Agrifoodclicks

Deliveroo Etenvdetoekomst 2391-aa23f5c227fb57ba89f1f0a544af4b0d

Onderzoek Deliveroo wijst uit: supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk volgens Nederlanders over tien jaar normaal 

Nederlanders geven aan open te staan voor nieuwe, gezonde voeding zoals eiwitrijke insecten en verwachten dat deze mainstream worden

 

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor ‘technologische’ voedingsmiddelen die bijdragen aan een gezonde(re) levensstijl of een meer duurzame planeet. 

Innovatief eten normaal in de toekomst

De respondenten achten het waarschijnlijk dat over tien jaar zuivel- en notenvrije alternatieven van melk (70%), supergewassen (69%) en plantaardige eitwitvervangers (68%) mainstream zijn. De helft van hen is zelf ook bereid dit soort voeding in de toekomst te eten. Iets meer dan de helft (53%) van de respondenten verwacht bovendien dat Nederlanders over tien jaar regelmatig eiwitrijke insecten zullen eten. Ruim eenderde van de respondenten (37%) ziet zichzelf wel zo’n knapperig beestje nuttigen in de toekomst.

Niet rotzooien

Meer dan de helft van de tech-minded Nederlanders vindt het belangrijk om de oorsprong van ingrediënten te kennen. De voornaamste reden waarom respondenten zich zorgen maken over bepaalde toekomstige voedselinnovaties is de onbekendheid met de lange termijn effecten op de gezondheid (71%). Ook vindt 57 procent van de respondenten dat we niet teveel met ons eten moeten ‘rotzooien’. Daarom staan zij sceptisch tegenover genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen en 3D-geprint voedsel. Hoe ouder de respondent, hoe minder positief men hierover is. Slecht iets meer dan een kwart van de respondenten (27%) is bereid in laboratorium gekweekt vlees te eten in de komende tien jaar. Opvallend is dat mannen daar vaker bereid toe bereid zijn dan vrouwen (14% vs. 5%). Vrouwen zijn daarentegen vaker dan mannen bereid zuivel- en notenvrije melkalternatieven te drinken (62% vs. 42%). 

Het belang van het gezondheidsaspect in eten is ook terug te zien in de data van Deliveroo. Zo was er in 2019 een stijging van 32% in zoekopdrachten naar ‘gezond’ voedsel. En in in datzelfde jaar was ook de stijging in bestellingen van melkalternatieven, zoals haver- en soja-melk, te zien met maar liefst 38%.

Vega(n)
Plantaardige eiwitvervangers is een trend die al langer we steeds meer zien opkomen. Zo zijn vegan burgers (van Vegan Burger Brothers in Amsterdam) en roti vega kip (van restaurant De Kade in Rotterdam) op nummer 1 en 2 in de top tien van meest bestelde vegetarische maaltijden bij Deliveroo. Tijdens de nationale Week Zonder Vlees in 2019 was totale aantal vegetarische bestellingen zelfs ruim verdubbeld (132%) ten opzichte van het jaar daarvoor; toen was er al een stijging van 37% te zien. 

Privacy-zorgen
Opvallend genoeg staan tech-minded Nederlanders minder positief tegenover voeding waarbij meer technologie komt kijken, zoals voeding aansluitend op het DNA. Ruim driekwart (78%) van de respondenten is niet bereid hun DNA te delen met derden uit privacy-overwegingen of uit angst voor het doorverkopen van persoonsgegevens. 


*Over het onderzoek: in opdracht van Deliveroo deed onderzoeksbureau Team Vier onderzoek onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder. Dit zijn mensen die hebben aangegeven het belangrijk te vinden om op de hoogte te zijn van technologische thema’s en onderwerpen die op dit moment spelen. Het onderzoek is uitgevoerd is de periode 20 tot 27 februari 2020. In totaal hebben 304 tech-minded respondenten deelgenomen.

ValuSect wil ontwikkeling van voedsel op basis van insecten stimuleren

Insect_brood_ValuSect_0520_TN

De wereldbevolking groeit, terwijl de beschikbaarheid van voedsel  afneemt. Er is dus behoefte aan duurzame alternatieven voor voedselbronnen. Insecten kunnen het voedsel van de toekomst worden. Toch is er in de dichtbevolkte westerse landen weerstand. Het Europese project ValuSect wil daar verandering in brengen.

Inagro praktijkcentrum voor onderzoek en voorlichting in land- en tuinbouw, gaat samen met negen internationale partners duurzame productie- en verwerkingstechnieken ontwikkelen voor voedingsmiddelen op basis van insecten. Bedrijven met een idee kunnen via een vouchersysteem steun krijgen. Er zitten twee Nederlandse partners in het projectconsortium, namelijk NGN en Stichting Fontys.

 Ongeveer 30% van de consumenten in Europa is bereid insecten als voedsel te consumeren. ValuSect of valuable insects wil dat aandeel verhogen. Het project gaat de ontwikkeling en marktintroductie van levensmiddelen op basis van insecten stimuleren door de kwaliteit van productie en verwerking van insecten te verbeteren, smaakproeven met consumenten uit te voeren en het milieueffect te verminderen. Er wordt onderzoek gevoerd naar de uitstoot van broeikasgassen, de impact van substraten, de voedselveiligheid en de houdbaarheid van de voedingsproducten.

“De vraag is niet of insecten de oplossing kunnen zijn voor de groeiende behoefte aan eiwitten. De vraag is wat de beste strategie is om die ontwikkeling te bevorderen.”

Sabine Van Miert, projectleider, Thomas More Hogeschool

 

Streven naar duurzamere insectenkweek

Om het onderzoek vorm te geven en uit te voeren, werken onderzoekers van Thomas More Hogeschool en Inagro samen met acht internationale partners. Inagro krijgt al regelmatig vragen van de sector en het beleid over de impact van insectenkwekerijen op hun omgeving. Ook de werkelijke duurzaamheid van insecten in vergelijking met andere landbouwhuisdieren roept vragen op.

“Met ValuSect willen we de uitstoot van broeikasgassen kwantificeren voor verschillende soorten insecten: meelwormen, krekels en sprinkhanen. Daarnaast voeren we ook onderzoek uit naar emissies van fijn stof en ammoniak die de directe omgeving van een insectenkwekerij kunnen beïnvloeden.”

Carl Coudron, Inagro

 

Bedrijfssteun via vouchersysteem

Geïnteresseerde agrovoedingsbedrijven kunnen vouchers met een waarde tot € 40. 000 ontvangen voor ondersteuning bij productontwikkeling,
uitvoering van smaakproeven of voor verbetering van kweek- en verwerkingstechnieken. Afhankelijk van de vraag zal de projectpartner met de meeste expertise in dat domein ondersteuning bieden. Zowel starters als ervaren bedrijven met een innovatief idee kunnen een beroep doen op dit vouchersysteem, dat dit najaar gelanceerd wordt.

 

Het project

ValuSect is een project dat voor € 2,08 miljoen wordt gefinancierd door het Interreg North-West Europe programma. Het project ging op 26 september 2019 van start en loopt tot eind juni 2023. Het consortium wordt door Thomas More Hogeschool  gecoördineerd en bestaat uit 9 leden en 8 geassocieerde partners  verspreid over 7 landen.

De leden zijn: Inagro vzw, Aberystwyth  University, Zürcher Fachhochschule, Stichting Fontys,  het Innovatiesteunpunt,  Teagasc, New Generation Nutrition Pro-active, AliénorEU en BIC Innovation Limited.

Online slagerij The Butchery ziet omzet verzesvoudigen

De corona crisis biedt kansen in bepaalde branches. Zo verzesvoudigt online slagerij The Butchery de omzet in april en aan die groei lijkt nog lang geen einde te komen. “Het online succes is een combinatie van factoren, maar het Covid-19 virus was zeer zeker het laatste zetje in de rug”, aldus eigenaar Bert-Jan Lantinga.

Butchery

The Butchery is ontstaan vanuit stenen winkels en een worstmakerij (Lantinga Slagerij & Catering). Oprichter Bert-Jan Lantinga heeft een voorliefde voor exclusieve vleesrassen als Japans Wagyu en voor dergelijke niche producten is een ruime afzetmarkt een must. Een online slagerij was dus een logische stap.

Doorbraak voor online

The Butchery is gelanceerd in augustus 2018 en hoewel de shop goed werd ontvangen, was het tot voor kort vooral investeren. De online slagerij groeide gestaag, maar de échte doorbraakmaand was april, waarin Lantinga de omzet maar liefst zag verzesvoudigen.

Slager Lantinga: “De winkels draaien eveneens goed, maar de groei van de webshop is verhoudingsgewijs veel aanzienlijker. Door het coronavirus zijn nieuwe behoeftes ontstaan, waarin we met The Butchery goed kunnen voorzien. We gebruiken een shockfreezer, dus vers vlees wordt gevacumeerd, voorzien van een duidelijk etiket en binnen een uur diep ingevroren. Het vlees komt bevroren aan en kan dus zonder kwaliteitsverlies weer de vriezer in.”

Premium aanbod

“En voor 11.00 uur besteld = dezelfde avond nog in huis. Daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. We merken dat mensen in deze tijden graag hun vriezer vullen en drukke supermarkten waar mogelijk mijden. Bovendien wordt ons premium aanbod nu ontdekt door het grote publiek. Exclusieve rassen als Japans Wagyu, Chianina en Rubia Gallega vind je immers niet bij elke slager om de hoek. Wij moeten zelf ook keuzes maken in de winkel, want je hebt simpelweg te maken met een vers aanbod in de toonbank.”

Een online slagerij met hoogwaardig frozen assortiment biedt echter eindeloze mogelijkheden. Zo kun je in het cordon bleu atelier zelf je cordon bleu samenstellen en in de steak boutique een steak digitaal marineren. Nu uit eten gaan niet mogelijk is en het ook nog eens haast non-stop barbecueweer is geweest, vliegen de tomahawks, côte de boeufs en picanha’s dus de deur uit.

Trendwatchers verwachten bovendien dat de huidige situatie de online foodbranche een blijvende boost gaat geven, omdat mensen nu het gemak van online boodschappen ervaren. Lantinga: ”Die verwachting heb ik zelf ook en we zijn zelfs al aan het kijken naar een nieuwe locatie. Dat hadden we drie maanden geleden echt nog niet kunnen bedenken…”.

 

Ruim aandacht voor belang voeding in Handboek leefstijlgeneeskunde

handboek-leefstijlgeneeskunde-9789036823234-31

Het Handboek leefstijlgeneeskunde besteedt ruim aandacht aan het belang van voeding, naast beweging, ontspanning, slaap, sociale verbinding en zingeving  de basis voor een gezonde leefstijl. De aspecten worden steeds vaker ingezet bij de behandeling van chronische aandoeningen.

Gezonde voeding: pijler gezonde leefstijl

Het hoofdstuk voeding gaat in op het belang van gezonde voeding, misschien wel de belangrijkste pijler van een gezonde leefstijl. Gezond eten leidt tot een relatief snel effect op de gezondheid en is een factor die mensen zelf in de hand hebben.  Het hoofdstuk belicht de aanbevolen hoeveelheden van voedingsmiddelen, de rol van diverse voedingsstoffen, voedingsritme en vasten, dieetadvisering en leefstijlcoaching. Aan de orde komen de Richtlijnen Gezonde voeding van de Gezondheidsraad, de basis voor de voedingsvoorlichting in Nederland. Dit is tevens de basis van de adviezen van de Schijf van Vijf  van het Voedingscentrum en de Puur Gezond Piramide.

 

Praktische handvatten voor gezonde leefstijl

De uitgave geeft artsen (in opleiding), praktijkondersteuners, fysiotherapeuten en andere zorgprofessionals een praktisch en actueel overzicht van de leefstijlgeneeskunde. Het Handboek Leefstijlgeneeskunde staat onder redactie van Maaike de Vries, gezondheidswetenschapper en Tamara de Weijer, huisarts. Het voorwoord is geschreven door staatssecretaris Paul Blokhuis

De auteurs bieden wetenschappelijke inzichten en praktische handvatten om patiënten te motiveren tot een andere leefstijl. Ook gaan zij in op specifieke aandoeningen in relatie tot leefstijl.

Maaike de Vries: “Leefstijl wordt steeds belangrijker in de behandeling van patiënten en vormt samen met (para)medische en farmaceutische zorg één geheel.” Tamara de Weijer: “Zorgverleners hebben behoefte aan adviezen om leefstijl in hun praktijk te integreren. Dit boek helpt hen hierbij.”

 

Dr. Maaike de Vries is eigenaar van Springh, bureau voor strategie en innovatie in de zorg,toezichthouder en auteur. Zij schreef diverse boeken over stelsel en financiering van de zorg, gezondheid en leefstijl.

Drs. Tamara de Weijer is huisarts en voorzitter van Vereniging Arts en Leefstijl. Ze verdiept zich in de invloed van voeding en leefstijl, zowel bij preventie van (chronische) aandoeningen, als bij de behandeling hiervan.

Handboek Leefstijlgeneeskunde. De basis voor iedere praktijk.

Dr. Maaike de Vries en drs. Tamara de Weijer
ISBN:   978903682323 | Prijs: € 59,95.
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum in Houten, www.bsl.nl/shop

 

 

 

 

Fairtrade en Chocolatemakers gaan samenwerken

 

Vanaf 28 april liggen de eerste Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen van Chocolatemakers in het schap

Chocolatemakers en Fairtrade Nederland slaan de handen ineen om samen te werken aan eerlijke betaling voor boeren. Beiden organisaties werken al jaren aan betere betaling voor boeren. Vanaf nu zullen zij hier samen nog actiever in optrekken. Vanaf 28 april zijn de eerste Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen verkrijgbaar.

Chocolatemakers 242-64d2978502ced96f652015bac71fdf26

Vanaf maart 2020 is Chocolatemakers naast biologisch nu ook officieel Fairtrade gecertificeerd. Vanaf de oprichting in 2011 betaalt Chocolatemakers een stabiele en hoge prijs voor de cacao zodat de boeren een leefbaar inkomen verdienen. Fairtrade heeft onlangs de living income reference price voor cacao gelanceerd: de prijs die boeren voor hun cacao zouden moeten ontvangen om van rond te komen. Ook zijn zij bezig met het opzetten van pilotprojecten op “living income” en is de Fairtrade minimumprijs en premie onlangs met 20% verhoogd.

Deze positieve ontwikkelingen liggen in lijn met Chocolatemakers’ aanpak voor een duurzame cacaosector. Chocolatemakers mede-oprichter Rodney Nikkels vertelt: “Het zou fantastisch zijn wanneer Fairtrade met andere industriespelers steeds meer boeren van een living income (leefbaar inkomen) kan voorzien. We willen het debat omtrent leefbaar inkomen voor cacaoboeren van “binnenuit” kunnen voeren en verder ondersteunen, daarom voeren wij nu ook het Fairtrade keurmerk.” Vanaf 28 april zijn de eerste repen uit Peru te koop bij EkoPlaza en online via de webshop van Chocolatemakers. Rond 2 mei komen op bijzondere wijze de eerste Fairtrade cacaobonen uit de Dominicaanse Republiek aan in Amsterdam. De bonen zijn geheel CO2 neutraal getransporteerd met het zeilschip Tres Hombres.

Meer inkomen voor de boeren door fabriek in Peru
Extreme afhankelijkheid van de prijs voor cacaobonen op de wereldmarkt en de invloed van enkele grote spelers in de cacao-industrie zijn de grondoorzaken van het oneerlijke inkomen voor boeren. Naast een goede prijs voor de cacaobonen kan er meer waarde worden gecreëerd in de productielanden zelf. De eerste Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen, de Awajún bar, worden daarom deels in Peru en deels in Amsterdam gemaakt!

Chocolatemakers heeft een cacao-verwerkingsfabriek opgezet samen met de coöperatie NorAndino om de cacaobonen tot massa te verwerken in Peru. De tweede stap (van de massa tot de chocoladereep) wordt in Amsterdam gedaan maar wordt in de toekomst ook in Peru gedaan.Chocolatemakers 242-4b11f422286b01504781c37e5769a651

Eatch gaat automatische keuken ontwikkelen

Start-up Eatch heeft een converteerbare lening van 300.000 euro ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland. Met de financiering gaat het bedrijf een automatische keuken ontwikkelen. Veel consumenten zijn op zoek naar gemak, maar ook naar gezonde en gepersonaliseerde voeding voor een betaalbare prijs.

De problemen met de huidige opties voor maaltijden buiten de deur zijn dat ze vaak te ongezond of te duur zijn om dagelijkse te eten. De automatische keuken van Eatch is een antwoord op deze trends. De in 2019 opgerichte start-up in Amsterdam ontwikkelt samen met TOP BV de eerste volledig geautomatiseerde keuken ter wereld.

Betaalbaar, gezond, snel en persoonlijk

Eatch biedt een volwaardig alternatief voor de dagelijkse maaltijd door een maaltijd aan te bieden die betaalbaar, gezond en snel beschikbaar is op basis van persoonlijke voorkeuren. De behoefte naar dit type maaltijden speelt niet alleen in restaurants, maar ook in onder andere ziekenhuizen, vliegvelden, bedrijfskantines en supermarkten. De automatische keuken is in staat om in te spelen op al deze markten. Ook de opkomst van restaurants die alleen bezorgen is een interessante markt die door de coronaproblematiek in een versnelling is gekomen.

 Jelle Sijm, Co-foun­der van Eatch BV: “De fi­nan­cie­ring van het In­no­va­tie­fonds NH stelt ons in staat om samen met onze part­ners het pro­to­ty­pe van de au­to­ma­ti­sche keu­ken af te ron­den. Nadat we het pro­to­ty­pe af heb­ben, kun­nen we de tech­no­lo­gie bin­nen een korte tijd op­scha­len om zo­doen­de de eer­ste vol­le­dig au­to­ma­ti­sche keu­ken ter we­reld naar de markt te kun­nen bren­gen.”

Wou­ter Keij, di­rec­teur In­no­va­tie­fonds Noord-Hol­land: “De au­to­ma­ti­sche keu­ken van Eatch is een op­los­sing voor be­drij­ven die wil­len in­spe­len op de hui­di­ge trends waar­bij ge­zon­de en per­soon­lij­ke voe­ding in sec­to­ren zoals de ge­zond­heids­zorg van waar­de kun­nen zijn. Bij­ko­mend voor­deel is dat voed­sel­ver­spil­ling dank­zij de keu­ken van Eatch kan wor­den te­rug­ge­bracht. Eatch heeft be­lang­rij­ke part­ners aan het pro­ject ver­bon­den wat ver­trou­wen geeft in een suc­ces­vol pro­ject.”

In­no­va­tie­fonds Noord-Hol­land

Het In­no­va­tie­fonds Noord-Hol­land is een ini­ti­a­tief van de pro­vin­cie Noord-Hol­land, de Uni­ver­si­teit van Am­ster­dam, de Ho­ge­school van Am­ster­dam, Am­ster­dam UMC en San­quin, met steun door de Eu­ro­pe­se Unie via het Eu­ro­pees Fonds voor Re­gi­o­na­le Ont­wik­ke­ling. Het fonds on­der­steunt on­der­ne­mers in de pro­vin­cie Noord-Hol­land met fi­nan­cie­ring van in­no­va­tie in de fase van Proof-of-Con­cept. Het fonds ver­strekt con­ver­teer­ba­re le­nin­gen. De loop­tijd van het eer­ste fonds­deel is 2018-2023.

Meer informatie Eatch.me

     :

 

 

Eten en drinken in de veranderde samenleving: boost voor foodspeciaalzaken

Lokaal oogst meer waardering en steun 

Eten en drinken in de veranderde samenleving betekent een boost voor foodspeciaalzaken. De consument ontdekt opnieuw de speciaalzaken in de buurt.

ABN AMRO verwacht dit jaar een krimp van de consumptieve bestedingen van 5 procent in een scenario waarbij de intelligente ‘lockdown’ twee maanden duurt en daarna stapsgewijs wordt opgeheven.

 

Hoewel de beperkende maatregelen van de overheid tot een forse krimp van de bestedingen leiden, geldt dit niet voor alle consumptie categorieën. De voedselverkoop gaat onverminderd door. Consumenten en ondernemers plooien zich naar de nieuwe werkelijkheid. In veel winkels hangt plexiglas voor de kassa’s, wordt gebruik van contant geld ontmoedigd en reguleren medewerkers bij de deur het aantal klanten in de winkel. . Op basis van PIN-transacties in de winkel en online betalingen van ABN AMRO rekeninghouders kunnen we het koopgedrag van consumenten analyseren en de contouren van de anderhalve-meter-economie in kaart brengen

Meer uitgaven aan dagelijks eten en drinken

Binnen de foodsector is een grote tweedeling zichtbaar. Aan de ene kant dalen de bestedingen aan voedsel via de horeca flink, maar stijgen de uitgaven aan dagelijkse boodschappen. Toch maken de dagelijkse boodschappen de daling in de horeca niet goed, waardoor de totale voedselbestedingen dalen. In het paasweekend was dit pijnlijk duidelijk: in dit weekend waren de uitgaven naar schatting 20 procent lager dan met Pasen vorig jaar.

In de eerste crisisweek (week 11) besteedden consumenten veel meer aan eten en drinken dan normaal. Nadat de voorraad in de keukenkast was aangevuld vlakte de groei van de bestedingen aan voedsel weer af en daalde ook in het paasweekeinde. De daling van de uitgaven aan voedsel is een gevolg van de sluiting van horecagelegenheden waar consumenten doorgaans meer betalen voor voedingsmiddelen dan in supermarkten. Een derde van de consumentenuitgaven aan voedsel vindt normaliter plaats bij out of home kanalen, zoals restaurants, pompshops of treinwinkels.

Viswinkel Tol 13051558_585051291654659_8861896368775687133_n

Voedingsspeciaalzaken zien omzet stijgen

Voor voedingsspeciaalzaken blijkt de crisis een positieve kant te hebben; zij zien hun omzet de afgelopen weken flink stijgen. Mede omdat veel mensen nu thuiswerken herontdekken ze de voedingsspeciaalzaak in de buurt, mogelijk aangemoedigd door het idee om lokale middenstanders te steunen. Drankwinkels profiteren op hun beurt ook van de sluiting van de horeca. Een andere verschuiving in de bestedingen is de sterke stijging van boodschappen en maaltijden via bezorgdiensten van supermarkten en (fastfood) restaurants. Online boodschappen waren al een flinke groeimarkt voor de crisis. Maar door de lege schappen in supermarkten in de eerste dagen na de beperkende maatregelen vonden nog meer consumenten dit kanaal. Overigens bedraagt de bezorgmarkt nog steeds maar een klein deel van de totale supermarktuitgaven.

Meer informatie: ABN AMRO Bestedingen aan eten

 

 

Tomaat komt het meest en vaakst op tafel

Tomaat 13083149_365423776914639_8894018566197288194_n

Tomaat komt het meest en vaakst op tafel  

De tomaat is de meest en het vaakst gegeten groente in ons land. Dat blijkt uit informatie van ruim 7500 gebruikers van de FoodProfiler app. Na de tomaat zetten we sla, komkommer, wortel en paprika het meest op tafel.

Van de paprika zijn de rode paprika’s het meest populair. Rode paprika’s worden hier en in Engeland vaak gegeten als onderdeel van een warme maaltijd  of als onderdeel van een salade, samen met tomaat, komkommer en wortel. In Duitsland zijn  paprika’s  wat vaker onderdeel van de salade. En in België wordt paprika vaker in combinatie met wortels gegeten, blijkt uit gegevens over de groenteconsumptie

FoodProfiler app

Omdat het meten van de voedselconsumptie in combinatie met consumentengedrag lastig is, hebben onderzoekers van Wageningen Economic Research de app FoodProfiler ontwikkeld. Onderzoekers van Wageningen Economic Research meten met deze app over een langere periode wat consumenten precies eten. De app is in 2015 ontwikkeld en is sinds 2017 ook beschikbaar voor consumenten in België, Duitsland en Engeland.

.FoodProfiler 4581f1f0-6361-4d96-9aee-99ead65609f1_1_29571b2b_530x314

Robin Food: soep van groenteoverschotten voor Belgische voedselhulp

Robin Food 00_robin_soup_packshot_2_1

Robin Food lanceert soep die is gemaakt van groenteoverschotten waar de Belgische REO-veiling en andere regionale leveranciers door de corona-crisis moeilijker afzet voor vinden. De groenten worden tot soep verwerkt bij de sociale onderneming enVie in Brussel en vervolgens door Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant en Depot Margo (van Samenlevingsopbouw Rimo Limburg) verdeeld onder kwetsbare gezinnen in Belgie.

Robin Food: ook fruitsap en spread

Op korte termijn wordt er nu 20.000​ ​liter soep afgezet onder het merk Robin Food. Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant en Rikolto willen in de komende maanden ook  andere producten op de markt brengen die een oplossing bieden voor voedseloverschotten en tegelijk mensen in een kwetsbare positie toegang geven tot gezonde, duurzame voeding. 

“​Binnenkort kunnen we alvast Robin Food fruitsap aanbieden bij onze Sociale Kruidenier,en ook een spread voor op de boterham of als aperitief gemaakt door de verpakkingsvrije winkel Content”, zegt Xenia Langen van Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant. “​We zijn blij dat we met dit project ons net ontwikkelde Robin Food-label sneller kunnen lanceren.”

Het business model moet ook een structureel karakter krijgen. “​Als we de producten in reguliere winkels kunnen aanbieden, betalen mensen daar een beetje meer, zodat mensen met minder middelen de producten aan een verlaagde prijs kunnen kopen bij de Sociale Kruidenier”, besluit Jo Vandorpe van Rikolto.

Rikolto

Rikolto in Leuven  (het vroegere Vredeseilanden), onderdeel van een organisatie die boerenbedrijven wereldwijd ondersteunt in het streven naar een eerlijk inkomen en wil komen tot betaalbare kwaliteitsvolle voeding voor iedereen, kon deze samenwerking in minder dan twee weken opzetten dankzij een investering van EIT Food.  “​Door de economische schok die de COVID-19-crisis teweegbracht, zien we een groeiende groep mensen die te weinig middelen heeft om zichzelf en hun gezin te voeden​ ”, vertelt Liesbeth Smeyers van Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant. “​Voedselhulporganisaties en sociale kruideniers zien daardoor een toename van de vraag, terwijl er minder overschotten komen via de supermarkten.” Dit is ook merkbaar in andere delen van het land. 

Economische schok boeren opvangen

Ook boeren worden geconfronteerd met grote groenteoverschotten. “​Het verlies van een aanzienlijk deel van onze klanten in België en in het buitenland, samen met een toenemend volume aan verse groenten en fruit aan het begin van het seizoen, zorgt voor een overschot aan bepaalde producten”, zegt Dominiek Keersebilck, commercieel manager bij REO Veiling. “​Wij zijn dus zeer blij met het Robin Food-project. ”

De sluiting van de horecazaken treft niet alleen boeren, maar ook verwerkende voedingsbedrijven zoals enVie. Naomi Smith van enVie: “​De Robin Food-soep geeft ons de kans om terug op te starten in crisistijd én te doen waar we goed in zijn: meerwaarde ​ voor het milieu creëren met een lekker product en werk verschaffen aan mensen die uit een lange periode van werkloosheid komen.”

In recordtijd

 Het project rond Robin Food kwam in recordtijd tot stand met de investering  van EIT Food, het Europese Instituut voor Innovatie en Technologie in Voeding. “​Door de corona-crisis moesten we heel wat activiteiten afgelasten”, zegt Martine van Veelen, director EIT Food CLC West. “​Die vrijgekomen middelen willen we investeren in structurele initiatieven die ook een oplossing bieden om nu de directe noden rond voeding te beantwoorden.” 

Rikolto kwam als lid van EIT Food op de proppen met dit project en wist in korte tijd een partnerschap te mobiliseren. “​We waren achter de schermen al aan de slag met Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant en de veiling om overschotten van groenten en fruit te herbestemmen in verwerkte producten voor de Sociale Kruidenier ”, vertelt Jo Vandorpe van Rikolto. “​Met deze investering, komt alles in een stroomversnelling.”

Er is  inmiddels ook interesse uit Limburg van Depot Margo van Samenlevingsopbouw Rimo Limburg, dat kwetsbare Limburgers aan voordelige gezonde voeding helpt. “​Wij kijken ernaar uit om de soep aan te bieden”, zegt Karel Bollen van Depot Margo. “​Wat dit project zo waardevol maakt, is de combinatie tussen sociale tewerkstelling, armoedebestrijding, toegang tot gezonde voeding en de positieve impact op het milieu door voedseloverschotten te redden.”

Shopforce opende opnieuw Digitaal Dorpsplein: forse boost voor lokaal vers online kopen

Shopforce DigitaalDorpsplein91767918_2666483150117515_6201914560467697664_o

Shopforce opende in Delden opnieuw een Digitaal Dorpsplein. Er zijn al van dergelijke online koopplatformen in onder andere Oegstgeest, Bunnik, Genemuiden, Zwartsluis, Hilversum, Amersfoort en Aarle-Rixtel. Op de online platformen werken lokale verswinkeliers  samen en kunnen klanten op een plek hun versinkopen doen.Deze vorm van samenwerken is met de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen, vertelt Matthijs de Graaf, oprichter van Shopforce.  

Forse boost  voor lokaal vers online kopen

“De aangesloten winkels draaien in deze tijden als een tierelier. Een winkelier van  Digitaal Dorpsplein Genemuiden bijvoorbeeld zag deze week vijftig bestellingen per dag voorbij komen met een gemiddelde ordergrootte van rond de € 64. Het beeld kan enigszins vertekend zijn vanwege meer aankopen voor de Paasdagen, maar over het algemeen is het gemiddelde aankoopgedrag fors hoger dan in de fysieke winkel”, aldus De Graaf. “Bij de bakker in de winkel betaalt de klant € 6 tot € 8, online is de bestelling ruim € 21. De hogere bestedingen hangen mede sterk af van het bestelgemak van de webshop.”

De totale online omzet van Dorpsplein Genemuiden  schoot sinds de start op 23 maart en de toevoeging van de ambachtelijke bakker op 31 maart in recordtempo van € 0 tot boven de € 25.000 op 9 april, meldt Shopforce

Gemeenten investeren mee

Ook de gemeenten investeren mee in de opzet van een Digitaal Dorpsplein. Bijvoorbeeld door een elektrische bakfiets te schenken en te helpen bij de organisatie van een collectieve bezorgservice, waarvoor medewerkers via de Sociale Dienst worden aangetrokken. De Graaf: “Dit is investeren in duurzaamheid op lokaal niveau en ook in circulariteit door het gebruikte afval van de winkelier op te halen en als veevoer terug naar de boerderijen te vervoeren.”

Verswinkeliers kunnen zich aanmelden voor een Digitaal Dorpsplein waarna Shopforce de website inricht en de afronding van de inkopen naar de winkeliers organiseert.

Dorpsplein voor boeren

Voor boeren zoals zuivel- en kaasboerderijen heeft Shopforce Dorpsplein IJsseldelta in de maak. Op dit platform voor de Overijsselse regio vinden klanten versproducten direct van de boer en ontmoeten ondernemers in horeca en ambacht collega-ondernemers van dichtbij om op gelijkwaardig niveau zaken mee te doen. Zo worden bredere korte ketens zichtbaar.

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2020 Ria Besseling