Makro lanceert het digitale magazine Groots. De 2.0 versie en opvolger van het voormalige horecamagazine Gastvrij gaat de Nederlandse horeca inspireren. De focus ligt op het product, de herkomst, de technieken en de vakkennis, verteld door een bekende chef.
Rendang van Soenil
In het eerste nummer van Groots vertelt twee Michelinsterrenchef Soenil Bahadoer van restaurant De Lindehof in Nuenen het verhaal achter zijn signature dish: rendang met jus van blanke soja en gemberbierijs, een stoofgerecht waarin vlees de hoofdrol speelt. Soenil Bahadoer: “Ik wilde meewerken aan deze masterclass met mooie producten, herkomst, de specerijen, alles komt aan bod. Hoe leuk is dat? Passie en basis zijn de belangrijke pijlers voor inspiratie, voor nieuwe ideeen, voor een nieuwe menukaart”.
Soenil Bahadoer vertelt zijn bereiding van rendang in Groots editie #1: Project rendang
Australische sukade van Makro
Vlees speelt een belangrijke rol in de rendang van Soenil. In zijn zoektocht naar het beste vlees voor dit gerecht komen Soenil en zijn team uit op sukade van graangevoerde Black Angus runderen uit Australie. Dit vlees heeft een mooie marmering en geeft de malsheid die nodig is voor de perfecte rendang.
De Australische sukade van Makro is een gewild stukje vlees onder koks. De marmering geeft het vlees veel smaak en het behoudt de structuur zelfs als het vlees na het stoven uit elkaar valt.
1 chef, 1 gerecht, 1 verhaal
Makro biedt met het digitale magazine Groots horecaondernemers en daarnaast foodliefhebbers gelegenheid om door de ogen van de chef naar zijn signature dish te kijken. Het gerecht staat centraal in Groots. Hij laat stap voor stap zien hoe het gerecht tot stand is gekomen en neemt lezers mee naar de ideeën, inspiratie en kennis erachter. Van idee tot uitvoering en van herkomst tot bord.
In Groots nr 2 komt sterrenchef Roy Eijkelkamp van De Bokkedoorns aan het woord.
Groots verschijnt 4 keer per jaar.
Makro investeert en gelooft in de horeca en wil als businesspartner bijdragen aan het succes van horeca Nederland. Markus Pieters, head of horeca Makro Nederland: “We blijven proberen om de ondernemers te steunen. Ook bij de heropening straks blijven we aanwezig. We lanceren magazine Groots nu de horeca in lockdown zit. We willen nu laten zien dat Makro Nederland er staat. Straks gaan we weer de ondernemer helpen en dat doen we op een Grootse manier”.
Groots sluit aan bij de mentaliteit en merkstrategie van Makro: Groots denken en doen. Dat geldt ook voor de chefs die de hoofdrol spelen in het magazine. Dit zijn bekende chefs in de foodservicebranche. Zij hebben hun strepen verdiend door groot te denken tot op de kleinste details, hun creativiteit en door keihard te werken. Ze zijn een rolmodel voor iedereen die in de horeca werkt en hierin een carrière ambieert.
Nederland staat gastronomisch op een hoog niveau. De sector heeft nu ruim 120 sterrenrestaurants en twee 3 sterrenzaken. Soenil Bahadoer (1967), geboren in Suriname en opgegroeid in Nuenen, kreeg in 2004 zijn eerste Michelinster en in 2014 volgde de tweede. In 2006 werd hij lid van Les Patron Cuisiniers, een culinair genootschap van 22 gepassioneerde Nederlandse topchefs. In 2015 werd hij de eerste SVH Masterchef met een Surinaamse achtergrond in Nederland en Belgie.
Over Makro Nederland
Makro is een Nederlands merk dat al ruim 50 jaar als fullservice groothandel actief is voor ondernemend Nederland. Makro Nederland heeft 17 vestigingen met een horecabezorgservice door heel Nederland. Er werken 3500 medewerkers.
Het assortiment telt 60.000 vaste producten waaronder 200 soorten vers vlees, 70 soorten verse vis, 700 soorten wijn en een groot aanbod eigen merkproducten.
De ruime winkels hebben een oppervlakte tussen 12.000 en 15.000 vierkante meter en ontvangen jaarlijks ruim 6 miljoen bezoekers.
Sinds 1998 is Makro Nederland onderdeel van het Duitse Metro AG dat 97.000 medewerkers en 679 verkooppunten in 24 landen heeft en onder de divisie Metro Cash & Carry valt.
Informatie: Makro Nederland