Agrifoodclicks

Hogere btw pakt jaarlijks 300 euro duurder uit voor boodschappen

 

 

Een huishouden is dit jaar gemiddeld zo’n 300 euro meer kwijt aan btw. Boodschappen en dan vooral de primaire levensmiddelen worden duurder.

Tegelijkertijd gaat onder meer de inkomstenbelasting omlaag en stijgen de inkomens waardoor de meeste huishoudens er wel in koopkracht op vooruitgaan zo was het doel van dit kabinet.  Door een deel van de belasting op arbeid naar consumptie te verschuiven hervormt het kabinet het belastingstelsel, aldus ING  in een bericht.

In totaal moet deze verhoging zo’n 3,1 miljard euro opleveren, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Plan Bureau (CPB). Een btw-verhoging wordt vaak volledig en vrijwel onmiddellijk doorberekend in de prijzen. De lasten komen voor 75 procent bij consumenten terecht. Dit betekent dat 2,3 miljard euro voor de rekening komt van consumenten en 0,8 miljard euro voor de rekening van bedrijven.

Extra prijsstijging van 0,6 procent

Van alle consumptieve bestedingen valt 23 procent onder het lage btw-tarief van 6 procent. Hiervan zijn 72 procent primaire levenslevensmiddelen en 28 procent niet-primaire levensbehoeften, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Door de verhoging van het lage btw-tarief met 3 procent zal de inflatie met naar verwachting zo’n 0,6 procent extra toenemen.

Btw-verhoging raakt iedereen

Hoge en lage inkomens merken van de btw-verhoging gemiddeld ongeveer evenveel. In absolute euro’s is er wel een verschil. Hoge inkomens geven meer uit aan producten met een laag btw-tarief, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Hoge inkomens kopen bijvoorbeeld meer kunst en boeken en eten gemiddeld wat duurder. Als aandeel van hun inkomen geven hoge en lage inkomens echter een even groot deel uit aan producten en diensten die onder het lage tarief vallen.

Goed voor de welvaart

Het bestaan van verschillende btw-tarieven werkt economisch verstorend. In een economie met verschillende btw-tarieven passen consumenten hun keuzes aan: ze gaan relatief meer kopen van het laag belaste product dan dat ze zouden doen in een economie met één tarief. Nu het lage btw-tarief omhoog gaat, wordt het verschil tussen het normale (hogere) en lage tarief kleiner. Zo wordt de verstoring van de keuzes van consumenten kleiner. Er treedt een zogeheten welvaartswinst op.

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling