Agrifoodclicks

Versketens werken samen voor een betere data-uitwisseling

Vijf dingen die we moeten weten over FreshUpstream

Versproducenten gaan voor in de keten -  tussen de schakels van boer, tuinder, veehouder, visser, verwerker, handel en logistiek – samenwerken om data beter ketenbreed te kunnen delen.

Deze samenwerking in de stichting FreshUpstream is nieuw, want tot nu toe delen vooral producent en retailer gegevens. Vijf dingen die we volgens programmamanager Harrij Schmeitz en voorzitter Philip den Ouden moeten weten over FreshUpstream.

1 – De participerende partijen
GS1 Nederland is een drijvende kracht achter het
platform en de belangrijkste sponsor. Diverse brancheorganisaties
ondersteunen de stichting FreshUpstream: het Groenten-
Fruit Huis, de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie
(FNLI), Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO
Nederland), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL)
en FrugICom. Ook bedrijven als Vion en Fruitmasters doen
mee.
De stichting FreshUpstream werkt intensief samen met en
draagt bij aan het onderzoeksproject Trusted Source over
betrouwbare informatie over voeding, opgezet door het
Ministerie van Economische zaken en Wageningen UR.
Versketens werken samen aan data-uitwisseling
Versproducenten gaan tussen de schakels van boer, tuinder, veehouder, visser, verwerker,
handel en logistiek samenwerken om data beter ketenbreed te kunnen delen. Deze samenwerking
in de stichting FreshUpstream is nieuw, programmamanager Harrij Schmeitz en
voorzitter Philip den Ouden brengen ons op de hoogte.

2 – De doelen
FreshUpstream wil voor diverse versketens
ketenbreed de GS1-standaarden toepassen. De standaarden
worden nu vooral toegepast in de keten voor AGF-producten.
In andere ketens – zuivel, vlees, vis – is dit minder. Natuurlijk
wordt er op veel plaatsen gewerkt aan het delen van informatie.
Dit is erg gefragmenteerd en de initiatieven sluiten niet op
elkaar aan. Versketens hebben in het delen van informatie nu
vooral te maken met informatie over product, volumes, aantallen,
logistieke info en dergelijke.
In de AGF-keten is door ketenpartijen zelf, door het oprichten
van FrugIcom, het initiatief genomen om het delen van informatie
sterk te verbeteren door een breed draagvlak voor
bestaande standaarden, vooral de GS1-standaarden, te bou-
wen. FreshUpstream bouwt voort op die ervaring waar
FrugICom in de AGF-keten al jaren GS1 als standaard hanteert
en nu werkt aan een verdere internationalisering van datauitwisseling
in de AGF-sector.
Door uit te gaan van bestaande en goed werkende standaarden
en deze in alle versketens toe te passen, kan efficiënt worden
gewerkt en kunnen kosten en tijd worden bespaard. Door dezelfde
DigiTaal te gebruiken, wordt communicatie niet alleen
binnen ketens, maar ook tussen ketens, sterk bevorderd.
GS1 fungeert daarbij als onafhankelijke organisatie die wereldwijd
afspraken over verschillende identificatiestandaarden (bijvoorbeeld
voor product en productcategorie of productielocatie) en
informatiestandaarden (welke informatie staat waar?) ontwikkelt
en vastlegt voor het effectief uitwisselen en toegankelijk maken
van informatie over product, producent en productie.

FreshUpstream-Infographic-050318 (002)

 

3 – Zo gaat FreshUpstream bijdragen aan
voedselveiligheid
Gegevens uitwisselen door hele keten heen kan onder meer
bijdragen aan het verder verbeteren van de voedselveiligheid.
Het gaat dan niet alleen om informatie over het product,
maar ook om de productiewijze, de productkwaliteit en de
grondstoffen voor de verse producten zoals groenten of vlees
en vleeswaren. Dan wordt duidelijk of de teler of veehouder
tijdens de productie bijvoorbeeld gewasbeschermingsmiddelen
of antibiotica heeft gebruikt en waarvoor het product of de
producent is gecertificeerd, ook voor partijen verder in de
keten.
Hier horen gegevens bij van de locatie van het productiebedrijf
en van de locatie voor de opslag van de versproducten. Informatie
van deze schakels geeft meer inzicht over de herkomst
van het vers. Ook hiervoor hoeft geen nieuwe identificatiestandaard
te worden opgezet: het bestaande Global Location
Number (GLN) voldoet prima als uniforme coderingsmethode
door de keten heen.

4 – De voordelen voor de voedingsmiddelenketen
Een uniforme standaard voor het uitwisselen van gegevens in
de hele keten moet leiden tot voordelen voor de hele keten.
Dus ook voor partijen in de primaire schakels. Stroomlijnen voor
een betere informatievoorziening vergroot de beheersing van
de hele aanvoerketen richting consument.
Ook de verwerkers – de voedingsmiddelenfabrikanten – hebben
veel baat bij dit initiatief. Immers, versproducten zijn hun belangrijkste
grondstoffen. Betere, betrouwbare en meer
informatie uit voorliggende ketenschakels die efficiënt toegankelijk
wordt gemaakt, is een evident voordeel. Essentieel ook
voor een naadloze distributie en logistiek: efficiënte bestel- en
leverprocessen en uitlevering.
Stroomlijnen kan ook veel bijdragen aan betere beheersing van
grondstofgebruik en dus minder voedselverspilling bij fabrikant,
handel en retailer.

5 – De voordelen voor de consument
Voedingsmiddelenfabrikanten kunnen een betere
informatievoorziening en een grotere transparantie over de
productiewijze aan de consument bieden. Zij kunnen werken
met meer uitgebreide, correcte en transparante productinformatie
van een goede datakwaliteit voor etiketinformatie op het
product.
Fabrikanten krijgen meer duidelijkheid over de herkomst en
kwaliteit van grondstoffen, de locaties waar versproducten zijn
geproduceerd, zijn be- en verwerkt, waar ze werden verpakt en
waar ze werden opgeslagen. De industrie vergroot hiermee de
transparantie over de producten naar de markt.

Vier domeinen
In het stroomlijnen van data uit het primaire deel van de
keten focust FreshUpstream zich om te beginnen op informatie
binnen vier domeinen: gewasbeschermingsmiddelen,
dierbehandelingsmiddelen, diervoeders en de toepassing van
het global location number (GLN). De stichting overlegt voor
ieder domein met partijen om de vervolgstappen vast te stellen.
Ook start ze een bredere discussie over het belang van
voedselveiligheid en het borgen via informatie-uitwisseling.

 

Meer informatie: Freshupstream.com en www.gs1.nl

 

 

Dit bestellen de klanten van Picnic

Bananen, melk en komkommers zijn al sinds de start van online supermarkt Picnic in 2015 de beste verkochte producten. Het bedrijf heeft inmiddels ruim 165.000 klanten in bijna 60 steden. Een analyse van een jaar bestellen maakt duidelijk waar de grootste carnivoren wonen, welk bier het populairst is en waar de meeste koopjesjagers wonen. Dit bestellen de klanten van Picnic.

Picnic Klant 3

Amsterdammer koopt vegetarisch, Utrechter biologisch

Uit de analyse van de honderdduizenden bestellingen die in een jaar tijd bij Picnic werden gedaan blijkt dat in Amsterdam de meeste vegetarische producten worden besteld, gevolgd door Utrecht en Oegstgeest. Inwoners van Almere zijn meer van het vlees en in Leiden ging de meeste vis over de digitale toonbank. In de Randstad wordt 22 procent meer groente en fruit besteld dan daarbuiten. Biologische producten worden het meest besteld in achtereenvolgens Utrecht, Den Haag en Amersfoort.
 
Hipstervrucht

De populariteit van de avocado is ook terug te zien in de bestellingen bij Picnic. Amsterdammers bestellen de hipstervrucht het meest, gevolgd door klanten in Utrecht en Den Haag. Brabanders gaan liever voor het bruine fruit: in Breda en Tilburg worden de meeste diepgevroren kroketten besteld. Inwoners van Veenendaal en Ede bestellen de meeste frikandellen.
 
Waddinxveen diepvries

In Waddinxveen worden de meeste diepvriesproducten verkocht, gevolgd door Hoofddorp en Helmond. Vooral klanten in Hoofddorp houden kennelijk van makkelijk, want in deze stad worden ook de meeste kant-en-klare pizza’s besteld. Warmond en Diemen staan op de tweede en derde plek. In Helmond ontbreekt frisdrank zelden op het boodschappenlijstje, in De Meern is melk het favoriete drankje.
 
Bier of wijn

Uit de analyse van Picnic blijkt dat Brabanders meestal voor bier kiezen. Eindhoven voert de top drie aan, gevolgd door Den Bosch en Breda. De Randstad gaat liever aan de wijn: in Rotterdam wordt dit het meest besteld, gevolgd door Amsterdam en Den Haag.
 
De ene bierdrinker zweert bij het Amsterdamse Heineken, de ander gaat voor het Twentse Grolsch. Dit laatste merk wordt echter het meest besteld in Voorburg. s Heineken is niet het populairst in Amsterdam, maar in Rotterdam. Wie het alcoholvrij houdt drinkt vaak water. Schiedammers en Amsterdammers kiezen voor bruisend. Een frisje kan natuurlijk ook, al zorgt de keuze voor cola voor een dilemma: Coke of Pepsi? Nieuwegein kiest voor Coca Cola, terwijl klanten in Veenendaal juist voor concurrent Pepsi kiezen.
 
In Brabant zijn klanten dol op aanbiedingen; In Rosmalen, Den Bosch en Tilburg gaan de meeste producten met korting het winkelmandje in.

Gezond komt nu ook op Schiphol Plaza uit de muur

Uit de gezonde automaat van Health Food Wall op Schiphol Plaza komen vegetarische, veganistische en glutenvrije maaltijden voor reizigers van Schiphol, de NS en werknemers van Schiphol.

Health Food Wall biedt de gezonde maaltijden binnen aan, met keuze voor plantaardige of glutenvrije gerechten. De automaat speelt in op de behoefte aan snelheid en gemak in combinatie met gezondheid en duurzaamheid. “Mensen kiezen steeds bewuster en zijn kritischer over hun voeding. Health Food Wall maakt de keuze makkelijker dan ooit.” – Anouk Snelders, eigenaar en oprichter van Health

Food Wall

Op Schiphol Plaza worden zes verschillende seizoensgebonden maaltijden aangeboden. Het  zijn complete en vullende maaltijden, bijvoorbeeld een rijstmaaltijd met gemarineerde tempeh, diverse groenten en een romige pindasaus. De automaat is vernieuwd en heeft een duurzame en groene uitstraling. De verpakkingen, van bakje tot bestek, zijn van biologisch afbreekbaar materiaal.

Ook in Amsterdam

Health Food Wall wil op diverse locaties in de omgeving van Amsterdam openen. Anouk Snelders startte de eerste  gezonde snackmuur aan de Amsterdamse Kinkerstraat.  De muur met bevat vier verschillende vegetarische maaltijden en twee salades, variërend van een curry met couscous en zoete aardappel tot een bietenburger met side salad op huisgemaakt quinoa-chiazaad brood.

Dit brood is ook in de lunchroom te koop. De klant kan hier verder ontbijtjes en gezonde snacks bestellen. Op de kaart een smoothie bowl met huisgemaakte granola en vers fruit of (kokos)yoghurt met topping en verder vegan brownies, bananenbrood, glutenvrije cake en taarten. Ook worden er diverse smoothies,  gezonde dranken en koffie verkocht. Alle producten zijn to go verkrijgbaar, maar is ook gelegenheid om maaltijden ter plekke te consumeren. De producten worden vers bereid in de open keuken op de locatie.

Health-food-wall-amsterdam-2

Health Food Wall ontstond door een behoefte aan een gezonde, snelle en makkelijke maaltijd, vertelt Anouk Snelders. ‘Als voorbeeld nam ik de FEBO, waar snel een hap uit de muur getrokken kon worden. In plaats van een ongezonde hap kan bij Health Food Wall een gezonde, vegetarische en verse maaltijd uit de muur worden getrokken’.

Het idee ontstond na haar studie in Amerika. ‘In Amerika maakte ik kennis met de fastfood industrie en de grote behoefte aan snelle betaalbare maaltijden. Dat het trekautomaten concept nog niet bestond in Amerika verbaasde me. Daarna ben ik Voeding en Diëtetiek gaan studeren, en ontstond mijn passie voor gezonde voeding en koken’.

‘Net als in Amerika is er ook in Nederland steeds meer behoefte aan een snelle en makkelijke maaltijd en zie je daarnaast een mooie trend ontstaan van plantaardig eten. Ik zag een gat in de markt door gezond en plantaardig eten te combineren met de snelheid en efficiëntie van de trekautomaat’.

Uit gekoelde vakken

De muur met daarin maaltijden en salades is continu gekoeld, waardoor de producten vers blijven. De klant kiest zijn maaltijd uit de muur, selecteert de maaltijd in het touchscreen en betaalt vervolgens  contactloos)met pin. Daarna gaat het gewenste vakje automatisch open en kan hij zijn maaltijd met bestek en tasje direct pakken en gemakkelijk meenemen. De verpakkingen zijn van bio-afbreekbaar materiaal. De prijzen van de maaltijden liggen op gemiddeld 8 euro.

Ook catering en workshops

Health Food Wall is ook beschikbaar voor vegetarische, vegan en glutenvrije catering voor particulieren of bedrijven. Ook worden er elke maand workshops gegeven met thema’s die horen bij een gezonde leefstijl. Denk aan een bootcamp in Amsterdam gevolgd door een gezonde lunch bij Health Food Wall, of een lezing door een kookboekschrijver.

Het concept is ontworpen voor een snelle doorgroei. Doordat de maaltijden gemakkelijk te bereiden en aan te vullen zijn, de muur makkelijk te bedienen is en het concept ondersteund wordt door een uniek interieur en design is Health Food Wall geschikt voor bijvoorbeeld bedrijfskantines.

Hogere btw pakt jaarlijks 300 euro duurder uit voor boodschappen

 

 

Een huishouden is dit jaar gemiddeld zo’n 300 euro meer kwijt aan btw. Boodschappen en dan vooral de primaire levensmiddelen worden duurder.

Tegelijkertijd gaat onder meer de inkomstenbelasting omlaag en stijgen de inkomens waardoor de meeste huishoudens er wel in koopkracht op vooruitgaan zo was het doel van dit kabinet.  Door een deel van de belasting op arbeid naar consumptie te verschuiven hervormt het kabinet het belastingstelsel, aldus ING  in een bericht.

In totaal moet deze verhoging zo’n 3,1 miljard euro opleveren, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Plan Bureau (CPB). Een btw-verhoging wordt vaak volledig en vrijwel onmiddellijk doorberekend in de prijzen. De lasten komen voor 75 procent bij consumenten terecht. Dit betekent dat 2,3 miljard euro voor de rekening komt van consumenten en 0,8 miljard euro voor de rekening van bedrijven.

Extra prijsstijging van 0,6 procent

Van alle consumptieve bestedingen valt 23 procent onder het lage btw-tarief van 6 procent. Hiervan zijn 72 procent primaire levenslevensmiddelen en 28 procent niet-primaire levensbehoeften, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Door de verhoging van het lage btw-tarief met 3 procent zal de inflatie met naar verwachting zo’n 0,6 procent extra toenemen.

Btw-verhoging raakt iedereen

Hoge en lage inkomens merken van de btw-verhoging gemiddeld ongeveer evenveel. In absolute euro’s is er wel een verschil. Hoge inkomens geven meer uit aan producten met een laag btw-tarief, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Hoge inkomens kopen bijvoorbeeld meer kunst en boeken en eten gemiddeld wat duurder. Als aandeel van hun inkomen geven hoge en lage inkomens echter een even groot deel uit aan producten en diensten die onder het lage tarief vallen.

Goed voor de welvaart

Het bestaan van verschillende btw-tarieven werkt economisch verstorend. In een economie met verschillende btw-tarieven passen consumenten hun keuzes aan: ze gaan relatief meer kopen van het laag belaste product dan dat ze zouden doen in een economie met één tarief. Nu het lage btw-tarief omhoog gaat, wordt het verschil tussen het normale (hogere) en lage tarief kleiner. Zo wordt de verstoring van de keuzes van consumenten kleiner. Er treedt een zogeheten welvaartswinst op.

 

 

Zes factoren bepalen zoektocht naar convenience van de consument

 

Consumenten over de hele wereld zoeken in toenemende mate zoeken naar handige oplossingen die hun leven vereenvoudigen. Hun drukke levensstijl en toenemende connectiviteit spelen een steeds belangrijkere rol bij aankoopbeslissingen.  

Het Nielsen-rapport Zoektocht naar Convenience over de veranderende mondiale consumentenbehoeften laat zien dat markten in de hele wereld een snelgroeiende vraag naar convenience kennen. Meer dan een kwart van de wereldwijde consumenten zegt producten te zoeken die hun leven makkelijker maken (27%) en gemakkelijk te gebruiken zijn (26%) . Een op de vijf consumenten zoekt naar producten voor kleine huishoudens (20%) en afgestemd op een specifieke behoefte (19%).

Zes factoren

Het Nielsen-rapport noemt zes belangrijke factoren die die toenemende behoefte aan convenience bepalen:

  • Verstedelijking
  • Kleinere huishoudens
  • Druk stadsvervoer
  • Veranderende genderrollen
  • Behoeften van verschillende generaties
  • Grotere acceptatie van technologie

 

Deze drijfveren voor convenience en de toenemende vraag naar producten en oplossingen die de levensstijl vereenvoudigen, hebben invloed op talloze industrieën, met name de sterk consumentafhankelijke FMCG-sector.

Consumenten baseren productkeuzen voor voedingsmiddelen en verpakte goederen op hun ervaring op drie gebieden: winkelen, consumptie en merkbetrokkenheid, blijkt uit het Nielsen-rapport.

Maaltijden, bezorgdiensten en on demand

Deze veranderende vraag naar convenience heeft geleid tot een reeks producten die het leven vereenvoudigen, zoals kant-en-klaar maaltijden, bezorgdiensten voor thuis of op kantoor en op technologie gebaseerde ‘on demand’ services.

Een derde (33%) van de wereldwijde consumenten gebruikt restaurant- of maaltijdbezorgdiensten (minimaal 11% per week). Kant-en-klaar maaltijden van fastservice, fastfood en straatverkopers nemen ook toe: 57% van de consumenten wereldwijd heeft de afgelopen zes maanden een fastfood-outlet bezocht.

Lunch en diner worden het vaakst buitenshuis genuttigd: 39% van de wereldwijde online consumenten eet elke week buitenshuis, en maar liefst 48% van de consumenten in Azië-Pacific en 47% in Noord-Amerika haalt of eet de maaltijd onderweg op.

Een veranderend winkellandschap, e-commerce en omnichannel-faciliteiten zijn bepalend voor de winkelervaring van consumenten in de hele wereld. Uit een e-commerce-onderzoek van Nielsen in 30 landen blijkt dat de online verkoop van FMCG naar schatting vijf keer sneller groeit dan offline verkoop. In 2020 zal e-commerce in FMCG wereldwijd meer dan USD 400 miljard bedragen ofwel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel.

Connectiviteit domineert

Mobiele apparaten en digitale platforms zijn ook bepalend voor de consumentenervaringen en transformeren de merk-tot-consument-betrokkenheid. Driekwart (75%) van de wereldwijde consumenten zegt te genieten van de vrijheid om altijd en overal verbonden te zijn. Deze dominantie van connectiviteit biedt FMCG-bedrijven meerdere kansen om met consumenten te communiceren en hun betrokkenheid te verbeteren met persoonlijke authentieke aanbevelingen, aangepast aan de lokale omstandigheden.

“Convenience betekent wereldwijd niet overal hetzelfde voor consumenten, omdat dit afhangt van hun omstandigheden, cultuur, locatie, marktvolwassenheid en toegang tot technologie”, zegt Ailsa Wingfield, Executive Director, Thought Leadership, Global Markets bij Nielsen. Dit zijn belangrijke factoren die FMCG-bedrijven ertoe brengen oplossingen te bieden die inspelen op de groeiende behoefte aan convenience.

 ”Daarnaast levert de brede acceptatie van technologie een steeds grotere hoeveelheid consumentengegevens die meer maatwerk mogelijk maken,” vervolgt Wingfield. “FMCG-spelers moeten zich aanpassen aan de omstandigheden en zorgen voor geïntegreerde winkelervaringen die consumenten een grotere vrijheid geven bij het kiezen van oplossingen die aan hun behoeften voldoen.”

Het Nielsen-rapport Zoeken naar Convenience richt zich op de factoren die de toenemende behoefte aan convenience van consumenten stimuleren zoals het wonen in dichtbevolkte stedelijke gebieden, toenemende reistijden en veranderende rollen in onze samenleving.

Consumenten hebben wereldwijd behoefte aan verschillende soorten convenience, zoals eenvoud, tijdwinst of bruikbaarheid. Het rapport combineert wereldwijde perspectieven, regionale details en marktinzichten om  opmerkelijke verschillen in conveniencetrends over de hele wereld te belichten.

Informatie:  www.nielsen.com.

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling