Agrifoodclicks

Meals Unite verbindt maaltijden en mensen

MealsUnite 37268899_2109985762623313_6807043412018069504_n

Meals Unite is een nieuw platform dat mensen die graag thuis voor anderen koken verbindt met mensen die graag samen eten. Buurtgenoten, bekenden en onbekenden schuiven aan om een maaltijd te delen en te praten over wat er maar ter tafel komt. De app is altijd en overal toegankelijk en aanmelden voor of aanmaken van een meal is simpel.

Bij Meals Unite kun je met een swipe switchen van gast naar host en andersom. Geen zin om te koken? Schuif aan! Graag je kookkunsten laten zien? Host een meal!

 Uit en thuis eten

Via Meals Unite kun je bij mensen thuis eten en zelf thuis voor anderen koken. Wie er mee-eten en hoeveel het etentje kost bepaal je als host zelf, net als wat er op tafel komt. Een avond voor liefhebbers van Italië, discofans (compleet met outfits) of singles – het kan allemaal.  Of maak gewoon je favoriete gerecht, oer Hollandse pot of kook de sterren van de hemel als je wel die kookgek bent. Houd je helemaal niet van koken? Dan host je lekker niet en geniet je zo vaak je wilt van de kookkunst van mensen die wel graag de gastheer of gastvrouw spelen.

René Bakker, CEO van Meals Unite, over het Amsterdamse initiatief Dat een launch had met Julius Jaspers: “Bij Meals Unite vinden we samen eten leuker dan alleen. Met je bord op schoot voor de tv is soms best lekker, maar natuurlijk niet elke dag. We zijn een soort LinkedIn live, waarbij mensen elkaar persoonlijk en op een meer informele manier leren kennen: aan tafel.

Samen eten is een sociaal ritueel waarbij niet alleen de maaltijd, maar ook meningen, verhalen en levenservaring worden gedeeld. Je leert nieuwe mensen kennen, komt in aanraking met culturen die je nog niet kende en wie weet ontmoet je de liefde van je leven. Sunday brunch, wijnrijke lunch of vegetarisch diner – de keuze is aan jou. Deel een maaltijd en maak er samen een onvergetelijke avond van, daar gaat het om!”

Andere events staan na de launch van Meals Unite met Julius Jaspers op dit moment nog niet op de agenda. Er zijn wel plannen om ongeveer iedere drie maanden een leuk event te verzinnen.

Ook in andere plaatsen

De meeste meals die er nu op staan zijn in de omgeving van Amsterdam, maar Meals Unite is eigenlijk voor iedereen! Op iedere plek in Nederland – zelfs over de hele wereld – kun je een meal aanmaken en je aanmelden voor etentjes. Meals Unite is dus niet alleen in Amsterdam; de app is op dit moment bezig om zichzelf ook in kleinere gemeenten op de kaart te zetten. We denken dat ook daar dit soort sociale projecten erg welkom zijn!

Over Meals Unite

Meals Unite is een initiatief van filmmaker en reclameman Diederick Koopa, die samen met gastheer René Bakker en IT-held Kelvin Wuite het platform en de app ontwikkelde.

Meals Unite is altijd en overal voor iedereen toegankelijk op de smartphone, tablet of desktop. Aanmelden is zo gepiept met het invoeren van een e-mailadres of social media account en gebruikers kunnen switchen tussen gast en host. Hosts kunnen wachten op aanvragen vanuit het Meals Unite netwerk of hun meals delen via social media en zo actief mensen uitnodigen.

 

Info: MealsUnite.com en volg Meals Unite op Facebook, Twitter en Instagram.

Graaggedaan.nl gaat samen met Localtomorrow

Samenwerking online verswinkelplatformen vergroot kansen online innoveren

Graaggedaan.nl  gaat samen met de Belgische branchegenoot Localtomorrow. Beide bedrijven zijn gespecialiseerd in online oplossingen voor verswinkels. De samenwerking vergroot de kansen voor online innoveren.

Graaggedaan.nl is een landelijke website waar de consument online boodschappen kan bestellen bij versspeciaalzaken  zoals kaas- en  delicatessenwinkels.  Hij zoekt op graaggedaan.nl speciaalzaken in zijn woonplaats en bestelt en betaalt online de versboodschappen. Vervolgens haalt hij de bestelling op in de winkel of laat deze thuis bezorgen.

 

De samenwerking met Localtomorrow biedt in NL kansen voor nieuwe software innovaties voor verswinkels, zoals het afhalen van bestellingen vanuit onbemande koelkasten. “We hebben gekozen voor samenwerken vanwege het belang van schaalgrootte. Belangrijk omdat investeringen in software gigantisch zijn.

De samenwerking met Localtomorrow vergroot de mogelijkheden voor innovatieve software oplossingen. Op technisch vlak vullen we elkaar en kunnen we nieuwe software oplossingen uitwerken die ook in Nederland voor verswinkels interessant zijn. In Belgie werken verswinkeliers bijvoorbeeld met onbemande koelkasten waar uit de klant via een code 24 uur lang zijn bestellingen kan halen”, aldus directeur Aart-Jan van der Kaaij van graaggedaan.nl.

 graaggedaan.nl kaashuis-4-056598578c7f7124abb5de9a9feda8a0ff715024a6e21c04b1df71db7460fa4d

Het online winkelplatform voor verswinkels bevat voor de winkelier opties als een professionele webwinkel waar versondernemers hun online assortiment kunnen beheren, aanbiedingen kunnen instellen met looptijd, vaste dagaanbiedingen kunnen instellen etc. De webshops zijn voor consumenten te benaderen vanaf een platform, maar ze kunnen door winkels ook vanaf hun eigen website worden benaderd.

Er werken momenteel nog weinig kaaswinkels met de webshop. De grote meerderheid is slager en bakker gevolgd door groenteman.’”Gewone’ kaas leent zich blijkbaar wat minder voor online bestellen, hoewel ik zeker mogelijkheden zie voor “cadeau- en delicatessen-pakketten. Dit zijn typisch producten die online besteld worden. Vergelijkbare ervaring hebben we met fruitmanden van groente specialisten. Overigens leveren wij naast het online platform graaggedaan.nl ook veel webshops in eigen huisstijl voor de versspecialisten”, vertelt Aart-Jan van der Kaaij.

 

Consumenten kunnen hun favoriete winkels aangeven, eerdere bestellingen herhalen en bij meerdere winkels bestellen en in een keer afrekenen. 

Het doel van graaggedaan is om via het internet de positie van de echte verswinkel te versterken. Het team van graaggedaan.nl helpt winkeliers met folders en ander materiaal voor de promotie van het online verkoopkanaal.

 

Localtomorrow NV is  in Belgiȇ actief met onder meer bakkersonline.be, slagersonline.be, meattime.be, fishtime.be en dorponline.be. Naast de activiteiten in België is het bedrijf ook actief in Spanje, Duitsland en Frankrijk

enVie lanceert soepen van geredde groenten

 

Sociale onderneming enVie in Brussel lanceert vers gemaakte soepen op basis van restanten  verse Belgische groenten. Drie verschillende soepen zijn nu beschikbaar in de winkels van OKay en OKay Compact. Later in het seizoen worden vier nieuwe soepen in de winkels geïntroduceerd.

 20180830TL_Sopexa-EnVie_030

Strijden tegen verspillen

 enVie wil met de introductie van de soepen strijden tegen de voedselverspilling. De rijk gevulde flessen soep bevatten 40 tot 55 procent verse groenten en staan in de winkels bij de verse soepen.  Twee liter soep bevat maar liefst 1 kilo verse groenten zonder additieven of kleurstoffen.Momenteel bestaan er drie soepen: soep van 6 groenten, tomatensoep met basilicum en wortelsoep.

Iedere fles soep wordt geproduceerd bij enVie in Brussel, met verse groenten geteeld in België die anders niet voor menselijke consumptie zouden dienen en als dierenvoer worden gebruikt. De groenten komen rechtstreeks van het veld, maar vinden geen afnemers omdat er reeds een overschot op de markt is of omdat ze niet aan gangbare criteria als grootte en kleur voldoen. enVie verwacht nu reeds 40 ton groenten van de voedselverspilling te redden. Het doel is om in twee jaar tijd  100 ton groenten te verwerken.

enVie 0180830TL_Sopexa-EnVie_001

 

Dit is enVie

enVie ontstond met de steun van vijf partners: Colruyt Group. McCain België,  Randstad Group en REO Veiling, de Belgische groenten -en fruitcoöperatie. De Belgische Federatie van Voedselbanken, de vijfde partner, steunt het project.

 Colruyt Group waartoe de winkel formules Okay en Okay Compact behoren, biedt enVie een stevig en uitgebreid distributienetwerk aan, waardoor de soepen een grote zichtbaarheid genieten en de consument ze makkelijk kan aankopen. “Duurzaam ondernemen zit echt in het DNA van Colruyt Group: we nemen dit mee in alles wat we doen en willen op verschillende vlakken onze maatschappelijke rol oppakken. De samenwerking met enVie past perfect in deze ambitie: oplossingen zoeken voor food waste is en blijft ook voor ons een belangrijk punt. Het geeft een extra meerwaarde als dit ook nog eens een sociale insteek heeft. We zijn trots dat we enVie kunnen ondersteunen met onder andere onze kennis op vlak van retail, en door de soepen onder Boni Selection-label aan te bieden aan de OKay -en OKay Compact-klanten. Dankzij dit initiatief kunnen die klanten ook hun steentje bijdragen tot een heel mooi doel”, Stefan Goethaert, algemeen directeur Colruyt Group Fine Food.

McCain, wereldwijd marktleider van aardappelproducten biedt enVie strategische en logistieke steun aan. “Globaal willen we het dagelijkse leven verbeteren van gemeenschappen die in precaire situaties verkeren, lokaal maar ook aan de andere kant van de wereld. Het idee dat daarachter zit is dat iedereen kan helpen, elk op zijn manier. Zo leiden we projecten in Frankrijk, Griekenland, Colombia en Marokko, steeds in het kader van sociale ondernemingen”, aldus William Jarijch, Managing Director van McCain België. Katrin Sano: “Als werknemer ben ik enorm trots dat de McCain-familie durft te investeren in een Belgische sociale business. Het geeft me een extra boost om voor McCain te werken.”

Randstad Group speelt een centrale rol in het creëren en samenstellen van werkploegen voor enVie. “De arbeidsplaatsen worden voorgesteld aan langdurig werklozen die op deze manier terug deel uitmaken van de arbeidsmarkt. Dit is een schitterend sociaal project dat wij met veel plezier steunen”, verklaart Herman Nijns, CEO Randstad Group BeLux.

REO Veiling levert de overschotten verse groenten die afkomstig zijn van Belgische telers. Voornamelijk zijn dat groenten die uitermate geschikt zijn om soep van te maken  zoals courgette, prei, selderij, tomaat. “Als telerscoöperatie geloven we in de absolute meerwaarde van samenwerking om issues als duurzaamheid en voedselverspilling aan te pakken. Dankzij de gerichte samenwerking met de verschillende partners kunnen we overschotten van groenten en fruit alsnog valoriseren, wat een meerwaarde betekent voor ons als producent, de sociale onderneming en uiteindelijk ook de consument”, Dominiek Keersebilck, commercieel directeur REO veiling.

De Belgische Federatie van Voedselbanken steunt enVie als ethische partner en zal hiervoor al haar expertise inzetten ten dienste van het project. Het enVie-project sluit nauw aan bij de missie van de Belgische Voedselbanken, met name de strijd tegen honger en voedselverspilling, alsook de re-integratie van mensen in armoede via sociale tewerkstelling.

Versketens werken samen voor een betere data-uitwisseling

Vijf dingen die we moeten weten over FreshUpstream

Versproducenten gaan voor in de keten -  tussen de schakels van boer, tuinder, veehouder, visser, verwerker, handel en logistiek – samenwerken om data beter ketenbreed te kunnen delen.

Deze samenwerking in de stichting FreshUpstream is nieuw, want tot nu toe delen vooral producent en retailer gegevens. Vijf dingen die we volgens programmamanager Harrij Schmeitz en voorzitter Philip den Ouden moeten weten over FreshUpstream.

1 – De participerende partijen
GS1 Nederland is een drijvende kracht achter het
platform en de belangrijkste sponsor. Diverse brancheorganisaties
ondersteunen de stichting FreshUpstream: het Groenten-
Fruit Huis, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie
(FNLI), Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO
Nederland), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL)
en FrugICom. Ook bedrijven als Vion en Fruitmasters doen
mee.
De stichting FreshUpstream werkt intensief samen met en
draagt bij aan het onderzoeksproject Trusted Source over
betrouwbare informatie over voeding, opgezet door het
Ministerie van Economische zaken en Wageningen UR.
Versketens werken samen aan data-uitwisseling
Versproducenten gaan tussen de schakels van boer, tuinder, veehouder, visser, verwerker,
handel en logistiek samenwerken om data beter ketenbreed te kunnen delen. Deze samenwerking
in de stichting FreshUpstream is nieuw, programmamanager Harrij Schmeitz en
voorzitter Philip den Ouden brengen ons op de hoogte.

2 – De doelen
FreshUpstream wil voor diverse versketens
ketenbreed de GS1-standaarden toepassen. De standaarden
worden nu vooral toegepast in de keten voor AGF-producten.
In andere ketens – zuivel, vlees, vis – is dit minder. Natuurlijk
wordt er op veel plaatsen gewerkt aan het delen van informatie.
Dit is erg gefragmenteerd en de initiatieven sluiten niet op
elkaar aan. Versketens hebben in het delen van informatie nu
vooral te maken met informatie over product, volumes, aantallen,
logistieke info en dergelijke.
In de AGF-keten is door ketenpartijen zelf, door het oprichten
van FrugIcom, het initiatief genomen om het delen van informatie
sterk te verbeteren door een breed draagvlak voor
bestaande standaarden, vooral de GS1-standaarden, te bou-
wen. FreshUpstream bouwt voort op die ervaring waar
FrugICom in de AGF-keten al jaren GS1 als standaard hanteert
en nu werkt aan een verdere internationalisering van datauitwisseling
in de AGF-sector.
Door uit te gaan van bestaande en goed werkende standaarden
en deze in alle versketens toe te passen, kan efficiënt worden
gewerkt en kunnen kosten en tijd worden bespaard. Door dezelfde
DigiTaal te gebruiken, wordt communicatie niet alleen
binnen ketens, maar ook tussen ketens, sterk bevorderd.
GS1 fungeert daarbij als onafhankelijke organisatie die wereldwijd
afspraken over verschillende identificatiestandaarden (bijvoorbeeld
voor product en productcategorie of productielocatie) en
informatiestandaarden (welke informatie staat waar?) ontwikkelt
en vastlegt voor het effectief uitwisselen en toegankelijk maken
van informatie over product, producent en productie.

FreshUpstream-Infographic-050318 (002)

 

3 – Zo gaat FreshUpstream bijdragen aan
voedselveiligheid
Gegevens uitwisselen door hele keten heen kan onder meer
bijdragen aan het verder verbeteren van de voedselveiligheid.
Het gaat dan niet alleen om informatie over het product,
maar ook om de productiewijze, de productkwaliteit en de
grondstoffen voor de verse producten zoals groenten of vlees
en vleeswaren. Dan wordt duidelijk of de teler of veehouder
tijdens de productie bijvoorbeeld gewasbeschermingsmiddelen
of antibiotica heeft gebruikt en waarvoor het product of de
producent is gecertificeerd, ook voor partijen verder in de
keten.
Hier horen gegevens bij van de locatie van het productiebedrijf
en van de locatie voor de opslag van de versproducten. Informatie
van deze schakels geeft meer inzicht over de herkomst
van het vers. Ook hiervoor hoeft geen nieuwe identificatiestandaard
te worden opgezet: het bestaande Global Location
Number (GLN) voldoet prima als uniforme coderingsmethode
door de keten heen.

4 – De voordelen voor de voedingsmiddelenketen
Een uniforme standaard voor het uitwisselen van gegevens in
de hele keten moet leiden tot voordelen voor de hele keten.
Dus ook voor partijen in de primaire schakels. Stroomlijnen voor
een betere informatievoorziening vergroot de beheersing van
de hele aanvoerketen richting consument.
Ook de verwerkers – de voedingsmiddelenfabrikanten – hebben
veel baat bij dit initiatief. Immers, versproducten zijn hun belangrijkste
grondstoffen. Betere, betrouwbare en meer
informatie uit voorliggende ketenschakels die efficiënt toegankelijk
wordt gemaakt, is een evident voordeel. Essentieel ook
voor een naadloze distributie en logistiek: efficiënte bestel- en
leverprocessen en uitlevering.
Stroomlijnen kan ook veel bijdragen aan betere beheersing van
grondstofgebruik en dus minder voedselverspilling bij fabrikant,
handel en retailer.

5 – De voordelen voor de consument
Voedingsmiddelenfabrikanten kunnen een betere
informatievoorziening en een grotere transparantie over de
productiewijze aan de consument bieden. Zij kunnen werken
met meer uitgebreide, correcte en transparante productinformatie
van een goede datakwaliteit voor etiketinformatie op het
product.
Fabrikanten krijgen meer duidelijkheid over de herkomst en
kwaliteit van grondstoffen, de locaties waar versproducten zijn
geproduceerd, zijn be- en verwerkt, waar ze werden verpakt en
waar ze werden opgeslagen. De industrie vergroot hiermee de
transparantie over de producten naar de markt.

Vier domeinen
In het stroomlijnen van data uit het primaire deel van de
keten focust FreshUpstream zich om te beginnen op informatie
binnen vier domeinen: gewasbeschermingsmiddelen,
dierbehandelingsmiddelen, diervoeders en de toepassing van
het global location number (GLN). De stichting overlegt voor
ieder domein met partijen om de vervolgstappen vast te stellen.
Ook start ze een bredere discussie over het belang van
voedselveiligheid en het borgen via informatie-uitwisseling.

 

Meer informatie: Freshupstream.com en www.gs1.nl

 

 

Dit bestellen de klanten van Picnic

Bananen, melk en komkommers zijn al sinds de start van online supermarkt Picnic in 2015 de beste verkochte producten. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 165.000 klanten in bijna 60 steden. Een analyse van een jaar bestellen maakt duidelijk waar de grootste carnivoren wonen, welk bier het populairst is en waar de meeste koopjesjagers wonen. Dit bestellen de klanten van Picnic.

Picnic Klant 3

Amsterdammer koopt vegetarisch, Utrechter biologisch

Uit de analyse van de honderdduizenden bestellingen die in een jaar tijd bij Picnic werden gedaan blijkt dat in Amsterdam de meeste vegetarische producten worden besteld, gevolgd door Utrecht en Oegstgeest. Inwoners van Almere zijn meer van het vlees en in Leiden ging de meeste vis over de digitale toonbank. In de Randstad wordt 22 procent meer groente en fruit besteld dan daarbuiten. Biologische producten worden het meest besteld in achtereenvolgens Utrecht, Den Haag en Amersfoort.
 
Hipstervrucht

De populariteit van de avocado is ook terug te zien in de bestellingen bij Picnic. Amsterdammers bestellen de hipstervrucht het meest, gevolgd door klanten in Utrecht en Den Haag. Brabanders gaan liever voor het bruine fruit: in Breda en Tilburg worden de meeste diepgevroren kroketten besteld. Inwoners van Veenendaal en Ede bestellen de meeste frikandellen.
 
Waddinxveen diepvries

In Waddinxveen worden de meeste diepvriesproducten verkocht, gevolgd door Hoofddorp en Helmond. Vooral klanten in Hoofddorp houden kennelijk van makkelijk, want in deze stad worden ook de meeste kant-en-klare pizza’s besteld. Warmond en Diemen staan op de tweede en derde plek. In Helmond ontbreekt frisdrank zelden op het boodschappenlijstje, in De Meern is melk het favoriete drankje.
 
Bier of wijn

Uit de analyse van Picnic blijkt dat Brabanders meestal voor bier kiezen. Eindhoven voert de top drie aan, gevolgd door Den Bosch en Breda. De Randstad gaat liever aan de wijn: in Rotterdam wordt dit het meest besteld, gevolgd door Amsterdam en Den Haag.
 
De ene bierdrinker zweert bij het Amsterdamse Heineken, de ander gaat voor het Twentse Grolsch. Dit laatste merk wordt echter het meest besteld in Voorburg. s Heineken is niet het populairst in Amsterdam, maar in Rotterdam. Wie het alcoholvrij houdt drinkt vaak water. Schiedammers en Amsterdammers kiezen voor bruisend. Een frisje kan natuurlijk ook, al zorgt de keuze voor cola voor een dilemma: Coke of Pepsi? Nieuwegein kiest voor Coca Cola, terwijl klanten in Veenendaal juist voor concurrent Pepsi kiezen.
 
In Brabant zijn klanten dol op aanbiedingen; In Rosmalen, Den Bosch en Tilburg gaan de meeste producten met korting het winkelmandje in.

Gezond komt binnenkort ook uit de muur

Gezonde producten komen binnenkort ook uit de muur: op 1 september opent Anouk Snelders Health Food Wall. De nieuwe snackmuur met lunchroom aan de Amsterdamse Kinkerstraat bevat vier verschillende vegetarische maaltijden en twee salades, variërend van een curry met couscous en zoete aardappel tot een bietenburger met side salad op huisgemaakt quinoa-chiazaad brood.

Dit brood is ook in de lunchroom te koop. De klant kan hier verder ontbijtjes en gezonde snacks bestellen. Op de kaart een smoothie bowl met huisgemaakte granola en vers fruit of (kokos)yoghurt met topping en verder vegan brownies, bananenbrood, glutenvrije cake en taarten. Ook worden er diverse smoothies,  gezonde dranken en koffie verkocht. Alle producten zijn to go verkrijgbaar, maar is ook gelegenheid om maaltijden ter plekke te consumeren. De producten worden vers bereid in de open keuken op de locatie.

Health-food-wall-amsterdam-2

Health Food Wall ontstond door een behoefte aan een gezonde, snelle en makkelijke maaltijd, vertelt Anouk Snelders. ‘Als voorbeeld nam ik de FEBO, waar snel een hap uit de muur getrokken kon worden. In plaats van een ongezonde hap kan bij Health Food Wall een gezonde, vegetarische en verse maaltijd uit de muur worden getrokken’.

Het idee ontstond na haar studie in Amerika. ‘In Amerika maakte ik kennis met de fastfood industrie en de grote behoefte aan snelle betaalbare maaltijden. Dat het trekautomaten concept nog niet bestond in Amerika verbaasde me. Daarna ben ik Voeding en Diëtetiek gaan studeren, en ontstond mijn passie voor gezonde voeding en koken’.

‘Net als in Amerika is er ook in Nederland steeds meer behoefte aan een snelle en makkelijke maaltijd en zie je daarnaast een mooie trend ontstaan van plantaardig eten. Ik zag een gat in de markt door gezond en plantaardig eten te combineren met de snelheid en efficiëntie van de trekautomaat’.

Uit gekoelde vakken

De muur met daarin maaltijden en salades is continu gekoeld, waardoor de producten vers blijven. De klant kiest zijn maaltijd uit de muur, selecteert de maaltijd in het touchscreen en betaalt vervolgens  contactloos)met pin. Daarna gaat het gewenste vakje automatisch open en kan hij zijn maaltijd met bestek en tasje direct pakken en gemakkelijk meenemen. De verpakkingen zijn van bio-afbreekbaar materiaal. De prijzen van de maaltijden liggen op gemiddeld 8 euro.

Ook catering en workshops

Health Food Wall is ook beschikbaar voor vegetarische, vegan en glutenvrije catering voor particulieren of bedrijven. Ook worden er elke maand workshops gegeven met thema’s die horen bij een gezonde leefstijl. Denk aan een bootcamp in Amsterdam gevolgd door een gezonde lunch bij Health Food Wall, of een lezing door een kookboekschrijver.

Het concept is ontworpen voor een snelle doorgroei. Doordat de maaltijden gemakkelijk te bereiden en aan te vullen zijn, de muur makkelijk te bedienen is en het concept ondersteund wordt door een uniek interieur en design is Health Food Wall geschikt voor bijvoorbeeld bedrijfskantines.

Picnic bezorgt nu ook in Arnhem

 

 

Picnic bezorgt nu ook in Arnhem. De websuper startte vorig jaar al in Ede, Veenendaal en Bennekom, dit voorjaar in Nijmegen. De uitbreiding is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat onder meer bezorgt in de regio’s Utrecht, Rotterdam en Amsterdam en recent van start ging in Brabantse steden.

 PicnicArnhem19015dc-c399-4ea6-b10e-d9b7cd1575e7

In een maand tijd hebben bijna 5500 mensen in Arnhem de app gedownload op hun mobiele telefoon en zich ingeschreven als klant.  Vanuit de hub in de Arnhemse Emplacementstraat rijden de elektrische bezorgwagentjes dagelijks uit om de boodschappen te bezorgen. Picnic start met 10 elektrische bezorgwagentjes en 30 bezorgers. Eind dit jaar moet dit zijn gegroeid naar 20 bezorgwagentjes en 60 bezorgers. In totaal gaat het om ruim 76.000 nieuwe huishoudens die van de diensten van de online supermarkt gebruik kunnen maken. Iedereen op de wachtlijst wordt gefaseerd toegelaten.

Aan het assortiment van Picnic zijn regionale producten toegevoegd waaronder honing van Imkerij de Werkbij uit Veenendaal en bier van de Heidebrouwerij uit Ede.

Milieuvriendelijk bezorgen

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Het bezorgmodel betekent ook een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen levensmiddelen inkoopt die klanten ook daadwerkelijk hebben besteld.  

Over Picnic

Picnic werkte voor de lancering eind 2015 drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut hoe laat zijn bezorging komt. De kosten van deze manier van distributie zijn zo laag dat bezorgen gratis is en de boodschappen de laagste prijs hebben.
 
Picnic is een initiatief van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys, voormalig eigenaren van Fredhopper, ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond  aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

Hogere btw per 2019 pakt duur uit voor boodschappen

 

 

Een huishouden is volgend jaar gemiddeld zo’n 300 euro meer kwijt aan btw. Het lage btw-tarief gaat per 1 januari 2019 van 6 naar 9 procent. Boodschappen en dan vooral de primaire levensmiddelen worden duurder.

Tegelijkertijd gaat onder meer de inkomstenbelasting omlaag en stijgen de inkomens waardoor de meeste huishoudens er wel in koopkracht op vooruitgaan. Door een deel van de belasting op arbeid naar consumptie te verschuiven hervormt het kabinet het belastingstelsel, zo meldt ING  in een bericht.

In totaal moet deze verhoging zo’n 3,1 miljard euro opleveren, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Plan Bureau (CPB). Een btw-verhoging wordt vaak volledig en vrijwel onmiddellijk doorberekend in de prijzen. De lasten komen voor 75 procent bij consumenten terecht. Dit betekent dat 2,3 miljard euro voor de rekening komt van consumenten en 0,8 miljard euro voor de rekening van bedrijven.

Extra prijsstijging van 0,6 procent

Van alle consumptieve bestedingen valt 23 procent onder het lage btw-tarief van 6 procent. Hiervan zijn 72 procent primaire levenslevensmiddelen en 28 procent niet-primaire levensbehoeften, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Door de verhoging van het lage btw-tarief met 3 procent zal de inflatie met naar verwachting zo’n 0,6 procent extra toenemen.

Btw-verhoging raakt iedereen

Hoge en lage inkomens merken van de btw-verhoging gemiddeld ongeveer evenveel. In absolute euro’s is er wel een verschil. Hoge inkomens geven meer uit aan producten met een laag btw-tarief, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Hoge inkomens kopen bijvoorbeeld meer kunst en boeken en eten gemiddeld wat duurder. Als aandeel van hun inkomen geven hoge en lage inkomens echter een even groot deel uit aan producten en diensten die onder het lage tarief vallen.

Goed voor de welvaart

Het bestaan van verschillende btw-tarieven werkt economisch verstorend. In een economie met verschillende btw-tarieven passen consumenten hun keuzes aan: ze gaan relatief meer kopen van het laag belaste product dan dat ze zouden doen in een economie met één tarief. Nu het lage btw-tarief omhoog gaat, wordt het verschil tussen het normale (hogere) en lage tarief kleiner. Zo wordt de verstoring van de keuzes van consumenten kleiner. Er treedt een zogeheten welvaartswinst op.

 

Zes factoren bepalen zoektocht naar convenience van de consument

 

Consumenten over de hele wereld zoeken in toenemende mate zoeken naar handige oplossingen die hun leven vereenvoudigen. Hun drukke levensstijl en toenemende connectiviteit spelen een steeds belangrijkere rol bij aankoopbeslissingen.  

Het Nielsen-rapport Zoektocht naar Convenience over de veranderende mondiale consumentenbehoeften laat zien dat markten in de hele wereld een snelgroeiende vraag naar convenience kennen. Meer dan een kwart van de wereldwijde consumenten zegt producten te zoeken die hun leven makkelijker maken (27%) en gemakkelijk te gebruiken zijn (26%) . Een op de vijf consumenten zoekt naar producten voor kleine huishoudens (20%) en afgestemd op een specifieke behoefte (19%).

Zes factoren

Het Nielsen-rapport noemt zes belangrijke factoren die die toenemende behoefte aan convenience bepalen:

  • Verstedelijking
  • Kleinere huishoudens
  • Druk stadsvervoer
  • Veranderende genderrollen
  • Behoeften van verschillende generaties
  • Grotere acceptatie van technologie

 

Deze drijfveren voor convenience en de toenemende vraag naar producten en oplossingen die de levensstijl vereenvoudigen, hebben invloed op talloze industrieën, met name de sterk consumentafhankelijke FMCG-sector.

Consumenten baseren productkeuzen voor voedingsmiddelen en verpakte goederen op hun ervaring op drie gebieden: winkelen, consumptie en merkbetrokkenheid, blijkt uit het Nielsen-rapport.

Maaltijden, bezorgdiensten en on demand

Deze veranderende vraag naar convenience heeft geleid tot een reeks producten die het leven vereenvoudigen, zoals kant-en-klaar maaltijden, bezorgdiensten voor thuis of op kantoor en op technologie gebaseerde ‘on demand’ services.

Een derde (33%) van de wereldwijde consumenten gebruikt restaurant- of maaltijdbezorgdiensten (minimaal 11% per week). Kant-en-klaar maaltijden van fastservice, fastfood en straatverkopers nemen ook toe: 57% van de consumenten wereldwijd heeft de afgelopen zes maanden een fastfood-outlet bezocht.

Lunch en diner worden het vaakst buitenshuis genuttigd: 39% van de wereldwijde online consumenten eet elke week buitenshuis, en maar liefst 48% van de consumenten in Azië-Pacific en 47% in Noord-Amerika haalt of eet de maaltijd onderweg op.

Een veranderend winkellandschap, e-commerce en omnichannel-faciliteiten zijn bepalend voor de winkelervaring van consumenten in de hele wereld. Uit een e-commerce-onderzoek van Nielsen in 30 landen blijkt dat de online verkoop van FMCG naar schatting vijf keer sneller groeit dan offline verkoop. In 2020 zal e-commerce in FMCG wereldwijd meer dan USD 400 miljard bedragen ofwel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel.

Connectiviteit domineert

Mobiele apparaten en digitale platforms zijn ook bepalend voor de consumentenervaringen en transformeren de merk-tot-consument-betrokkenheid. Driekwart (75%) van de wereldwijde consumenten zegt te genieten van de vrijheid om altijd en overal verbonden te zijn. Deze dominantie van connectiviteit biedt FMCG-bedrijven meerdere kansen om met consumenten te communiceren en hun betrokkenheid te verbeteren met persoonlijke authentieke aanbevelingen, aangepast aan de lokale omstandigheden.

“Convenience betekent wereldwijd niet overal hetzelfde voor consumenten, omdat dit afhangt van hun omstandigheden, cultuur, locatie, marktvolwassenheid en toegang tot technologie”, zegt Ailsa Wingfield, Executive Director, Thought Leadership, Global Markets bij Nielsen. Dit zijn belangrijke factoren die FMCG-bedrijven ertoe brengen oplossingen te bieden die inspelen op de groeiende behoefte aan convenience.

 ”Daarnaast levert de brede acceptatie van technologie een steeds grotere hoeveelheid consumentengegevens die meer maatwerk mogelijk maken,” vervolgt Wingfield. “FMCG-spelers moeten zich aanpassen aan de omstandigheden en zorgen voor geïntegreerde winkelervaringen die consumenten een grotere vrijheid geven bij het kiezen van oplossingen die aan hun behoeften voldoen.”

Het Nielsen-rapport Zoeken naar Convenience richt zich op de factoren die de toenemende behoefte aan convenience van consumenten stimuleren zoals het wonen in dichtbevolkte stedelijke gebieden, toenemende reistijden en veranderende rollen in onze samenleving.

Consumenten hebben wereldwijd behoefte aan verschillende soorten convenience, zoals eenvoud, tijdwinst of bruikbaarheid. Het rapport combineert wereldwijde perspectieven, regionale details en marktinzichten om  opmerkelijke verschillen in conveniencetrends over de hele wereld te belichten.

Informatie:  www.nielsen.com.

De Vegetarische Slager lanceert Roockworst

 

De Vegetarische Slager lanceert de eerste vegetarische Roockworst met een knack. Zeven jaar lang is er gewerkt aan een traditioneel smakende plantaardige Roockworst en aan de ‘knack’. De diervriendelijke Roockworst is vanaf oktober verkrijgbaar bij Nederlandse supermarkten. Een verpakking (150 gram) bevat twee plantaardige worsten. De adviesprijs is € 3,49.

Jaap Korteweg, founding father en directeur van De Vegetarische Slager: “Dat we, samen met worstmakers en smaakspecialisten, zeven jaar gewerkt hebben aan dit product, duidt hoeveel belang we hechten aan een goeie Roockworst in alle opzichten. Het is daarmee het product met het langste ontwikkelingstraject uit ons hele assortiment. Nu we de smaak te pakken hebben, brengen we graag meer vegan nieuws in de nabije toekomst.”

 DeVegetarischeSlager-verpakking-RoockworstToen De Vegetarische Slager in 2011 de Hart Hoofdprijs van Triodos Bank won, beloofde Jaap Korteweg het prijzengeld van 10.000 euro te zullen investeren in de ontwikkeling van een plantaardige Roockworst. Hij werd twee keer Ondernemer van het Jaar en nummer twee in de Duurzame 100 van Trouw (2017). Ook won De Vegetarische Slager de Bronzen Bal in De Telegraaf gehaktballenwedstrijd uit 45 inzendingen waarvan 44 op basis van echt vlees.

Korteweg werkt nu ruim tien jaar aan een vegetarische revolutie, waarbij De Vegetarische Slager vleesliefhebbers wil laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees een of meer dagen achterwege laten. Producten van het merk zijn inmiddels verkrijgbaar bij ruim 4000 verkooppunten in 15 landen wereldwijd. De Roockworst zal vooralsnog alleen in Nederland verkrijgbaar zijn.

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling