Agrifoodclicks

Ramadan en Suikerfeest laten afzet pieken

Ramadan 13235_650437921652653_618686438_n

De ramadan die deze week begon, betekent een jaarlijkse piek in de afzet voor supermarkten en retailers. Moslims wereldwijd houden zich dan bezig met de jaarlijkse onthouding en bezinning, maar besteden tegelijkertijd meer aan eten en drinken.

De piek houdt aan tot en met het Suikerfeest halverwege volgende maand. Dan vieren moslims drie dagen lang de afsluiting van de ramadan en staan de tafels vol met uitbundige maaltijden met veel zoetigheid. Ook feestelijke kleding en cadeaus  gaan dan grif langs de kassa.

Turkse en Marokkaanse Nederlanders geven tijdens de ramadan en het Suikerfeest ruim veertig procent meer uit aan boodschappen. Moslims geven dan gemiddeld ruim 55 euro extra uit aan eten en drinken. Artikelen als bulgur, dadels, vijgen, olijven, luxe vlees, zoet baklava gebak, dadels, Turks fruit, koekjes en snoepjes gaan deze komende weken massaal langs de kassa.

Moslims besteden dan ook veel aan kleding en cadeaus voor familiebezoek. De afgelopen vijf jaar werd per keer gemiddeld ruim 95 euro aan kleding en 73 euro aan cadeaus gekocht, blijkt uit onderzoek van Motivaction vorig jaar onder ruim zesduizend respondenten.

De ramadan en het Suikerfeest worden gevierd door een groot deel van de wereldwijd 1,6 miljard moslims. In Nederland is momenteel ruim 1 miljoen van de 17 miljoen Nederlanders moslim en aantal neemt dit toe tot 1,5 miljoen moslims in 2050, verwacht het CBS.

Die groeiende moslimbevolking in ons land heeft gemiddeld steeds meer te besteden. Voor de meeste moslims van Marokkaanse en Turkse afkomst is de islam met halal maaltijden en producten onderdeel van hun dagelijkse leefpatroon. Zo’n 94 procent van de Marokkanen eet dagelijks halal voeding, bij de Turken is dat 80 procent.

Kwaliteit wordt belangrijker

Omdat de halal consument kritischer en bewuster wordt en stil staat bij ingrediënten en herkomst van producten, zet hij kwaliteit vaker voorop bij de aankoop. Kwaliteit geldt – zeker bij jonge moslim consumenten – steeds sterker ook voor andere facetten van het dagelijks leven.

Halal moet halal zijn

Die jonge generatie moslims zoekt halal producten waarvan hij zeker weet dat ze inderdaad halal zijn.
Halal, in het Arabisch toegestaan, bepaalt in belangrijke mate de dagelijkse levensstijl van een moslim: hoe voeding wordt geproduceerd, bereid en gegeten, maar ook kleding, de omgang met geld, vakanties etcetera. Wereldwijd heeft de halalmarkt een marktwaarde van meer dan € 500 miljard en een groei van 10 tot 20 procent per jaar.

In Europa kopen halal consumenten gezamenlijk voor circa € 90 miljard aan halal voeding. Een brede kansrijke groeimarkt voor meer doelgroepen dan alleen moslims, waarbij de voedingsindustrie zich bewust moet zijn van het belang om bij de productie de voedselvoorschriften aan te houden. De consument wil de garantie dat halalproducten ook werkelijk halal zijn. Halal voeding moet door de hele keten heen eerlijk en gezond worden geproduceerd en zijn gecertificeerd.

Halal is gezond leven

Gezond leven en eten is de basis van halal. Voeding die volgens halal eisen is geproduceerd, wordt gezien als eerlijk, gezond en natuurlijk. Dit is de reden waarom ook meer Nederlandse niet-moslim klanten belangstelling voor halal producten als  vleesproducten, snacks en maaltijden.

In etnische supermarkten van bijvoorbeeld Tanger hebben veel productassortimenten het halal keurmerk. De multiculturele supermarkt voor de allochtone consument trekt klanten met een eigen aankoopdrag. Zij kopen vaker, besteden daar meer tijd aan, hebben een voorkeur voor A-merken en voor biologische producten.

Tanger Markt wekt tevens de interesse van klanten met een niet-moslim achtergrond. De winkels brengen etnische producten met directe import uit onder andere Marokko, Turkije, Suriname en Azië en profiteren van de groeiende populariteit van wereldkeukens. En dan spelen ook de scherpe prijzen een rol. De formule, gevestigd in grote steden, opende in april in Leiden haar elfde vestiging in Nederland. De keten heeft in totaal veertien winkels waarvan drie in Antwerpen.

Jumbo opent vierde Foodmarkt in Leidsche Rijn

Jumbo opende in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn de vierde  Foodmarkt. De winkel is met 3500 vierkante meter de grootste supermarkt van de regio Utrecht. In de winkel kunnen klanten inspiratie opdoen voor lekker en gezond eten. Chef-koks en versspecialisten bereiden verse gerechten in de wereldkeukens van La Place en er is keuze uit ruim 20.000 producten. Klanten kunnen de vers bereide maaltijden meenemen of ter plaatse eten in het FoodCafé.

In de nieuwe winkel komen elementen van La Place en Jumbo samen. Bestaande concepten van Jumbo Foodmarkt zijn aangevuld met vers bereid Mexicaans streetfood, Aziatische poké bowls en verse kokosnoten. De supermarkt heeft de grootste groente- en fruitafdeling van het land en brengt verse seizoens- en streekproducten uit onder meer het Groene Hart. Ook kunnen klanten er terecht voor producten uit de eigen La Place bakkerij zoals vers brood  chocolade, worstenbroodjes,  muffins en gebakjes. Leidsche Rijn is na Breda, Amsterdam en Veghel de vierde Foodmarkt van Jumbo.

Utrecht Leidsche Rijn Opening Jumbo FoodMarket Leidsche Rijn

 

Vivera lanceert plantaardige biefstuk

26191b87e2496479204e920ff4a2145e854e205f

Producent van vleesvervangers Vivera levert de eerste 100 procent plantaardige biefstuk ter wereld aan de 400 winkels van de Britse supermarktketen Tesco. Binnenkort volgen Nederlandse supermarkten en vanaf de tweede helft van dit jaar ligt de biefstuk ook in Duitse, Franse en Italiaanse winkels.

Vivera in Holten – met een weekproductie van meer dan 1 miljoen vleesvervangende producten een van de drie grootste producenten in Europa – verwacht dit jaar nog miljoenen biefstukken te produceren. De vleesvervangers zijn in 23 Europese landen en bij zo’n 25.000 supermarkten verkrijgbaar.

De biefstuk, gemaakt van alleen plantaardige ingrediënten als tarwe en soja, is geschikt voor vegetariërs, veganisten en flexitariërs. Gert Jan Gombert van Vivera: “Een grote groep vegetariërs, veganisten en flexitariërs heeft al vele jaren enorme interesse in een dergelijk product. Met de doorbraak van grootschalige productie kan een grote groep consumenten genieten van dit zeer smaakvolle plantaardige product. De geur, smaak en bite zijn nauwelijks te onderscheiden van echte biefstuk en wij zijn ervan overtuigd dat het in een grote behoefte voorziet. Het is van groot belang dat we minder vlees eten, zowel voor onze eigen gezondheid, dierenwelzijn en voor onze planeet. Innovatieve en hoogwaardige plantaardige producten kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren.’

Vivera voegt het nieuwe product toe aan het assortiment Plantaardig waarin al Falafel, Gehakt, Bean Burger en een Zigeuner Schnitzel te vinden zijn. De producent in Holten  brengt sinds 1990 een assortiment vegetarische en plantaardige maaltijdcomponenten in de segmenten Vegetarisch, Lupine en Biologisch.

De focus van Vivera ligt op het realiseren van een productassortiment dat voor het eind van dit jaar voor 100 procent uit plantaardige producten bestaat. Het assortiment omvat ruim 40 vleesvervangende producten die zijn samengesteld uit onder meer tarwe, soja, erwten, mais, rijst en groenten.

Vivera is Founding Member van de Green Protein Alliance en mede-oprichter van Het Planeet (Platform Duurzame Eiwitten). Beide organisaties stimuleren de eiwittransitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Dit is beter voor mens, dier en milieu en levert nieuwe marktkansen op voor alle partijen in de keten. Het bedrijf heeft tevens met de Dutch Tofu Company een geavanceerde productiefaciliteit voor tofu in Europa.

Grootschalig plantaardig produceren wordt de toekomst

De ontwikkeling van plantaardige biefstuk past in het innoveren van gezonde en kwalitatief hoogwaardige vleesvervangende producten. Grootschalig plantaardig produceren wordt de toekomst; de interesse van consumenten in gezondere en duurzamere voeding neemt in grote delen van Europa sterk toe. Zo eet inmiddels tweederde van de Nederlanders een dag of meer per week geen vlees meer.

Volgens de FAO (Food and Agriculture Organization van de VN) zal de wereldconsumptie bij onveranderd beleid verdubbelen in 2050. De productie van plantaardige voeding biedt voordelen als gevolg van een veel lagere milieubelasting en druk op schaarse hulpmiddelen als landbouwgrond en water.

 

AH en De Vegetarische Slager lanceren Maaltijdsalade met Visvrije Tonyn

Vegetarische Slager Vegetarische-Tonyn.AH jpg

Albert Heijn lanceert leckers van De Vegetarische Slager: een Oosterse Maaltijdsalade met Visvrije Tonyn en 200 gram verse groente, udon noodles en ketjapdressing.

De nieuwe Oosterse maaltijdsalade is gepresenteerd in het onlangs geopende Vegetarische Slager restaurant De Vleesch Lobby in Den Haag.

Jaap Korteweg, directeur van De Vegetarische Slager: “De Vegetarische Slager is er om vooroordelen uit de weg te ruimen. Dat is gelukt met een vegetarische lunch waar liefhebbers vleesch noch visch missen.” De salade is geschikt voor vegetariërs, flexitariërs en liefhebbers van vis.

De nieuwe maaltijdsalade is een vervolg op de introducties van eerdere vegetarische producten die het team van De Vegetarische Slager samen met Albert Heijn ontwikkelde zoals de Vegetarische Kipshoarma Pizza met tomaten en knoflooksaus. Om aan de groeiende vraag van de consument te voldoen wordt het aanbod van De Vegetarische Slager  steeds verder uitgebreid binnen Albert Heijn, de marktleider in vegetarische producten.

     

 

 

 

Team Agro NL wil gezamenlijke pr & promotie voor boeren en tuinders

Team Agro NL 28168786_2065927083654190_1603394728913975377_n

Team Agro NL is een nieuw landbouwbreed collectief van boeren en tuinders uit alle sectoren in de agrarische sector. Doel van de stichting is samenwerken in pr en promotie voor alle boeren en tuinders. De koepel is momenteel bezig met het opzetten van een jaarplan.

Team Agro NL wil het boerenantwoord zijn op de negatieve beeldvorming over Nederlandse boeren en tuinders in de media, politiek en maatschappij. Begin dit jaar werd de stichting opgericht door een groep boeren en boerinnen en agrarisch communicatiespecialist Caroline van der Plas. Het bestuur bestaat verder uit Geertjan Kloosterboer (melkveehouder in Deventer), Jolanda Kieftenbeld (pluimveehoudster uit Haarle), Henny Verhoeven (melkveehoudster uit Keldonk) en Tom Dekker (schapenhouder uit Nijeveen).

Steun vanuit sector

Boeren, tuinders en bedrijfsleven uit heel Nederland steunen het initiatief. Ze hebben inmiddels bijna 20.000 euro gestort op de rekening van Team Agro NL. Het geld wordt gebruikt voor de promotie en pr-activiteiten die Team Agro NL dit jaar samen met bestaande pr-initiatieven wil uitvoeren.

Team Agro NL roept alle ruim 50.000 boeren in Nederland op om 50 euro te storten. Met een jaarlijkse campagnekas van 2,5 miljoen euro kan de gehele land- en tuinbouwsector serieus werk maken van bijvoorbeeld promotiecampagnes, voorlichting, het bundelen van bestaande lespakketten of nieuwe lespakketten laten maken en gezamenlijke open dagen.

Pr & promotie bundelen voor alle boeren en tuinders

“Team Agro NL is een uniek initiatief en is niet te vergelijken met bestaande inspanningen voor pr en promotie voor de Nederlandse land- en tuibouw. Team Agro NL is namelijk een collectief van boeren en tuinders uit alle sectoren in de agrarische sector en is daarom uniek in zijn soort. Bestaande initiatieven communiceren voor elk hun eigen achterban, of hun eigen sector. Team Agro NL kent geen schotten tussen type boeren, wel of geen lid van belangenbehartigers, type sectoren, etcetera’, vertelt  Caroline van der Plas.

Team Agro NL wil pr en promotie voor alle boeren en tuinders uit alle sectoren. ‘Wij willen alle bestaande pr-initiatieven met elkaar laten samenwerken en de krachten met elkaar te bundelen. Wij willen dat acties, promoties, voorlichting en communicatie op en met elkaar wordt afgestemd’, vertelt Caroline.

‘Nu wordt er versnipperd gecommuniceerd waardoor de boodschap ook versnipperd bij de burgers aankomt. Alleen als wij net als de natuur-, milieu- en dierenorganisaties een pact sluiten en met elkaar samenwerken kunnen we ons geluid veel groter en effectiever communiceren met media en maatschappij.’

‘Let wel: Team Agro NL is geen nieuwe belangenbehartiger à la LTO. Team Agro NL is de koepel waarin iedereen met elkaar samenwerkt. Wij willen fungeren als de regisseur die alle bestaande en goede communicatie- en pr-initiatieven samenbrengt en met elkaar laat samenwerken.”

De nieuwe koepel is momenteel bezig met het opzetten van een jaarplan waarin alle sectoren worden meegenomen. Concrete plannen zijn er nog niet. De afgelopen maanden werden met name gebruikt voor de opbouwfase en het informeren van boeren en tuinders en bestaande pr-initiatieven over de plannen. Ook zijn er infobijeenkomsten in het land georganiseerd. De komende tijd is Team Agro NL aanwezig op geplande bijeenkomsten van bijvoorbeeld studiegroepen of ALV’s van organisaties om presentaties te houden over de missie.

Informatie:  www.teamagro.nl 

Vis en sla kweken in milieuvriendelijk schoon water

Reinigen met waterenergie

H2OTechnics CDome IMG_6631

Viskweek en slateelt in schoon water dat via trillingen milieuvriendelijk is gereinigd. Het is een van de kansrijke toekomstige toepassingen in agrifood van de C-Dome. H2O Technics ontwikkelde deze innovatieve boei om water op een milieuvriendelijke manier te ontdoen van bacteriën, algen, biofouling, parasieten en ziekteverwekkers.

Het bedrijf behoorde met de innovatie tot een van de zes categoriefinalisten Agri & Food van Rabo Duurzame Innovatieprijs die in maart werd uitgereikt. Er deden in totaal 350 inzendingen mee aan de competitie.

Het systeem wordt op dit moment ingezet bij zalmkwekerijen in Noorwegen, Australië, Ierland, Schotlanden Chili. De innovatie is eveneens geschikt voor andere vormen van viskweek, aquacultuur en aquafarming en toepassingen in de agrarische sector wereldwijd waar teeltbedrijven te maken hebben met waterverontreiniging.

Ook voor procesindustrie

Ook voor de procesindustrie van onder meer de agrifoodsector waar koelwater moet worden gereinigd, is de boei een oplossing. H2OTechnics test nu in eigen land in aquaponics.

De inzet van de boei leidt bij de zalmkwekerijen waar H2OTechnics heeft geleverd  tot een snellere groei en betere gezondheid van de vis. De kwekerijen kunnen bovendien de inzet van chemische middelen achterwege laten.

Reinigen met waterenergie

De C-Dome is een boei uitgerust met zeer krachtige resonatoren met een gemiddelde frequentie van 40kHz en de unieke sterkte van 110 dB en een besturingssysteem. Deze zorgt in het water voor het opwekken van ultrasone geluidsgolven op wisselende frequenties en sterktes. Dit gebeurt via titaniumkoppen gekoppeld aan kabels en elektronicakasten boven water.

Het opwekken van die geluidsgolven door de resonators leidt tot het principe van Nano cavitatie. De techniek produceert ruim 40.000 trillingen per seconde die mechanische energie in het water omzetten in kinetische energie. De pulsen zijn vele malen sterker dan bij traditionele systemen. Het resultaat is Nano cavitatie op grote schaal tot 55 meter in zout water en 40 meter in zoet water. De Nano cavitatie is microscopisch klein, maar ruim honderd keer krachtiger dan ultrasound alleen.

Het verschijnsel veroorzaakt na snelle drukverlaging en vervolgens weer verhoging een implosie van moleculen in het bewegende water. Hierdoor ontstaan kleine sterke waterstraaltjes en vacuümbellen. De energie van die straaltjes en bellen die in het water aanwezig zijn, zorgt ervoor dat ongewenste ziekteverwekkers, bacteriën, algen, biofouling en parasieten niet verder kunnen groeien en uit het water worden verwijderd. Deze bestaande geluidsgolventechnologie krijgt nu met de C-Dome haar eerste unieke wereldwijde praktijktoepassing.

 

 

Afsluitdijk Wadden Center geopend

WaddenCenterAfsuitdijk 27503449_171007260200850_7671895202054991622_o 

Eind maart is het Afsluitdijk Wadden Center geopend. Bezoekers krijgen in dit nieuwe informatiecentrum aan de Afsluitdijk in Kornwerderzand gelegenheid om kennis te maken met de ontwikkelingen op het gebied van vismigratie, onderwaternatuur en het effect van de Vismigratierivier. Dit is het gat in de Afsluitdijk dat in de komende jaren wordt aangebracht om vis van zoet naar zout water te laten migreren.

Het Afsluitdijk Wadden Center geeft bezoekers een interactieve beleving over Unesco Werelderfgoed Waddenzee, de Vismigratierivier, het IJsselmeergebied en de waterbouwkundige en andere vernieuwende projecten die hier de komende jaren worden gerealiseerd in samenwerking met De Nieuwe Afsluitdijk.

Meer informatie: www.afsluitdijkwaddencenter.nl

Meer aandacht voor voedselfraude en veilig produceren in FSSC 22000

DNV GL {86b5d4a0-0ea7-4ae5-b3f7-0e9960708144}_FSSC_22000_versie_4.1_Eloqua

Food Safety System Certification (FSSC) heeft nieuwe richtlijnen opgesteld waarin meer aandacht is voor het tegengaan van voedselfraude en voor het beveiligen van voedselproductie tegen besmettingen.  

Food Fraud

De nieuwe FSSC-richtlijnen bevatten nu vereisten zoals bij de bestrijding van voedselfraude het documenteren en implementeren van een procedure waarmee de kwetsbaarheid van bedrijven kan worden beoordeeld. Verder moet de organisatie maatregelen treffen om indien nodig de gevonden kwetsbaarheden weg te nemen. Ten slotte moet de organisatie een plan opstellen voor het tegengaan van voedselfraude dat aan de geldende wetten moet voldoen. De FSSC geeft aan hoe bedrijven de doelstellingen het beste kunnen bereiken.

Food Defense

De FSSC-richtlijnen voor Food Defense moeten  risico’s van interne en externe bedreigingen beperken.  Dit aspect van FSSC is nu afgestemd op GFSI-vereisten en beschreven op het niveau van het beheersysteem, waardoor food defense onder de verantwoordelijkheid van het management valt.

Bedrijven moeten voor de vereisten voor food defense, net als op die voor Food Fraud, beschikken over een procedure om potentiële bedreigingen te identificeren en maatregelen bevatten om deze bedreigingen tegen te gaan. Ook hier moet een plan worden opgesteld voor alle producten van het bedrijf met de procedures om Food Defense te integreren in het voedselveiligheidssysteem van de organisatie.

FSSC 22000 versie 4 gewijzigd

De FSSC 22000 versie 4 voedselveiligheidsnorm onderging vanaf begin dit jaar wijzigingen, omdat vanaf januari alle FSSC audits volgens de FSSC versie 4 verlopen zijn, meldde DNV GL destijds. FSSC 22000 versie 4 heeft ten opzichte van versie3 diverse wijzigingen ingevoerd om het systeem te verbeteren. De nieuwe versie is tot stand gekomen in samenwerking met onder meer de industrie, certificerende instanties, accreditatie-instellingen en overheden. ]

De huidige norm is pragmatischer en werd gewijzigd in

1) Het uitvoeren van onaangekondigde audits: Dit is geen optie meer, maar een verplichting. Tenminste één van de audits in drie jaar zal onaangekondigd verlopen.

2) Er is meer aandacht voor Food Fraud, de preventie van opzettelijke productbesmetting.

3) De scope van de FSSC 22000 norm is uitgebreid. Naast FSSC 22000  varianten Food, Feed en Packaging, komt er ook een FSSC 22000 variant voor transport en opslag en horeca en detailhandel. 

De FSSC 22000 schema wordt door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aanvaard. Dit betekent dat de certificatieregeling voldoet aan de criteria en wordt vermeld op de website www.ketenborging.nl. Deze acceptatie is een belangrijke stap voorwaarts in de publiek-private samenwerking en afstemming binnen de Nederlandse voedingsindustrie.

In haar toezicht op individuele bedrijven in de levensmiddelensector houdt de NVWA rekening met het feit of een organisatie al dan niet is gecertificeerd door een voedselveiligheidsschema dat voldoet aan de NVWA criteria. Dit resulteert voor gecertificeeerde bedrijven, bijvoorbeeld volgens de FSSC 22000, in aangepast of verminderd NVWA toezicht. Meer over de acceptatie door de NVWA is te lezen op de website van de FSSC 22000.

Meer weten over de wijzigingen?

Download de gratis whitepaper  FSSC 22000 versie 4.1: wat is er veranderd?

Meer informatie over FSSC 22000 certificering via

FSSC 22000 – Food en het certificatietraject.

FSSC 22000 – Packaging

 

 

De nieuwe norm is pragmatischer en werd gewijzigd in

1) Het uitvoeren van onaangekondigde audits: Dit is geen optie meer, maar een verplichting. Tenminste één van de audits in drie jaar zal onaangekondigd verlopen.  2) Er is meer aandacht voor Food Fraud, de preventie van opzettelijke productbesmetting. 3) De scope van de FSSC 22000 norm is uitgebreid. Naast FSSC 22000  varianten Food, Feed en Packaging, komt er ook een FSSC 22000 variant voor transport en opslag en horeca en detailhandel. 

De FSSC 22000 schema wordt door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) aanvaard. Dit betekent dat de certificatieregeling voldoet aan de criteria en wordt vermeld op de website www.ketenborging.nl. Deze acceptatie is een belangrijke stap voorwaarts in de publiek-private samenwerking en afstemming binnen de Nederlandse voedingsindustrie.

In haar toezicht op individuele bedrijven in de levensmiddelensector houdt de NVWA rekening met het feit of een organisatie al dan niet is gecertificeerd door een voedselveiligheidsschema dat voldoet aan de NVWA criteria. Dit resulteert voor gecertificeeerde bedrijven, bijvoorbeeld volgens de FSSC 22000, in aangepast of verminderd NVWA toezicht. Meer over de acceptatie door de NVWA is te lezen op de website van de FSSC 22000.

Meer weten over de wijzigingen? Download de gratis whitepaper  FSSC 22000 versie 4.1: wat is er veranderd?

Meer informatie over FSSC 22000 certificering viaFSSC 22000 – Food en het certificatietraject.

FSSC 22000 – Packaging

 

Biologische sector groeide in 2017 met 7%

Bio ass AGF afdeling 1 - gimsel

 

De biologische sector groeide vorig jaar met 7 procent, een procent meer dan verwacht. De toename kwam name van handel en verwerking. In totaal nam het aantal biologische bedrijven geregistreerd bij Skal Biocontrole met 420 toe. Met de groeiende vraag naar biologische producten is er volop ruimte voor meer biologische boeren in Nederland. 

 

In de landbouw zijn er steeds meer nieuwe instromers, vooral bij de varkenshouders, melkveehouders en (glas)tuinbouw. 

In Zuid-Nederland is de ontwikkeling hoopvol. De drie zuidelijke provincies hebben tot nu toe het laagste percentage biologisch areaal. In Noord-Brabant en Limburg groeide het areaal in omschakeling in 2017 hard ten opzichte van 2016. In Noord-Brabant was in 2016 131 hectare in omschakeling, in 2017 groeide dat naar 642 hectare. In Limburg was het 54 hectare en was in 2017 256 hectare in omschakeling. Zeeland heeft in 2017 een nhaalslag gemaakt in areaal in omschakeling (van 35 naar 263 hectare).  

Weliswaar groeide het aantal biologische landbouwbedrijven met 164 en nam het areaal  toe met 7.751 ha, maar verdere groei in de biologische landbouw is hard nodig om aan de sterk groeiende vraag te voldoen. 

 

Rol van provincies

Bionext, ketenorganisatie voor de biologische sector, ziet een prominente rol voor provincies als het gaat om het stimuleren van biologische landbouw. Manager Miriam van Bree licht toe: “Onze verwachting  is dat de vraag naar biologische producten in 2018 met bijna 10 % groeit en dat de biologische landbouw in 2018 met 5 % groeit. Er is dus volop ruimte in de markt voor nieuwe biologische boeren.

De provincies kunnen bijvoorbeeld omschakelprojecten organiseren. Groningen en Limburg hebben op dit moment zo’n biologisch promotieprogramma. Boeren kunnen hierbij via een introductiecursus kennismaken met biologisch, in een keukentafelgesprek met een expert doorpraten over financiële en bedrijfsmatige aspecten. In Limburg kunnen omschakelaars al hun vragen kwijt bij ‘boerenbuddies’:  een ervaren bio-boer fungeert hierbij als vraagbaak. Andere provincies kunnen deze aanpak zo overnemen.”

 

 

Data supply chain wordt data community

GS1 Congres: Correcte productdata is ‘the new oil’

De data supply chain die nu nog loopt van toeleverancier naar producent en via de retailer naar de consument gaat in de zeer nabije toekomst flink veranderen. “Van een data supply chain gaan we naar een data community: een centrale verzameling data waar iedere partij uit kan putten wat voor hem van belang is.

Bovendien zullen die data in de toekomst steeds vaker gecombineerd gaan worden met data, zoals sensordata. Een voorbeeld is een handzame scanner (SCiO)  waarmee levensmiddelen uitgelezen kunnen worden op de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten. De nieuwe mogelijkheden, roepen de vraag op: hoe gaan we in die toekomst met het delen van data om?

Dit zei Koos van der Meij, Business developer Data and ICT in Agri-Food van de Wageningen Universiteit tijdens de sectorsessie levensmiddelen en drogisterij op het GS1 congres.

Koos van der Meij GS1-Congres-201871

Retail heeft steeds meer data nodig

 Naast data voor een goede supply chain maakt retail ook op andere wijze gebruik van productinformatie. “Dé klant bestaat niet”, stelt Tim Hehenkamp, Directeur Data en Analyse van Jumbo Supermarkten. “En daarom zijn data nodig om winkels aan te sturen. Retailers zijn door schaalgrootte steeds verder van de consument af komen te staan, terwijl ook de consument zelf laat meer verscheidenheid zien in zijn shopping-gedrag.”

Omdat de consument ook steeds beter is geïnformeerd verwacht hij ook beter door de sector in zijn informatiebehoefte te worden voorzien. Hehenkamp roemt de website van Tesco, waar de consument kan zoeken op voor hem belangrijke termen, als ‘gluten’ of ‘paleo’. Zo’n functie werkt natuurlijk alleen als de producten zijn gekoppeld aan de juiste productdata. 

Jumbo, dat opereert met vier winkelformats (Jumbo, Foodmarkt, City en La Place) en online actief is, wil de consument dichter naar zich toehalen. “Voor een optimale service geldt: met incorrecte data loopt de machine vast.”

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling