Agrifoodclicks

23 en 24 november a.s.: Free From Functional & Health Ingredients 2021

 

Zicht op nieuwste trends in clean label, biologisch, vegan en plantaardig

 

 FreeFrombanner-mainpage-eng-2

Op 23 en 24 november a.s. vindt Free From Functional & Health Ingredients 2021 plaats in de RAI Amsterdam. Tijdens deze retailvakbeurs geven nationale en internationale experts uit verschillende vakgebieden inzicht in de belangrijkste voedingstrends en  wat er over vijf jaar in de schappen ligt.

Tijdens de Free From Amsterdam editie 2021 presenteren honderden internationale fabrikanten en handelaren in voedingsmiddelen en dranken hun nieuwste productinnovaties. Zij brengen relevante producten die klaar staan om in de supermarkten en in foodservice te worden geplaatst en op de menukaarten van cateringbedrijven en bezorgservices worden gezet.

‘Meer en meer mensen denken na over waar hun eten vandaan komt en vooral over wát erin zit’, vertelt organisator Ronald Holman van Expo Business Communications.  ‘Het assortiment plantaardig in de Nederlandse supermarkten stijgt in rap tempo en alleen al in Wageningen werken meer dan zestig startups en onderzoeksinstituten aan oplossingen en innovaties. Om het retail- en foodservice assortiment hier nog beter op te laten aansluiten en de productontwikkeling te versnellen, creëren wij met deze vakbeurs een verbindingsplek voor foodprofessionals uit alle vakgebieden. Van category managers en inkopers, tot fabrikanten, marketeers en voedingstechnologen.’

 Clean label, biologisch, vegan en plantaardig

Free From Functional & Health Ingredients 2021 geeft inzicht in zowel de laatste als toekomstige trends op het vlak van lactose-, gluten-, suikervrije en plantaardige producten, biologisch, vega(n), proteïne transitie, functionele voeding en ingrediënten. ‘Producten met zo min mogelijk bewerking en kunstmatige toevoegingen, die steeds meer mainstream worden.’

De expo koppelt potentiële zakenpartners aan elkaar en inspireert met conferences van tientallen toonaangevende sprekers van prestigieuze instellingen en bedrijven. ‘Het is onze missie om connecties mogelijk te maken en beter zakendoen voor retail en foodservice te stimuleren, in een zich razendsnel ontwikkelende markt.’ Voor foodprofessionals, inkopers en category managers biedt de expo inzicht in de trends die horen bij de gezonde lifestyle van de consument.

Tijdens de Free From Amsterdam editie 2021 geven ruim driehonderd exposanten, meer dan duizend foodprofessionals en vijftig topsprekers uit binnen- en buitenland antwoord op de vragen wat wil de consument, welke producten haken hierop aan en welke partijen kunnen deze producten maken? De vakbeurs zorgt voor snelheid en efficiency in het ontwikkelen van de juiste producten en een schapinvulling die daadwerkelijk aansluit op de vraag van dde steeds bewuster wordende consument.

 Informatie en tickets: https://nl.freefromfoodexpo.com/home

Ruud Zanders, Kipster: reststromen voor humaan omzetten in dierlijke eiwitten

 

Kipster 132081639_3270562713047549_5004504202097799356_n

 

 

Het is de kunst om reststromen die naar humaan gaan om te zetten in dierlijke eiwitten. Dit zei Ruud Zanders, founding

partner bij Kipster, tijdens het online event dat Lidl hield over haar traject naar verspillingsvrij in het kader van de landelijke

Verspillingsvrije Week. 

 

Lidl_Rondetafel

 

Lidl is een samenwerking met Wageningen University en Kipster gestart om te onderzoeken hoe de supermarktketen in de

toekomst volledig verspillingsvrij kan worden.

 

 

Kippen voeren met reststromen

 

De supermarktketen verkoopt sinds een aantal jaren Kipster eieren die worden gevoerd met reststromen als brood en pasta die normaal

weggegooid zouden worden. Ruud Zanders, founding partner bij Kipster, legt uit dat de kippen genoeg ruimte hebben, zodat ze in daglicht kunnen

lopen. “Dat komt uiteindelijk de kwaliteit van de eieren ten goede”, stelt hij. “Onze kippen hebben een binnen- en buitentuin, zodat ze zich

natuurlijk kunnen bewegen. Ook is er een groot nachtverblijf. Wij komen met dit concept terug bij ons pap en mam, die vroeger een gemengd

bedrijf hadden. De varkens aten alle restjes op, en kregen geen sojavoer. Op basis hiervan hebben wij nu ook veevoer ontwikkeld uit reststromen,

samen met Nijsen.”

Doordat de kippen gevoerd worden met reststromen, is de footprint 15 procent lager dan bij een kip die ‘gewoon’ veevoer krijgt. “Het is wel een

uitdaging om zoveel mogelijk zoutarme producten te verwerken als reststroom. De kip gedijt goed op zoutarme voeding, en dat is met veel

producten lastig. Ze bevatten vaak te veel zout. Een kip zet reststromen veel efficiënter om dan een varken.”

 

Kipster 132081639_3270562713047549_5004504202097799356_n

 

 

 

 

Toine Timmermans, directeur van Stichting Samen Tegen Voedselverspilling, geeft aan dat de wetgeving ook vaak een beperkende factor is

in de discussie over reststromen. “Nu mag alleen plantaardige voeding worden gebruikt voor reststromen. Dat betekent dat deze reststromen

gescheiden moeten blijven, wat enorme consequenties heeft voor de gehele keten. De discussie hierover blijven we voeren met de betrokken

partijen.”

 

 Lidl Foodwaste

 

Lidl zet stappen naar verspillingsvrij

 

 

Na de landelijke uitrol van Verspil Mij Niet vorig jaar, heeft de supermarkt  8,5 miljoen Verspil-Me-Nietjes – artikelen die op de laatste dag van hun

houdbaarheid worden aangeboden voor 25 of 50 cent – verkocht en 700.000 Too Good To Go-boxen. Toch blijft er nog altijd voedsel over dat niet

meer geschikt is voor menselijke consumptie.In de samenwerking met TGTG gaan de partijen onder meer onderzoeken hoe voedsel dat momenteel

overblijft nog een goede bestemming kan krijgen.

 

Quirine de Weerd, hoofd Corporate Social Responsibility & Relations bij Lidl: “Wij hebben vorig jaar een praktische oplossing geboden voor

een groot maatschappelijk probleem, de landelijke introductie van ons concept Verspil Mij Niet. Het concept heeft de verspilling van voedsel in

onze organisatie drastisch teruggedrongen, onze klanten verrast met goede artikelen voor een hele lage prijs én onze medewerkers zijn blij dat ze

minder hoeven weg te gooien.Maar onze ambitie gaat verder. In de toekomst willen we totaal verspillingsvrij zijn en samen met Wageningen

University en Kipster gaan we onderzoeken of we het vergisten van eten kunnen vermijden en het voedsel een betere bestemming kunnen geven.”

 

Naar kringlooplandbouw

 

Ongeveer 70 procent van de uitstoot van dieren komt van het voedsel dat zij eten. Door de voeding van dieren te veranderen kunnen we dit

percentage significant terugdringen. Imke de Boer, Wageningen University: “Dieren kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan een gezond

enduurzaam voedselsysteem. Zo zijn varkens en kippen heel geschikt om voedsel reststromen die niet meer geschikt zijn voor menselijke

consumptie te verwerken. Dit voorkomt voedselverspilling en goede landbouwgronden hoeven niet gebruikt te worden om voer voor dieren op te

verbouwen.

Voor het Kipster-ei worden de dieren volledig gevoerd op reststromen. Met de samenwerking tussen Wageningen University, Kipster en Lidl

berekenen we hoeveel dieren we zouden kunnen voeren van de reststromen, voedsel dat we niet meer kunnen verkopen, van Lidl. Hiermee zetten

we weer een volgende stap in de richting van kringlooplandbouw”.

 

7 – 13 september 3de nationale Verspillingsvrije Week: met de helft minder verspillen voor 2030 blijft jaarlijks 1 miljard kilo voedsel in de keten

 Verspvrijeweek

Deze week vindt de 3de nationale Verspillingsvrije Week plaats. Brood behoort met zuivel, groente, fruit, aardappelen en vlees tot de meest verspilde producten van de Nederlandse huishoudens. 

 

 

Verspillingsvrije Week 2021

Samen Tegen Voedselverspilling deelt zeven dagen lang tips en inspiratie om thuis minder te verspillen via nieuwsbrieven, sociale media

en website. Tijdens de week spelen de producten waar thuis de meeste winst op valt te behalen een hoofdrol, namelijk brood, zuivel, groente,

fruit, aardappelen en vlees. Ook bedrijven, gemeentes en maatschappelijke organisaties organiseren activiteiten: van kookworkshops

en het verspreiden van praktische tools, tot tips in magazines en weekfolders. Basisscholen doen mee met de Smaakmissie Voedselverspilling. En

de eerste HBO Challenge Voedselverspilling gaat van start. Kijk voor meer info op www.verspillingsvrijeweek.nl.  

 

 

De stichting Samen Tegen Voedselverspilling vormt de beweging van bedrijven en publieke organisaties die hun krachten

bundelen voor een gezamenlijk doel: samen verminderen we voedselverspilling met de helft voor 2030. Daarmee houden we in

Nederland jaarlijks 1 miljard kilo goed voedsel binnen de keten. En worden we koploper in het realiseren van Sustainable

Development Goal 12.3. ABN AMRO   is een van de bijna 100 stakeholders van de stichting.

 

Over Samen Tegen Voedselverspilling

 

De stichting Samen Tegen Voedselverspilling vormt dé beweging waarin alle belangrijke initiatieven en expertise voor

een verspillingsvrij Nederland samenkomen en worden versneld. Hierin werken bedrijven uit de hele keten, kennisinstellingen, overheden en

maatschappelijke organisaties aan Sustainable Development Goal 12.3 van de Verenigde Naties om voedselverspilling met de helft te verminderen

in 2030 ten opzichte van 2015.

Met een gezamenlijke en systemische aanpak willen we in Nederland jaarlijks 1 miljard kilo voedsel binnen de keten houden. 

 

Dragende organisaties van de stichting: Ministerie van LNV, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Meierijstad, Rabobank, Wageningen University &

Research en Food Tech Brainport. Voedingscentrum organiseert de Verspillingsvrije Week namens de stichting.

Duurzame voedingsmerken openen pop-up SUPER-markt van de toekomst

 

SUPER-markt merken

 

Meer dan 45 onafhankelijke producenten van Nederlandse voedingsmerken hebben de krachten gebundeld in de campagne SUPER-markt van de toekomst.

Ze willen laten zien dat er betere en duurzamere alternatieven zijn voor veel producten van merkfabrikanten die in de supermarkten liggen.

De producenten openen, als onderdeel van een landelijke campagne, in Amsterdam een pop-up om dat te laten zien. De tijdelijke winkel aan de Herenstraat 12 is open van 3 tot en met 19 september.

In de SUPER markt van de toekomst zijn alleen producten vte vinden die een positieve impact maken. Van wc-rollen tot jam, van tandpasta tot ijs, en alles daar tussenin. En dat allemaal op een plek.

De merken die zich inzetten voor een duurzamere, gezondere en eerlijkere keten staan op wechangethegame.nl.

 

De campagne van de SUPER-markt van de toekomst is een initiatief van SUNT in samenwerking met Moyee, Mister Kitchen, Lazy Vegan en Fish Tales.

 

Duurzamer maar niet duurder: 59% van de Nederlanders wil bewuster gaan eten. Maar 1 op de 3 wil er niet extra voor betalen

HelloFresh 2391-d493dc6fbfd2fa5adc0546ca7aac0e18

 

Zes op de tien Nederlanders heeft de intentie om bewuster te gaan eten en wil daar op korte termijn werk van gaan maken. Gezondheidsoverwegingen zijn de belangrijkste reden om die stap te zetten. Dat blijkt uit een onderzoek* dat maaltijdboxleverancier HelloFresh deed onder zo’n 1.000 Nederlanders.

Minimaal 250 gram groenten per gerecht

68% van de Nederlanders vindt van zichzelf dat ze al verantwoorde eetgewoontes hebben. Toch wil 59% dit jaar verantwoorder gaan eten om verschillende redenen. Voor de meeste Nederlanders spelen gezondheidsoverwegingen (40%) hierin een belangrijke rol. Daarnaast schuiven ze dierenwelzijn (15%) als tweede argument naar voren en is het goed voorhebben met de planeet (11%) de derde vaakst geciteerde reden. 

“HelloFresh probeert haar klanten te helpen om meer verantwoord te eten”, zegt Dafna, diëtist bij HelloFresh. “Zo hebben we een ruime keuze aan vegetarische alternatieven en bieden we nu ook een caloriebewust menu met minimaal 250 gram groenten per gerecht als vereiste aan. Onze maaltijdboxen bevatten bovendien precies de juiste hoeveelheden, zodat er niets verspild wordt.’’

Moeite met andere eetgewoontes en vegetarisch eten

Toch blijkt ook dat het niet altijd even makkelijk is om het over een andere boeg te gooien qua eten. Nederlanders stuiten namelijk op een aantal uitdagingen op weg naar een evenwichtiger en milieubewuster eetpatroon. Wat we het lastigst vinden? Op een gedeelde eerste plek staat het veranderen van ons eetpatroon (16%) en de prijs die aan een product met betere levensduur hangt (16%). Daarnaast vindt 15% een maaltijd zonder vis of vlees minder lekker en geeft 9% aan dat zijn of haar partner altijd vis of vlees bij een maaltijd wil.

Niks extra’s betalen

Het prijskaartje speelt dus een grote rol bij het veranderen van ons eetpatroon. Naast dat bijna een derde van de Nederlanders (30%) niks extra’s wil betalen voor een verantwoorder voedingspatroon, geeft 32% aan hier slechts 1% tot 5% extra budget voor over te hebben. Een kwart is bereid om er 6% tot 10% meer voor te betalen.

Minder verspilling en vaker seizoensgebonden

Wat doen Nederlanders al om verantwoord te eten? Dit is de top 3 van genoemde antwoorden:

  1. Proberen om voedselverspilling tegen te gaan (20%)
  2. Minder eten van vlees (12%) 
  3. Eten van seizoensgebonden producten (9%)

“Ook bij HelloFresh spelen we in op het tegengaan van voedselverspilling”, zegt Victor, duurzaamheidsmanager van HelloFresh. “Doordat maaltijdboxen de juiste hoeveelheid ingrediënten bevatten, wordt voedselverspilling onder huishoudens tot een minimum beperkt. Uit grootschalig onderzoek** blijkt dat er met een maaltijdbox al 21% minder voedselverspilling is dan wanneer je de boodschappen bij de winkel zou doen.”

Over het onderzoek

*Een onderzoek uitgevoerd door Dynata voor HelloFresh onder 990 Nederlandse respondenten in juli 2021. 

**Global Food Waste Study is een onderzoek uitgevoerd door HelloFresh in samenwerking met het Wuppertal Instituut, het TU in Berlijn, FH Muenster, de Universiteit van Cambridge, Wageningen University en ReFED (een Amerikaanse non-profit voedselverspillingsorganisatie). In ‘s werelds grootste studie over voedselverspilling binnen huishoudens analyseerden onderzoekers de eet- en kookgewoonten van meer dan 1.100 vrijwillige deelnemers in zes internationale markten in Europa en Noord-Amerika. Het onderzoek nam twee weken in beslag. Tijdens de eerste week deden de deelnemers zelf boodschappen bij de supermarkt en tijdens de tweede week kookten ze met HelloFresh. Beide weken hielden ze bij hoeveel voedsel(resten) ze weggooiden.

Over HelloFresh

HelloFresh SE is de grootste leverancier van maaltijdboxen in de wereld, met activiteiten in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Australië, Oostenrijk, Zwitserland, Canada, Nieuw-Zeeland, Zweden, Frankrijk, Denemarken en Noorwegen. HelloFresh staat voor < 0.2% voedselverspilling in de keten en onderzoek wijst uit dat een consument met een maaltijdbox 21% minder voedsel verspilt. In het tweede kwartaal van 2021 leverde HelloFresh 254 miljoen maaltijden aan 7,7 miljoen actieve klanten. HelloFresh werd in november 2011 opgericht in Berlijn en staat sinds november 2017 genoteerd aan de beurs van Frankfurt. HelloFresh heeft kantoren in New York, Berlijn, Londen, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Parijs en Kopenhagen.

7 – 13 september: 3de nationale Verspillingsvrije Week Met als doel de helft minder verspillen voor 2030 houden we jaarlijks 1 miljard kilo voedsel in de keten.

Verspvrijeweek

Van 7 t/m 13 september vindt de 3de nationale Verspillingsvrije Week plaats. Brood behoort met zuivel, groente, fruit, aardappelen en vlees tot de meest verspilde producten van de Nederlandse huishoudens.  

 

Verspillingsvrije Week 2021

Samen Tegen Voedselverspilling deelt zeven dagen lang tips en inspiratie om thuis minder te verspillen via nieuwsbrieven, sociale media en website. Tijdens de week spelen de producten waar thuis de meeste winst op valt te behalen een hoofdrol, namelijk brood, zuivel, groente, fruit, aardappelen en vlees. Ook bedrijven, gemeentes en maatschappelijke organisaties organiseren activiteiten: van kookworkshops en het verspreiden van praktische tools, tot tips in magazines en weekfolders. Basisscholen doen mee met de Smaakmissie Voedselverspilling. En de eerste HBO Challenge Voedselverspilling gaat van start. Kijk voor meer info op www.verspillingsvrijeweek.nl.  

Feiten en cijfers voedselverspilling in huishoudens

Volgens onderzoek van het Voedingscentrum (2019) verspillen consumenten jaarlijks 34 kilo vast voedsel per persoon. Daarnaast verdwijnt 46 liter drinken per persoon per jaar in de gootsteen of het toilet. De meeste winst is te behalen bij brood, zuivel, groente, fruit en aardappelen (samen 22 kilo). Vlees valt net buiten de top 5, maar hierbij is het extra belangrijk om verspilling te voorkomen, omdat de productie ervan een grote klimaat-impact heeft. Bekijk hier de infographic Voedselverspilling door consumenten.

 

De stichting Samen Tegen Voedselverspilling vormt de beweging van bedrijven en publieke organisaties die hun krachten bundelen voor een gezamenlijk doel: samen verminderen we voedselverspilling met de helft voor 2030. Daarmee houden we in Nederland jaarlijks 1 miljard kilo goed voedsel binnen de keten. En worden we koploper in het realiseren van Sustainable Development Goal 12.3.

“Het verminderen van voedselverspilling is, naast meer investeren in wind- en zonne-energie, de belangrijkste maatregel om de CO2-uitstoot wereldwijd terug te dringen”, stelt directeur Toine Timmermans van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. “Bovendien hebben zowel bedrijven als huishoudens er financieel baat bij. De ervaring leert dat iedere geïnvesteerde euro in een bewezen oplossing om voedselresten te voorkomen, zich 14 keer terugbetaalt.” In de stichting Samen Tegen Voedselverspilling werken bijna 100 voedingsbedrijven, supermarkten, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties samen.  ABN AMRO   is een van de bijna 100 stakeholders van de stichting.

 

Over Samen Tegen Voedselverspilling
De stichting Samen Tegen Voedselverspilling vormt dé beweging waarin alle belangrijke initiatieven en expertise voor een verspillingsvrij Nederland samenkomen en worden versneld. Hierin werken bedrijven uit de hele keten, kennisinstellingen, overheden en maatschappelijke organisaties aan Sustainable Development Goal 12.3 van de Verenigde Naties om voedselverspilling met de helft te verminderen in 2030 ten opzichte van 2015. Met een gezamenlijke en systemische aanpak willen we in Nederland jaarlijks 1 miljard kilo voedsel binnen de keten houden. Dragende organisaties van de stichting: Ministerie van LNV, Provincie Noord-Brabant, Gemeente Meierijstad, Rabobank, Wageningen University & Research en Food Tech Brainport. Voedingscentrum organiseert de Verspillingsvrije Week namens de stichting.

 

 

 

Grip op koolhydraten – snel & simpel, in 30 minuten op tafel

GOK grip_op_koolhydraten___3d

 

 

Al meer dan 250.000 mensen vielen af met Grip op Koolhydraten (GOK) van diëtist Yvonne Lemmers. Deze methode helpt om van klachten als overgewicht, weinig energie en stemmingswisselingen af te komen. Het nieuwe boek Grip op koolhydraten - snel & simpel, in 30 minuten op tafel van Yvonne Lemmers maakt haar GOK-methode nóg toegankelijker.
 
Door het populaire koolhydratenuurtje houdt men deze methode wél vol en krijgen mensen met diabetes, overgewicht, een chronische ziekte of iedereen die gewoon wat kilo’s kwijt wileem gezonde leefstijl. Dit boek bevat meer dan 90 snelle en simpele recepten en 28 dagmenu’s. Zo zit je in 30 minuten aan tafel en sta je met een verzadigd gevoel weer op.
 

 
Over de auteur
Yvonne Lemmers is diëtist. Ze ontwikkelde Grip op Koolhydraten (GOK): een methode die helpt om van overgewicht, weinig energie en stemmingswisselingen af te komen. Yvonne begeleidt mensen die willen afvallen en verkocht ruim 250.000 boeken.

 

Grip op koolhydraten – snel & simpel, in 30 minuten op tafel | Auteur: Yvonne Lemmers | ISBN: 9789021582597 | Prijs: €22,50 | Verschijnt op 28 september 2021

Kosmos uitgevers

 

 
 
 

Na Kippie nu ook Vissie van start

Vissie 146524298_482362653136769_4063895132062476465_n 

 

Krijgsman Retail Services, bekend van de Kippie formule, brengt een nieuw franchisemodel op de vismarkt. De nieuwe winkelformule heet Vissie en richt zich op de verkoop van kant-en-klare visproducten.

Vissie is vergelijkbaar met Kippie. De formule richt zich op het gemakkelijk kopen en eten van kant-en-klare producten. In dit geval bestaat het assortiment uit visproducten zoals maaltijden, broodjes of visloempia’s. De pilotstore is gevestigd  in het Carnisse Veste winkelcentrum in Barendrecht.

In eerste instantie wordt de winkel in Barendrecht door KRS zelf geëxploiteerd. Op den duur zal de keten worden uitgebreid door middel van franchise. De Kippie franchiseformule omvat 58 vestigingen.

Kippie is een familiebedrijf dat is opgericht in 1945. Het begon als een kleine organisatie,Krijgsman Poeliers, die samenwerkte met verschillende poeliers. Aan boter, dat huis aan huis werd verkocht, werden later kip en zuivel producten zoals kaas toegevoegd. Vanaf 1995 werd met Kippie de focus op kip gelegd.

Brain Food: eet je brein gezonder en fitter

Gezonde voeding was niet eerder zo belangrijk

 

 

Steeds meer mensen ervaren mentale disbalans: 52 procent van de Nederlanders hikt tegen een burn-out aan, en ook een groot deel van de jongeren kampt met dezelfde klachten. En dat niet alleen: het aantal mensen dat lijdt aan depressies, alzheimer en dementie stijgt enorm. Met het boek van breinexpert Charlotte Labee, BRAIN FOOD Smoothies, geef je je brein een oppepper en houd je je hersenen gezond.

In het leven draait alles om het bewaken van balans. Bijvoorbeeld tussen werk en privé of tussen ontspanning en inspanning. Raakt deze balans verstoord, dan ondervind je hiervan vroeg of laat de negatieve gevolgen. Je zit geestelijk en lichamelijk niet lekker in je vel, loopt jezelf voorbij, hebt weinig energie, voelt je soms neerslachtig of depressief en krijgt uiteindelijk misschien wel een burn-out.

Vaak adviseren huisartsen en psychologen om dan een poosje rustig aan te doen. Helaas is dit geen structurele oplossing. De disbalans die je misschien ervaart, begint namelijk in de hersenen. Maar er is ook goed nieuws: de link tussen voeding en het brein is onomstotelijk is vastgesteld. Je brein heeft gezonde voeding (‘brain food’) nodig om in balans te blijven en optimaal te functioneren.

Brain 9789021584379_brain_food_smoothies___3d_b

Met BRAIN FOOD van brein-expert Charlotte Labee kun je aan de slag met het veranderen van je brein, waardoor je je mindset, gewoontes en gedragspatronen kunt verbeteren. In BRAIN FOOD Smoothies vind je 80 heerlijke smoothierecepten op basis van de laatste inzichten uit de neurowetenschap en orthomoleculaire geneeskunde die het brein een boost geven. Want wist je dat 20 procent van je voeding naar je hersenen gaat? Met iedere dag een gezonde, snelle smoothie kun je steeds meer het leven van je dromen gaan leven!

Over de auteur
Charlotte Labee is ondernemer en kennis- en ervaringsdeskundige en oprichter van yourbrainbalance.com, het eerste herseninspiratie-en kennisplatform van Nederland. Via haar lezingen, workshops en social kanalen bereikt ze honderdduizenden mensen en van haar eerste twee boeken zijn in anderhalf jaar tijd ruim 45.000 exemplaren verkocht

 

Brain Food – Smoothies | Charlotte labee | 9789021584379 | €20,99

kosmosuitgevers.nl

 

Smart Potato: slimme aardappel meet groeiseizoe

 
 

 

Smart Potatoe2 Smart Potatoe1 (1)Smart Potatoe1 (1)Smart Potato 3.jpg.jpg-aviary-20170510-094824

 

 

Derk Gesink volgt straks met sensoren de aardappel tijdens de teelt, vanaf het poten tot en met het einde van de bewaring. De akkerbouwer in Mensingeweer weet dan precies hoe gaat met de voortgang in het groeiseizoen. Dit seizoen wordt de waarde van deze sensortechnologie getest.

De Groninger akkerbouwer doet mee aan Smart Potato, een project in het kader van 5Groningen in combinatie met studenten van de Hanzehogeschool. Het volgen van de teelt blijft in de praktijk nog even toekomstmuziek, want dit seizoen wordt de waarde van deze sensortechnologie vooral getest.

“Het project is een mooie kans om technologieën te ontwikkelen voor landbouw waar wij in de toekomst verder mee kunnen. Daarnaast is het erg leuk om studenten te betrekken bij het landbouwbedrijf en ze te leren denken hoe techniek en natuur met elkaar samen te laten werken”, zo ervaart Gesink.

De sensor verzamelt in een proef in een perceel van 9 hectare gegevens als vocht, temperatuur, stikstof en tijdens de opslag CO2. Er wordt tot nu toe gewerkt met één sensor per hectare “om eerst de communicatie voor elkaar te krijgen”.

Geeft dit dan wel een goed beeld? Wat als juist de plek waar de sensor ligt afwijkt ten opzichte van de rest van het perceel? Gesink: “Dat zijn inderdaad allemaal nog vragen die beantwoord moeten worden. Wellicht kunnen bodemkaarten, satellietdata,  drone data of historische opbrengstkaarten worden gebruikt voor het bepalen van de juiste plek”. Ook het ijken van de techniek is een aspect dat nog aan de orde komt. “Zo ver zijn we nog niet, maar dat is vooral een technisch vraagstuk”.

 

Per hectare aardappelen wordt er een exemplaar – uitgevoerd in de vorm van een grote aardappel, eigenlijk een kleine biet – in de grond gepoot. Gesink: “Het is de bedoeling om de sensor in de aardappelrug te plaatsen, dus alleen in aardappelen, maar voor tulpen of andere bollen zou de sensor ook geschikt kunnen zijn”.

De informatie uit de aardappel moet helderheid brengen in de voortgang van de teelt van de tachtig hectare pootaardappelen van het akkerbouwbedrijf van Gesink. De maatschap investeerde al meer in het bedrijfsproces rond aardappelen. Vorig jaar kwam er op het erf een nieuwe bewaarschuur voor de bewaring en sortering van pootaardappelen in bedrijf.

De slimme aardappel is tot nu toe nog niet in de grond geweest, erkent Gesink. “Het is al een hele toer om communicatie tussen de Smart Potato en het netwerk voor elkaar te krijgen omdat de Smart Potato onder de grond zit. Dat is iets waar de betrokken partijen tot nu toe weinig ervaring mee hebben. De studenten hebben al wel een portal opgezet op www.slimmeaardappel.nl waar de data zichtbaar wordt gemaakt”, vertelt Marc Cremers. Hij is projectcoördinator van 5Groningen waar het project van Smart Potato onder valt.

Waarde en optimale vorm testen

Dit seizoen wordt de waarde van deze sensortechnologie getest. “Het gaat om het uitvoeren van proeven met verschillende sensoren en vormgevers gaan uitzoeken wat nu de optimale vorm van de Smart Potato moet worden. Daar zijn al wel goede ideeën over”, weet Cremers.

“Het wordt een compromis, maar de Smart Potato moet wel de vorm van een aardappel hebben. Hij gaat namelijk mee in de pootmachine om te poten en hij wordt ook mee geoogst. Er moet bovendien genoeg ruimte in die slimme aardappel zijn voor de sensoren, batterij en de elektronica voor communicatie. Daarnaast moet de kast ook nog eens goed waterproof zijn. En dat is nog wel een uitdaging”, ziet Derk Gesink.

Gerichter bemesten

Voor hem is informatie over bodemtemperatuur, bodemvocht en beschikbaarheid van stikstof van belang. “Het zou mooi zijn om daar in de toekomst een groeimodel en een ziektemodel aan te koppelen”. Het grootste voordeel van de toepassing en dus de meerwaarde voor de aardappelteelt op zijn bedrijf is dat het gerichter kunnen bemesten uiteindelijk een betere opbrengst en nog betere kwaliteit kunnen opleveren. “Daarnaast is besparing op meststoffen altijd goed”.

En welk nadeel weegt het zwaarst? “Naast meten is weten kost meten ook extra inspanning. Het wordt er allemaal niet eenvoudiger op. De extra tijd die nodig is moet wel opwegen tegen de opbrengst en kwaliteitsverhoging”, stelt hij nuchter vast.

Om te meten wat er boven de grond op het aardappelveld gebeurt zoals loofontwikkeling en insectenvraat is een groep studenten bezig om een bladnat sensor te maken. Dit moet boven de grond gebeuren. Een idee is om deze opstelling ook te gebruiken als antenne voor de communicatie met de Smart Potato onder de grond, vertelt de landbouwer die de sensor in ruil voor het beschikbaar stellen van de locatie mag gebruiken.

Weerstation voor gerichter bestrijden

Vorig jaar zomer werd er voor de 5G-pilot Smart Potato van 5Groningen al een weerstation geplaatst. Gesink: ”Dit was een weerstation van Pesse dat temperatuur, bodemvocht, neerslag, luchtvochtigheid en bladnat kon meten. Zo is er realtime informatie beschikbaar over de weersomstandigheden en de toestand van het gewas”.

Wat hij hieraan heeft gehad tijdens de droge zomer? “Tja, minder dan gehoopt, want wij kunnen niet beregenen op aardappelen. Onze meerwaarde voor het weerstation is de koppeling aan het ziektemodel voor het voorspellen van schimmelinfecties. In een jaar met normale neerslag kan het dan prima aangeven wanneer de aardappelen moeten worden beschermd tegen schimmelziekten. Afgelopen jaar was het zo droog dat er geen schimmelinfecties optraden, dus het model gaf aan dat er niet gespoten hoeft te worden”, legt hij uit.

“De ontwikkelingen gaan echter wel door op het gebied van ziektemodellen. Zo is Pesse nu bezig om ook de luizenpopulatie in het veld beter te kunnen voorspellen. Dat zou het interessant kunnen maken om luizen nog gerichter te gaan bestrijden”, weet de Groninger akkerbouwer.

Hij adviseert collega’s die ook op deze manier data van de teelt willen verzamelen dat het gewoon een kwestie van doen is. “Als je er bereid bent om er wat tijd in de steken zijn er genoeg mogelijkheden. Ik hoop dat er nog een tijdje studenten aan dit project kunnen werken en dat de Smart Potato dan verder door commerciële bedrijven wordt opgepakt.”

Nieuwe doorontwikkeling

De Smart Potato krijgt op termijn een nieuwe doorontwikkeling. Die wordt uitgevoerd door studenten van de opleidingen Hanze HBO-ICT, Hanze Industrieel Product Ontwerp  en Hanze Sensor Technology van de Hanzehogeschool Groningen in opdracht van 5Groningen in innovatiewerkplaats Digital Society Hub.

 

Vincent Huisman vertelt over zijn bedrijf Croptimise. De startup van studenten van de Hanzehogeschool Groningen houdt zich bezig met de doorontwikkeling van de Smart Potato, een “slimme pieper” die onder de grond metingen verricht en deze metingen doorstuurt naar de boer. Bekijk de video!

 

www.5groningen.nl › nieuws › hoe-gaat-het-met-de-smart-potato
 

 

Smart Potato: het project

Zo ziet de technologie van dit project er uit. De informatie over vocht, bodemtemperatuur, bodemvocht en beschikbaarheid van stikstof wordt via sensoren op 10 tot 20 cm diepte in het aardappelveld verzameld en aan een 5G-netwerk doorgegeven.

5G werkt voor de slimme aardappel met twee technieken: LoRa van KPN en NB-IoT van internetter Sings van Vodafone. “Via beide technieken waar we nu mee experimenteren kan de aardappelsensor in de grond heel lang met weinig energieverbruik gegevens verzamelen zonder dat de batterij leegraakt. Logisch, want de sensor moet het een heel seizoen lang doen”, aldus Cremers.

Deze netwerken zijn gebaseerd op de LoRAWAN (Long Range Low Power)- technologie, een voorloper van het toekomstige 5G netwerk. De techniek kan grote aantallen sensoren koppelen en kent een zeer laag energieverbruik.

De gegevens worden enkele keren per etmaal via het 5G-netwerk verzonden naar het informatieplatform. Na analyse en presentatie van de data weet de boer aan de hand van groeimodellen of en hoe hij moet bemesten. “De informatie is goed voor zijn portemonnee, voor het milieu en gezond voor de consument”, aldus de projectcoöordinator.

Aan de pilot Smart Potato van 5Groningen doen de volgende partijen mee: techniek Economic Board/5Groningen waartoe het project Smart Potatoe behoort, Hanzehogeschool Groningen, akkerbouwer Derk Gesink, KPN, Vodafone en Solentum in Joure. Deze startup ontwikkelt momenteel een app waarmee de aardappelteler snel de totale opbrengst en kwaliteit van een oogst kan bepalen.

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2021 Ria Besseling