- Meer dan 185 partners deden mee en/of ondersteunden de week.
-
Op zo’n 25 locaties in het land kon je verspillingsvrij proeven of concreet aan de slag met workshops en masterclasses; georganiseerd vanuit diverse gemeenten en lokale sociale initiatieven.
-
In de media was veel aandacht voor voedselverspilling verminderen, waaronder bij NPO Radio 1, NPO Radio 5, Radio 10, Klassiek, FunX, Sublime, Blend, Radio Veronica en Qmusic, AD.nl en De Telegraaf. Programma’s als Eigen Huis en Tuin, Wat een dag van RTL4 en Binnenstebuiten. Podcasts: Vroeg! NPO Radio 1, Etenstijd!, Vrolijk Voorwaarts. En vele regionale en lokale media zoals Omroep Zeeland, Omroep Brabant, Omroep Gelderland, RTV Utrecht, Radio Rijnmond, NH, RTV Oost en L1.
-
Op sociale media was heel veel aandacht voor de Verspillingsvrije Week. Er werd volop content gedeeld en hierop gereageerd. En influencers Saskia Sampimon-Versneij, Jetske van den Elsen en de SuriMAMS en vele influencers van partners gaven aandacht aan verspillingsvrij.
-
Vele supermarkten hebben het thema terug laten komen via schermen, banners, borden, wobblers, tafels, in bladen, folders en zelfs bezorgd aan huis!
-
Op honderden locaties waren acties van cateraars met verspillingsvrije menu’s, signing, tips voor thuis.
-
Grote en kleine (food)bedrijven hebben ingezet op het thema bij hun klanten, bijvoorbeeld met een actie op de winkelvloer, maar ook bij hun medewerkers, via onlinekanalen.
-
Op 1,5 miljoen broden is de recyclebare nudge-sticker geplakt, om je eraan te herinneren het hele brood op te eten. En bij meer dan 75 ambachtelijke bakkers waren aanvullende communicatiematerialen te vinden.
-
De Eerste op tape, Eetmaatjes, Koelkast- en Vriezersticker zijn weer in grote getalen door het land verspreid om mensen thuis concreet handelingsperspectief te bieden.
-
In het basis- en voorgezet onderwijs gingen leerlingen aan de slag met een quiz. Diverse masterclasses zijn georganiseerd en op de HAS green academy startte een interne campagne tegen voedselverspilling tijdens de opening van het studiejaar.
-
Inhoudelijke bijeenkomsten zijn georganiseerd over consumentengedrag en verspillingscijfers in catering en retail. Minister Wiersma was aanwezig bij de presentatie van de retailcijfers. Ook zijn cijfers over vergaderlunches en kantoorborrels gepubliceerd. Voor de nieuwe cijfers was aandacht op o.a. RTL.nl, Telegraaf.nl, Reformatorisch Dagblad en in diverse vakbladen.
Al deze verschillende routes inspireerden miljoenen Nederlanders om minder eten weg te gooien.
Binnenkort verschijnt er ook een aftermovie van de Verspillingsvrije Week.