Agrifoodclicks

EEN: Simpel & lekker uit 1 pan

Jamie 9789043924009_covr-320x417

 

Jamie Oliver publiceert op 1 september zijn 26-ste kookboek EEN: Simpel & lekker uit 1 pan. In EEN: Simpel & lekker uit 1 pan brengt Jamie meer dan 120 simpele, snelle recepten voor heerlijke, gedoe-vrije en verzadigende gerechten, bereid in slechts één pan of ovenschaal. Elk recept bevat maximaal acht ingrediënten, dus minimale voorbereidingstijd (en afwas) en maximaal gemak. De gerechten zijn daarom ook budgetvriendelijk en natuurlijk heel makkelijk te maken. 50% van de gerechten bevat weinig tot geen vlees.EEN bevat alles – van heerlijke thuiswerklunches tot snelle avondmaaltijden voor het hele gezin. Met hoofdstukken als:

  • Geniale groente
  • Kies voor kip
  • Koekenpanpasta
  • Voorraadkoken
  • Toetjes en taarten
  • en nog veel meer…

EEN is het gemakskookboek: elke dag lekker eten met simpele eenpanswonders .Over de auteur Jamie Oliver is een kook- en campagnefenomeen. In de 22 jaar dat hij tv-programma’s en boeken maakt heeft hij wereldwijd meer dan 48 miljoen boeken verkocht en er kijken zo’n 67 miljoen mensen uit 182 gebieden naar zijn programma’s. Daarmee inspireert Jamie miljoenen mensen om zelf te koken en heerlijke, verse maaltijden te maken.Jamie legt niet alleen via zijn boeken en tv-programma’s contact met zijn publiek, maar ook via meerdere digitale platformen. Voor jamieoliver.com, het Jamie Oliver Food Tubenetwerk op YouTube en verschillende sociale websites maakt hij exclusieve items. Zijn nieuwe app JUM, vernoemd naar zijn bijnaam die hij als kind had, ging in het VK live in januari 2022.Zijn restaurants hebben 60 vestigingen in 22 landen, en zijn aanbod aan etenswaren en keukenspullen omvat alles van kookgerei tot kruiden, pasta, sauzen en meer.

 

EEN | Simpel & lekker uit 1 pan | Auteur: Jamie Oliver | ISBN: 9789043924009 | Prijs: €32,50 | Verschijnt op 1 september 2022

 

Marktstudie: Duitse voedselverwerkende industrie motor voor verduurzaming voedselproductie

 

In Duitsland en Nederland is in de voedselverwerkende industrie tegenwoordig een grote transitie naar duurzamere productie herkenbaar. Niet alleen in de verwerking zelf, maar in de gehele voedselverwerkende keten.

Marktstudie Duitse voedselverwerkende industrie

Unsplash.com / Arno Senoner

De Duitse voedselverwerkende industrie was in de afgelopen jaren vooral veel bezig met zichzelf en concurrentiegedachte leefde heel sterk. Dat is in de afgelopen jaren veranderd en de industrie stelt zich steeds opener op. Daarom is het nu een zeer geschikt moment voor Nederlandse bedrijven om de nieuwe samenwerkingskansen te benutten. Om te onderzoeken, waar deze kansen liggen heeft het Landbouw Attaché Netwerk (LAN) in Duitsland in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en verschillende regionale ontwikkelingsmaatschappijen een marktstudie laten uitvoeren om een overzicht over de innovatieve instellingen op dat gebied te geven.

Motor voor verduurzaming van de voedselproductie

Thema’s als milieu, klimaat, dierenwelzijn, verpakkingen, ‘food miles’, gezondheid, innovatieve ingrediënten en het tegengaan van voedselverspilling spelen een steeds belangrijkere rol in Duitsland en Nederland. Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker bij het kiezen van bepaalde voedingsmiddelen en eisen dan ook meer transparantie over de productiemethode.

Tegelijkertijd gebeurt er op het moment veel op het innovatievlak. Digitalisering, ‘traceability’, robotisering, automatisering en AI maken het mogelijk processen in de voedselverwerkende industrie efficiënter, dat wil zeggen met minder energiegebruik of met minder verspilling van grondstoffen, kunnen worden uitgevoerd. Uit deze ontwikkelingen ontstaan mogelijkheden voor samenwerking op het gebied van kennisuitwisseling en nieuwe coöperatiemogelijkheden.

Marktstudie Duitse voedselverwerkende industrie
Beeld: ©innowise GmbH
Marktstudie Duitse voedselverwerkende industrie

Innovatieclusters

Doel van de marktstudie was om de trends op het gebied van voeding en technologie in de voedselverwerkende industrie in kaart te brengen, met een overzicht hoe en door wie deze worden gerealiseerd. Dat levert op een kaart met food-innovatieclusters en een database waarin gezocht kan worden naar instellingen die trends oppakken. Ook wordt er in de studie nagegaan welke behoeftes er in Duitsland zijn op dat gebied. Middels een enquête werden de eerste aanknopingspunten voor Nederlandse bedrijven geïdentificeerd die in de studie na te lezen zijn.

Heeft u interesse in de marktstudie of wilt u  in contact komen met Duitse partners? Stuur dan een mail aan bln-lnv@minbuza.nl

Het Grote Palingboek

• LM zomer 2022 26-03-22.indd

Paling Patrons Michel van der Kroft , Martin Kruithof en Soenil Bahadoer delen in het zojuist verschenen Het Grote Palingboek hun lekkerste palinggerechten. Dit nieuwe boek laat zien dat natuurbeheer en het eten van paling elkaar niet hoeven uit te sluiten.

De meeste chefkoks zijn grote liefhebbers van paling. Sommige gastronomen zijn er zo enthousiast over dat ze graag een ambassadeur zijn voor de Nederlandse palingcultuur. Deze chefs zijn door de stichting DUPAN (Duurzame Palingsector Nederland) uitgeroepen tot Paling Patron.

Smaakvolle combinaties en miniaturen van de Paling Patrons worden in Het Grote Palingboek met de lezer gedeeld. Marco Bakker fotografeerde deze chefkoks in actie en maakte foto’s van hun gerechten. De vormgeving is gedaan door Erik Rikkelman, ontwerper van de Smokey Goodness boeken.

Het palingseizoen is in volle gang en opnieuw blijkt dat het een goed jaar is voor de palingvisserij in Nederland. Sinds vijf jaar vangen vissers jaarlijks meer dan 300 ton wilde aal op het IJsselmeer. Wat is er gebeurd? Het Grote Palingboek geeft een historisch onderbouwde verklaring voor de opkomst, teruggang en voorzichtige comeback van onze paling door de jaren heen. Schrijver Robert van der Broek en fotograaf Marco Bakker vertellen het mysterieuze verhaal van de Europese aal (Anguilla anguilla), die zo belangrijk is geweest voor onze welvaart, werkgelegenheid en tradities.

Met  foto’s van vissers, rokers, verwerkers, detaillisten en chefkoks schetst Het Grote Palingboek een beeld van de ambachtelijke palingsector en van campagnes voor een duurzame toekomst, zoals uitzet en kweek. Het Grote Palingboek vraagt zich ook af hoe bedreigd paling op dit moment is en welke obstakels het dier moet overwinnen om de trek van zout naar zoet water te overbruggen. Dit boek is een lofzang op een voorwereldlijk dier dat van onschatbare waarde is geweest voor onze cultuur, welvaart en tradities.

Het Grote Palingboek  is verkrijgbaar bij de boekhandel, via de website van de uitgeverij: https://lmpublishers.nl/product/het-grote-palingboek/ en bij bol.com.

Hardcover 240 pagina’s, winkelprijs €34,50, ISBN: 9789460229992

Consument wil met online aankoop van restproducten voedselverspilling reduceren

 

Foodello ass 2163-4b4fb659af20057091fce6136ba61187

Een ruime meerderheid van de Nederlandse consumenten is bereid om online voedsel te kopen en zo voedselverspilling te verminderen. Dat blijkt uit onderzoek door een extern bureau in opdracht van Foodello naar de marktkansen voor de online verkoop van restproducten. Foodello is de online supermarkt die restpartijen voedingsproducten aanbiedt.

Het onderzoek brengt nog meer interessante uitkomsten naar boven.

Percentage van de Nederlandse consumenten dat bereid is te kopen na de THT-datum: 60,9%.
*29,7% volmondig ja
*31,2% ja
*26,1% misschien

Percentage van de Nederlandse consumenten dat bereid is online voeding te kopen om voedselverspilling te verminderen: 57%.

*18,1% zeer waarschijnlijk
*38,9% waarschijnlijk
*32,7% neutraal

Consument legt vaker noodvoorraad aan
Vooral Covid-19, maar zeker ook Oekraïne zijn twee recente crises die de bereidheid van de Nederlandse consument hebben doen toenemen om voedsel te kopen voor een eigen noodvoorraad.

Percentage van de Nederlandse consumenten dat koopt voor een noodvoorraad: 62%
13,8% geregeld
48,2% af en toe

Na THT-datum geen risico of kwaliteitsverlies
Producenten houden een zeer ruime ‘veilige marge’ aan bij het bepalen van de tenminste-houdbaar-tot-datum (THT-datum) voor hun producten. Ook producten met een THT-datum die net voorbij is of binnen afzienbare tijd, kunnen meestal nog zonder risico of verlies aan kwaliteit worden geconsumeerd.

Consument koopt ook na THT-datum
Vanwege de flink gestegen kosten als gevolg van de hoge inflatie is de Nederlandse consument nog prijsbewuster en actief op zoek naar acties, kortingen en voordeelaanbiedingen van voedselproducten. In verband hiermee is een ruime meerderheid bereid zogenoemde ‘droge voeding’ (niet gekoeld) te kopen waarvan de THT-datum voorbij is.

Top-vijf redenen om te kopen bij Foodello

Redenen die de Nederlandse consument aangeeft om bij Foodello online restproducten te kopen, zijn:
*89%: als producten worden verkocht met hoge kortingen
*86%: als de THT-data duidelijk zichtbaar zijn
*85%: als het goedkoper is dan in de supermarkt
*85%: als bestellen veilig en betrouwbaar is
*85%82%: als ik bijdraag aan het verminderen van voedselverspilling

Foodello verkoopt met kortingen tot 60% en is dus beduidend voordeliger dan de fysieke supermarkt. De THT-datum is aangegeven bij elk product.

Levering vindt in de meeste gevallen plaats 1-3 werkdagen na bestellen via PostNL. Thuis, op de dichtstbijzijnde afhaallocatie of een door de consument gekozen afhaallocatie. Er is uiteraard recht van retour en de Foodello-klantenservice biedt flexibele oplossingen.

Handboek bij kanker: gezonde leefgewoonten als medicijn tegen kanker

Handboekbijkanker 413-00d9230c71c7a1224e1dcec04c507c18

 

Binnenkort verschijnt het Handboek bij Kanker van William Cortvriendt. Dit nieuwe boek legt in begrijpelijke taal uit wat de evidenced based relatie is tussen kanker en leefstijl. Daarnaast is het een praktische handleiding voor mensen met kanker die, naast hun reguliere behandeling in het ziekenhuis, in overleg met hun oncoloog met leefstijl aanpassingen aan de slag willen gaan.Met behulp van een aantal prominente auteurs (Ines Von Rosenstiel, Koen de Jong, Aline Kruit, Bjarne Timonen, Carolien Hovenier en Fabio D’Agata, schreef William hiermee een vervolg op zijn eerdere boek Kankervrij (2020). 

Leefstijl zal kanker nooit genezen. Een gezonde leefstijl kan echter wel nieuwe kankergevallen voorkomen. Daarnaast verbetert een gezonde leefstijl het beloop, het herstel, de kwaliteit van leven en ook de prognose van kanker. Ondertussen is stoppen met roken en voldoende bewegen tijdens en na de kankerbehandeling redelijk gemeengoed geworden. Maar rondom alcoholgebruik, minder ongezond eten, gezond lichaamsgewicht en manieren van ontspannen valt nog een wereld te winnen.

In de grote kankerinstituten en ziekenhuizen is er een groeiende interesse om een leefstijlbehandeling te ontwikkelen voor kankerpatiënten. Juist met specifieke aandacht voor beweging, slaap, ontspanning en voeding. Veel mensen zijn er bijvoorbeeld niet van op de hoogte dat minder alcohol gebruiken niet alleen het herstel en de bijwerkingen na kanker positief kan beïnvloeden, maar ook het risico kan verkleinen dat de kanker ooit terugkomt. Ook voeding wordt in de oncologie steeds belangrijker, vaak in relatie met beweging.

Het Handboek bij Kanker gaat in de eerste hoofdstukken in op de hoofdlijnen van de nieuwste inzichten bij kanker. De overige hoofdstukken zijn gewijd aan wat je zelf kunt doen om, naast de behandeling in het ziekenhuis, aan de slag te gaan met leefstijladviezen die helpen om kanker beter te bestrijden. 

 

Over William Cortvriendt

William Cortvriendt(1956) is medicus met een veelzijdige loopbaan. Na het afronden van zijn artsenstudie vervulde hij bij verschillende medische organisaties internationale directiefuncties, werkte hij als consultant bij McKinsey & Company en werd een veelgevraagd adviseur door diverse bedrijven en overheden. Cortvriendt is tevens auteur van bestsellers over de relatie tussen leefstijl, gezondheid en ziekte.

 In 2016 schokte hij de medische wereld door in de zes miljoen keer bekeken televisieserie Hoe word ik 100 aan te tonen dat de voordelen van de door hem voorgestelde gezonde leefstijl niet alleen theoretisch zijn. Cortvriendt zorgde ervoor dat de deelnemers van de televisieserie – die allen leden aan ernstige gevolgen en complicaties van diverse chronische welvaartsziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten – binnen vijf maanden herstelden en zich weer gezond voelden. De veranderingen in leefstijl zorgden er bovendien voor dat de participanten in hoog tempo overgewicht verloren.

 

Het handboek bij kanker is te bestellen bij Uitgeverij Lucht  

23,99, artikelnummer: 978 94 92495 95 2

 

 

 

 

 

 

De melkveerevolutie – De lessen van de landbouwtransitie op Schiermonnikoog

De-melkveerevolutie_lr-668x1024

 

De melkveerevolutie
De lessen van de landbouwtransitie op Schiermonnikoog
Jan Willem Erisman & Koen van Wijk

 

Terwijl de stikstofcrisis Nederland in de greep houdt en de melkveehouderij onder het vergrootglas ligt, zetten de boeren van Schiermonnikoog een rigoureuze stap. Ze geven een derde van hun melkkoeien op om de stikstofdepositie op de omringende natuur te beperken.

De veehouders van Schiermonnikoog omarmen een natuurinclusieve bedrijfsvoering die de biodiversiteit moet verbeteren en zorgt voor een veerkrachtig ecologisch voedselsysteem. Om de krimp in productie te compenseren, produceren de boeren nu hun eigen kaasmerk ‘Van Schier, waarmee zij de eilander melk een lokaal gezicht geven.

De melkveerevolutie verhaalt over de transitie naar een duurzame landbouw en is bestemd voor boeren, ondernemers in de agrobusiness, landschapsspecialisten, bestuurders en beleidsontwikkelaars in heel Nederland. Het kabinet Rutte IV heeft 25 miljard uitgetrokken om de doelen voor stikstof, waterkwaliteit en klimaat te halen in 2030. Een groot deel daarvan gaat naar zogenaamde gebiedsprocessen waarvoor de ontwikkelingen op Schiermonnikoog als voorbeeld dienen.

Jan Willem Erisman is hoogleraar Milieu en Duurzaamheid bij het Centrum voor Milieuwetenschappen aan de Universiteit Leiden en was directeur van het Louis Bolk Instituut.

Koen van Wijk is freelance journalist, gespecialiseerd in de land- en tuinbouwsector.

De melkveerevolutie. De lessen van de landbouwtransitie op Schiermonnikoog

Noordboek | ISBN 978 90 5615 865 1 | paperback, 192 pagina’s | verkoopprijs € 22,50

Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met impact voedingskeuzes

 

 

 

Maaltijdbox Ekomenu biedt vanaf nu transparantie in de impact van de verschillende maaltijden. Bij bestellen en afrekenen staan niet alleen de kosten op de digitale kassabon, maar ook de impact op gezondheiden milieu. Bij het bestellen worden consumenten in staat gesteld om maaltijden te kiezen waarbij de hoeveelheid groenten, vitaliteit, CO2-uitstoot en waterverbruik volledig transparant wordt gemaakt. Ekomenu wil op deze manier mensen aansporen om meer groenten te eten en vaker te kiezen voor puur, plantaardig en biologisch. Zo wil Ekomenu klanten concreet aanmoedigen tot het bestellen van een avondmaal met 45% minder CO2-uitstoot dan de gemiddelde avondmaaltijd van 1690 gram uitstoot. Om hiermee bij te dragen aan het behalen van de Sustainable Development Goals voor 2030.

 

100 procent transparant
Klanten van Ekomenu hebben iedere week keuze uit 25 verschillende maaltijden. Gemiddeld bevatten de maaltijden van Ekomenu ruim 300 gram groenten, hetgeen bijdraagt aan een 20% verlaagd risico op ziekte, 45% minder CO2-uitstoot en 50% minder schaars waterverbruik. Elke maaltijd heeft een unieke foodprint. Jack Stroeken, CEO Ekomenu: “Natuurlijk zitten er ook maaltijden tussen met een minder positieve foodprint, zoals bijvoorbeeld recepten met rund- of kalfsvlees. Maar ook de impact tonen we. We willen 100% transparant zijn, zodat klanten zelf de impact van hun voedselkeuzes ervaren.”

Jack Stroeken: “Als wij goed willen zorgen voor onze planeet dan is het niet meer dan logisch dat we ons bewust moeten zijn wat de impact is van ons handelen. Weinig mensen weten dat voor de productie van een avocado bijna 200 liter water per 100 gram wordt gebruikt of dat de productie van één hamburger gelijk staat aan een ritje van ongeveer 16 kilometer in een personenauto of een maand lang zes minuten douchen.” 

“Met Ekomenu maken we dat vanaf nu inzichtelijk Voortaan kunnen mensen dus zelf bepalen wat de impact is van hun maaltijd. Daag jezelf uit en ga voor de laagste CO2-uitstoot of ga voor gerechten met de meeste groenten.”

 

Groente, vitaliteit, CO2-uitstoot en waterverbruik
De foodprint van Ekomenu bestaat uit vier pijlers: groenten, vitaliteit, CO2-uitstoot en waterverbruik.Ekomenu is een ‘Certified B Corporation’ en zet zich in om sociale en duurzaamheidskwesties op te lossen. Wat we eten heeft een gigantische impact op ons welzijn. In Europa zijn voedingsgerelateerde ziekten zoals obesitas, hart- en vaatziekten en kanker verantwoordelijk voor 70% van de sterfgevallen. Stroeken: “Voeding kan juist zoveel positiefs doen voor jouw gezondheid. Daarom geven we nu per pijler aan wat de impact is van jouw keuze en wat je misschien beter zou kunnen kiezen. Denk aan veel groenten, volkoren- en onbewerkte ingrediënten of een keer vaker vegetarisch. Door gezonder te eten win je gezonde levensjaren voor jezelf én voor toekomstige generaties.”
 
Groenteteller
Gemiddeld eten Nederlanders 131 gram groenten per dag. Dat is maar 52% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram. Ekomenu gaat voor 300 gram groenten per dag omdat je hiermee niet alleen tekorten voorkomt, maar ook nog eens extra gezondheidsvoordelen behaalt. Met de Groenteteller daagt Ekomenu klanten uit om elke week 2100 gram groenten te eten, volgens een duurzaam voedselpatroon. Dit betekent dat eetgedrag bijdraagt aan een positieve foodprint door een lage milieubelasting en een gezond leven voor jezelf en toekomstige generaties

Voor meer informatie: www.ekomenu.nl

Eid al-Fitr ofwel het Suikerfeest: ongeveer 1 miljoen Nederlanders vieren de feestelijke afsluiting van de Ramadan

 

Ramadan 13235_650437921652653_618686438_n

 

 

Afgelopen maandag werd Eid al-Fitr ofwel het Suikerfeest gevierd, de feestelijke afsluiting van de Ramadan, gevierd. Ongeveer 1  miljoen Nederlanders deden mee aan de feestdag.

Steeds meer winkels spelen in op het feest met artikelen, promotie en reclame-uitingen voor het feest.  Het gaat om een belangrijke gebeurtenis van het islamitische geloof waar iets meer dan 5 procent van de Nederlandse bevolking van 15 jaar deel van uitmaakt. In de grote steden is het percentage moslims hoger. Zo is in Amsterdam circa 13 procent van de inwoners moslim.

Iftar breekt het vasten

 

De Iftar is de maaltijd bij het breken van het vasten na zonsondergang tijdens Ramadan maar ook Slachtfeest. Deze maaltijd geeft het openbreken van het vasten aan en valt gelijk met het gebed Maghrib. Voor de moslim is dit het op één na laatste gebed van de dagelijkse vijf gebeden. 

Met Iftar wordt het vasten grotendeels verbroken met dadels en melk of anders water.

 

Wat kopen en eten moslims tijdens Ramadan?

 Wat kopen en eten moslims tijdens de Ramadanperiode? De meest ingekochte benodigdheden tijdens deze maanden zijn: dadels, veel meel waaronder allerlei soorten meel: tarwebloem, maïsmeel en griesmeel, maar tegenwoordig voor de jongere generatie die gezonder wil eten ook speltmeel, volkorenmeel en zelfs amandelmeel.  Ook staat er melk,olie, honing, fruit waarmee fruitsapjes worden gemaakt en gekookte eieren altijd op een iftartafel.

Verder komen er veel zelfgemaakte broodjes op tafel, gebakken van pitabroodjes tot stokbrood achtige broodjes gevuld met kip, gehakt of vissoorten. De batbot, een  broodje dat in de pan gebakken wordt, is het meest bekende broodje dat gevuld op tafel komt.

Pannenkoeken van allerlei deegwaren zoals gaatjes pannenkoeken ofwel baghrir, en andere bekende pannenkoeken die ook altijd op tafel staat komen zoals de msimen, een deeg van verschillende lagen.

 Soepen zijn standaard tijdens de iftar. Dat zijn allerlei varianten soep van beetje getrokken vleesbouillon met verschillende soorten groenten. Er is een dagelijkse variatie aan soep per keer. De bekendste soep heet Harira. Ook salades in vele variaties met allerlei groentes komen op tafel.

 

Zoetigheden

 

Honing is in deze maand een must, die vanwege alle zoetigheden die op tafel komen te staan waarvan 70 procent uit honing en 30 procent uit deeg bestaat. Bekende namen zijn de baklavas in allerlei varianten en vormen.

In Marokko het meest bekende is de chebikya, een koekje van deeg, honing, sesamzaadjes en gebakken in veel olie. Heerlijk maar niet echt gezond.

Dan zijn er nog bekende koekjes zoals briwat, een driehoekig koekje dat vaak gevuld wordt met een zoete amandelachtige vulling. 

De Iftar is de eerste maaltijd waarmee het vasten verbroken wordt en vaak nadat men het laatste gebed van de dag l’Isha  en het Taraweeh gebed – een gezamenlijk gebed in de moskee  alleen tijdens Ramadan – heeft gedaan. Dan keert men terug naar huis en veel gezinnen gaan dan aan de tajine van kip, vlees of vis of couscous en dergelijke maaltijden. Dat varieert per land per cultuur. 

 

Consumenten halen hun inkopen voor de iftar bij: 

  • Turkse kruidenierszaken (vaak alleen in grote steden te vinden) 
  • Marokkaanse kruidenierszaken (ook vaak in grotere steden) 
  • Tegenwoordig ook online kruidenierswinkel van Arabische afkomst voor zowel vlees, groente en alle benodigdheden 
  • De toko 
  • Halal slagerijen en groentezaken 
  • Markten ( in grote steden) 
  • De grotere supermarktketens als Lidl en Aldi voor tarwebloem en olie. 
  • Voorloper de laatste jaren waar de moslim ook blij mee is Albert Heijn.  Hier zijn vaak voorkomende producten tijdens de maand Ramadan te vinden in een mooi schap.
  • In grotere steden hebben veel locale pompshops kleinere pakketjes om van Iftar te genieten. Dat zijn dan broodjes, dadels en vaak een zoet broodje zoals een donut, koffiebroodje  en dergelijke.
  • Dit jaar hebben veel meer zaken op Ramadan hebben ingespeeld vooral online. Dat varieert van bol.com, Etos, schoonheidsspecialisten, massagecentrums enz enz, dit om consumenten aan te trekken voor Ramadan 
  • H&M heeft dit jaar zelfs voor het eerst kleding ontworpen en uitgebracht voor de moslimvrouw, vooral voor het Suikerfeest ofwel Eid.

 

 

Huizen versieren

Tijdens de maand van Ramadan versieren de laatste jaren steeds meer moslims hun huizen met maanverlichtingen, slingers en mooie kaarsen en dergelijke zaken. Denk aan kerstversieringen, maar nog in mindere mate. Dit wordt een steeds grotere hype.

In veel landen wordt zelfs een boompje in de vorm van een halve maan versierd met  verlichting en allerlei soorten  versiersels met verzen uit de Koran. 

 

La Eid: eetfestijn van soms drie dagen

 

Na Ramadan met de laatste dag vasten komt het Suikerfeest, La Eid. Dit is een hele  feestelijke dag, waar bij vaak nieuwe kleding wordt aangetrokken en alles wat erbij komt kijken om goed voor de dag te komen. Dit is een een dag waarbij iedereen elkaar gaat opzoeken met cadeautjes, koekjes en veel meer.

La Eid begint vaak met het gezamenlijke Eid-gebed in moskeeën of vanwege de grotere aantallen mensen soms zelfs buiten op voetbalvelden, grasvelden en dergelijke.

Daarna kan het eetfestijn beginnen: sommigen vieren La Eid een dag, soms zelfs twee dagen en in veel landen duurt het ook een derde dag. 

 

Meer Nederlandse bekeerlingen

Opvallend is dat er dit jaar, veel meer dan andere jaren, hier in Nederland bekeerlingen tot de islam zijn bijgekomen met een geheel Nederlandse afkomst. Hierbij speculeert men, uitgaande van het online zoeken, op studies tijdens grotere lockdowns vanwege corona. 

Veel zoektochten naar het innerlijke en belanden bij de islam. Vaak gaat het om een persoon of meerdere mensen uit een gezin of alleenstaanden, maar het gaat om het steeds toenemende aantal volledige gezinnen dat zich bekeert tot de islam.

Normative brengt gids waarmee bedrijven de uitstoot van hun waardeketen kunnen terugdringen

Normative-Application-simplified

Om bedrijven te helpen de CO2-uitstoot in hun waardeketen te verminderen, heeft Normative eengids uitgebracht: Enterprise Value Chain Carbon Emission Reduction: Six building blocks to measure and reduce value chain carbon emissions. Met deze gids kunnen grote bedrijven hun totale uitstoot meten en vervolgens verminderen. Dit helpt hen om te voldoen aan de huidige wetgeving en om concurrerend te blijven in de huidige markt.

 

Hoewel grote bedrijven verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van de koolstofuitstoot, komen zij er bij het analyseren van hun emissies vaak achter dat het grootste deel van hun uitstoot afkomstig is uit hun waardeketen. Volgens een CDP-rapport uit 2020 vindt 92% van de uitstoot van een gemiddeld bedrijf zijn oorsprong in de waardeketen.

 

De waardeketen van een bedrijf omvat enerzijds upstream-emissies vanuit de supply chain, oftewel de kleinere bedrijven die de diensten, producten en middelen leveren die in de eindproducten van het bedrijf worden verwerkt. Anderzijds zijn er downstream-emissies die voortvloeien uit het gebruik en weggooien van producten.

 

“We weten dat bedrijven graag het juiste willen doen en hun koolstofuitstoot willen verminderen. De uitstoot van de waardeketen is uiterst complex en bovendien moeilijk te meten en te verminderen. Bedrijven die hier wel in slagen, kunnen echter het grootste deel van hun totale CO2-uitstoot terugdringen. Met deze gids willen we het berekenen van de CO2-uitstoot toegankelijk maken voor bedrijven over de hele wereld”, aldus Kristian Rönn, CEO en mede-oprichter van Normative.

 

De gids biedt een stappenplan voor bedrijven waarmee ze de bedrijven in hun waardeketens kunnen betrekken bij het terugdringen van de CO2-uitstoot. Hierbij ligt de nadruk op praktische en pragmatische aspecten.

 

  1. Iedereen naar netto-nul krijgen. Kristian Rönn, mede-oprichter van Normative, legt uit hoe de waardeketen eruit ziet en waarom deze van cruciaal belang is om de klimaatdoelstellingen te bereiken.
  2. Het klimaatakkoord van Parijs. De verplichtingen volgens het klimaatakkoord van Parijs, hoe de koolstofuitstoot wordt gemeten, en waarom de uitstoot van de waardeketen belangrijk is.
  3. Waarom nu? Hoe vermindering van de CO2-uitstoot in de waardeketen bedrijven helpt vooruitgang te boeken op het gebied van klimaatverandering, te voldoen aan regelgeving en druk van stakeholders, en klanten en werknemers aan te trekken.
  4. Aan de slag. De belangrijkste stappen om te beginnen zijn:

            1) Steun zoeken.

            2) Meten.

            3) Plannen.

            4) Opvolgen.

  1. Leveranciers mobiliseren. Een praktische stap-voor-stap gids.
  2. De belangrijkste conclusies. Een samenvatting.

 

In het meest recente IPCC-rapport staat dat – tenzij er in alle sectoren direct drastische maatregelen worden genomen om de uitstoot te verminderen – het onmogelijk zal zijn om de opwarming van de aarde tot 1,5 graden Celsius te beperken.

 

Het rapporteren en terugdringen van emissies biedt bedrijven niet alleen een zakelijke kans, maar het is ook nog eens wettelijk vastgelegd. In de EU zijn grote bedrijven volgens de Non-Financial Directive Reporting (NFDR)-wetgeving verplicht hun emissies te meten en daarover te rapporteren. De NFDR wordt binnenkort vervangen door de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die strengere normen stelt en van toepassing is op bijna vijf keer zo veel bedrijven. Bovendien moeten financiële partijen op grond van de Sustainable Finance Disclosure Regulation (SFDR) rapporteren over de emissies die hun investeringen met zich meebrengen. 

 

“We hebben deze gids samengesteld om bedrijven te helpen hun waardeketen in te schakelen en concrete actie te ondernemen. Als ze dat doen, helpen ze niet alleen bij de strijd tegen klimaatverandering, maar voorkomen ze ook greenwashing, blijven ze compliant en behouden ze hun concurrentiepositie”, voegt Kristian Rönn toe.

 

Normative is ‘s werelds eerste rekenmodel voor koolstofuitstoot en helpt bedrijven hun volledige klimaatvoetafdruk te berekenen en hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het bedrijf streeft ernaar om het inconsistente, dure en arbeidsintensieve proces van koolstofcalculatie te standaardiseren. Dit wordt steeds belangrijker voor bedrijven omdat lokale landen en de EU steeds meer nadruk leggen op duurzame doelstellingen. De software van Normative automatiseert emissieberekeningen door alle transacties en facturen te analyseren. Daarnaast biedt de software inzichten en richtlijnen voor bedrijven over hoe ze netto-nul kunnen bereiken.

 

De gids kan hier worden gedownload.

 Over Normative

Normative is ‘s werelds eerste rekenmodel voor koolstofuitstoot en helpt bedrijven hun volledige klimaatvoetafdruk te berekenen en hun uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het bedrijf werd in 2014 mede opgericht door Kristian Rönn om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen. Normative zet een nieuwe standaard in wetenschappelijke nauwkeurigheid voor de berekening van de uitstoot, ondersteund door zijn marktleidende database van uitstootgegevens. Het bedrijf, met het hoofdkantoor in Stockholm, heeft honderden klanten en werkt samen met toonaangevende organisaties op het gebied van klimaatverandering, waaronder de VN, om bruikbare informatie over duurzaamheid te leveren. normative.io

 

 

Shell brengt vegan assortiment

Shell vegan sc_vega_2_maart_2022_stoepbordposter_70x100cm (1)

 

 

 

Shell brengt nieuwe vegan producten voor een vegan lunch of tussendoortje. Het assortiment vegetarisch en veganistisch bestaat uit onder andere een focaccia avocado, broodje vega bal en satébroodje, broodje dubbel ei, satebroodje en vega balletjes met saus.

Deze producten worden standaard toegevoegd aan de vegan menukaart. Shell heeft al het broodje roomkaas, broodje hummus en het kaasbroodje in het standaardassortiment.

De producten zijn verkrijgbaar bij de shops in deli2go, deliby Shell en Shell Café locaties. Shell gaat een groot gedeelte van het assortiment vast opnemen, al kan het assortiment per vestiging verschillen.

 

Thema-aanbod aanvullend

 

Enkele andere producten waaronder empanada, vegan appelkruimelcake met pecan en de kokos-caramel cappuccino  maken deel uit van het thema-aanbod dat Shell iedere drie maanden vernieuwt. Eerdere thema’s waren Hollandse Helden en Happy Holidays.

 Shell wil met het thema-aanbod variatie bieden en de consument verrassen.

‘’Bakerstreet startte met het concept bij Shell als aanvullend assortiment op het standaard assortiment dat we bij Shell aanbieden’’, vertelt Jacqueline Snippe. Zij is senior category manager van Bakerstreet, de partner in bakery die samenwerkt met Shell.

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2022 Ria Besseling