Agrifoodclicks

Vlaanderen bundelt krachten voor duurzame voedingsverpakkingen

Een consortium van vier speerpuntclusters, Flanders’ FOOD (Agrovoedingsindustrie), VIL (Logistiek), Catalisti (Chemie-Kunststoffen), SIM (Materialen) en Pack4Food  lanceert samen de roadmap Voedselverpakking van de Toekomst. Het project kwam tot stand met steun van het Agentschap Innoveren en Ondernemen en bedrijven in de waardeketen van de voedingsverpakking.

Circulair, intelligent en logistiek

Met de Roadmap presenteren de partners  een gezamenlijke visie en strategie om de komende jaren projecten op te starten rond duurzame verpakkingen. De betrokken speerpuntclusters focussen daarbij op drie domeinen: meer circulaire verpakkingen, intelligente verpakkingen en logistieke processen.

Circulaire verpakkingen

Voedingsbedrijven gebruiken verpakkingen om hun producten te beschermen, te bewaren en erover te communiceren. Bovendien helpen verpakkingen om voedselverlies te vermijden. Toch worden er ook heel wat vragen gesteld bij de ecologische impact van voedingspakkingen. De Roadmap stelt samenwerking tussen alle betrokken sectoren voorop en voorziet verschillende concepten om de komende jaren te werken aan meer circulaire verpakkingen door samen in te zetten op innovatie. “De uitdaging is om de kwaliteit en veiligheid van voedingsproducten te garanderen en voedselverlies tegen te gaan met zo weinig mogelijk verpakkingen.

Eco-design wordt de norm: van bij het ontwerp mikken op herbruikbare of recycleerbare verpakkingen. Dat kan alleen door samen te werken met alle betrokken sectoren. Koppel dat aan sorteer- en recyclageprocessen die verpakkingen zo effectief mogelijk recycleren en je krijgt circulaire verpakkingen. Met de Roadmap Voedselverpakking van de Toekomst willen we de komende jaren projecten starten om die visie waar te maken,” aldus Inge Arents, managing director van Flanders’ FOOD, de Vlaamse speerpuntcluster voor de agrovoeding. Slimmere verpakkingen “made in Flanders”

De toenemende verstedelijking en veranderende levensstijltrends zullen niet alleen voor voedingsproducten maar ook voor verpakkingen nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. Verpakkingen zullen producten bijvoorbeeld beter traceerbaar moeten maken en consumenten sneller en eenvoudiger informeren over de kwaliteit en voedselveiligheid van het product.

Daarom wil de Roadmap ook inzetten op actieve, intelligente (A&I) en gepersonaliseerde verpakkingen. “We willen de snelheid waarmee we nieuwe verpakkingstechnologieën en -materialen ontwikkelen verhogen doorheen de hele voedingsverpakkingsketen. Met nieuwe, slimmere verpakkingen kunnen we voedselverlies en -verspilling vermijden en de totale ecologische voetafdruk van voedingsproducten verkleinen,” zegt Hedwige Verherbrugghen, project manager van Pack4Food.

“Slimme technologieën inzetten in voedingsverpakkingen klinkt misschien als science-fiction, maar er zit heel wat potentieel in en er zijn vandaag al enkele toepassingen op de markt. Denk maar aan een speciale bedrukking van verpakkingen bv. een QR code, die kan uitgelezen worden met een app op jouw smartphone en je zo informatie geeft over bv. de origine van het voedingsproduct of bij welke fractie je de verpakking moet sorteren. Of denk maar aan kleine sensoren in verpakking die continu de temperatuur en vochtigheid opmeten van voedselverpakkingen tijdens het transport en deze in real-time communiceren, zowel naar leverancier als naar klant.

Logistieke processen future proof maken

Zonder de juiste afstemming van de logistieke processen door de voedingsverpakkingsketen hebben circulaire en slimmere verpakkingen weinig zin. De Roadmap wil daarom nieuwe logistieke behoeften in kaart brengen en digitale verpakkingsplatformen stimuleren.
“Digitalisatie biedt heel wat mogelijkheden om tussen alle schakels van de keten efficiënter informatie te delen en de logistieke processen beter op elkaar af te stemmen. Dat is absoluut noodzakelijk om ervoor te zorgen dat eco-design ook resulteert in eco-impact op het einde van de rit,” zegt Eric Verlinden, manager transitie domeinen van VIL. “Die logistiek gaat steeds vaker tot aan de voordeur van de consument, via bijvoorbeeld e-commerce. Dat biedt nieuwe mogelijkheden maar ook extra uitdagingen. Met de Roadmap willen we de komende jaren antwoorden formuleren op die ontwikkelingen.”

 

De partners in de Roadmap

•Pack4Food is een onafhankelijke organisatie van bedrijven, universiteiten en onafhankelijkeonderzoeksinstellingen actief in de verschillende sectoren betrokken bij het verpakken vanlevensmiddelen. Pack4Food heeft als doel innovatie te stimuleren in voedselverpakking, zowel bijvoedingsproducenten als bij toeleveranciers (verpakkingsproducenten, vulmachineproducenten,…) door projecten op te starten en te leiden alsook hen te ondersteunen bij hun dagdagelijkseverpakkingsuitdagingen door het geven van gepersonaliseerde, multidisciplinaire adviezen enopleiding. Pack4Food voorziet ook een uitgebreid netwerk om hun leden hierin te ondersteunen.
•Flanders’ FOOD, speerpuntcluster voor de agrovoedingsindustrie, is een uniek, strategie-gedreven platform dat door innovatie bijdraagt tot een meer competitieve, innovatieve enduurzame agrovoedingsindustrie. Flanders’ FOOD versterkt de innovatieslagkracht van dedoelgroep door het verhogen van de wetenschappelijke en technologische kennis, hanteerthiervoor een geïntegreerde aanpak en draagt op deze manier bij tot de economische enmaatschappelijke ontwikkeling van Vlaanderen.
•VIL , Speerpuntcluster voor de logistiek is hét aanspreekpunt voor de logistieke sector. Dedoelstelling is het creëren van economische en maatschappelijke meerwaarde voor de bedrijven.VIL vertegenwoordigt meer dan 600 bedrijven en werkt samen met vooraanstaande strategischepartners en een netwerk aan contacten in binnen- en buitenland. VIL wil de competitiviteit van debedrijven in de logistieke sector verhogen door duurzame en innovatieve concepten entechnologieën te implementeren. Zo kan Vlaanderen haar positie als logistieke topregio in Europabehouden en versterken. VIL zet in op 4 thema’s waar het verschil gemaakt kan worden:Digitalisering, Flanders gateways, Duurzaamheid en Omni-channel.
•Catalisti is de speerpuntcluster voor chemie en kunststoffen in Vlaanderen. Catalisti ondersteuntde bedrijven in deze sector door het opzetten van open innovatie samenwerkingsprojecten tussenbedrijven, kennisinstellingen en overheden in het kader van duurzaamheid. Door een centrale enneutrale rol op te nemen kunnen de bedrijven zich op hun core competenties focussen terwijl zevia de cluster de juiste expertise en partners kunnen lokaliseren. Op die manier kunnen we dechemie en kunststofsector verder verankeren in Vlaanderen en deze sector nog innovatiever,duurzamer en competitiever maken in de toekomst.
•Het Strategisch Initiatief Materialen (SIM) werd opgericht in 2009 door de Vlaamsematerialenindustrie en de Vlaamse universiteiten. In 2017 werd SIM een speerpuntcluster. Demissie van SIM is de concurrentiepositie van de materialenindustrie in Vlaanderen te versterken.

Vegan kaaspizza wordt steeds populairder: nu ook bij Jumbo

Veganpizza Jumbo 3957-8df46f837e67541faa4ba5f709ded952

De vegan kaaspizza wordt steeds populairder: bij Jumbo supermarkten ligt nu ook een volledig plantaardige diepvriespizza met vegan kaas van Heura in het diepvriesmeubel.

Vegan kaaspizza kan al bij New York Pizza, Domino’s en Papa John’s worden besteld. Zo bracht New York Pizza vorig jaar een vegan pizza op de markt. Daarna volgden Domino’s en Papa John’s met meerdere varianten. “De consument heeft via de bezorgpizza kennis kunnen maken met volledig plantaardige pizza’s en verwacht deze nu ook in de supermarkt, om thuis af te kunnen bakken”, aldus Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland. De fastfoodketens spelen met de pizza in op de groeiende vraag naar plantaardige producten. Vrindts verwacht dat vegan pizza’s het komende jaar een deel van het bestaande aanbod van pizza’s met kaas van koemelk vervangen.

Booming

Veerle Vrindts: “New York Pizza verkocht in de eerste paar maanden al meer dan 50.000 vegan pizza’s en Domino’s zag dit jaar de vraag naar vegetarische en veganistische pizza’s met 25 procent stijgen. Plantaardige pizza is booming. Niet alleen bij veganisten, ook bij mensen met een intolerantie voor lactose. Heura speelt slim in op deze grote groepen consumenten. Ik verwacht dat dit het begin is van een reeks aan introducties door verschillende merken.”

Pavia: veelzijdige culinaire provincie

De provincie Pavia in Noord-Italië heeft een rijk erfgoed van uitstekende gerechten en wijnen. De Kamer van Koophandel van Pavia investeert met overtuiging in de vele karakteristieke culinaire producten van de streek en erkent ze als een plus voor de  provincie. De producten zijn aantrekkelijk voor een doelgroep die een authentiek aanbod van hoge kwaliteit vanuit een oude traditie waardeert.

Pavia biedt via de website Buono a Sapersi Pavia een culinaire reis om de fascinerende en smakelijke wereld van de provincie te ontdekken. Producenten, producten,  restaurants en culinaire attracties leiden de bezoeker door dit veelzijdige gebied in Noord-Italië.

Ontdek Pavia

De provincie Pavia grenst in het noorden aan de provincie Milaan, in het oosten aan de provincie Lodi en Emilia-Romagna (provincie Piacenza), in het zuidwesten, westen en noordwesten aan Piemonte (provincie van Alessandria, Province of Vercelli en Province of Novara).
De provincie wordt doorkruist door de rivieren Ticino en Po, die elkaar vier km ten zuiden van de hoofdstad ontmoeten en het gebied in drie zones verdelen: de Pavese in het noordoosten, de Lomellina in het noordwesten tussen Ticino en Po en de Oltrepò naar het zuiden.

De gebieden herbergen een geschiedenis, rijk aan artistiek en architectuur, tradities en gevarieerde landschappen. Ze bestrijken de overstroomde rijstvelden van Lomellina en Pavese, de wijngaardheuvels van de Oltrepò en tot 1724 meter van de berg Lesima. Kenmerkend wat betreft typische producten, wijnen en  gewassen.

De landbouw heeft altijd een leidende rol gespeeld in de economie in de provincie en staat voor sommige sectoren bovenaan de nationale ranglijst.

Deze producten brengen een verhaal van oude vaardigheden en kennis, aandacht voor authenticiteit en vooral integriteit van voedselproductie in een tijd waarin de belangstelling van bewuste consumenten voor alles wat natuurlijk en authentiek is exponentieel groeit.

Erfenis van een oude keuken

Naast producten laat de traditie van Pavia de erfenis van een oude keuken zien die zowel erfgoed is als sleutel tot het begrijpen van het gebied.

Vanuit Milaan in zuidelijke richting komt de reiziger die de Po oversteekt een ruig en weelderig gebied binnen, koel in de zomer en nooit koud in de winter.

De Oltrepò Pavese, ooit vooral een streek van landbouw en plattelandsleven, is de laatste jaren een buen retiro geworden voor intellectuelen en kunstenaars die de stad ontvluchten

De prachtige dorpen, zoals Varzi of het middeleeuwse dorp Fortunago, een van de mooiste in Italië, zijn een bezoek waard. Lliefhebbers van ontspanning zullen een stop in Salice Terme waarderen.
De Oltrepò is een land van glooiende heuvels bedekt met wijngaarden, bezaaid met middeleeuwse kastelen die tegenwoordig soms charmante woningen zijn en andere fascinerende overblijfselen uit het verleden.

Het geheim van het succes van dit gebied staat op de plaquette die de gasten verwelkomt op een van de boerderijen in het gebied: Hic manebo optime (hier zijn we goed), een uiting die te maken heeft met landschap, schone lucht en het uitzicht op de vlakte en met goed eten en uitstekende wijn.

DOC-wijnen

Het gebied telt zesendertig DOC-wijnen, voornamelijk uit Croatina, Barbera voor de rode wijnen en Riesling en Moscato voor de blanke. Er is ook de uitstekende Oltrepò Spumante Metodo Classico Docg, geproduceerd met Pinot Nero, Pinot Grigio, Pinot Bianco en Chardonnay-druiven. Deze heuvels, waar de wijnstok een ideale omgeving vindt, produceren ongeveer driekwart van alle Pinot Nero van Italië.

Pavia gastronomia-foto_lorenzo_iorino_salami

Salame di Varzi

In de traditionele keuken neemt vlees een belangrijke plek in: een van de meest bekende typische vleesproducten is de Salame di Varzi PDO die bijna tweeduizend jaar geleden werd ontwikkeld toen de Lombarden het probleem van eten tijdens hun reizen in het gebied met een koel klimaat en weinig middelen oplosten. Het unieke karakter van de worst wordt bepaald doordat het wordt geproduceerd met alle delen van het varken, ook met de meest hoogwaardige delen die elders ham worden of vers worden geconsumeerd.

Varzi’s Salame is een uitmuntend en traditioneel PDO- product van de Staffora-vallei.  De kwaliteit en echtheid van de Salame di Varzi komt naar voren in het ambachtelijke vakmanschap vanuit het verleden in combinatie met de klimatologische omstandigheden van het berggebied Oltrepò Pavese. Het microklimaat door de combinatie van de lucht in de Po-vallei en die vanuit zee maakt deze salame tot een bijzonder vleesproduct.

Pavese rijst

Pavia, met zijn 85.000 hectare rijstvelden is de provincie met het hoogste percentage rijstteelt in Italië en toonaangevend producent op nationaal en Europees niveau.
De vlakte die de Lomellina en de Lagere Pavese is het “land van rijst”: een aangename en fascinerende regio, bezaaid met prachtige steden rijk aan geschiedenis en tradities.

Het vredige landschap en de grote watervlakten wanneer de rijstvelden onder water staan, zijn aangelegd door de mens. Van nature is dit land rijk aan waterwegen en bronnen al eeuwen moerassig en deels droog liggen vanwege eeuwenoude zandbulten. Ookdoor vestiging van kloostergemeenschappen in de middeleeuwen, feodale kolonisatie en grote agronomische hervormingen geïntroduceerd door de Sforza die experimenteerde met de teelt van rijst,  werd het gebied tot een mozaïek van vruchtbare velden.
Een complex systeem van irrigatiesloten en kanalen zorgde voor uitbreiding van gewassen en boerderijen, eerst versterkt met kastelen en vervolgens door het hof.

Pavia pizzocorno_tagliato

Pizzocorno: kaas met intens aroma

Pizzocorno, een vierkante kaas met een intens en kenmerkend aroma, komt uit het dorp Ponte Nizza in het hart van de Staffora-vallei.

De kaas, verwerkt van volle rauwe melk, wordt geproduceerd van de twee melkrondes in de avond en ochtend. De pasta wordt in vierkante en gezouten droge vormen geplaatst. Het product is klaar na veertig dagen kruiden en heeft dan een witte, kruimelige textuur met een sterk aroma en zoete smaak, een zeer lichte zuurgraad, licht aromatisch, soms met een truffel nasmaak.
De Pizzocorno is geschikt voor heerlijke recepten voor risotto, focaccia met rozemarijn en proeven als hapje met peren.

 Varzese rund

   20818881_502853803395247_7595008719566157156_o

In Pavia wordt ook het Lombardische Varzese-rund gehouden, klein maar sterk en krachtig ras dat in de regio sinds de Romeinse tijd aanwezig is bijvoorbeeld Tortona, Varzese en  Ottonese.

Varzese runderen werden ooit ingezet bij werkzaamheden in rijstvelden en als trekvee en ze waren traditioneel hoofdrolspeler op de vele dorpsmarkten en –feesten. Het Varzese ras, met zijn karakteristieke lichte vacht (Fromentino), is nu nog prominent aanwezig op de Varzi-beurs op de eerste zondag van augustus.

Dankzij een speciaal Presidium, opgericht in 2010 en gericht op het samenbrengen van een groot aantal fokkers, zijn de Varzina-koeien die in de afgelopen vijftig jaar zijn afgenomen van 40.000 dieren tot slechts 200, nu beschermd in agrarische gebieden waar ze werken om hun ras te beschermen en een melkketen op te zetten.

De koeien worden buiten gehouden tot het seizoen het toelaat. Ze worden gevoed met lokaal voer en hooi, aangevuld met gerst en maïs volgens strikte voorschriften om de beste kwaliteit van het vlees te garanderen.

We kochten meer in supermarkt en foodservice

Klant in supermarkt 53698419_1396565510500353_7010019993014239232_o

We kochten vorig jaar voor ongeveer 60 miljard euro aan eten en drinken in de supermarkt en in foodservice. Dat is  2,5 procent meer ten opzichte van 2017. De online verkoop van levensmiddelen van supermarkten met fysieke winkels steeg vorig j aar met 30 procent. Ook maaltijdbezorging werd populairder. Dit blijkt uit het jaarlijkse Voedsel Economisch Bericht van Wageningen Economic Research.

In de primaire voedselproductie zijn in 2018 een kleine 54.000 land- en tuinbouwbedrijven actief; 1,7% minder dan in 2017. Deze bedrijven zorgen voor ruim 153.000 voltijdsbanen. Van de arbeidskrachten behoort 56 procent tot het gezin van de boer of tuinder. De land- en tuinbouw in Nederlands heeft 1,82 miljoen hectare in gebruik als cultuurgrond. Bijna 4 procent daarvan is gecertificeerd biologisch.

Bedrijfsomvang 2018
De bedrijfsomvang van de Nederlandse land- en tuinbouwbedrijven loopt sterk uiteen. De 9 procent zeer grote bedrijven zijn goed voor 51 procent van de toegevoegde waarde op basis van de standaardverdiencapaciteit. Deze groep zorgt in 2018 voor 37 procent van de werkgelegenheid en bewerkt 18 procent van de cultuurgrond in Nederland. Maar liefst 3 5procent bestaat uit zeer kleine bedrijven die slechts 2 procent van de totale toegevoegde waarde leveren.

Agrocomplex
Met circa 51 miljard euro droeg het totale agrocomplex in 2017 voor circa 7 procent bij aan het bruto binnenlands product. Driekwart van de toegevoegde waarde komt uit export en bijna 31 miljard euro wordt verdiend aan producten op basis van Nederlandse agrarische grondstoffen, zoals melk, vlees en groenten. ­Toelevering van goederen en diensten en de primaire productie leveren met elk 37 procent de grootste bijdrage aan de toegevoegde waarde.

De werkgelegenheid groeide tot ongeveer 582.000 arbeidsjaren in 2017; dat is circa 8 procent van de nationale werkgelegenheid. Bijna 400.000 arbeidsjaren hangen samen met de binnenlandse agrarische grondstoffen.

 
 

 

Nieuw POP3 project gaat optimale pootaardappelteelt onderzoeken

 

De beste kwaliteit pootaardappelen komt in de nabije toekomst van het land na  teelt met hulp van hightech, dataverwerking en drones. Met deze technieken gaat het nieuwe POP-3-project Precisietechnologische ontwikkeling in pootaardappelen de optimale teelt onderzoeken. In het project dat bij Loonbedrijf Sturm Jacob in Wieringerwerf werd gepresenteerd, wordt gerichte cameravision technologie ontwikkeld en in praktijk gebracht. Het project is nu een jaar op weg.

 

Aardappelteelt Precisietechnologie Vldtesten Nagele K van Boheemen Links Toon Tielen (WUR), 3 studenten (2 AERES Dronten 1 WUR) rechts Koen (WUR).

Een deel van het team dat de optimale teelt onderzoekt in het POP3 project Precisietechnologische ontwikkeling in pootaardappelen. V.l.n.r. Toon Tielen (WUR), twee studenten van AERES Dronten, een van WUR  en rechts Koen van Boheemen, technisch onderzoeker precisielandbouw & smart farming van WUR. Het team voerde op het bedrijf van Koen van Boheemen in Nagele de eerste veldtesten uit met een proefopstelling op een aardappelrooier. (foto: Green Campus Amsterdam)

 

Het projectteam met daarin telers Mts. Henk Geerligs in Anna Paulowna en Leendert Koolen van VOF Poldergoed in Wieringerwerf wil de technieken in de komende twee jaar in de praktijk testen en uitontwikkelen. Vervolgens kan een ontwikkelaar en distributeur van machines de resultaten van het project doorvertalen naar de hele sector. In het team zijn verder vertegenwoordigd Greenport Noord Holland Noord, AERES Hogeschool Dronten, Universiteit van Amsterdam, Wageningen Universiteit en Amsterdam Green Campus.

Opbrengst per strekkende meter

Hightech, dataverwerking en drones moeten straks de productierisico’s in de teelt beter beheersen, het teeltresultaat per strekkende meter aardappelrug meten en daarmee lokale teeltvoorwaarden achterhalen. De technieken ondersteunen de pootaardappelteler om de optimale teelt van het land te halen.

De nieuwe technieken betekenen een forse stap naar voren in de pootaardappelteelt. “Voor rooivruchten zoals de pootaardappel zijn in het verleden oplossingen ontwikkeld, maar deze zijn nu gedateerd. De pootgoedteler heeft nog geen volledig inzicht in de opbrengstvariaties per strekkende meter”, constateren projectleider Niek Persoon van Amsterdam Green Campus en Koen van Boheemen van WUR. De huidige bruto opbrengstmeting wordt uitgevoerd met een weegcel, betreft alleen bruto gewicht, is niet kwantitatief en is op zandgrond weliswaar redelijk betrouwbaar, maar op kleigrond lastig. Het signaal is bovendien schokkerig en leren is beperkt mogelijk. Voor de toekomstige meting is herkenning nodig van iedere gerooide vrucht, het tellen en vorm bepalen voor schatting van maat en gewicht. Dan volgt detectie van tarra zoals kluiten en mollen waarna het gewicht kan worden geschat.

 

Proefopstelling op aardappelrooier

In dit eerste jaar van het project is er in het project een proefopstelling in het lab gemaakt onder semi-applicatie condities. “Daarbij zijn verschillende cameraopstellingen uitgetest en dat heeft geleid tot een geschikte combinatie die in de vervolgfase in het veld kan worden uitgetest”, vertellen Van Boheemen en  Persoon.

“Het is ons gelukt om nu tijdens de aardappeloogst een eerste proefopstelling op een aardappelrooimachine uit te testen onder praktijkcondities. De opstelling maakt gebruik van computer vision cameratechnieken om de gevraagde meetgrootheden van de geoogste aardappelen te bepalen. Hierbij geeft de opstelling informatie over de netto-opbrengst, het knolaantal en de maatvoering van de geoogste aardappels en dat gekoppeld aan GPS coördinaten per strekkende meter”, aldus de projectleider over de eerste veldtesten die het team onlangs uitvoerde op het bedrijf van Koen van Boheemen in Nagele.

 

Met data naar opbrengst per hectare

Pootaardappelen verschillen in kwaliteit, ook al komen ze ogenschijnlijk uit dezelfde koude grond. Het POP-project zet een systeem op waarmee teler zijn teeltopbrengst per strekkende meter inricht en per hectare kan bepalen. Data spelen daarin een centrale rol. Met die informatie kunnen akkerbouwers onder andere de plantafstand plaatsspecifiek variëren en toewerken naar een uniformer knolaantal over het hele perceel. Deze opzet maakt de route vrij naar verdere teeltoptimalisatie. De precisietechnologie ondersteunt de teler om te sturen op een hogere opbrengst, beter bodembeheer en het voorkomen van inefficiënt gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen.

Aanpak met tussenresultaten

De uiteindelijke proefopstelling komt tot stand via een aantal tussenresultaten waaronder projectorganisatie en initiële specificities, literatuuronderzoek en marktscan van toepasbare technieken, ontwerp van vision software zoals integratie sensor aan software voor voorgrondsegmentatie, individuele knolsegmentatie en GPS plus een proefopstelling onder simulatie ofwel labcondities. Volgend jaar vinden de tweede veldtesten plaats. Daarna volgen het uitwerken van de resultaten van de praktijktesten en het vaststellen van eindspecificaties. Het project wordt afgerond met de organisatie van een demo- en informatiedag voor de sector.

 

 

 

 

 

Pinch of Nom

Pinch of Nom 9789463191869_HR

 100 slankmakende gerechten om zelf te bereiden

Het kookblog pinchofnom.com heeft al miljoenen mensen geholpen gezond te koken en af te vallen door de heerlijke en gemakkelijk zelf te maken recepten.

In dit Pinch of Nom-kookboek staan allerlei slankmakende maar vullende recepten voor elke dag van de week: van snelle ontbijtjes en doordeweekse maaltijden tot fakeaways, zondagse stoofpotjes en zoete traktaties.

Van chilikip met honing, cheeseburger pizza, regenboogcouscous en quiche met zalm en broccoli tot crème brûlée en tiramisu, deze gerechten zijn zo lekker dat je nooit zou vermoeden dat ze caloriearm zijn.

Aan de hand van handige icoontjes kun je recepten kiezen die het best bij je passen, of je nu op zoek bent naar iets vegetarisch, een gerecht voor het hele gezin of een maaltijd die je in 20 minuten op tafel hebt.

Pinch of Nom laat zien dat afvallen én lekker eten perfect samengaan.

Kate Allinson & Kay Featherstone runden een restaurant nabij Liverpool, waar Kate de scepter zwaaide over de keuken. Om hun kookkennis te delen begonnen ze samen een blog, Pinch of Nom waarop ze recepten plaatsten die gezond en makkelijk zijn, met minder calorieën.

 

Pinch of Nom is nu het best bezochte kookblog van het Verenigd Koninkrijk met een betrokken community van 1,5 miljoen volgers. Met het Pinch of Nom-kookboek geniet je van lekker eten én val je af.

Nummer 1 op de bestsellerlijst in Engeland, met in totaal 650.000 verkochte exemplaren.

 

Pinch of Nom

Kate Allinson & Kay Featherstone

€ 22,99

272 pagina’s

ISBN 978 94 6319 186 9

Scriptum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beiroet

Beiroet image001

Recepten en verhalen uit een mediterrane stad

Jarenlang woonde kookboekenauteur Merijn Tol voor de helft van de tijd in Beiroet. Nog steeds verdeelt ze veel van haar tijd tussen Amsterdam en Beiroet. Een waanzinnige en bijzondere stad in het Midden-Oosten die niemand onberoerd zal laten. Beiroet was lang de onontdekte parel aan de Middellandse Zee. Inmiddels is Libanees eten hot en trekt Beiroet meer en meer bezoekers.

In haar nieuwste kookboek – verschijnt 19 november – beschrijft Merijn door de ogen van haar vrienden de rijke food scene van Beiroet. Met verhalen, foto’s en recepten neemt ze je mee door diverse wijken van de stad.

Maak kennis met de tien regels van Kamal om de beste tabouleh te maken, een kibbeh van pompoen met ui of de lekkerste man’ouche met za’atar en rozenblaadjes.

Naast recepten bevat het boek adressen, foto’s en tips om deze stad te bezoeken. Maak met dit kookboek kennis met de geuren, explosieve smaken en het leven in Beiroet.

Ontdek nieuwe Midden-Oosterse smaken en recepten

 Leer de stad en haar keuken kennen via de locals

 Vol exclusieve tips, adressen en aanraders van gids Merijn

 
Auteur: Merijn Tol

Utgeverij: Nijgh & van Ditmar

NUR: 440

ISBN: 9789038806969

Prijs: € 34,99

Verschijnt  19-11-2019

Nijgh&Vanditmar

TLV – De culinaire stadsgids

TLV Culinairestadsgids 5d9d7_9789038808048_cvr-241x300

Nadat Jigal Krant de keuken van Tel Aviv naar Nederland bracht met zijn kookboek TLV, brengt hij met deze gids de Nederlander naar Tel Aviv.

In TLV- De culinaire stadsgids deelt hij al zijn adresjes en persoonlijke favorieten. Een vakantie in Tel Aviv valt nooit tegen, maar met Jigal als gepassioneerde en humoristische gids ben je verzekerd van een onvergetelijke ervaring.

 Tel Aviv was lang het best bewaarde geheim van de reiswereld. Op amper vier uur vliegen ligt een zonovergoten stad met prachtige stranden, toonaangevende musea, unieke architectuur en een florerende economie.
In Tel Aviv eet je nergens beter, of het nu choemoes, falafel, shoarma of sabich op straat of in de horeca is.

Tel Aviv is zo lang onbekend en onbemind gebleven heeft te maken met de politieke en religieuze onrust in de regio. Maar Tel Aviv, bijgenaamd De Bubbel, is een oase van rust en tolerantie. Joden en Arabieren leven er harmonisch samen. Een kwart van de bevolking rekent zich tot de LGBTQ-gemeenschap. Daarnaast is Tel Aviv wereldwijde koploper op het gebied van start-ups, veganisme en elektrisch vervoer.

Auteur: Jigal Krant

Uitgeverij: Nijgh & van Ditmar

NUR: 440

Paperback

ISBN: 9789038808048

Prijs: € 20

Nijgh & van Ditmar

23 – 26 februari 2020 Parijs: Salon du Fromage

 

sfpl_logo-FR

Van 23 – 26 feb 2020 vindt in Porte de Versailles in Parijs de internationale vakbeurs voor kaas en zuivelproducten Salon du Fromage plaats.

260 exposanten uit heel Europa

De Salon du Fromage die in februari voor de zestiende keer wordt georganiseerd, verwacht 260 exposanten uit heel Europa waaronder ambachtelijke kaasproducenten en rijpingsbedrijven, producenten van zuivelproducten, fabrikanten van apparatuur en dienstenleveranciers,

Beursdeelnemers uit Nederland, Spanje, Groot-Brittannie, Portugal, Italië, Denemarken, Zwitserland – en ditmaal voor het eerst ook uit Estland – presenteren producten, noviteiten en kennis uit de kaaswereld aan ruim 8000 bezoekers uit bijna 50 landen. Daaronder zijn kaasmakers, groothandelaren, supermarkten, restauranthouders, distributeurs, importeurs en exporteurs. De Salon du Fromage et des ProduitsLaitiers (vakbeurs voor kaas en zuivelproducten) is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een internationaal trefpunt voor kwaliteitskazen en zuivelproducten.

Nieuwe exposanten

De Salon du Fromage breidt haar aanbod telkens uit met nieuwe exposanten. Tot nu toe hebben zich bedrijven aangemeld waaronder CoopérativeLaitière de la Sèvre, producent van AOC boter en room, Laiterie de Kerguillet, biologisch melkproducent die in 2020 zijn 100-jarig bestaan viert, Maison Fischerkaasrijper in Munster, Petit Forestier, Europees leider in verhuur van koelwagens, koeltoonbanken en koelcontainers, zuivelproducent  Pur Natur en La Vallée Verte, Duitse  biologische producent en kaasproducent Flandrien Fromage.

Betty Koster, eigenaresse van kaaswinkel Fromagerie L’amuse in IJmuiden, is ook volgend jaar weer op de beurs: “Salon Du Fromage was voor mij de eerste beurs waar kleinschalige producenten zelf hun producten promoten. Waar je de parels in de kaasbranche kon vinden!” “Nu, dik 20 jaar later is dat enorm gegroeid maar tegelijkertijd zeer specialistisch gebleven. Een absolute must voor ieder werkzaam in onze heerlijke wereld, die van kaas.”

Betty Koster _amuse_stands-1

 

Ontdekkingsdorp VillageDécouverte: 12 nieuwe bedrijven

Ontdekkingsdorp VillageDécouverte, gestart in 2018, breidt volgend jaar uit met twaalf bedrijven die voor het eerst deelnemen aan de beurs.  

In een gezamenlijk paviljoen staan:

Nederland met Goudse kaasproducent Kaaslust BV

Estland met Andre Juustufarm OÜ, producent van boerenkaas

De Franse deelnemers zijn:

Alta-Cima 2B, Corsicaanse kaasproducent

Anselin, producenten van Neufchâtel ambachtelijke producten

Baillon&Cie, producent gespecialiseerd in kaascake

Camembert 5 Frères, producent van camembert in het Seine-Maritime gebied.

CasgiuCasanu: vereniging van Corsicaanse boerenkazen

Cha: distributeur van kefir van uit Griekenland geïmporteerde melk

Hennart: rijper van ambachtelijke boerenkazen

Uit Spanje komen:

ThinkMediteranean: producent van gedroogde vruchtencakes.

Oliveras: distributeur van Spaanse kazen en delicatessenproducten

 Italiaanse deelnemer is: CarozziFormaggi: ambachtelijke producent van BOB-kazen

Het Verenigd Koninkrijk is aanwezig met South CaernarfonCreameries,  zuivelcoöperatie van Welshe kazen en boter

 

De Salon du Fromage vindt plaats van zondag 23 tot en met woensdag 26 februari 2020 in half 7.3 van beurscomplex Paris Porte de Versailles.

Informatie: Promosalons Nederland, 5 MS Halfweg, 020-4620020,

netherlands@promosalons.com Coen Rosdorff en

Martha Elsdijk (bezoekers), Anne Marievan Schaik(exposanten).

  www.salon-fromage.com. Een toegangsbadge voor bezoekers is aan te vragen via de volgende promotiecode Agrifoodclicks AGRIPAR20

HeksenBartje uitgeroepen tot allerlekkerste belegde broodje

Winnares Lekkerste Bartje - Fleur Sauvé

Het HeksenBartje van Fleur Sauvé is met bijna 70.000 stemmen uitgeroepen tot het allerlekkerste belegde broodje van Bakker Bart. De winnares  liet met Heksenbartje bijna 3000 inzendingen van receptsuggesties achter zich. Haar recept: Heks’nkaas, gerookte kipfilet, gekookt ei, tomaat en ijsbergsla.

Proeven in alle winkels

Hoe lekker het winnende Bartje is kan iedereen van 14 oktober tot en met 10 november proeven in alle 170 vestigingen van bakkerijketen Bakker Bart. Kenmerkend voor de formule is dat alle winkels met vers deeg werken en dagelijks verse broodproducten bakken. Naast brood voor thuis, biedt Bakker Bart ook belegde broodjes, dranken en zoete en hartige snacks. Al deze producten zijn ook online verkrijgbaar.

Het Bartje is een driehoekig broodje van Bakker Bart dat met allerlei lekkers belegd kan worden. Om liefhebbers van het belegde broodje uit te dagen had Nederlands grootste bakkerijketen eerder dit jaar een wedstrijd uitgeschreven: deel jouw originele idee voor een belegd Bartje voor een plek in de finale. Een deskundige jury selecteerde de twee lekkerste broodjes, waarna heel Nederland de allerlekkerste mag kiezen. De winnares ontvangt behalve eeuwige Bartje-roem en tijdelijke opname op de menukaart van Bakker Bart een cheque van 1000 euro.

Bartje Salsa als runner-up

In de finale moest het HeksenBartje het opnemen tegen de Bartje Salsa van Teun Ruis (metguacamole, bacon, zoetzure paprika, geraspte kaas, nacho’s en zoetzure topper). Uiteindelijke winnaar Fleur heeft 69.601 stemmen gekregen tegenover 56.118 voor Teuns creatie.

 

Smakelijke en hilarische suggesties

Onder de inzenders zaten de meest smakelijke, maar soms ook wel hilarische suggesties:

  • Bartbecue
  • Junglefeestje
  • Pestokippie
  • CheeseBreeze
  • Veggiefestijn
  • Chili Advocado
  • Brie-licious
  • Fit met Britt
  • HolyGuacamoly
  • Broodje Kapsalon

 

 

­­­­­

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2019 Ria Besseling