Agrifoodclicks

Biologische landbouw groeit

Vooral meer vraag naar varkensvlees, aardappelen en zuivel

Biologische varkenshouderij 17553437_1180647715390945_6502471407594194932_n

De biologische landbouw liet vorig jaar duidelijke groei zien ten opzichte van een jaar eerder. Onder andere de omvang van de biologische varkensstapel (+ 24,2 procent) en de productie van biologisch varkensvlees groeide (+26,3 procent). In de biologische akkerbouw is de aardappelproductie toegenomen, blijkt uit laatste cijfers van het CBS.

 
De oppervlakte landbouwgrond voor biologische landbouw is tussen 2016 en 2017 met 7,6 procent toegenomen tot circa 56,4 duizend hectare. De groei van de biologische melkveehouderij is goed merkbaar in de toename van het areaal biologisch grasland dat onder andere beschikbaar is voor de melkveehouderij. Dat groeide met 8,8 procent naar 40,1 duizend hectare. In 2017 was 19,3 procent van het biologische landbouwareaal, zo’n 10,9 duizend hectare, in gebruik voor de akkerbouw. Dit areaal nam in een jaar tijd met 3,8 procent toe.

Overigens is de biologische landbouw relatief gezien nog altijd vrij beperkt. Vorig jaar was 3,2 procent van de landbouwgrond in gebruik voor biologische landbouw. Van de totale veestapel was 2,9 procent biologisch tegenover 2,6 procent een jaar eerder. In de melkveehouderij is dit 1,6 procent.

Meer biologische melk

In 2017 werd ruim 223 miljoen kilogram onbewerkte biologische koemelk naar de zuivelfabrieken aangevoerd. Dit is 12,4 procent meer dan een jaar eerder en 1,6 procent van de totale melkproductie van dat jaar. Bedrijven met biologische melkkoeien hielden vorig jaar samen ruim 32 duizend melkkoeien, 12,4 procent meer dan in 2016
Na het afschaffen van het melkquotum in 2015 daalde de melkprijs voor gangbare melk. Onder andere de stabielere melkprijs voor biologische melk was voor melkveehouders een extra stimulans om over te stappen op een biologische productiewijze.

Kwart meer biologisch varkensvlees

De productie van biologisch varkensvlees steeg met 26,3 procent van 6,5 miljoen kilogram karkasgewicht in 2016 naar 8,2 miljoen kilogram karkasgewicht een jaar later. Het aantal biologische vleesvarkens nam tegelijkertijd met ruim 10 duizend (+ 27,9 procent) dieren toe naar bijna 47,5 duizend.
Het totaal aantal biologisch gehouden varkens was in 2017 vergeleken met een jaar eerder met bijna een kwart gegroeid tot ruim 91 duizend.

Meer biologische eieren

Het aantal biologische eieren voor consumptie nam ten opzichte van 2016 met 14,2 procent toe naar 883 miljoen stuks een jaar later. Het aantal biologisch gehouden kippen groeide met 8,3 procent naar ruim 3,3 miljoen in 2017. Alleen het aantal biologische leghennen groeide in deze periode. Vorig jaar telde Nederland 3,2 miljoen biologische leghennen.

Biologische aardappel in opkomst

De opbrengst van biologische consumptieaardappelen was in 2017 ruim verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder. Dit heeft vooral te maken met het matige groeiseizoen in 2016 en problemen met phytophthora (aardappelziekte). In 2017 werd bijna 60 miljoen kilogram biologische consumptieaardappelen geproduceerd tegenover ruim 27 miljoen kilogram het jaar daarvoor. Dit is een toename van 118,8 procent. De hectareopbrengst voor biologische consumptieaardappelen was vorig jaar 51,3 ton per hectare, in 2016 was dit 24,2 ton per hectare. In de gangbare landbouw waren de hectareopbrengsten in 2017 en 2016 respectievelijk 52,9 en 44,8 ton/ha. Over het algemeen zijn opbrengsten in de biologische landbouw meer onderhevig aan schommelingen dan in de gangbare landbouw.

Het areaal biologische consumptieaardappelen is tussen 2016 en 2017 met bijna 35 hectare gegroeid naar 1 166 hectare, een stijging van 3,1 procent. Van het totale areaal consumptieaardappelen in Nederland is 1,5 procent biologisch.

Meer biologische tuinbouw in open grond

Vorig jaar werd op bijna 3 duizend hectare aan biologische tuinbouw in de open grond bedreven. In één jaar tijd is het areaal met 9,3 procent (252 hectare) toegenomen. Er werden vooral tuinbouwgroenten geteeld. Bijna een derde van de biologische tuinbouwgroenten bestond uit komkommerachtigen, waaronder pompoenen en courgettes (672 hectare). Meer dan de helft (57,2 procent) van het totale areaal komkommerachtigen in de open grond is biologisch. Het areaal komkommerachtigen nam afgelopen jaar met 13,0 procent toe ten opzichte van 2016.

Food Valley Summits Protein for the Future & Sports & Nutrition

foodvalleysummits2018-banner

10-11 oktober 2018, Ede

Nieuwe ingrediënten, technologieën, eindproducten, trends, (inter)nationale marktsuccessen en -kansen en de consument staan centraal op 10-11 oktober tijdens de summits over plantaardige eiwitten en sport en voeding. Influencers uit het internationale bedrijfsleven en vanuit kennisinstellingen onderzoeken met het publiek de mogelijkheden om het groeiend potentieel binnen en buiten Nederland te vergroten. 

Eiwitten voor de toekomst, 10 oktober
De groene eiwitten die in de toekomst zullen floreren, zullen niet alleen de duurzaamheid en gezondheid verbeteren, maar ook helpen bij het opbouwen van een circulaire economie die waarde toevoegt voor zowel consumenten als ondernemers. Als het gaat om de overgang naar meer duurzame eiwitbronnen, is de tijd om de urgentie van de situatie uit te leggen voorbij en is de tijd gekomen om nieuwe ideeën te implementeren. Laat u inspireren door degenen die vooroplopen bij de groene eiwitrevolutie.

Tijdens de summit spreken onder meer Matthias Krön – Donau Soy association Europe, Gert Jan Gombert – Vivera, Isabel Boerdam – Week zonder Vlees, Jeroen Willemsen -The Protein Cluster en ‘Groene’ Eiwitcommissaris, Thomas Felice – Algama en Pinar Hosafc -Euromonitor International. Daarnaast vinden tal van versnellingssessies, pitches en proeverijen van edamame en vega mayo tot en met zeewier en green döner kebab plaats. Erik te Velthuis – Topsportrestaurant Papendal verzorgt namens de innovatieve bedrijven de smaakvolle proeverijen. Meer informatie over het volledige programma.

Sport & Voeding, 11 oktober
De aandacht voor de impact van gepersonaliseerde voeding op sportprestaties wint terrein in de (inter)nationale sport- en voedingssector. Ook groeit de interesse in andere sectoren om de kennis en ontwikkelingen voor doelgroepen zoals voor ouderen en patiënten toe te passen. Op 11 oktober staan de nieuwste sportvoedingsconcepten, technologieën, producten en het internationaal vermarkten centraal voor professionals in food, sport en gezonde levensstijl.

Tijdens de summit presenteren topsprekers van onder meer AgroParisTec en Valorial (Frankrijk) , Innova Market Insights, Teagasc (Ierland), Generade, Wageningen University & Research, Hogeschool Arnhem en Nijmegen, KNVB, Team NL Performance Nutrition en Universiteit Maastricht. En worden bezoekers geïnspireerd tijdens de pitches door onder meer Jaco Pieper – Koupe, Simon Branch – Herbalife en Mark Tuitert – First Energy Gum. Erik te Velthuis – Topsportrestaurant Papendal verzorgt de smaakvolle innovatieve proeverijen. Meer informatie over het volledige programma.

B2B Internationale matchmaking
Tijdens de summits verzorgt Enterprise Europe Network de internationale B2B matchmakingservice. Bezoekers van de summit krijgen de gelegenheid na het boeken van een ticket om kosteloos een ‘search’-account aan te maken om vervolgens vooraf en tijdens de summits afspraken via de website en app te maken.

Voor wie
De Food Valley Summits worden georganiseerd door Food Valley NL voor food professionals. Onder meer directie, proces- en productontwikkelaars in de voedingsmiddelenindustrie, ingrediëntenleveranciers, food service en bedrijfscateraars en onderzoeksinstellingen nemen deel aan de summits.

Voertaal tijdens de summits is Engels.

Meer informatie & aanmelden

Voor vragen over de Food Valley summits kunt u mailen naar event@foodvalley.nl. Voor actuele informatie of het delen van informatie op twitter over de summits: #foodvalleysummits.

 

Labelen visnetten moet oceaanleven beschermen

Animal,Animals,Wildlife,Vertebrate,Vertebrates,Chordate,Chordates,Reptile,Reptiles,Testitudine,Testudines,Cheloniidae,Sea turtles,Turtle,Turtles,Caretta caretta,Loggerhead turtle,Testudo caretta,Testudo marina,Testudo nasicornis,Struggling,Struggle,Struggles,Adversity,Difficult,Difficulty,Tangled,Tangle,Tangles,Trapped,Caught,Stuck,Close Up,Closeups,Equipment,Fishing Equipment,Fishing Net,Fishing Nets,Mediterranean Sea,Environment,Environmental Issues,Environmental Issue,Environmental Damage,Fishing Industries,Seas,Underwater,Close-up,Close-ups,Saltwater,Sea,Fisheries,Fishery,1,Tropics,Mediterranean,Close ups,Closeup,Difficulties,Environmental,Environmental Pollution,Balearic Channel,Animals,Vertebrates,Chordates,Reptiles,Testudines,Turtles,Struggles,Closeups,Seas,Close-ups,Close ups,Difficulties,Animal,Wildlife,Vertebrate,Reptile,Testitudine,Cheloniidae,Sea turtles,Caretta caretta,Loggerhead turtle,Endangered species,threatened,Endangered,Struggling,Adversity,Tangled,Trapped,Stuck,Close Up,Equipment,Fishing Equipment,Fishing Net,Mediterranean Sea,Environment,Environmental Issues,Environmental Damage,Underwater,Saltwater,Sea,Balearic Channel

World Animal Protection (voorheen WSPA) wil dat alle visnetten in 2025 zijn voorzien van een ID-label. De internationale dierenbeschermingsorganisatie roept de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties op om het labelen van visnetten te verplichten om zo massale sterfte van zeedieren te voorkomen.

Alle commerciële visnetten moeten worden gelabeld, stelt World Animal Protection  bij aanvang van de 33 stee Committee on Fisheries die deze week in Rome wordt gehouden. Vissers worden dan gestimuleerd om geen visnetten in zee achter te laten en om verloren netten weer boven water te krijgen. Serie-overtreders kunnen door de labels achterhaald worden en eventueel bestraft.

Wereldwijd labelsysteem

Momenteel zijn er geen effectieve manieren waarop de eigenaar van vismateriaal geïdentificeerd kan worden als het materiaal is kwijtgeraakt of gedumpt. Dat maakt het lastig om illegale vispraktijken tegen te gaan. Er bestaan al talloze manieren om visnetten te labelen, van fysieke labels tot kleurcodering, chemische markering en radio-frequency identification (RFID). Met de bestaande mogelijkheden en nieuwe technologieën binnen handbereik is een gestandaardiseerd en wereldwijd labelsysteem een haalbare oplossing om vismateriaal te traceren en zo dieren beter te beschermen.

Impact op zeeleven
Elk jaar worden meer dan honderdduizend zeeschildpadden, walvissen, zeehonden en dolfijnen gedood door spookvistuig:  in zee verloren of gedumpte visnetten. Deze netten kunnen tot wel zeshonderd jaar later in de oceaan blijven zwerven en blijven dan constant slachtoffers maken. De zeedieren die in zulke netten verstrikt raken sterven een pijnlijke dood.

Ingrid Giskes, hoofd van de campagne Sea Change: ‘Spookvistuig heeft vier keer meer impact op het zeeleven, dan alle andere vormen van afval bij elkaar. De Verenigde Naties moeten leiderschap tonen om onze oceanen te beschermen tegen spookvistuig. ‘De situatie is kritiek. De hoeveelheid spookvistuig in zee is de laatste jaren gestegen en zal verder toenemen als er niks wordt gedaan. De visserij intensiveert wat tot enorme problemen kan leiden voor het zeeleven en de menselijke gezondheid, waar ook ter wereld.’

World Animal Protection startte in 2015 het Global Ghost Gear Initiative (GGGI). Dit initiatief zoekt duurzame oplossingen voor het spookvistuigprobleem, met als doel gezondere oceanen en het beschermen van dieren. www.ghostgear.org

Mijn akker, jouw voedingsbodem

 
Akkerbouwers lanceren eigen campagne op Dag van de Akkerbouw

Op woensdag 27 juni de Dag van de Akkerbouw wordt op een akker in de Haarlemmermeerpolder het startsein gegeven voor de campagne Mijn akker, jouw voedingsbodem.

Door het plaatsen van 30 grote billboards – akkertising – op high-traffic locaties in de Haarlemmermeer en Flevopolder laten akkerbouwers zien wat hun werk voor het dagelijks leven van mensen betekent.

 

Martine

Akkerbouwer Martine Kranenburg uit Nieuw Vennep

”Het doel van de campagne is om mensen in de stad te verbinden met wat er gebeurt op de akkers van Nederland”, zegt Dirk de Lugt, voorzitter van de Brancheorganisatie Akkerbouw.

Veel mensen weten niet waar hun eten precies vandaan komt of wat er voor nodig is om hun eten te produceren. Met de campagne ‘Mijn akker, jouw voedingsbodem’ – die loopt van 27 juni t/m 11 juli – willen we hier verandering in brengen.”

Het zijn dan ook de akkerbouwers zelf die op de 30 metershoge billboards langs verschillende snelwegen staan. Zij spelen ook de hoofdrol in de campagnevideo en zijn aanwezig op social media via #jouwvoedingsbodem. De verhalen van de deelnemende akkerbouwers zijn te vinden via Jouwvoedingsbodem.nl

 Duurzame ambities in actieplan

Wat de akkerbouw als sector op het gebied van duurzaamheid wil bereiken in 2030 is gebundeld in een actieplan. “Het creëren van meer wederzijds begrip tussen maatschappelijke organisaties, burgers en akkerbouwers, is een van de uitdagingen. Daar willen we met de campagne écht werk van maken”, aldus De Lugt.

Andere speerpunten uit het actieplan zijn het terugdringen van het gebruik en de emissie naar het milieu van gewasbeschermingsmiddelen, beter bodembeheer en het ontwikkelen van verdienmodellen voor akkerbouwers die werken aan biodiversiteit.

 

Food and Friends start na stoppen Jamie magazine

logo_faf

Food and Friends is na het stoppen van Jamie magazine gestart als online foodplatform voor hobbykoks. De website wil gaan fungeren als een community voor foodies met recepten, hotspots en nieuwe foodinitiatieven.

Food and Friends blijft gerechten delen van Jamie Oliver, maar brengt ook content van chefs, kookboekenauteurs en foodlovers. Het platform wordt overwegend bezocht door vrouwen tussen 25 en 55 jaar. Zij zijn op zoek naar inspiratie en snelle en eenvoudige ideeën en willen meer weten over ingrediënten en producten. Ze zien koken als hobby en zoeken naar bijzondere producten in foodspeciaalzaken en op markten en events.

Groot bereik

Het platform start met de abonnees voor de nieuwsbrief en de social mediavolgers van Jamie met een groot bereik. De nieuwsbrief telt 24.500 abonnees (2x p/m), de website trekt 150.000 unieke bezoekers p/m en 400.000 pageviews p/m, Op Facebook heeft het platform  21.250 volgers en op Instagram  18.200 volgers.

Foodandfriends.nl  heeft een aantal mogelijkheden voor adverteerders, maar staat ook open voor andere samenwerkingen.

Vital Formula 99 met biologische agf versterkt immuunsysteem

 

 

Nederlandse lancering voedingssupplement met 114 ingrediënten

Vital Formula 99 is een innovatieve immuunsysteemversterker gemaakt uit biologische groenten en fruit. Het voedingssupplement met 114 ingrediënten is vanaf nu verkrijgbaar.

Vital Formula 99, dat wordt gebruikt voor het verbeteren van de menselijke weerstand, onderscheidt zich qua smaak en werking en kan worden ingezet bij verschillende klachten.

Het  is een oplospoeder voor het aanmaken van een vloeistof (water of frisdrank naar keuze) als voedingssupplement met vezelstoffen, vitamines, enzymen, Q10, aminozuren, secundaire plantenstoffen, kruiden, algen, specerijen, fruit, groenten, antioxidanten, sporenelementen, mineralen en vetzuren.

Vital Formula 99 11880422_1051692234842937_7102929429341011884_n

“In deze moderne tijd krijgen we nauwelijks binnen wat ons lichaam nodig heeft. Vital Formula 99 vult deze tekorten aan en maakt dit supplement  uniek in samenstelling en uniek op de markt van gezondheidsproducten. Het  werkt op het niveau van de lichaamscellen dus aan de basis van ons immuunsysteem”, zegt Nico Mul, directeur Vital Nederland.

“Vital Formula 99 wordt in Duitsland geproduceerd onder ISO gecertificeerde omstandigheden waarbij wordt gewerkt volgens de kwaliteitszorgsystemen HACCP en GMP, zoals die ook gelden voor de farmaceutische industrie. Hiermee is de hoogwaardigheid van het product en de voedselveiligheid gewaarborgd. Vital wordt door veel gebruikers aangeraden als product om meer energie te verkrijgen en gezonder door het leven te gaan.”

Deze week geeft Nico Mul op bijeenkomsten meer informatie over dit product.  

De presentaties zijn vrij toegankelijk en worden gehouden op de volgende data:

Donderdag 21 juni om 14.00 uur

Vrijdag 22 juni om 20.00 uur

Zaterdag 23 juni om 14.00 uur

Zondag 24 juni om 14.00 uur

Maandag 25 juni om 14.00 uur en om 20.00 uur

 

Adres:

Loondermolen 25, 5612 MH Eindhoven.

Aanmelden kan door een mail te sturen naar nico@a-a.nl.

 

Informatie https://www.vital-formula99.com

HMSHost International boekt 19 procent meer omzet

HMSHost International, wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers, heeft de omzet het afgelopen jaar met 19 procent zien groeien tot €512 miljoen. In 2016 bedroeg de omzet nog €437 miljoen.

In Nederland is HMSHost actief op 80 locaties op luchthaven Schiphol en exploiteert het bedrijf horecaformules op 17 Nederlandse stations, 4 locaties op Rotterdam-Den Haag Airport, 7 locaties in Designer Outlet Roermond en 3 locaties in Hoog Catharijne in Utrecht.

 HMS OmzetPretAMangerUtrechtCS 2e34ce21-c0dc-4edf-88a2-556918609bd7

Luchthavens, winkelcentra en outletcentra: meer omzet

In Nederland steeg de omzet van 174 miljoen naar 212 miljoen, een toename van 21,4 procent. De omzet van de 80 horecalocaties op Schiphol steeg met dubbele cijfers harder dan de 7,7 procent groei van het aantal passagiers. Recent startte HMSHost International op de E-pier van Schiphol samen met Deliveroo als pilot een maaltijdbezorgservice voor reizigers die zitten te wachten bij de gate.

De omzet op de 7 horecalocaties in het Outletcentrum Roermond nam zo sterk toe dat de werkgelegenheid hier in 2017 groeide van 150 naar 250 arbeidsplaatsen.

De stijgende lijn zet zich ook in het eerste kwartaal van 2018 voort. De eerste drie maanden steeg de omzet van HMSHost International van 141 miljoen naar 168 miljoen euro, een stijging van 19,2 procent.

Op 42 vliegvelden en 21 treinstations

HMSHost International (9.957 werknemers, waarvan 3.611 in Nederland) is de afgelopen vijftig jaar is uitgegroeid tot wereldmarktleider in eten en drinken voor reizigers. Wereldwijd is HMSHost International,  onderdeel van het Italiaanse beursgenoteerde bedrijf Autogrill, actief op 42 vliegvelden en 21 treinstations.

In Nederland voert HMSHost International eigen merken en daarnaast exploiteert het bedrijf franchiseformules als Starbucks en Burger King. Ook de exploitatie van de La Place-vestigingen op Schiphol en NS-stations is in handen van HMSHost.

HMSHost International haalde afgelopen jaar drie formules naar de ‘stadskamer’ van het sterk groeiende Utrechtse Hoog Catharijne: LEON, Comptoir Libanais (Libanese keuken) en The Burger Federation.

In maart van dit jaar opende de eerste vestiging van het Britse duurzame sandwichconcern Pret A Manger eveneens nabij het grootste NS-knooppunt van Nederland. HMSHost International exploiteert de vestiging in Utrecht. Recent startte HMSHost International op de E-pier van Schiphol samen met Deliveroo als pilot een maaltijdbezorgservice voor reizigers die zitten te wachten bij de gate.

De drie P’s van consumentengedrag
“Veranderend consumentengedrag zien we in de drie P’s”, aldus Walter Seib, CEO van HMSHost International. “Personalisatie van eten, mensen willen bijvoorbeeld hun eigen sandwich kunnen maken. Premiumsation, het upgraden van eten: de consument stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit. En als derde (mobiliteit) Portability: reizigers willen hun eten in toenemende mate kunnen meenemen.”

Groei in winkelcentra

HMSHost, traditioneel sterk op luchthavens en treinstations, slaat haar vleugels in rap tempo uit naar andere locaties met hoge bezoekersaantallen zoals outletcentra en grote winkelcentra.

Seib: “We zullen altijd onze focus houden op grote verkeersknooppunten. Onze kracht is met name dat we heel goed zijn in het runnen van locaties waar veel piekmomenten zijn. Op luchthavens en stations heb je veel te maken met piekmomenten en zeer uiteenlopende wensen van reizigers: de één komt voor z’n ontbijt, de ander voor z’n lunch en de volgende voor zijn diner. Op luchthavens als Schiphol hebben we te maken met zeven piekmomenten: de eetmomenten van de reizigers. Onze hele operatie van personeel, logistiek en verkoop is daarop ingericht. In dat opzicht niet te vergelijken met het runnen van bijvoorbeeld een brasserie in een stadscentrum”.

Groeimotor Zuidoost-Azië

Ook internationaal zet HMSHost International stappen. Zo is Zuidoost-Azië één van de grote groeimotors van het concern. HMSHost exploiteert inmiddels 8 horecalocaties op Beijing International Airport. Behalve op luchthavens is HMSHost International haar succesformules

Ook in grote winkelcentra in China rolt HMSHost haar formules uit. In mei openden acht locaties in een van de nieuwe winkelcentra in de miljoenenstad Shanghai.

China, India, Indonesië en Vietnam laten ‘on-Westerse’ groeicijfers zien. In India exploiteert HMSHost International nu 72 horecalocaties. In Vietnam werd in 2013 gestart met 20 locaties, momenteel zijn het er 79. Het aantal werknemers van HMSHost International steeg met 31,4 procent in 2017.

Over HMSHost International

HMSHost is wereldleider in het creëren van winkel- en dinerervaringen op reislocaties en is onderdeel van de Autogrill Group, leverancier van voedsel-, drank- en winkeldiensten voor mensen die onderweg zijn.

HMSHost bedient internationale merken en concepten op meer dan 100 vliegvelden over de hele wereld. Via de HMSHost International divisie heeft de onderneming eet- en drinkgelegenheden op meer dan 42 vliegvelden in Europa, het Midden-Oosten, Azië en de Stille Oceaan (Pacific).

Bierbostel drank vult ontbijt aan

Bierbostel, het bestanddeel dat overblijft na het brouwproces, wordt al verwerkt in bierbostelbrood en broodjes. Nu worden deze voedzame broodproducten bij het ontbijt aangevuld met een vezelrijke drank op basis van de graanrestanten.   

Ontbijtdrank Canvas ABInBev Pictures canvasx

De ontbijtdrank, Canvas – in vijf varianten Original, Cocoa, Latte, Matcha en Chai – is sinds kort verkrijgbaar in een pilot aan de oostkust van de Verenigde Staten en zal op termijn ook in Europa op de markt komen.

Elk flesje van de duurzame plantaardige granendrank bevat 11 gram voedingsvezels, 8 gram plantaardige proteïnen, essentiële vetten, smaakvolle ingrediënten en staat voor 39 procent van de dagelijks aanbevolen waarde aan voedingsvezels, zegt Jorge Gil-Martinez. Hij is biochemisch specialist en uitvinder van de technologie in het Global Innovaton & Technology Center in Leuven van brouwerijconcern AB InBev. Hier richt een team zich – na Canvas als eerste commerciële innovatie van graanresten – op het ontwikkelen van een reeks andere producten op basis van de resten graan die na het brouwen overblijven.

Tijdens het brouwproces worden de suikers uit het graan benut voor het bier, terwijl de resten van het graan nog veel proteïnen en vezels bevatten. Dit gaat nu voor het overgrote deel als bierbostel naar landbouwbedrijven waar het als diervoeding dient. Een klein deel wordt als afval afgevoerd. Wereldwijd gaat het om 30 miljoen ton graanresten. Dit is een reststroom van forse omvang die prima voor duurzame herverwerking en minder graanverspilling kan worden ingezet, te beginnen met de vezelrijke ontbijtdrank.

Ook bij het internationale brouwerijconcern AB InBev gaat het om een grote reststroom. Hier blijft wereldwijd jaarlijks 1 miljoen ton droge reststroom over na het brouwproces. De brouwerij die  als grootste bierbrouwer ter wereld merken als Hertog Jan, Dommelsch, Oranjeboom, Leffe, Hoegaarden, Jupiler en Hertog Jan op de markt brengt, wil minder graan verspillen en dit bierbostel in een speciale unit bij de brouwerijlocaties in de toekomst opnieuw gebruiken.

Door deze technologie op termijn op industriële schaal toe te passen in Europa verwacht de brouwer bovendien ieder jaar5000 ton CO2 te kunnen besparen.

Het Global Innovaton & Technology Center in Leuven ontwikkelde een fermentatieproces om de voedingswaarde van de graanresten stabiel te houden en een innovatie om de nutritionele waarden van plantaardige stoffen uit de restanten te halen zodat het menselijk darmstelsel ze kan opnemen.

Inzetten op circulaire economie

De brouwerketen zegt de eerste te zijn die graanresten uit het bedrijfsproces opnieuw inzet als basis voor nieuwe hoogwaardige en natuurlijke voedingsproducten. De nieuwe technologie opent internationaal enorme mogelijkheden. De restanten met hoge aandelen proteïnen en vezels zijn geschikt voor talloze toepassingen in de voedingsindustrie.

AB InBev investeert met de innovatie in duurzame oplossingen en zet tevens in op de circulaire economie. Het project past in de nieuwe Globale Duurzaamheidsdoelstellingen 2025 die AB InBev dit voorjaar lanceerde.

“Terwijl er tonnen aan ongebruikte voedzame graanresten in onze brouwerijen liggen, zal de wereldwijde vraag naar voedsel drastisch stijgen tegen 2050, voor naar schatting 9 miljard mensen”.

“Bij AB InBev willen we die twee feiten samenbrengen. Onze nieuwe technologie maakt het mogelijk om honderdduizenden proteïnen en vezels uit graanresten te behouden en hun nutritionele waarden in te zetten voor menselijke consumptie. Dat kan ook 75 procent CO2-vermindering genereren, aangezien deze plantaardige voedingsstoffen via circulaire economie veel duurzamer zijn dan traditionele voedingsbronnen zoals vlees”, zegt Jorge Gil-Martinez.

Zoet doet het goed in de winkelstraat

 

Zoet doet het goed in de winkelstraat. Formules met chocolade, taarten en ander lekkers trekken massaal klanten die de hele dag door in zijn voor een verwenmoment.

 

Nederland is in voor zoet. Dat de tijd rijp is bewijst de hernieuwde start van Dunkin’ Donuts. Dit voorjaar opende de Amerikaanse formule aan de Nieuwendijk en de Damstraat in  Amsterdam en onlangs begonnen winkels in de Beethovenstraat, Leidsestraat en Warmoesstraat. Rotterdam en Utrecht zijn op korte termijn aan de beurt. Over vijf jaar moeten er dan zo’n 25 vestigingen in ons land zijn. Dunkin’ Donuts heeft verder plannen voor shop-in-shops in Media Markt en Praxis. Ook shops in tankstations, ziekenhuizen en scholen zijn in beeld.

Eind jaren negentig was de donutsformule ook in Nederland actief. Toen kwam het tot vijf vestigingen, maar deze verdwenen na enkele jaren weer uit het straatbeeld. De consument is veranderd: streetfood en on the go consumptie zijn gewoon, de  Nederlander is een echte koffiedrinker en bij dit moment past een donut of ander zoets.

Dunkin’ Donuts serveert donuts, bagels, muffins en croissants, broodjes en koffie en thee. De winkels in Amsterdam verkopen donuts met een Hollandse twist zoals een donut met een Hollandse koekjessmaak en donuts met namen van Hollandse iconen als Delfts Blauw, De Tulp en De Molen. De versgebakken producten komen uit de eigen bakkerij bij de Amsterdam Arena, goed voor een dagelijkse capaciteit van 150.000 donuts.

Dunkin donuts shutterstock_499364677

Amba Daoud BV is de franchisehouder die de formule in Nederland verder gaat uitrollen. Deze organisatie van horecaondernemer Roberto Fava en financier Nabil Besali maakt deel uit van de Kiro groep. Dit horecabedrijf heeft in de Amsterdamse binnenstad Ice Bakery ijssalons, Bakery Cafe’s, restaurants en Nutellawinkels. De formules verkopen meer ijs en toonbanken vol wafels, muffins, crepes, poffertjes, cakes, minicakes, cupcakes, taartjes en koeken, bereid of gevuld met chocoladepasta van Nutella en Duo Penotti.

Het Amerikaanse Dunkin’ Donuts, opgericht in 1950, telt inmiddels meer dan 12.200 winkels in 45 landen wereldwijd. In Europa zijn er 240 te vinden.

Ma Bella Cakery: verbreed naar horeca  

 

Ma Bella Cakery begon in mei aan haar derde vestiging in winkelcentrum Stadshart in Amstelveen. Deze kleurig ingerichte taartbeleveniswinkel presenteert handgemaakte taarten, zoete en hartige producten en dagvers brood voor ontbijt, lunch en high tea.

De twee andere winkels van Ma Bella Cakery zijn te vinden aan het IJ in Amsterdam en in het centrum van Almere waar het concept ruim een jaar geleden opende. De formule van Monique Trinh, als familiebedrijf gestart in Almere, zoekt naar uitbreiding. Het concept verbreedde van taartenwinkel met high tea party’s naar horeca. De handgemaakte taarten, cupcakes en cakepops voor gelegenheden en voor de winkels worden in de productielocatie in Almere dagelijks gemaakt door een team patisseriebakkers.

Ma Bella Cakery 19095321_1698817456796585_1785315902527252208_o

 

 Chocolate Company: verdere uitrol

 

Chocolate Company bouwt aan een verdere uitrol van de franchiseformule. De chocoladewinkel met horeca startte begin mei haar dertiende locatie aan de Haarlemmerstraat in Leiden. “De eerstvolgende Chocolate Compay Cafe opent op Eindhoven CS. Daarna volgen locaties in Rotterdam, Zwolle, Amsterdam, Tilburg en een drietal andere steden waar we ons nu op oriënteren. De focus ligt voorlopig op Nederland”, vertelt Alexander de Ronde Bresser, Sweet Retail Director van Chocolate Company Cafe. In Duitsland zijn Chocolate Company Cafés in Aken en Bremen.

Chocolate Company12888580_1725061531050852_3084201249783887568_o 

Voor zomer en winter

De franchiseformule brengt meer dan vijftig smaken chocolademelk die de klant in het café kan drinken maar ook kan meenemen. Warme chocolademelk met de gewenste smaak maakt hij zelf met de Hotchocspoon, voor de zomer zijn er koude chocoladeproducten als de Coldchoc. De variatie in het assortiment ambachtelijke chocoladeproducten is ook terug te zien in taarten, high tea, dips, spreads, truffels, bonbons en dergelijke.

Chocolate Company begon in 2004 in Aken in de chocoladefabriek van voormalig kok Toussaint Claessens en Mirjam Schroeder. Toussaint ontwikkelde de Hotchocspoon, chocolade in diverse smaken aan een lepel om er chocolademelk mee te maken. Het bedrijf begon met een eerste winkel in Maastricht en opende in 2009 een productielocatie in Kerkrade. De chocoladeproducten worden verkocht via het eigen retailbedrijf Chocolate Company Cafés, al dan niet in franchisevorm, en gaan de hele wereld over.

 


Quetzal: chocolade in de hoofdrol

 

Ook Quetzal zet chocolade in de hoofdrol. De chocoladebar opent deze zomer drie nieuwe locaties. Een dezer dagen start een vestiging aan de Houtstraat in Nijmegen, die aan het Philadelphiapad in Almere staat ook gepland voor deze maand  en op 1 augustus gaat Arnhem van start.

 Quetzal Balie Bob choq 4 Quetzal (1)

De eerste Nederlandse Quetzal Chocoladebar opende vorig najaar in Amersfoort. De franchiseformule brengt producten van diverse chocoladesoorten. De menukaart vermeldt bijna honderd soorten chocolademelk, maar ook chocolademilkshakes, ijs en fruit met chocolade, brownies, wafels, flensjes en andere chocoladeproducten.

 

De chocolade en aanverwante producten worden in de chocoladebars van Quetzal ambachtelijk en duurzaam gemaakt van grondstoffen van Belgische chocoladeleveranciers. De formule brengt maandelijks een specialiteit als actie van de maand. Populair is de High Choq, een chocoladearrangement voor twee personen. De bars van Quetzal staan volledig in het teken van chocolade. De formule waarvan Robert Hoenderdos master franchisegever is, combineert geuren, smaken, kleuren en klanken die op elkaar zijn afgestemd.

Quetzal wil dit jaar uitbreiden naar rond tien vestigingen in onder meer  Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Den Bosch, Leiden, Hoofddorp en Maastricht. De doelstelling is om jaarlijks vijf vestigingen te openen. Het van oorsprong Belgische concept kent al chocoladebars in Leuven en Antwerpen en in Chemnitz en Leipzig in Duitsland.

 

 

Nederlandse retail scoort in PLMA Salute to Excellence Awards

PLMA2018x

Nederlandse retailers scoren dit jaar met 14 winnende producten bij de PLMA International Salute to Excellence Awards. Vorig jaar waren dit slechts twee Awards. De Awards die private labelinnovatie, kwaliteit en prijs-kwaliteitverhouding in de retailsector weergeven, worden uitgereikt tijdens de private labelbeurs PLMA die op 29 en 30 mei plaatsvindt in RAI Exhibition Center in Amsterdam.

A.S. Watson-Kruidvat en Albert Heijn voeren de lijst aan met ieder vier Awards. AS. Watson won een Award in voeding voor Choquise Coffee en Cookie Milk Chocolate en drie Awards in non-food voor Ultradent Mouthwash, Skin Science Derma Sensitive Serum en Kruidvat CBD Cannabidiol Druppels.

Albert Heijn won met AH Tortelloni Ricotta di Bufala e Limone en drie Awards voor wijnen in de categorie Rioja en Côtes du Rhône.
Spar Holding BV won met Spar Held Rauwkostsalade Quinoa Amandel en Spar Echt Dichtbij Tomatenketchup met Specerijen.

Etos kreeg een Award voor Etos Lichaam Serum Witte Thee & Rijst en Etos doucheschuim Rosema ry. Aldi Nederland en Hema wonnen ieder een Award in
de categorieën Nieuwe Wereld Rode Wijnen en Frans Wit.

Dit jaar wonnen ruim 120 internationale producten van 51 retailers een van de PLMA International Salute to Excellence Awards. De winnende producten in de categorie food, dranken, huishoudelijk en gezondheid en schoonheid werden geselecteerd uit meer dan 430 producten van 76 retailers uit 26 landen. Ook werden er 300 wijnen van 39 retailers beoordeeld.

Brian Sharoff, voorzitter van PLMA over de deelnemende retailers en hun winnende producten: “Als je terugkijkt en je realiseert dat private label
in het verleden vaak goedkoop en van lage kwaliteit was, maar tegenwoordig innovatie en de beste kwaliteit vertegenwoordigt, is het heel bemoedigend om te zien hoe ver retailers zijn gekomen in de presentatie van hun eigen merken.”

Klik voor een volledige lijst van alle retailwinnaars op Salute2018 en WineSalute2018.

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling