Agrifoodclicks

Fairtrade en Chocolatemakers gaan samenwerken

 

Vanaf 28 april liggen de eerste Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen van Chocolatemakers in het schap

Chocolatemakers en Fairtrade Nederland slaan de handen ineen om samen te werken aan eerlijke betaling voor boeren. Beiden organisaties werken al jaren aan betere betaling voor boeren. Vanaf nu zullen zij hier samen nog actiever in optrekken. Vanaf 28 april zijn de eerste Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen verkrijgbaar.

Chocolatemakers 242-64d2978502ced96f652015bac71fdf26

Vanaf maart 2020 is Chocolatemakers naast biologisch nu ook officieel Fairtrade gecertificeerd. Vanaf de oprichting in 2011 betaalt Chocolatemakers een stabiele en hoge prijs voor de cacao zodat de boeren een leefbaar inkomen verdienen. Fairtrade heeft onlangs de living income reference price voor cacao gelanceerd: de prijs die boeren voor hun cacao zouden moeten ontvangen om van rond te komen. Ook zijn zij bezig met het opzetten van pilotprojecten op “living income” en is de Fairtrade minimumprijs en premie onlangs met 20% verhoogd.

Deze positieve ontwikkelingen liggen in lijn met Chocolatemakers’ aanpak voor een duurzame cacaosector. Chocolatemakers mede-oprichter Rodney Nikkels vertelt: “Het zou fantastisch zijn wanneer Fairtrade met andere industriespelers steeds meer boeren van een living income (leefbaar inkomen) kan voorzien. We willen het debat omtrent leefbaar inkomen voor cacaoboeren van “binnenuit” kunnen voeren en verder ondersteunen, daarom voeren wij nu ook het Fairtrade keurmerk.” Vanaf 28 april zijn de eerste repen uit Peru te koop bij EkoPlaza en online via de webshop van Chocolatemakers. Rond 2 mei komen op bijzondere wijze de eerste Fairtrade cacaobonen uit de Dominicaanse Republiek aan in Amsterdam. De bonen zijn geheel CO2 neutraal getransporteerd met het zeilschip Tres Hombres.

Meer inkomen voor de boeren door fabriek in Peru
Extreme afhankelijkheid van de prijs voor cacaobonen op de wereldmarkt en de invloed van enkele grote spelers in de cacao-industrie zijn de grondoorzaken van het oneerlijke inkomen voor boeren. Naast een goede prijs voor de cacaobonen kan er meer waarde worden gecreëerd in de productielanden zelf. De eerste Fairtrade gecertificeerde chocoladerepen, de Awajún bar, worden daarom deels in Peru en deels in Amsterdam gemaakt!

Chocolatemakers heeft een cacao-verwerkingsfabriek opgezet samen met de coöperatie NorAndino om de cacaobonen tot massa te verwerken in Peru. De tweede stap (van de massa tot de chocoladereep) wordt in Amsterdam gedaan maar wordt in de toekomst ook in Peru gedaan.Chocolatemakers 242-4b11f422286b01504781c37e5769a651

Eatch gaat automatische keuken ontwikkelen

Start-up Eatch heeft een converteerbare lening van 300.000 euro ontvangen van het Innovatiefonds Noord-Holland. Met de financiering gaat het bedrijf een automatische keuken ontwikkelen. Veel consumenten zijn op zoek naar gemak, maar ook naar gezonde en gepersonaliseerde voeding voor een betaalbare prijs.

De problemen met de huidige opties voor maaltijden buiten de deur zijn dat ze vaak te ongezond of te duur zijn om dagelijkse te eten. De automatische keuken van Eatch is een antwoord op deze trends. De in 2019 opgerichte start-up in Amsterdam ontwikkelt samen met TOP BV de eerste volledig geautomatiseerde keuken ter wereld.

Betaalbaar, gezond, snel en persoonlijk

Eatch biedt een volwaardig alternatief voor de dagelijkse maaltijd door een maaltijd aan te bieden die betaalbaar, gezond en snel beschikbaar is op basis van persoonlijke voorkeuren. De behoefte naar dit type maaltijden speelt niet alleen in restaurants, maar ook in onder andere ziekenhuizen, vliegvelden, bedrijfskantines en supermarkten. De automatische keuken is in staat om in te spelen op al deze markten. Ook de opkomst van restaurants die alleen bezorgen is een interessante markt die door de coronaproblematiek in een versnelling is gekomen.

 Jelle Sijm, Co-foun­der van Eatch BV: “De fi­nan­cie­ring van het In­no­va­tie­fonds NH stelt ons in staat om samen met onze part­ners het pro­to­ty­pe van de au­to­ma­ti­sche keu­ken af te ron­den. Nadat we het pro­to­ty­pe af heb­ben, kun­nen we de tech­no­lo­gie bin­nen een korte tijd op­scha­len om zo­doen­de de eer­ste vol­le­dig au­to­ma­ti­sche keu­ken ter we­reld naar de markt te kun­nen bren­gen.”

Wou­ter Keij, di­rec­teur In­no­va­tie­fonds Noord-Hol­land: “De au­to­ma­ti­sche keu­ken van Eatch is een op­los­sing voor be­drij­ven die wil­len in­spe­len op de hui­di­ge trends waar­bij ge­zon­de en per­soon­lij­ke voe­ding in sec­to­ren zoals de ge­zond­heids­zorg van waar­de kun­nen zijn. Bij­ko­mend voor­deel is dat voed­sel­ver­spil­ling dank­zij de keu­ken van Eatch kan wor­den te­rug­ge­bracht. Eatch heeft be­lang­rij­ke part­ners aan het pro­ject ver­bon­den wat ver­trou­wen geeft in een suc­ces­vol pro­ject.”

In­no­va­tie­fonds Noord-Hol­land

Het In­no­va­tie­fonds Noord-Hol­land is een ini­ti­a­tief van de pro­vin­cie Noord-Hol­land, de Uni­ver­si­teit van Am­ster­dam, de Ho­ge­school van Am­ster­dam, Am­ster­dam UMC en San­quin, met steun door de Eu­ro­pe­se Unie via het Eu­ro­pees Fonds voor Re­gi­o­na­le Ont­wik­ke­ling. Het fonds on­der­steunt on­der­ne­mers in de pro­vin­cie Noord-Hol­land met fi­nan­cie­ring van in­no­va­tie in de fase van Proof-of-Con­cept. Het fonds ver­strekt con­ver­teer­ba­re le­nin­gen. De loop­tijd van het eer­ste fonds­deel is 2018-2023.

Meer informatie Eatch.me

     :

 

 

Eten en drinken in de veranderde samenleving: boost voor foodspeciaalzaken

Lokaal oogst meer waardering en steun 

Eten en drinken in de veranderde samenleving betekent een boost voor foodspeciaalzaken. De consument ontdekt opnieuw de speciaalzaken in de buurt.

ABN AMRO verwacht dit jaar een krimp van de consumptieve bestedingen van 5 procent in een scenario waarbij de intelligente ‘lockdown’ twee maanden duurt en daarna stapsgewijs wordt opgeheven.

 

Hoewel de beperkende maatregelen van de overheid tot een forse krimp van de bestedingen leiden, geldt dit niet voor alle consumptie categorieën. De voedselverkoop gaat onverminderd door. Consumenten en ondernemers plooien zich naar de nieuwe werkelijkheid. In veel winkels hangt plexiglas voor de kassa’s, wordt gebruik van contant geld ontmoedigd en reguleren medewerkers bij de deur het aantal klanten in de winkel. . Op basis van PIN-transacties in de winkel en online betalingen van ABN AMRO rekeninghouders kunnen we het koopgedrag van consumenten analyseren en de contouren van de anderhalve-meter-economie in kaart brengen

Meer uitgaven aan dagelijks eten en drinken

Binnen de foodsector is een grote tweedeling zichtbaar. Aan de ene kant dalen de bestedingen aan voedsel via de horeca flink, maar stijgen de uitgaven aan dagelijkse boodschappen. Toch maken de dagelijkse boodschappen de daling in de horeca niet goed, waardoor de totale voedselbestedingen dalen. In het paasweekend was dit pijnlijk duidelijk: in dit weekend waren de uitgaven naar schatting 20 procent lager dan met Pasen vorig jaar.

In de eerste crisisweek (week 11) besteedden consumenten veel meer aan eten en drinken dan normaal. Nadat de voorraad in de keukenkast was aangevuld vlakte de groei van de bestedingen aan voedsel weer af en daalde ook in het paasweekeinde. De daling van de uitgaven aan voedsel is een gevolg van de sluiting van horecagelegenheden waar consumenten doorgaans meer betalen voor voedingsmiddelen dan in supermarkten. Een derde van de consumentenuitgaven aan voedsel vindt normaliter plaats bij out of home kanalen, zoals restaurants, pompshops of treinwinkels.

Viswinkel Tol 13051558_585051291654659_8861896368775687133_n

Voedingsspeciaalzaken zien omzet stijgen

Voor voedingsspeciaalzaken blijkt de crisis een positieve kant te hebben; zij zien hun omzet de afgelopen weken flink stijgen. Mede omdat veel mensen nu thuiswerken herontdekken ze de voedingsspeciaalzaak in de buurt, mogelijk aangemoedigd door het idee om lokale middenstanders te steunen. Drankwinkels profiteren op hun beurt ook van de sluiting van de horeca. Een andere verschuiving in de bestedingen is de sterke stijging van boodschappen en maaltijden via bezorgdiensten van supermarkten en (fastfood) restaurants. Online boodschappen waren al een flinke groeimarkt voor de crisis. Maar door de lege schappen in supermarkten in de eerste dagen na de beperkende maatregelen vonden nog meer consumenten dit kanaal. Overigens bedraagt de bezorgmarkt nog steeds maar een klein deel van de totale supermarktuitgaven.

Meer informatie: ABN AMRO Bestedingen aan eten

 

 

Tomaat komt het meest en vaakst op tafel

Tomaat 13083149_365423776914639_8894018566197288194_n

Tomaat komt het meest en vaakst op tafel  

De tomaat is de meest en het vaakst gegeten groente in ons land. Dat blijkt uit informatie van ruim 7500 gebruikers van de FoodProfiler app. Na de tomaat zetten we sla, komkommer, wortel en paprika het meest op tafel.

Van de paprika zijn de rode paprika’s het meest populair. Rode paprika’s worden hier en in Engeland vaak gegeten als onderdeel van een warme maaltijd  of als onderdeel van een salade, samen met tomaat, komkommer en wortel. In Duitsland zijn  paprika’s  wat vaker onderdeel van de salade. En in België wordt paprika vaker in combinatie met wortels gegeten, blijkt uit gegevens over de groenteconsumptie

FoodProfiler app

Omdat het meten van de voedselconsumptie in combinatie met consumentengedrag lastig is, hebben onderzoekers van Wageningen Economic Research de app FoodProfiler ontwikkeld. Onderzoekers van Wageningen Economic Research meten met deze app over een langere periode wat consumenten precies eten. De app is in 2015 ontwikkeld en is sinds 2017 ook beschikbaar voor consumenten in België, Duitsland en Engeland.

.FoodProfiler 4581f1f0-6361-4d96-9aee-99ead65609f1_1_29571b2b_530x314

Robin Food: soep van groenteoverschotten voor Belgische voedselhulp

Robin Food 00_robin_soup_packshot_2_1

Robin Food lanceert soep die is gemaakt van groenteoverschotten waar de Belgische REO-veiling en andere regionale leveranciers door de corona-crisis moeilijker afzet voor vinden. De groenten worden tot soep verwerkt bij de sociale onderneming enVie in Brussel en vervolgens door Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant en Depot Margo (van Samenlevingsopbouw Rimo Limburg) verdeeld onder kwetsbare gezinnen in Belgie.

Robin Food: ook fruitsap en spread

Op korte termijn wordt er nu 20.000​ ​liter soep afgezet onder het merk Robin Food. Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant en Rikolto willen in de komende maanden ook  andere producten op de markt brengen die een oplossing bieden voor voedseloverschotten en tegelijk mensen in een kwetsbare positie toegang geven tot gezonde, duurzame voeding. 

“​Binnenkort kunnen we alvast Robin Food fruitsap aanbieden bij onze Sociale Kruidenier,en ook een spread voor op de boterham of als aperitief gemaakt door de verpakkingsvrije winkel Content”, zegt Xenia Langen van Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant. “​We zijn blij dat we met dit project ons net ontwikkelde Robin Food-label sneller kunnen lanceren.”

Het business model moet ook een structureel karakter krijgen. “​Als we de producten in reguliere winkels kunnen aanbieden, betalen mensen daar een beetje meer, zodat mensen met minder middelen de producten aan een verlaagde prijs kunnen kopen bij de Sociale Kruidenier”, besluit Jo Vandorpe van Rikolto.

Rikolto

Rikolto in Leuven  (het vroegere Vredeseilanden), onderdeel van een organisatie die boerenbedrijven wereldwijd ondersteunt in het streven naar een eerlijk inkomen en wil komen tot betaalbare kwaliteitsvolle voeding voor iedereen, kon deze samenwerking in minder dan twee weken opzetten dankzij een investering van EIT Food.  “​Door de economische schok die de COVID-19-crisis teweegbracht, zien we een groeiende groep mensen die te weinig middelen heeft om zichzelf en hun gezin te voeden​ ”, vertelt Liesbeth Smeyers van Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant. “​Voedselhulporganisaties en sociale kruideniers zien daardoor een toename van de vraag, terwijl er minder overschotten komen via de supermarkten.” Dit is ook merkbaar in andere delen van het land. 

Economische schok boeren opvangen

Ook boeren worden geconfronteerd met grote groenteoverschotten. “​Het verlies van een aanzienlijk deel van onze klanten in België en in het buitenland, samen met een toenemend volume aan verse groenten en fruit aan het begin van het seizoen, zorgt voor een overschot aan bepaalde producten”, zegt Dominiek Keersebilck, commercieel manager bij REO Veiling. “​Wij zijn dus zeer blij met het Robin Food-project. ”

De sluiting van de horecazaken treft niet alleen boeren, maar ook verwerkende voedingsbedrijven zoals enVie. Naomi Smith van enVie: “​De Robin Food-soep geeft ons de kans om terug op te starten in crisistijd én te doen waar we goed in zijn: meerwaarde ​ voor het milieu creëren met een lekker product en werk verschaffen aan mensen die uit een lange periode van werkloosheid komen.”

In recordtijd

 Het project rond Robin Food kwam in recordtijd tot stand met de investering  van EIT Food, het Europese Instituut voor Innovatie en Technologie in Voeding. “​Door de corona-crisis moesten we heel wat activiteiten afgelasten”, zegt Martine van Veelen, director EIT Food CLC West. “​Die vrijgekomen middelen willen we investeren in structurele initiatieven die ook een oplossing bieden om nu de directe noden rond voeding te beantwoorden.” 

Rikolto kwam als lid van EIT Food op de proppen met dit project en wist in korte tijd een partnerschap te mobiliseren. “​We waren achter de schermen al aan de slag met Samenlevingsopbouw Riso Vlaams-Brabant en de veiling om overschotten van groenten en fruit te herbestemmen in verwerkte producten voor de Sociale Kruidenier ”, vertelt Jo Vandorpe van Rikolto. “​Met deze investering, komt alles in een stroomversnelling.”

Er is  inmiddels ook interesse uit Limburg van Depot Margo van Samenlevingsopbouw Rimo Limburg, dat kwetsbare Limburgers aan voordelige gezonde voeding helpt. “​Wij kijken ernaar uit om de soep aan te bieden”, zegt Karel Bollen van Depot Margo. “​Wat dit project zo waardevol maakt, is de combinatie tussen sociale tewerkstelling, armoedebestrijding, toegang tot gezonde voeding en de positieve impact op het milieu door voedseloverschotten te redden.”

Shopforce opende opnieuw Digitaal Dorpsplein: forse boost voor lokaal vers online kopen

Shopforce DigitaalDorpsplein91767918_2666483150117515_6201914560467697664_o

Shopforce opende in Delden opnieuw een Digitaal Dorpsplein. Er zijn al van dergelijke online koopplatformen in onder andere Oegstgeest, Bunnik, Genemuiden, Zwartsluis, Hilversum, Amersfoort en Aarle-Rixtel. Op de online platformen werken lokale verswinkeliers  samen en kunnen klanten op een plek hun versinkopen doen.Deze vorm van samenwerken is met de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen, vertelt Matthijs de Graaf, oprichter van Shopforce.  

Forse boost  voor lokaal vers online kopen

“De aangesloten winkels draaien in deze tijden als een tierelier. Een winkelier van  Digitaal Dorpsplein Genemuiden bijvoorbeeld zag deze week vijftig bestellingen per dag voorbij komen met een gemiddelde ordergrootte van rond de € 64. Het beeld kan enigszins vertekend zijn vanwege meer aankopen voor de Paasdagen, maar over het algemeen is het gemiddelde aankoopgedrag fors hoger dan in de fysieke winkel”, aldus De Graaf. “Bij de bakker in de winkel betaalt de klant € 6 tot € 8, online is de bestelling ruim € 21. De hogere bestedingen hangen mede sterk af van het bestelgemak van de webshop.”

De totale online omzet van Dorpsplein Genemuiden  schoot sinds de start op 23 maart en de toevoeging van de ambachtelijke bakker op 31 maart in recordtempo van € 0 tot boven de € 25.000 op 9 april, meldt Shopforce

Gemeenten investeren mee

Ook de gemeenten investeren mee in de opzet van een Digitaal Dorpsplein. Bijvoorbeeld door een elektrische bakfiets te schenken en te helpen bij de organisatie van een collectieve bezorgservice, waarvoor medewerkers via de Sociale Dienst worden aangetrokken. De Graaf: “Dit is investeren in duurzaamheid op lokaal niveau en ook in circulariteit door het gebruikte afval van de winkelier op te halen en als veevoer terug naar de boerderijen te vervoeren.”

Verswinkeliers kunnen zich aanmelden voor een Digitaal Dorpsplein waarna Shopforce de website inricht en de afronding van de inkopen naar de winkeliers organiseert.

Dorpsplein voor boeren

Voor boeren zoals zuivel- en kaasboerderijen heeft Shopforce Dorpsplein IJsseldelta in de maak. Op dit platform voor de Overijsselse regio vinden klanten versproducten direct van de boer en ontmoeten ondernemers in horeca en ambacht collega-ondernemers van dichtbij om op gelijkwaardig niveau zaken mee te doen. Zo worden bredere korte ketens zichtbaar.

 

12 snelle weetjes uit de Ierse keuken

12 facts of Ireland

 Voor Ierland staat 2020 in het teken van het themajaar Taste the Island. Omdat reizen op dit moment geen optie is, brengen we graag de Ierse keuken bij je thuis.

‘Taste the Island’ biedt de mogelijkheid om je te verdiepen in een overvloed aan smaken die een uniek gevoel van plaats, cultuur en gastvrijheid oproepen. Fris, lokaal geproduceerd, ambachtelijk en seizoensgebonden -dat is de Ierse keuken.

12 weetjes:

1. Traditioneel Iers soda brood
Wist je dat het kruis bovenop het sodabrood dient om de elfjes eruit te laten?

2. Kokkels en mosselen
Bekend geworden door de dame uit Dublin, Molly Malone uit het gelijknamige liedje, die door de straten van de Ierse stad reed met een kruiwagen vol verse schaal- en weekdieren. Het standbeeld van Molly staat nog steeds bij de St. Andrew Kerk in Suffolk street in Dublin.

3. Melk
Wist je dat Ierland voldoende melk en zuiver produceert om jaarlijks 52 miljoen mensen te voeden?

4. ‘Literary stew’
Dublin Coddle (een stoofpot van bacon, aardappelen, uien en worstjes) was de favoriet van schrijver Johanthan Swift and Sean O’Casey en werd genoemd in de teksten van James Joyce.

5. Irish Stew
Irish stew is een Ierse stoofpot en een traditioneel Iers gerecht. Het is een stoofpot gemaakt van lamsvlees, schapenvlees of rundvlees, aardappelen, (winter)peen, ui en peterselie. Waar bier, bij voorkeur stout, aan toegevoegd wordt.

6. Gerookte zalm
Belvelly Smokehouse in Cork is de oudste rokerij in Ierland, waar de zalm zo lekker gerookt wordt dat hij op de verjaardag van Hare Majesteit Koningin Elizabeth II wordt geserveerd. Zalm is een van de meest gebruikte lokale vissen uit de Ierse keuken.

7. 700 ton
Dit is het jaarlijkse aantal ton wilde paling die de grootste visserij van Europa in Lough Neagh produceert. Het Noord-Ierse Lough Neagh heeft een door de EU beschermde geografische indicatie.

8. Drisheen, Crubeens and Tripe
Drisheen is een black pudding uit Cork gemaakt van koeien, schapen en varkensbloed, crubeens zijn gekookte varkenspoten en tripe is normaliter een koeienmaag, langzaam gegaard in melk met uien.

9. 12.000 stuks
Het aantal blaas dat dagelijks gebakken wordt in Waterford. Een blaa uit Waterford is een smakelijke zachte broodrol met een door de EU beschermde geografische indicatie.

10. De aardappel
De aardappel is geïntroduceerd in Ierland in de tweede helft van de 16de eeuw. Vandaag de dag wordt het gebruikt in een ‘boxty’ (een soort pannekoek), een ‘champ’ (puree met lente-ui), ‘colcannon’ (puree met kool) en ‘potatoe farls’ (een soort aardappel brood uit Noord-Ierland)

11. Heel veel boter
Op zijn hoogtepunt was de botermarkt in Cork de grootste exportmarkt van de wereld.

12. 5.000 jaar oud
De leeftijd van de oudste ‘bog boter’ ontdekt in Tullamore, County Offaly. ‘Bog butter’ verwijst naar een oude wasachtige substantie gevonden in Ierse veenmoerassen. Het is waarschijnlijk een oude methode om boter te maken en te bewaren.

Meer informatie: https://www.ireland.com/nl-nl/wat-is-er-beschikbaar/eten-en-drinken/artikelen/taste-the-island/ 

 


Bijlagen

 

198 KB pdf 12-fast-facts-irish-food-en.pdf

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling