Het Rotterdamse bedrijf De IJsmaker verkoopt op dinsdagen meer rum-met-rozijnenijs dan op andere dagen. Het bedrijf beschikt over deze informatie via de digitale bestelzuilen waarmee wordt gewerkt. Een intelligent systeem koppelt verkoopdata aan gebouwen en instanties in de omgeving.
Het bleek dat op dinsdag veel staaroperaties plaatsvinden in het nabijgelegen Oogziekenhuis. Die patiënten komen na de ingreep een ijsje
kopen en hebben een voorliefde voor de smaak boerenjongens.
Data bestelzuilen en weer app koppelen
De IJsmaker zette in coronatijd bestelzuilen in de vijf winkels. Die leveren veel informatie op en die gegevens koppelt het bedrijf weer aan andere data. Het weer, via een open api met de Buienradar-app, is daarbij de belangrijkste informatiebron. Hierdoor weet de onderneming beter wat er aan ijsvoorraad en personeel voor elke winkel nodig is, aldus een bericht in het FD. De ijsboer maakt nu voor dinsdag meer rum-rozijnensmaak, met dank aan AI (fd.nl)
Minder verspillen en energie besparen
De onderneming gebruikt AI nu anderhalf jaar. Het duurt 2 tot 3 jaar voordat het intelligente systeem goede voorspellingen kan doen. Het bedrijf verwacht er de verspilling mee omlaag te brengen en daarnaast op energie te besparen.
Over De IJsmaker
De ijssalons van De IJsmaker, zes jaar geleden gestart door Adnan Bourich, willen een goed betaalbaar ijsje verkopen. De formule telt vier salons in Rotterdam en een vestiging in Kinepolis Dordrecht. Uitgangspunt is ijs van hoge kwaliteit produceren en de klanten naast het ijs in de salons ook op een belevenis trakteren door te bestellen via orderkiosken en zelf hun samen te stellen. deijsmaker.nl