Agrifoodclicks

Tot uw dienst – Machinebouw voor de voedingsindustrie

machinebouw 1 machinebouw 3 machinebouw 6 

 
What do you want to do ?

New mail

Hoe kunnen machinebouwers in deze turbulente tijden tóch een groeispurt maken? In het nieuwe boek Tot uw dienst! Kansen en uitdagingen voor de Nederlandse machinebouw beschrijft machinebouw-expert ZIM consultancy waar de kansen liggen en geeft handreikingen over hoe daarop in te spelen.

 

Hoe spelen machineleveranciers voor de voedingsmiddelenindustrie in op uitdagingen op het gebied van digitalisering, service en vergrijzing? In het  boek ‘Tot uw dienst! Kansen en uitdagingen voor de Nederlandse machinebouw’ geeft machinebouwer ZIM Consultancy een inkijkje in de keuken van succesvolle machinebouwers.

De voedingsmiddelensector is voor veel Nederlandse machinebouwers van proces- en verpakkingsmachines een belangrijke afzetmarkt. Nu digitale transformatie en Smart Industry ook binnen deze sector belangrijke actuele thema’s zijn, is het voor de toeleverende machinebouwindustrie essentieel om hierbij aan te haken. Tegelijkertijd is digitalisering een uitdaging in deze specifieke tak van de machinebouw, waarin engineer to order (ETO) de norm is en standaardisatie vaak lastig is. Bovendien kampt de machinebouw met oplopende tekorten aan goede technici.

Lessen voor machinebouwers

 Om in deze dynamische omstandigheden tóch verder te kunnen groeien, zullen bedrijven nog meer dan voorheen de klant centraal moeten stellen. Kleinere bedrijven doen er volgens ZIM Consultancy goed aan om een smalle focus te handhaven en te groeien door regionale expansie. Grotere bedrijven adviseert ZIM Consultancy om daarnaast tevens hun serviceactiviteiten verder uit te bouwen en te professionaliseren. Investeringen in de ontwikkeling van de bijbehorende vaardigheden zullen leiden tot beter en intensiever contact met klanten. Een eigen trainingsprogramma op het gebied van service en communicatieve en commerciële vaardigheden kan volgens ZIM consultancy bovendien een grote rol spelen in het binden en boeien van medewerkers.

Praktijk

ZIM consultancy geeft in het boek inzicht in de praktijk van succesvolle machinebouwers, aan de hand van onderzoek, wetenschappelijke literatuur én inspirerende verhalen uit de praktijk. Wat maakt dat het ene bedrijf wel hard groeit, en het andere zelfs niet overleeft? Hoe gaan machinebouwers om met actuele thema’s als digitale transformatie, voedselveiligheid en vergrijzing? En: hoe gaan zij de juiste mensen werven voor de toekomst? Deze en tal van andere thema’s keren terug in het boek.

ZIM Consultancy bekijkt ook de belangrijkste ontwikkelingen en trends bij de belangrijkste doelgroep van de Nederlandse machinebouw: bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Wat verwachten deze bedrijven van de machinebouw? En hoe kunnen machinebouwers hier, in het licht van deze dynamische context, op inspelen?

Service

Om in tijden van afvlakkende groei en toenemende personeelstekorten hun klanten in de voedingsmiddelenbranche goed te kunnen blijven bedienen, zullen machinebouwers volgens ZIM Consultancy moeten investeren in het verder uitbouwen en professionaliseren van hun serviceactiviteiten. Investeringen in service zullen tevens leiden (mits goed aangepakt) tot meer risicospreiding, een hogere omzet, beter en intensiever contact met klanten, en meer slagkracht bij het binden en boeien van personeel. Dat is uiteindelijk goed voor de machinebouw zelf, en daarmee ook voor de markten die deze belangrijke sector bedient.

Het boek Tot uw dienst! Kansen en uitdagingen voor de Nederlandse machinebouw verschijnt in het voorjaar van 2021. Geïnteresseerden kunnen intekenen via een mail naar info@zimconsultancy.nl.

Over ZIM Consultancy

ZIM Consultancy is meer dan twintig jaar actief in de machinebouwindustrie, met als specialisatie de maatwerk-machinebouw. Hierbij richt het bedrijf, dat zowel nationale als internationale organisaties bedient, zich op de dagelijkse productiviteitsthema’s die binnen deze industrie leven, zoals het verbeteren van het verkoop- en serviceproces en het boeien en binden van personeel. Naast de werkzaamheden als uitvoerend consultant verricht ZIM Consultancy ook geregeld onderzoek naar de succesfactoren binnen de maatwerk-machinebouw. Hieromheen biedt het bedrijf ondersteunende producten en diensten aan, zoals publicaties, marktstudies, workshops, webinars en cursussen.

 

 

 

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Dexel: slimme deksel helpt voedselverspilling verminderen

dexel-packadore-collective

Een groot deel van het verspilde voedsel komt uit onze huishoudens en vooral van producten die na opening gekoeld moeten worden. ‘Tenminste houdbaar tot’ en ‘Gebruiken vóór’ hebben weinig betekenis zodra een verpakking is geopend en natuurlijk maken we het product zelden in een keer op.

Hoe werkt Dexel?

Dexel gebruikt technologie om bestaande potten en flessen te transformeren in intelligente verpakkingen. De sensor bevestigt zich magnetisch aan de deksels van de verpakking en helpt met behulp van bewegingsdetectietechnologie en ledindicatoren consumenten voedselverspilling te verminderen. Vóór het openen van de fles of pot scant de gebruiker de QR-code op de verpakking met zijn smartphone en typt vervolgens de kleur van het apparaat en de datum in de app.

De Dexel-timer is dan verbonden en het gebruik van het product volgen en hierover adviseren. Als de X op de Dexel in z’n geheel groen oplicht, is het product veilig te gebruiken, maar als de X maar één groen balkje toont, moet het product die dag nog worden opgemaakt en één rode led geeft aan dat het product niet langer veilig te gebruiken is en moet worden weggegooid.

 

Data delen
De DeXel-app wordt gesponsord door samenwerkende merken, die hun klanten erbij kunnen betrekken door het geven van tips over het conserveren van voedsel om voedselverspilling te verminderen. Data die worden gedeeld door klanten en opgeslagen door Dexel kunnen vervolgens anoniem worden verwerkt om unieke inzichten te verwerven in hoe klanten hun merken gebruiken.

 

 
What do you want to do ?

New mail

Unilever wil naar € 1 miljard omzet in plantaardig

Unilever-sign-Mexico-990x557_tcm1351-420843_w400What do you want to do ?

New mail

 

Unilever stelt een omzetdoelstelling van 1 miljard euro voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven binnen de komende vijf tot zeven jaar. Deze groei zal worden gestimuleerd door de uitrol van De Vegetarische Slager en de uitbreiding van het aantal vegan alternatieven van merken als Hellmann’s, Magnum en Wall’s/OLA.

 

Het bedrijf wil bovendien de voedselverspilling halveren en de voedingswaarden voor al haar merken verhogen. Doel is de voedselverspilling in haar directe wereldwijde activiteiten van fabriek tot schap voor 2025 halveren – dat is vijf jaar eerder dan al was toegezegd, als onderdeel van de Champions 12.3- coalitiedoelstelling. De doelen maken deel uit van het nieuwe Future Foods initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Meer voedzaam minder calorieën

Unilever, tevens producent van Lipton, Ben & Jerry’s en Knorr, wil daarnaast:

Het aantal producten dat voedzame voeding levert verdubbelen tegen 2025 – dit zijn producten met een ruime hoeveelheid groenten, fruit, eiwitten of micronutriënten zoals zink, ijzer, omega-3 en jodium.

Het aantal calorieën en de zout- en suikergehaltes in haar producten verder verlagen. 85% van het Unilevers wereldwijde voedingsmiddelenportfolio zal consumenten helpen hun zoutinname te verminderen tot maximaal 5 gram per dag, tegen 2022. 95% van het verpakte ijs van Unilever zal in 2025 niet meer dan 22 gram aan suiker en 250 Kcal per portie bevatten. Dit komt bovenop de kinderijsjes van het bedrijf, die sinds 2014 max 110 Kcal bevatten.

Hanneke Faber, President Foods & Refreshment van Unilever: ”Als een van ’s werelds grootste voedingsmiddelenproducenten kunnen we een kritieke rol spelen in de transformatie van het wereldwijde voedselsysteem. Het is niet aan ons om te bepalen wat mensen eten maar we kunnen wèl gezondere en plantaardige alternatieven toegankelijk maken voor iedereen. Dit zijn ambitieuze, verstrekkende doelstellingen die aangeven dat we een positieve bijdragen willen leveren aan de wereld.”

“De meeste mensen erkennen inmiddels dat het bestaande voedselsysteem onrechtvaardig en inefficiënt is. Een miljard mensen wereldwijd lijdt honger terwijl twee miljard mensen te zwaar is of zelfs obesitas heeft. Een derde van al het geproduceerde voedsel wordt weggegooid. En de vee-industrie is de op een na grootste veroorzaker van de uitstoot van broeikasgassen, na fossiele brandstoffen. Het is tevens een veroorzaker van ontbossing, water- en luchtvervuiling en het verlies van biodiversiteit .”

In 2019 toonde het EAT-Lancet-rapport aan dat een dieet met meer plantaardige voedingsstoffen en minder dierlijke producten een positieve invloed heeft op zowel de gezondheid van mens als milieu .

Plantaardig in vlees en zuivel uitbreiden

Unilever breidt haar activiteiten op het gebied van plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven al enkele jaren uit. Twee jaar na de overname van De Vegetarische Slager in 2018 is het plantaardige vleesmerk verkrijgbaar in meer dan 30 landen. Vorig jaar werd het bedrijf geselecteerd als leverancier van de plantaardige Whopper en Nuggets van Burger King in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Op het gebied van ijs werd in 2019 de eerste vegan Magnum door PETA verkozen tot Best Vegan Ice Cream in Engeland. Hellmann’s vegan mayonaise en Ben & Jerry’s zuivelvrije Coconutterly Caramel’d Dairy-Free ijs werden in 2020 door Nielsen uitgeroepen tot een van de 25 meest baanbrekende innovaties in Europa.

In 2019 investeerde Unilever 85 miljoen euro in The Hive, haar food innovation centre aan de universiteit van Wageningen, om zo onderzoek naar plantaardige ingrediënten en vleesalternatieven, efficiënte gewassen, duurzame voedselverpakking en voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde te steunen.

De doelstellingen van de Foods & Refreshment divisie ondersteunen bovendien Unilevers wereldwijde toezeggingen om voor 2023 een ontbossingsvrije toeleveringsketen te realiseren, 1 miljard euro te investeren in een nieuw klimaat- en natuurfonds en te zorgen dat 100% van haar plastic verpakkingen voor 2039 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar is.

Over De Vegetarische Slager

De Vegetarische Slager werd opgericht door Jaap Korteweg, boer van de negende generatie en vleesliefhebber die vegetariër werd. De Vegetarische Slager produceert een breed assortiment nostalgische favorieten die vleesliefhebbers niet kunnen missen. Het merk wil de grootste slager ter wereld worden door plantaardige eiwitten te produceren die qua smaak, textuur en voedingswaarde concurreren met dierlijk vlees. De Vegetarische Slager werd in 2018 aangekocht door Unilever en de producten worden op bijna 30 markten verkocht. Oprichter Jaap Korteweg werd twee keer verkozen tot Ondernemer van het Jaar en stond in de afgelopen drie jaar in de top vijf van de Duurzame 100 van dagblad Trouw.
Meer informatie www.devegetarischeslager.nl.

 

Groeiende markt plantaardig

De wereldwijde markt voor plantaardige vleesvervangers groeit met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 15,8%  en zal tegen 2027 een omzet van 35,4 miljard dollar vertegenwoordigen. Barclays schatte in 2019 dat de bredere plantaardige markt de komende tien jaar met meer dan 1000% kan groeien met een waarde van 140 miljard dollar tegen 2029. Het onderzoek concludeerde ook dat 92% van de plantaardige maaltijden in Engeland wordt gegeten door de 22 miljoen niet-vegatarische ‘flexitariërs’ in de markt.

In 2020 toonde onderzoek door het ethische beleggersnetwerk FAIRR aan dat twee op de vijf internationale voedingsmiddelengiganten inmiddels speciale teams hebben die plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel ontwikkelen en op de markt brengen. Unilever is een van slechts twee bedrijven die dit jaar als ‘pionier’ wordt vermeld in de FAIRR werelwijde top 25 retailers en fabrikanten van voedingsmiddelen die overschakelen op duurzamere eiwitbronnen.

Over Unilever

Unilever is een van ‘s werelds toonaangevende leveranciers op het gebied van Beauty & Personal Care, Home Care en Foods & Refreshment producten die in meer dan 190 landen worden verkocht en ruim 2,5 miljard consumenten per dag bereiken. De onderneming heeft  wereldwijd 150.000 medewerkers in dienst en behaalde in 2019 een omzet van € 52 miljard. Meer dan de helft van Unilever’s voetafdruk wordt gegeneerd in opkomende markten. Unilever heeft circa 400 merken die in huishoudens over de hele wereld te vinden zijn, waaronder Dove, Knorr, Dirt Is Good, Rexona, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, Lux, Magnum, Axe, Sunsilk en Surf.

Het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) ligt aan de basis van de strategie en middels dit USLP wil Unilever tegen 2020 meer dan een miljard mensen helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren, de impact van haar producten op het milieu halveren tegen 2030 en de levensstandaard van miljoenen mensen verhogen tegen 2020.

Het USLP voegt waarde toe door groei en vertrouwen te bevorderen, kosten te elimineren en risico’s te reduceren. De Sustainable Living merken waren in 2019 verantwoordelijk voor 78% van de totale groei en 75% van de omzet.

Meer informatie over Unilever en haar merken www.unilever.nl.

Meer informatie over USLP www.unilever.nl/duurzaam-leven/.

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

The Fast Good Company neemt deel van ProVeg Incubator

FastGoodComp3957-286bba6ea4303ea1bcd023c9c2edde26

Dylan-Duinmaijer en Stephanie-de-Jong van The Fast Good Company. Het innovatieve bedrijf in plantaardige kant-en-klaarmaaltijden is Nederlandse deelnemer aan de internationale ProVeg Incubator.

 

Zes startups hebben zich aangesloten bij de vijfde editie van De ProVeg Incubator, een internationaal programma voor ondernemers in de voedselsector. Nederland is in het programma vertegenwoordigd met The Fast Good Company.

De zeventien bedrijven die deel uitmaken van de ProVeg Incubator komen van over de hele wereld en werken aan innovaties die uiteenlopen van kip op basis van pinda’s, alternatieven voor zuivelproducten op basis van algen en een nieuwe generatie plantaardige chocolade.

De ProVeg Incubator is ‘s werelds toonaangevende incubator van start-ups op basis van plantaardig en gekweekt voedsel en ondersteunt uitsluitend bedrijven die innovatieve alternatieven ontwikkelen voor dierlijke producten en ondersteunende technologieën.

Elke startup die zich aansluit bij de ProVeg Incubator ontvangt een subsidie ​​van € 20.000, met de mogelijkheid om na voltooiing van het programma verdere financiering tot €180.000 op te halen. Het programma loopt drie maanden. Startups worden ondersteund met individuele begeleiding, door experts geleide workshops, exclusieve evenementen, marketing- en mediarelaties en toegang tot het uitgebreide netwerk van branchecontacten.

De zes startups in deze editie, de vijfde sinds de lancering van de ProVeg Incubator, werden geselecteerd uit een recordaantal aanvragen. Dit zijn de geselecteerde bedrijven:

  • The Fast Good Company (Nederland) is een impactgedreven bedrijf dat zich richt op plantaardige kant-en-klaarmaaltijden.
  • Haofood (China) is een van de eerste startups ter wereld die kip- en ander vleesalternatieven ontwikkelt op basis van pinda-eiwit.
  • Pow! Foods (Chili) heeft een uniek biotechproces ontwikkeld voor het produceren van plantaardige vleesproducten.
  • Update Foods (Frankrijk) werkt aan diervrije melk en andere plantaardige zuivelalternatieven.
  • Fellow Creatures (Schotland, VK) is een plantaardig chocoladebedrijf.
  • Naka Foods (India) produceert plantaardige vleesproducten en voedingsrepen op basis van algen.

 

What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Time-travelling Milkman wint Best Place in Food contest

 Time Travelling Milkman dDSC03159-bewerkt

Dimitris Karefyllakis van Time-travelling Milkman is de winnaar van de Best Place in Food contest. Zijn bedrijf krijgt het komende jaar een gratis kantoorruimte in de ROOTS Innovation Hub op het World Food Center-terrein in Ede. Daar kan hij te midden van andere innovatieve foodbedrijven bouwen aan het in de markt zetten van duurzame volvette en romige ingrediënten die dierlijke zuivel kunnen vervangen.

Bijdrage aan een duurzaam voedselsysteem
Vijf foodstart-ups pitchten tijdens de finale van de Best Place in Food contest hun concept. Ze werden beoordeeld op hun motivatie, de duurzame impact op het voedselsysteem en de toegevoegde waarde van de start-up voor het World Food Center-terrein en bijbehorend netwerk. Maar er werd ook gelet op bedrijfsvoering en toekomstvisie: hoe ziet de ondernemer het bedrijf over 5 jaar?

Plantaardige zuivelvernieuwers
Dimitris Karefyllakis wist de jury te overtuigen met zijn technologische en wetenschappelijke expertise. Samen met zijn team ontwikkelde hij een ingrediënt dat plantaardige zuivel-alternatieven romig maakt. De huidige zuivelvervangers zijn volgens hen te veel gefocust op het vervangen van proteïne, terwijl vetten juist zorgen voor romigheid en een prettig mondgevoel. Hun product − gemaakt van zaden en water − helpt in de transitie naar een plantbased dieet. De Time-travelling Milkman hoopt dat zijn uitvinding in de toekomst gebruikt wordt voor plantaardige zuivelspreads, kazen en yoghurt.

Food-ontmoetingsplek
De Best Place in Food contest is een initiatief van het World Food Center, het terrein dat de food-ontmoetingsplek in Nederland in wording is. Op het voormalige kazerneterrein Maurits Zuid in Ede wordt gebouwd aan het ideale vestigingsklimaat voor innovatieve (agri)foodbedrijven, organisaties en kennisinstellingen die samen bouwen aan een duurzame toekomst voor people, planet en profit.

Interesse in de ontwikkelingen op het terrein? Ga naar www.worldfoodcenter.net.

 

De uitzending van de live pitches voor de jury terugkijken? Dit kan via https://www.youtube.com/watch?v=GwHX_JZJC4U&feature=youtu.be

 

 
What do you want to do ?

New mail

Kaas bezorgd aan de deur en via de brievenbus

 

Kaas kan nu aan de deur en via de brievenbus worden bezorgd. Twee ondernemers leveren met een abonnement kaas bij de klant aan huis.

Firma kaas Kaasbaas Wouter Swolfs

de firma kaas bezorgt Nederlandse boerenkazen via de brievenbus. De onderneming van Wouter Swolfs verstuurt echte boerenkaas op abonnementsbasis door heel Nederland. Met het abonnement zorgt de firma kaas ervoor dat de kazen van de boerderijen bij een breder publiek op tafel komen. Liefhebbers hebben de keuze uit drie soorten: jong belegen, belegen en oud.

Daarnaast kiest de klant of hij wekelijks of tweewekelijks een pakketje op de deurmat wil laten ploffen. Ook ontvangen de abonnees iedere keer een andere kaassoort van een van de vijf boeren. Dezelfde kaas van de favoriete boer behoort ook tot de mogelijkheden. 

De boerenkaas is handgemaakt op de boerderij en bereid met verse, rauwe melk van eigen koeien. Bovendien is de kaas op een natuurlijke manier gerijpt. Elke boer gebruikt hiervoor zijn eigen authentieke recept.De meewerkende boeren, verspreid over heel Nederland, zijn te vinden op de site. Doordat de firma kaas direct bij deze boeren afneemt en direct aan de klant aanbiedt gaan overbodige schakels uit de keten. Aangesloten boeren krijgen tevens significant beter betaald.

De kaas wordt elke week bij de boerderijen opgehaald. Nadat de kaas gesneden en gelabeld is verzorgt PostNL de verzending in een speciale brievenbusdoos. De klant hoeft er niet voor thuis te blijven. In de doos zit kaaspapier plus een persoonlijke kaart van het boerenkaasteam. Boerenkaasmakers die willen samenwerken kunnen zich aanmelden bij de firma kaas.

Booij Kaasmakers bezorgt met kaasabonnement

BooijKaasabonnement

Ook Booij Kaasmakers bezorgt aan huis met Booij’s Kaasabonnement. Kaasliefhebbers kunnen bij deze kaasmakerij een online abonnement afsluiten. Dit geeft klanten de keuze in het soort kaas, gewicht en hoe vaak ze de bestelling bezorgd willen krijgen.Het abonnement is elke maand opzegbaar en klanten kunnen bijbestellen uit de webshop. Booij is hiermee naar eigen zeggen de eerste kaasmaker met een eigen abonnement.

Oplossing voor grote hap uit omzet

 “De coronacrisis betekende voor ons, zoals voor zoveel bedrijven, een grote hap uit de omzet”, vertelt Marijke Booij. “‘Onze winkel in de Fenix Food Factory was in verbouwing, de vijftig á zestig restaurants die kaas afnemen gingen dicht, de toeristen kwamen niet meer naar de kaasboerderij en de markten mochten ook niet.” Dat was wel heel veel omzetverlies voor de kaasmakers. Het bedrijf had al een webshop, die mondjesmaat liep, en de auto die normaal de horeca bezorgde stond werkloos thuis.

Booij Kaasmakers, ambachtelijke kaasmakerij  in Streefkerk waar melk van buurboeren tot Buurenkaas wordt verwerkt, heeft een boerderijwinkel en een winkel in de Fenix Food Factory in Rotterdam en staat elke week op de Rotterdamse Oogstmarkt op het Noordplein.

Meer informatie: Booij’s Kaasabonnement   

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Hessing Supervers gaat fabriek van de toekomst bouwen in Greenport Venlo

What do you want to do ?

New mail

Hessing Artist-impression-Hessing-fabriek-1
Hessing Supervers uit Zwaagdijk gaat een nieuwe fabriek van de toekomst bouwen in het gebied Greenport Venlo in Noord-Limburg. met Door het realiseren van deze nieuwe productielocatie zet Hessing een belangrijke strategische stap om de continuïteit en groei van Hessing te kunnen garanderen en voortzetten in 2021 en verder. De bouw van de fabriek start in het eerste kwartaal van 2021 en zal naar verwachting twee jaar later operationeel zijn.

Toenemende vraag naar vers gesneden groente, fruit en maaltijden                        

Hessing Supervers is specialist in de markt van gesneden groenten, fruit en maaltijdoplossingen. Het snijden, wassen en verpakken van verse groenten en fruit vraagt om een hoogwaardig en efficiënt productieproces. Dat stelt hoge eisen aan de productielocaties. De nieuwe fabriek van de toekomst biedt straks  mogelijkheden om de capaciteit uit te breiden en de productieprocessen verder te automatiseren, mechaniseren en te robotiseren. Naast innovatie zullen duurzaamheid en circulariteit in het productieproces een belangrijke rol spelen.         

Strategische locatie in het zuiden 

Hoewel het familiebedrijf sterke wortels heeft in Noord-Holland, is een nieuwe productielocatie in het zuiden van het land een logische keuze, aldus CEO Frank Hessing. “Een belangrijk deel van onze productieprocessen vindt nu plaats in Helmond, Belfeld en Schwalmtal. Een nieuwe fabriek in de omgeving van Venlo biedt mogelijkheden om deze activiteiten daar te centraliseren en optimaliseren. Dat brengt aanzienlijke synergievoordelen met zich mee.” De productielocatie in Zwaagdijk-Oost inclusief ondersteunende kantoorfuncties blijft in de regio behouden.

 

Hessing Artist-impression-Hessing-fabriek-2

 

Agrifood regio

Hessing is content met de keuze voor het gebied Greenport Venlo. Frank Hessing: “Noord-Limburg staat bekend als Agrifood regio, wij passen daar goed.” Ook Hubert Mackus, gedeputeerde van de Provincie Limburg en onder andere verantwoordelijk voor landbouw, is te spreken over de komst van Hessing: “Hessing past naadloos in de regio Venlo en bij de ambities en ontwikkelingen van de Regio Deal Noord-Limburg. Hun positie binnen dit ecosysteem zorgt voor een nóg sterkere Limburgse agrofoodketen. Ook is het bedrijf een welkome partner om samen met MKB, kennisinstellingen en overheden te werken aan maatschappelijke opgaven, bijvoorbeeld binnen het thema future farming. De komst van Hessing is goed voor de Limburgse werkgelegenheid en een stimulans voor andere bedrijven om zich ook in Limburg te vestigen.”

 
 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Koningsoesterzwam uit eigen land

Oakfield-Koningsoesterzwam-3-150x150 Oakfield-Koningsoesterzwam-4-150x150

Nederlandse exoot op het bord

Er is nu een Koningsoesterzwam uit eigen land in de supermarkt verkrijgbaar. Deze paddenstoel is bekend als  geïmporteerde versie onder de naam Eryngii en is perfect als alternatief voor vlees in gerechten. De lokale teelt levert niet alleen een stevig, goed houdbaar en zeer smakelijk product, maar zorgt ook voor een biologische en duurzamere productie. Deze exoot doet het goed onder de grill, op de barbecue, in de oven of gebakken in de pan. Dankzij de aanwezige vezels, eiwitten, vitamines en mineralen is de paddenstoel een gezonde aanvulling op het menu.

De Koningsoesterzwam is verkrijgbaar bij Albert Heijn in schaaltjes van 140 gr. Prijs: € 2,49

#Koningsoesterzwam #paddenstoelhoofdrol #eetgeenwildepaddenstoelen

Paddenstoelmassage

Voor de Nederlandse teelt van de Koningsoesterzwam wordt geen enkel chemisch hulpmiddel gebruikt. Het substraat waar de paddestoelen op groeien, bestaat uit houtzaagsel – een restproduct uit de meubelmakerij -  met water waar mycelium (schimmelvezels) aan is toegevoegd. Deze voedingsbodems worden in afgesloten zakken als blokken in geklimatiseerde teeltruimtes geplaatst. Daar worden ze stuk voor stuk met de hand gemasseerd om de schimmelstructuur te verbreken en knopvorming te stimuleren.

Zodra de Koningsoesterzwammen zich als kleine paddenstoeltjes manifesteren, worden de zakken opengemaakt zodat ze zich volledig kunnen ontwikkelen. Het oogsten gebeurt handmatig, waarbij de paddenstoelen worden afgesneden als ze uitgegroeid zijn. Het overgebleven substraat wordt hergebruikt als bodemverbeteraar voor nieuwe gewassen. Zo is het  proces biologisch, duurzaam, lokaal en draagt het bij aan een circulaire economie.

 

Paddenstoel in de hoofdrol

De belangstelling voor uitheemse paddenstoelen neemt in heel Europa toe vanwege de voedingstrends van minder suiker, zout en vlees en gezonde voeding.  Als smakelijk ingrediënt zagen we de kastanjechampignion, de oesterzwam en de shiitake al eerder in populariteit stijgen. De  Koningsoesterzwam doet het vooral goed doet als ‘single product’. Dankzij zijn formaat, structuur en voedingswaarde is de koningsoesterzwam te gebruiken als hoofdingrediënt:  dun gesneden als carpaccio, pulled als Limburgs stoofvlees, in stukjes aan een spies als saté en gehalveerd in een tray bake.

 

Voedingswaarde

Paddenstoelen bevatten van nature veel eiwitten, mineralen en een breed scala aan vitamine C, B (1,2,3,5,7) en K. Bovendien zijn ze laag calorisch. De Koningsoesterzwam is een bron van vezels en heeft een stevige bite. Hij bevat weinig water, dus zal tijdens de bereiding niet veel krimpen.

 

Voedingswaarden per 100gr:

energie

32/130 kcal/kJ

vet

0,5 g

– waarvan verzadigd

0 g

koolhydraten

2,2 g

– waarvan suikers

0,4 g

vezels

3,6 g

eiwit

2,9 g

zout

0 g

 

Over Oakfield

De Koningsoesterzwam wordt geteeld bij Oakfield Champignons BV is specialist op het gebied van paddenstoelen. Vanuit Stramproy worden sinds 1955 paddenstoelen gekweekt, verpakt en vervoerd. De productie is transparant en duurzaam, het product wordt zo dicht mogelijk bij de consument afgezet. Naast een assortiment van gangbare en bio-paddenstoelen heeft Oakfield zich de laatste jaren ontwikkeld tot de grootste exoten kweker van Nederland.

 

 

 

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Shell introduceert vegetarische Blue Butcher burgers

Blue Butcher Burger 640x234px

Shell introduceert bij 15 deli2go locaties hamburgers van The Blue Butcher. Deze vleesvervanger bestaat uit plantaardige en natuurlijke ingrediënten en heeft een stevige bite. De Blue Butcher burgers zijn verkrijgbaar in de varianten hamburger, cheeseburger en BBQ-burge en zijn afkomstig van producent de Van Loon Group Nederland.

Shell lanceert ook vernieuwde vegetarische getopte friet. De gast kan kiezen uit de Aziatisch geïnspireerde getopte friet Bali style met  satésaus, pickle, ei en gefrituurde uitjes – voor vleeseters ook te bestellen met kipstukjes. Daarnaast kan de gast kiezen voor de getopte friet American Style, met gesmolten cheddar, lente ui en kipsaus.

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

De Gieterij in Wageningen: duurzaam en lokaal zo min mogelijk verpakt

DeGieterij IMG_1264
Bij De Gieterij in Wageningen kan de klant zelf producten in de meegebrachte bak, fles of zak doen. Het assortiment van de nieuwe winkel bestaat uit zoveel mogelijk onverpakte producten. Dat varieert van biologisch en lokaal vers als groenten en fruit, vlees, brood en banket en zuivel en kaas van lokale producenten.

Biologische droge producten als meel, rijst, muesli en linzen kan de klant uit een silo tappen. Ook was- en schoonmaakproducten zepen, olieën en schoonmaakmiddelen hebben zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. De klant kan  zelf fles of andere verpakking meenemen om deze te laten vullen.

Is een verpakking wel noodzakelijk, dan brengt De Gieterij dit vooral in statiegeldvorm. Zo zit zuivel als melk, yoghurt en karnemelk van de Drentse Aa in flessen met statiegeld, net als de room en creme fraiche van Veld en Beek in Doorwerth. De boter is verpakt in papier.

Kaas van koe en geit komt van De Hooilanden in Bennekom, Remeker in Lunteren, Brandrood in Ede, Wolverlei Achterberg en De Groote Stroe in Stroe. De kazen worden gesneden onder de ogen van de klant zodat deze de kaas in een trommel,  bak of kaaspapier kan meenemen.

Verpakkingsvrij

Er zijn meer winkelconcepten die producten zonder verpakking verkopen. Zo is Pieter Pot uit Rotterdam een online supermarkt die verpakkingsvrij boodschappen bezorgt. Het assortiment bestaat uit 250 artikelen Het bedrijf bezorgt bestelde producten in glazen weckpotten met statiegeld bij de klant aan de deur en neemt lege potten weer mee retour. De weckpotten worden gewassen en vervolgens opnieuw gebruikt.

Eerder waren er de verpakkingsvrije supermarkten Bag & Buy en Opgeweckt Noord. Beide concepten hebben de deuren moeten sluiten.

 

 
 
 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2020 Ria Besseling