cour, Managing Director IKEA Food Services.

De plantaardige hotdog is een moderne vertaling van de visie van Ingvar Kamprad, de oprichter van IKEA: inspelen op de behoeften van zoveel mogelijk mensen – van vegetariërs en veganisten tot flexitariërs en vleeseters – en kwalitatieve producten voor hen toegankelijk maken.

Ook vegan ijsje

IKEA werkt momenteel ook aan een 100% plantaardig softijsje. In Portugal wordt het ijsje op fruitbasis al getest. Volgend jaar zomer wordt het nieuwe softijs ook in Nederland geïntroduceerd.

De veggie hotdog is vanaf augustus te koop in alle Europese winkels, in Nederland vanaf 9 augustus.

Biologische landbouw groeit

Vooral meer vraag naar varkensvlees, aardappelen en zuivel

Biologische varkenshouderij 17553437_1180647715390945_6502471407594194932_n

De biologische landbouw liet vorig jaar duidelijke groei zien ten opzichte van een jaar eerder. Onder andere de omvang van de biologische varkensstapel (+ 24,2 procent) en de productie van biologisch varkensvlees groeide (+26,3 procent). In de biologische akkerbouw is de aardappelproductie toegenomen, blijkt uit laatste cijfers van het CBS.

 
De oppervlakte landbouwgrond voor biologische landbouw is tussen 2016 en 2017 met 7,6 procent toegenomen tot circa 56,4 duizend hectare. De groei van de biologische melkveehouderij is goed merkbaar in de toename van het areaal biologisch grasland dat onder andere beschikbaar is voor de melkveehouderij. Dat groeide met 8,8 procent naar 40,1 duizend hectare. In 2017 was 19,3 procent van het biologische landbouwareaal, zo’n 10,9 duizend hectare, in gebruik voor de akkerbouw. Dit areaal nam in een jaar tijd met 3,8 procent toe.

Overigens is de biologische landbouw relatief gezien nog altijd vrij beperkt. Vorig jaar was 3,2 procent van de landbouwgrond in gebruik voor biologische landbouw. Van de totale veestapel was 2,9 procent biologisch tegenover 2,6 procent een jaar eerder. In de melkveehouderij is dit 1,6 procent.

Meer biologische melk

In 2017 werd ruim 223 miljoen kilogram onbewerkte biologische koemelk naar de zuivelfabrieken aangevoerd. Dit is 12,4 procent meer dan een jaar eerder en 1,6 procent van de totale melkproductie van dat jaar. Bedrijven met biologische melkkoeien hielden vorig jaar samen ruim 32 duizend melkkoeien, 12,4 procent meer dan in 2016
Na het afschaffen van het melkquotum in 2015 daalde de melkprijs voor gangbare melk. Onder andere de stabielere melkprijs voor biologische melk was voor melkveehouders een extra stimulans om over te stappen op een biologische productiewijze.

Kwart meer biologisch varkensvlees

De productie van biologisch varkensvlees steeg met 26,3 procent van 6,5 miljoen kilogram karkasgewicht in 2016 naar 8,2 miljoen kilogram karkasgewicht een jaar later. Het aantal biologische vleesvarkens nam tegelijkertijd met ruim 10 duizend (+ 27,9 procent) dieren toe naar bijna 47,5 duizend.
Het totaal aantal biologisch gehouden varkens was in 2017 vergeleken met een jaar eerder met bijna een kwart gegroeid tot ruim 91 duizend.

Meer biologische eieren

Het aantal biologische eieren voor consumptie nam ten opzichte van 2016 met 14,2 procent toe naar 883 miljoen stuks een jaar later. Het aantal biologisch gehouden kippen groeide met 8,3 procent naar ruim 3,3 miljoen in 2017. Alleen het aantal biologische leghennen groeide in deze periode. Vorig jaar telde Nederland 3,2 miljoen biologische leghennen.

Biologische aardappel in opkomst

De opbrengst van biologische consumptieaardappelen was in 2017 ruim verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder. Dit heeft vooral te maken met het matige groeiseizoen in 2016 en problemen met phytophthora (aardappelziekte). In 2017 werd bijna 60 miljoen kilogram biologische consumptieaardappelen geproduceerd tegenover ruim 27 miljoen kilogram het jaar daarvoor. Dit is een toename van 118,8 procent. De hectareopbrengst voor biologische consumptieaardappelen was vorig jaar 51,3 ton per hectare, in 2016 was dit 24,2 ton per hectare. In de gangbare landbouw waren de hectareopbrengsten in 2017 en 2016 respectievelijk 52,9 en 44,8 ton/ha. Over het algemeen zijn opbrengsten in de biologische landbouw meer onderhevig aan schommelingen dan in de gangbare landbouw.

Het areaal biologische consumptieaardappelen is tussen 2016 en 2017 met bijna 35 hectare gegroeid naar 1 166 hectare, een stijging van 3,1 procent. Van het totale areaal consumptieaardappelen in Nederland is 1,5 procent biologisch.

Meer biologische tuinbouw in open grond

Vorig jaar werd op bijna 3 duizend hectare aan biologische tuinbouw in de open grond bedreven. In één jaar tijd is het areaal met 9,3 procent (252 hectare) toegenomen. Er werden vooral tuinbouwgroenten geteeld. Bijna een derde van de biologische tuinbouwgroenten bestond uit komkommerachtigen, waaronder pompoenen en courgettes (672 hectare). Meer dan de helft (57,2 procent) van het totale areaal komkommerachtigen in de open grond is biologisch. Het areaal komkommerachtigen nam afgelopen jaar met 13,0 procent toe ten opzichte van 2016.

Food Valley Summits Protein for the Future & Sports & Nutrition

foodvalleysummits2018-banner

10-11 oktober 2018, Ede

Nieuwe ingrediënten, technologieën, eindproducten, trends, (inter)nationale marktsuccessen en -kansen en de consument staan centraal op 10-11 oktober tijdens de summits over plantaardige eiwitten en sport en voeding. Influencers uit het internationale bedrijfsleven en vanuit kennisinstellingen onderzoeken met het publiek de mogelijkheden om het groeiend potentieel binnen en buiten Nederland te vergroten. 

Eiwitten voor de toekomst, 10 oktober
De groene eiwitten die in de toekomst zullen floreren, zullen niet alleen de duurzaamheid en gezondheid verbeteren, maar ook helpen bij het opbouwen van een circulaire economie die waarde toevoegt voor zowel consumenten als ondernemers. Als het gaat om de overgang naar meer duurzame eiwitbronnen, is de tijd om de urgentie van de situatie uit te leggen voorbij en is de tijd gekomen om nieuwe ideeën te implementeren. Laat u inspireren door degenen die vooroplopen bij de groene eiwitrevolutie.

Tijdens de summit spreken onder meer Matthias Krön – Donau Soy association Europe, Gert Jan Gombert – Vivera, Isabel Boerdam – Week zonder Vlees, Jeroen Willemsen -The Protein Cluster en ‘Groene’ Eiwitcommissaris, Thomas Felice – Algama en Pinar Hosafc -Euromonitor International. Daarnaast vinden tal van versnellingssessies, pitches en proeverijen van edamame en vega mayo tot en met zeewier en green döner kebab plaats. Erik te Velthuis – Topsportrestaurant Papendal verzorgt namens de innovatieve bedrijven de smaakvolle proeverijen. Meer informatie over het volledige programma.

Sport & Voeding, 11 oktober
De aandacht voor de impact van gepersonaliseerde voeding op sportprestaties wint terrein in de (inter)nationale sport- en voedingssector. Ook groeit de interesse in andere sectoren om de kennis en ontwikkelingen voor doelgroepen zoals voor ouderen en patiënten toe te passen. Op 11 oktober staan de nieuwste sportvoedingsconcepten, technologieën, producten en het internationaal vermarkten centraal voor professionals in food, sport en gezonde levensstijl.

Tijdens de summit presenteren topsprekers van onder meer AgroParisTec en Valorial (Frankrijk) , Innova Market Insights, Teagasc (Ierland), Generade, Wageningen University & Research, Hogeschool Arnhem en Nijmegen, KNVB, Team NL Performance Nutrition en Universiteit Maastricht. En worden bezoekers geïnspireerd tijdens de pitches door onder meer Jaco Pieper – Koupe, Simon Branch – Herbalife en Mark Tuitert – First Energy Gum. Erik te Velthuis – Topsportrestaurant Papendal verzorgt de smaakvolle innovatieve proeverijen. Meer informatie over het volledige programma.

B2B Internationale matchmaking
Tijdens de summits verzorgt Enterprise Europe Network de internationale B2B matchmakingservice. Bezoekers van de summit krijgen de gelegenheid na het boeken van een ticket om kosteloos een ‘search’-account aan te maken om vervolgens vooraf en tijdens de summits afspraken via de website en app te maken.

Voor wie
De Food Valley Summits worden georganiseerd door Food Valley NL voor food professionals. Onder meer directie, proces- en productontwikkelaars in de voedingsmiddelenindustrie, ingrediëntenleveranciers, food service en bedrijfscateraars en onderzoeksinstellingen nemen deel aan de summits.

Voertaal tijdens de summits is Engels.

Meer informatie & aanmelden

Voor vragen over de Food Valley summits kunt u mailen naar event@foodvalley.nl. Voor actuele informatie of het delen van informatie op twitter over de summits: #foodvalleysummits.

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling