Agrifoodclicks

De Lelystadse Boer lanceert nieuwe webshop met verse producten van het land


Iedereen in Lelystad kan vanaf nu eten van de boer uit de buurt. Met de lancering van de

webshop etenvandelelystadseboer.nl is het mogelijk om meerdere malen per week verse en

gezonde producten te bestellen en thuis te laten bezorgen.

Lelystadse Boer Distr -4402 FotostudioWierd

Fotostudio Wierd.

 

‘Vers en gezond eten is enorm belangrijk’, vertelt voorzitter van stichting De Lelystadse Boer Rob ter

Haar. Doordat we de producten hier in de Flevopolder telen en produceren, is het ook

nog eens veel duurzamer. Geen tussenhandel betekent geen extra transport, dus versere producten

op je bord. En voor ons boeren is het ook erg leuk. We zijn gewend om te telen voor afzet in heel

Europa en daarbuiten, maar het liefst zijn we in direct contact met mensen uit onze eigen stad.’

 

De Lelystadse Boer is een samenwerkingsverband van 70 boeren rondom Lelystad Airport. De

boeren willen graag ‘dat het goed boeren blijft’. Ze organiseren bijvoorbeeld de Lelystadse Oogstdag

en willen dat reizigers in de terminal van Lelystad Airport producten uit de ‘Groentetuin van

Europa’ kunnen eten.

 

Gevarieerd assortiment

De Lelystadse boeren uit de Flevopolder bieden hun producten via de webshop

direct aan aan inwoners en bedrijven binnen de gemeente Lelystad.

Rob: ‘Doordat er meer dan 70 boeren verbonden zijn aan de stichting kunnen we een mooi en gevarieerd assortiment

aanbieden in de categorieën groenten, fruit, aardappelen, vlees, zuivel, kaas, brood en ook fruitsappen, ijs en jam.

Drie keer per week worden de boodschappen (vaak gratis) bezorgd. Actuele

bezorgtijden zijn te vinden op de website.

 

Zakelijk bestellen

De Lelystadse Boer levert ook aan horeca via etenvandelelystadseboer.n/zakelijk. Verschillende

restaurants en bedrijfsrestaurants kiezen al voor lokale en verse producten. Via deze shop kunnen

bedrijven bijvoorbeeld ook vers fruit laten bezorgen.

 

Flanders Food lanceert programma gebrouwen vleesvervangers

FlandersFood b3e49717-818a-4524-bf1c-a258b6fc6c6a

 Tofu, falafel en veggieburgers kennen we ondertussen allemaal, maar er zijn nog een heleboel alternatieve eiwitten die niet op ons bord belanden. Gebrouwen vlees heeft het potentieel om – in tegenstelling tot andere alternatieven – nutritioneel evenwaardig te zijn aan vlees.

Vlaanderen lanceert daarom een nieuw programma met focus op de eiwittransitie, getrokken door Flanders’ FOOD – de speerpuntcluster agrifood.

Vierde generatie vlees

De vierde generatie van vlees(vervangers) bestaat uit cellen die worden omgezet in eiwitrijke producten door middel van een brouwproces in fermentatietanks. Het kan hierbij gaan om cellen van microbiële oorsprong of echte dierlijke cellen.
Het enige product uit deze categorie dat in Europa voor menselijke consumptie te verkrijgen is, is Quorn (microfungi). Verdere producten zitten nog in een onderzoeks- en opschalingsfase.

New & Shifting Resources: eiwittransitie

Vlaanderen kan een voortrekkersrol spelen in deze nieuwe ontwikkeling door in te zetten op onderzoek, begeleiding en innovatie. Flanders’ FOOD lanceert daarom een nieuw programma: New & Shifting Resources, waarbij in eerste instantie gefocust wordt op de eiwittransitie. Hierbij worden op een constructieve manier alle stakeholders (industrie, academia, ngo’s en overheid) bij elkaar gebracht om verder te bouwen aan een verantwoorde en eiwitrijke toekomst.

Urban Ponics teelt verticaal groenten en kruiden

Urban Ponics teelt groentes en kruiden verticaal met wortels die in de lucht groeien en gevoed worden met voedingrijke nevel. De waterdamp is verrijkt met een humusextract, afkomstig uit de Amazone, aldus De Telegraaf.

Urban Ponics 43691872_239858340043963_7363547719039713280_n

Laurens Trebes ontwikkelde de innovatieve teeltmethode vanuit zijn ervaringen in Venezuela waar hij jaren ondernam. Hij heeft een fabriek in Venezuela waar hij water uit de Amazone filtert. „We halen het water uit de rivierdelta vlak bij zee. Dit brakke water zit vol met voedingsstoffen. Het door Urban Ponics ontwikkelde humusextract bevat meer dan negentig mineralen en spoorelementen. Het komt in gedroogde vorm naar Nederland.

„Met 100 kilo extract kan ik een jaar vooruit. We lossen het op in water, waarna het in de vorm van nevel wordt opgenomen door de plantenwortels. Onze groentes bevatten daardoor veel meer mineralen dan traditioneel gekweekte groentes”, aldus Trebes die erop wijst dat door de intensieve landbouw de Hollandse grond juist heel arm is aan mineralen. „Dat wordt aangevuld met kunstmest, maar dat bevat alleen twaalf mineralen die voor de groei van de plant van belang zijn.”

Meer smaak

Mineralen als jodium en selenium ontbreken in veel groentes. Hij durft dan ook te beweren dat consumenten die ’zijn’ producten eten minder groente nodig hebben, omdat die gezonder zouden zijn. Ook zit er volgens hem aan de in de lucht gekweekte groentes meer smaak: „Daarnaast hoeven wij geen gebruik te maken van bestrijdingsmiddelen en is ons watergebruik 95% lager ten opzichte van traditionele methoden.”

De bladgroentes van Urban Ponics, waaronder snijbiet, rucola en Chinese broccoli, zijn verkrijgbaar bij de biologische supermarktketen Marqt, horecagroothandel Hanos en maaltijdbox De Krat. De groentes worden met wortel en al verkocht. Dit zorgt er volgens Trebes voor dat ze langer vers blijven. In Nederland richt Urban Ponics zich op consumenten die bereid zijn te betalen voor gezonder en smaakvoller eten. In de toekomst wil de ondernemer zijn methode ook introduceren in landen met waterschaarste, aldus De Telegraaf.

Wasteless gaat bij Marqt klanten helpen bij versverkoop op basis van THT

Wasteless

Wasteless gaat deze zomer in de 18 winkels van Marqt aan de slag met een Dynamic Pricing oplossing voor versproducten. Klanten van Marqt kunnen met het systeem producten tegen de houdbaarheid goedkoper inkopen. Ze dragen zo bij aan het terugdringen van voedsel verspillen. Wastelesse, ook beschikbaar voor Belgische supermarkent, is nu in bedrijf bij de Italiaanse supermarkten van Iper.

Het systeem van Wasteless, gebaseerd op een slim algroritme, prijst versartikelen af naarmate ze dichter bij de uiterste houdbaarheidsdatum komen. Klanten kunnen aan de hand van de prijs op de digitale prijskaartjes goedkoper vers inkopen, terwijl retailers de winst op deze producten kunnen maximaliseren, rekening houdend met de actuele vraag.

Volgens ReFED, voedselverspillingsplatform in de VS, is de inkoopwaarde van verspild voedsel in retail ongeveer het dubbele van de totale winst op voedselverkopen. Oplossingen die verspilling voorkomen, zoals dynamische prijzen, bieden het allerhoogste winst potentieel.

Marqt: voedselketen verduurzamen

Tjibbe Bouma, directie-lid vanMarqt: “Marqt wil haar impact vergroten, daar zijn groei en innovatie voor nodig. Ondernemen vanuit de duurzame missie van Marqt vraagt om leiderschap op dit gebied. Wij willen verdere stappen zetten om devoedselketen duurzamer te maken”.

“Wij waren direct overtuigd van de mogelijkheden die Wasteless biedt om de keten  duurzamer te maken en verspilling tegen te gaan. En consumenten te belonen voor een duurzame keuze, door producten met een kortere houdbaarheid te verkopen tegen een lagere prijs. De eerste resultaten bij de Italiaanse foodretailer Finiper met 220 vestigingen bieden veel vertrouwen en wij hebben samen met onze IT-leverancier Centric besloten om de benodigde ontwikkelingen in onze systemen door te voeren.”

Gian Maria Gentile, CTO Finiper: “Wasteless heeft in de 6 weken dat wij live zijn op de gevogeltecategorie de verspilling met 89 procent teruggebracht en de bottom line met 25 procent doen toenemen. Onze klanten pasten hun koopgedrag vanaf de eerste dag aan en begrepen dat zij voordeel kunnen krijgen door producten met een kortere houdbaarheid te kopen, als zij deze binnen een paar dagen gaan eten. Wasteless is simpel voor de klant, zeer nuttig voor de producent en verhoogt de marge voor de retailer.”

Over Wasteless

Wasteless  is een turnkey oplossing voor voedselverspilling van food retail die de winstgevendheid van een supermarkt verhoogt op basis van optimalisatie van de prijsdalingen op basis van houdbaarheidsdatum. Supermarkten verkopen meer en verspillen minder door gebruik te maken van geoptimaliseerde prijsverlagingen. Consumenten kunnen kiezen hoeveel ze willen betalen voor een product op basis van houdbaarheidsdatum. 

Gezond komt ook op Schiphol Plaza uit de muur

Health Food Wall opent op 29 mei een gezonde automaat op Schiphol Plaza. Uit de  snackmuur komen vegetarische, veganistische en glutenvrije maaltijden voor reizigers van Schiphol, de NS en werknemers van Schiphol.

Health Food Wall biedt de gezonde maaltijden binnen aan, met keuze voor plantaardige of glutenvrije gerechten. De automaat speelt in op de behoefte aan snelheid en gemak in combinatie met gezondheid en duurzaamheid. “Mensen kiezen steeds bewuster en zijn kritischer over hun voeding. Health Food Wall maakt de keuze makkelijker dan ooit.” – Anouk Snelders, eigenaar en oprichter van Health

Food Wall

Op Schiphol Plaza worden zes verschillende seizoensgebonden maaltijden aangeboden. Het  zijn complete en vullende maaltijden, bijvoorbeeld een rijstmaaltijd met gemarineerde tempeh, diverse groenten en een romige pindasaus. De automaat is vernieuwd en heeft een duurzame en groene uitstraling. De verpakkingen, van bakje tot bestek, zijn van biologisch afbreekbaar materiaal.

Ook in Amsterdam

Dit jaar opent Health Food Wall op diverse locaties in de omgeving van Amsterdam.  Vorig najaar startte Anouk Snelders de eerste  gezonde snackmuur aan de Amsterdamse Kinkerstraat.  De muur met bevat vier verschillende vegetarische maaltijden en twee salades, variërend van een curry met couscous en zoete aardappel tot een bietenburger met side salad op huisgemaakt quinoa-chiazaad brood.

Dit brood is ook in de lunchroom te koop. De klant kan hier verder ontbijtjes en gezonde snacks bestellen. Op de kaart een smoothie bowl met huisgemaakte granola en vers fruit of (kokos)yoghurt met topping en verder vegan brownies, bananenbrood, glutenvrije cake en taarten. Ook worden er diverse smoothies,  gezonde dranken en koffie verkocht. Alle producten zijn to go verkrijgbaar, maar is ook gelegenheid om maaltijden ter plekke te consumeren. De producten worden vers bereid in de open keuken op de locatie.

Health-food-wall-amsterdam-2

Health Food Wall ontstond door een behoefte aan een gezonde, snelle en makkelijke maaltijd, vertelt Anouk Snelders. ‘Als voorbeeld nam ik de FEBO, waar snel een hap uit de muur getrokken kon worden. In plaats van een ongezonde hap kan bij Health Food Wall een gezonde, vegetarische en verse maaltijd uit de muur worden getrokken’.

Het idee ontstond na haar studie in Amerika. ‘In Amerika maakte ik kennis met de fastfood industrie en de grote behoefte aan snelle betaalbare maaltijden. Dat het trekautomaten concept nog niet bestond in Amerika verbaasde me. Daarna ben ik Voeding en Diëtetiek gaan studeren, en ontstond mijn passie voor gezonde voeding en koken’.

‘Net als in Amerika is er ook in Nederland steeds meer behoefte aan een snelle en makkelijke maaltijd en zie je daarnaast een mooie trend ontstaan van plantaardig eten. Ik zag een gat in de markt door gezond en plantaardig eten te combineren met de snelheid en efficiëntie van de trekautomaat’.

Uit gekoelde vakken

De muur met daarin maaltijden en salades is continu gekoeld, waardoor de producten vers blijven. De klant kiest zijn maaltijd uit de muur, selecteert de maaltijd in het touchscreen en betaalt vervolgens  contactloos)met pin. Daarna gaat het gewenste vakje automatisch open en kan hij zijn maaltijd met bestek en tasje direct pakken en gemakkelijk meenemen. De verpakkingen zijn van bio-afbreekbaar materiaal. De prijzen van de maaltijden liggen op gemiddeld 8 euro.

Ook catering en workshops

Health Food Wall is ook beschikbaar voor vegetarische, vegan en glutenvrije catering voor particulieren of bedrijven. Ook worden er elke maand workshops gegeven met thema’s die horen bij een gezonde leefstijl. Denk aan een bootcamp in Amsterdam gevolgd door een gezonde lunch bij Health Food Wall, of een lezing door een kookboekschrijver.

Het concept is ontworpen voor een snelle doorgroei. Doordat de maaltijden gemakkelijk te bereiden en aan te vullen zijn, de muur makkelijk te bedienen is en het concept ondersteund wordt door een uniek interieur en design is Health Food Wall geschikt voor bijvoorbeeld bedrijfskantines

Smart Potatoe: slimme aardappel meet groeiseizoen

Derk Gesink volgt straks met sensoren de aardappel tijdens de teelt, vanaf het poten tot en met het einde van de bewaring. De akkerbouwer in Mensingeweer weet dan precies hoe gaat met de voortgang in het groeiseizoen. Dit seizoen wordt de waarde van deze sensortechnologie getest.

De Groninger akkerbouwer doet mee aan Smart Potatoe, een project in het kader van 5Groningen in combinatie met studenten van de Hanzehogeschool. Het volgen van de teelt blijft in de praktijk nog even toekomstmuziek, want dit seizoen wordt de waarde van deze sensortechnologie vooral getest.

“Het project is een mooie kans om technologieën te ontwikkelen voor landbouw waar wij in de toekomst verder mee kunnen. Daarnaast is het erg leuk om studenten te betrekken bij het landbouwbedrijf en ze te leren denken hoe techniek en natuur met elkaar samen te laten werken”, zo ervaart Gesink.

Dit seizoen verzamelt de sensor in een proef in een perceel van 9 hectare gegevens als vocht, temperatuur, stikstof en tijdens de opslag CO2. Er wordt tot nu toe gewerkt met één  sensor per hectare “om eerst de communicatie voor elkaar te krijgen”.

  Smart Potato 3.jpg.jpg-aviary-20170510-094824Smart Potato 1.jpg-aviary-20170510-094636
Een testlocatie met de plaats waar sensoren van Smart Potatoe in de grond zitten (beeld: 5Groningen)

Geeft dit dan wel een goed beeld? Wat als juist de plek waar de sensor ligt afwijkt ten opzichte van de rest van het perceel? Gesink: “Dat zijn inderdaad allemaal nog vragen die beantwoord moeten worden. Wellicht kunnen bodemkaarten, satellietdata,  drone data of historische opbrengstkaarten worden gebruikt voor het bepalen van de juiste plek”. Ook het ijken van de techniek is een aspect dat nog aan de orde komt. “Zo ver zijn we nog niet, maar dat is vooral een technisch vraagstuk”.

Per hectare aardappelen wordt er een exemplaar – uitgevoerd in de vorm van een grote aardappel, eigenlijk een kleine biet – in de grond gepoot. Gesink: “Het is de bedoeling om de sensor in de aardappelrug te plaatsen, dus alleen in aardappelen, maar voor tulpen of andere bollen zou de sensor ook geschikt kunnen zijn”.

(more…)

Euro Pool System en Bakker Barendrecht/Albert Heijn halen verse agf met de trein vanuit Spaanse kuststreek

Cool-Rail

De nieuwe koeltrein Coolrail, die sinds deze week drie keer wekelijks gaat rijden, bespaart 12.000 vrachtautoritten en 70 procent C02, zo verwachten initiatiefnemers Euro Pool System en Bakker Barendrecht/Albert Heijn. De verbinding is daarnaast net zo snel, betrouwbaar en betaalbaar als vervoer over de weg.

In 2016 werd er al een pilot gehouden waarbij groente en fruit uit de regio Valencia per koeltrein richting Noord-Europa werd vervoerd, maar toen bleken er nog wat obstakels te zijn. Die zijn nu weggenomen, stelt Gerjo Scheringa, CEO van Euro Pool System. “Het duurzaam vervoeren van groente en fruit sluit aan bij de wens van leveranciers en retailers. Het transport per trein zorgt voor een CO2-besparing van 70 tot 90 procent, afhankelijk van het gewicht van het te vervoeren fruit.” De rit duurt, inclusief overslag aan de Frans-Spaanse grens, 48 uur. Partner Shuttlewise gaat helpen om de trein door de landen heen te leiden.

CoolRail vervoerde drie jaar geleden in deze pilot versproducten uit Valencia naar Nederland, Belgie en Duitsland. De treinverbinding werd opgezet door Albert Heijn, Colruyt, Edeka, Plus en Sligro, groothandel en logistieke dienstverleners.

Vers duurzaam vervoeren

De deelnemers aan het initiatief willen met de spoorverbinding iedere week grote partijen verse groenten en fruit uit de Spaanse kuststreek duurzaam gaan vervoeren naar Rotterdam en van daaruit naar supermarkten in  Nederland, België en Duitsland. Zij verwachten toen al op deze manier ruim 70 procent CO2  te besparen ten opzichte van wegtransport. Vanuit Rotterdam worden jaarlijks meer dan 1,5 miljoen ton versladingen voor de Noord-Europese markt aangevoerd.

Verduurzamen  

Hoewel veel verladers op zoek zijn naar het verduurzamen van de keten, bespeurt Martijn Elbers van Shuttlewise nog wel wat koudwatervrees bij deze partijen. “Zij moeten soms nog een mindshift maken. Natuurlijk, een vrachtauto bestel je en die staat morgen op de stoep. Dit vergt wat meer planning, maar als de frequentie verder omhoog gaat dan is dat straks geen issue meer.” Daarnaast verwacht hij dat  ook de reistijd van 48 uur op termijn naar beneden gaat. “Er zit nogal wat ruis op de lijn. Maar ik denk dat er nog zeker 20 uur van af kan. Als dat lukt is de trein sneller dan de vrachtauto.”

Ook vanuit Duitsland

De pilot met de lijn tussen de treinterminals in het Spaanse Almussafes in Valencia en CTS Köln werd drie jaar geleden uitgevoerd door Transfesa, een onderdeel van DB-Schenker. Tot nu toe rijden de versproducten nog over de weg vanaf Keulen naar de winkel-dc’s. Het is de verwachting dat op termijn treinen van CoolRail ook vanuit Keulen het vers naar Rotterdam gaan vervoeren. Dit zal dan vijf keer per week in plaats van twee keer gebeuren, zo was destijds het plan.

Aan de verbinding werkten eveneens agf-groothandel Bakker Barendrecht en  dienstverlener in meermalige verpakkingen Euro Pool System mee, plus agf-leverancier Smeding, Visbeen Transport, Havenbedrijf Rotterdam en adviesbureau Mercator Novus.

13 & 14 juni, Amsterdam: Sustainable Foods Summit Europe 2019

Op 13 en 14 juni vindt in het Radisson Blu Hotel in Amsterdam de Sustainable Foods Summit Europe plaats. Centraal thema van de bijeenkomst is Nieuwe perspectieven voor eco-labels en duurzaamheid.

De hoofdthema’s zijn ditmaal nieuwe technologieën, food ingredienten, duurzame verpakkingen en updates in duurzaamheid vanuit de foodindustrie. Tevens worden op 13 juni de Sustainable Food Awards uitgereikt.

Sustainable Food Summit SFS-EU-19-NEW

Dit jaar zal de bijeenkomst voor het eerst ook de disruptieve invloed van nieuwe technnologieen op voedselproductie en marketing belichten. Hoe zorgen nieuwe technologieën voor een  betere traceerbaarheid in toeleveringsketens? Welke ontwikkelingen zijn er in digitale marketing en mobiele apps?

Omdat plasticvervuiling een grote uitdaging is voor bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie wordt er een update gegeven over duurzame verpakkingsmogelijkheden. Wat zijn de alternatieven voor plastic verpakkingen? Hoe kunnen merken hun verpakkingsketens sluiten?

Andere vraagstukken zijn welke nieuwe ingrediënten duurzame waarde toevoegen aan producten. Welke innovaties vinden er plaats?

Sustainable Foods Summit, georganiseerd door Ecovia Intelligence (voorheen Organic Monitor) is een reeks internationale bijeenkomsten die zich richten op actuele ontwikkelingen in de foodindustrie zoals duurzaamheid en eco-labels als biologische, fair trade, etc.

Informatie en aanmelden via https://sustainablefoodssummit.com/europe/

 

Future 50 Foods: dit wordt het voedsel van de toekomst

Future 50 Foods Knorr 902837_460569854055860_479304135_o

Unilever-merk Knorr, het Wereld Natuurfonds en dr. Adam Drewnowski, directeur van The Center of Public Health Nutrition aan de Universiteit van Washington, hebben The Future 50 Foods opgesteld. Op de lijst staan 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van maaltijden kunnen verhogen en tegelijkertijd het negatieve effect van voedselproductie aanzienlijk verminderen.

Op dit moment komt driekwart van de voeding op de wereld van slechts twaalf gewassen en vijf diersoorten. De aarde kan volgens deskundigen na minder dan zestig oogsten niet meer voldoende voedsel produceren voor de groeiende wereldbevolking. Tenzij eetgewoonten wereldwijd gaan veranderen.

 Future 50 Foods is gebaseerd op drie basisprincipes voor een gezondere wereldbevolking en een gezondere planeet:

  • Meer variatie en een grotere hoeveelheid groenten
  • Meer plantaardige eiwitbronnen in plaats van vlees, gevogelte, zuivel en vis
  • Meer variatie in de soorten gewassen en andere bronnen van koolhydraten

Voedingswaarde, smaak en milieu-impact

De Future 50 Foods lijst bevat bekende, maar vaak nog onderbenutte ingrediënten zoals linzen, quinoa en boerenkool, en minder bekende ingrediënten zoals fonio, pompoenbloemen en cactus.

Ieder ingrediënt is geselecteerd op basis van voedingswaarde, smaak en lage impact op het milieu. Een deel van de gewassen hebben tevens een hogere opbrengst dan de nu gangbare landbouwgewassen. Bovendien zijn sommige gewassen toleranter voor extreme weers- en milieuomstandigheden.

ProVeg start Week Zonder Vlees met VeggieWorld event

Veggieworld kookdemo's 

9 en 10 maart: Plantaardige lifestylebeurs Jaarbeurs Utrecht

Vegan is hot én nodig. Het stukje vlees op ons bord heeft meer invloed op de wereldwijde honger dat we denken. Tijd voor een vegarevolutie, vindt ProVeg Nederland. De non-profitorganisatie organiseert op 9 en 10 maart, het weekend voor de Nationale Week zonder Vlees, de vijfde Nederlandse editie van VeggieWorld in de Jaarbeurs Utrecht.

Van flexitariër, tot vegetariër of bewuste consument, de beurs is voor mensen die graag meer plantaardige producten willen eten. Ruim 90 ondernemers en inspirators uit binnen- en buitenland – waaronder het Britse prijswinnende kookduo BOSH! – geven peptalks, workshops en kooktips. Veggieworld is hiermee een van de grootste beurzen in Europa op het gebied van vegan lifestyle.

Nederland voorloper vegarevolutie

“We hebben de wetenschap, een groot deel van de Nederlandse consumenten én het bedrijfsleven aan onze kant”, vertelt Veerle Vrindts, directeur van de organisatie ProVeg Nederland, die zich inzet voor een gezonde, schone en diervriendelijke toekomst. “Vorige week kondigde Unilever aan dat van hun ijsjes een vegan variant beschikbaar zal zijn, Nestlé kondigde aan de plantaardige tour op te gaan en de eerste vegan studentenvereniging van Nederland zag het levenslicht. De vegarevolutie gaat echter nog niet snel genoeg. Als we tegen het jaar 2040 de wereldwijde dierlijke consumptie willen halveren is het belangrijk dat iedereen een stap zet richting minder dierlijk en méér plantaardig.”

Kookduo BOSH! op de beurs

Het populaire Britse vegan kookduo BOSH! Is gast op Veggieworld. Met meer dan 500.000 fans op Instagram, kookvideo’s met 26 miljoen YouTube views per maand en hun prijswinnende kookboek weten deze twee jongens de meest verstokte vleeseters te verbluffen. Verder staan er op het programma lezingen van populaire bloggers en influencers, zoals vegan ultramarathonatlete Fiona Oakes, lifestyletrendsetter Lisette Kreischer en fitness-icoon Jon Venus.

Vega is booming

ProVeg ziet de revolutie in Nederland rooskleurig in. “VeggieWorld bereikte in 2018 met ruim 7800 bezoekers een recordaantal bezoekers. Het grootste deel van de bezoekers eet in het dagelijks leven niet veganistisch, maar staat wel open om te minderen met dierlijke producten. We verwachten dit jaar dat record te verbreken,” vertelt Veerle Vrindts. ProVeg streeft naar een wereld waarin iedereen kan kiezen voor lekker en gezond eten dat goed is voor mens, dier en milieu. De non-profit organisatie pakt zo niet alleen de milieucrisis aan, maar richt zich ook op gezondheid, dierenwelzijn en eerlijke voedselverdeling.

40.000 VeggieChallengers

VeggieWorld valt dit jaar vlak voor de Nationale Week Zonder Vlees. Voor deelnemers aan deze week biedt ProVeg Nederland extra gratis begeleiding middels de VeggieChallenge. Doel van de Challenge is om deelnemers stap voor te stap te helpen om minder dierlijke producten te eten. Tot nu toe hebben ruim 40.000 mensen zich aangemeld voor de challenge. ProVeg Nederland ondersteunt de deelnemers met recepten, restauranttips, gezondheidsadviezen en inspiratie voor vega-producten.

Informatie www.proveg.nl/veggieworld.

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2019 Ria Besseling