Agrifoodclicks

1 – 6 februari: Week van de Circulaire Economie

Van 1 tot en met 6 februari is de Week van de Circulaire Economie. Circulaire ondernemers, organisaties en overheidsinstellingen delen die week hun ervaringen en tips over de circulaire economie. Er zijn elf circulaire innovaties met steun van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ontwikkeld.

11 inspirerende circulaire innovaties | RVO.nl | Rijksdienst

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Meer voedsel uit Flevoland voor Amsterdam

8598049a-1e6f-48c5-b41d-68cf4dccee71

 
 
 
 

Kennisinstellingen, ondernemers en boerenorganisaties slaan handen ineen om logistieke puzzel rondom de stad op te lossen

Er moet een sterker lokaal voedselsysteem komen in de regio Amsterdam. Deze ambitie sprak wethouder Ivens (Voedsel, gemeente Amsterdam) eind oktober uit bij de lancering van een regionaal samenwerkingsverband om korte voedselketens te bevorderen. Een van de grote struikelblokken voor regionale voedselketens is de logistiek. Simpel gezegd: wat is er nou écht nodig om die wortel van Flevoland naar Amsterdam te krijgen met zo min mogelijk uitstoot? Een consortium van korte keten ondernemers en kennisinstellingen, Cross KIC tussen EIT Climate KIC en EIT Urban Mobility, onderzoekt hoe de logistiek rondom de metropoolregio Amsterdam zo efficiënt mogelijk georganiseerd kan worden. 

Schone en efficiënte logistiek

Lokale voedselsystemen, oftewel korte voedselketens, worden vaak opgezet met als doelstelling de CO2 uitstoot te verminderen. In de praktijk blijkt dit vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Nieuwe, korte voedselketens kunnen in de beginfase zelfs voor meer logistieke bewegingen in de stad zorgen. De afgelopen jaren is er door verschillende ondernemers veel kennis opgedaan over schone en efficiënte logistiek in de korte keten. De bundeling van deze kennis en het faciliteren van samenwerking tussen deze partijen kan leiden tot een doorbraak in het opzetten van duurzame, regionale voedselsystemen.

Naar regionale voedselketens

Een consortium van ondernemers, boerenorganisaties en kennisinstellingen, bestaande uit Amped, Local2Local, Taskforce Korte Keten, vereniging Flevofood, Boeren voor Buren, de provincie Flevoland, Foodlogica, Rabobank, Makro en de TU/e gaat de logistieke puzzel rondom de stad oplossen en een blauwdruk maken waarmee regio’s zelf efficiënte en schone korte voedselketens kunnen opzetten. Uiteindelijk moet dit leiden tot regionale voedselketens met een lagere CO2 footprint, betere beschikbaarheid van lokale producten voor de consument, betere samenwerking binnen de keten en een betere prijs voor de boer. De voortgang van het project te volgen via www.taskforcekorteketen.nl.

Vereniging Flevofood

Vereniging Flevofood maakt deel uit van dit interdisciplinaire onderzoeksproject. Flevoland is immers de groentetuin van Europa en onze leden willen graag een gedeelte van hun afzet lokaal vermarkten, om zo duurzaam mogelijk te kunnen zijn. Dit project zet een stap richting een lokale korte voedselketen waarmee in potentie 4 miljoen monden kunnen worden gevoed. 

EIT Climate KIC en EIT Urban Mobility

EIT Climate KIC is een kennis en innovatie community (Knowledge and Innovation Community, KIC) gericht op het versnellen van de transitie naar een klimaatneutrale maatschappij. EIT Urban Mobility maakt de overgang mogelijk naar leefbare stedelijke ruimtes, ondersteunt ondernemerstalent en mobiliteitsbedrijven. Binnen dit Cross KIC project werken EIT Climate-KIC en EIT Urban Mobility samen voor de implementatie van regionale voedsel logistiek en distributie in de stad Amsterdam.

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Ministeries voor de Nieuwe Tijd: publiek pleidooi voor stille, schone, sociale, solidaire en circulaire samenleving

Ministeries voor

 

Een publiek pleidooi voor een stille, schone, sociale, solidaire en circulaire samenleving als basis voor gezonde generaties.

Het coronavirus heeft de wereld op zijn kop gezet. Dit boek geeft een verzameling van doordachte en speelse vooruitzichten.

Deskundigen uit alle hoeken van de samenleving laten zien hoe we die vooruitzichten kunnen realiseren, met nieuwe ministeries die passen bij de behoeften van nu en verder gaan dan de wereld van overmorgen. Ministeries die op het eerste gezicht verschillend lijken, maar veel met elkaar gemeen hebben. Door oog en oor te hebben voor elkaar, door veel meer open te staan voor de menselijke maat en onze innerlijke waarden bewust te omarmen, zijn we in staat het samen te rooien.

Het boek geeft volop inspiratie op een breed terrein en beschrijft de visie van een reeks Ministeries waaronder het Ministerie van Verbinding, Nuance, Stilte, Lokale gemeenschappen, Alternatieven en natuurlijke steden, Organische groei en Duurzame Delta’s.

Het Ministerie van Vitaal Voedsel is nog niet beschreven, maar dat zou ik ons allemaal wel gunnen, zoals Petra Hiemstra schrijft.

De voorstellen in Ministeries voor de Nieuwe Tijd zijn concreet en haalbaar. Door te investeren in zaken die dichtbij onszelf liggen, verdwijnen schadeposten die anders ‘vanzelf’ zouden ontstaan. Dit boek biedt handelingsperspectief voor iedereen.

Over de auteur

Petra Hiemstra (1975) is loopbaan- en carrièrecoach van professionals die op zoek zijn naar verdere innerlijke groei, focus en reflectie. Petra is een verbinder van het eerste uur, zoals ze ook met de interviews in dit boek laat zien: Ik geloof dat juist de mensen die veel geven, ook zelf regelmatig inspiratie en “voeding voor de ziel” verdienen.

In haar eerste boek ‘Ministeries van de nieuwe tijd’ stelt ze toekomstmakers de vraag: Als jij je ideale ministerie mag vormgeven, hoe zou jouw ministerie dan heten en welke vijf speerpunten staan er centraal?’

Bestellen

Het boek met korting bestellen? Mail naar petra.hiemstra@haagsehoogvliegers.nl

(06)33803867

De uitgave is ook (zonder korting) verkrijgbaar via bol.com of via de lokale boekhandel.

Ministeries van de Nieuwe Tijd. 

ISBN 978-90-831036-0-0

NUR 740 en 805

 

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Kips vega assortiment wordt blijvertje in het schap

Kips Snijworst vega - Assortiment 158714 (2)

 Het assortiment Kips vega producten wordt een blijvertje in het schap. De productinnovatie zorgt voor een blijvend nieuwe omzet. Dit blijkt uit

de IRI Stayers Top-20. Kips Vega  staat in deze top-20 van succesvolle innovaties met een zeer hoge index van 187. Deze positie betekent dat de in 2018 geïntroduceerde vega-producten van Kips blijvend nieuwe omzet genereren.

Kips, tot dan toe vooral bekend van de leverworst, smeerleverworst en paté, introduceerde in 2018 vegavarianten van deze vier producten. Moederbedrijf Zwanenberg Food Group speelde hiermee in op de groeiende vraag van de Nederlandse consument naar vleesvervangers.

Sanne Westdijk, Brand Manager Kips: “Een positie in deze Stayers Top-20 is een heel bijzondere prestatie en toont het blijvende succes van het Kips vega-assortiment. Voor ons als producent betekent dit dat het vega-assortiment waarde toevoegt en zijn plek op het schap meer dan waard is.”

 

Over Zwanenberg Food Group

Zwanenberg Food Group is een voedingsmiddelenconcern met 1.800 medewerkers en een omzet van circa € 540 miljoen. Zwanenberg produceert vleesconserven, snacks, soepen, sauzen, gemaksmaaltijden en vegetarische producten. De onderneming exporteert vleesconserven – onder andere onder de merknaam ZWAN – naar meer dan honderd landen wereldwijd. In de Benelux is de onderneming vooral bekend van de merken Kips (leverworst, paté, snacks, vegaproducten), Huls (droge worst), Struik (knakworst, soepen, maaltijden) en Chicken Tonight (maaltijdsauzen). Zwanenberg Food Group heeft productielocaties in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Colruyt stapt in mosselkweek

Belgische mosselen - op zee (2) Belgische mosselen - op zee (3) Belgische mosselen - op zee (1)PERSBERICHT Halle, 10 december 2020

 

Voorbeeld van ketenintegratie

Colruyt Group verwerft vergunningen om Belgische mosselen te kweken in de Noordzee

Zoektocht naar partners om infrastructuur op zee te bouwen en mosselen te kweken gaat van start

 

Colruyt Group heeft recent de gebruiks- en milieuvergunning voor projectzone C in de Noordzee verworven. Zone C ligt op 5 kilometer voor de kust van Nieuwpoort en Koksijde en is beter gekend als de Westdiepzone. Colruyt Group vroeg in april 2020 de nodige vergunningen aan om er in een eerste fase Belgische mosselen en later ook oesters en zeewier te kweken. Met de vergunningen op zak zoekt de groep nu naar partners voor de installatie en het onderhoud van de mossellijnen, de kweek en oogst van Belgische mosselen en de verwerking en verpakking ervan. De groep verwacht pas ten vroegste een eerste beperkte mosseloogst in het najaar van 2022 en hoopt in 2023 op een volwaardig Belgisch mosselseizoen.

Gefaseerde en doordachte aanpak

Met de vergunningen op zak heeft Colruyt Group een eerste belangrijke horde genomen om op termijn mosselen, platte oesters en zeewier te kweken in de Noordzee. De gecombineerde kweek van deze drie inheemse soorten in volle zee zou uniek zijn in de wereld en een absolute primeur voor de Belgische Noordzee. “Er is heel veel onderzoek en innovatie aan voorafgegaan, maar nu komt de realisatie van de allereerste zeeboerderij in de Noordzee wel heel dichtbij”, vertelt Stefan Goethaert, directeur kwaliteit en productie bij Colruyt Group. “Op een dergelijke schaal mosselen, oesters en zeewier kweken in de Noordzee is nog niet eerder gedaan. We weten ook dat dit niet evident zal zijn gezien de ruwe condities en de stroming in de Belgische Noordzee. Daarom gaan we stap voor stap te werk.”

Colruyt Group zal elke fase van dit project, van het ontwerp tot de bouw en het onderhoud van de zeeboerderij, gefaseerd en weldoordacht aanpakken. “We zijn het ontwerp van onze installatie nu aan het finaliseren, tot aan de materiaalkeuze toe. Wanneer het ontwerp finaal is, kunnen we met potentiële partners rond de tafel gaan zitten. Daar willen we in de eerste helft van 2021 werk van maken, om dan in de tweede helft van dat jaar effectief te starten met de installatie van de eerste mossellijnen.”

De groep zal in een eerste fase een kwart van de oppervlakte van zone C benutten. Daar zal het een 50-tal mossellijnen inzaaien, die zo’n 250 ton mosselen zullen opleveren. Een eerste beperkte mosseloogst zou in het najaar van 2022 aan de orde zijn. De groep mikt op 2023 om een eerste volwaardig mosselseizoen mee te pikken en zo voor het eerst Belgische mosselen aan te bieden in al haar winkels.

Duurzame en lokale partnerships

Colruyt Group zal voor het ontwerp, de bouw en de exploitatie van de zeeboerderij, alsook voor het opzetten van de verdere verwerkingsketen (kweek, oogst, verwerking en verpakking) een beroep doen op partners met de nodige expertise. Ook voor het garanderen van de veiligheid in en rond de zeeboerderij en voor het monitoren van de impact op het milieu, zal de groep gerichte partnerships aangaan. “Waar mogelijk willen we de voorkeur geven aan lokale, Belgische partners”, vult Stefan Goethaert aan. “We zijn ervan overtuigd dat we met dit project een nieuwe waardeketen in België kunnen opzetten, en op die manier kunnen bijdragen tot lokale werkgelegenheid en vernieuwing in de Belgische aquacultuur- en voedingssector. We vinden het zelf heel belangrijk om te investeren in dergelijke innovatieve projecten en zijn verheugd om de Belgische waterbouwer DEME als mede-investeerder aan boord te hebben.”

Impact op het milieu

Colruyt Group hecht bijzonder veel belang aan het milieu en zal de commerciële activiteiten daarom combineren met natuurbeheer in de Noordzee. Er is een sterk geloof dat de kweek van mosselen, oesters en zeewier een positieve invloed zal hebben op de waterkwaliteit én de biodiversiteit op en rond de kweekinfrastructuur. De impact op het milieu zal de komende jaren goed gemonitord worden. De groep zal daarover verslag uitbrengen aan een begeleidingscomité waarin verschillende overheidsdiensten zullen zetelen. De Wetenschappelijke Dienst Beheerseenheid van het Mathematisch Model van de Noordzee (BMM) die de milieueffecten beoordeelde en advies uitbracht aan de minister zal vertegenwoordigd zijn in dit comité.

Brigitte Lauwaert, diensthoofd van BMM: “BMM verleent al sinds 1980 advies over de bescherming van het Belgische deel van de Noordzee. Nu wordt er voor het eerst een commercieel aquacultuurproject vergund, een unicum in de Belgische maritieme geschiedenis. Op basis van onze wetenschappelijke expertise hebben wij hard gewerkt aan de voorwaarden waaraan het project moet voldoen en aan een monitoringsprogramma om de effecten van de zeeboerderij in kaart te brengen. Dit monitoringsprogramma wordt door BMM en Colruyt Group samen uitgevoerd aldus Stefan Goethaert. Daarnaast zet de groep in op constructief overleg met alle betrokkenen, zoals de lokale besturen, de havens, de visserij en de pleziervaart.

“We beseffen heel goed dat sommige partijen zich vragen stellen en blijven in dialoog gaan”, stelt Stefan Goethaert. “Tegelijk zijn we ervan overtuigd dat heel wat lokale spelers positief staan tegenover de komst van een zeeboerderij en hier mee hun schouders willen onderzetten. Wie interesse heeft in ons project, nodigen we uit om met ons rond de tafel te zitten.”

Blijven inzetten op onderzoek en overleg

Colruyt Group investeert naast dit commerciële project ook in onderzoek en innovatie in aquacultuur. Zo maakt de groep deel uit van een onderzoeksproject in zone C, waarbij de combinatie van aquacultuur en passieve visserij onderzocht wordt. “We zijn ervan overtuigd dat de zeeboerderij heel wat inzichten zal opleveren en zo een meerwaarde zal betekenen voor lopende en toekomstige onderzoeksprojecten, waar we aan zullen blijven deelnemen.”

Over Colruyt Group

Colruyt Group is actief in de distributie van voedingswaren en non-food in België, Frankrijk en Luxemburg, met ongeveer 600 eigen winkels en 580 aangesloten winkels. In België gaat het om Colruyt, OKay, Bio-Planet, Cru, Dreamland, Dreambaby, Fiets! en de geaffilieerde winkels Spar en Spar Compact. In Frankrijk zijn er naast Colruyt-winkels ook geaffilieerde winkels van Coccinelle, Coccimarket en Panier Sympa. De groep is ook actief in de foodservice business (levering van voedingswaren aan hospitalen, bedrijfskeukens en horecabedrijven) in België via Solucious. De overige activiteiten omvatten de verdeling van brandstoffen in België (DATS 24), print en document management oplossingen (Symeta) en productie van groene energi an EUR 9,5 miljard. Colruyt is genoteerd op Euronext Brussel (COLR) ondee (Eoly). De groep telt meer dan 30.000 medewerkers en realiseerde in 2019/20 een omzet van

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

30MHz en 2Grow lanceren 2Grow Plant Insights app

2Grow-app-30MHz-website-1-1536x1097

 

30MHz: ‘Nóg preciezer zien wat je plant doet met de 2Grow app’

30MHz en biotechnologiebedrijf 2Grow gaan samenwerken om telers, veredelaars en onderzoekers een gedetailleerd beeld te geven van de gezondheid en behoeften van hun plant. Het afgelopen jaar ontwikkelden ze een nieuwe applicatie: de 2Grow Plant Insightsapp. Deze app zal vanaf januari 2021 gratis beschikbaar zijn op het 30MHz-platform.

2Grow maakt sensoren die telers nauwkeurige informatie over de sapstroom en de stamdikte kunnen geven. 30MHz en 2Grow werken al sinds 2019 samen door gebruik te maken van elkaars sensoren en door de sensoren van 2Grow te koppelen aan het dataplatform. Met de nieuwe 2Grow Plant Insights-applicatie kunnen gebruikers nog beter in kaart brengen op welke manieren hun plant wordt beïnvloed.

“Door de 2Grow-applicatie kun je beter begrijpen wat er precies gebeurt met je plant, zonder dat je allerlei formules hoeft te raadplegen”, vertelt accountmanager Tim Busschops van 30MHz. “Het is alles bij elkaar: visualisatie op een wenselijke manier, informatie uit verschillende databronnen en een stuk consultancy doordat je ziet wat er real time met je plant gebeurt. Zo maak je de gebruikers wijzer.”

Teler houdt zelf de regie
“Door de directe feedback van de plant kunnen we veel inzichten creëren”, licht Olivier Begerem van 2Grow toe. “Bijvoorbeeld op welk specifiek moment er problemen zoals gescheurde vruchten, neusrot en guttatie zijn opgetreden. Op basis van deze informatie kan dan beter worden geanticipeerd in de toekomst en kunnen bepaalde problemen worden vermeden. Door de 2Grow-sensoren te koppelen aan het 30MHz-dashboard kun je andere sensorgegevens en klimaatdata combineren. Hierdoor kunnen we veel sneller conclusies nemen en wordt ons advies nauwkeuriger.”

Aan de hand van de metingen kan 2Grow bijvoorbeeld advies geven op het gebied van water geven en zo de plant weerbaarder maken voor ziektes. De informatie wordt vervolgens verwerkt in de database. Als je bijvoorbeeld op temperatuur zoekt, dan kun je zien wat er in het verleden is geadviseerd met betrekking tot temperatuur. Tijdens een hete week in juli kun je bijvoorbeeld in de database terugzoeken wat het advies was tijdens een vergelijkbaar hete week een jaar eerder.

“Zo biedt ons platform steeds meer tools voor jou als teler”, zegt Tim Busschops van 30MHz. “Je houdt als teler zelf de regie. Jij bepaalt welke databronnen en apps je wilt gebruiken om het optimale rendement te behalen.”

Het verbinden van mensen, planten en technologie
Telers en kwekers hebben veel behoefte aan informatie. Op het platform van 30MHz kunnen gebruikers de metingen van bijvoorbeeld 2Grow samenbrengen met de informatie uit andere verzamelaars zoals een bodemsensor.

“Daarom zijn we erg blij dat we het platform kunnen uitbreiden met deze applicatie en onze klanten meer waarde kunnen bieden”, zegt 30MHz-Head of Product Cor-Jan Holwerda. “30MHz is een platform waar alle data van toeleveranciers bij elkaar komt en waar ook andere partijen zich bij aan kunnen sluiten. Wij bieden de plek waar je al je gegevens kunt visualiseren.”

 

 

 
What do you want to do ?

New mail

MAAS en Health Food Wall starten met innovatief foodconcept op kantoor The Treat

The Treat CS_MAAS_11vTheTreat CS_MAAS_08v

MAAS en Health Food Wall brengen een innovatief onbemand foodconcept op de markt voor op kantoor. The Treat biedt een  assortiment met diverse maaltijden als salades, sandwiches, wraps, yoghurt en smoothies. Door het gebruik van RFID tags in combinatie met de app of bankpas is The Treat 24/7 te gebruiken.

Health Food Wall werkt met gekoelde automaten zoals te zien op o.a. Schiphol Airport en de Radboud Universiteit, die flexibel en onbemand vegetarische en veganistische producten aanbieden. Door een samenwerking aan te gaan met MAAS wil Health Food Wall een bredere markt aanspreken en een oplossing bieden voor de veranderende cateringcultuur in bedrijven, ziekenhuizen en universiteiten.

“Health Food Wall wil met The Treat een onbemand foodconcept aanbieden dat focust op gezond, vers en smaakvol. Met onze huidige plantaardige vending machines hopen wij met The Treat gezond eten op nog grotere schaal aan te bieden. Door een samenwerking met MAAS aan te gaan kan het foodconcept uitgebreid worden met duurzame koffie voor een volledige onbemande oplossing”.

Anouk Snelders, directeur Health Food Wall MAAS, ziet The Treat als een compleet nieuw foodconcept. Doordat The Treat beschikbaar is als losse smart fridge kunnen medewerkers op verschillende locaties en op ieder moment van de dag genieten van een gevarieerd en gezond assortiment.
 
Ook koffie
 
Voor klanten die op zoek zijn naar een totaaloplossing op kantoor kan The Treat ook inclusief coffeestation met baristakwaliteit koffie geplaatst worden. “Deze samenwerking is uniek in de markt omdat wij zo kunnen inspelen op een onbemande food oplossing, nu er minder mensen op kantoor zijn. MAAS vindt vitaliteit en gezondheid op kantoor belangrijk en is daarom een samenwerking aangegaan met Health Food Wall, om op ieder moment van de dag een gevarieerd assortiment aan te bieden op kantoor”, aldus Marlies van Lohuizen, CCO MAAS.
 
Na het scannen van de QR-code met The Treat app opent de deur automatisch en kan de consument het gewenste product afnemen. Via een RFID-tag, die op ieder product is geplaatst, meet The Treat precies welk product de consument heeft gekozen. Dit product wordt vervolgens via de app automatisch in rekening gebracht na het sluiten van de deur. “Bij huidige onbemande oplossingen zoals zelf-scan concepten is het risico op derving door diefstal aanwezig. Dit voorkomen wij door het gebruik van automatische afschrijvingen via The Treat app”.
 
Voorraden online bijhouden
 
Door de RFID tags zijn Health Food Wall en MAAS in staat om de voorraden online bij te houden en een optimale voorraad en minder derving van producten te beheren.  The Treat is het meest innovatieve foodconcept op kantoor naast de koffievoorziening. 
Door een grote interesse naar contactloze en onbemande concepten verwachten de partijen een enorme groei voor dit foodconcept. MAAS en Health Food Wall plannen op basis van reeds gedane toezeggingen van diverse partijen een uitrol bij minimaal 150 kantoor locaties in 2021.

Informatie https://www.youtube.com/watch?v=j2rde3bKfWo&feature=youtu.be&ab_channel=MAAS

 

JuiceBrothersdownloaden

 

Ook Albert Heijn en Selecta

 

Albert_Heijn_ToGo 

Ook Albert Heijn en Selecta beginnen met een onbemand to go-concept. In het nieuwe concept staat gevarieerd en gezond eten centraal. In Nederland zal het concept van AH to go aan het concept van Selecta toegevoegd worden. In 2021 zullen er honderd onbemande AH to go’s geopend worden in kantoren, maar het is ook bedoeld voor ziekenhuizen en onderwijsinstellingen.

De twee partijen Selecta en Albert Heijn gaan hierin een samenwerking aan. Samen met Selecta wil Albert Heijn inspelen op de ontwikkelingen in de werkomgeving. CEO Marit van Egmond zegt: ‘’Met dit vernieuwende Albert Heijn to go concept zetten we een volgende stap in de wereld van out-of-home consumptie.” Sinds de lancering van het Foodie’s concept heeft Selecta al meer dan tweehonderd vestigingen in Europa. Ook Albert Heijn heeft al een keer een onbemand to go-concept getest.

Selecta heeft onderzoek gedaan naar de veranderingen in de werkomgeving. Volgens Selecta is het kantoor dé plek om elkaar te ontmoeten en samen te werken. “Naast de veranderende functie zien we dat werknemers minder vaak en op wisselende tijden aanwezig zijn op kantoor. Deze trend stelt andere eisen aan het aanbod van food and beverage op de werkvloer. Dit betekent dat werknemers 24/7 toegang moeten hebben tot gevarieerd en gezond eten en drinken. Ons bestaande Foodie’s micromarket concept helpt bij de transformatie van kantoor naar ontmoetingsplek. Dankzij de samenwerking met Albert Heijn kunnen we in 2021 nog meer organisaties in Nederland ondersteunen met een uitgebreid assortiment gezond en vers eten en drinken”, zegt Jan Marck Vrijlandt MD Benelux van Selecta. Een to go-vestiging van Albert Heijn waar kantoormensen op elk moment van de dag producten kunnen kopen, sluit hier erg op aan.

 

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Azura Groep zet 100% CO₂-neutraliteit op verpakking tomaat

 

 
What do you want to do ?

New mail

Eind 2020 is de tomatenproductie van de Azura Group van ‘farm to fork’ honderd procent CO₂ -neutraal. Volgens het Frans-Marokkaanse familiebedrijf, een van de grote spelers in groenten- en fruitproductie, is het bedrijf met die honderd procent CO₂ -neutraliteit de eerste ter wereld. In 2021 komt er daarom een speciaal logo op de verpakking van het product van Azura.

Jaarlijks wordt bijna 192.000 ton CO₂ gecompenseerd. Hiervoor werkt de groep samen met Climate Partner. Een windmolenpark in de regio Tanger-Tétouan in Marokko en een regenwoudbeschermingsproject in Tambopata in Peru zijn opgezet.

Logo
Met een speciaal hiervoor ontworpen logo zal de CO₂-neutrale manier van produceren voor de consument zichtbaar worden op de verpakkingen. Op het logo zal staan ’100% carbon neutral’. Het logo is vormgegeven met de ‘A’ van Azura en een QR-code.

Met één simpele klik krijgt de consument toegang tot relevante informatie op de website van Azura. Via de QR-code wordt de consument geïnformeerd over de door Azura gesteunde projecten, het CO₂-compensatievolume en over alle andere acties die Azura de afgelopen 10 jaar heeft uitgevoerd ter vermindering van de ecologische voetafdruk.

1,26 kg CO₂ per kilo tomaten
Azura is opgericht in 1990. De groep teelt seizoensgebonden met natuurlijke warmte en zonlicht in Marokko en Frankrijk. Geen enkele andere energiebron is nodig voor het verwarmen van de kassen aldaar. 

Azura-tomaten hebben vanwege deze strategie van nature een lage ecologische voetafdruk. De totale broeikasgasuitstoot van farm to fork bedraagt 1,26 kilogram CO₂ per kilo tomaten.

Milieu-impact meten
In 2010 is Azura begonnen met het meten van haar milieu-impact aan de hand van de LCA-methode (Life Cycle Assessment) volgens de internationale ISO-standaardnormen 14040 en 14044 met als doel het verbeteren van de teeltpraktijken. Hierdoor is de CO₂-uitstoot van Azura de afgelopen 10 jaar met 20% afgenomen.

De LCA meet de effecten van Azura’s activiteiten op het milieu (met name de CO₂-uitstoot) en bestrijkt de volledige productlevenscyclus: de grondstoffen, de productie (van zaad tot vrucht), de verpakking, het producttransport, de opslag en de bewaring op de distributielocatie. De LCA-berekeningen omvatten alle door Azura geproduceerde tomaten, ongeacht de bestemming, maar ook de uitstoot van CO₂ die wordt gegenereerd door de productie van de aromatische kruiden en eetbare bloemen die door Azura worden geproduceerd. De doelstelling voor de komende jaren is om de CO₂-uitstoot verder te verminderen, in lijn met het in 2010 gelanceerde plan, waardoor ook het CO₂ – compensatievolume zal afnemen.

Duurzaamheidsrapport
Naast de CO₂-compensatieprojecten zet Azura ook in op het verlagen van het verpakkingsgewicht (sinds 2010 is dat gewicht met 43% gedaald, een besparing van 1200 ton plastic sinds 2015), het verbeteren van afvalrecycling, introductie van een ‘Zero Pesticide Residue-aanpak’ in juli 2019 en via de Azura Foundation ondersteuning van de ontwikkeling van lokale gemeenschappen. Alle informatie over 2019 staan in een duurzaamheidsrapport.

Voor meer informatie:
Azura Group
www.azura-group.com

 
What do you want to do ?

New mail

Europees gevogelte: strikte normen voor gewaarborgde kwaliteit

Chicken-Wings-m-bagt-tortilla-scaled-680x530

 

Kalkoen, kapoen, eend, boerderijkip en nog veel andere gevogelte maakt deel uit van onze culinaire tradities. Kiezen voor Europees gevogelte is bewust kiezen voor voedselveiligheid maar ook voor kwaliteit en aspecten rond duurzaamheid en dierenwelzijn.  Tel daar de positieve voedingswaarden bij en het is duidelijk waarom gevogelte een terechte plaats heeft op ons bord.  

De voordelen van vlees van gevogelte

Terwijl het globale vleesverbruik in België daalt steeg de consumptie van gevogelte tussen 2018 en 2019  in ons land met 6 procent. Dit succes kan verklaard worden door meerdere factoren: de variatie van delen (filets, plakjes, orgaanvlees, bouten, met of zonder vel), de snelle en vele manieren van bereiden (grillen, bakken, barbecueën, stoven), maar ook voedingswaarden zorgen ervoor dat gevogelte een stevige plaats inneemt binnen een evenwichtig voedingspatroon. Zo is vlees van gevogelte van nature rijk aan eiwitten, terwijl het arm is aan vetten (2.8%) , met name aan verzadigde vetzuren (0.6%) in vergelijking met andere vleessoorten zoals rood vlees. Gevogelte is ook een bron van vitaminen en mineralen: vitamines B3, B5, B6, B12, zink, fosfor en selenium.
Deze voordelen zorgen er dus voor dat vlees van gevogelte inmiddels een bewuste keuze is op tal van Belgische tafels: de traditionele kalkoen, maar ook kapoen, eend of boerderijkip, in combinatie met feestelijke bijgerechten als kastanjepuree, vruchtencompote, vullingen, enz.).
En wanneer we bovendien voor lokaal gevogelte kiezen, of op z’n minst Europees, kunnen we zeker zijn van pluspunten op het vlak van kwaliteit, voedselveiligheid, duurzaamheid en dierenwelzijn.

Europees gevogelte: strikte normen voor gewaarborgde kwaliteit

Met een volume van 15,8 ton in 2019 blijft Europa de derde grootste producent van gevogeltevlees ter wereld. Alle medewerkers binnen de sector streven naar het respecteren en het verbeteren van de reeds zeer betrouwbare productiemethodes, gekoppeld aan het behoud van de streken waarin het gevogelte gekweekt wordt. Op dat vlak werd er intussen een enorme vooruitgang geboekt en de huidige normen die gevolgd worden voor de productie van Europees gevogelte maken deel uit van de meest strikte reglementeringen wereldwijd.
De sector heeft drie grote prioriteiten: dierenwelzijn (levenskwaliteit, bezettingsdichtheid in de bedrijven, toegang tot water en voedsel, verlichting, juist gebruik van antibiotica), duurzaamheid door de hele productieketen (bescherming van natuurlijke bronnen zoals water, bodem en luchtkwaliteit, controles van het milieu en uitstoot van broeikasgassen) en kwaliteit van het vlees (respect voor de strenge Europese normen in alle lidstaten).

Enkele tips voor een perfecte keuze

Eerste tip: kiezen voor gecertificeerd gevogelte van Europese origine. Wat versheid en kwaliteit van het vlees betreft, moet het vlees meerdere garanties bezitten: het mag er niet droog uitzien, de kleur moet roze zijn, licht, en het vlees moet vochtig zijn. Bovendien mag het ook niet onaangenaam ruiken. Wanneer we voor diepgevroren vlees kiezen, mag het niet bedekt zijn met een ijslaag. Voor vers maar voorverpakt vlees, mag de verpakking niet bol staan.Bewaar het vlees snel mogelijk na aankoop gekoeld.

Europese communicatiecampagne

Met de slogan This is our Poultry! High-quality poultry with European guarantee  start een twee jaar durende communicatiecampagne door productieverenigingen van Duits, Frans, Pools, Nederlands en Italiaans gevogelte in samenwerking met AVEC, de stem van de Europese pluimveevleessector. Het doel van deze campagne, die gesteund wordt door de Europese Unie, is het vertrouwen bij consumenten en professionals vergroten wat de kwaliteit van Europees gevogelte betreft. Het accent ligt op het belang van de strikte Europese normen voor dierenwelzijn, duurzaamheid en voedselveiligheid.

Meer informatie over het project is beschikbaar op https://eu-poultry.eu/.

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Karpack Verpakkingen breidt uit

Karpack 118961748_2010104802457864_4441354168198294183_n

Karpack Verpakkingen in Roosendaal breidt uit met een nieuw pand dat naast de  huidige locatie verrijst. De nieuwe productiehal van 14.000 vierkante meter wordt gebouwd op 265 palen van 24 meter en 3.200 flexibele fibropalen.

De nieuwbouw wordt op 1 september volgend jaar in gebruik genomen, verwacht directeur Jan-Willem Passer van Karpack. Verpakkingen. Het bedrijf maakt kartonnen verpakkingen voor groenten en fruit. Het gaat jaarlijks om rond 120 miljoen dozen en 80 miljoen kleinverpakkingen.

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2021 Ria Besseling