Agrifoodclicks

Food and Friends start na stoppen Jamie magazine

logo_faf

Food and Friends is na het stoppen van Jamie magazine gestart als online foodplatform voor hobbykoks. De website wil gaan fungeren als een community voor foodies met recepten, hotspots en nieuwe foodinitiatieven.

Food and Friends blijft gerechten delen van Jamie Oliver, maar brengt ook content van chefs, kookboekenauteurs en foodlovers. Het platform wordt overwegend bezocht door vrouwen tussen 25 en 55 jaar. Zij zijn op zoek naar inspiratie en snelle en eenvoudige ideeën en willen meer weten over ingrediënten en producten. Ze zien koken als hobby en zoeken naar bijzondere producten in foodspeciaalzaken en op markten en events.

Groot bereik

Het platform start met de abonnees voor de nieuwsbrief en de social mediavolgers van Jamie met een groot bereik. De nieuwsbrief telt 24.500 abonnees (2x p/m), de website trekt 150.000 unieke bezoekers p/m en 400.000 pageviews p/m, Op Facebook heeft het platform  21.250 volgers en op Instagram  18.200 volgers.

Foodandfriends.nl  heeft een aantal mogelijkheden voor adverteerders, maar staat ook open voor andere samenwerkingen.

Vital Formula 99 met biologische agf versterkt immuunsysteem

 

 

Nederlandse lancering voedingssupplement met 114 ingrediënten

Vital Formula 99 is een innovatieve immuunsysteemversterker gemaakt uit biologische groenten en fruit. Het voedingssupplement met 114 ingrediënten is vanaf nu verkrijgbaar.

Vital Formula 99, dat wordt gebruikt voor het verbeteren van de menselijke weerstand, onderscheidt zich qua smaak en werking en kan worden ingezet bij verschillende klachten.

Het  is een oplospoeder voor het aanmaken van een vloeistof (water of frisdrank naar keuze) als voedingssupplement met vezelstoffen, vitamines, enzymen, Q10, aminozuren, secundaire plantenstoffen, kruiden, algen, specerijen, fruit, groenten, antioxidanten, sporenelementen, mineralen en vetzuren.

Vital Formula 99 11880422_1051692234842937_7102929429341011884_n

“In deze moderne tijd krijgen we nauwelijks binnen wat ons lichaam nodig heeft. Vital Formula 99 vult deze tekorten aan en maakt dit supplement  uniek in samenstelling en uniek op de markt van gezondheidsproducten. Het  werkt op het niveau van de lichaamscellen dus aan de basis van ons immuunsysteem”, zegt Nico Mul, directeur Vital Nederland.

“Vital Formula 99 wordt in Duitsland geproduceerd onder ISO gecertificeerde omstandigheden waarbij wordt gewerkt volgens de kwaliteitszorgsystemen HACCP en GMP, zoals die ook gelden voor de farmaceutische industrie. Hiermee is de hoogwaardigheid van het product en de voedselveiligheid gewaarborgd. Vital wordt door veel gebruikers aangeraden als product om meer energie te verkrijgen en gezonder door het leven te gaan.”

Deze week geeft Nico Mul op bijeenkomsten meer informatie over dit product.  

De presentaties zijn vrij toegankelijk en worden gehouden op de volgende data:

Donderdag 21 juni om 14.00 uur

Vrijdag 22 juni om 20.00 uur

Zaterdag 23 juni om 14.00 uur

Zondag 24 juni om 14.00 uur

Maandag 25 juni om 14.00 uur en om 20.00 uur

 

Adres:

Loondermolen 25, 5612 MH Eindhoven.

Aanmelden kan door een mail te sturen naar nico@a-a.nl.

 

Informatie https://www.vital-formula99.com

HMSHost International boekt 19 procent meer omzet

HMSHost International, wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers, heeft de omzet het afgelopen jaar met 19 procent zien groeien tot €512 miljoen. In 2016 bedroeg de omzet nog €437 miljoen.

In Nederland is HMSHost actief op 80 locaties op luchthaven Schiphol en exploiteert het bedrijf horecaformules op 17 Nederlandse stations, 4 locaties op Rotterdam-Den Haag Airport, 7 locaties in Designer Outlet Roermond en 3 locaties in Hoog Catharijne in Utrecht.

 HMS OmzetPretAMangerUtrechtCS 2e34ce21-c0dc-4edf-88a2-556918609bd7

Luchthavens, winkelcentra en outletcentra: meer omzet

In Nederland steeg de omzet van 174 miljoen naar 212 miljoen, een toename van 21,4 procent. De omzet van de 80 horecalocaties op Schiphol steeg met dubbele cijfers harder dan de 7,7 procent groei van het aantal passagiers. Recent startte HMSHost International op de E-pier van Schiphol samen met Deliveroo als pilot een maaltijdbezorgservice voor reizigers die zitten te wachten bij de gate.

De omzet op de 7 horecalocaties in het Outletcentrum Roermond nam zo sterk toe dat de werkgelegenheid hier in 2017 groeide van 150 naar 250 arbeidsplaatsen.

De stijgende lijn zet zich ook in het eerste kwartaal van 2018 voort. De eerste drie maanden steeg de omzet van HMSHost International van 141 miljoen naar 168 miljoen euro, een stijging van 19,2 procent.

Op 42 vliegvelden en 21 treinstations

HMSHost International (9.957 werknemers, waarvan 3.611 in Nederland) is de afgelopen vijftig jaar is uitgegroeid tot wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers. Wereldwijd is HMSHost International,  onderdeel van het Italiaanse beursgenoteerde bedrijf Autogrill, actief op 42 vliegvelden en 21 treinstations.

In Nederland voert HMSHost International eigen merken en daarnaast exploiteert het bedrijf franchiseformules als Starbucks en Burger King. Ook de exploitatie van de La Place-vestigingen op Schiphol en NS-stations is in handen van HMSHost.

HMSHost International haalde afgelopen jaar drie formules naar de ‘stadskamer’ van het sterk groeiende Utrechtse Hoog Catharijne: LEON, Comptoir Libanais (Libanese keuken) en The Burger Federation.

In maart van dit jaar opende de eerste vestiging van het Britse duurzame sandwichconcern Pret A Manger eveneens nabij het grootste NS-knooppunt van Nederland. HMSHost International exploiteert de vestiging in Utrecht. Recent startte HMSHost International op de E-pier van Schiphol samen met Deliveroo als pilot een maaltijdbezorgservice voor reizigers die zitten te wachten bij de gate.

De drie P’s van consumentengedrag
“Veranderend consumentengedrag zien we in de drie P’s”, aldus Walter Seib, CEO van HMSHost International. “Personalisatie van eten, mensen willen bijvoorbeeld hun eigen sandwich kunnen maken. Premiumsation, het upgraden van eten: de consument stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit. En als derde (mobiliteit) Portability: reizigers willen hun eten in toenemende mate kunnen meenemen.”

Groei in winkelcentra

HMSHost, traditioneel sterk op luchthavens en treinstations, slaat haar vleugels in rap tempo uit naar andere locaties met hoge bezoekersaantallen zoals outletcentra en grote winkelcentra.

Seib: “We zullen altijd onze focus houden op grote verkeersknooppunten. Onze kracht is met name dat we heel goed zijn in het runnen van locaties waar veel piekmomenten zijn. Op luchthavens en stations heb je veel te maken met piekmomenten en zeer uiteenlopende wensen van reizigers: de één komt voor z’n ontbijt, de ander voor z’n lunch en de volgende voor zijn diner. Op luchthavens als Schiphol hebben we te maken met zeven piekmomenten: de eetmomenten van de reizigers. Onze hele operatie van personeel, logistiek en verkoop is daarop ingericht. In dat opzicht niet te vergelijken met het runnen van bijvoorbeeld een brasserie in een stadscentrum”.

Groeimotor Zuidoost-Azië

Ook internationaal zet HMSHost International stappen. Zo is Zuidoost-Azië één van de grote groeimotors van het concern. HMSHost exploiteert inmiddels 8 horecalocaties op Beijing International Airport. Behalve op luchthavens is HMSHost International haar succesformules

Ook in grote winkelcentra in China rolt HMSHost haar formules uit. In mei openden acht locaties in een van de nieuwe winkelcentra in de miljoenenstad Shanghai.

China, India, Indonesië en Vietnam laten ‘on-Westerse’ groeicijfers zien. In India exploiteert HMSHost International nu 72 horecalocaties. In Vietnam werd in 2013 gestart met 20 locaties, momenteel zijn het er 79. Het aantal werknemers van HMSHost International steeg met 31,4 procent in 2017.

Over HMSHost International

HMSHost is wereldleider in het creëren van winkel- en dinerervaringen op reislocaties en is onderdeel van de Autogrill Group, leverancier van voedsel-, drank- en winkeldiensten voor mensen die onderweg zijn.

HMSHost bedient internationale merken en concepten op meer dan 100 vliegvelden over de hele wereld. Via de HMSHost International divisie heeft de onderneming eet- en drinkgelegenheden op meer dan 42 vliegvelden in Europa, het Midden-Oosten, Azië en de Stille Oceaan (Pacific).

Bierbostel drank vult ontbijt aan

Bierbostel, het bestanddeel dat overblijft na het brouwproces, wordt al verwerkt in bierbostelbrood en broodjes. Nu worden deze voedzame broodproducten bij het ontbijt aangevuld met een vezelrijke drank op basis van de graanrestanten.   

Ontbijtdrank Canvas ABInBev Pictures canvasx

De ontbijtdrank, Canvas – in vijf varianten Original, Cocoa, Latte, Matcha en Chai – is sinds kort verkrijgbaar in een pilot aan de oostkust van de Verenigde Staten en zal op termijn ook in Europa op de markt komen.

Elk flesje van de duurzame plantaardige granendrank bevat 11 gram voedingsvezels, 8 gram plantaardige proteïnen, essentiële vetten, smaakvolle ingrediënten en staat voor 39 procent van de dagelijks aanbevolen waarde aan voedingsvezels, zegt Jorge Gil-Martinez. Hij is biochemisch specialist en uitvinder van de technologie in het Global Innovaton & Technology Center in Leuven van brouwerijconcern AB InBev. Hier richt een team zich – na Canvas als eerste commerciële innovatie van graanresten – op het ontwikkelen van een reeks andere producten op basis van de resten graan die na het brouwen overblijven.

Tijdens het brouwproces worden de suikers uit het graan benut voor het bier, terwijl de resten van het graan nog veel proteïnen en vezels bevatten. Dit gaat nu voor het overgrote deel als bierbostel naar landbouwbedrijven waar het als diervoeding dient. Een klein deel wordt als afval afgevoerd. Wereldwijd gaat het om 30 miljoen ton graanresten. Dit is een reststroom van forse omvang die prima voor duurzame herverwerking en minder graanverspilling kan worden ingezet, te beginnen met de vezelrijke ontbijtdrank.

Ook bij het internationale brouwerijconcern AB InBev gaat het om een grote reststroom. Hier blijft wereldwijd jaarlijks 1 miljoen ton droge reststroom over na het brouwproces. De brouwerij die  als grootste bierbrouwer ter wereld merken als Hertog Jan, Dommelsch, Oranjeboom, Leffe, Hoegaarden, Jupiler en Hertog Jan op de markt brengt, wil minder graan verspillen en dit bierbostel in een speciale unit bij de brouwerijlocaties in de toekomst opnieuw gebruiken.

Door deze technologie op termijn op industriële schaal toe te passen in Europa verwacht de brouwer bovendien ieder jaar5000 ton CO2 te kunnen besparen.

Het Global Innovaton & Technology Center in Leuven ontwikkelde een fermentatieproces om de voedingswaarde van de graanresten stabiel te houden en een innovatie om de nutritionele waarden van plantaardige stoffen uit de restanten te halen zodat het menselijk darmstelsel ze kan opnemen.

Inzetten op circulaire economie

De brouwerketen zegt de eerste te zijn die graanresten uit het bedrijfsproces opnieuw inzet als basis voor nieuwe hoogwaardige en natuurlijke voedingsproducten. De nieuwe technologie opent internationaal enorme mogelijkheden. De restanten met hoge aandelen proteïnen en vezels zijn geschikt voor talloze toepassingen in de voedingsindustrie.

AB InBev investeert met de innovatie in duurzame oplossingen en zet tevens in op de circulaire economie. Het project past in de nieuwe Globale Duurzaamheidsdoelstellingen 2025 die AB InBev dit voorjaar lanceerde.

“Terwijl er tonnen aan ongebruikte voedzame graanresten in onze brouwerijen liggen, zal de wereldwijde vraag naar voedsel drastisch stijgen tegen 2050, voor naar schatting 9 miljard mensen”.

“Bij AB InBev willen we die twee feiten samenbrengen. Onze nieuwe technologie maakt het mogelijk om honderdduizenden proteïnen en vezels uit graanresten te behouden en hun nutritionele waarden in te zetten voor menselijke consumptie. Dat kan ook 75 procent CO2-vermindering genereren, aangezien deze plantaardige voedingsstoffen via circulaire economie veel duurzamer zijn dan traditionele voedingsbronnen zoals vlees”, zegt Jorge Gil-Martinez.

Zoet doet het goed in de winkelstraat

 

Zoet doet het goed in de winkelstraat. Formules met chocolade, taarten en ander lekkers trekken massaal klanten die de hele dag door in zijn voor een verwenmoment.

 

Nederland is in voor zoet. Dat de tijd rijp is bewijst de hernieuwde start van Dunkin’ Donuts. Dit voorjaar opende de Amerikaanse formule aan de Nieuwendijk en de Damstraat in  Amsterdam en onlangs begonnen winkels in de Beethovenstraat, Leidsestraat en Warmoesstraat. Rotterdam en Utrecht zijn op korte termijn aan de beurt. Over vijf jaar moeten er dan zo’n 25 vestigingen in ons land zijn. Dunkin’ Donuts heeft verder plannen voor shop-in-shops in Media Markt en Praxis. Ook shops in tankstations, ziekenhuizen en scholen zijn in beeld.

Eind jaren negentig was de donutsformule ook in Nederland actief. Toen kwam het tot vijf vestigingen, maar deze verdwenen na enkele jaren weer uit het straatbeeld. De consument is veranderd: streetfood en on the go consumptie zijn gewoon, de  Nederlander is een echte koffiedrinker en bij dit moment past een donut of ander zoets.

Dunkin’ Donuts serveert donuts, bagels, muffins en croissants, broodjes en koffie en thee. De winkels in Amsterdam verkopen donuts met een Hollandse twist zoals een donut met een Hollandse koekjessmaak en donuts met namen van Hollandse iconen als Delfts Blauw, De Tulp en De Molen. De versgebakken producten komen uit de eigen bakkerij bij de Amsterdam Arena, goed voor een dagelijkse capaciteit van 150.000 donuts.

Dunkin donuts shutterstock_499364677

Amba Daoud BV is de franchisehouder die de formule in Nederland verder gaat uitrollen. Deze organisatie van horecaondernemer Roberto Fava en financier Nabil Besali maakt deel uit van de Kiro groep. Dit horecabedrijf heeft in de Amsterdamse binnenstad Ice Bakery ijssalons, Bakery Cafe’s, restaurants en Nutellawinkels. De formules verkopen meer ijs en toonbanken vol wafels, muffins, crepes, poffertjes, cakes, minicakes, cupcakes, taartjes en koeken, bereid of gevuld met chocoladepasta van Nutella en Duo Penotti.

Het Amerikaanse Dunkin’ Donuts, opgericht in 1950, telt inmiddels meer dan 12.200 winkels in 45 landen wereldwijd. In Europa zijn er 240 te vinden.

Ma Bella Cakery: verbreed naar horeca  

 

Ma Bella Cakery begon in mei aan haar derde vestiging in winkelcentrum Stadshart in Amstelveen. Deze kleurig ingerichte taartbeleveniswinkel presenteert handgemaakte taarten, zoete en hartige producten en dagvers brood voor ontbijt, lunch en high tea.

De twee andere winkels van Ma Bella Cakery zijn te vinden aan het IJ in Amsterdam en in het centrum van Almere waar het concept ruim een jaar geleden opende. De formule van Monique Trinh, als familiebedrijf gestart in Almere, zoekt naar uitbreiding. Het concept verbreedde van taartenwinkel met high tea party’s naar horeca. De handgemaakte taarten, cupcakes en cakepops voor gelegenheden en voor de winkels worden in de productielocatie in Almere dagelijks gemaakt door een team patisseriebakkers.

Ma Bella Cakery 19095321_1698817456796585_1785315902527252208_o

 

 Chocolate Company: verdere uitrol

 

Chocolate Company bouwt aan een verdere uitrol van de franchiseformule. De chocoladewinkel met horeca startte begin mei haar dertiende locatie aan de Haarlemmerstraat in Leiden. “De eerstvolgende Chocolate Compay Cafe opent op Eindhoven CS. Daarna volgen locaties in Rotterdam, Zwolle, Amsterdam, Tilburg en een drietal andere steden waar we ons nu op oriënteren. De focus ligt voorlopig op Nederland”, vertelt Alexander de Ronde Bresser, Sweet Retail Director van Chocolate Company Cafe. In Duitsland zijn Chocolate Company Cafés in Aken en Bremen.

Chocolate Company12888580_1725061531050852_3084201249783887568_o 

Voor zomer en winter

De franchiseformule brengt meer dan vijftig smaken chocolademelk die de klant in het café kan drinken maar ook kan meenemen. Warme chocolademelk met de gewenste smaak maakt hij zelf met de Hotchocspoon, voor de zomer zijn er koude chocoladeproducten als de Coldchoc. De variatie in het assortiment ambachtelijke chocoladeproducten is ook terug te zien in taarten, high tea, dips, spreads, truffels, bonbons en dergelijke.

Chocolate Company begon in 2004 in Aken in de chocoladefabriek van voormalig kok Toussaint Claessens en Mirjam Schroeder. Toussaint ontwikkelde de Hotchocspoon, chocolade in diverse smaken aan een lepel om er chocolademelk mee te maken. Het bedrijf begon met een eerste winkel in Maastricht en opende in 2009 een productielocatie in Kerkrade. De chocoladeproducten worden verkocht via het eigen retailbedrijf Chocolate Company Cafés, al dan niet in franchisevorm, en gaan de hele wereld over.

 


Quetzal: chocolade in de hoofdrol

 

Ook Quetzal zet chocolade in de hoofdrol. De chocoladebar opent deze zomer drie nieuwe locaties. Een dezer dagen start een vestiging aan de Houtstraat in Nijmegen, die aan het Philadelphiapad in Almere staat ook gepland voor deze maand  en op 1 augustus gaat Arnhem van start.

 Quetzal Balie Bob choq 4 Quetzal (1)

De eerste Nederlandse Quetzal Chocoladebar opende vorig najaar in Amersfoort. De franchiseformule brengt producten van diverse chocoladesoorten. De menukaart vermeldt bijna honderd soorten chocolademelk, maar ook chocolademilkshakes, ijs en fruit met chocolade, brownies, wafels, flensjes en andere chocoladeproducten.

 

De chocolade en aanverwante producten worden in de chocoladebars van Quetzal ambachtelijk en duurzaam gemaakt van grondstoffen van Belgische chocoladeleveranciers. De formule brengt maandelijks een specialiteit als actie van de maand. Populair is de High Choq, een chocoladearrangement voor twee personen. De bars van Quetzal staan volledig in het teken van chocolade. De formule waarvan Robert Hoenderdos master franchisegever is, combineert geuren, smaken, kleuren en klanken die op elkaar zijn afgestemd.

Quetzal wil dit jaar uitbreiden naar rond tien vestigingen in onder meer  Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Den Bosch, Leiden, Hoofddorp en Maastricht. De doelstelling is om jaarlijks vijf vestigingen te openen. Het van oorsprong Belgische concept kent al chocoladebars in Leuven en Antwerpen en in Chemnitz en Leipzig in Duitsland.

 

 

Nederlandse retail scoort in PLMA Salute to Excellence Awards

PLMA2018x

Nederlandse retailers scoren dit jaar met 14 winnende producten bij de PLMA International Salute to Excellence Awards. Vorig jaar waren dit slechts twee Awards. De Awards die private labelinnovatie, kwaliteit en prijs-kwaliteitverhouding in de retailsector weergeven, worden uitgereikt tijdens de private labelbeurs PLMA die op 29 en 30 mei plaatsvindt in RAI Exhibition Center in Amsterdam.

A.S. Watson-Kruidvat en Albert Heijn voeren de lijst aan met ieder vier Awards. AS. Watson won een Award in voeding voor Choquise Coffee en Cookie Milk Chocolate en drie Awards in non-food voor Ultradent Mouthwash, Skin Science Derma Sensitive Serum en Kruidvat CBD Cannabidiol Druppels.

Albert Heijn won met AH Tortelloni Ricotta di Bufala e Limone en drie Awards voor wijnen in de categorie Rioja en Côtes du Rhône.
Spar Holding BV won met Spar Held Rauwkostsalade Quinoa Amandel en Spar Echt Dichtbij Tomatenketchup met Specerijen.

Etos kreeg een Award voor Etos Lichaam Serum Witte Thee & Rijst en Etos doucheschuim Rosema ry. Aldi Nederland en Hema wonnen ieder een Award in
de categorieën Nieuwe Wereld Rode Wijnen en Frans Wit.

Dit jaar wonnen ruim 120 internationale producten van 51 retailers een van de PLMA International Salute to Excellence Awards. De winnende producten in de categorie food, dranken, huishoudelijk en gezondheid en schoonheid werden geselecteerd uit meer dan 430 producten van 76 retailers uit 26 landen. Ook werden er 300 wijnen van 39 retailers beoordeeld.

Brian Sharoff, voorzitter van PLMA over de deelnemende retailers en hun winnende producten: “Als je terugkijkt en je realiseert dat private label
in het verleden vaak goedkoop en van lage kwaliteit was, maar tegenwoordig innovatie en de beste kwaliteit vertegenwoordigt, is het heel bemoedigend om te zien hoe ver retailers zijn gekomen in de presentatie van hun eigen merken.”

Klik voor een volledige lijst van alle retailwinnaars op Salute2018 en WineSalute2018.

7 & 8 juni 2018: Sustainable Foods Summit Europe Amsterdam

SFS EU NEW

Op 7 & 8 juni a.s. vindt in Amsterdam de 10de Sustainable Foods Summit plaats. Op de bijeenkomst komen de laatste ontwikkelngen in gezondheidsimpact, duurzame ingrediënten en groene marketing naar voren.

Awards

Ditmaal worden voor het eerst Awards in diverse categorieën uitgereikt. De winnaars en runner-up worden op 7 juni bekend gemaakt tijdens de Sustainable Food Awards receptie, georganiseerd door Ecovia Intelligence. Deze vindt plaats in het Mövenpick Hotel Amsterdam Stadscentrum. Informatie: www.sfawards.com

In de categorie New Sustainable Product Award staan als finalisten het Nederlandse SeaMore met I Sea Bacon Meat Substitute, Chocolero Energy Drink (Belgie), Coop Switzerland Insect-Based Food Products en Bogawantalawa Tea Estates Uncompensated Carbon Neutral Teas (Sri Lanka)

De Award in deze categorie wordt toegekend aan een nieuw voedingsproduct of drank met enkele belangrijke duurzaamheidsaspecten in termen van milieueffecten en /of sociaal verschil. Het product moeten in de afgelopen twee jaar zijn gelanceerd en de duurzaamheidsaspecten moeten duidelijk worden vermeld.

De Sustainable Packaging Award gaat naar Eosta Natural Branding (Nederland), Coop Switzerland Multi-Bag of naar Sirane Earthpouch (UK).

Deze Award is voor een nieuw verpakkingsconcept dat een lage milieu footprint heeft met  ontwerp en/of materialen. De verpakking moet in de afgelopen twee jaar zijn ontwikkeld en gelanceerd en momenteel worden gebruikt voor voeding en dranken.

 Informatie en aanmelden:  www.sustainablefoodssummit.com

Ramadan en Suikerfeest laten afzet pieken

Ramadan 13235_650437921652653_618686438_n

De ramadan die deze week begon, betekent een jaarlijkse piek in de afzet voor supermarkten en retailers. Moslims wereldwijd houden zich dan bezig met de jaarlijkse onthouding en bezinning, maar besteden tegelijkertijd meer aan eten en drinken.

De piek houdt aan tot en met het Suikerfeest halverwege volgende maand. Dan vieren moslims drie dagen lang de afsluiting van de ramadan en staan de tafels vol met uitbundige maaltijden met veel zoetigheid. Ook feestelijke kleding en cadeaus  gaan dan grif langs de kassa.

Turkse en Marokkaanse Nederlanders geven tijdens de ramadan en het Suikerfeest ruim veertig procent meer uit aan boodschappen. Moslims geven dan gemiddeld ruim 55 euro extra uit aan eten en drinken. Artikelen als bulgur, dadels, vijgen, olijven, luxe vlees, zoet baklava gebak, dadels, Turks fruit, koekjes en snoepjes gaan deze komende weken massaal langs de kassa.

Moslims besteden dan ook veel aan kleding en cadeaus voor familiebezoek. De afgelopen vijf jaar werd per keer gemiddeld ruim 95 euro aan kleding en 73 euro aan cadeaus gekocht, blijkt uit onderzoek van Motivaction vorig jaar onder ruim zesduizend respondenten.

De ramadan en het Suikerfeest worden gevierd door een groot deel van de wereldwijd 1,6 miljard moslims. In Nederland is momenteel ruim 1 miljoen van de 17 miljoen Nederlanders moslim en aantal neemt dit toe tot 1,5 miljoen moslims in 2050, verwacht het CBS.

Die groeiende moslimbevolking in ons land heeft gemiddeld steeds meer te besteden. Voor de meeste moslims van Marokkaanse en Turkse afkomst is de islam met halal maaltijden en producten onderdeel van hun dagelijkse leefpatroon. Zo’n 94 procent van de Marokkanen eet dagelijks halal voeding, bij de Turken is dat 80 procent.

Kwaliteit wordt belangrijker

Omdat de halal consument kritischer en bewuster wordt en stil staat bij ingrediënten en herkomst van producten, zet hij kwaliteit vaker voorop bij de aankoop. Kwaliteit geldt – zeker bij jonge moslim consumenten – steeds sterker ook voor andere facetten van het dagelijks leven.

Halal moet halal zijn

Die jonge generatie moslims zoekt halal producten waarvan hij zeker weet dat ze inderdaad halal zijn.
Halal, in het Arabisch toegestaan, bepaalt in belangrijke mate de dagelijkse levensstijl van een moslim: hoe voeding wordt geproduceerd, bereid en gegeten, maar ook kleding, de omgang met geld, vakanties etcetera. Wereldwijd heeft de halalmarkt een marktwaarde van meer dan € 500 miljard en een groei van 10 tot 20 procent per jaar.

In Europa kopen halal consumenten gezamenlijk voor circa € 90 miljard aan halal voeding. Een brede kansrijke groeimarkt voor meer doelgroepen dan alleen moslims, waarbij de voedingsindustrie zich bewust moet zijn van het belang om bij de productie de voedselvoorschriften aan te houden. De consument wil de garantie dat halalproducten ook werkelijk halal zijn. Halal voeding moet door de hele keten heen eerlijk en gezond worden geproduceerd en zijn gecertificeerd.

Halal is gezond leven

Gezond leven en eten is de basis van halal. Voeding die volgens halal eisen is geproduceerd, wordt gezien als eerlijk, gezond en natuurlijk. Dit is de reden waarom ook meer Nederlandse niet-moslim klanten belangstelling voor halal producten als  vleesproducten, snacks en maaltijden.

In etnische supermarkten van bijvoorbeeld Tanger hebben veel productassortimenten het halal keurmerk. De multiculturele supermarkt voor de allochtone consument trekt klanten met een eigen aankoopdrag. Zij kopen vaker, besteden daar meer tijd aan, hebben een voorkeur voor A-merken en voor biologische producten.

Tanger Markt wekt tevens de interesse van klanten met een niet-moslim achtergrond. De winkels brengen etnische producten met directe import uit onder andere Marokko, Turkije, Suriname en Azië en profiteren van de groeiende populariteit van wereldkeukens. En dan spelen ook de scherpe prijzen een rol. De formule, gevestigd in grote steden, opende in april in Leiden haar elfde vestiging in Nederland. De keten heeft in totaal veertien winkels waarvan drie in Antwerpen.

Jumbo opent vierde Foodmarkt in Leidsche Rijn

Jumbo opende in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn de vierde  Foodmarkt. De winkel is met 3500 vierkante meter de grootste supermarkt van de regio Utrecht. In de winkel kunnen klanten inspiratie opdoen voor lekker en gezond eten. Chef-koks en versspecialisten bereiden verse gerechten in de wereldkeukens van La Place en er is keuze uit ruim 20.000 producten. Klanten kunnen de vers bereide maaltijden meenemen of ter plaatse eten in het FoodCafé.

In de nieuwe winkel komen elementen van La Place en Jumbo samen. Bestaande concepten van Jumbo Foodmarkt zijn aangevuld met vers bereid Mexicaans streetfood, Aziatische poké bowls en verse kokosnoten. De supermarkt heeft de grootste groente- en fruitafdeling van het land en brengt verse seizoens- en streekproducten uit onder meer het Groene Hart. Ook kunnen klanten er terecht voor producten uit de eigen La Place bakkerij zoals vers brood  chocolade, worstenbroodjes,  muffins en gebakjes. Leidsche Rijn is na Breda, Amsterdam en Veghel de vierde Foodmarkt van Jumbo.

Utrecht Leidsche Rijn Opening Jumbo FoodMarket Leidsche Rijn

 

Vivera lanceert plantaardige biefstuk

26191b87e2496479204e920ff4a2145e854e205f

Producent van vleesvervangers Vivera levert de eerste 100 procent plantaardige biefstuk ter wereld aan de 400 winkels van de Britse supermarktketen Tesco. Binnenkort volgen Nederlandse supermarkten en vanaf de tweede helft van dit jaar ligt de biefstuk ook in Duitse, Franse en Italiaanse winkels.

Vivera in Holten – met een weekproductie van meer dan 1 miljoen vleesvervangende producten een van de drie grootste producenten in Europa – verwacht dit jaar nog miljoenen biefstukken te produceren. De vleesvervangers zijn in 23 Europese landen en bij zo’n 25.000 supermarkten verkrijgbaar.

De biefstuk, gemaakt van alleen plantaardige ingrediënten als tarwe en soja, is geschikt voor vegetariërs, veganisten en flexitariërs. Gert Jan Gombert van Vivera: “Een grote groep vegetariërs, veganisten en flexitariërs heeft al vele jaren enorme interesse in een dergelijk product. Met de doorbraak van grootschalige productie kan een grote groep consumenten genieten van dit zeer smaakvolle plantaardige product. De geur, smaak en bite zijn nauwelijks te onderscheiden van echte biefstuk en wij zijn ervan overtuigd dat het in een grote behoefte voorziet. Het is van groot belang dat we minder vlees eten, zowel voor onze eigen gezondheid, dierenwelzijn en voor onze planeet. Innovatieve en hoogwaardige plantaardige producten kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren.’

Vivera voegt het nieuwe product toe aan het assortiment Plantaardig waarin al Falafel, Gehakt, Bean Burger en een Zigeuner Schnitzel te vinden zijn. De producent in Holten  brengt sinds 1990 een assortiment vegetarische en plantaardige maaltijdcomponenten in de segmenten Vegetarisch, Lupine en Biologisch.

De focus van Vivera ligt op het realiseren van een productassortiment dat voor het eind van dit jaar voor 100 procent uit plantaardige producten bestaat. Het assortiment omvat ruim 40 vleesvervangende producten die zijn samengesteld uit onder meer tarwe, soja, erwten, mais, rijst en groenten.

Vivera is Founding Member van de Green Protein Alliance en mede-oprichter van Het Planeet (Platform Duurzame Eiwitten). Beide organisaties stimuleren de eiwittransitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Dit is beter voor mens, dier en milieu en levert nieuwe marktkansen op voor alle partijen in de keten. Het bedrijf heeft tevens met de Dutch Tofu Company een geavanceerde productiefaciliteit voor tofu in Europa.

Grootschalig plantaardig produceren wordt de toekomst

De ontwikkeling van plantaardige biefstuk past in het innoveren van gezonde en kwalitatief hoogwaardige vleesvervangende producten. Grootschalig plantaardig produceren wordt de toekomst; de interesse van consumenten in gezondere en duurzamere voeding neemt in grote delen van Europa sterk toe. Zo eet inmiddels tweederde van de Nederlanders een dag of meer per week geen vlees meer.

Volgens de FAO (Food and Agriculture Organization van de VN) zal de wereldconsumptie bij onveranderd beleid verdubbelen in 2050. De productie van plantaardige voeding biedt voordelen als gevolg van een veel lagere milieubelasting en druk op schaarse hulpmiddelen als landbouwgrond en water.

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling