Agrifoodclicks

Gerechten uit de Iraanse keuken

Roootin's

 

Roootin’s Iranian Kitchen, a Culinary Journey Rooted in Tradition  van Solmaz Esmailzadeh

Deze Engelstalige uitgave geeft een kijkje in de keuken van een Iraanse familie, waarin traditionele Midden-Oosterse invloeden worden gecombineerd met de Westerse smaak. Een boek over de Iraanse keuken, haar genezende werking en de Oosterse gastvrijheid, rijk geïllustreerd met de foto’s waardoor de lezer zich temidden van de Iraanse cultuur waant.

Roootin’s is  een  gelegenheid voor het verbinden van culturen.

Dit kookboek is verschenen bij Bertram + de Leeuw uitgevers.

Een inkijkexemplaar is beschikbaar via de link: Roootin

 

 

I Heart Wines verkocht vorig jaar meer dan 31 miljoen flessen wereldwijd

I heart wines 315892_383264835095776_43371339_n 

VAN OPKOMEND NATIONAAL MERK UITGEGROEID TOT WERELDWIJNMERK

I❤️Wines – deze merknaam leek in 2020 ook wel de slogan van consumenten. Terwijl de consumptie van bier en gedistilleerd daalde tijdens de lockdowns en door sluiting van de horeca, was in veel landen wijn enorm populair bij de borrel en de maaltijd. Het merk I Heart Wines, dat dit jaar zijn 10e verjaardag viert, kon van deze trend profiteren. I Heart Wines noteerde een groei van 43% naar 31 miljoen flessen in 2020 wereldwijd. Op de thuismarkt, het Verenigd Koninkrijk, werden 23 miljoen flessen verkocht. In het VK is I Heart Wines een van de Top 10 wijnmerken volgens het IRI 2020 onderzoek en heeft inmiddels een nummer 2-positie verworven tussen de Prosecco-merken.

Verdubbeling

Ook in Nederland gaat het goed met I Heart. Het aantal verkochte flessen is in de eerste twee maanden van 2021 alweer bijna verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor, van 59.000 naar 112.000 flessen De omzedt is in de afgelopen 12 maanden verdubbeld. In Nederland is I Heart inmiddels een belangrijk mousserend wijnmerk, maar juist de stille wijnen dragen bij aan de groei. Het opvallende etiket met het hartje speelt een rol,  evenals de mogelijkheid om gepersonaliseerde flessen te bestellen. Het assortiment is continu in ontwikkeling en bij de marketing ligt de focus op Instagram en de samenwerking met influencers. Bij de distributiepunten staat het merk in de Top 10 van stille wijnen.

Wijn is fun

“I Heart Wines is bij onze huidige klanten een Top 10-wijn (bij Jumbo, Deen, Spar, Coop, Hoogvliet, MCD Boon, Poiesz en Jan Linders) met elk jaar een sterke groei, ondanks de druk in deze categorie,” vertelt Arjan van Brussel, Country Manager van I Heart Wines Nederland. “Het stille wijnsegment stond voor de corona-uitbraak onder druk. Daarom zijn wij in gaan spelen op het verjongen van het assortiment: lichtere en soepelere, niet te ingewikkelde wijnen hebben tegenwoordig de voorkeur. I Heart is een wijnproducent die het net even anders doet. Met onze wijnen richten wij ons op vrouwen tot 35 jaar, hartsvriendinnen. Wij willen deze doelgroep aanspreken, met ze communiceren en ze meenemen in het verhaal, bijvoorbeeld via Instagram. En zodra het weer kan gaan we wellicht ook iets fysieks doen. Genoeg plannen, wijn is fun!” aldus Arjan van Brussel.

In joint venture Yvon Mau en Freixenet-Copestick

Het merk werd vorig jaar onderdeel van de nieuwe joint venture Yvon Mau en Freixenet-Copestick in Bordeaux; de wijnen worden nu gebotteld midden in een van de populairste wijngebieden ter wereld.Het portfolio omvat inmiddels meer dan 30 verschillende druivenrassen en regionale specialiteiten. Vorig jaar kreeg het merk een nieuw thuis binnen de nieuwe joint venture van Yvon Mau en Freixenet-Copestick in Bordeaux; de wijnen worden nu gebotteld midden in een van de populairste wijngebieden ter wereld.

In Duitsland Heart Wines is vanaf dit jaar ook verkrijgbaar  in Shell-winkels door het hele land. Ook in Tsjechië en Oostenrijk groeiden de verkopen in 2020 gestaag door en in Ierland kwamen de verkopen boven de 2 miljoen flessen. Andere belangrijke markten zijn China en het Midden-Oosten, waar de totale I Heart-verkopen jaar op jaar verviervoudigen. Het merk heeft ook een plaats gekregen in niet-traditionele wijnmarkten zoals Mexico. Het merk gaat door met het uitbouwen van dit internationale succes en breidt uit naar nieuwe markten zoals Brazilië, Scandinavië, Zuid-Korea en Australië.

Over Henkell Freixenet

Henkell Freixenet is wereldmarktleider in de productie van mousserende wijn en brengt alle mousserende wijnspecialiteiten op de markt, van Duitse Sekt tot Cava uit Spanje, Prosecco uit Italië en Champagne en Crémant uit Frankrijk – gecompleteerd door een brede range wijnen en gedistilleerd. De groep omvat merken zoals Freixenet, Henkell, Mionetto Prosecco, Fürst von Metternich en Alfred Gratien, I Heart en Schloss Johannisberg en gedistilleerd-merken Mangaroca Batida de Côco en Wodka Gorbatschow. Het bedrijf heeft dochterondernemingen in 30 landen en exporteert zijn merken naar meer dan 150 landen. De hoogste standaarden in kwaliteit en vakmanschap, gekoppeld aan markt- en merkexpertise, maakte Henkell Freixenet in vele landen marktleider.

www.henkell-freixenet.com

www.iheartwines.nl

 

 

Plantaardige groothandel Vegan Food Service gelanceerd

Logo_Vegan_Foodservice_FC

 

Vegan Food Service is een nieuw platform waar professionals in de foodsector plantaardige producten kunnen bestellen.H

De groothandel biedt producenten die een lekker en plantaardig product hebben een podium. Daardoor komen innovatieve vegan merken onder de aandacht van out of home en retail. 

Er zijn inmiddels bijna 100 merken een plaats bij de Vegan Food Service.

Op termijn gaat ook  Viva la Vegan van start, een webshop waar consumenten plantaardige producten kunnen bestellen.

www.veganfoodservice.nl

Makro lanceert magazine Groots met online masterclass Soenil Bahadoe

Makro lanceert het digitale magazine Groots. De 2.0 versie en opvolger van het voormalige horecamagazine Gastvrij gaat de Nederlandse horeca inspireren. De focus ligt op het product, de herkomst, de technieken en de vakkennis, verteld door een bekende chef. 

Rendang van Soenil

In het eerste nummer van Groots vertelt twee Michelinsterrenchef Soenil Bahadoer van restaurant De Lindehof in Nuenen het verhaal achter zijn signature dish: rendang met jus van blanke soja en gemberbierijs, een stoofgerecht waarin vlees de hoofdrol speelt. Soenil Bahadoer: “Ik wilde meewerken aan deze masterclass met mooie producten, herkomst, de specerijen, alles komt aan bod. Hoe leuk is dat? Passie en basis zijn de belangrijke pijlers voor inspiratie, voor nieuwe ideeen, voor een nieuwe menukaart”.

Soenil Bahadoer vertelt zijn bereiding van rendang in Groots editie #1: Project rendang

 

Australische sukade van Makro  

Vlees speelt een belangrijke rol in de rendang van Soenil. In zijn zoektocht naar het beste vlees voor dit gerecht komen Soenil en zijn team uit op sukade van graangevoerde Black Angus runderen uit Australie. Dit vlees heeft een mooie marmering en geeft de malsheid die nodig is voor de perfecte rendang.

De Australische sukade van Makro is een gewild stukje vlees onder koks. De marmering geeft het vlees veel smaak en het behoudt de structuur zelfs als het vlees na het stoven uit elkaar valt.

 

1 chef, 1 gerecht, 1 verhaal

Makro biedt met het digitale magazine Groots horecaondernemers en daarnaast foodliefhebbers gelegenheid om door de ogen van de chef naar zijn signature dish te kijken. Het gerecht staat centraal in Groots. Hij laat stap voor stap zien hoe het gerecht tot stand is gekomen en neemt lezers mee naar de ideeën, inspiratie en kennis erachter. Van idee tot uitvoering en van herkomst tot bord.

In Groots nr 2 komt sterrenchef Roy Eijkelkamp van De Bokkedoorns aan het woord.

Groots verschijnt 4 keer per jaar.

Makro investeert en gelooft in de horeca en wil als businesspartner bijdragen aan het succes van horeca Nederland. Markus Pieters, head of horeca Makro Nederland: “We blijven proberen om de ondernemers te steunen. Ook bij de heropening straks blijven we aanwezig. We lanceren magazine Groots nu de horeca in lockdown zit. We willen nu laten zien dat Makro Nederland er staat. Straks gaan we weer de ondernemer helpen en dat doen we op een Grootse manier”.

Groots sluit aan bij de mentaliteit en merkstrategie van Makro: Groots denken en doen. Dat geldt ook voor de chefs die de hoofdrol spelen in het magazine. Dit zijn bekende chefs in de foodservicebranche. Zij hebben hun strepen verdiend door groot te denken tot op de kleinste details, hun creativiteit en door keihard te werken. Ze zijn een rolmodel voor iedereen die in de horeca werkt en hierin een carrière ambieert.

Nederland staat gastronomisch op een hoog niveau. De sector heeft nu ruim 120  sterrenrestaurants en twee 3 sterrenzaken. Soenil Bahadoer (1967), geboren in Suriname en opgegroeid in Nuenen, kreeg in 2004 zijn eerste Michelinster en in 2014 volgde de tweede.  In 2006 werd hij lid van Les Patron Cuisiniers, een culinair genootschap van 22 gepassioneerde Nederlandse topchefs. In 2015 werd hij de eerste SVH Masterchef met een Surinaamse achtergrond in Nederland en Belgie.

 

Over Makro Nederland

Makro is een Nederlands merk dat al ruim 50 jaar als fullservice groothandel actief is voor ondernemend Nederland. Makro Nederland heeft 17 vestigingen met een horecabezorgservice door heel Nederland. Er werken 3500 medewerkers.

Het assortiment telt 60.000 vaste producten waaronder 200 soorten vers vlees, 70 soorten verse vis, 700 soorten wijn en een groot aanbod eigen merkproducten.

De ruime winkels hebben een oppervlakte tussen 12.000  en 15.000 vierkante meter en ontvangen jaarlijks ruim 6 miljoen bezoekers.  

Sinds 1998 is Makro Nederland onderdeel van het Duitse Metro AG dat 97.000 medewerkers en 679 verkooppunten in 24 landen heeft en onder de divisie Metro Cash & Carry valt.

 Informatie: Makro Nederland

Snel Arabisch – Mounir Toub

9789021579269 Chef Toub Snel Arabisch - cover 

 Midden-Oosterse favorieten binnen 30 minuten op tafel

   

In  Snel Arabisch maakt Chef Toub van Midden-Oosterse favorieten de snelle versie, mét Mounir-twist. Met de recepten uit dit toegankelijke familiekookboek zet je binnen maximaal 30 minuten de lekkerste falafelbowl, kip-harissaburger of viskebab op tafel.

Van tajines en eenpans-toppers tot salades, soepen en zoete lekkernijen. Voor ieder wat wils: vega’s, pesci’s en omni’s. Zo kun je – ook op de drukste dagen van de week – genieten van alles wat de Arabische keuken te bieden heeft.

Mounir Toub over zijn nieuwe boek: “Heb je je telefoon al in de hand om na een drukke werkdag je vaste afhaalrestaurant te bellen? Stop die maar weg, want de recepten in dit boek zijn sneller klaar dan de bezorger kan arriveren!”

Chef Toub: Snel Arabisch is  verkrijgbaar bij de (online) boekhandel.

“Mounir is een vakman in hart en nieren. Dat zie, voel en proef je in alles wat hij doet.” – Healthy Sisters

“Mijn geheim van snelle, krachtige smaken heeft soms op het laatste moment hulp nodig in de keuken. Snel Arabisch is de uitkomst!” – Robert J.K. Kranenborg

Over Mounir Toub
Mounir Toub is chef-kok en bekend van onder meer 24Kitchen en Kook mee met MAX. Hij heeft samengewerkt met diverse sterrenchefs, maar zijn grootste

 

Roootin’s geeft kijkje in de Iraanse keuken

Roootin's

 

Roootin

Solmaz Esmailzadeh

Cadeautip voor Moederdag (9 mei) en het Suikerfeest (13 – 15 mei.

Op 29 april a.s. verschijnt bij Bertram + de Leeuw Uitgevers Rootin’s Iranian Kitchen, a Culinary Journey Rooted in Tradition. Met veel passie en liefde heeft Solmaz een aantal jaren een mooi familiecafé geleid in Amsterdam, waarin haar Iraanse roots, tradities en warmte als een magneet op de klanten uit binnen- en buitenland werkten.

Dit Engelstalige boek biedt een kijkje in de keuken van een Iraanse familie, waarin traditionele Midden-Oosterse invloeden worden gecombineerd met de Westerse smaak. Solmaz Esmailzadeh en haar moeder Bulbul verzamelden recepten van Oosters gekruide aromatische stoofpotten tot avocadotoast met za’atar en zoeternijen.

Een boek over de Iraanse keuken, haar genezende werking en de Oosterse gastvrijheid, rijk geïllustreerd met de mooiste foto’s waardoor de lezer zich temidden van de Iraanse cultuur waant.

Roootin biedt een prachtige gelegenheid voor het verbinden van culturen. Inkijkexemplaar is beschikbaar via de link: Roootin.

 

Simply V nieuwe vegan spread van amandelen

Simply-V--packshot-grated-cheese (1)Simply-V---packshot-amandelspread

Simply V is een nieuwe  vegan spread gemaakt van amandelen, met een zachte, romige licht nootachtige smaak en boordevol eiwitten.

De spread past bij ontbijt of lunch of op een cracker en belegd met partjes avocado of met een plakje kipfilet óf zalm of op geroosterd landbrood met een beetje olijfolie, Simply V en gegrilde courgette.

 Simply V doet het niet alleen  goed op de boterham of op een toastje bij de borrel. De vegan spread past in vele warme bereidingen, zoete en hartige recepten. Als basis van een flammkuchen of een homemade cheesecake. In de pan wordt de spread romig en zacht; ideaal voor soepen en sauzen of ga voor een wrap met gerookte ham en ijsbergsla.

Simply V heeft  naast de spread ook vegan plakjes en een rasp. Ovenschotel, een bak nacho’s of pizza: strooi er lekker veel rasp op. Af en toe vegan of helemaal overstappen naar een plantaardige leefstijl? Simply V is gemakkelijk te gebruiken in favoriete gerechten. Bovendien hebben plantaardige producten een lagere ecologische voedselafdruk. Beter voor dieren én milieu.

De vegan spread is verkrijgbaar bij Jumbo en Coop.

 

 

 

 

 

 

Vegan Masters haalt ruim 1 miljoen euro op

VeganMastersKirsten_Gielen_co-founder_VeganMasters (2) VeganMastersmaaltijden 3957-0ed9dd72165ccdea2e559c885b3749e1VeganMasters Danny_Galiart_co_founder_Vegan_Masters_lowres

Kirsten Gielen en Danny Galiart, co-founders van Vegan Masters

 

Steeds meer consumenten en bedrijven investeren in vegan aandelen

 Vegan Masters, het landelijk plantaardig convenience food concept, heeft ruim 1.1 miljoen euro opgehaald uit de markt. 550.000 euro is er gefund vanuit een community share funding campagne op Eyevestor.com en 570.000 euro bij angel investors. 11 procent van de aandelen is nu in handen van klanten van Vegan Masters en andere consumenten en bedrijven die geloven in de potentie van het bedrijf en een meer plantaardige toekomst met minder dierenleed, CO2 uitstoot en verspilling van water. In totaal investeerden 733 consumenten en bedrijven in het vegan food concept.

Met het opgehaalde geld wil Vegan Masters haar missie, het ‘veganizen’ van de wereld, versneld waarmaken.  

4 miljoen omzet

Vegan Masters startte eind 2019 en wist ondanks corona in het eerste jaar een omzet van 1 miljoen euro bruto te realiseren. In 2021 is het doel om 4 miljoen omzet te realiseren. Met het vegan food concept heeft het bedrijf in het eerste jaar al meer dan 84.500 kg CO2-equivalent, 16.186.000 liter water en bijna 1400 dierenlevens bespaard. Het doel is om in 2024 in totaal 18.1 miljoen kilo CO2-equivalent, 3,1 miljoen m3 water en 165.000 dierenlevens bespaard te hebben. Danny Galiart, co-founder van Vegan Masters: “Het is fantastisch om als start-up gefinancierd te worden door je eigen klanten. Zo’n 80% van het opgehaalde geld van de community share funding is afkomstig van trouwe klanten die regelmatig onze vegan maaltijden en gerechten bestellen. Daarnaast zijn we dankbaar dat een groep van angel investors in ons gelooft en investeert in onze groei. Dit jaar willen we onder meer ons ‘dark kitchen’ model in heel Nederland uitrollen zodat iedereen binnen 45 minuten een warme Vegan Masters maaltijd op tafel kan hebben. Ook gaan we ons business-to-business model uitbreiden en hebben we plannen om in België te lanceren. Met deze eerste succesvolle community share funding campagne zullen er zeker meer rondes volgen. Dit is pas het begin. De toekomst is vegan!”

Groei van vegan markt in pandemie
Het wereldwijde voedselsysteem is versneld aan het veranderen. De markt voor vlees- en zuivelvervangers groeide de afgelopen tien jaar met zo’n 10 procent per jaar. In Europa  gaat er in deze markt 4,4 miljard euro om. De corona-crisis stimuleert deze groei nog verder. Consumenten zijn zich meer bewust geworden van hun eetgewoonten. De pandemie heeft de kwetsbaarheid van industrieel vlees aan het licht gebracht: voedsel veiligheidsproblemen en afnemende vleesvoorraden. Er is behoefte aan gezond, duurzaam en veilig voedsel en dit biedt veel kansen voor de plantaardige markt. Economen van ING verwachten dat de Europese markt van plantaardige vlees- en vleesvervangers groeit naar 7,5 miljard euro in 2025.

Grotere investeringen in vegan producten
In 2020 hebben plantaardige bedrijven en producenten meer kapitaal weten binnen te halen. In de eerste maand van de corona-uitbraak in maart 2020, steeg het aandeel van Beyond Meat met 47% en over heel 2020 zelfs met 82%. Ook merken als Oatly en gevestigde producenten als Unilever, Nestlé en Danone spelen in op de vraag naar meer plantaardig eten en brengen steeds meer vegan alternatieven voor vlees- en zuivel op de markt. Daarnaast halen ook steeds meer plantaardige bedrijven geld op middels crowdfunding en crowdsharing zoals vegan kaasproducent Willicroft en het vegan friendly wijnmerk Neleman.

Over Vegan Masters
Vegan Masters is een plantaardig convenience food concept opgericht door Danny Galiart en Kirsten Gielen. Galiart is al meer dan 30 jaar actief in de pizza industrie. Tien jaar geleden besloot hij vegetariër te worden en in 2018, na het zien van de documentaire Cowspiracy, werd hij veganist. Gedreven door de milieuveranderingen en zijn bezorgdheid over het welzijn van de dieren, heeft Galiart zichzelf en verschillende vegan chefs uitgedaagd om de lekkerste en gemakkelijkste veganistische gerechten, snacks en desserts mogelijk te maken. Dit was de start van Vegan Master eind 2019. Het bedrijf bestaat uit 4 distributie stromingen: ready to heat, ready to eat, grab & go vending machines en retail. https://veganmasters.nl 


 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling