Agrifoodclicks

Het FETE project: toekomstvisie voor een nieuw voedselsysteem met voldoende voedsel voor iedereen

 

‘The Transition From Excess To Enough’. Dat is het onderzoeksthema van het FETE project waaraan wetenschappers van meerdere universiteiten en andere betrokken partners hebben gewerkt. Ze werkten daarbij aan een verenigde toekomstvisie voor een nieuw voedselsysteem dat zorgt voor voldoende voedsel voor iedereen, met minimale verspilling. Tijdens de Verspillingsvrije Week vond het afsluitende symposium plaats, waarbij de uitkomsten en bevindingen zijn gedeeld

Het FETE project focust op drie lijnen van onderzoek, waarbij ze het volgende onderzoeken:

  • Het design van voedselsysteem.

  • De vraag van consumenten.

  • Nieuwe retail concepten.

Toekomstvisie

De onderzoekers werkten aan een verenigde toekomstvisie om de gezamenlijke inzet op dezelfde lijn te krijgen. De visie toont een nieuw voedselsysteem dat zorgt voor voldoende voedsel voor iedereen, met minimale verspilling. Bekijk hier een korte video over deze visie. De visie is gebaseerd op vier hoofd systeem principes:

  • Vitaliteit op de eerste plaats zetten en op een goede manier het voorkomen van ziektes overzien;

  • Flexibiliteit omarmen en de bijkomende voordelen uitlichten;

  • De ‘weg’ van voedsel vieren en waarderen;

  • Technologie gebruiken om over onszelf te leren als individu en als maatschappij.

Van de belangrijkste inzichten uit de onderzoeken zijn  PDF’s gemaakt. Bekijk en download de uitkomsten uit de onderzoeken op deze webpagina.

In het NWO project FETE werkte Wageningen University & Research samen met University of Groningen, Delft University of Technology, Voedingscentrum, HelloFresh, Iglo, HAK, Afvalcombinatie ‘De Vallei’, Capgemini, EFMI Business School en Samen Tegen Voedselverspilling.

 

 fete-2024_1280x720px (1)

Op de foto: Kathelijn van Elk, Erica van Herpen, Lilou van Lieshout, Jenny van Doorn, Daphne Ribbers, Yi Zhang, Sanne Stroosnijder, Hannah Goss en Christian Scheffler. (…. 

Dit zijn de resultaten van de Verspillingsvrije Week 2024

  • Meer dan 185 partners deden mee en/of ondersteunden de week.
  • Op zo’n 25 locaties in het land kon je verspillingsvrij proeven of concreet aan de slag met workshops en masterclasses; georganiseerd vanuit diverse gemeenten en lokale sociale initiatieven.
     

  • In de media was veel aandacht voor voedselverspilling verminderen, waaronder bij NPO Radio 1, NPO Radio 5, Radio 10, Klassiek, FunX, Sublime, Blend, Radio Veronica en Qmusic, AD.nl en De Telegraaf. Programma’s als Eigen Huis en Tuin, Wat een dag van RTL4 en Binnenstebuiten. Podcasts: Vroeg! NPO Radio 1, Etenstijd!, Vrolijk Voorwaarts. En vele regionale en lokale media zoals Omroep Zeeland, Omroep Brabant, Omroep Gelderland, RTV Utrecht, Radio Rijnmond, NH, RTV Oost en L1.
     

  • Op sociale media was heel veel aandacht voor de Verspillingsvrije Week. Er werd volop content gedeeld en hierop gereageerd. En influencers Saskia Sampimon-Versneij, Jetske van den Elsen en de SuriMAMS en vele influencers van partners gaven aandacht aan verspillingsvrij.
     

  • Vele supermarkten hebben het thema terug laten komen via schermen, banners, borden, wobblers, tafels, in bladen, folders en zelfs bezorgd aan huis!
     

  • Op honderden locaties waren acties van cateraars met verspillingsvrije menu’s, signing, tips voor thuis.
     

  • Grote en kleine (food)bedrijven hebben ingezet op het thema bij hun klanten, bijvoorbeeld met een actie op de winkelvloer, maar ook bij hun medewerkers, via onlinekanalen.
     

  • Op 1,5 miljoen broden is de recyclebare nudge-sticker geplakt, om je eraan te herinneren het hele brood op te eten. En bij meer dan 75 ambachtelijke bakkers waren aanvullende communicatiematerialen te vinden.
     

  • De Eerste op tape, Eetmaatjes, Koelkast- en Vriezersticker zijn weer in grote getalen door het land verspreid om mensen thuis concreet handelingsperspectief te bieden.
     

  • In het basis- en voorgezet onderwijs gingen leerlingen aan de slag met een quiz. Diverse masterclasses zijn georganiseerd en op de HAS green academy startte een interne campagne tegen voedselverspilling tijdens de opening van het studiejaar.
     

  • Inhoudelijke bijeenkomsten zijn georganiseerd over consumentengedrag en verspillingscijfers in catering en retail. Minister Wiersma was aanwezig bij de presentatie van de retailcijfers. Ook zijn cijfers over vergaderlunches en kantoorborrels gepubliceerd. Voor de nieuwe cijfers was aandacht op o.a. RTL.nl, Telegraaf.nl, Reformatorisch Dagblad en in diverse vakbladen.

 

Al deze verschillende routes  inspireerden miljoenen Nederlanders om minder eten weg te gooien.

Binnenkort verschijnt er ook een aftermovie van de Verspillingsvrije Week.

Rick Oonk wordt bestuurslid Agro-Connect

Rick-Oonk (2) 

Agro-Connect, een landelijk platform voor data-uitwisseling in de Nederlandse agrifoodsector, stelt Rick Oonk aan als bestuurslid. Oonk, unitmanager Agriculture, Food & Retail bij Info Support, wil samen met overheden en bedrijven werken aan meer innovatiekracht en samenwerking op datagebied.

Rick Oonk begon zijn carrière bij Info Support in 2010 en verkende diverse domeinen en branches. In zijn huidige rol is hij verantwoordelijk voor de unit Agrofood, waar hij een team aanstuurt dat zich specifiek richt op IT-projecten in de agrifoodsector. Een van de thema’s waar Oonk zich hard voor maakt is het bevorderen van data-uitwisseling tussen agrarische bedrijven, overheden en fabrikanten. Info Support is partner van Agro-Connect en levert een bijdrage door kennis en expertise te delen over data-uitwisseling en innovatie binnen de sector.

Belang standaardisatie en transparantie
“De sector staat voor veel uitdagingen, van duurzaamheid tot efficiëntie en voedselveiligheid, maar ook de zekerheid van voedsel voor toekomstige generaties”, vertelt Rick Oonk. “ICT-oplossingen spelen daarin in toenemende mate een belangrijke rol, met data-interoperabiliteit als cruciale en verbindende factor. Als bestuurslid wil ik mijn kennis delen en overheden en bedrijfsleven samenbrengen, om zo de sector vooruit te helpen. Voor een toekomstbestendige sector hebben we elkaar hard nodig.”

Profijt voor gehele keten
Oonk vervolgt: “De agrifoodsector beschikt over een enorme schat aan data, maar het verbinden en uitwisselen van die data is niet zo eenvoudig. Het datalandschap is behoorlijk versnipperd, met verschillende partijen en platforms die op hun eigen manier data verzamelen. Meer transparantie en standaardisatie zijn daarom erg belangrijk. Daarbij is het van belang dat data-uitwisseling veilig en verantwoord gebeurt, en dat alle partijen in de keten ervan profiteren.”

 

Arla uitgeroepen tot beste zuivelbedrijf in retail en in e-commerce

Arla Foods in Nijkerk is door Advantage Group voor het 11de jaar  uitgeroepen tot de beste leverancier in de zuivelcategorie. Daarnaast wordt het zuivelbedrijf ook als beste beoordeeld in Food & Beverages voor e-commerce.

 Voor het klanttevredenheidsonderzoek vroeg Advantage Group de retailpartners van Arla naar hun ervaringen, met name naar strategie, operatie, klantenservice, marketing, innovatie en mensen van Arla Foods.

Esther Tromp- Strijdveen, Senior Director Sales bij Arla Foods Nederland: “Voor het elfde jaar op rij erkend worden als de beste zuivelleverancier door onze partners is een enorme eer en bevestigt de kracht van onze samenwerkingen. Het is een resultaat van de toewijding van ons team en onze voortdurende focus op duurzaamheid, kwaliteit, innovatie en betrouwbare partnerships. Dit motiveert ons om steeds beter te blijven presteren, voor zowel onze klanten als de consument.” 

 

Ook in e-commerce

“We hebben ons gericht op het versterken van digitale samenwerkingen met retailers. Deze inspanningen hebben geleid tot een hoge score in het segment Food & Beverages binnen e-commerce. We hebben samengewerkt aan innovatieve omnichannel-campagnes, retailmedia en co-creatie, wat zichtbaar zijn vruchten afwerpt,” aldus Eric Smeding, Head of E-commerce van Arla Foods Nederland.

Over Arla Foods

Arla Foods is een internationale zuivelcoöperatie met 8000 melkveehouders in 7 landen: Denemarken, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België en Luxemburg. Arla Foods is de grootste producent van biologische zuivel ter wereld en is daarin ook in Nederland marktleider. Arla Foods Nederland heeft als missie om het makkelijker te maken voor mensen om gezonder te leven, dankzij gezonde voeding, op een zo duurzaam mogelijke manier voor planeet, mensen en dieren. In Nederland voert de zuivelcoöperatie de volgende merken: Arla biologisch, Arla Skyr, Arla Lactofree, Melkunie, Melkunie PROTEIN, Melkunie Breaker, Jörd, Apetina, Lurpak en Castello.

Arla-logo

www.arla.nl.

 

In De Week van ons Eten (5 – 12 oktober) gaat de aandacht naar onze voedselsector

JPG logo - de-week-van-ons-eten

In De Week van Ons Eten van 5 t/m 12 oktober worden er  in heel Nederland activiteiten georganiseerd. 

In De Week van Ons Eten, een project  van de Dutch Food Week, proberen we iedereen te laten genieten van goed en gezond voedsel. De aandacht gaat uit naar onze voedselsector en innovaties in alle schakels van de keten.  www.deweekvanonseten.nl

 

Volgende week begint de Verspillingsvrije Week. Dit zijn de activiteiten

 

 

Volgende week start de zesde nationale Verspillingsvrije Week. Van 9 t/m 15 september maken we samen met alle stakeholders en partnerseen zo groot mogelijke impact tegen voedselverspilling.

Tijdens de Verspillingsvrije Week komen het Voedingscentrum en Samen Tegen Voedselverspilling samen met ruim 150 organisaties in actie tegen voedselverspilling. Zo verspreiden supermarkten door heel Nederland verspillingsvrije tips en tools. Ook zijn er in diverse gemeenten lokale events, van workshops tot een verspillingsvrij 3-gangendiner met live muziek. Van Amsterdam tot Nijmegen! Daarnaast vind je op 1,5 miljoen broden een ‘nudge sticker’ om je eraan te herinneren het hele brood op te eten. Landelijke cateraars besteden op honderden locaties aandacht en ook het onderwijs doet mee met quizzen en masterclasses. En ook voedselproducenten komen in actie om consumenten te helpen.

Deze lokale acties worden er georganiseerd

Activiteiten Verspillingsvrije Week 2024 | Samen Tegen Voedselverspilling

VerspVrijeWeek 05c7c2f1-91ab-4b3c-8db9-262b21437b9e

 

 

Toekenning Success4BioActives: meer inzicht in bioactieve inhoudsstoffen in groenten en fruit

Brightland BCGV campagnebeeldS4BA

 

 

Partijen in het project Success4BioActives, geïnitieerd door Brightlands Campus Greenport Venlo, hebben ruim €7 ton subsidie ontvangen uit de regiodeal Noord-Limburg. Het project wil een samenwerkingscluster inrichten voor het ontwikkelen van kennis ten aanzien van bioactieve inhoudsstoffen in groenten en fruit, die waardevol zijn voor de gezondheid.

Het wordt steeds duidelijker dat verdienmodellen voor de tuinbouw niet meer liggen in de bulk. Om een koploperspositie op het gebied van agrofood te behouden is het noodzakelijk om te investeren in innovatie voor het duurzaam produceren van hoogwaardig en gezond voedsel.

Vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels

Er is steeds meer bewustzijn over de rol van een gezond dieet met veel groenten en fruit om welvaartsziekten te voorkomen. Ook de kennis over bioactieve stoffen in gewassen heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Er is steeds meer bekend over de werking en waarde van vitaminen, mineralen, antioxidanten en vezels voor onze gezondheid. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat gehalten aan bioactieve stoffen sterk variëren tussen rassen en zelfs sterk gedaald lijken te zijn in de afgelopen decennia. Dit biedt perspectief voor rassenonderzoek en teeltsturing.

Naast deze ontwikkelingen is er steeds meer aandacht voor bio-circulariteit en duurzaamheid waarin aandacht gaat naar grondstoffen op biologische basis die op een duurzame wijze geproduceerd worden. Consumenten maken hierin ook steeds bewustere keuzes.

Deze transitie biedt kansen voor de tuinbouw sector om toegevoegde waarde te creëren uit bioactieve stoffen in gewassen.

 

Success4BioActives: het programma 

Binnen het programma Success4BioActives gaan, onder regie van Brightlands Campus Greenport Venlo, diverse onderzoeksgroepen van Maastricht University en HAS Green Academy de samenwerking aan met onderzoeksbedrijven Compas Agro, Botany, Blue Engineering en Brightlabs om samen meer inzicht te verkrijgen in de aanwezigheid, teelsturing en verwerking van bioactieve stoffen die waardevol zijn voor de gezondheid van mensen. De samenwerking wordt opgezet door werkgroepen en modelprojecten, die als opstap dienen naar langdurige projecten welke moeten leiden naar nieuwe producten en verdienmodellen voor de tuinbouw sector.

Bedrijven uit de tuinbouwsector in de regio Venlo (en daarbuiten) die geïnteresseerd zijn in de thematiek bioactieve inhoudsstoffen kunnen aanhaken bij het project door deel uit te maken van de werkgroepen of onderdeel te worden van de (toekomstige) onderzoeks- en productontwikkeling projecten.

 

Meerwaarde project

Zowel de campus als de tuinbouw sector in de regio Noord-Limburg heeft voordeel bij dit project door de unieke waarde propositie die opgebouwd wordt rondom deze actuele thematiek waarin gezondheid en duurzaamheid centraal staan.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door de regiodeal Noord-Limburg, 2e tranche, thema future farming.

Brightlands Campus Greenport Venlo , HAS Green Academy, Compas Agro b.v., Blue Engineering b.v., Botany Group b.v., Universiteit Maastricht Healthy Eating and Food Innovation (UM HEFI-FIH), Universiteit Maastricht Brightlands Future Farming Institute (UM BFFI), Universiteit Maastricht Food Claims Center (UM FCC) en Brightlabs b.v.

Comfort nieuw kookboek van Yotam Ottolenghi

Comfort 9789059564169.vdh001

 

 Yotam Ottolenghi’s lanceert dit najaar zijn nieuwe kookboek Ottolenghi Comfort.

Ottolenghi Comfort is een viering van eten en thuis; van de connecties die we maken en tijdens het koken doorgeven: van plaats tot plaats en van generatie op generatie. Met verhalen over zijn jeugd en zo’n 200 afbeeldingen. 

In Comfort worden klassieke gerechten opnieuw worden uitgevonden met Yotams unieke benadering. Van gekarameliseerde uien-orecchiette met hazelnoot en crispy salie tot ‘cheesy bread soup’ met savooiekool en cavolo nero – Ottolenghi laat zien dat comfort food een kunst op zich is. 

Yotam Ottolenghi zegt hierover: “In dit boek presenteren we gerechten die vertrouwd en toch fris aanvoelen. Het gaat daarnaast over onze persoonlijke reizen en alle verhalen die deze reizen bevatten. Eten en woorden hebben een ongelooflijke kracht om verbinding te brengen. Onze hoop is dat deze recepten voor jou worden wat ze voor ons zijn: geruststellend aan de ene kant en openbarend aan de andere kant.”

 

Yotam Ottolenghi is de restauranteur en chef-patron van zes Ottolenghi delicatessenzaken en de restaurants NOPI en ROVI. Hij is de auteur van tien bestsellers en meermaals bekroonde kookboeken. Yotam is al meer dan zestien jaar wekelijks columnist voor The Guardian en levert regelmatig bijdragen aan The New York Times. Zijn toewijding aan het promoten van groenten en ingrediënten die ooit als ‘exotisch’ werden gezien, heeft geleid tot wat sommigen het ’Ottolenghi-effect’ noemen: het creëren van een maaltijd vol kleur, smaak, overvloed en verrassing. Yotam woont met zijn gezin in Londen.

 

Verschijnt 5 september 2024

Auteurs: Yotam Ottolenghi, Helen Goh, Verena Lochmuller en Tara Wigley

ISBN 9789059564169

Pagina’s: 320

Prijs €33,99

Hardcover

Lidl en Kipster groeien in kringlooplandbouw: van drie naar tien Kipsterstallen

Kipster 669917bd1429f 

 Lidl en Kipster hebben de derde Kipsterstal geopend in Barneveld en willen uitbreiden naar tien stallen. Lidl lanceerde ook  een nieuw product: het Kipster-brood. De akkers waar het graan groeit worden bemest met Kipster kippenmest. Hiermee is de Kipster kringloop gesloten.

 

 Kipster Barneveld van de familie Beek  heeft het 3 sterren Beter Leven Keurmerk van Dierenbescherming. Dit betekent onder meer:

  • Circulair voer van reststromen van het land, de voedingsmiddelenindustrie om verspilling tegengaan en landgebruik verminderen.
  • Broertjes van legkippen groeien op voor vlees en worden niet direct gedood zodra ze uit het ei kruipen.
  • CO2-uitstoot minutieus monitoren om te verlagen en vervolgens gecertificeerd te compenseren.
  • Binnenkort 24/7 camera’s in de boerderij met livestream voor publiek
  • Eieren zelf verpakken op de boerderij en vers leveren aan Lidl, zonder tussenhandel.
  • Toekenning keurmerk ‘On the way to PlanetProof’.

Ruud Zanders, mede-oprichter van Kipster over de uitbreiding: “We zijn enorm blij met dit nieuws en staan in de startblokken. De klus is pittig, omdat het in Nederland lastiger is om geschikte grond met de juiste vergunning te vinden dan om water in de Sahara te vinden. Dat geldt ook voor dit soort toekomstbestendige duurzame initiatieven. Toch hebben we er het volste vertrouwen in dat boeren, banken en andere belanghebbenden samen met ons de broodnodige duurzaamheidssprong gaan maken.”

 

Kipster Kringloop Brood
Het  Kipster Kringloop Brood dat Lidl heeft gelanceerd is volkorenbrood gemaakt van Groningse tarwe. Met dit brood sluiten Lidl en Kipster de kringloop op een vooruitstrevende manier. Op de Groningse akkers rijden ze Kipster-mest uit. Van de oogst maakt de bakker brood. Reststromen, zoals onverkocht brood, gaan terug in het kippenvoer. Kipster-kippen zetten dit om in eieren, vlees en mest. De mest gaat naar de akkers, en zo wordt de kringloop optimaal gesloten.  Dit project realiseren Lidl en Kipster samen met Agrifirm (zaaigoed), Bakkerij Fuite, NijsenCompany (reststromen kippenvoer) en vier Groningse akkerbouwers. Het brood is  verkrijgbaar bij Lidl. 

Klik hier voor de tv-commercial 

Fast Fruit lanceert vernieuwde verpakking vriesvers fruit

FastFruit-HR-261-PRIO FastFruit-HR-988 FastFruit-HR-1022

 

Fast Fruit lanceert een vernieuwde verpakking voor zes varianten en -mixen waaronder nieuwe proteïne-smoothies. Het vers gevroren fruit zit in  portieverpakkingen die het eten van vers fruit gemakkelijjk maken. De vernieuwde verpakking bevat serveersuggesties en het bedrijfsmanifest op de achterkant.

De rebranding van Fast Fruit is meer dan een facelift; het concept wil ook de categorie vriesvers fruit nieuw leven inblazen. Met de frisse, dynamische uitstraling knipoogt het logo naar herkenbare fruitstickers en de naam naar fast food.

Diepvriesfruit van hoge kwaliteit

Slechts 25 procent van de supermarktbezoekers loopt doelgericht naar het diepvriesschap. Het lijkt bijna vergeten terrein. Dit terwijl diepvriesfruit vaak van hoge kwaliteit is.  De vruchten worden geplukt op het piekmoment van rijpheid en direct in losse stukjes ingevroren. Hierdoor plakt het fruit niet aan elkaar en kan het meteem in de gewenste portie worden geconsumeerd.

Categorie vriesvers fruit vernieuwen

De rebranding van Fast Fruit is meer dan alleen een facelift;  het concept wil ook de categorie vriesvers fruit nieuw leven inblazen. Met de frisse, dynamische uitstraling knipoogt het logo naar de herkenbare fruitstickers en de naam naar fast food.Dit  om consumenten aan te moedigen om te kiezen voor gezondheid en gemak.

 

Fast Fruit heeft diverse fruitcombinaties ontwikkeld.  Daarmee komen in een handomdraai ontbijtjes, desserts, smoothies en fruitsnacks rechtstreeks uit de vriezer.

De zes nieuwe verpakkingen zijn Açai Drops, Blauwe Bessen, Mango Papaya Pitaya, Banaan Mango Ananas, Banaan Kers Proteïne Smoothie en Appel Banaan Proteïne Smoothie.

Ze zijn te koop bij Albert Heijn, Plus, Dekamarkt, Coop, Jumbo, Boon’s, Vomar, Picnic. 

 

Over Fast Fruit

Fast Fruit komt uit de koker van Frio Food, dat een portfolio biedt van eigen A-merken in het vriesvers-segment. Frio Food is specialist in het bedenken, uitwerken, en produceren van nieuwe vriesvers-concepten en -producten.

www.fastfruit.nl

 

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling