Agrifoodclicks

Team Agro NL wil gezamenlijke pr & promotie voor boeren en tuinders

Team Agro NL 28168786_2065927083654190_1603394728913975377_n

Team Agro NL is een nieuw landbouwbreed collectief van boeren en tuinders uit alle sectoren in de agrarische sector. Doel van de stichting is samenwerken in pr en promotie voor alle boeren en tuinders. De koepel is momenteel bezig met het opzetten van een jaarplan.

Team Agro NL wil het boerenantwoord zijn op de negatieve beeldvorming over Nederlandse boeren en tuinders in de media, politiek en maatschappij. Begin dit jaar werd de stichting opgericht door een groep boeren en boerinnen en agrarisch communicatiespecialist Caroline van der Plas. Het bestuur bestaat verder uit Geertjan Kloosterboer (melkveehouder in Deventer), Jolanda Kieftenbeld (pluimveehoudster uit Haarle), Henny Verhoeven (melkveehoudster uit Keldonk) en Tom Dekker (schapenhouder uit Nijeveen).

Steun vanuit sector

Boeren, tuinders en bedrijfsleven uit heel Nederland steunen het initiatief. Ze hebben inmiddels bijna 20.000 euro gestort op de rekening van Team Agro NL. Het geld wordt gebruikt voor de promotie en pr-activiteiten die Team Agro NL dit jaar samen met bestaande pr-initiatieven wil uitvoeren.

Team Agro NL roept alle ruim 50.000 boeren in Nederland op om 50 euro te storten. Met een jaarlijkse campagnekas van 2,5 miljoen euro kan de gehele land- en tuinbouwsector serieus werk maken van bijvoorbeeld promotiecampagnes, voorlichting, het bundelen van bestaande lespakketten of nieuwe lespakketten laten maken en gezamenlijke open dagen.

Pr & promotie bundelen voor alle boeren en tuinders

“Team Agro NL is een uniek initiatief en is niet te vergelijken met bestaande inspanningen voor pr en promotie voor de Nederlandse land- en tuibouw. Team Agro NL is namelijk een collectief van boeren en tuinders uit alle sectoren in de agrarische sector en is daarom uniek in zijn soort. Bestaande initiatieven communiceren voor elk hun eigen achterban, of hun eigen sector. Team Agro NL kent geen schotten tussen type boeren, wel of geen lid van belangenbehartigers, type sectoren, etcetera’, vertelt  Caroline van der Plas.

Team Agro NL wil pr en promotie voor alle boeren en tuinders uit alle sectoren. ‘Wij willen alle bestaande pr-initiatieven met elkaar laten samenwerken en de krachten met elkaar te bundelen. Wij willen dat acties, promoties, voorlichting en communicatie op en met elkaar wordt afgestemd’, vertelt Caroline.

‘Nu wordt er versnipperd gecommuniceerd waardoor de boodschap ook versnipperd bij de burgers aankomt. Alleen als wij net als de natuur-, milieu- en dierenorganisaties een pact sluiten en met elkaar samenwerken kunnen we ons geluid veel groter en effectiever communiceren met media en maatschappij.’

‘Let wel: Team Agro NL is geen nieuwe belangenbehartiger à la LTO. Team Agro NL is de koepel waarin iedereen met elkaar samenwerkt. Wij willen fungeren als de regisseur die alle bestaande en goede communicatie- en pr-initiatieven samenbrengt en met elkaar laat samenwerken.”

De nieuwe koepel is momenteel bezig met het opzetten van een jaarplan waarin alle sectoren worden meegenomen. Concrete plannen zijn er nog niet. De afgelopen maanden werden met name gebruikt voor de opbouwfase en het informeren van boeren en tuinders en bestaande pr-initiatieven over de plannen. Ook zijn er infobijeenkomsten in het land georganiseerd. De komende tijd is Team Agro NL aanwezig op geplande bijeenkomsten van bijvoorbeeld studiegroepen of ALV’s van organisaties om presentaties te houden over de missie.

Informatie:  www.teamagro.nl 

Vis en sla kweken in milieuvriendelijk schoon water

Reinigen met waterenergie

H2OTechnics CDome IMG_6631

Viskweek en slateelt in schoon water dat via trillingen milieuvriendelijk is gereinigd. Het is een van de kansrijke toekomstige toepassingen in agrifood van de C-Dome. H2O Technics ontwikkelde deze innovatieve boei om water op een milieuvriendelijke manier te ontdoen van bacteriën, algen, biofouling, parasieten en ziekteverwekkers.

Het bedrijf behoorde met de innovatie tot een van de zes categoriefinalisten Agri & Food van Rabo Duurzame Innovatieprijs die in maart werd uitgereikt. Er deden in totaal 350 inzendingen mee aan de competitie.

Het systeem wordt op dit moment ingezet bij zalmkwekerijen in Noorwegen, Australië, Ierland, Schotlanden Chili. De innovatie is eveneens geschikt voor andere vormen van viskweek, aquacultuur en aquafarming en toepassingen in de agrarische sector wereldwijd waar teeltbedrijven te maken hebben met waterverontreiniging.

Ook voor procesindustrie

Ook voor de procesindustrie van onder meer de agrifoodsector waar koelwater moet worden gereinigd, is de boei een oplossing. H2OTechnics test nu in eigen land in aquaponics.

De inzet van de boei leidt bij de zalmkwekerijen waar H2OTechnics heeft geleverd  tot een snellere groei en betere gezondheid van de vis. De kwekerijen kunnen bovendien de inzet van chemische middelen achterwege laten.

Reinigen met waterenergie

De C-Dome is een boei uitgerust met zeer krachtige resonatoren met een gemiddelde frequentie van 40kHz en de unieke sterkte van 110 dB en een besturingssysteem. Deze zorgt in het water voor het opwekken van ultrasone geluidsgolven op wisselende frequenties en sterktes. Dit gebeurt via titaniumkoppen gekoppeld aan kabels en elektronicakasten boven water.

Het opwekken van die geluidsgolven door de resonators leidt tot het principe van Nano cavitatie. De techniek produceert ruim 40.000 trillingen per seconde die mechanische energie in het water omzetten in kinetische energie. De pulsen zijn vele malen sterker dan bij traditionele systemen. Het resultaat is Nano cavitatie op grote schaal tot 55 meter in zout water en 40 meter in zoet water. De Nano cavitatie is microscopisch klein, maar ruim honderd keer krachtiger dan ultrasound alleen.

Het verschijnsel veroorzaakt na snelle drukverlaging en vervolgens weer verhoging een implosie van moleculen in het bewegende water. Hierdoor ontstaan kleine sterke waterstraaltjes en vacuümbellen. De energie van die straaltjes en bellen die in het water aanwezig zijn, zorgt ervoor dat ongewenste ziekteverwekkers, bacteriën, algen, biofouling en parasieten niet verder kunnen groeien en uit het water worden verwijderd. Deze bestaande geluidsgolventechnologie krijgt nu met de C-Dome haar eerste unieke wereldwijde praktijktoepassing.

 

 

Afsluitdijk Wadden Center geopend

WaddenCenterAfsuitdijk 27503449_171007260200850_7671895202054991622_o 

Eind maart is het Afsluitdijk Wadden Center geopend. Bezoekers krijgen in dit nieuwe informatiecentrum aan de Afsluitdijk in Kornwerderzand gelegenheid om kennis te maken met de ontwikkelingen op het gebied van vismigratie, onderwaternatuur en het effect van de Vismigratierivier. Dit is het gat in de Afsluitdijk dat in de komende jaren wordt aangebracht om vis van zoet naar zout water te laten migreren.

Het Afsluitdijk Wadden Center geeft bezoekers een interactieve beleving over Unesco Werelderfgoed Waddenzee, de Vismigratierivier, het IJsselmeergebied en de waterbouwkundige en andere vernieuwende projecten die hier de komende jaren worden gerealiseerd in samenwerking met De Nieuwe Afsluitdijk.

Meer informatie: www.afsluitdijkwaddencenter.nl

FSSC 22000 versie 4 voedselveiligheidsnorm kreeg wijzingen

 

Vanaf januari 2018 zullen alle FSSC audits volgens de FSSC versie 4 verlopen, meldt DNV GL. FSSC 22000 versie 4 heeft ten opzichte van versie3 diverse wijzigingen ingevoerd om het systeem te verbeteren. De nieuwe versie is tot stand gekomen in samenwerking met onder meer de industrie, certificerende instanties, accreditatie-instellingen en overheden. Het verbetertraject nam in totaal veertien maanden in beslag.

DNV GL {86b5d4a0-0ea7-4ae5-b3f7-0e9960708144}_FSSC_22000_versie_4.1_Eloqua

De nieuwe norm is pragmatischer en werd gewijzigd in

1) Het uitvoeren van onaangekondigde audits: Dit is geen optie meer, maar een verplichting. Tenminste één van de audits in drie jaar zal onaangekondigd verlopen.  2) Er is meer aandacht voor Food Fraud, de preventie van opzettelijke productbesmetting. 3) De scope van de FSSC 22000 norm is uitgebreid. Naast FSSC 22000  varianten Food, Feed en Packaging, komt er ook een FSSC 22000 variant voor transport en opslag en horeca en detailhandel. 

De FSSC 22000 schema wordt door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aanvaard. Dit betekent dat de certificatieregeling voldoet aan de criteria en wordt vermeld op de website www.ketenborging.nl. Deze acceptatie is een belangrijke stap voorwaarts in de publiek-private samenwerking en afstemming binnen de Nederlandse voedingsindustrie.

In haar toezicht op individuele bedrijven in de levensmiddelensector houdt de NVWA rekening met het feit of een organisatie al dan niet is gecertificeerd door een voedselveiligheidsschema dat voldoet aan de NVWA criteria. Dit resulteert voor gecertificeeerde bedrijven, bijvoorbeeld volgens de FSSC 22000, in aangepast of verminderd NVWA toezicht. Meer over de acceptatie door de NVWA is te lezen op de website van de FSSC 22000.

Meer weten over de wijzigingen? Download de gratis whitepaper  FSSC 22000 versie 4.1: wat is er veranderd?

Meer informatie over FSSC 22000 certificering viaFSSC 22000 – Food en het certificatietraject.

FSSC 22000 – Packaging

 

Biologische sector groeide in 2017 met 7%

Bio ass AGF afdeling 1 - gimsel

 

De biologische sector groeide vorig jaar met 7 procent, een procent meer dan verwacht. De toename kwam name van handel en verwerking. In totaal nam het aantal biologische bedrijven geregistreerd bij Skal Biocontrole met 420 toe. Met de groeiende vraag naar biologische producten is er volop ruimte voor meer biologische boeren in Nederland. 

 

In de landbouw zijn er steeds meer nieuwe instromers, vooral bij de varkenshouders, melkveehouders en (glas)tuinbouw. 

In Zuid-Nederland is de ontwikkeling hoopvol. De drie zuidelijke provincies hebben tot nu toe het laagste percentage biologisch areaal. In Noord-Brabant en Limburg groeide het areaal in omschakeling in 2017 hard ten opzichte van 2016. In Noord-Brabant was in 2016 131 hectare in omschakeling, in 2017 groeide dat naar 642 hectare. In Limburg was het 54 hectare en was in 2017 256 hectare in omschakeling. Zeeland heeft in 2017 een nhaalslag gemaakt in areaal in omschakeling (van 35 naar 263 hectare).  

Weliswaar groeide het aantal biologische landbouwbedrijven met 164 en nam het areaal  toe met 7.751 ha, maar verdere groei in de biologische landbouw is hard nodig om aan de sterk groeiende vraag te voldoen. 

 

Rol van provincies

Bionext, ketenorganisatie voor de biologische sector, ziet een prominente rol voor provincies als het gaat om het stimuleren van biologische landbouw. Manager Miriam van Bree licht toe: “Onze verwachting  is dat de vraag naar biologische producten in 2018 met bijna 10 % groeit en dat de biologische landbouw in 2018 met 5 % groeit. Er is dus volop ruimte in de markt voor nieuwe biologische boeren.

De provincies kunnen bijvoorbeeld omschakelprojecten organiseren. Groningen en Limburg hebben op dit moment zo’n biologisch promotieprogramma. Boeren kunnen hierbij via een introductiecursus kennismaken met biologisch, in een keukentafelgesprek met een expert doorpraten over financiële en bedrijfsmatige aspecten. In Limburg kunnen omschakelaars al hun vragen kwijt bij ‘boerenbuddies’:  een ervaren bio-boer fungeert hierbij als vraagbaak. Andere provincies kunnen deze aanpak zo overnemen.”

 

 

Data supply chain wordt data community

GS1 Congres: Correcte productdata is ‘the new oil’

De data supply chain die nu nog loopt van toeleverancier naar producent en via de retailer naar de consument gaat in de zeer nabije toekomst flink veranderen. “Van een data supply chain gaan we naar een data community: een centrale verzameling data waar iedere partij uit kan putten wat voor hem van belang is.

Bovendien zullen die data in de toekomst steeds vaker gecombineerd gaan worden met data, zoals sensordata. Een voorbeeld is een handzame scanner (SCiO)  waarmee levensmiddelen uitgelezen kunnen worden op de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten. De nieuwe mogelijkheden, roepen de vraag op: hoe gaan we in die toekomst met het delen van data om?

Dit zei Koos van der Meij, Business developer Data and ICT in Agri-Food van de Wageningen Universiteit tijdens de sectorsessie levensmiddelen en drogisterij op het GS1 congres.

Koos van der Meij GS1-Congres-201871

Retail heeft steeds meer data nodig

 Naast data voor een goede supply chain maakt retail ook op andere wijze gebruik van productinformatie. “Dé klant bestaat niet”, stelt Tim Hehenkamp, Directeur Data en Analyse van Jumbo Supermarkten. “En daarom zijn data nodig om winkels aan te sturen. Retailers zijn door schaalgrootte steeds verder van de consument af komen te staan, terwijl ook de consument zelf laat meer verscheidenheid zien in zijn shopping-gedrag.”

Omdat de consument ook steeds beter is geïnformeerd verwacht hij ook beter door de sector in zijn informatiebehoefte te worden voorzien. Hehenkamp roemt de website van Tesco, waar de consument kan zoeken op voor hem belangrijke termen, als ‘gluten’ of ‘paleo’. Zo’n functie werkt natuurlijk alleen als de producten zijn gekoppeld aan de juiste productdata. 

Jumbo, dat opereert met vier winkelformats (Jumbo, Foodmarkt, City en La Place) en online actief is, wil de consument dichter naar zich toehalen. “Voor een optimale service geldt: met incorrecte data loopt de machine vast.”

Bagels & Beans lanceert BroccoliBrie

Bagels&Bean BrocBrieBurgerB918-d1f545cf02140fa56f6ac6ad9030e844

Bagels & Beans lanceerde de BroccolBrie. De burger heeft een vulling van broccoli en linzen en wordt geserveerd op een bagel met brie, tomaat en een pestomayonaise.Het recept voor de tijdelijke bagelspecial werd ontwikkeld door &moshik, het sterrenrestaurant van topchef Moshik Roth.

Het is na Tomeato Burger de tweede vleesvrije burger die Bagels & Beans van &samhoud food brengt. Ronald Bakker, medeoprichter van Bagels & Beans: ‘Die hebben we al een tijdje niet meer op de kaart staan, maar onze gasten vragen er nog geregeld naar. Ik verwacht dat de BroccolBrie net zo’n succes wordt.’

Inspireren om meer groente te eten

De broccoliburger is ontwikkeld door Moshik Roth, het creatieve brein achter &samhoud food en een chef-kok met twee Michelinsterren. Moshik wil mensen inspireren om meer groente te eten: ‘Slechts twee procent van de Nederlanders komt aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente. Daarom maken we het gemakkelijker en aantrekkelijker om verantwoord te kiezen met lekkere en verrassende producten van groente.’

 

Visbedrijf achter John West steunt strijd tegen spookvistuig

Spookvistuig 3

 

De Thai Union Group, een van de grootste visbedrijven ter wereld, sluit zich aan bij de strijd tegen rondzwervend vistuig. Het bedrijf verbindt zich aan het Global Ghost Gear Initiative, een initiatief van World Animal Protection om de spookvistuigcrisis aan te pakken. In Nederland is het bedrijf vooral bekend van John West, het merk voor visconserven.

 “De stap van het wereldwijd opererende bedrijf is enorm belangrijk in het aanpakken van spookvistuig”, zegt Karin Bilo van World Animal Protection: “Rondzwervend vistuig is één van de grootste bedreigingen voor zeedieren. Het is essentieel dat leidende bedrijven zoals Thai Union Group de handen ineenslaan met overheden en hulporganisaties, om het ecosysteem te verbeteren en zo de gezondheid van mens en dier te bevorderen.”

 Uit een recent rapport van World Animal Protection (voorheen WSPA) blijkt dat spookvistuig een enorme, wereldwijde impact heeft. Jaarlijks eindigt minstens 640.000 ton vistuig in de oceanen – terwijl dit materiaal wel 600 jaar in zee blijft rondspoken voordat het is afgebroken. Honderdduizenden dieren, zoals zeeschildpadden, walvissen, zeehonden en vogels, worden jaarlijks gedood door verstrikking, verdrinking of uitputting als gevolg van spookvistuig. Daarnaast raken ondiepe koraalriffen beschadigd, zetten afnemende visbestanden de voedselzekerheid onder druk en lopen scheepvaart en visserij risico’s wanneer zij zwervend vistuig tegenkomen.

World Animal Protection hoopt dat meer bedrijven het voorbeeld volgen. Karin Bilo: “Thai Union speelt een sleutelrol in de wereldwijde visindustrie en heeft daarmee veel invloed, maar ook een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wij kijken uit naar een goede samenwerking en hopen dat meer bedrijven hun verantwoordelijkheid gaan nemen. Toetreden tot de GGGI is een mooie eerste stap.”

 

Verpakkingsbeurs Empack 2018 lanceert nieuwe initiatieven

Empack 2497-6dfaeb082e0ac7683714992d45c6bf41

De verpakkingsbeurs Empack die plaatsvindt in Jaarbeurs Utrecht op 10, 11 en 12 april 2018, lanceert drie nieuwe initiatieven: Recycle Straat, live verpakkingstesten en een Machine demotour. Deze initiatieven sluiten aan bij de vier hoofdthema’s van de 2018 editie: Food Safety, Recycling, Materialen en Agile Manufacturing. De beurs krijgt tevens innovatieroutes op basis van deze hoofdthema’s.

De zestiende editie van Empack draait om innoveren, interactie en ontwikkelen. Om die reden heeft de beurs nieuwe elementen. In hal 2 wordt voor de eerste keer een Recycle Straat ingericht. Hier staan verschillende exposanten die hun inbreng hebben in het recyclingproces. Er is tevens een kennistheater waar Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) op donderdag 12 april een paneldiscussie over recycling houdt.

Route met machinedemonstraties

Empack heeft voor het eerst een begeleide demotour langs de gehele keten. De bezoeker krijgt zo een duidelijk beeld van de complete verpakkingsindustrie. De grootste spelers presenteren hun verpakkingsmachines en leggen daarbij uit wat hun onderscheidende kenmerken en de mogelijkheden van de machines zijn. De demotour geeft inzicht van processing tot doseren en van traysealen, kartonneren en etiketteren tot inspectie en palletiseren. Ook sorteren komt aan bod om de keten circulair te maken.

 Live verpakkingstesten

 Op Empack krijgen bezoekers die geïnteresseerd zijn in export de mogelijkheid om van dichtbij mee te maken wat een verpakking moet doorstaan tijdens zijn reis naar het buitenland. Zo staat er een Repeated Rotational droptester waar de hele dag kleine pakketjes in vallen.

Tot op heden voert men een vrachtwagen simulatietest uit met een éénrichting shaker. De verwachting is dat er binnen nu en vijf jaar getest gaat worden met de zes DOF shaker techniek.Op de beurs zijn verschillende verpakkingstesten te zien die de bezoeker ook zelf kan ervaren.

De verpakkingsvakbeurs Empack op 10, 11 en 12 april 2018 vindt gelijktijdig plaats met Packaging Innovations, marketing & design event voor verpakkingen en display.

 Meer informatie: www.empack.nl

Tilda Basmati rijst voegt 11 nieuwe smaakvarianten toe

Tilda-Brown-Basmati-_-QuinoaTilda-Coconut-steamed-BasmatiTilda-Pure-Basmati-_-Wild-Rice

Tilda voegt elf nieuwe smaakvarianten van de Basmati rijst uit de Himalaya  toe aan haar assortiment. Het gaat onder meer om de Pandan Jasmine rijst, Long Grain rijst en de Everyday rijst. Ook zijn er nieuwe smaken van de Tilda steamed Basmati zoals de Tilda Egg Fried steamed Basmati,  kant-en-klare gestoomde Basmati rijst met roerei en erwten.

 

Verder is er  een mix van de Pure & Brown Basmati, een mix van Pure Basmati & Wild Rice en Tilda Pandan Jasmine Rice met een specifiek aroma.

De Tilda Long Grain Rice, favoriet in de Creoolse en Cajun keuken, is lekker in combinatie met chili con carne of spareribs.

Beginnende rijstkokers gaan aan de slag met de Tilda Everyday Rice, voor de  gemakskokers is er de Tilda Pure Basmati cook in bag en de Tilda Easy Cook Long Grain Rice ideaal.

Voor de bewuste rijstliefhebber is er naast de Tilda Brown Basmati rijst en de Brown steamed Basmati.nu de Tilda Brown Basmati & Quinoa in een droge en een steamed variant, lekker in een salade of  met veel groenten.

Gerechten uit de Aziatische keuken vinden de nieuwe Tilda Coconut steamed Basmati is op smaak gebracht met verse kokos. Lekker met een Thaise curry, tijgergarnalen en groenten. Ook met Tilda Egg Fried steamed Basmati bereid je gemakkelijk Aziatische gerechten.

Met de magnetron zijn de kant-en-klare gestoomde Basmati rijst varianten binnen twee minuten klaar voor gebruik. Of roerbak de gestoomde rijst vier minuten in de pan met olie en andere ingrediënten.

 

Over Tilda

Tilda bracht meer dan 40 jaar geleden Basmati rijst naar Europa. Inmiddels is Tilda rijst in meer dan 50 landen verkrijgbaar. De rijst wordt zorgvuldig geselecteerd aan de voet van de Himalaya, de enige plek op aarde waar Basmati rijst kan worden geteeld. Het karakter ligt in het unieke aroma. Zo hebben de lange slanke korrels een delicate textuur.

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling