Agrifoodclicks

Kankervrij: evidenced based boek onthult relatie kanker en leefstijl

Kankervrij-William-Cortvriendt-cover-3dpng-480x576

Kankervrij is het eerste evidenced based boek voor een groot publiek dat de relatie tussen kanker en leefstijl onthult.

Auteur en arts/onderzoeker William Cortvriendt werkte tien jaar aan dit boek en onderzocht ruim 10.000 wetenschappelijke publicaties. Kankervrij gaat over kanker – en vooral over de relatie met onze leefstijl en wat we zelf kunnen doen tegen kanker. Niet alleen ter preventie, maar vooral ook wat je kan doen om, als je eenmaal kanker hebt, je overlevingskansen te vergroten.

William Cortvriendt legt duidelijk uit wat kanker is en hoe het ontstaat. De allesoverheersende opvatting is dat kanker wordt veroorzaakt door beschadigingen van onze genen in de celkern, die enerzijds ontstaan door pure pech en anderzijds door schadelijke invloeden zoals bepaalde chemische stoffen en straling.

Beïnvloedbaar door leefstijl

Maar er begint steeds meer onderzoek te komen dat wijst op andere factoren die de stofwisseling van de cel kunnen beschadigen waardoor het DNA versneld beschadigd raakt en ook veel gevoeliger wordt voor chemicaliën en straling. En deze metabole stoornissen blijken te worden veroorzaakt door voedingsstoffen en hormonen zoals glucose, fructose, insuline, cortisol en adrenaline, allemaal beïnvloedbaar door onze leefstijl.

Zo blijkt het bijvoorbeeld dat hoe hoger onze bloedsuikerspiegel is (ofwel de hoeveelheid glucose in ons bloed), hoe meer risico we lopen op kanker en hoe agressiever kanker groeit. Ook is gepubliceerd dat zodra een arts bij diabetes type 2 insuline voorschrijft, het risico op kanker onmiddellijk sterk toeneemt.

Voeding in relatie tot kanker

In het boek gaat William uitgebreid in op leefstijl, waaronder op voeding in relatie tot kanker. Er staan ook 21 ketogene recepten in van Pascale Naessens, die zijn samengesteld tot een weekmenu. 

Kankervrij voegt aan het bestaande arsenaal van de oncoloog zoals chirurgie, chemotherapie en radiotherapie een grote diversiteit maatregelen toe die mensen zelf kunnen uitvoeren. En de bewijzen stapelen zich op dat hetgeen je zelf kan doen een groot verschil kan uitmaken in je kans om kanker te overleven. En ook in de toename van kwaliteit van leven.

William baseerde zich op vooraanstaande medische vaktijdschriften zoals The Lancet, British Medical Journal, Oncology en Nature. Oncologen en wetenschappers uit Nederland en daarbuiten werkten mee aan dit boek. Zij zijn lovend. In 2016 werd Cortvriendt bekend met zijn televisieprogramma Hoe word ik 100, waarin hij aantoonde dat de voordelen van de door hem voorgestelde gezonde leefstijl niet alleen maar theoretisch zijn. De deelnemers van de televisieserie, die allemaal leden aan ernstige gevolgen en complicaties van diverse chronische welvaartsaandoeningen zoals diabetes en hart- en vaatziekten, herstelden binnen vijf maanden en voelden zich weer gezond. 

Meer informatie en bestellen: Uitgeverij Lucht

 

 

 

SUNT gaat in The BananaFactory bananenbrood bakken tegen verspillen

SUNT

 SUNT gaat met het project The Banana Factory de verspilling van miljoenen bananen in Nederlandse en Belgische havens tegen en ontwikkelde een smakelijk businessmodel. De startup verwacht vanaf begin 2021 miljoenen verspilde bananen uit de havens van Nederland en België in een nieuwe bananenfabriek te verwerken tot grondstof voor eigen en – op termijn – andermans producten.

 ‘‘Ieder jaar wordt er zo’n 1,3 miljard kilo aan business weggegooid: voedsel waar helemaal niks mis mee is, maar toch de stempel “waste” heeft gekregen. Zoals de bananen die we gebruiken in ons bananenbrood’’, aldus Laura Hoogland , oprichter van Sunt.

 Hoogland lanceerde haar bananenbroodmerk in mei vorig jaar bij Albert Heijn en steeg de gestelde sales targets al snel met 400% voorbij. Inmiddels is Sunt in drie Europese landen verkrijgbaar en gaan er wekelijks duizenden bananenbroden over de toonbank.

Tot op heden werd het bananenbrood gemaakt van bij telers in Ecuador afgekeurde bananen, maar ook in eigen land valt veel te halen.‘’Voor de teelt van een kilo bananen is gemiddeld 860 liter water nodig, stoot je 0,75 kilo co2 uit en dan hebben we het nog niet eens gehad over de 9695 kilometer lange reis die deze bananen maken om naar Europa te komen. Onze bananenbroden bestaan voor 37% uit bananenpuree. Toen we er dus achter kwamen dat in de Nederlandse en Antwerpse havens ook miljoenen groene en gele bananen weggegooid worden, was het idee van de bananenfabriek snel geboren’’. De bananenfabriek, zoals Hoogland het noemt, verwerkt dit soort bananen tot hoogwaardige bananenpuree. ‘’Niet alleen een interessant businessmodel voor ons, maar ook een mogelijkheid om lokaal voedselverspilling drastisch te verminderen’’aldus Laura.

 

‘s Werelds eerste bananenfabriek

 

De startup verwacht vanaf begin 2021 de miljoenen verspilde bananen uit de havens van Nederland en België in hun bananenfabriek te verwerken tot grondstof voor in haar eigen en – op termijn – andermans producten.‘’Momenteel zijn we druk bezig met de pilot en het vormgeven van de productielijn. Omdat het opzetten van een fabriek waar je van ‘waste’ nieuwe voedingsmiddelen gaat maken vrij complex is, hebben we een partnership gesloten met Tekkoo. Zij hebben met  PeelPioneers, waar zij sinaasappelschillen verwerken tot onder andere etherische olie voor voedingsproducten en hygiëneproducten, hebben zij eerder laten zien dat er business zit in waste. Ze geven ons nu de mogelijkheid, om zowel financieel als met veel kennis The Banana Factory te starten’’. SUNT is nog op zoek naar kapitaal voor het daadwerkelijk bouwen van de fabriek.

 

www.suntfood.com

De Worsten van Babel koken overal

De Worsten van Babel 5e842_9789038807720_cvr

De Worsten van Babel koken overal is het verhaal over een vriendschap die is opgebouwd rondom een gedeelde liefde voor koken en eten. Waar Hugo Kennis, Jasper en Marius Gottlieb ook komen, er moet gekookt worden, met de middelen en de ingrediënten die er voorhanden zijn. Op Franse boerderijtjes, op Turkse meren, in Hollandse buitenhuizen: elke omgeving is anders en dat is voor De Worsten juist de uitdaging.

Hugo Kennis, Jasper en Marius Gottlieb vormen samen de Worsten van Babel: een kooktrio dat kookprogramma’s maakt en culinaire theatershows opvoert. Jasper en Marius Gottlieb zijn broers en hebben van huis uit een liefde voor koken meegekregen. Naast dat ze acteerden In het populaire tv-programma Spangas, hebben beide broers een grafische achtergrond.

Aan de hand van hun avonturen leren ze je in dit kookboek eendenborst sous-vide te garen in een koelbox, zelf oer-Hollandse soesjie of dronken gefrituurde kip te maken. En hoewel dit kookboek helemaal niet over worsten gaat, leer je ook een maaltijdworst te maken. Een vriendschap- avonturenboek met ruim tachtig recepten, of een eigenzinnig kookboek over vriendschap en avontuur? Het uitgangspunt is in ieder geval: koken voor de lol, maar zeker serieus en lekker.

Het no-nonsense meditatieboek

no-nonsense meditatieboek - cover

Hoe bewust zijn je mentale en fysieke gezondheid kan versterken

Het no-nonsense meditatieboek van Steven Laureys is een toegankelijk (oefen)boek voor iedereen die meditatie wil toepassen in zijn of haar dagelijks leven. Eindelijk een boek voor wie mediteren stiekem maar zweverig vindt.  Het boek is bestemd voor een brede doelgroep en heel praktisch als dagelijks hulpmiddel.

Je leert op begrijpelijke wijze hoe meditatie precies werkt en wat de effecten ervan zijn op lichaam en geest. Want dat meditatie je leven kan veranderen, staat vast: minder stress, een betere nachtrust en meer focus zijn slechts een paar van de positieve effecten van mediteren. De eenvoudige oefeningen en herkenbare verhalen zorgen ervoor dat ook jij kunt ervaren hoe belangrijk meditatie in het dagelijks leven is.

Meditatie kan ieders leven veranderen

Meditatie kan ieders leven veranderen. Minder stress, een betere nachtrust en meer focus zijn slechts enkele effecten. Veel mensen denken dat mediteren niet voor hen is weggelegd, omdat ze hun gedachten niet kunnen negeren. In Het no-nonsense meditatieboek krijgt de lezer op begrijpelijke wijze inzicht in de werking van meditatie en de effecten op lichaam en geest. Aan de hand van eenvoudige oefeningen kan iedereen leren mediteren.
 
Het no-nonsense meditatieboek is een aanmoediging om de geest niet te onderschatten. Hiermee kun je een beter mens worden, wat goed is voor zowel jezelf als voor anderen. De geest kan je beste vriend zijn maar ook je ergste vijand. De training van de geest, meditatie, helpt je bij het oplossen van innerlijke oorzaken van lijden.
 
Steven Laureys doet al meer dan 20 jaar onderzoek naar de positieve effecten van meditatie op het brein en hij plaatste het brein van meditatie-expert en vertaler van de Dalai Lama, Matthieu Ricard, onder zijn scanner. De resultaten waren ongelooflijk. Ricard slaagde erin zijn gedachtestroom volledig stil te leggen op commando. Matthieu Ricard vertoonde ook nog eens het grootste vermogen tot geluk ooit gemeten. Hoe? Meditatie.
 
Steven Laureys neemt je in Het no-nonsense meditatieboek mee in de wereld van het mediteren en leert je wat voor voordelen hier allemaal mee te behalen zijn. Het boek opent spannende perspectieven in het prille onderzoeksgebied van contemplatieve neurowetenschappen. Vol met herkenbare ervaringsverhalen over hoe meditatie in het dagelijks leven van belang is.

 

Het no-nonsense meditatieboek

Steven Laureys

9789021577494

€ 20,99

Te bestellen via Kosmos Uitgevers

 
   

 

 

Amazing Asia – van noedels tot desserts

Amazing Asia 5f338_9789038808666_cvr-184x244

 

Van Taiwanese kippenrijst tot loeihete noedels uit de Chinese stad Chongqing. Van Szechuanese dumplings met varkensgehakt tot limoenbladijs met kokos-shortbread. Emma de Thouars geeft in Amazing Asia haar verrassende en toegankelijke gerechten voor het  ultieme Aziatische comfort food; van authentiek tot vernieuwend.

‘Emma verrast door op een nieuwe manier naar de Aziatische keuken te kijken. Haar recepten zijn sprankelend, vol leven en ultiem comfortabel. Iedereen zou verplicht zijn haar keuken te koken, het is bizar verslavend.’ – Yvette van Boven

‘Emma dompelt je onder in de structuren, texturen en smaken van de Aziatische keuken. Duik in haar zijdezachte tofu, wentel je in haar geurige rijst, glanzend van het kippenvet. Het is duidelijk: Emma is verliefd op de Aziatische keuken en met dit boek word jij het ook.’ – Vanja van der Leeden

‘Iedereen wil altijd bij Emma komen eten, ze zorgt ervoor dat je ook metéén zelf dumplings wilt maken.’ – Jet van Nieuwkerk

‘Aziatisch lijkt altijd onmogelijk om thuis na te maken. Emma doet de deuren open van deze ongrijpbare wereld en maakt het haalbaar en inzichtelijk. Haar liefde voor aubergine is aanstekelijk.’ – Miljuschka Witzenhausen

Emma de Thouars

Emma de Thouars is culinair schrijver en receptontwikkelaar. Ze ontwikkelde recepten voor 24Kitchen en schrijft teksten voor Allerhande. Na haar studie reisde ze een jaar door Azië om zo veel mogelijk rijst te eten en alle culinaire inspiratie die ze daar opdeed zijn te vinden op Instagram (@emmadethouars). Daar plaatst ze ook dagelijkse receptvideo’s: van simpel roerei met tomaat tot zelfgemaakte tofu.

  • Amazing Asia
  • Emma de Thouars
  • NUR 440
  • ISBN 9789038808666
  • Prijs € 29,99
  • Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar

Meatless Farm komt naar Nederland

meatless-canada-545x400

Meatless Farm komt naar Nederland. De plant based gehakt, burgers, worsten en chickenless producten zijn voor de consument vanaf 1 september verkrijgbaar via www.meatlessfarm.com/europe. Voor foodservice is het assortiment per 14 september via online b-to-b  platform Foodl te bestellen. Verdere uitbreiding van distributie wordt dit najaar verwacht. De Engelse fabrikant van vleesvervangers wordt ook actief elders in Europa, de VS en Azië.

Nieuwe markt is booming

Het is de missie van Meatless Farm om onder leiding van oud-Lidl topman Erwin Meijer vleesloos eten heerlijk te maken. Daarom brengt Meatless Farm 100% plantaardige vleesvervangers op de markt die niet van echt te onderscheiden zijn. “We willen consumenten de kans bieden om minder vlees te eten zonder een compromis te hoeven sluiten op bijvoorbeeld smaak en favoriete gerechten. Zo maken we het makkelijker om met een kleine verandering een grote impact te maken”, geeft Meijer aan.

Van vleeseters die hun vleesinname willen verminderen en ouders die op zoek zijn naar lekkere maaltijden voor hun gezin, tot flexitariërs, vegetariërs en veganisten: Meatless Farm wil het makkelijk maken om voor plant-based te kiezen. “Nu plantaardige alternatieven steeds meer mainstream worden, zien we het als onze missie om wereldwijd mensen bewust te maken van de voordelen voor zichzelf, het milieu en dierenwelzijn”.

In het Verenigd Koninkrijk is Meatless Farm in 2020 bestempeld als het snelst groeiende plant-based food merk. “Steeds meer mensen kiezen regelmatig voor plant-based en met onze constante focus op innovatie, gezondheid en duurzaamheid, is Meatless Farm goed gepositioneerd om in een fenomenaal tempo verder te groeien en een serieuze positie in de wereld in te nemen.” aldus Meijer.

Gehakt onderscheidend qua smaak, textuur en look

Meatless Farm brengt een breed assortiment op de Nederlandse markt met plantaardige burgers, worsten, kip-alternatieven en gehakt.  Wat Meatless Farm  onderscheidt van andere plant based meat merken is het plantaardig gehakt. Het gehakt van Meatless Farm is het enige plantaardige gehakt dat qua textuur, look en smaak gelijk is aan echt gehakt. Daarnaast is het glutenvrij, volledig plant based want vaak wordt er ei gebruikt, het bevat nagenoeg evenveel proteïnen als rundergehakt en kan op dezelfde wijze als rundergehakt worden bereid.

Plantaardig groeiende trend

De laatste jaren zien we wereldwijd een groeiende trend in de afzet van plant based meat, oftewel vleesvervangers die echt op vlees lijken. In 2019 nam de verkoop van vleesvervangers toe met 30 procent, de snelste groei ooit*. In Nederland zijn er al veel flexitariërs: mensen die één of meer keren per week geen vlees eten. 50% van de huishoudens geeft zelfs aan minstens driemaal per week geen vlees te eten. Verwacht wordt dat de komende tien jaar het aantal Nederlandse vegetariërs en veganisten verdubbelt, een groep die op dit moment al zo’n 1 miljoen mensen telt. Er is een nieuwe markt ontstaan en die is booming.

Over Meatless Farm

Meatless Farm is opgericht in 2016 door Morten Toft Bech. Hij en zijn jonge gezin wilden met het oog op hun gezondheid, het milieu en dierenwelzijn graag hun vleesconsumptie reduceren. Ze kwamen er achter dat er een gebrek was aan smakelijke plant based meat alternatieven. Daarom is Meatless Farm ontstaan. Meatless Farm werkt met ingrediënten van de hoogste kwaliteit van een vaste groep boeren en het keukenteam is continu bezig met de ontwikkeling van nieuwe ideeën om lekker plant based te kunnen eten.

Over Foodl

Foodl is een online platform voor directe handel tussen foodprofessionals en leveranciers. De samenwerking tussen Foodl en Meatless Farm biedt horeca professionals als eerste in Nederland de mogelijkheid om hun gasten te verrassen met plantaardige vleesvervangers zoals hamburgers, gehakt, bolognesesaus en cannelloni.

 

Picnic klant kocht vooral groenten en fruit, toiletpapier en ongezouten roomboter

Picnic Klant 3

Groenten en fruit, toiletpapier en ongezouten roomboter waren het  afgelopen jaar populaire producten van online supermarkt Picnic. Dat blijkt uit een analyse van honderdduizenden bestellingen. Vlees en vegetarische producten waren daarentegen minder gewild.

Net als voorgaande jaren heeft Picnic een overzicht gemaakt van de meest bestelde producten in Nederland. Hierbij is onderzocht welke boodschappen buiten de traditionele hardlopers als halfvolle melk en komkommers in trek waren. De analyse laat zien waar de grootste herbivoren, broodliefhebbers en zuivelliefhebbers wonen.

Avocadohoofdstad

Hamsteren van wc-papier blijkt niet alleen te gebeuren in fysieke winkels, maar ook online. In meerdere gebieden staat het product in de top drie. In Rotterdam is het relatief gezien zelfs het bestverkochte product. Daarna worden in ‘010’ ongezouten roomboter en pitloze witte druiven het vaakst via de app aangevinkt. Ook in Eindhoven is ongezouten roomboter de onbetwiste hardloper, gevolgd door uien en G’woon cola Zero.

Groente en fruit zijn in veel gebieden zeer goed vertegenwoordigd. Ze lijken in plaats te zijn gekomen van allerlei vegetarische producten, zoals groenteburgers. Den Haag heeft Amsterdam van de troon gestoten als avocadohoofdstad van Nederland. Behalve de hipstervrucht vinden ook scharreleieren (klasse M) en prei gretig aftrek in de Hofstad. In Amsterdam zijn nu aubergines het meest in trek. Biologische eieren (klasse M) en koolzuurvrij Spa Reine completeren de top drie.

Puntpaprika’s

De grootste groente- en fruitliefhebbers blijken in Delft, Leiden, Ede en Arnhem te wonen. In Delft zijn achtereenvolgens aubergine, pitloze blauwe druiven en snack pruimtomaten het populairst. Leidenaren houden het respectievelijk bij witte champignons, prei en Hollandse aardbeien en mensen in Ede bestellen vooral Jonagold-appels, bloemkool en witte champignons. In Arnhem staan de zoete puntpaprika’s op één, gevolgd door cherrytomaatjes en Hollandse aardbeien.

In Nijmegen is het zuivel dat de klok slaat. Daar staat de Fresca d’Oro mozzarella op één. Een ander zuivelproduct, crème fraiche, staat op nummer twee, bosui op nummer drie. Bijna hetzelfde lijstje is zichtbaar in Alkmaar, alleen staat daar bloemkool in plaats van mozzarella. Zuivel is ook in Dordrecht in trek. Yoghurt Griekse stijl is er het bestverkochte product. Ook prei en witte champignons zijn zeer gewild. Schiedammers bestellen het liefst mandarijnen. Daarnaast zijn ze groot liefhebber van scharreleieren (klasse L) en groene ijsthee.

Carnivoren uitgestorven

Afgaande op de analyse lijken in Nederland nauwelijks nog carnivoren te wonen. Almere vormt een uitzondering op dat beeld. In die stad werd rundergehakt procentueel gezien het vaakst besteld. Andere producten die Flevolanders graag in hun digitale winkelmand stoppen zijn energydrink en witlof.

 In Spijkenisse wonen de grootste frisdrankliefhebbers van Nederland. Energy drink en de light-variant zijn niet aan te slepen, terwijl de inwoners ook geen genoeg krijgen van de suikervrije cola. Rijswijkers zijn grote fans van de mango, en dan specifiek de eetrijpe variant. Verder gaan de bewoners voor yoghurt Griekse stijl en scharreleieren (klasse M).   

Budgetpils

De grootste liefhebbers van bier wonen in uiteenlopende gebieden. Budgetpils slaat aan. In Gouda prijkt Export pils bovenaan de lijst, gevolgd door karnemelk en ongezouten roomboter. In Helmond is hetzelfde bier het populairst, daarna volgen groene ijsthee en ijsbergsla. Enschedeërs gaan voor ander budgetbier. Ondanks de aanwezigheid van de Grolsch-fabriek wordt er het meest De Klok-pils gedronken. Ook schouderham en Conference-peren gaan er veelvuldig over de digitale toonbank. 

 Op de gezonde tour gaan ze in Utrecht. Daar staan Elstar-appels bovenaan de lijst, gevolgd door havermoutvlokken en kinderbananen. Ook in Amersfoort lijken inwoners heel bewust boodschappen te doen: fijn volkorenbrood is het best verkocht en sperziebonen staat op plek drie.

Waldkorn

Brood gaat in Zoetermeer letterlijk als warme broodjes over de toonbank. Inwoners bestellen er relatief gezien het vaakst witte puntjes en een heel boeren waldkornbrood. Daarna is magere yoghurt het populairst. Brood staat ook in Apeldoorn op één, zij het dat het hier gaat om een heel boeren tijger tarwebrood. Verder houden Apeldoorners van lichtgerookte spekreepjes en pitloze witte druiven. Rozijnen-krentenbollen gaan het hardst in Nieuwegein.

Sperziebonen zijn in Tilburg het meest verkochte product. Ook witte puntjes en magere yoghurt worden bij vele huishoudens aan de deur bezorgd. In het nabijgelegen Breda zijn kinderbananen het meest gewild. Cola zero en witte champignons zijn eveneens populair. Het meest gevraagde product in Soest is volle melk, gevolgd door scharreleieren (klasse M) en Hollandse aardbeien. Den Bosch houdt het op respectievelijk 3 ster Beter Leven-eitjes, rucola en pitloze witte druiven. In Veenendaal gaat het om yoghurt Griekse stijl, afbak baguettes en cherrytomaatjes, terwijl in Vlaardingen vierlaags toiletpapier en koolzuurvrije Spa Reine het meest gewild zijn.

Over Picnic

De app only super Picnic die eind 2015 van start ging, bezorgt  boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben.

Picnic is een initiatief van internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys voormalig eigenaren van Fredhopper,  ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.

 

App-only verssuper Crisp lanceert snelle kindvriendelijke recepten met bord-leeg-garantie

Crisp_iPhoneX-mockups_Samuel-Levie_recepten_LR_01Crisp_2020_Samuel_Levie_PR_05

App-only verssuper Crisp lanceert snelle kindvriendelijke recepten met bord-leeg-garantie. De recepten zijn speciaal voor Crisp ontwikkeld door Samuel Levie en Crisp brengt de knetterverse ingrediënten landelijk zeven  dagen per week thuis.  Samuel Levie is chef-kok, vader,  een van de mannen achter Brandt&Levie en bekend van het kookboek Eten met Nijntje.

De nieuwe recepten zijn rijk aan groenten, herkenbaar voor kinderen en ook voor hun ouders erg smaakvol en verrassend. Binnen dertig minuten aan tafel met plezier voor het hele gezin. Alle recepten staan in de Crisp app, te downloaden via Crisp.nl

Met verse ingrediënten met een goed verhaal

Samuel Levie heeft de recepten in de categorie ‘Hits voor kids’ speciaal voor Crisp ontwikkeld. Voor Crisp kon hij putten uit een mooi assortiment producten: “De recepten die ik voor Crisp heb gemaakt zijn in principe geschikt voor kinderen vanaf een jaar of twee, maar juist ook echt bedoeld voor het hele gezin. Want soms iets apart koken voor de kinderen is prima, maar het is ook wel zo makkelijk en gezellig om met het hele gezin hetzelfde te kunnen eten. De verse ingrediënten van Crisp hebben bovendien een goed verhaal. Dat kookt nog leuker.”

Een greep uit de eerste recepten: doperwtensoep met feta en pita-soldaatjes, noodlesalade met gamba’s en mango, en groentefrittata met frisse salade. En omdat een goede pasta met verse worst natuurlijk niet kan ontbreken, is er de gegarandeerde hit: conchiglie met venkelworst en courgette.

Veel inspiratie 

De nieuwe recepten-feature van Crisp biedt veel inspiratie van andere chefs elk met hun eigen specialiteit. Vegetarische gerechten, lichte sportmaaltijden, verrassende pasta’s en eenpansgerechten (geen afwas!); de recepten vallen binnen praktische thema’s met een invulling die met de seizoenen meegaat.

Met de app worden heel eenvoudig de juiste ingrediënten in één keer in huis gehaald. Het recept is vervolgens makkelijk en snel te maken met behulp van de slimme ‘kookstand’ in de app. Die kookstand zorgt ervoor dat het recept open blijft staan zonder steeds opnieuw te moeten inloggen. Dat betekent geen vette vingers op de telefoon.

Over Crisp

Crisp is de app-only super voor knettervers en betaalbaar eten. De service bezorgt landelijk zeven dagen per week boodschappen en voor  22.00 uur besteld is de volgende dag in huis. Het assortiment bestaat uit producten afkomstig van meer dan 650 boeren, kwekers en makers.

Crisp is gestart in november 2018 door Tom Peeters, Michiel Roodenburg en Eric Klaassen. Het is de missie van Crisp om eten met betere kwaliteit bereikbaar te maken voor meer mensen. Het hoofdkantoor van Crisp is gevestigd in Amsterdam. 

De Worsten van Babel koken overal

Hugo Kennis & Jasper Gottlieb & Marius Gottlieb

De Worsten van Babel koken overal is het verhaal over een innige vriendschap die is opgebouwd rondom een gedeelde liefde voor koken en eten. Waar Hugo Kennis, Jasper en Marius Gottlieb ook komen, er moet gekookt worden, met de middelen en de ingrediënten die er voorhanden zijn. Op Franse boerderijtjes, op Turkse meren, in Hollandse buitenhuizen: elke omgeving is anders en dat is voor De Worsten juist de uitdaging.
Aan de hand van hun avonturen leren ze in dit kookboek hoe eendenborst sous-vide te garen in een koelbox, zelf oer-Hollandse soesjie of dronken gefrituurde kip te maken. En hoewel dit kookboek helemaal niet over worsten gaat, leer je ook een maaltijdworst te maken.

Een vriendschap- avonturenboek met ruim tachtig recepten, of een eigenzinnig kookboek over vriendschap en avontuur? Het uitgangspunt is in ieder geval: koken voor de lol, maar zeker serieus en lekker.

  • Hardcover
  • ISBN 9789038807720
  • Prijs € 25
  • Verschijnt 28 augustus

Vedgy Kitchen burgers, nuggets en ijs: zo is groente eten gemakkelijk

Van de aanbevolen 250 gram groente per dag eten we in Nederland gemiddeld maar 131 gram. Dit doen we vooral ’s avonds, want maar liefst 83% van de groente eten we bij het avondeten*. (https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/groente)

Blijkbaar vinden we het lastig om groente een belangrijkere rol te geven in ons eetpatroon. Vedgy Kitchen wil met  burgers, nuggets en ijsjes boordevol groente laten zien dat het ook anders kan en hoe makkelijk en lekker groente eten kan zijn. Zo kan iedereen groente eten op meerdere momenten van de dag.

 Vedgy Kitchen Packshot persbericht V1008

 

Genieten van groente

Dat groente gezond is weet iedereen, alleen wordt dit vaak nog niet geassocieerd met lekker. Zonde, vindt Vedgy Kitchen. Door groente een edgy touch te geven wil VEDGY KITCHEN de bestaande kaders van groente verleggen. De recepturen van 2-Michelinsterren chef Moshik Roth bewijzen  dat groente met unieke creaties lekker is. De mogelijkheden met groente zijn eindeloos: gemak van snack en  ijsje tot maaltijd.

De producten van Vedgy Kitchen zijn verkrijgbaar bij DEEN, PLUS, Dirk, DekaMarkt en Picnic. De consumentenadviesprijs varieert van €2,99 tot €3,99.

Groente: eten van de toekomst

De missie van Vedgy Kitchen is om groente eten voor iedereen zo lekker en gemakkelijk mogelijk te maken. Ze maken hierin bewuste keuzes. Zo gebruikt Vedgy Kitchen geen palmolie, geen soja en bevatten de producten geen onnatuurlijke toevoegingen voor kleur, smaak en houdbaarheid. Dit maakt de producten 100 procent natuurlijk. Bovendien zijn ze een bron van vezels en eiwitten: een goede toevoeging aan een gebalanceerd eetpatroon.

Nieuwe naam

Vedgy Kitchen, ontstaan uit &samhoud food producent van vegetarische producten, heeft als ambitie om voorop te lopen in de groenterevolutie, omdat groente centraal komt te staan in ons toekomstige eetpatroon. www.vedgykitchen.nl

 

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2020 Ria Besseling