Schoutenfood, specialist in plant based protein producten, bracht weer haar plantaardige nieuwsupdate uit. Net zoals vorige zomer is onderzoek gedaan naar de lanceringen van vleesvervangers in verschillende landen.
In samenwerking met partner Innova, is niet alleen gekeken naar de hoeveelheid lanceringen, maar ook naar de relevantie van bepaalde productkenmerken, zoals 100% vegan, biologisch of het gebruik van soja-eiwit.
De nieuwste update van lanceringen van vleesvervangers in West-Europa laat zien dat het aantal lanceringen in de diverse landen wisselt.
In Nederland lijkt de groei af te vlakken en er zijn dit jaar vrij weinig biologische introducties.
In Belgie zakt het aantal productintroducties dit jaar in. Het aantal lanceringen van plantaardige producten met soja-eiwit is relatief groot.
In Duitsland zit er een stijgende lijn in het aantal lanceringen. Hier is de vegan claim belangrijk.
In Frankrijk waren relatief veel introducties vorig jaar. Hierbij waren veel nieuwe biologische vleesvervangers en weinig vegan producten.
In Spanje zijn er dit jaar duidelijk meer plantaardige productintroducties.
In het VK ook dit jaar meer lanceringen zijn.Biologisch is daarbij niet van belang.
Het volledige onderzoek is te vinden via Update plantaardige vleesvervangers in Europa
Meer informatie: schoutenfood.com