Agrifoodclicks

Nom Nom Nom opent gezonde fastfood-restaurants in Amsterdam

Beethovenstraat 40 Beethovenstraat 40

 
 
 

 

Nom Nom Nom heeft officieel de deuren geopend van de nieuwe zaak aan de Kinkerstraat en drie pop-ups in Amsterdam. Nom Nom Nom is de eerste fastfoodketen met gezond, lekker en betaalbaar eten.

De gezonde fastfoodketen Nom Nom Nom biedt een volledig plantaardig menu bestaande uit burgers, snacks en shakes. De basis van de gerechten bestaat uit groenten. Niks wordt gefrituurd en ook de sauzen zijn gezond. De maaltijden staan binnen vijf minuten klaar voor bezorging of afhaal. Technologie en data spelen een belangrijke rol bij Nom Nom Nom om voedselverspilling tegen te gaan, maar ook om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Zo worden de gerechten bereid in computergestuurde ovens en kunnen klanten via een iPad in de zaak of online bestellingen plaatsen.

Mede dankzij Amerikaanse, Duitse en Nederlandse investeerders heeft Nom Nom Nom nu vier vestigingen in Amsterdam. Naast de zaak aan de Kinkerstraat 30H zijn er drie pop-ups in de hoofdstad om het idee uit te testen. De pop-ups zitten in filialen van het IJscuypje aan de Middenweg, de Haarlemmerdijk en de Beethovenstraat. 

 

Nom Nom Nom is opgericht door voedseltechnoloog Yorán Meijers, oud-Picnicmarketeer Ruben Vermijs en dataspecialist Diederik Ketellapper. De drie ondernemers willen de fastfoodwereld veranderen. “We hebben de heilige drie-eenheid in de voedselindustrie opgelost: gezond, lekker én betaalbaar eten”, aldus Vermijs. “Al onze gerechten zijn gemaakt op basis van grondig onderzoek en in samenwerking met gerenommeerde vegetarische chefs. Bovendien zijn de gerechten goed voor zowel mens als planeet.”

 Nom Nom Nom Rugged Bean Menu

 

Uitbreiden in 2023

Nom Nom Nom richt zich niet specifiek op vegetariërs of veganisten, maar op iedereen die op zoek is naar gezond, lekker en betaalbaar eten. De startup heeft ambitieuze groeiplannen voor de komende jaren. “We willen in 2023 uitbreiden naar vier steden in de Randstad”, zegt Vermijs. “Het jaar daarna richten we onze pijlen op vier steden buiten Nederland. Omdat we geen groot oppervlak nodig hebben en er een eigen kant-en-klare tech-oplossing is voor de keuken, is het gemakkelijk om locaties te vinden waar vanuit we kunnen bezorgen en waar klanten hun eten kunnen ophalen. We geloven heel sterk in dit concept en gaan een revolutie in de fastfoodwereld teweeg brengen.”

Het compacte menu is een knipoog naar de Amerikaanse diners in de jaren 50. Nom Nom Nom heeft mede dankzij Amerikaanse, Duitse en Nederlandse investeerders nu vier vestigingen in Amsterdam en wil verder uitbreiden in de Randstad en het buitenland.

 

 

Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes

 

Wereldprimeur: Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes
Door Sophie (Gezondheidswetenschapper) | 

Maaltijdbox Ekomenu biedt transparantie in de impact van onze voedingskeuzes van verschillende maaltijden. Bij bestellen en afrekenen staan niet alleen de kosten op de digitale kassabon, maar ook de impact op gezondheid én milieu.

Impact van voedingkeuzes

Bij het bestellen worden consumenten in staat gesteld om maaltijden te kiezen waarbij de hoeveelheid groenten, vitaliteit, CO2-uitstoot en waterverbruik volledig transparant wordt gemaakt. Ekomenu wil op deze manier mensen aansporen om meer groenten te eten en vaker te kiezen voor puur, plantaardig en biologisch. Zo wil Ekomenu klanten concreet aanmoedigen tot het bestellen van een avondmaal met 45% minder CO2- uitstoot dan de gemiddelde avondmaaltijd van 1690 gram uitstoot. Om hiermee bij te dragen aan het behalen van de Sustainable Development Goals voor 2030.

Keuze uit 25 maaltijden met lage impact

Klanten van Ekomenu hebben iedere week keuze uit 25 verschillende maaltijden. Gemiddeld bevatten de maaltijden van Ekomenu ruim 300 gram groenten, hetgeen bijdraagt aan een 20% verlaagd risico op ziekte, 45% minder CO2-uitstoot en 50% minder schaars waterverbruik. Elke maaltijd heeft een unieke foodprint. Jack Stroeken, CEO & founder Ekomenu: “Natuurlijk zitten er ook maaltijden tussen met een minder positieve foodprint, zoals bijvoorbeeld recepten met rund- of kalfsvlees. Maar ook de impact tonen we. We willen 100% transparant zijn, zodat klanten zelf de impact van hun voedselkeuzes ervaren.”

Jack Stroeken: “Als wij goed willen zorgen voor onze planeet dan is het niet meer dan logisch dat we ons bewust moeten zijn wat de impact is van onze voedingskeuze. Weinig mensen weten dat voor de productie van een avocado[1] bijna 200 liter water per 100 gram wordt gebruikt of dat de productie van één hamburger[2] gelijk staat aan een ritje van ongeveer 16 kilometer in een personenauto of een maand lang zes minuten douchen.”

“Met Ekomenu maken we dat vanaf nu inzichtelijk. Voortaan kunnen mensen dus zelf bepalen wat de impact is van hun maaltijd. Daag jezelf uit en ga voor de laagste CO2-uitstoot of ga voor gerechten met de meeste groenten.”

Groente, vitaliteit, CO2-uitstoot en waterverbruik

De foodprint van Ekomenu bestaat uit vier pijlers: groenten, vitaliteit, CO2-uitstoot en waterverbruik. Ekomenu is een ‘Certified B Corporation’ en zet zich in om sociale en duurzaamheidskwesties op te lossen. Wat we eten heeft een gigantische impact op ons welzijn. In Europa zijn voedingsgerelateerde ziekten zoals obesitas, hart- en vaatziekten en kanker verantwoordelijk voor 70% van de sterfgevallen. Stroeken: “Voeding kan juist zoveel positiefs doen voor jouw gezondheid. Daarom geven we nu per pijler aan wat de impact is van jouw voedingskeuze en wat je misschien beter zou kunnen kiezen. Denk aan veel groenten, volkoren- en onbewerkte ingrediënten of een keer vaker vegetarisch. Door gezonder te eten win je gezonde levensjaren voor jezelf én voor toekomstige generaties.”

Groenteteller

Gemiddeld eten Nederlanders 131 gram groenten per dag. Dat is maar 52% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram. Ekomenu gaat voor 300 gram groenten per dag omdat je hiermee niet alleen tekorten voorkomt, maar ook nog eens extra gezondheidsvoordelen behaalt. Met de Groenteteller daagt Ekomenu klanten uit om elke week 2100 gram groenten te eten, volgens een duurzaam voedselpatroon. Dit betekent dat eetgedrag bijdraagt aan een positieve foodprint door een lage milieubelasting en een gezond leven voor jezelf en toekomstige generaties.
 

impact voedingskeuze

 

Sustainable Box: vol producten voor een duurzamere levensstijl

 D eBiBi

 

 

 

De eerste Sustainable box van  Kroon op het werk, communicatiebureau in food, brengt de verbinding naar een duurzamere leefstijl.

In de box zitten lokale, biologische groenten van de boer van  Ekomenu, biologische bananen van I AM Organic, zeewiersnacks van Mitsuba, Tromp & Rueb appelazijn, Go Tan Beter voor de Zee-kroepoek, Celeste Verdejo-wijn, Latte Ashwagandha en Fruits&Veggie-capsules beide van Purasana.

 

Bekijk samen met chefkok Denise Grootendorst op het Kaasfort Amsterdam de producten van de Inboxing video Sustainable box 2022 | Kroon op het Werk – YouTube.

De Sustainable Box biedt inspiratie voor veelzijdig duurzaam eten.

 I AM Organic banaan tros x5

 

 

 

I AM Organic bananen

Verkrijgbaar bij (NS) Kiosk, Gorillas en Total Energies

#iamorganic #eattheworldbetter #biologisch

Facebook @iamorganicbyorganto, Instagram @iamorganicbyorganto en website

 

I AM Organic brengt jaarrond verse biologische groenten, fruit en kruiden met de best mogelijke smaak en een CO2-neutrale voetafdruk. We werken samen met lokale boeren wereldwijd en volgen de seizoenen. Wij geloven in less packaging, more communication.

 

Onze biologische bananen hebben, net zoals al onze producten, een QR-code, waarmee je in een uniek digitaal paspoort per product komt. Hierin zijn we transparant over onder andere herkomst, teelt, product, transport en duurzaamheid. Daarnaast inspireren we je met recepten, bewaartips en gebruikstips.

 

Repeeling: verspil niets van de banaan

Samen met REPEELING heeft I AM Organic allerlei recepten bedacht met restjes van de banaan. Wij dagen jou uit om hetzelfde te doen. Bedenk een recept met de restjes van een banaan en deel je creatie op onze socials. Wie weet neemt het team van REPEELING jouw recept over. Let’s go bananas!

In pompshops in Nederland en Belgie

Organto Foods, leverancier van biologische merkproducten en biologische groente- en fruitproducten, brengt samen met Lekkerland biologisch fruit onder het merk I AM Organic in zo’n 150 pompshops in Nederland..

Ook biologische appelen

De biologische bananen en binnenkort ook biologische appelen liggen bij de locaties van onder andere TotalEnergies. Ze zijn verkrijgbaar in een To go-formaat.

Iedere banaan en appel van I AM Organic draagt een unieke QR-code. Deze QR-code leidt kopers naar de productdetails zoals herkomst, transportwijze, ecologische voetafdruk, sociale impact, voedingsprofiel en gebruikstips.

De categorie biologisch fruit is een nieuwe logische aanvulling van het aanbod gezonde en voedzame snacks in de shop. Het fruit is binnen afzienbare tijd verkrijgbaar in ongeveer 400 Nederlandse en 530 Belgische tankstations. 

 

 Packshot 2

 

Mitsuba

Mitsuba Seaweed Crisps Sea Salt & Mitsuba Seaweed Crisps Wasabi

Verkrijgbaar bij Jumbo, Albert Heijn, Hoogvliet en Getir.

#seaweedcrisps #flavourofthefuture #mitsubamoments 

Instagram @mitsubasnacks_nl, Facebook mitsuba.asiansnacks en website

 

Mitsuba, het snackmerk geïnspireerd op de Aziatische keuken, introduceert een nieuwe zeewiersnack: Seaweed Crisps. De luchtige en knapperige chips bestaan uit zeewier (Nori) en een dunne laag Tapioca en zijn verkrijgbaar in drie toegankelijke smaken: Zeezout, Paprika en Wasabi.

De crisps zijn vegan, palmolievrij, MSG-vrij en een bron van vezels. Met de verkoop van de Seaweed Crisps in samenwerking met The Seaweed Company draagt Mitsuba bij aan de biodiversiteit in de oceaan. Voor elke verkochte zak Crisps wordt een stuk zeewierboerderij aangebouwd ter grootte van een A4.

 

     

 

Tromp & Rueb_Sfeerfoto 2

 

Tromp & Rueb

Appelazijn

Verkrijgbaar bij Albert Heijn, Jumbo, Plus, Dekamarkt, Poiesz, Hoogvliet, Dirk, Coop en Boon supermarkt.

#hetgeheimvaneenscheutjeazijn #smaakmaker #trompenrueb

Instagram @trompenrueb, Facebook @trompenrueb en website

 

Tromp & Rueb Appelazijn is een product ontstaan uit dubbele fermentatie. Appelsap van verschillende appelsoorten wordt gefermenteerd tot appelcider en vervolgens tot appelazijn. De Tromp & Rueb Appelazijn is  fruitig en de basis van ieder gezond gerecht.

 

Appelazijn is een smaakmaker en smaakversterke. Het zoetje-zuurtje doet het goed in verschillende gerechten. 

Het product zit in een 100% gerecyclede PET-fles en is ook volledig recyclebaar. 

 

Tromp & Rueb azijn wordt gebrouwen inde fabriek van familiebedrijf Burg Group te Heerhugowaard. Tromp & Rueb is partner van de Nierstichting.

 

     

 

 Ekomenu_Sfeerbeeld 2

     

 Ekomenu

Duurzame maaltijdbox

Verkrijgbaar via Thuisbezorgd, Ekomenu.nl of af te halen voor 3 gerechten voor 2 personen

#Ekomenu #biologisch #deduurzamemaaltijdbox

Facebook @, Instagram @ekomenu en website

 

GEZOND en DUURZAAM ETEN MAKKELIJK GEMAAKT

Ekomenu helpt om lekkere en makkelijke gerechten met veel groenten op tafel te zetten die passen bij de wensen van jouw gezin of huishouden inclusief de ecologische footprint op de kassabon.

Je bepaalt pér maaltijd voor hoeveel personen je bestelt en wij bezorgen jouw maaltijdbox met biologische ingrediënten bij je thuis.

 

 

 

 

 

 Go-Tan_Packshot

     

 

Go-Tan

Beter voor de Zee Kroepoek

Verkrijgbaar bij Albert Heijn en Jumbo.

#gotan #foodloverschoice #betervoordezee

Instagram @gotan_nl, Facebook @gotan.nl en website

 

Met ‘Beter voor de Zee kroepoek kun je verantwoord genieten. Onze ASC-kroepoek is knapperig en luchtig. Door het gebruiken van de verantwoord gekweekte garnalen zorgen we ervoor dat de natuurlijke leefomgeving van vissen behouden blijft en er ook betere arbeidsomstandigheden gecreëerd worden. Zo kan iedereen verantwoord blijven genieten van kroepoek en blijft de Javazee gespaard!

Go-Tan is het enige merk in Nederland dat kroepoek aanbiedt met duurzaam gekweekte garnalen.

We zijn trots op het ASC-keurmerk, maar verkopen slechts een fractie (0,2 procent) van alle Nederlandse kroepoek. Alleen samen met andere bedrijven kunnen we écht een verschil maken. Daarom moedigen we producenten en verkopers aan om ons voorbeeld te volgen.

 

     

 Familia Torres_Packshot 1

 

Familia Torres

Celeste Verdejo

Verkrijgbaar bij Gall, Perfectwijn.nl en Bovino  (750 ml)

#FamiliaTorres #Celeste #Walravensax

Instagram @familiatorres1870, @FamiliaTorresWines & @walravensax en website

 

Celeste is geboren op 895 meter boven zeeniveau waar de wijnstokken en de lucht samenkomen. Dit resulteert in een wijn met de frisheid, emotie en intensiteit van een sterrennacht.

Dit proef je terug in de Celeste Verdejo van Familia Torres. Een moderne wijn, fris en intens aromatisch die het karakter van de variëteit uit de Rueda benadrukt.

 

     

 

Purasana

 

 

Purasana

Ashwagandha Kaneel Latté 

Verkrijgbaar bij de natuurwinkel & drogisterijen(120 gr )

#purasana

Instagram @purasana_official, Facebook @Purasana en website

 

Behoefte aan een ontspannende break? Daar kan de latté met ashwagandha bij helpen. Ashwagandha kan het lichaam helpen ontspannen in geval van stress en angsten. Kaneel draagt bij tot normale bloedglucoseniveaus wat zal helpen om irritaties en een gebrek aan energie te verminderen.

 

 

 

 

Purasana

 

 

Purasana

Fruit&Veggie Multivitamine

Verkrijgbaar bij de natuurwinkel & drogisterijen (60 capsules).

#purasana

Instagram @purasana_official, Facebook @Purasana en website

 

Purasana Fruit&Veggie capsules zijn een krachtige all-in-one mix van 22 groenten en fruit aangevuld met vitamines, mineralen en andere vitale voedingsstoffen zoals algen, enzymen en co-enzym Q10.

 

2 capsules zijn voldoende voor 5 stukken verse groenten en fruit. Dit staat gelijk aan 50% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Ze leveren bovendien de antioxidante kracht van 3.000 ORAC-eenheden.

 

     

 

Weerribben Zuivel heeft met Tethered Caps een duurzame dop

Elopak_Weerribben_1

 

De drinkbare zuivel in 500 ml en literpakken van Zuiver Zuivel en Weerribben Zuivel heeft nu een nieuwe duurzame dop, de Pure-TwistFlipvan Elopak, die aan het pak blijft zitten. Hiermee is Weerribben Zuivel naar eigen zeggen het eerste zuivelbedrijf in Nederland die deze verduurzaming doorvoert. Het is vanaf juli 2024 verplicht dat de plastic dop bij literpakken en flesjes vast blijft zitten aan de verpakking.

De nieuwe dop is 20 procent  lichter wat zorgt voor een plasticreductie en hij is voor 100 procent gemaakt van een hernieuwbare grondstof geproduceerd op basis van tall olie, een restproduct van de houtindustrie. Ook is de dop goed recyclebaar en kan hij samen met het pak in de plastic/PMD stroom worden herverwerkt.

Weerribben Zuivel voldoet met de aangebonden Elopak Pure-TwistFlip dop en de Pure-Pak kartonverpakking alvast aan de Europese Single Use Plastics Directive (EU-richtlijn 2019/904).  De Europese richtlijn verplicht vanaf medio 2024 dat alle drankkartons en andere drankverpakkingen voor eenmalig gebruik voorzien zijn van een vastgebonden doppen. Zo wordt recycling van de gehele verpakking gewaarborgd. Met de vroege omschakeling naar de nieuwe verpakkingsdop onderstreept het bedrijf haar focus op duurzame zuivel en verpakking.

De zuivelproducten van Weerribben Zuivel zijn verkrijgbaar in Nederland en België en verpakt in de duurzame FSC-gecertificeerde verpakking van Natural Brown Board. De zuivelfabriek koos ook voor hernieuwbare PE in de kartonnen barrière en de sluiting. PE is afgeleid van tall olie-gebaseerde grondstoffen uit Scandinavische bossen.

“Duurzaamheid in al onze activiteiten is van oorsprong erg belangrijk en onze klanten willen dat onze producten in een duurzamere verpakking worden verpakt”, zegt Edwin Crombags, Commercieel Manager bij Weerribben Zuivel. De nieuwe dop  is recyclebaar en de kleine versie is lichter dan elke eerdere dop, waardoor de koolstofvoetafdruk verder is verkleind.

Duurzaamheid en gemak

De Pure-TwistFlip is zo ontworpen dat deze gedurende de gehele levensduur van de kartonverpakking blijft vastzitten. Dit draagt bij aan minder zwerfvuil en minder gebruik van fossiele grondstoffen. Het nieuwe sluitingstype met het  Screw-Flip-mechanisme biedt de consument maximaal gebruiksgemak: eenmaal geopend kan de sluiting overal worden gepositioneerd en interfereert deze niet bij het gieten. De versheidsafdichting biedt extra bescherming tegen lekken, waardoor de verpakking ook liggend in de koelkast kan worden bewaard.

Nieuw biodynamisch zuivelassortiment draagt bij aan merk Zuiver Zuivel

Het nieuwe zuivelassortiment van Weerribben Zuivel omvat biodynamische kwaliteitsmelkproducten met het Demeter-keurmerk. Alle producten met dit keurmerk voldoen in ieder geval aan de Europese normen voor biologische landbouw. Boeren en verwerkers die daarnaast ook voldoen aan de Demeter-normen en -richtlijnen ontvangen na de controle een Demeter-certificaat en mogen het Demeter-keurmerk voeren.

Over Weerribben Zuivel

Weerribben Zuivel ligt aan de rand van het Nationaal Park Weerribben. Al meer dan 100 jaar opereert de zuivelfabriek in harmonie met zijn omgeving met extensieve biologische veehouderij. Gedreven door eigenaren van de familie Klaas de Lange, is de zuivelfabriek sinds 1994 volledig biologisch en produceert een breed scala aan traditionele zuivelproducten.

Over Elopak

Elopak is een wereldwijde leverancier van apparatuur voor het verpakken en afvullen van vloeistoffen in karton. Wij gebruiken hernieuwbare, recyclebare en duurzaam gewonnen materialen om innovatieve verpakkingsoplossingen te bieden. De Pure-Pak-kartons zijn ontworpen met het milieu, de veiligheid en het gemak als uitgangspunt. Ze bieden een natuurlijk en handig alternatief voor plastic flessen en passen in een koolstofarme circulaire economie.

Elopak werd in 1957 in Noorwegen opgericht. Tegenwoordig heeft Elopak zijn hoofdkantoor in Oslo, werken er 2.500 mensen en worden er jaarlijks ruim 14 miljard verpakkingen verkocht in meer dan 70 landen. De klanten zijn particuliere bedrijven in de voedings- en detailhandel. Elopak heeft een Platinum CSR-rating van EcoVadis.

 

 

 

 

 

 

Mi Cocina – Ontdek de culinaire schatten van Mexico

Mi cocina 9789464042023.vdh001
 
 

Ontdek de culinaire schatten van Mexico: van Oaxaca’s mole coloradito tot tacos de capeados uit Baja

Ontdek de culinaire schatten van Mexico en haar zeven regio’s in meer dan 100 unieke gerechten. In Mi cocina neemt Rick Martínez je mee op een culinaire reis door Mexico – die begint in Mexico Stad en verder gaat langs 32 staten, 156 steden en meer dan 20.000 heerlijke kilometers aan verhalen en recepten.

 

 

Met dit boek brengt Martínez een persoonlijk eerbetoon aan de schoonheid en overvloed van Mexico – waar de wortels van zijn familie liggen. Hij brengt de regionale identiteit van Mexico tot uitdrukking met gerechten als Oaxaca’s mole coloradito (gemaakt met pasilla-chili’s, gedroogd fruit, noten, zaden en bitterzoete chocolade) en tacos de capeados (gefrituurde vistaco’s in maïsmeelbeslag met papaya en tomatillo); een gerecht dat zo kenmerkend is voor de kuststreek Baja.

 

Rick Martínez is kok en schrijver met een diepe liefde voor de Mexicaanse cultuur en keuken. Hij schrijft voor de The New York Times en de populaire foodiewebsite Food52, is presentator van een City Guide-videoserie over Mexico Stad en was jarenlang Senior Food Editor bij Bon Appetit. Mi cocina is zijn eerste eigen kookboek.

 

 

 

Uitvoering: gebonden

Prijs: €34,99

Aantal pagina’s: 304

Oorspr. titel: Mi Cocina – Recipes and rapture from my kitchen in Mexico: a cookbook

 

https://fontaineuitgevers.nl/product/9148/

 ISBN: 9789464042023

 

 

Van kop tot staart: kookboek over varkensvlees

Vankoptotstaart 9789021590240_covr

 
 
 
 

 

 
 

Topslager Gertjan Kiers komt met kookboek over varkensvlees


 

 

In Van kop tot staart: varken proef, leer en ontdek je alles over Nederlands meest geliefde stukje vlees. Van de verschillende rassen en vleesdelen van het varken tot aan het herkennen van kwaliteit, de verschillende kooktechnieken en de perfecte smaakcombinaties.

Aan de hand van 72 recepten, van rookworst, noedelsalade met krokante oren en rollade van gesplitste sukade tot saucijzenbroodjes, ontdek je hoe je door van kop tot staart te eten, je kunt blijven genieten van al die heerlijke vleesgerechten.


Gertjan Kiers is gastdocent bij slagersopleidingen, ROC’s en de Cas Spijkers Academie, hoofdslager wild en vlees bij Driessen Food, jurylid bij de World Steak Challenge, maar bovenal slager in hart en nieren. Eerder verscheen van zijn hand de Vleesbijbel. Hij schreef dit naslagwerk samen met culinair journalist Inge van der Helm.

Van kop tot staart: varken | Gertjan Kiers & Inge van der Helm | ISBN 9789021590240  | €29,99 |

Kosmos uitgevers

 

   
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 

 

Ammu – Over de liefde voor India, familie en de keuken van thuis

 

Een nieuw kookboek van Asma Khan, bekend van Netflix’ Chef’s Table en een van ’s werelds meest prominente vrouwelijke chef-koks

‘Dit boek is een verzameling recepten uit mijn kindertijd. Een viering van India, waar ik vandaan kom, van thuis koken en de onlosmakelijke link tussen eten en liefde. Het is een kans voor mij om mijn ammu – Indiaas voor moeder – te eren en om de recepten met jullie te delen die me hebben gevormd en mij altijd een gevoel van thuis geven.’ – Asma Khan

In Ammu vertelt Asma Khan – bekend van het populaire Londense restaurant Darjeeling Express en van Netflix’ Chef ’s Table, haar levensverhaal in recepten. Te beginnen met de recepten van haar ammu, toen Asma zelf nog jong was – met pakora’s en kabab van kip of vis, gevolgd door de recepten waarmee zij zelf heeft leren koken – kofta, chapati en dal. Maar ook de grootse gerechten die onlosmakelijk verbonden zijn met grote gebeurtenissen in haar volwassen leven, recepten die haar het gevoel van nostalgie geven en recepten van nu – nu zij zelf moeder, ammu, is. Ammu is een liefdesbrief aan familie, aan India en aan de keuken van thuis.

 

Maar ook de grootse gerechten die onlosmakelijk verbonden zijn met grote gebeurtenissen in haar volwassen leven, recepten die haar het gevoel van nostalgie geven en recepten van nu – nu zij zelf moeder, ammu, is. Ammu is een liefdesbrief aan familie, aan India en aan de keuken van thuis.

 

Specificaties
Gebonden

Taal: Nederlands

Oorspr. taal: Engels

Oorspr. titel: Ammu – Indian Home Cooking to Nourish Your Soul

Vertaler: Hennie Franssen-Seebregts

ISBN: 9789464041897

Pagina’s: 288

Prijs: €34,99

Ammu – Fontaine (fontaineuitgevers.nl)

Auteur

Asma Khan

 

Asma Khan is chef en eigenaar van het populaire restaurant Darjeeling Express in Londen, en is een van de meest prominente vrouwelijke chef-koks van het Verenigd Koninkrijk. Ze verhuisde in 1991 met haar man van India naar Cambridge. Na een opleiding tot advocaat besloot ze het over een andere boeg te gooien en begon ze haar eigen restaurant, dat begon als een supperclub en in 2015 in Londen uitgroeide tot een veelgeprezen pop-up-restaurant. Khan was de eerste Britse chef-kok die op Netflix’s Chef’s Table verscheen. Ze heeft sinds 2017 een revolutie teweeggebracht in de Londense restaurantscene met haar wereldberoemde Indiase eten, een volledig vrouwelijk team en haar toewijding om immigrantenvrouwen op te leiden.

 

 

Jubileum kookboek Lekker & Simpel

L&S 10 JAAR COVER los_Pagina_3

150 favoriete recepten

 

Het nieuwe kookboek Lekker & Simpel 10 jaar is nu verschenen in een jubileumeditie. Het is het zevende deel in deze reeks waarvan al meer dan 300.000 exemplaren zijn verkocht.

 

Ruim tien jaar geleden gingen Jorrit en Sofie samenwonen en besloten ze hetgeen ze zoal kookten op een website te zetten, om hun moeders te laten zien wat ze zoal aten. Nu staan er meer dan 5.000 recepten op lekkerensimpel.com, waarmee ze meer dan 2 miljoen unieke bezoekers per maand voorzien van lekkere, niet te moeilijke recepten met ingrediënten die gewoon in de supermarkt zijn te vinden.

 In Lekker en Simpel 10 Jaar wordt dit jubileum gevierd met 150 favoriete recepten: zowel hoofdgerechten, als snacks en toetjes.

 

Over de auteurs

 

Sofie en Jorrit van Daalen Buissant des Amorie vormen het kookduo achter de succesvolle site www.lekkerensimpel.com. De kooksite met meer dan 2 miljoen unieke bezoekers per maand. 
 

 

Prijs:

€ 22,50

Aantal pagina’s:

320 pagina’s

   

ISBN:

9789461562203026

 

 

 

 

 
 
 
 

Nederland Vleesland gelanceerd

NederlandVleesland

Met een druk op de knop lanceerden de bestuurders van de samenwerkende ketenpartners de website Nederland Vleesland in Nieuwegein. V.l.n.r.: Helma Lodders (voorzitter Vee & Logistiek), Linda Verriet (voorzitter POV), Laurens Hoedemakers (voorzitter COV-VNV), Marijke Everts (vicevoorzitter SBK en Marian Lemsom (directeur KNS).

 

De vleessector heeft de aftrap gegeven voor de maatschappelijke dialoog onder de noemer ‘Nederland Vleesland, waar smaken verschillen’. Met de lancering van Nederland Vleesland treden zes partners in de vleesketen samen en proactief naar buiten.

Nederland Vleesland informeert over vlees en de productie daarvan. De site omvat eigen verhalen uit de sector en verstrekt feiten en cijfers over de vleesketen en over de vleesconsumptie. De initiatiefnemers willen de beeldvorming waar nodig bijstellen en misvattingen zo mogelijk wegnemen. En gaan graag het gesprek aan.

Thema’s zoals ‘Smaak’, ‘Gezondheid’, ‘Respect voor dieren’ en ‘Duurzaamheid’ worden belicht en bezoekers vinden informatie over voedingswaarde, omgang met dieren en over het milieu. Onder het kopje ‘Wat voor vleeseter ben jij?’ herkent de bezoeker zichzelf als vleeseter in de profielen. Want zeker ook bij vlees geldt: ‘smaken verschillen’.  

Nederland Vleesland is een resultaat van de samenwerking tussen partners in de keten. De lancering is in Nieuwegein symbolisch verricht door de voorzitters van de ketenpartners. De samenwerking betreft de volgende partijen:

  • Centrale Organisatie voor de Vleessector (Vlees.nl)
  • Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (Vleeschwaar.nl)
  • Vee & Logistiek Nederland (Respectvee)
  • Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK, Kalversector.nl)
  • Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV), met The Pig Story, en met Stichting Voorlichting Varkensketen)
  • Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS)

COV-VNV voorzitter Laurens Hoedemaker introduceerde nederlandvleesland.nl en lichtte het initiatief toe. Daarnaast gaf POV voorzitter Linda Verriet een presentatie over een aantal omstreden vragen over vlees en de consumptie daarvan, zoals: 

  • De carbon footprint van varkensvlees versus de ‘alternatieven’ en het vliegen.
  • Hoe ziet de consument de toekomst?

 

 

Nederland eet vlees

 

POV heeft een tweede onderzoek laten uitvoeren naar de percepties en opinies van de Nederlandse bevolking ten aanzien van de varkenssector, vlees en vleesvervangers. Het eerste onderzoek werd in januari 2021 uitgevoerd. In januari 2021 hebben meer dan 2.100 Nederlanders meegedaan aan een uitgebreid opinieonderzoek. Een onderzoek met 157 vragen. Dit jaar hebben 1.531 respondenten meegedaan. Een onderzoek met 115 vragen. 

Het opinieonderzoek laat zien dat de Nederlandse bevolking wat anders wil dan in de media zien en horen. Het resultaat is tegengesteld aan de overheersende berichtgeving. 

Linda Verriet presenteerde een aantal onderzoeksresultaten tijdens de lancering. De resultaten zijn wederom opmerkelijk te noemen. Het onderzoek maakt bijvoorbeeld opmerkenswaardige contrasten zichtbaar. Bijvoorbeeld: Nederland denkt dat 72% van de Nederlanders nog vlees eet. In werkelijkheid eet 94% van de Nederlanders vlees. Beeld en werkelijkheid komen niet overeen. Oftewel: feiten en het eerlijke verhaal

Meer weten? download hier het gehele onderzoek. 

 

 

EEN: Simpel & lekker uit 1 pan

Jamie 9789043924009_covr-320x417

 

Jamie Oliver publiceert op 1 september zijn 26-ste kookboek EEN: Simpel & lekker uit 1 pan. In EEN: Simpel & lekker uit 1 pan brengt Jamie meer dan 120 simpele, snelle recepten voor heerlijke, gedoe-vrije en verzadigende gerechten, bereid in slechts één pan of ovenschaal. Elk recept bevat maximaal acht ingrediënten, dus minimale voorbereidingstijd (en afwas) en maximaal gemak. De gerechten zijn daarom ook budgetvriendelijk en natuurlijk heel makkelijk te maken. 50% van de gerechten bevat weinig tot geen vlees.EEN bevat alles – van heerlijke thuiswerklunches tot snelle avondmaaltijden voor het hele gezin. Met hoofdstukken als:

  • Geniale groente
  • Kies voor kip
  • Koekenpanpasta
  • Voorraadkoken
  • Toetjes en taarten
  • en nog veel meer…

EEN is het gemakskookboek: elke dag lekker eten met simpele eenpanswonders .Over de auteur Jamie Oliver is een kook- en campagnefenomeen. In de 22 jaar dat hij tv-programma’s en boeken maakt heeft hij wereldwijd meer dan 48 miljoen boeken verkocht en er kijken zo’n 67 miljoen mensen uit 182 gebieden naar zijn programma’s. Daarmee inspireert Jamie miljoenen mensen om zelf te koken en heerlijke, verse maaltijden te maken.Jamie legt niet alleen via zijn boeken en tv-programma’s contact met zijn publiek, maar ook via meerdere digitale platformen. Voor jamieoliver.com, het Jamie Oliver Food Tubenetwerk op YouTube en verschillende sociale websites maakt hij exclusieve items. Zijn nieuwe app JUM, vernoemd naar zijn bijnaam die hij als kind had, ging in het VK live in januari 2022.Zijn restaurants hebben 60 vestigingen in 22 landen, en zijn aanbod aan etenswaren en keukenspullen omvat alles van kookgerei tot kruiden, pasta, sauzen en meer.

 

EEN | Simpel & lekker uit 1 pan | Auteur: Jamie Oliver | ISBN: 9789043924009 | Prijs: €32,50 | Verschijnt op 1 september 2022

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2022 Ria Besseling