Consumenten over de hele wereld zoeken in toenemende mate zoeken naar handige oplossingen die hun leven vereenvoudigen. Hun drukke levensstijl en toenemende connectiviteit spelen een steeds belangrijkere rol bij aankoopbeslissingen.
Het Nielsen-rapport Zoektocht naar Convenience over de veranderende mondiale consumentenbehoeften laat zien dat markten in de hele wereld een snelgroeiende vraag naar convenience kennen. Meer dan een kwart van de wereldwijde consumenten zegt producten te zoeken die hun leven makkelijker maken (27%) en gemakkelijk te gebruiken zijn (26%) . Een op de vijf consumenten zoekt naar producten voor kleine huishoudens (20%) en afgestemd op een specifieke behoefte (19%).
Zes factoren
Het Nielsen-rapport noemt zes belangrijke factoren die die toenemende behoefte aan convenience bepalen:
- Verstedelijking
- Kleinere huishoudens
- Druk stadsvervoer
- Veranderende genderrollen
- Behoeften van verschillende generaties
- Grotere acceptatie van technologie
Deze drijfveren voor convenience en de toenemende vraag naar producten en oplossingen die de levensstijl vereenvoudigen, hebben invloed op talloze industrieën, met name de sterk consumentafhankelijke FMCG-sector.
Consumenten baseren productkeuzen voor voedingsmiddelen en verpakte goederen op hun ervaring op drie gebieden: winkelen, consumptie en merkbetrokkenheid, blijkt uit het Nielsen-rapport.
Maaltijden, bezorgdiensten en on demand
Deze veranderende vraag naar convenience heeft geleid tot een reeks producten die het leven vereenvoudigen, zoals kant-en-klaar maaltijden, bezorgdiensten voor thuis of op kantoor en op technologie gebaseerde ‘on demand’ services.
Een derde (33%) van de wereldwijde consumenten gebruikt restaurant- of maaltijdbezorgdiensten (minimaal 11% per week). Kant-en-klaar maaltijden van fastservice, fastfood en straatverkopers nemen ook toe: 57% van de consumenten wereldwijd heeft de afgelopen zes maanden een fastfood-outlet bezocht.
Lunch en diner worden het vaakst buitenshuis genuttigd: 39% van de wereldwijde online consumenten eet elke week buitenshuis, en maar liefst 48% van de consumenten in Azië-Pacific en 47% in Noord-Amerika haalt of eet de maaltijd onderweg op.
Een veranderend winkellandschap, e-commerce en omnichannel-faciliteiten zijn bepalend voor de winkelervaring van consumenten in de hele wereld. Uit een e-commerce-onderzoek van Nielsen in 30 landen blijkt dat de online verkoop van FMCG naar schatting vijf keer sneller groeit dan offline verkoop. In 2020 zal e-commerce in FMCG wereldwijd meer dan USD 400 miljard bedragen ofwel 10-12% van het totale FMCG-marktaandeel.
Connectiviteit domineert
Mobiele apparaten en digitale platforms zijn ook bepalend voor de consumentenervaringen en transformeren de merk-tot-consument-betrokkenheid. Driekwart (75%) van de wereldwijde consumenten zegt te genieten van de vrijheid om altijd en overal verbonden te zijn. Deze dominantie van connectiviteit biedt FMCG-bedrijven meerdere kansen om met consumenten te communiceren en hun betrokkenheid te verbeteren met persoonlijke authentieke aanbevelingen, aangepast aan de lokale omstandigheden.
“Convenience betekent wereldwijd niet overal hetzelfde voor consumenten, omdat dit afhangt van hun omstandigheden, cultuur, locatie, marktvolwassenheid en toegang tot technologie”, zegt Ailsa Wingfield, Executive Director, Thought Leadership, Global Markets bij Nielsen. Dit zijn belangrijke factoren die FMCG-bedrijven ertoe brengen oplossingen te bieden die inspelen op de groeiende behoefte aan convenience.
”Daarnaast levert de brede acceptatie van technologie een steeds grotere hoeveelheid consumentengegevens die meer maatwerk mogelijk maken,” vervolgt Wingfield. “FMCG-spelers moeten zich aanpassen aan de omstandigheden en zorgen voor geïntegreerde winkelervaringen die consumenten een grotere vrijheid geven bij het kiezen van oplossingen die aan hun behoeften voldoen.”
Het Nielsen-rapport Zoeken naar Convenience richt zich op de factoren die de toenemende behoefte aan convenience van consumenten stimuleren zoals het wonen in dichtbevolkte stedelijke gebieden, toenemende reistijden en veranderende rollen in onze samenleving.
Consumenten hebben wereldwijd behoefte aan verschillende soorten convenience, zoals eenvoud, tijdwinst of bruikbaarheid. Het rapport combineert wereldwijde perspectieven, regionale details en marktinzichten om opmerkelijke verschillen in conveniencetrends over de hele wereld te belichten.
Informatie: www.nielsen.com.