Agrifoodclicks

Agrifirm kondigt samenwerking met Protix aan

ProtixOERei p-0dd9001d5c8e02451cba06418b7740738_view

Agrifirm kondigt een samenwerking met Protix aan, die zal resulteren in het op de markt brengen van diverse nieuwe initiatieven waarbij gebruik wordt gemaakt van door Protix geleverde ingrediënten gemaakt uit insecten. De initiatieven variëren van het ontwikkelen van concepten voor vleeskuikens, leghennen en varkens tot gerichte toepassingen voor een circulaire bodemverbeteraar.

 

Dick Hordijk, CEO van Agrifirm: “We zijn er trots op dat we onze krachten bundelen met die van een andere Nederlandse pionier op het gebied van circulariteit en duurzaamheid. Deze samenwerking past binnen de missie van Agrifirm om een verantwoorde voedselketen te creëren voor toekomstige generaties. De toekomst van voedsel dwingt alle spelers in het wereldwijde voedselsysteem om opnieuw te kijken naar hun oude ideeën over hoe voedsel wordt gemaakt, waar het vandaan komt en of het echt gezond en duurzaam is. Een verantwoorde voedselketen voor toekomstige generaties kan alleen worden gerealiseerd indien alle spelers daadwerkelijk bereid zijn hun gewoonten te veranderen. Een verantwoordelijkheid die ook zakelijke kansen met zich meebrengt. Wij zijn van mening dat hier een mooie kans ligt voor het ontwikkelen van meer concepten als OERei, een innovatief eiconcept dat Protix enkele maanden geleden succesvol op de markt heeft gebracht.” 

Protix is de eerste en grootste producent van gecertificeerde, hoogwaardige en duurzame ingrediënten gemaakt uit insecten. Producten ProteinX, LipidX en Bloosom worden gemaakt in een productiefaciliteit van wereldklasse en zijn gebaseerd op de zwarte soldatenvlieg. Met hun pioniersmentaliteit en gedrevenheid om een maatschappij te realiseren met een kleine ecologische voetafdruk, willen ze het huidige voedselsysteem op de helling zetten en rigoureus verbeteren.

Tarique Arsiwalla, oprichter en Chief Commercial Officer van Protix: “Met Agrifirm hebben we een waardevolle partner, nieuwe klant en leverancier gevonden, met veel kennis en ervaring. Het bedrijf heeft een duidelijke ambitie om te zorgen voor positieve en blijvende verandering, door een voedselsysteem te realiseren dat duurzamer en meer circulair is. We zijn er trots op dat we elkaar bij die missie kunnen steunen.” Ronald van de Ven, directeur van Agrifirm Noord-West Europa: “De op resultaatgerichte cultuur van Protix past goed binnen onze ambities. We breiden ons onderzoek uit met hun ingrediënten en ontwikkelen innovatieve nieuwe producten en concepten voor houders van kippen, leghennen en varkens, zowel in Nederland als daarbuiten. Ook verbreden we ons bereik om het volledig potentieel te ontdekken van de natuurlijke bodemverbeteraar van Protix – met een hoog gehalte aan organische stoffen – en de bijkomende eigenschappen ervan. We gaan uitgebreid onderzoek in het veld doen en samenwerken met het team van Protix om dit verder te vermarkten in de vorm van nieuwe producten die zowel goed zijn voor ons als voor de planeet.” Deze aankondiging volgt op een aanzienlijke capaciteitsuitbreiding die Protix op dit moment in Nederland realiseert en die in het tweede kwartaal van 2019 operationeel zal zijn.

 

Royal Agrifirm Group

Met meer dan 3000 betrokken medewerkers draagt Royal Agrifirm Group bij aan een verantwoorde voedselketen voor toekomstige generaties. Wij leveren meetbare, relevante en duurzame waarde op het boerenerf, op de akker en aan de voederindustrie. 120 jaar geleden opgericht in Nederland, zijn we nu een agrarische coöperatie met een internationaal netwerk van dochterbedrijven in 16 landen in Europa, Zuid-Amerika en Azië en een wereldwijd distributienetwerk. Binnen deze regio’s opererend onder de lokale merken: Agrifirm, Nuscience, Nutral, Nutrifarma, Preconex, Lusai, Cehave Korm, Bonda en Oldambt.

Met kwalitatief hoogwaardige diervoeders, premixen, concentraten, mineralenmengsels en additieven voor de veevoederindustrie, producten voor gewas- en teeltverbetering, dier- en gewasspecifieke digitale oplossingen en professioneel advies, bieden we nutritionele oplossingen voor ondernemende veehouders, integraties, voerbedrijven, distribiteurs en teeltoplossingen voor telers. Wij willen de nummer één kennis- en oplossingsgerichte partner zijn voor onze klanten op het gebied van veevoeders, teelten en dier-, plant- en bodemgezondheid. Better Together!

www.agrifirm.com

Protix

Sinds de oprichting in 2009 is het Protix missie om het voedselsysteem terug in balans met de natuur te brengen: circulariteit en gebruik van natuurlijke grondstoffen staan hierbij centraal. Het bedrijf produceert eiwitten en andere hoogwaardige nutrienten uit insecten. Deze insecten worden gekweekt op plantaardige reststromen; hierdoor wordt tegelijkertijd een bijdrage geleverd aan het terugdringen van voedselverspilling. Door hoogwaardige nutrienten uit insecten op een betrouwbare basis te leveren aan klanten maakt Protix vandaag al blijvende impact. We zijn trots op onze innovatieve veevoer concepten waarbij stappen voorwaarts gezet worden op zowel footprint als dierenwelzijn.

www.protix.eu

 

Lunch van huis wil doorgroeien in circulair cateren

Lunches bezorgen zonder verspillen

Lunch van huis bezorgt lunches bij klanten in gemeenten rond Amsterdam en Haarlem. Het jonge bedrijf is ingericht op circulair cateren: afgepaste bestellingen bezorgen en restanten na de lunch mee terugnemen en opnieuw verwerken.

Lunch van huis, dat begin dit jaar van start ging, onderneemt bewust circulair en duurzaam. Alwin Christianen verzorgt samen met collega-ondernemers de dagelijkse bestellingen vanuit de productiekeuken, gevestigd in de voormalige chocoladefabriek van Union in Haarlem. De locatie wordt gedeeld met lokale ondernemers.

Lunchvanhuis IMG_2420 (1)

 

‘Voor onze klanten blijkt een duurzame en circulaire cateraar in zeventig procent van de gevallen een doorslaggevende factor te zijn’, vertelt Christianen. ‘Dit hoge aandeel komt ook omdat bedrijven speciaal hiervoor contact met ons opnemen. Opdrachtgevers verlangen van de cateraar dat deze er alles aandoet om de impact op het milieu te verlagen.’

 Naar circulair broodverhaal

Dat geldt ook voor het circulaire broodverhaal van Lunch van huis. Een deel wordt op dit moment door henzelf in de Food Union geproduceerd, want de ondernemers werken nog niet met een bakker. Vooral zuurdesem broden en volkoren broden zijn populair. ‘Bij kleinere locaties onder de dertig lunchgasten snijden de gasten het brood het liefst zelf, bij grotere locaties hebben zij liever gesneden brood. Het draait bij ons om ambacht en beleving en dat zien wij graag terug in het brood. Niet perfect van vorm, maar juist zo natuurlijk mogelijk.’

Uiteindelijk willen ze bijna al het brood zelf maken om het oude brood te verwerken.  ‘Zo maken we nu al speltbollen en crackers van oud brood en speltmeel, maar we maken daarnaast ook croutons en snacks. De rest van het broodassortiment is bake- off’, vertelt Alwin.

‘Een andere belangrijke reden om al het brood zelf te gaan herverwerken is dat wij uiteindelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans in de keuken willen geven. In de toekomst willen wij dit verder uitbreiden en juist deze groep met restverwerking bezig laten zijn.’

De communicatie over hun circulaire werkwijze naar de klanten verschilt per opdrachtgever. Alwin: ‘Wij brengen in ieder geval een keer per kwartaal een rapport uit waarin wij uitleggen wat wij hebben gedaan om onze impact te verminderen. Zo melden wij eerlijk dat wij nog niet honderd procent biologisch zijn, maar vertellen wij wat wij doen om hier steeds dichter naar toe te gaan. Elk kwartaal moet er dan ook verbetering zijn. Daarnaast noemen wij voorbeelden van restverwerking en nieuwe ontwikkelingen zoals een tomatenjam om oude tomaten te kunnen gebruiken’.

Klanten reageren over het algemeen zeer positief ziet hij. ‘Niets doet meer pijn dan het weg zien gooien van eten. Als wij dit omtoveren tot een prachtig product verrassen wij juist hiermee de gast.’

In de bestellingen van Lunch van huis worden ook minder mooie producten verwerkt.  Groenten en fruit met een vlekje of afwijkende vorm gaan in salades of spreads mee in de lunchbox. Het streven is om uiteindelijk niets meer weg te gooien.

Lunch van huis brengt tevens maaltijden bij bedrijven. Dat zijn soepen, complete warme maaltijden en snacks, eveneens in de productiekeuken bereid van ingrediënten die anders waren verspild.

Bezorgen en ophalen

 Lunchvanhuis IMG_2420 (2) Lunchvanhuis IMG_2420 (3) 

De totale bezorgoperatie van Lunch van huis is ingericht op efficiënt verbruiken, opnieuw verwerken en zo min mogelijk verspillen. Het bezorgen van lunches en ook  maaltijden naar bedrijven vanaf twintig lunchers gebeurt in speciale gekoelde buffetboxen van gerecycled materiaal. Dat voorkomt bezorgen van verpakkingsmaterialen zoals plastic. De boxen worden na de lunch samen met de restanten weer opgehaald. Alwin: ‘Met bestelauto’s; ze zijn helaas te zwaar voor de fiets’.

 

Met het bezorgen van de lunch en het ophalen van de gekoelde boxen met restanten  verbindt Lunch van huis zich op een speciale manier met de klanten. ‘Wij maken klanten bewust van het belang van minder voedsel verspillen. We zien bovendien precies hoe we onze inkoop, ons assortiment en de bestelling kunnen afstemmen op de wensen van de klant. Zo streven we naar de ideale voorraad en hoeven we uiteindelijk minder weg te gooien’, vertelt de ondernemer. De onderneming heeft plannen voor doorgroei naar franchise als circulaire cateringformule.

Lunchvanhuis IMG_2420 (4)

Biofach 2019: 13 – 16 februari Neurenberg

 

 

30ste editie verwacht ruim 2900 exposanten en 50.000 bezoekers

“Biofach staat voor traditie en innovatie. De gehele branche wordt bij elkaar gebracht, van de pioniers tot de nieuwkomers en voert op unieke wijze – in 2019 al voor de 30ste keer – de wereldwijde biomarkt in zijn inspirerende verscheidenheid ten tonele“, aldus Danila Brunner van Biofach en Vivaness, internationale vakbeurs voor biologische producten.  “We verheugen ons erop al diegenen te mogen begroeten die op zoek zijn naar een totaaloverzicht van de branche en de meerwaarde die wij aanbieden via onze themawerelden Noviteiten & Trends, Beleven & Ontdekken en Weten & Leren”.

BIOFACH-2019-Logo-RGB-72dpi 360° bio: de themawerelden

Vakbezoekers op zoek naar nieuwe producten en inspiraties ontdekken op de noviteitenstand van de Biofach zo’n 600 innovaties.  Ze kunnen ter plekke hun stem uitbrengen voor meest innovatieve en interessante nieuwe product in het kader van de Best New Product Awards.

Op themawereld Noviteiten & Trends ook de door het (Duitse) Ministerie voor Economie en Energie gesubsidieerde gezamenlijke stand voor jonge innovatieve ondernemingen, de Duitse nieuwkomers. Onder de titel Iinnovation made in Germany presenteren 25 nieuwkomers en startups zich hier aan het vakpubliek.

Olijfolie, wijn en veganisme krijgen volgend jaar opnieuw ruimte in themawereld Beleven & Ontdekken. Naast productpresentaties zijn er proeverijen, evenals een nevenprogramma.

De meest voortreffelijke producten worden hier met de Mundus Vini Biofach, de internationale bio-wijnprijs respectievelijk de Olive Oil Award onderscheiden. De eerste wordt in het kader van een proeverij door een jury van Meininger Verlag reeds voor de Biofach vastgesteld. Wie bij de olijfolie wint beslissen de bezoekers ter plekke op de beurs via een blinde proeverij met live stemmen.

Het  Trefpunt: Bio vanaf het eerste uur is eveneens onderdeel van de themawereld Beleven & Ontdekken. Deze staat als speciale show met talrijke initiatieven voor het thema biologisch kweken en fokken van planten en dieren. H

Tot het 360°-overzicht behoort ook de themawereld Weten & Leren. Hiervoor worden  zo’n 8000 deelnemers verwacht in circa 150 sessies, het trefpunt Generatie Toekomst, de Fachhandelstreff evenals het trefpunt Initiatieven & ngo’s.

Het Biofach congres gaat over biodiversiteit, bodemvruchtbaarheid, schoon water, robuuste planten, dierenwelzijn of voedingspatronen. Voorts wordt gediscussieerd over de verbanden tussen landbouw, verwerking, voeding en gezondheid, evenals over de vraag welke bijdrage bio levert.

Het trefpunt Generatie Toekomst heeft de volgende generatie in de bio-branche scherp in beeld met banenbeurs, ontmoetingsplaats en de onderzoekprijs voor biologische levensmiddelen.

De Fachhandelstreff biedt ruimte voor  thema’s zoals de gezamenlijke ontwikkeling van toekomstgerichte handelsconcepten en uitgangspunten voor actuele uitdagingen.

Omdat bio ook staat voor verantwoordelijkheid ontmoeten bezoekers bij trefpunt Initiatieven & ngo’s niet-gouvernementele organisaties die een waardevolle bijdrage leveren aan het gemeenschappelijk welzijn van de samenleving. Discussies gaan over  bewust omgaan met natuurlijke hulpbronnen, faire handel, regionale aspecten, dierwelzijn en biodiversiteit.

Informatie en aanmelden: www.biofach.de

 

 

 

 

 

Vleeswarenfabrikanten Kips en Stegeman schakelen naar vega

Vleeswarenfabrikanten Kips en Stegeman schakelen naar de vegetarische markt. Kips zet met vegetarische vleeswaren de stap naar vegan, terwijl Stegeman Vollof vleeswaren met een aandeel groenten lanceert. Beide fabrikanten spelen in op de markt van vleesvervangers die een sterke groei laat zien. De consumptie van vleeswaren en vleesproducten staat daarentegen onder druk.

Kips introduceert vier vega-producten: vegetarische leverworst, paté, smeerleverworst en filet americain. Het is het eerste vega assortiment van het leverworstmerk. Vanaf eind dit jaar ligt het een jaar lang exclusief in de schappen van Albert Heijn.

Kips kleintje smeerworst vegaKips filet americain vega

 

 

Kips speelt met de vega-producten in op veranderende consumentengewoonten. Jo-Anne van der Laan: “Wij constateren al geruime tijd dat de consumptie van vlees jaarlijks iets terugloopt. Flexitariërs kiezen ervoor af en toe geen vlees te eten. Wij spelen daarop in door nu ook vega-producten onder het Kips-merk te brengen. Daarbij mikken we op een brede doelgroep; ook vegetariërs en veganisten, want er zitten geen dierlijke eiwitten in deze nieuwe Kips-producten.”

Vollof met 30 procent groenten

Stegeman lanceert Vollof, een reeks nieuwe vleeswaren met 30 procent groenten: boterham- en grillworst, gehakt, Gelderse gekookte worst, leverworst en filet americain. De producten zijn verkrijgbaar bij de grotere Albert Heijn-filialen en online via AH.nl. Begin volgend jaar komen hier drie producten bij: palingworst, kookworst en smeerleverworst.

Stegeman-Vollof Pop up

 Groente vervangt deels vet

De Vollof-producten bevatten tot 65 procent minder vet, maar zijn naar eigen zeggen net zo smakelijk en makkelijk in het dagelijks gebruik als vergelijkbare reguliere vleeswaren. Groente als gedeeltelijke vervanger van vet is het kenmerk van de nieuwe lijn traditionele vleeswarenproducten van Stegeman Vollof.

De Deventer vleeswarenfabrikant speelt met Vollof in op de groeiende behoefte van de Nederlandse consument aan verantwoorde voedingskeuzes die passen bij een evenwichtiger eetpatroon.Theo Toering van Stegeman: ‘Consumenten zijn zich steeds bewuster van wat ze eten en daar spelen we met Stegeman Vollof op in. We bieden de consument met Stegeman Vollof de mogelijkheid om te genieten van vleeswaren die echt aanzienlijk minder vet bevatten door hier groente aan toe te voegen.’

Bij de ontwikkeling van Stegeman Vollof was het de kunst om te zorgen voor minder vet, meer groente, vitaminen en vezels en tegelijk de smaakbalans te behouden. De producten bevatten eenderde aan groente – bij smeerleverworst is dat zelfs de helft – en tot zelfs 65 procent minder vet dan het marktgemiddelde.

Over Kips

 Kips, onderdeel van Zwanenberg Food Group, produceert naast leverworst ook andere vleesproducten, snacks en vleeswaren.  Zwanenberg Food Group is een voedingsmiddelenconcern met 1600 medewerkers en een omzet van circa € 400 miljoen.

Het concern produceert  soepen, sauzen en vegetarische producten.  Daarnaast exporteert Zwanenberg vleesconserven (onder andere onder de merknaam Zwan) naar meer dan honderd landen wereldwijd. Er zijn eigen productielocaties in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.  

Over Stegeman

Stegeman levert vanuit de locaties in Deventer en Wijhe droge worsten, verpakte vleeswaren – voornamelijk onder private label, spreads, maaltijdcomponenten en vegetarische producten. Stegeman is sinds 2008 onderdeel van  Campofrio Food Group, vooraanstaand vleesverwerkende bedrijf in Europa en een van de vijf grootste vleesverwerkende bedrijven in de wereld. Campofrio is met acht verschillende business units actief in Europa en de VS. Deze zijn gevestigd in: Spanje, Italië, Portugal, VS, Duitsland, België, Frankrijk, Nederland en een joint venture in Roemenië.

Easy Vegan wint Vegan Award Beste kookboek 2018

Easy Vegan 2

 
   

Kookboek Easy Vegan  van Living the Green Life heeft de Vegan Award voor het Beste kookboek 2018 gewonnen.  De Vegan Awards 2018 worden jaarlijks in acht categorieën uitgereikt door de Nederlandse Vereniging voor Veganisme.

In Easy Vegan laat Living the Green Life zien hoe je met een plantbased lifestyle heerlijk en healthy kunt eten, waar, met wie of hoe druk je ook bent.

Dit kookboek bevat 24/7 recepten – van ontbijt tot diner en snelle snacks –  stuk voor stuk absolute must haves, slimme on-the-go tips, en zit natuurlijk vol Instahipness. Voor iedereen die altijd of wel eens vegan wil eten.

Er is nu een opvolger: Easy Vegan 2

Het succesvolle Easy Vegan heeft nu een opvolger: Easy Vegan 2.

In dit nieuwe boek van Living the Green Life ontdek je hoe lekker en toegankelijk de vegan keuken is. En hoe internationaal, want de inspiratie voor de recepten komt uit de coolste vegan foodie capitals. Van vegan Aussie barbecue, Californian summer rolls of old school UK veggie brekki. Heb je eenmaal door hoe easy vegan is, dan is de keuze zo gemaakt: Living the Green Life, minimaal een keer per week!

Easy Vegan | Living The Green Life

9789021565699

€ 20,-

Easy Vegan 2
Living The Green Life
ISBN: 9789021570112
€20,-

www.kosmosuitgevers.nl

 

 

 

   

 

CBL: supermarkten hebben beperkte rol in versketens

 De landbouwbegroting voor 2019 van het nieuwe ministerie van LNV brengt veel  discussie over ketens en goede prijzen voor de boer op gang, verwacht het CBL. Volgens de supermarktorganisatie zijn die ketens vaak ingewikkelder ingericht dan wordt gedacht. Supermarkten hebben voor het grootste deel geen invloed op de prijs die een boer krijgt voor zijn producten.

 Supermarkten stellen duidelijke eisen aan hun leveranciers. Alle producten voldoen aan alle wettelijke eisen. Daar bovenop werken supermarkten ook met bovenwettelijke eisen voor hun leveranciers. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om het gebruik van extra kwaliteitskeurmerken. Als het product ook voldoet aan deze bovenwettelijke eisen, kan het een keurmerk krijgen. Hoog scorende keurmerken zijn bijvoorbeeld Beter Leven Keurmerk, Fairtrade, ASC, MSC, UTZ, Milieukeur en Weidezegel.

“Vaak wordt de voedselketen voorgesteld als een zandloper, met in het midden slechts een handje vol supermarkten die allesbepalend zouden zijn”, vertelt Marc Jansen, directeur CBL. “Wij hebben voor een aantal ketens in beeld gebracht hoe de volumestromen lopen. Hieruit blijkt weer eens hoeveel de Nederlandse land- en tuinbouwsector exporteert. Op die hoogwaardige kwaliteitsexport is iedereen trots, ook wij. Maar Nederlandse supermarkten hebben hier voor zowel prijs- als kwaliteitseisen geen enkele invloed op.”

Zes ketens in beeld: export produktstroom domineert

Het CBL bracht zes ketens in beeld de appelketen, eierketen, tomatenketen, uienketen, varkensketen en zuivelketen. In deze laatste keten komt 30 procent van de totale productstroom van zuivelproducten in Nederland in de supermarkt terecht.  Het overige aandeel betreft export. De zuivelketen heeft tevens een grote reststroom, zoals wei uit kaasproducten. Van varkensvlees wordt ruim 80 procent geëxporteerd, van uien bijna 100 procent en van tomaten ruim 90 procent.

 

Supermarktenindeversketen CBL Ketenvisualisatie Varken Supermarktenindeversketen CBL Ketenvisualisatie Zuivel SupermarktindeversketenCBL Ketenvisualisatie Tomaat

 

 

Couscous

Couscous van Nadia Zerouali & Samira Dahmani maakt iedere dag tot couscousdag.

Couscous_omslag.indd

Met Couscous laten Nadia Zerouali en Samira Dahmani hun liefde voor couscous maar al te graag aan je proeven. In hun nieuwe kookboek – verschijnt op 5 november -  geven ze zestig toprecepten uit hun Couscousbar prijs, van gekruide couscous met pulled lamsvlees en een topping van geroosterde amandelen tot Siciliaanse couscous met zeevruchten.

Ook de inspiratie voor andere soorten gerechten zoals Marokkaanse linzensoep met komijnkorianderolie of een quinoasalade met geroosterde groenten komt uit hun Couscousbar aan de Javastraat in Amsterdam. Alle recepten zijn geïnspireerd op de ervaring van hun moeders en vele andere vrouwen met wie ze hebben gekookt.

 

Nadia Zerouali maakte eerder succesvolle kookboeken met Merijn Tol, waaronder Souq en Onder de mediterrane zon.

Samira Dahmani is eigenaresse van o.a. Strong Food en Wellness 1926. In 2017 richtte Samira samen met Nadia de Couscousbar op in Amsterdam-Oost.

Met Couscous willen Nadia en Samira hun liefde voor de couscous heel graag doorgeven én laten proeven aan heel Nederland.

  • Van de auteur van het Gouden Kookboek 2017
  • Naast de Marokkaanse klassiekers ook couscousgerechten uit de Maghreb, Libanon, Palestina, Israël en Italië

 

Couscous

Nadia Zerouali & Samira Dahmani

 €20,00 / ISBN 978 90 388 0597 9

Verschijnt 5 november 2018

www.singeluitgeverijen.nl

 

Verkiezing Grand Theatre Breda’s Worstenbroodje van de Toekomst 2018

logo_worstenbroodjevandetoekomst_rgb

In december vindt weer de jaarlijkse verkiezing van het Grand Theatre Breda’s Worstenbroodje van de Toekomst 2018 plaats.

Het initiatief roept Brabantse professionals en amateurs op om mee te denken over een nieuwe variant worstenbrood waarbij de nadruk ligt op duurzaamheid. Inzendingen moeten verder vooruitstrevend, verrassend en innovatief zijn en ook nog eens goed smaken.

De verkiezing is een initiatief van Grietje Braaksma, vestigingsmanager van Grand Theatre Boekhandel Breda, envan Barbara Putters (Breda Promotions) en Fusina Verloop (Bureau De Wonderneming).

Het Brabantse worstenbroodje is in 2016 toegevoegd aan het immaterieel erfgoed van Unesco. De provincie Brabant is dit jaar uitgeroepen tot Europese regio van de Gastronomie, waarbij de stad Breda in de maand december centraal staat. In dat kader neemt de Grand Theatre Boekhandel Breda het initiatief de verkiezing van het Worstenbroodje van de Toekomst te organiseren.

Inzenden kan tot 22 november. Informatie: grandtheatrebreda.nl/worstenbroodjevandetoekomst2018

Tot 24 jaar oud koopt bijna de helft van de Nederlanders op basis van prijs

Eenderde van de Nederlanders in de supermarkt koopt op basis van prijs. Volwassenen tot 24 jaar oud kiezen in bijna de helft van de gevallen in de supermarkt voor het goedkoopste product. Dit zijn enkele resultaten uit een onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope, in opdracht van productiebedrijf Chan’s uit Alphen aan den Rijn.

ChansBV Winooht Raghoober 2674-1728f2a059cba0bee5b71a8646931ff7

 

Directeur van Chan’s, Winooht Raghoober, is verbijsterd over de resultaten: “Er is in de wereld van eten en drinken een hoop rommel te verkrijgen. Producten waar meel en water aan zijn toegevoegd om de kosten te drukken, bijvoorbeeld. Kiezen op basis van prijs is hierin een slechte raadgever.” Chan’s is een A-merk en bedient onder andere groothandels en supermarktketens met onversneden en authentieke producten.

Noord-Nederland gaat voor zo goedkoop mogelijk
Uit onderzoek blijkt dat vooral in Noord-Nederland (provincies Groningen, Friesland en Drenthe) ervoor wordt gekozen om voor de allerlaagste prijs te gaan. Na de eerste selectie op prijs kiest een kwart van de Nederlanders voor een product op basis van smaak. De groep van 35 tot 44 jaar oud is hierin het grootst.

Het andere kwart van de consumenten kiest op basis van kwaliteit. Hoe ouder de Nederlander, hoe groter het percentage dat voor kwaliteit kiest. Internationaal productiebedrijf Chan’s importeert en exporteert al tientallen jaren levensmiddelen vanuit allerlei landen. Nieuwe leveranciers worden getoetst op hun voedselveiligheidsplan, betrouwbaarheid en authenticiteit. Om er zeker van te zijn dat de kwaliteit van het geïmporteerde levensmiddel zo hoog is als wordt beweerd, schakelt Chan’s voor elke container die in Nederland aankomt laboratoriums in.

Vrouwen kiezen twee keer zo vaak voor duurzaam als mannen
Een klein gedeelte van Nederland kiest voor duurzaamheid. Het aantal vrouwen is tweemaal zo groot als het aantal mannen dat kiest voor de duurzaamheid van het product. Inwoners van de 3 grote gemeenten van Nederland kiezen tot 3 keer vaker voor duurzame producten, in vergelijking met de rest van Nederland. Slechts 1 op de 15 Nederlanders kiest voor biologische producten.

Chan’s directeur Winooht Raghoober verbaast dat niets: “Mensen worden steeds wereldwijzer, reizen meer en weten wat elders te koop is.” De ondernemer, die eerder werd bekroond als Alphens Ondernemer van het Jaar, werd geëerd voor de werkwijze van het bedrijf, dat kiest voor kwaliteit en voor recyclebare materialen. Daarnaast bezoekt Winooht Raghoober met regelmaat de leveranciers van de grondstoffen in onder andere Brazilië en China.

Chan’s: internationaal productie- en import- en exportbedrijf van levensmiddelen. Eerder dit jaar kwamen zij in het nieuws door de zoektocht naar Syrisch personeel, die meer dan 1500 reacties opleverde. Meer informatie: https://chansbv.nl/.

 

Het Vinkje mag niet meer, pleidooi voor Nutri-Score

 

Tekst: Ria Besseling

Voedingswaardelabels: trekt ieder land zijn eigen plan?

Europese foodfabrikanten zijn nu bijna twee jaar verplicht om de voedingswaarde op het etiket van voedingsproducten te vermelden. Deze etikettering betekent een mooie stap vooruit naar een uniforme Europese regelgeving. Maar qua vorm van het label en eventuele logo’s trekken diverse landen hun eigen plan. Gaat Nederland met Nutri-score de Fransen en Belgen achterna?

Nutri-Score 30739332_1197247207073121_2009777964174016512_o

Wat gaat Nederland nu doen? De voedingsindustrie gebruikte het Vinkje, maar dat mag dus binnenkort officieel niet meer op producten staan. Het wachten is op een besluit van VWS of er een ander logo moet komen. “Op dit moment zijn producenten die het vinkje gebruikten het logo aan het uitfaseren”, zegt het FNLI in een reactie. “Daarmee is er in Nederland geen voorkeursysteem meer voor additionele informatie over voedingswaarden. Omdat de meeste systemen genotificeerd moeten worden door de Nederlandse overheid bij de Europese Commissie in Brussel is VWS aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Wij vinden verder onderzoek verstandig, omdat er nog onduidelijkheid is over wat consumenten het beste zou helpen en welk systeem het meeste draagvlak heeft in Nederland.”

Foodwatch heeft een oproep staatssecretaris Blokhuis van VWS gedaan om snel tot een standpunt over een nieuw onafhankelijk voedingslabel te komen dat het Vinkje op voedseletiketten moet vervangen.
De voedselwaakhond vindt Nutri-score – naast het Britse verkeerslichtsysteem – een goede kandidaat, mits het aan fabrikanten wordt opgelegd om op al hun voedseletiketten te vermelden.

De Consumentenbond is blij dat het Vinkje op voedselverpakkingen verdwijnt, maar wil dat er snel een alternatief komt. Consumenten hebben behoefte aan een logo dat gezonde keuzes makkelijker maakt, zo blijkt. De Consumentenbond legde ruim 1600 consumenten vier keer twee ontbijtgranen voor. Op het oog vergelijkbare producten, zijn niet altijd even gezond. Consumenten kozen vaker voor het gezondere product wanneer het Franse Nutri-Score logo of het Britse Verkeerslichtensysteem op de verpakkingen stond.  Zo’n 62 procent van de ondervraagde consumenten denkt met een voedselkeuze logo op de voorkant van verpakkingen  gemakkelijker een keuze te kunnen maken. Consumenten hebben bij een nieuw logo voorkeur voor kleurcodes. Zij willen ook dat een nieuw logo op gezonde en ongezonde producten staat  en dat het onafhankelijk van het bedrijfsleven ontwikkeld wordt.

Voedingswaardelogo’s, Europees of per land?

En wat doen andere landen  met voedingswaardelogo’s? In diverse landen verschijnen eigen logo’s en labels voor nutritioneel etiketteren van de hoeveelheid calorieën, vetten, verzadigde vetten, koolhydraten, suikers, proteïnen en zout. Terwijl een erkend en betrouwbaar Europees voedingswaardelabel eigenlijk beter past in een uniforme markt. Gaat ieder land het anders doen? In Nederland hanteerden we lange tijd het Ik Kies Bewust-logo, beter bekend als het Vinkje, maar dat mogen fabrikanten vanaf oktober niet meer op producten zetten. Nu gaan er stemmen op om het kleurensysteem van Nutri-Score in te voeren. Dit label geeft met een letter en een kleur, gemeten naar de hoeveelheden voedingsstoffen en ingrediënten, een beeld hoe gezond of ongezond een product is. De consument kan een product met dit logo snel en eenvoudig bestempelen tot gezond of minder gezond.

 

Heldere boodschap

 

Het Voedingscentrum heeft geen voorkeur voor de vorm van het logo. “Elk logo heeft voor- en nadelen die goed bestudeerd moeten worden. Om naar consumenten een heldere boodschap te communiceren, is het belangrijk dat alle producenten en winkels meedoen, de consument begrijpt wat het logo betekent, het logo de consument aanspreekt en het voor de consument duidelijk is dat voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf de meeste gezonde keuze zijn. Deze randvoorwaarden zijn ook belangrijk om te voorkomen dat consumenten minder vertrouwen in het etiket krijgen”, aldus Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering van het Voedingscentrum.

Over de invloed van verschillende etikettering of gebruik van een logo door bedrijven die produceren voor verschillende Europese landen is de expert van het Voedingscentrum duidelijk: “De etiketten met voedingswaardes zijn in verschillende landen nu al anders, bijvoorbeeld alleen al in de taal. Dit zou volgens ons geen belemmering hoeven te zijn omdat bedrijven hier nu al op ingesteld zijn.”

 

In Europa is het dus verplicht om de voedingswaarde op het etiket te vermelden zoals aangegeven in de wet Voedselinformatie (Vo. 1169/2011). Maar binnen deze wetgeving is het gebruik van een logo niet verder uitgewerkt. Als het om logo’s gaat zijn er twee Europese wetten van belang: de wet Voedselinformatie en de Claimswetgeving (Vo. 1924/2006). “Er is verder niet in deze wetten vastgelegd welke logo’s gebruikt mogen worden en hoe dit is geregeld. Wel zijn er bijkomende eisen. De EU-commissie heeft bij het systeem Nutri-Score aangetekend dat de groene A-score eigenlijk een claim is die bij de commissie moet worden meegedeeld voor gebruik in het land.” De kanttekening houdt in dat een land moet melden wanneer het die groene A-score als claim voor gezonde producten gaat gebruiken.

 
 

Nutri-Score: twijfels in België

 

Zijn wij in Nederland in afwachting van een logo na het Vinkje, de Belgen besloten onlangs om Nutri-Score in te voeren. Supermarkten in Belgie introduceren Nutri-Score nu in de winkels. Delhaize vermeldt het label de komende jaren op steeds meer huismerkproducten en klanten van Colruyt-formules kunnen met de SmartWithFood-app de Nutri-Score van producten nagaan.

Voedingswaarde etikettering 27303 Bami goreng Boni Selection

Bami goreng, een van de eerste Boni Selection-producten met Nutri-Score label die Colruyt in de schappen brengt. (Beeld: Colruyt)

 

Toch weifelt de Belgische voedingsindustrie. Belgische foodfabrikanten geven de voorkeur aan Europese wetgeving. Als ieder land op eigen houtje te werk gaat, wordt exporteren mogelijk moeizaam. Verder bestaat de kans dat fabrikanten van ongezonde producten consumenten niet waarschuwen voor grote hoeveelheden suiker, vet en zout in hun producten. Waardoor het label minder betrouwbaar wordt voor consumenten.

Toch besloot de Belgische minister van Volksgezondheid Maggie De Block deze zomer om Nutri-Score in te voeren. Voedingsbedrijven bepalen weliswaar vrijwillig of ze het label gebruiken, maar het ministerie verwacht dat de Belgische industrie hiervoor kiest.

 

Naar Frans voorbeeld

 

België volgt met de introductie van Nutri-Score Frankrijk dat er sinds vorig jaar mee werkt en het systeem verder heeft ontwikkeld. Nutri-Score is gebaseerd op het verkeerslichtensysteem Traffic Light dat de Britse gezondheidsdienst FSA in 2007 al ontwikkelde. Dit label laat vier aparte kleuren zien voor de ingrediënten vet, verzadigd vet, suiker, zout.

Nutri-score 1

Ook de Fransen beschouwen de Europese regels over consumenteninformatie voor voedingsmiddelen als wettelijke basis. Deze bepalen onder meer dat landen eigen systemen kunnen invoeren zolang deze vrijwillig blijven. Maar dat geldt dus alleen voor producten die in het land zelf op de markt komen. En zo zien de Fransen dat ook met Nutri-Score. Toch zijn grote internationale merkfabrikanten als Bonduelle en Danone gestart met het systeem. Andere internationale concerns als Unilever, Mondelȇz, Nestlé, PepsiCo en Coca-Cola zien daarentegen niets in het label. Zij onderzoeken in een bredere EU-context of Evolved Nutrition Label initiatief ofwel vermelding van voedingswaarden op basis van kleuren en porties, consumenten zou kunnen helpen bij het maken van gezondere keuzes.

 

Logo alleen niet genoeg voor gezonder kiezen

Het Voedingscentrum geeft aan dat een voedselkeuzelogo alleen niet genoeg is om mensen gezonder te laten kiezen. “Het is een middel om mensen te laten zien wat gezondere producten zijn. Maar het is niet wetenschappelijk aangetoond dat voedselkeuzelogo’s ervoor zorgen dat mensen vaker voor gezondere producten kiezen. Een voedselkeuzelogo kan daarom onderdeel zijn van een integrale aanpak, maar er is meer nodig om mensen gezonder te laten kiezen”, aldus Van der Vossen.

Ook het instituut anses (agence Française de sécurité sanitaire de l’alimentation) onderzocht de impact van de keuzes die consumenten maakten en oordeelde dat op basis van de huidige kennis niet kan worden aangetoond dat dergelijke systemen ook invloed hebben op de volksgezondheid.

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling