Agrifoodclicks

Arla uitgeroepen tot beste zuivelbedrijf in retail en in e-commerce

Arla Foods in Nijkerk is door Advantage Group voor het 11de jaar  uitgeroepen tot de beste leverancier in de zuivelcategorie. Daarnaast wordt het zuivelbedrijf ook als beste beoordeeld in Food & Beverages voor e-commerce.

 Voor het klanttevredenheidsonderzoek vroeg Advantage Group de retailpartners van Arla naar hun ervaringen, met name naar strategie, operatie, klantenservice, marketing, innovatie en mensen van Arla Foods.

Esther Tromp- Strijdveen, Senior Director Sales bij Arla Foods Nederland: “Voor het elfde jaar op rij erkend worden als de beste zuivelleverancier door onze partners is een enorme eer en bevestigt de kracht van onze samenwerkingen. Het is een resultaat van de toewijding van ons team en onze voortdurende focus op duurzaamheid, kwaliteit, innovatie en betrouwbare partnerships. Dit motiveert ons om steeds beter te blijven presteren, voor zowel onze klanten als de consument.” 

 

Ook in e-commerce

“We hebben ons gericht op het versterken van digitale samenwerkingen met retailers. Deze inspanningen hebben geleid tot een hoge score in het segment Food & Beverages binnen e-commerce. We hebben samengewerkt aan innovatieve omnichannel-campagnes, retailmedia en co-creatie, wat zichtbaar zijn vruchten afwerpt,” aldus Eric Smeding, Head of E-commerce van Arla Foods Nederland.

Over Arla Foods

Arla Foods is een internationale zuivelcoöperatie met 8000 melkveehouders in 7 landen: Denemarken, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België en Luxemburg. Arla Foods is de grootste producent van biologische zuivel ter wereld en is daarin ook in Nederland marktleider. Arla Foods Nederland heeft als missie om het makkelijker te maken voor mensen om gezonder te leven, dankzij gezonde voeding, op een zo duurzaam mogelijke manier voor planeet, mensen en dieren. In Nederland voert de zuivelcoöperatie de volgende merken: Arla biologisch, Arla Skyr, Arla Lactofree, Melkunie, Melkunie PROTEIN, Melkunie Breaker, Jörd, Apetina, Lurpak en Castello.

Arla-logo

www.arla.nl.

 

In De Week van ons Eten (5 – 12 oktober) gaat de aandacht naar onze voedselsector

JPG logo - de-week-van-ons-eten

In De Week van Ons Eten van 5 t/m 12 oktober worden er  in heel Nederland activiteiten georganiseerd. 

In De Week van Ons Eten, een project  van de Dutch Food Week, proberen we iedereen te laten genieten van goed en gezond voedsel. De aandacht gaat uit naar onze voedselsector en innovaties in alle schakels van de keten.  www.deweekvanonseten.nl

 

Volgende week begint de Verspillingsvrije Week. Dit zijn de activiteiten

 

 

Volgende week start de zesde nationale Verspillingsvrije Week. Van 9 t/m 15 september maken we samen met alle stakeholders en partnerseen zo groot mogelijke impact tegen voedselverspilling.

Tijdens de Verspillingsvrije Week komen het Voedingscentrum en Samen Tegen Voedselverspilling samen met ruim 150 organisaties in actie tegen voedselverspilling. Zo verspreiden supermarkten door heel Nederland verspillingsvrije tips en tools. Ook zijn er in diverse gemeenten lokale events, van workshops tot een verspillingsvrij 3-gangendiner met live muziek. Van Amsterdam tot Nijmegen! Daarnaast vind je op 1,5 miljoen broden een ‘nudge sticker’ om je eraan te herinneren het hele brood op te eten. Landelijke cateraars besteden op honderden locaties aandacht en ook het onderwijs doet mee met quizzen en masterclasses. En ook voedselproducenten komen in actie om consumenten te helpen.

Deze lokale acties worden er georganiseerd

Activiteiten Verspillingsvrije Week 2024 | Samen Tegen Voedselverspilling

VerspVrijeWeek 05c7c2f1-91ab-4b3c-8db9-262b21437b9e

 

 

Toekenning Success4BioActives: meer inzicht in bioactieve inhoudsstoffen in groenten en fruit

Brightland BCGV campagnebeeldS4BA

 

 

Partijen in het project Success4BioActives, geïnitieerd door Brightlands Campus Greenport Venlo, hebben ruim €7 ton subsidie ontvangen uit de regiodeal Noord-Limburg. Het project wil een samenwerkingscluster inrichten voor het ontwikkelen van kennis ten aanzien van bioactieve inhoudsstoffen in groenten en fruit, die waardevol zijn voor de gezondheid.

Het wordt steeds duidelijker dat verdienmodellen voor de tuinbouw niet meer liggen in de bulk. Om een koploperspositie op het gebied van agrofood te behouden is het noodzakelijk om te investeren in innovatie voor het duurzaam produceren van hoogwaardig en gezond voedsel.

Vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels

Er is steeds meer bewustzijn over de rol van een gezond dieet met veel groenten en fruit om welvaartsziekten te voorkomen. Ook de kennis over bioactieve stoffen in gewassen heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Er is steeds meer bekend over de werking en waarde van vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels voor onze gezondheid. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat gehalten aan bioactieve stoffen sterk variëren tussen rassen en zelfs sterk gedaald lijken te zijn in de afgelopen decennia. Dit biedt perspectief voor rassenonderzoek en teeltsturing.

Naast deze ontwikkelingen is er steeds meer aandacht voor bio-circulariteit en duurzaamheid waarin aandacht gaat naar grondstoffen op biologische basis die op een duurzame wijze geproduceerd worden. Consumenten maken hierin ook steeds bewustere keuzes.

Deze transitie biedt kansen voor de tuinbouw sector om toegevoegde waarde te creëren uit bioactieve stoffen in gewassen.

 

Success4BioActives: het programma 

Binnen het programma Success4BioActives gaan, onder regie van Brightlands Campus Greenport Venlo, diverse onderzoeksgroepen van Maastricht University en HAS Green Academy de samenwerking aan met onderzoeksbedrijven Compas Agro, Botany, Blue Engineering en Brightlabs om samen meer inzicht te verkrijgen in de aanwezigheid, teelsturing en verwerking van bioactieve stoffen die waardevol zijn voor de gezondheid van mensen. De samenwerking wordt opgezet door werkgroepen en modelprojecten, die als opstap dienen naar langdurige projecten welke moeten leiden naar nieuwe producten en verdienmodellen voor de tuinbouw sector.

Bedrijven uit de tuinbouwsector in de regio Venlo (en daarbuiten) die geïnteresseerd zijn in de thematiek bioactieve inhoudsstoffen kunnen aanhaken bij het project door deel uit te maken van de werkgroepen of onderdeel te worden van de (toekomstige) onderzoeks- en productontwikkeling projecten.

 

Meerwaarde project

Zowel de campus als de tuinbouw sector in de regio Noord-Limburg heeft voordeel bij dit project door de unieke waarde propositie die opgebouwd wordt rondom deze actuele thematiek waarin gezondheid en duurzaamheid centraal staan.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door de regiodeal Noord-Limburg, 2e tranche, thema future farming.

Brightlands Campus Greenport Venlo , HAS Green Academy, Compas Agro b.v., Blue Engineering b.v., Botany Group b.v., Universiteit Maastricht Healthy Eating and Food Innovation (UM HEFI-FIH), Universiteit Maastricht Brightlands Future Farming Institute (UM BFFI), Universiteit Maastricht Food Claims Center (UM FCC) en Brightlabs b.v.

Comfort nieuw kookboek van Yotam Ottolenghi

Comfort 9789059564169.vdh001

 

 Yotam Ottolenghi’s lanceert dit najaar zijn nieuwe kookboek Ottolenghi Comfort.

Ottolenghi Comfort is een viering van eten en thuis; van de connecties die we maken en tijdens het koken doorgeven: van plaats tot plaats en van generatie op generatie. Met verhalen over zijn jeugd en zo’n 200 afbeeldingen. 

In Comfort worden klassieke gerechten opnieuw worden uitgevonden met Yotams unieke benadering. Van gekarameliseerde uien-orecchiette met hazelnoot en crispy salie tot ‘cheesy bread soup’ met savooiekool en cavolo nero – Ottolenghi laat zien dat comfort food een kunst op zich is. 

Yotam Ottolenghi zegt hierover: “In dit boek presenteren we gerechten die vertrouwd en toch fris aanvoelen. Het gaat daarnaast over onze persoonlijke reizen en alle verhalen die deze reizen bevatten. Eten en woorden hebben een ongelooflijke kracht om verbinding te brengen. Onze hoop is dat deze recepten voor jou worden wat ze voor ons zijn: geruststellend aan de ene kant en openbarend aan de andere kant.”

 

Yotam Ottolenghi is de restauranteur en chef-patron van zes Ottolenghi delicatessenzaken en de restaurants NOPI en ROVI. Hij is de auteur van tien bestsellers en meermaals bekroonde kookboeken. Yotam is al meer dan zestien jaar wekelijks columnist voor The Guardian en levert regelmatig bijdragen aan The New York Times. Zijn toewijding aan het promoten van groenten en ingrediënten die ooit als ‘exotisch’ werden gezien, heeft geleid tot wat sommigen het ’Ottolenghi-effect’ noemen: het creëren van een maaltijd vol kleur, smaak, overvloed en verrassing. Yotam woont met zijn gezin in Londen.

 

Verschijnt 5 september 2024

Auteurs: Yotam Ottolenghi, Helen Goh, Verena Lochmuller en Tara Wigley

ISBN 9789059564169

Pagina’s: 320

Prijs €33,99

Hardcover

Lidl en Kipster groeien in kringlooplandbouw: van drie naar tien Kipsterstallen

Kipster 669917bd1429f 

 Lidl en Kipster hebben de derde Kipsterstal geopend in Barneveld en willen uitbreiden naar tien stallen. Lidl lanceerde ook  een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.

 

 Kipster Barneveld van de familie Beek  heeft het 3 sterren Beter Leven Keurmerk van Dierenbescherming. Dit betekent onder meer:

  • Circulair voer van reststromen van het land, de voedingsmiddelenindustrie om verspilling tegengaan en landgebruik verminderen.
  • Broertjes van legkippen groeien op voor vlees en worden niet direct gedood zodra ze uit het ei kruipen.
  • CO2-uitstoot minutieus monitoren om te verlagen en vervolgens gecertificeerd te compenseren.
  • Binnenkort 24/7 camera’s in de boerderij met livestream voor publiek
  • Eieren zelf verpakken op de boerderij en vers leveren aan Lidl, zonder tussenhandel.
  • Toekenning keurmerk ‘On the way to PlanetProof’.

Ruud Zanders, mede-oprichter van Kipster over de uitbreiding: “We zijn enorm blij met dit nieuws en staan in de startblokken. De klus is pittig, omdat het in Nederland lastiger is om geschikte grond met de juiste vergunning te vinden dan om water in de Sahara te vinden. Dat geldt ook voor dit soort toekomstbestendige duurzame initiatieven. Toch hebben we er het volste vertrouwen in dat boeren, banken en andere belanghebbenden samen met ons de broodnodige duurzaamheidssprong gaan maken.”

 

Kipster Kringloop Brood
Het  Kipster Kringloop Brood dat Lidl heeft gelanceerd is volkorenbrood gemaakt van Groningse tarwe. Met dit brood sluiten Lidl en Kipster de kringloop op een vooruitstrevende manier. Op de Groningse akkers rijden ze Kipster-mest uit. Van de oogst maakt de bakker brood. Reststromen, zoals onverkocht brood, gaan terug in het kippenvoer. Kipster-kippen zetten dit om in eieren, vlees en mest. De mest gaat naar de akkers, en zo wordt de kringloop optimaal gesloten.  Dit project realiseren Lidl en Kipster samen met Agrifirm (zaaigoed), Bakkerij Fuite, NijsenCompany (reststromen kippenvoer) en vier Groningse akkerbouwers. Het brood is  verkrijgbaar bij Lidl. 

Klik hier voor de tv-commercial 

Fast Fruit lanceert vernieuwde verpakking vriesvers fruit

FastFruit-HR-261-PRIO FastFruit-HR-988 FastFruit-HR-1022

 

Fast Fruit lanceert een vernieuwde verpakking voor zes varianten en -mixen waaronder nieuwe proteïne-smoothies. Het vers gevroren fruit zit in  portieverpakkingen die het eten van vers fruit gemakkelijjk maken. De vernieuwde verpakking bevat serveersuggesties en het bedrijfsmanifest op de achterkant.

De rebranding van Fast Fruit is meer dan een facelift; het concept wil ook de categorie vriesvers fruit nieuw leven inblazen. Met de frisse, dynamische uitstraling knipoogt het logo naar herkenbare fruitstickers en de naam naar fast food.

Diepvriesfruit van hoge kwaliteit

Slechts 25 procent van de supermarktbezoekers loopt doelgericht naar het diepvriesschap. Het lijkt bijna vergeten terrein. Dit terwijl diepvriesfruit vaak van hoge kwaliteit is.  De vruchten worden geplukt op het piekmoment van rijpheid en direct in losse stukjes ingevroren. Hierdoor plakt het fruit niet aan elkaar en kan het meteem in de gewenste portie worden geconsumeerd.

Categorie vriesvers fruit vernieuwen

De rebranding van Fast Fruit is meer dan alleen een facelift;  het concept wil ook de categorie vriesvers fruit nieuw leven inblazen. Met de frisse, dynamische uitstraling knipoogt het logo naar de herkenbare fruitstickers en de naam naar fast food.Dit  om consumenten aan te moedigen om te kiezen voor gezondheid en gemak.

 

Fast Fruit heeft diverse fruitcombinaties ontwikkeld.  Daarmee komen in een handomdraai ontbijtjes, desserts, smoothies en fruitsnacks rechtstreeks uit de vriezer.

De zes nieuwe verpakkingen zijn Açai Drops, Blauwe Bessen, Mango Papaya Pitaya, Banaan Mango Ananas, Banaan Kers Proteïne Smoothie en Appel Banaan Proteïne Smoothie.

Ze zijn te koop bij Albert Heijn, Plus, Dekamarkt, Coop, Jumbo, Boon’s, Vomar, Picnic. 

 

Over Fast Fruit

Fast Fruit komt uit de koker van Frio Food, dat een portfolio biedt van eigen A-merken in het vriesvers-segment. Frio Food is specialist in het bedenken, uitwerken, en produceren van nieuwe vriesvers-concepten en -producten.

www.fastfruit.nl

 

Fast Fruit vernieuwt verpakking vriesvers fruit

FastFruit-HR-261-PRIO FastFruit-HR-988 FastFruit-HR-1022

 

Fast Fruit lanceert een vernieuwde verpakking voor zes varianten en -mixen waaronder nieuwe proteïne-smoothies. Het vers gevroren fruit zit in handige portieverpakkingen die het eten van vers fruit gemakkelijjk maken. De vernieuwde verpakking bevat serveersuggesties en het bedrijfsmanifest op de achterkant.

De rebranding van Fast Fruit is meer dan een facelift; het concept wil ook de categorie vriesvers fruit nieuw leven inblazen. Met de frisse, dynamische uitstraling knipoogt het logo naar herkenbare fruitstickers en de naam naar fast food.

 

Diepvriesfruit van hoge kwaliteit
 
Slechts 25 procent van de supermarktbezoekers loopt doelgericht naar het diepvriesschap. Het lijkt bijna vergeten terrein. Dit terwijl diepvriesfruit vaak van hogere kwaliteit is.  De vruchten worden geplukt op het piekmoment van rijpheid en direct in losse stukjes ingevroren. Hierdoor plakt het fruit niet aan elkaar en kun het meteen in de gewenste portie worden geconsumeerd. 
 
Categorie vriesvers fruit vernieuwen
 
De rebranding van Fast Fruit is meer dan alleen een facelift, het wil ook de categorie vriesvers fruit nieuw leven inblazen. Met de frisse, dynamische uitstraling knipoogt het logo naar de herkenbare fruitstickers en de naam naar fast food.Dit  om consumenten aan te moedigen om te kiezen voor gezondheid en gemak.
 
 
Fast Fruit heeft diverse  multifunctionele  fruitcombinaties ontwikkeld.  Daarmee komen in een handomdraai ontbijtjes, desserts, smoothies en fruitsnacks rechtstreeks uit de vriezer. De zes nieuwe verpakkingen zijn Açai Drops, Blauwe Bessen, Mango Papaya Pitaya, Banaan Mango Ananas, Banaan Kers Proteïne Smoothie en Appel Banaan Proteïne Smoothie.
Ze zijn te koop bij Albert Heijn, Plus, Dekamarkt, Coop, Jumbo, Boon’s, Vomar, Picnic. 
 
Over Fast Fruit
 
Fast Fruit komt uit de koker van Frio Food, dat een portfolio biedt van eigen A-merken in het vriesvers-segment. Frio Food is specialist in het bedenken, uitwerken, en produceren van nieuwe vriesvers-concepten en -producten.
 

www.fastfruit.nl

 

Shell Café en Lattiz introduceren ijskoffies

De samenwerking tussen Shell & Lattiz, een merk van FrieslandCampina,  zorgt elke dag voor miljoenen lekkere koffies langs de snelweg. En we blijven samen zoeken naar vernieuwing.

“Omdat wij het bij Lattiz als onze missie zien om klanten te helpen groeien in de koffiecategorie, organiseren wij regelmatig inspiratiesessies met onze accounts” geeft Enrico Duits aan, Sales Manager Lattiz Nederland bij FrieslandCampina. “In één van de sessies bespraken wij de trend van ijskoffies en de groeiende interesse bij Nederlandse consumenten. Wat bleek; Lattiz kan zorgen voor opgeschuimde melk als onderdeel van een ijskoffie.

“Met een beetje siroop naar smaak en wat ijsklontjes kan de barista ook een verfrissende ijskoffie voor onze gasten maken”; aldus Kees van Wezel, Head of Foodservice & Coffee voor Shell. “In onze Shell Cafés bieden wij graag vernieuwende producten aan en proberen we graag wat uit… zeker als we zien dat een trend in de markt wordt opgepikt”.

3 soorten ijskoffies

 

Shell Lattiz Ijskoffies

IJskoffie is fris, licht zoet en wordt afgetopt met opgeschuimde melk. Een heerlijk drankje op een warme dag! Op het menu van Shell Café vind je sinds kort 3 soorten ijskoffies, die naast met Lattiz melk ook beschikbaar zijn met haverdrink en kokosdrink. Je ziet ook de populariteit van alternatieve melkdranken stijgen.   

FrieslandCampina en Shell werken al jaren samen; in 2016 introduceerde Shell op de stations  Lattiz, het melkprodukt van FrieslandCampina: Lattiz.  “Het is immers belangrijk om goed melkschuim op de cappuccino te serveren” aldus Lotte van der Post, categorie manager Coffee bij Shell. “Jaren geleden introduceerden wij een barista koffie langs de weg en vonden we in FrieslandCampina een partner die met Lattiz kon zorgen voor opgeschuimde melk voor Latte Macchiato, cappuccino en Flat White”.

Lattiz heeft niet alleen de kwaliteit van melkkoffies verhoogd, maar ook het proces vergemakkelijkt. Het systeem werkt namelijk heel eenvoudig en snel waardoor het een perfecte hulp is voor  Shell barista’s. Lattiz is de oplossing voor locaties waar snel veel koffies worden uitgeserveerd, zoals bij Shell Café. “Wij dan ook zijn erg tevreden met Lattiz in onze stations; het is een goede keuze voor onze operatie” aldus Lotte; “we zien de verkoop van koffie met melk jaar op jaar stijgen. Wij zijn trots op de samenwerking die wij met Lattiz hebben opgebouwd. zij zijn al jaren onze partner in de Shell Café Barista Cup en ontwikkelen  nieuwe initiatieven om ons assortiment te vernieuwen.

Foto:  Enrico, Lotte en Kees drinken elk een andere ijskoffie

 

Tweederde Nederlanders niet op de hoogte van plantaardige eiwitbronnen

 

 

aziatische-tortilla-s-met-tempeh-en-mangoketchup Bao-buns-met-sticky-tempeh-en-aubergine vegan-shepherd-s-pie-en-groene-salade

 

Vooral vrouwen kiezen voor een eiwitrijk dieet om gezondheidsdoelen te halen

Een kwart van de Nederlanders is bereid om dierlijke eiwitten te vervangen door plantaardige bronnen

 

Ons voedingspatroon heeft een enorme impact op onze planeet. Naast voldoende vitamines, mineralen en gezonde vetten zijn ook eiwitten essentieel binnen een gebalanceerd voedingspatroon. Veel van de eiwitbronnen die Nederlanders eten zijn echter afkomstig van dieren blijkt uit onderzoek* van Green Chef, terwijl we met enkele plantaardige alternatieven op ons bord al een wereld van verschil kunnen maken.

 

Daniet Shachar, diëtist bij Green Chef vertelt: “Om duurzame voedingskeuzes te maken is de eiwittransitie, de overstap van dierlijke naar plantaardige bronnen, essentieel. Het valt echter op dat twee op de drie Nederlanders niet weten dat eiwitten niet alleen uit dierlijke voeding, zoals eieren, zuivel en vlees, hoeven voort te komen. Plantaardige voeding kan bijvoorbeeld voldoende eiwitten leveren. Overstappen van dierlijke eiwitten op plantaardige eiwitten, zoals peulvruchten en noten, kan helpen de milieu-impact op de planeet te verkleinen.”

 

Diverse proteïnebronnen

Ruim twee op de vijf Nederlanders geeft aan het grootste deel van hun eiwitten te halen uit dierlijke bronnen, zoals vlees, vis en zuivel, blijkt uit het onderzoek. Hoewel een derde van de Nederlanders weet dat voldoende eiwitten ook uit plantaardige bronnen gehaald kunnen worden, blijft het gedrag in de praktijk achter. Slechts 15% van de respondenten haalt het grootste deel van hun eiwitten uit plantaardige bronnen. 

Vrouwen zijn beter op de hoogte van de mogelijkheden van plantaardige alternatieven (37%), vergeleken met 29% van de mannen. Een kwart van de vrouwen (26%) ziet een eiwitrijk dieet als een manier om hun gezondheids- en fitnessdoelen te behalen, in vergelijking met 16% van de mannen.

(Plant)aardige eiwittransitie

Uit het onderzoek blijkt dat bijna een op de vier Nederlanders bereid is om dierlijke eiwitten te vervangen voor plantaardige eiwitten om hun ecologische voetafdruk te verminderen. Het is echter belangrijk om het maken van plantaardige keuzes gemakkelijker te maken. De Gezondheidsraad concludeert dat een verschuiving naar meer plantaardige eiwitten beter is voor het milieu en gezonder voor de meeste Nederlanders. Potentieel kan deze verschuiving de milieu-impact van onze voedingspatronen verlagen met 25%.

Diëtist Shachar benadrukt: “Dierlijke voeding wordt gezien als een makkelijke manier om veel proteïne binnen te krijgen, waardoor plantaardige eiwitbronnen minder vaak worden gekozen. Zoals blijkt uit de onderzoeksresultaten is het belangrijk om mensen bewust te maken van de mogelijkheden die plantaardige voeding biedt.”

Dit zijn plantaardige eiwitbronnen

Het Voedingscentrum adviseert als richtlijn om dagelijks per kilo lichaamsgewicht 0,83 gram eiwit te eten. Met de juiste ingrediënten is het gemakkelijk hieraan te voldoen, Shachar tipt daarom plantaardige voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten (per 100 gram):

1. Peulvruchten: Sojabonen (10.6 gram), kikkererwten (8 gram) en linzen (9 gram) zijn eiwitrijke voedingsmiddelen. Deze veelzijdige ingrediënten kunnen worden verwerkt in diverse gerechten, variërend van smaakvolle stoofschotels tot romige hummus.

2. Noten en zaden: Walnoten (15 gram), pistachenoten (23.8 gram), chiazaad (17 gram) en hennepzaad (32 gram) zijn niet alleen heerlijke snacks, maar ook rijk aan proteïnen. Voeg ze toe aan ontbijtgranen, smoothies of salades voor een voedzame boost.

3. Groenten: Erwten (5 gram), spruitjes (3,4 gram) en edamame (11 gram) zijn groenten die opvallen door hun eiwitgehalte. 

4. Tofu en tempeh: Tofu (12 gram) en tempeh (12 gram) zijn populaire vleesvervangers die rijk zijn aan eiwitten. Bovendien kun je ze toevoegen aan verschillende gerechten, zoals roerbakgerechten, curry’s, of als proteïnebron bij een salade.

Het Wereld Natuur Fonds (WWF) inspireert consumenten met ‘Aardig Eten’ om duurzamer te eten. Want de manier waarop we nu eten is de grootste oorzaak van natuurverlies wereldwijd. Met kleine aanpassingen in het menu kun je al een groot verschil maken, bijvoorbeeld door vaker voor plantaardig en peulvruchten te kiezen. Green Chef ondersteunt Aardig Eten en maakte  recepten zoals  Bao buns met sticky tempeh en auberginevegan shepherd’s pie en een groene salade, en Aziatische tortilla’s met tempeh en mangoketchup. De recepten zijn te bestellen via www.greenchef.nl

Wil jij weten hoe ‘aardig’ je eet? Het WWF heeft een test ontwikkeld waarmee je erachter kunt komen.

*Representatieve steekproef uitgevoerd in april 2024 onder n=1.001 Nederlanders door onderzoeksbureau Multiscope.

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling