Agrifoodclicks

Boek over De Vegetarische Slager

Hoe Jaap Korteweg zijn voedselrevolutie ontketende: van idealistische droom naar wereldsucces

 Op 5 maart verschijnt bij Xander Uitgevers De Vegetarische Slager. Het boek dat is  geschreven door Jeroen Siebelink vertelt hoe Jaap Korteweg zijn voedselrevolutie ontketende: van idealistische droom naar wereldsucces.

De vegetarische slager_2D

Jaap Korteweg (1962) is negende akkerbouwer en oprichter van De Vegetarische Slager. Als boer zag hij van dichtbij hoe zijn grote liefde voor vlees ten koste ging van dier, mens en planeet. Hij is ervan overtuigd dat plantaardige vleesopvolgers, die in smaak en beet niet te onderscheiden zijn van dierlijk vlees, het houden van dieren overbodig maken en het leven op aarde redden. Hoe? Gewoon, door de grootste slager van de wereld te worden.

Samen met marketingman en politicus Niko Koffeman, die hij bij toeval ontmoette op een camping, begon hij de slagerij uit zijn dromen. Zijn plantaardige vlees is de toekomst en wordt inmiddels in tientallen landen verkocht.

Jaap Korteweg, slagerszoon en boer uit het Brabantse Zevenbergen: nuchter en bescheiden, maar ook ambitieus en eigenwijs. Iemand die blind is voor beren op de weg, maar zijn kansen altijd scherp ziet. Een eenvoudige man met een niet zo eenvoudige droom: mensen vegetarisch vlees laten eten. Lékker vlees; kip, biefstukken, rookworst – alles waar hij zelf als vleesliefhebber zo van houdt – maar dan zonder dat er een dier aan te pas komt.

Schrijver en onderzoeksjournalist Jeroen Siebelink neemt de lezer mee op het avontuur van een groepje pioniers dat zich, gesterkt door de missie van Jaap, elke dag inzet voor een wereld zonder dierlijk vlees.

De Vegetarische Slager 368 pagina’s | ISBN 9789401611923 | Prijs € 21,99

xanderuitgevers.nl

24 en 25 juni 2020, Amsterdam Free From Functional & Health Ingredients

Free From Functional & Health Ingredients Expo vindt dit jaar met haar achtste editie plaats in Amsterdam.  Het vakevenement  voor (bio-) retail, foodservice, catering en industrie belicht de vijf grootste en snelst ontwikkelende product categorieën:

  1. Free From: Met 97% van consumenten die free from producten kopen is het een kansrijke markt.  
  2. Vegan: Ongeveer de helft van de exposanten op FFFHI zijn vegan fabrikanten of producenten. Een hotspot voor de grootste Europese inkopers die voorop willen lopen met de laatste plant-based innovaties.
  3. Natural/Organic: een groeiende markt met een omzet van 36,3 miljard in Europa.
  4. Functional: Gezonde voeding is een sterk item op de maatschappelijke en politieke kalender, deze markt zal naar verwachting groeien tot een omzet van 275,7 miljard in 2025.
  5. Ingredients: De wereldwijde waarde van deze voedingsingrediëntenmarkt zal toenemen tot  74 miljard in 2023.

FreeFrom logo-2020-amsterdam

Het evenement heeft vijf sprekerspodia, gerichte programma’s, bijdragen van trendwatchers en food professionals. FFFHI biedt bezoekers kans tot het bijwonen van seminars over de laatste ontwikkelingen, trendvoorspellingen, marktanalyses en inzichten van koplopers in de markt.

De diverse netwerk mogelijkheden, zoals international matchmaking en Meet The Expert Roundtables, maken FFFHI tot het platform voor strategische en commerciële samenwerkingen. Met producten van meer dan 350 exposanten, verwacht het evenement zo’n 6000 hoog kwalitatieve bezoekers uit meer dan 63 landen .

De voorregistratie begint op maandag 10 februari. Gratis early bird tickets zijn beschikbaar t/m 22 mei, daarna zullen de tickets online en op locatie €30,- bedragen.

Meer informatie: www.freefromfoodexpo.com

 

Health Food Wall nu ook in Amsterdam UMC, locatie AMC

Healthfoodwall_standardstudio6

 

Health Food Wall is nu ook te vinden op het Voetenplein, locatie AMC van Amsterdam UMC. De muur met gekoelde vakken met daarin maaltijden en salades biedt werknemers, gasten en bezoekers 24/7 een gezonde keuze. De automaat en het assortiment van Health Food Wall zijn geschikt voor werknemers van het ziekenhuis die gezond willen eten maar weinig tijd hebben of die onregelmatige diensten draaien.  

Health Food Wall


Het bedrijf Health Food Wall is ontstaan uit een behoefte aan een snelle en gemakkelijke maaltijd die ook gezond is. Daarnaast wil oprichtster Anouk Snelders met haar producten bijdragen aan de gezondheid en het bewustzijn van klanten, een positieve impact hebben op het milieu en het dierenwelzijn ondersteunen.

Op dit moment zijn er Health Food Walls te vinden op Schiphol Plaza en in de RAI. Met de opening in Amsterdam UMC, locatie AMC start Health Wall dit jaar een verdere uitbreiding van de  gezonde snackmuur  in diverse branches zoals kantoren, campussen en tankstations.

Banabar: snackreep met bio banaan

Banabar 

Banabar is een snackreep die als basis gedroogde biologische banaan heeft. Het product, ontwikkeld door voedseltechnoloog Marco Mega van start up Foodspace, kent twee varianten: de Banabar Cacao & Hazelnut en Goji & Chia. Dit jaar komen er nieuwe smaken op de markt.

Banabar heeft een sociale missie. Van de opbrengst gaat een procent naar een project van biologische bananenboeren in Ecuador.

De snackrepen zijn te bestellen via www.banabar.com

De nieuwste snacks zijn vegan en gezond

Ondernemers signaleren de trend, de vraag is nog niet overal

De traditionele snacks blijven populair op de menukaart van de shop, maar de nieuwste snacks zijn vegan en gezond. De trend is niet te missen, want de hele foodmarkt beweegt naar plantaardig, meestal gekoppeld aan duurzaam en bewust. Ondernemers in petrol signaleren de trend, de vraag is nog niet overal. Tankstations maken voorzichtig ruimte voor plantaardige alternatieven. Vegan wordt een blijvertje.

Dicht bij originele vleesvariant

Van Geloven brengt Mora vegetarische kroket, bitterbal, kipkorn en frikandel

Van Geloven introduceerde begin vorig jaar een range vegetarische producten in zowel foodservice als retail. Onder het merk Mora is samen met De Vegetarische Slager de vegetarische kipkorn, de vegetarische Draadjesvleesch kroket voor frituur en oven en de vega bitterbal gelanceerd. “Het zijn stuk voor stuk producten die niet te onderscheiden zijn van de originele vleessnack. Met deze producten bewijst Van Geloven dat vegetarisch snacken niet alleen bewust, maar ook heel erg lekker kan zijn”, vertelt Jan-Willem ter Veer, key account manager out of home. “De vegetarische frikandel wordt deze maand op de Horecava aan deze range toegevoegd. De vegetarische snack is gemaakt van soja- en tarwe eiwit, kippeneiwit, plantaardige vezels en de bekende frikandelkruiden.”

“Van Geloven ontwikkelt alle vegetarische snacks van Mora samen met de Vegetarische Slager. Het eindresultaat zit qua uiterlijk, smaak en structuur heel dicht bij de originele vleesvariant. Voor ons het uitgangspunt van al onze vegetarische snacks.“

Grote doelgroep voor vegan

Vegetarische food producten worden steeds vaker aangeboden binnen petrol, ziet Ter Veer. “Vegetarische snacks op basis van vleesvervangers zijn echter nog nauwelijks verkrijgbaar. Meestal blijft dit beperkt tot een kaassoufflé of een vegetarische bamischijf. Grenzen aan het aantal te voeren snacks, beperkte ruimte in de warmhoudkast en twijfels of er wel vraag naar is zijn de meest voorkomende redenen om geen vegetarisch snackassortiment aan te bieden.”

“Een gemiste kans: de potentiële doelgroep van vegetarische snacks is namelijk zeer omvangrijk en omvat niet alleen vegetariërs, maar ook flexitariërs en zelfs vleesliefhebbers”, stelt Jan Willem ter Veer. “Kortom: potentie genoeg voor vegetarische snacks in petrol. De uitdaging is om de consument te bereiken en in de shop te verleiden om deze lekkere vegetarische snacks te proberen.”

 

Vegan en feiten

Dit zijn enkele feiten over vegan:

- in Nederland zijn ruim 750.000 personen vegetariër

- 2/3 van alle Nederlanders claimt flexitariër te zijn en eet om die reden af en toe bewust geen vlees*

- de meest genoemde motivatie voor het consumeren van vegetarische producten zijn dierenwelzijn, milieu & vleesconsumptie*

- er is een groeiende groep consumenten die wel van snacks houden/hielden maar geen of veel minder vlees willen eten*

- bijna een jaar na introductie heeft Mora met de vegetarische snacks ruim een 0,5 miljoen van alle Nederlandse huishoudens bereikt, hetgeen aantoont dat veel meer mensen dan alleen vegetariërs fan van deze producten zijn *

* onderzoek We Jane 2018 in opdracht van Mora

Bewust gezond onderweg

Freggies: circulair plantaardige snacks

De plantaardige snacks van Freggies zijn gericht op de klant die ook onderweg bewust gezond wil eten. “De fingers, balls en medaillons zijn gemakkelijk te bereiden in oven of toaster. De frituur in de shop hoeft niet aan”, vertelt Mike Maduro die het concept ontwikkelde.

“Voor klanten die onderweg een snelle plantaardige maaltijd willen is er Freggies Planty Meats, voorgegaard op basis van gmo-vrije sojateelt en verkrijgbaar in saté met vegan satésaus, crispy bites en stoof.”

Het plantaardige concept is gemaakt op basis van kikkererwten, linzen, verse kruiden en duurzaam door de verwerking van overblijvende vezels uit geperste groentesappen. Freggies is laag in calorieën en vezelrijk en draagt bij aan minder voedsel verspillen en bewustere eetgewoonten.

 

Extra groenten snacken on the go

No Fairy Tales tortilla’s bij Shell deli2go en Spar Express

Zo’n zestig Shell stations met een deli2go hebben nu enige tijd vezelrijke groentetortilla’s van No Fairytales in hun shopassortiment. De startup werkt in het gezonde on the go alternatief samen met Bakerstreet. De ambitie is consumenten meer groenten laten eten en overgewicht terugdringen met kant en klare gevulde tortilla’s die voor 45 procent uit groenten bestaan en 25 procent minder calorieën bevatten. De wortel tortilla met pulled chicken heeft bij Shell deli2go een testperiode gedraaid en zal waarschijnlijk terug komen in een nieuw jasje.

Ook de achttien shops van Spar Express hebben binnenkort de snack met extra groenten voor onderweg. Hier is een nieuwe gevulde paprika-chilitortilla met pulled pork van No Fairy Tales verkrijgbaar. “De consument wil gemak, maar dan wel het liefst gezond. Een mooie ontwikkeling, waar onze producten zich goed voor lenen”, vertelt  Bernadette Kooijman van No Fairytales.

Helft van de klanten is Nederlands

Kadir’s worstenbroodje met rundvlees

Voor de klant die vanwege het geloof geen varkensvlees mag eten – maar zeker ook voor andere klanten – is er het worstenbroodje met rundvlees van Kadir Food.

Ondernemers signaleren de trend, de vraag is nog niet overal

De traditionele snacks blijven populair op de menukaart van de shop, maar de nieuwste snacks zijn vegan en gezond. De trend is niet te missen, want de hele foodmarkt beweegt naar plantaardig, meestal gekoppeld aan duurzaam en bewust. Ondernemers in petrol signaleren de trend, de vraag is nog niet overal. Tankstations maken voorzichtig ruimte voor plantaardige alternatieven. Vegan wordt een blijvertje.

Dicht bij originele vleesvariant

Van Geloven brengt Mora vegetarische kroket, bitterbal, kipkorn en frikandel

Van Geloven introduceerde begin vorig jaar een range vegetarische producten in zowel foodservice als retail. Onder het merk Mora is samen met De Vegetarische Slager de vegetarische kipkorn, de vegetarische Draadjesvleesch kroket voor frituur en oven en de vega bitterbal gelanceerd. “Het zijn stuk voor stuk producten die niet te onderscheiden zijn van de originele vleessnack. Met deze producten bewijst Van Geloven dat vegetarisch snacken niet alleen bewust, maar ook heel erg lekker kan zijn”, vertelt Jan-Willem ter Veer, key account manager out of home. “De vegetarische frikandel wordt deze maand op de Horecava aan deze range toegevoegd. De vegetarische snack is gemaakt van soja- en tarwe eiwit, kippeneiwit, plantaardige vezels en de bekende frikandelkruiden.”

“Van Geloven ontwikkelt alle vegetarische snacks van Mora samen met de Vegetarische Slager. Het eindresultaat zit qua uiterlijk, smaak en structuur heel dicht bij de originele vleesvariant. Voor ons het uitgangspunt van al onze vegetarische snacks.“

Grote doelgroep voor vegan

Vegetarische food producten worden steeds vaker aangeboden binnen petrol, ziet Ter Veer. “Vegetarische snacks op basis van vleesvervangers zijn echter nog nauwelijks verkrijgbaar. Meestal blijft dit beperkt tot een kaassoufflé of een vegetarische bamischijf. Grenzen aan het aantal te voeren snacks, beperkte ruimte in de warmhoudkast en twijfels of er wel vraag naar is zijn de meest voorkomende redenen om geen vegetarisch snackassortiment aan te bieden.”

“Een gemiste kans: de potentiële doelgroep van vegetarische snacks is namelijk zeer omvangrijk en omvat niet alleen vegetariërs, maar ook flexitariërs en zelfs vleesliefhebbers”, stelt Jan Willem ter Veer. “Kortom: potentie genoeg voor vegetarische snacks in petrol. De uitdaging is om de consument te bereiken en in de shop te verleiden om deze lekkere vegetarische snacks te proberen.”

 

Vegan en feiten

Dit zijn enkele feiten over vegan:

- in Nederland zijn ruim 750.000 personen vegetariër

- 2/3 van alle Nederlanders claimt flexitariër te zijn en eet om die reden af en toe bewust geen vlees*

- de meest genoemde motivatie voor het consumeren van vegetarische producten zijn dierenwelzijn, milieu & vleesconsumptie*

- er is een groeiende groep consumenten die wel van snacks houden/hielden maar geen of veel minder vlees willen eten*

- bijna een jaar na introductie heeft Mora met de vegetarische snacks ruim een 0,5 miljoen van alle Nederlandse huishoudens bereikt, hetgeen aantoont dat veel meer mensen dan alleen vegetariërs fan van deze producten zijn *

* onderzoek We Jane 2018 in opdracht van Mora

Bewust gezond onderweg

Freggies: circulair plantaardige snacks

De plantaardige snacks van Freggies zijn gericht op de klant die ook onderweg bewust gezond wil eten. “De fingers, balls en medaillons zijn gemakkelijk te bereiden in oven of toaster. De frituur in de shop hoeft niet aan”, vertelt Mike Maduro die het concept ontwikkelde.

“Voor klanten die onderweg een snelle plantaardige maaltijd willen is er Freggies Planty Meats, voorgegaard op basis van gmo-vrije sojateelt en verkrijgbaar in saté met vegan satésaus, crispy bites en stoof.”

Het plantaardige concept is gemaakt op basis van kikkererwten, linzen, verse kruiden en duurzaam door de verwerking van overblijvende vezels uit geperste groentesappen. Freggies is laag in calorieën en vezelrijk en draagt bij aan minder voedsel verspillen en bewustere eetgewoonten.

 

Extra groenten snacken on the go

No Fairy Tales tortilla’s bij Shell deli2go en Spar Express

Zo’n zestig Shell stations met een deli2go hebben nu enige tijd vezelrijke groentetortilla’s van No Fairytales in hun shopassortiment. De startup werkt in het gezonde on the go alternatief samen met Bakerstreet. De ambitie is consumenten meer groenten laten eten en overgewicht terugdringen met kant en klare gevulde tortilla’s die voor 45 procent uit groenten bestaan en 25 procent minder calorieën bevatten. De wortel tortilla met pulled chicken heeft bij Shell deli2go een testperiode gedraaid en zal waarschijnlijk terug komen in een nieuw jasje.

Ook de achttien shops van Spar Express hebben binnenkort de snack met extra groenten voor onderweg. Hier is een nieuwe gevulde paprika-chilitortilla met pulled pork van No Fairy Tales verkrijgbaar. “De consument wil gemak, maar dan wel het liefst gezond. Een mooie ontwikkeling, waar onze producten zich goed voor lenen”, vertelt  Bernadette Kooijman van No Fairytales.

Helft van de klanten is Nederlands

Kadir’s worstenbroodje met rundvlees

Voor de klant die vanwege het geloof geen varkensvlees mag eten – maar zeker ook voor andere klanten – is er het worstenbroodje met rundvlees van Kadir Food.

Ondernemer Kadir Ahmed, opgegroeid in Brabant de provincie van het worstenbroodje, zag het product overal maar mocht het niet eten. Hij ontwikkelde een variant met rundvlees en laat het produceren bij een lokale bakkerij.  De vraag stijgt inmiddels zo hard dat Kadir de mogelijkheden onderzoekt om zelf te produceren.

Het worstenbroodje dat zowel koud als warm kan worden gegeten, is verkrijgbaar bij enkele MultiEnergy tankstations in Den Haag. “Bij Multi Energy Services zijn we ook met het frikandelbroodje begonnen en dat gaan we nu uitbreiden met  saucijzenbrood en wraps”, vertelt Ahmed.

Dit jaar ligt het worstenbroodje verder bij alle dertien vestigingen van Tony’s coffee & more en Tony’s streetfood in Nederland. De shopformule van De Haan is te vinden aan uitvalswegen en snelwegen.

Kadir: “Dit zijn locaties waar veel traffic is en de klant snel wat kan eten. Het probleem bij tankstations is dat de etnische consument er geen producten kan kopen, enkel een kaasbroodje of krentenbol”.

De ondernemers die het worstenbroodje in het assortiment hebben, zien het product als toegevoegde waarde. “Het is een bekend en traditioneel product dat door iedereen kan worden gegeten. Meer dan de helft van de consumenten die mijn worstenbroodjes kopen is overigens Nederlands”, vertelt Kadir. De klant koopt dit worstenbroodje ook vanwege kwaliteit en smaak. “Het broodje heeft een vijftig procent vulling van rundvlees. Ik merk bovendien dat steeds meer mensen rundvlees eten”, constateert Kadir Ahmed.

Enorme kansen

Het product biedt enorme kansen voor de consument onderweg, ziet Ahmed. “Nederland telt ruim vier miljoen consumenten die onder de CBS-definitie Inwoner met een migratieachtergrond, eerste en tweede generatie vallen. Daarbij komen nog burgers van de derde en latere generaties die hun wortels geheel of gedeeltelijk buiten Nederland hebben. Verder zijn er de Nederlandse klanten die het worstenbroodje als een lekker en bekend product beschouwen.”
Kadir Food wil dit jaar het worstenbroodje naar meer tankstations brengen. “Op dit moment is de vraag groter dan het aanbod. We zijn met verschillende partijen zoals Vissers Energy Group en EG Group in gesprek om onze andere producten, het frikandelbroodje ,saucijzenbroodje en wraps, op meerdere locaties verkrijgbaar te maken. We denken met name aan tankstations vlakbij de Randstad.”

Gehaktbal, gehaktstaaf, rundvleeskroket, kipsatékroket en bamihap:

Vertrouwde snacks blijven basis in iedere shop

De vertrouwde snacks houden hun stevige plek op het menu, ondersteund door leveranciers zoals GoodLifeFoods. Het bedrijf werkt op diverse manieren samen met ruim vijfhonderd vrije pompstations om meer snacks te kunnen verkopen. “We adviseren ondernemers in een uitgekiend oven- en frituurassortiment”, vertelt key account manager Vincent du Pon. “We gaan best ver in het meedenken”, vertelt hij. “Ondernemers hebben de mogelijkheid om voor een scherpe prijs een oven en warmhoudkast aan te schaffen met vijftien dozen gratis snacks, waardoor de aanschaf zeer laagdrempelig is.”

“Daarnaast kunnen wij divers promotiemateriaal leveren om de verkoop te bevorderen. Denk aan onder andere digitale menuborden, narrowcasting en bereidingswijzers voor personeel”, aldus de key account manager van GoodLife Foods. Sinds een jaar is dit de naam voor zeven snackbedrijven van voorheen Izico Food Group waaronder Van Oers.

Basisassortiment in alle shops

“Geen station is hetzelfde, dus we proberen het assortiment snacks altijd zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de plaatselijke behoeften. Maar dit basisassortiment ligt normaal gesproken in alle shops: gehaktstaaf, rundvlees kroket, kip saté kroket, bami hap en de gehaktbal.”

De gehaktbal wordt vaak in combinatie met het Ballen hotpot concept gepresenteerd.

“Dit concept is samen met Unilever ontwikkeld. Unilever is leverancier van de Knorr vleesjus en GL Foods levert de Meesterlijke gehaktbal. Inmiddels zijn er rond vierhonderd Hotpot concepten bij benzinestations weggezet.”

“Dit jaar gaan alle kaarten op een introductie van een nieuw Mexicano product. We verwachten veel van dit product en rekenen op een brede distributie en een goede doorstroming. Het product is groots op de Horecava gelanceerd”, kondigt hij aan.

 

Snacks en broodjes: omzetmakers

Snacks en broodjes zijn qua omzet en opbrengst zo belangrijk voor het tankstation dat de benzinemaatschappijen, grotere clusters en de individuele stations hun eigen foodconcepten hebben. GL Foods is nadrukkelijk aanwezig binnen concepten als GoFresh/Spar bij Esso, Deli2Go bij Bakerstreet/Shell, Enviem bij Gulf, Lukoil, Moments & More bij VEG en Tony’s bij De Haan Minerale Oliën.

 

Vegan en halal gaan groeien

 

Reguliere snacks doen het qua omzet relatief goed, constateert Du Pon. “Tankstations kunnen met extra aandacht en relevante introducties de omzet licht laten groeien”. Daarnaast gaat de omzet in vegan en halal in de toekomst verder stijgen verwacht hij. “Er komt steeds meer belangstelling voor vegan, maar dit is nog zeer gering in omzet. Dat dit segment de komende jaren gaat toenemen is gezien de media-aandacht en milieubelangstelling zeer aannemelijk. Halal gaat eveneens groeien, maar ook dit segment is vandaag de dag nog klein en zeer plaatselijk”.

Ondernemers bepalen

Vrije ondernemers hebben juist met snacks een forse invloed op het verkoopsucces in de shop aldus Du Pon. ”Individuele ondernemers zijn doorgaans zeer betrokken bij de samenstelling van het assortiment. Ze hebben hier ook een duidelijke mening en dus inbreng over. Ook over de wijze van presenteren van snacks willen ze zelf beslissen. Willen ze nieuwe producten aan het aanbod in de shop toevoegen, dan maakt testen in een promo of actie snel veel duidelijk. Individuele stations zijn in principe vrij in het zelf inkopen van bijvoorbeeld actie- en seizoensproducten, tenzij er assortimentafspraken zijn gemaakt met een snackleverancier”.

 

 

 

Ondernemer Kadir Ahmed, opgegroeid in Brabant de provincie van het worstenbroodje, zag het product overal maar mocht het niet eten. Hij ontwikkelde een variant met rundvlees en laat het produceren bij een lokale bakkerij.  De vraag stijgt inmiddels zo hard dat Kadir de mogelijkheden onderzoekt om zelf te produceren.

Het worstenbroodje dat zowel koud als warm kan worden gegeten, is verkrijgbaar bij enkele MultiEnergy tankstations in Den Haag. “Bij Multi Energy Services zijn we ook met het frikandelbroodje begonnen en dat gaan we nu uitbreiden met  saucijzenbrood en wraps”, vertelt Ahmed.

Dit jaar ligt het worstenbroodje verder bij alle dertien vestigingen van Tony’s coffee & more en Tony’s streetfood in Nederland. De shopformule van De Haan is te vinden aan uitvalswegen en snelwegen.

Kadir: “Dit zijn locaties waar veel traffic is en de klant snel wat kan eten. Het probleem bij tankstations is dat de etnische consument er geen producten kan kopen, enkel een kaasbroodje of krentenbol”.

De ondernemers die het worstenbroodje in het assortiment hebben, zien het product als toegevoegde waarde. “Het is een bekend en traditioneel product dat door iedereen kan worden gegeten. Meer dan de helft van de consumenten die mijn worstenbroodjes kopen is overigens Nederlands”, vertelt Kadir. De klant koopt dit worstenbroodje ook vanwege kwaliteit en smaak. “Het broodje heeft een vijftig procent vulling van rundvlees. Ik merk bovendien dat steeds meer mensen rundvlees eten”, constateert Kadir Ahmed.

Enorme kansen

Het product biedt enorme kansen voor de consument onderweg, ziet Ahmed. “Nederland telt ruim vier miljoen consumenten die onder de CBS-definitie Inwoner met een migratieachtergrond, eerste en tweede generatie vallen. Daarbij komen nog burgers van de derde en latere generaties die hun wortels geheel of gedeeltelijk buiten Nederland hebben. Verder zijn er de Nederlandse klanten die het worstenbroodje als een lekker en bekend product beschouwen.”
Kadir Food wil dit jaar het worstenbroodje naar meer tankstations brengen. “Op dit moment is de vraag groter dan het aanbod. We zijn met verschillende partijen zoals Vissers Energy Group en EG Group in gesprek om onze andere producten, het frikandelbroodje ,saucijzenbroodje en wraps, op meerdere locaties verkrijgbaar te maken. We denken met name aan tankstations vlakbij de Randstad.”

Gehaktbal, gehaktstaaf, rundvleeskroket, kipsatékroket en bamihap:

Vertrouwde snacks blijven basis in iedere shop

De vertrouwde snacks houden hun stevige plek op het menu, ondersteund door leveranciers zoals GoodLifeFoods. Het bedrijf werkt op diverse manieren samen met ruim vijfhonderd vrije pompstations om meer snacks te kunnen verkopen. “We adviseren ondernemers in een uitgekiend oven- en frituurassortiment”, vertelt key account manager Vincent du Pon. “We gaan best ver in het meedenken”, vertelt hij. “Ondernemers hebben de mogelijkheid om voor een scherpe prijs een oven en warmhoudkast aan te schaffen met vijftien dozen gratis snacks, waardoor de aanschaf zeer laagdrempelig is.”

“Daarnaast kunnen wij divers promotiemateriaal leveren om de verkoop te bevorderen. Denk aan onder andere digitale menuborden, narrowcasting en bereidingswijzers voor personeel”, aldus de key account manager van GoodLife Foods. Sinds een jaar is dit de naam voor zeven snackbedrijven van voorheen Izico Food Group waaronder Van Oers.

Basisassortiment in alle shops

“Geen station is hetzelfde, dus we proberen het assortiment snacks altijd zoveel mogelijk aan te laten sluiten op de plaatselijke behoeften. Maar dit basisassortiment ligt normaal gesproken in alle shops: gehaktstaaf, rundvlees kroket, kip saté kroket, bami hap en de gehaktbal.”

De gehaktbal wordt vaak in combinatie met het Ballen hotpot concept gepresenteerd.

“Dit concept is samen met Unilever ontwikkeld. Unilever is leverancier van de Knorr vleesjus en GL Foods levert de Meesterlijke gehaktbal. Inmiddels zijn er rond vierhonderd Hotpot concepten bij benzinestations weggezet.”

“Dit jaar gaan alle kaarten op een introductie van een nieuw Mexicano product. We verwachten veel van dit product en rekenen op een brede distributie en een goede doorstroming. Het product is groots op de Horecava gelanceerd”, kondigt hij aan.

 

Snacks en broodjes: omzetmakers

Snacks en broodjes zijn qua omzet en opbrengst zo belangrijk voor het tankstation dat de benzinemaatschappijen, grotere clusters en de individuele stations hun eigen foodconcepten hebben. GL Foods is nadrukkelijk aanwezig binnen concepten als GoFresh/Spar bij Esso, Deli2Go bij Bakerstreet/Shell, Enviem bij Gulf, Lukoil, Moments & More bij VEG en Tony’s bij De Haan Minerale Oliën.

 

Vegan en halal gaan groeien

 

Reguliere snacks doen het qua omzet relatief goed, constateert Du Pon. “Tankstations kunnen met extra aandacht en relevante introducties de omzet licht laten groeien”. Daarnaast gaat de omzet in vegan en halal in de toekomst verder stijgen verwacht hij. “Er komt steeds meer belangstelling voor vegan, maar dit is nog zeer gering in omzet. Dat dit segment de komende jaren gaat toenemen is gezien de media-aandacht en milieubelangstelling zeer aannemelijk. Halal gaat eveneens groeien, maar ook dit segment is vandaag de dag nog klein en zeer plaatselijk”.

Ondernemers bepalen

Vrije ondernemers hebben juist met snacks een forse invloed op het verkoopsucces in de shop aldus Du Pon. ”Individuele ondernemers zijn doorgaans zeer betrokken bij de samenstelling van het assortiment. Ze hebben hier ook een duidelijke mening en dus inbreng over. Ook over de wijze van presenteren van snacks willen ze zelf beslissen. Willen ze nieuwe producten aan het aanbod in de shop toevoegen, dan maakt testen in een promo of actie snel veel duidelijk. Individuele stations zijn in principe vrij in het zelf inkopen van bijvoorbeeld actie- en seizoensproducten, tenzij er assortimentafspraken zijn gemaakt met een snackleverancier”.

 

 

 

Biologisch wordt booming

Bionext logo BIONEXT DEF CMYK

 

Biologisch wordt de komende tien jaar booming, volgens Michaël Wilde directeur Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.

1.    BETER BOEREN 

Afgelopen december werd door de EU de “Green Deal” gepresenteerd: een investering van honderden miljarden euro’s in alles wat bijdraagt aan een schoner klimaat. Om op die manier voor 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld te worden. Waarbij er groots wordt ingezet op de biologische landbouw. Door financiële steun aan biologische boeren die elke dag samenwerken met de natuur, wordt het aantrekkelijker om op deze manier te boeren. Als de biologische landbouwsector toeneemt, zal ook het aanbod biologische producten stijgen. 

 

2.   MINDER PRIJSVERSCHIL

We zien dat het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten kleiner wordt naarmate het biologisch aanbod in de markt groeit. Met name bij seizoensproducten. We weten dat veel consumenten biologisch al willen verkiezen boven andere producten, maar dat de prijs die keuze soms belemmert. Deze ontwikkeling zorgt dat consumenten sneller zullen kiezen voor de biologische variant. 

 

3.   MINDER VLEES, MEER KWALITEIT

Je kunt er bijna niet omheen… steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. En als je dan een stukje vlees eet, wil je dat het een goed stukje is. Zowel qua kwaliteit, als qua omstandigheden. Biologisch vlees scoort 3 sterren in het Beter Leven keurmerk, wat maakt dat consumenten vaker biologisch vlees kopen. 

 

4.   VERBINDING MET JE VOEDSEL 

Nederlanders zoeken steeds meer verbinding met hun voedsel. Ze willen niet alleen weten waar hun eten vandaan komt, maar ook hoe de voedselproductie bijdraagt aan een betere wereld. Niet alleen thuis, ook als we uit eten gaan letten we hier op. Ondernemers kiezen vanuit bewust en vanuit profilering vaker voor biologische voeding in hun keuken. In restaurants, maar ook in de kinderopvang, ziekenhuizen en verzorgingstehuizen, op steeds meer plekken en in steeds meer keukens zien we biologisch. 

 

5.   MEER PRODUCTEN 

Producenten brengen steeds vaker een biologische variant van hun product op de markt. Hierdoor kun je vaker voor biologisch kiezen. Daarnaast komen er veel nieuwe biologische producten op de markt. Die spelen ook in op leefstijltrends als plantaardig of koolhydraatarm. Zo hoef je niet meer tussen je idealen te kiezen: nieuwe producten zorgen ervoor dat je zowel voor plantaardige of koolhydraatarm als voor biologisch kunt gaan. 

 

HOOG TIJD

Steeds vaker staan er nieuwe Greta Thunberg’s op. Mensen die hun stem letterlijk laten gelden. Meer en meer mensen realiseren dat ze zelf kunnen kiezen, een stem kunnen uitbrengen voor de wereld die zij willen. In de supermarkt, met hun portemonnee. Met gedachteloos boodschappen doen, kom je in dit decennium niet meer weg. Wellicht is dat de belangrijke reden dat biologisch zal blijven groeien.

Van Loon Group stapt met The Blue Butcher in vleesvervangers

TheBlueButcher logo 18a9d823-b10e-4867-9b2c-e930ce9e1a6a

 Van Loon Group introduceert een assortiment innovatieve vleesvervangers onder de naam The Blue Butcher. Met dit nieuwe label geeft Van Loon Group antwoord op de toenemende vraag vanuit de markt naar alternatieven voor vlees die qua smaak, beleving en voedingswaarden hun plaats verdienen naast dierlijke proteïnen. De zes productvarianten van de vleesvervangers zijn ontwikkeld voor de foodservicemarkt van ENKCO, onderdeel van Van Loon Group.

 

Het assortiment  bestaat uit een burger, gehakt en nuggets. Het zijn gangbare producten waarmee herkenbare gerechten zijn te bereiden en waarmee koks vlees een-op-een kunnen  vervangen door een vegetarisch alternatief. De producten van The Blue Butcher bestaan uit soja en tarwe om zo de bite en structuur van vlees te krijgen. 

TheBlueButcher- gehaktTheBlueButcher-BurgerTheBlueButcher-Nuggets

Egg Bites  en Butcher’s Selection

ENKCO brengt naast burgers en ballen twee nieuwe, innovatieve concepten: Egg Bites en Butcher’s Selection. Van ambachtelijke omeletten tot scrambled egg sticks, Egg Bites omvat een assortiment eiproducten zonder toevoegingen gemaakt van vrije-uitloopeieren.

Butcher’s Selection is een range slow cooked vleesproducten zoals malse voorgegaarde Spareribs, Short Ribs, Beef Brisket en Pork Belly

Over Van Loon Group

Van Loon Group is een familiebedrijf waar zes vleesverwerkende bedrijven deel van uitmaken: Van Loon Vlees, Meat Friends, Van de Raa, Brandenburg, ENKCO en Best Star Meat. Van LoonGroup streeft continu naar verbetering op het gebied van ketenregie, duurzaamheid, innovatie en slim samenwerken. Van Loon Group is met een assortiment vleesproducten nationaal en internationaal actief in zowel de retail- als de out of home-markt.

Over ENKCO

ENKCO is sinds begin 2019 onderdeel van Van Loon Group. ENKCO omvat alle out-of-home-activiteiten voor Van Loon Group in binnen- en buitenland. H   et bedrijf is specialist in koelverse en diepgevroren kwaliteitsproducten als burgers, ballen, soepvlees en vlugklaarproducten. ENKCO bedient cateraars, zorginstellingen en tankstations en klanten in industrie en ambacht.

 

 

 

Eén vuilniswagen voor de binnenstad in Waregem

Ria Besseling

Beeld: Imog

Vanheede Environmental Group test ophalen afval inwoners en bedrijven

In het Belgische Waregem startte en proefproject waarbij één vrachtwagen het restafval van inwoners en bedrijven in de binnenstad ophaalt. De proef waaraan onder andere afvalbedrijf Vanheede Environmental Group in Wervik-Geluwe deelneemt, vindt plaats in het kader van het Urban Waste Collection project van de logistieke speerpuntcluster VIL.

urbanwaste collection1

“Zo rijden we minder kilometers voor hetzelfde afval”, zegt Caroline Vanheede, Executive Director Vanheede Environmental Group. “Via innovatie en co-creatie zetten we maximaal in op duurzame mobiliteit in de binnensteden.”

“Met het inzamelen van huishoudelijk restafval en vergelijkbaar bedrijfsrestafval door één vrachtwagen is het niet meer belangrijk wie het afval buiten zet, maar wel wat en hoeveel”, verklaart Koen Delie van Imog, Intergemeentelijke Maatschappij voor Openbare Gezondheid in zuid-west Vlaanderen, partner in de proef.

Ook Stad Waregem en A3 verhuur dat vuilniswagens, veeg- en zuigmachines, containerwagens verhuurt en verkoopt, nemen deel in het project. Uit de proef komt mogelijk een leertraject voort met aanbevelingen voor meer Vlaamse steden.

In de Vlaamse binnensteden rijden vaak meerdere vuilniswagens rond, zowel van private als openbare inzamelpartners. Vanwege veiligheid, mobiliteit en milieu is hier veel ruimte voor verbetering.

Om het ophalen van bedrijfsafval efficiënter te maken zijn investeringen nodig in technologie en materieel.  Het VIL project Urban Waste Collection gaat onderzoeken hoe bedrijven dit het beste kunnen aanpakken en waarin zij moeten investeren.

Het uitgewerkte logistieke concept kan in alle Vlaamse steden worden toegepast. Het  VIL-project wil bijdragen aan de leefbaarheid van de steden op het gebied van veiligheid, emissies en mobiliteit, maar ook perspectieven bieden voor een maximale valorisatie van stedelijke bedrijfsafvalstoffen.

 

Vlaanderen bundelt krachten voor duurzame voedingsverpakkingen

Een consortium van vier speerpuntclusters, Flanders’ FOOD (Agrovoedingsindustrie), VIL (Logistiek), Catalisti (Chemie-Kunststoffen), SIM (Materialen) en Pack4Food  lanceert samen de roadmap Voedselverpakking van de Toekomst. Het project kwam tot stand met steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen en bedrijven in de waardeketen van de voedingsverpakking.

Circulair, intelligent en logistiek

Met de Roadmap presenteren de partners  een gezamenlijke visie en strategie om de komende jaren projecten op te starten rond duurzame verpakkingen. De betrokken speerpuntclusters focussen daarbij op drie domeinen: meer circulaire verpakkingen, intelligente verpakkingen en logistieke processen.

Circulaire verpakkingen

Voedingsbedrijven gebruiken verpakkingen om hun producten te beschermen, te bewaren en erover te communiceren. Bovendien helpen verpakkingen om voedselverlies te vermijden. Toch worden er ook heel wat vragen gesteld bij de ecologische impact van voedingspakkingen. De Roadmap stelt samenwerking tussen alle betrokken sectoren voorop en voorziet verschillende concepten om de komende jaren te werken aan meer circulaire verpakkingen door samen in te zetten op innovatie. “De uitdaging is om de kwaliteit en veiligheid van voedingsproducten te garanderen en voedselverlies tegen te gaan met zo weinig mogelijk verpakkingen.

Eco-design wordt de norm: van bij het ontwerp mikken op herbruikbare of recycleerbare verpakkingen. Dat kan alleen door samen te werken met alle betrokken sectoren. Koppel dat aan sorteer- en recyclageprocessen die verpakkingen zo effectief mogelijk recycleren en je krijgt circulaire verpakkingen. Met de Roadmap Voedselverpakking van de Toekomst willen we de komende jaren projecten starten om die visie waar te maken,” aldus Inge Arents, managing director van Flanders’ FOOD, de Vlaamse speerpuntcluster voor de agrovoeding. Slimmere verpakkingen “made in Flanders”

De toenemende verstedelijking en veranderende levensstijltrends zullen niet alleen voor voedingsproducten maar ook voor verpakkingen nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. Verpakkingen zullen producten bijvoorbeeld beter traceerbaar moeten maken en consumenten sneller en eenvoudiger informeren over de kwaliteit en voedselveiligheid van het product.

Daarom wil de Roadmap ook inzetten op actieve, intelligente (A&I) en gepersonaliseerde verpakkingen. “We willen de snelheid waarmee we nieuwe verpakkingstechnologieën en -materialen ontwikkelen verhogen doorheen de hele voedingsverpakkingsketen. Met nieuwe, slimmere verpakkingen kunnen we voedselverlies en -verspilling vermijden en de totale ecologische voetafdruk van voedingsproducten verkleinen,” zegt Hedwige Verherbrugghen, project manager van Pack4Food.

“Slimme technologieën inzetten in voedingsverpakkingen klinkt misschien als science-fiction, maar er zit heel wat potentieel in en er zijn vandaag al enkele toepassingen op de markt. Denk maar aan een speciale bedrukking van verpakkingen bv. een QR code, die kan uitgelezen worden met een app op jouw smartphone en je zo informatie geeft over bv. de origine van het voedingsproduct of bij welke fractie je de verpakking moet sorteren. Of denk maar aan kleine sensoren in verpakking die continu de temperatuur en vochtigheid opmeten van voedselverpakkingen tijdens het transport en deze in real-time communiceren, zowel naar leverancier als naar klant.

Logistieke processen future proof maken

Zonder de juiste afstemming van de logistieke processen door de voedingsverpakkingsketen hebben circulaire en slimmere verpakkingen weinig zin. De Roadmap wil daarom nieuwe logistieke behoeften in kaart brengen en digitale verpakkingsplatformen stimuleren.
“Digitalisatie biedt heel wat mogelijkheden om tussen alle schakels van de keten efficiënter informatie te delen en de logistieke processen beter op elkaar af te stemmen. Dat is absoluut noodzakelijk om ervoor te zorgen dat eco-design ook resulteert in eco-impact op het einde van de rit,” zegt Eric Verlinden, manager transitie domeinen van VIL. “Die logistiek gaat steeds vaker tot aan de voordeur van de consument, via bijvoorbeeld e-commerce. Dat biedt nieuwe mogelijkheden maar ook extra uitdagingen. Met de Roadmap willen we de komende jaren antwoorden formuleren op die ontwikkelingen.”

 

De partners in de Roadmap

•Pack4Food is een onafhankelijke organisatie van bedrijven, universiteiten en onafhankelijkeonderzoeksinstellingen actief in de verschillende sectoren betrokken bij het verpakken vanlevensmiddelen. Pack4Food heeft als doel innovatie te stimuleren in voedselverpakking, zowel bijvoedingsproducenten als bij toeleveranciers (verpakkingsproducenten, vulmachineproducenten,…) door projecten op te starten en te leiden alsook hen te ondersteunen bij hun dagdagelijkseverpakkingsuitdagingen door het geven van gepersonaliseerde, multidisciplinaire adviezen enopleiding. Pack4Food voorziet ook een uitgebreid netwerk om hun leden hierin te ondersteunen.
•Flanders’ FOOD, speerpuntcluster voor de agrovoedingsindustrie, is een uniek, strategie-gedreven platform dat door innovatie bijdraagt tot een meer competitieve, innovatieve enduurzame agrovoedingsindustrie. Flanders’ FOOD versterkt de innovatieslagkracht van dedoelgroep door het verhogen van de wetenschappelijke en technologische kennis, hanteerthiervoor een geïntegreerde aanpak en draagt op deze manier bij tot de economische enmaatschappelijke ontwikkeling van Vlaanderen.
•VIL , Speerpuntcluster voor de logistiek is hét aanspreekpunt voor de logistieke sector. Dedoelstelling is het creëren van economische en maatschappelijke meerwaarde voor de bedrijven.VIL vertegenwoordigt meer dan 600 bedrijven en werkt samen met vooraanstaande strategischepartners en een netwerk aan contacten in binnen- en buitenland. VIL wil de competitiviteit van debedrijven in de logistieke sector verhogen door duurzame en innovatieve concepten entechnologieën te implementeren. Zo kan Vlaanderen haar positie als logistieke topregio in Europabehouden en versterken. VIL zet in op 4 thema’s waar het verschil gemaakt kan worden:Digitalisering, Flanders gateways, Duurzaamheid en Omni-channel.
•Catalisti is de speerpuntcluster voor chemie en kunststoffen in Vlaanderen. Catalisti ondersteuntde bedrijven in deze sector door het opzetten van open innovatie samenwerkingsprojecten tussenbedrijven, kennisinstellingen en overheden in het kader van duurzaamheid. Door een centrale enneutrale rol op te nemen kunnen de bedrijven zich op hun core competenties focussen terwijl zevia de cluster de juiste expertise en partners kunnen lokaliseren. Op die manier kunnen we dechemie en kunststofsector verder verankeren in Vlaanderen en deze sector nog innovatiever,duurzamer en competitiever maken in de toekomst.
•Het Strategisch Initiatief Materialen (SIM) werd opgericht in 2009 door de Vlaamsematerialenindustrie en de Vlaamse universiteiten. In 2017 werd SIM een speerpuntcluster. Demissie van SIM is de concurrentiepositie van de materialenindustrie in Vlaanderen te versterken.

Vegan kaaspizza wordt steeds populairder: nu ook bij Jumbo

Veganpizza Jumbo 3957-8df46f837e67541faa4ba5f709ded952

De vegan kaaspizza wordt steeds populairder: bij Jumbo supermarkten ligt nu ook een volledig plantaardige diepvriespizza met vegan kaas van Heura in het diepvriesmeubel.

Vegan kaaspizza kan al bij New York Pizza, Domino’s en Papa John’s worden besteld. Zo bracht New York Pizza vorig jaar een vegan pizza op de markt. Daarna volgden Domino’s en Papa John’s met meerdere varianten. “De consument heeft via de bezorgpizza kennis kunnen maken met volledig plantaardige pizza’s en verwacht deze nu ook in de supermarkt, om thuis af te kunnen bakken”, aldus Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland. De fastfoodketens spelen met de pizza in op de groeiende vraag naar plantaardige producten. Vrindts verwacht dat vegan pizza’s het komende jaar een deel van het bestaande aanbod van pizza’s met kaas van koemelk vervangen.

Booming

Veerle Vrindts: “New York Pizza verkocht in de eerste paar maanden al meer dan 50.000 vegan pizza’s en Domino’s zag dit jaar de vraag naar vegetarische en veganistische pizza’s met 25 procent stijgen. Plantaardige pizza is booming. Niet alleen bij veganisten, ook bij mensen met een intolerantie voor lactose. Heura speelt slim in op deze grote groepen consumenten. Ik verwacht dat dit het begin is van een reeks aan introducties door verschillende merken.”

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2020 Ria Besseling