Agrifoodclicks

Het FETE project: toekomstvisie voor een nieuw voedselsysteem met voldoende voedsel voor iedereen

 

‘The Transition From Excess To Enough’. Dat is het onderzoeksthema van het FETE project waaraan wetenschappers van meerdere universiteiten en andere betrokken partners hebben gewerkt. Ze werkten daarbij aan een verenigde toekomstvisie voor een nieuw voedselsysteem dat zorgt voor voldoende voedsel voor iedereen, met minimale verspilling. Tijdens de Verspillingsvrije Week vond het afsluitende symposium plaats, waarbij de uitkomsten en bevindingen zijn gedeeld

Het FETE project focust op drie lijnen van onderzoek, waarbij ze het volgende onderzoeken:

  • Het design van voedselsysteem.

  • De vraag van consumenten.

  • Nieuwe retail concepten.

Toekomstvisie

De onderzoekers werkten aan een verenigde toekomstvisie om de gezamenlijke inzet op dezelfde lijn te krijgen. De visie toont een nieuw voedselsysteem dat zorgt voor voldoende voedsel voor iedereen, met minimale verspilling. Bekijk hier een korte video over deze visie. De visie is gebaseerd op vier hoofd systeem principes:

  • Vitaliteit op de eerste plaats zetten en op een goede manier het voorkomen van ziektes overzien;

  • Flexibiliteit omarmen en de bijkomende voordelen uitlichten;

  • De ‘weg’ van voedsel vieren en waarderen;

  • Technologie gebruiken om over onszelf te leren als individu en als maatschappij.

Van de belangrijkste inzichten uit de onderzoeken zijn  PDF’s gemaakt. Bekijk en download de uitkomsten uit de onderzoeken op deze webpagina.

In het NWO project FETE werkte Wageningen University & Research samen met University of Groningen, Delft University of Technology, Voedingscentrum, HelloFresh, Iglo, HAK, Afvalcombinatie ‘De Vallei’, Capgemini, EFMI Business School en Samen Tegen Voedselverspilling.

 

 fete-2024_1280x720px (1)

Op de foto: Kathelijn van Elk, Erica van Herpen, Lilou van Lieshout, Jenny van Doorn, Daphne Ribbers, Yi Zhang, Sanne Stroosnijder, Hannah Goss en Christian Scheffler. (…. 

Dit zijn de resultaten van de Verspillingsvrije Week 2024

  • Meer dan 185 partners deden mee en/of ondersteunden de week.
  • Op zo’n 25 locaties in het land kon je verspillingsvrij proeven of concreet aan de slag met workshops en masterclasses; georganiseerd vanuit diverse gemeenten en lokale sociale initiatieven.
     

  • In de media was veel aandacht voor voedselverspilling verminderen, waaronder bij NPO Radio 1, NPO Radio 5, Radio 10, Klassiek, FunX, Sublime, Blend, Radio Veronica en Qmusic, AD.nl en De Telegraaf. Programma’s als Eigen Huis en Tuin, Wat een dag van RTL4 en Binnenstebuiten. Podcasts: Vroeg! NPO Radio 1, Etenstijd!, Vrolijk Voorwaarts. En vele regionale en lokale media zoals Omroep Zeeland, Omroep Brabant, Omroep Gelderland, RTV Utrecht, Radio Rijnmond, NH, RTV Oost en L1.
     

  • Op sociale media was heel veel aandacht voor de Verspillingsvrije Week. Er werd volop content gedeeld en hierop gereageerd. En influencers Saskia Sampimon-Versneij, Jetske van den Elsen en de SuriMAMS en vele influencers van partners gaven aandacht aan verspillingsvrij.
     

  • Vele supermarkten hebben het thema terug laten komen via schermen, banners, borden, wobblers, tafels, in bladen, folders en zelfs bezorgd aan huis!
     

  • Op honderden locaties waren acties van cateraars met verspillingsvrije menu’s, signing, tips voor thuis.
     

  • Grote en kleine (food)bedrijven hebben ingezet op het thema bij hun klanten, bijvoorbeeld met een actie op de winkelvloer, maar ook bij hun medewerkers, via onlinekanalen.
     

  • Op 1,5 miljoen broden is de recyclebare nudge-sticker geplakt, om je eraan te herinneren het hele brood op te eten. En bij meer dan 75 ambachtelijke bakkers waren aanvullende communicatiematerialen te vinden.
     

  • De Eerste op tape, Eetmaatjes, Koelkast- en Vriezersticker zijn weer in grote getalen door het land verspreid om mensen thuis concreet handelingsperspectief te bieden.
     

  • In het basis- en voorgezet onderwijs gingen leerlingen aan de slag met een quiz. Diverse masterclasses zijn georganiseerd en op de HAS green academy startte een interne campagne tegen voedselverspilling tijdens de opening van het studiejaar.
     

  • Inhoudelijke bijeenkomsten zijn georganiseerd over consumentengedrag en verspillingscijfers in catering en retail. Minister Wiersma was aanwezig bij de presentatie van de retailcijfers. Ook zijn cijfers over vergaderlunches en kantoorborrels gepubliceerd. Voor de nieuwe cijfers was aandacht op o.a. RTL.nl, Telegraaf.nl, Reformatorisch Dagblad en in diverse vakbladen.

 

Al deze verschillende routes  inspireerden miljoenen Nederlanders om minder eten weg te gooien.

Binnenkort verschijnt er ook een aftermovie van de Verspillingsvrije Week.

Rick Oonk wordt bestuurslid Agro-Connect

Rick-Oonk (2) 

Agro-Connect, een landelijk platform voor data-uitwisseling in de Nederlandse agrifoodsector, stelt Rick Oonk aan als bestuurslid. Oonk, unitmanager Agriculture, Food & Retail bij Info Support, wil samen met overheden en bedrijven werken aan meer innovatiekracht en samenwerking op datagebied.

Rick Oonk begon zijn carrière bij Info Support in 2010 en verkende diverse domeinen en branches. In zijn huidige rol is hij verantwoordelijk voor de unit Agrofood, waar hij een team aanstuurt dat zich specifiek richt op IT-projecten in de agrifoodsector. Een van de thema’s waar Oonk zich hard voor maakt is het bevorderen van data-uitwisseling tussen agrarische bedrijven, overheden en fabrikanten. Info Support is partner van Agro-Connect en levert een bijdrage door kennis en expertise te delen over data-uitwisseling en innovatie binnen de sector.

Belang standaardisatie en transparantie
“De sector staat voor veel uitdagingen, van duurzaamheid tot efficiëntie en voedselveiligheid, maar ook de zekerheid van voedsel voor toekomstige generaties”, vertelt Rick Oonk. “ICT-oplossingen spelen daarin in toenemende mate een belangrijke rol, met data-interoperabiliteit als cruciale en verbindende factor. Als bestuurslid wil ik mijn kennis delen en overheden en bedrijfsleven samenbrengen, om zo de sector vooruit te helpen. Voor een toekomstbestendige sector hebben we elkaar hard nodig.”

Profijt voor gehele keten
Oonk vervolgt: “De agrifoodsector beschikt over een enorme schat aan data, maar het verbinden en uitwisselen van die data is niet zo eenvoudig. Het datalandschap is behoorlijk versnipperd, met verschillende partijen en platforms die op hun eigen manier data verzamelen. Meer transparantie en standaardisatie zijn daarom erg belangrijk. Daarbij is het van belang dat data-uitwisseling veilig en verantwoord gebeurt, en dat alle partijen in de keten ervan profiteren.”

 

Arla uitgeroepen tot beste zuivelbedrijf in retail en in e-commerce

Arla Foods in Nijkerk is door Advantage Group voor het 11de jaar  uitgeroepen tot de beste leverancier in de zuivelcategorie. Daarnaast wordt het zuivelbedrijf ook als beste beoordeeld in Food & Beverages voor e-commerce.

 Voor het klanttevredenheidsonderzoek vroeg Advantage Group de retailpartners van Arla naar hun ervaringen, met name naar strategie, operatie, klantenservice, marketing, innovatie en mensen van Arla Foods.

Esther Tromp- Strijdveen, Senior Director Sales bij Arla Foods Nederland: “Voor het elfde jaar op rij erkend worden als de beste zuivelleverancier door onze partners is een enorme eer en bevestigt de kracht van onze samenwerkingen. Het is een resultaat van de toewijding van ons team en onze voortdurende focus op duurzaamheid, kwaliteit, innovatie en betrouwbare partnerships. Dit motiveert ons om steeds beter te blijven presteren, voor zowel onze klanten als de consument.” 

 

Ook in e-commerce

“We hebben ons gericht op het versterken van digitale samenwerkingen met retailers. Deze inspanningen hebben geleid tot een hoge score in het segment Food & Beverages binnen e-commerce. We hebben samengewerkt aan innovatieve omnichannel-campagnes, retailmedia en co-creatie, wat zichtbaar zijn vruchten afwerpt,” aldus Eric Smeding, Head of E-commerce van Arla Foods Nederland.

Over Arla Foods

Arla Foods is een internationale zuivelcoöperatie met 8000 melkveehouders in 7 landen: Denemarken, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België en Luxemburg. Arla Foods is de grootste producent van biologische zuivel ter wereld en is daarin ook in Nederland marktleider. Arla Foods Nederland heeft als missie om het makkelijker te maken voor mensen om gezonder te leven, dankzij gezonde voeding, op een zo duurzaam mogelijke manier voor planeet, mensen en dieren. In Nederland voert de zuivelcoöperatie de volgende merken: Arla biologisch, Arla Skyr, Arla Lactofree, Melkunie, Melkunie PROTEIN, Melkunie Breaker, Jörd, Apetina, Lurpak en Castello.

Arla-logo

www.arla.nl.

 

In De Week van ons Eten (5 – 12 oktober) gaat de aandacht naar onze voedselsector

JPG logo - de-week-van-ons-eten

In De Week van Ons Eten van 5 t/m 12 oktober worden er  in heel Nederland activiteiten georganiseerd. 

In De Week van Ons Eten, een project  van de Dutch Food Week, proberen we iedereen te laten genieten van goed en gezond voedsel. De aandacht gaat uit naar onze voedselsector en innovaties in alle schakels van de keten.  www.deweekvanonseten.nl

 

Volgende week begint de Verspillingsvrije Week. Dit zijn de activiteiten

 

 

Volgende week start de zesde nationale Verspillingsvrije Week. Van 9 t/m 15 september maken we samen met alle stakeholders en partnerseen zo groot mogelijke impact tegen voedselverspilling.

Tijdens de Verspillingsvrije Week komen het Voedingscentrum en Samen Tegen Voedselverspilling samen met ruim 150 organisaties in actie tegen voedselverspilling. Zo verspreiden supermarkten door heel Nederland verspillingsvrije tips en tools. Ook zijn er in diverse gemeenten lokale events, van workshops tot een verspillingsvrij 3-gangendiner met live muziek. Van Amsterdam tot Nijmegen! Daarnaast vind je op 1,5 miljoen broden een ‘nudge sticker’ om je eraan te herinneren het hele brood op te eten. Landelijke cateraars besteden op honderden locaties aandacht en ook het onderwijs doet mee met quizzen en masterclasses. En ook voedselproducenten komen in actie om consumenten te helpen.

Deze lokale acties worden er georganiseerd

Activiteiten Verspillingsvrije Week 2024 | Samen Tegen Voedselverspilling

VerspVrijeWeek 05c7c2f1-91ab-4b3c-8db9-262b21437b9e

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling