Agrifoodclicks

Weerribben Zuivel heeft met Tethered Caps een duurzame dop

Elopak_Weerribben_1

 

De drinkbare zuivel in 500 ml en literpakken van Zuiver Zuivel en Weerribben Zuivel heeft nu een nieuwe duurzame dop, de Pure-TwistFlipvan Elopak, die aan het pak blijft zitten. Hiermee is Weerribben Zuivel naar eigen zeggen het eerste zuivelbedrijf in Nederland die deze verduurzaming doorvoert. Het is vanaf juli 2024 verplicht dat de plastic dop bij literpakken en flesjes vast blijft zitten aan de verpakking.

De nieuwe dop is 20 procent  lichter wat zorgt voor een plasticreductie en hij is voor 100 procent gemaakt van een hernieuwbare grondstof geproduceerd op basis van tall olie, een restproduct van de houtindustrie. Ook is de dop goed recyclebaar en kan hij samen met het pak in de plastic/PMD stroom worden herverwerkt.

Weerribben Zuivel voldoet met de aangebonden Elopak Pure-TwistFlip dop en de Pure-Pak kartonverpakking alvast aan de Europese Single Use Plastics Directive (EU-richtlijn 2019/904).  De Europese richtlijn verplicht vanaf medio 2024 dat alle drankkartons en andere drankverpakkingen voor eenmalig gebruik voorzien zijn van een vastgebonden doppen. Zo wordt recycling van de gehele verpakking gewaarborgd. Met de vroege omschakeling naar de nieuwe verpakkingsdop onderstreept het bedrijf haar focus op duurzame zuivel en verpakking.

De zuivelproducten van Weerribben Zuivel zijn verkrijgbaar in Nederland en België en verpakt in de duurzame FSC-gecertificeerde verpakking van Natural Brown Board. De zuivelfabriek koos ook voor hernieuwbare PE in de kartonnen barrière en de sluiting. PE is afgeleid van tall olie-gebaseerde grondstoffen uit Scandinavische bossen.

“Duurzaamheid in al onze activiteiten is van oorsprong erg belangrijk en onze klanten willen dat onze producten in een duurzamere verpakking worden verpakt”, zegt Edwin Crombags, Commercieel Manager bij Weerribben Zuivel. De nieuwe dop  is recyclebaar en de kleine versie is lichter dan elke eerdere dop, waardoor de koolstofvoetafdruk verder is verkleind.

Duurzaamheid en gemak

De Pure-TwistFlip is zo ontworpen dat deze gedurende de gehele levensduur van de kartonverpakking blijft vastzitten. Dit draagt bij aan minder zwerfvuil en minder gebruik van fossiele grondstoffen. Het nieuwe sluitingstype met het  Screw-Flip-mechanisme biedt de consument maximaal gebruiksgemak: eenmaal geopend kan de sluiting overal worden gepositioneerd en interfereert deze niet bij het gieten. De versheidsafdichting biedt extra bescherming tegen lekken, waardoor de verpakking ook liggend in de koelkast kan worden bewaard.

Nieuw biodynamisch zuivelassortiment draagt bij aan merk Zuiver Zuivel

Het nieuwe zuivelassortiment van Weerribben Zuivel omvat biodynamische kwaliteitsmelkproducten met het Demeter-keurmerk. Alle producten met dit keurmerk voldoen in ieder geval aan de Europese normen voor biologische landbouw. Boeren en verwerkers die daarnaast ook voldoen aan de Demeter-normen en -richtlijnen ontvangen na de controle een Demeter-certificaat en mogen het Demeter-keurmerk voeren.

Over Weerribben Zuivel

Weerribben Zuivel ligt aan de rand van het Nationaal Park Weerribben. Al meer dan 100 jaar opereert de zuivelfabriek in harmonie met zijn omgeving met extensieve biologische veehouderij. Gedreven door eigenaren van de familie Klaas de Lange, is de zuivelfabriek sinds 1994 volledig biologisch en produceert een breed scala aan traditionele zuivelproducten.

Over Elopak

Elopak is een wereldwijde leverancier van apparatuur voor het verpakken en afvullen van vloeistoffen in karton. Wij gebruiken hernieuwbare, recyclebare en duurzaam gewonnen materialen om innovatieve verpakkingsoplossingen te bieden. De Pure-Pak-kartons zijn ontworpen met het milieu, de veiligheid en het gemak als uitgangspunt. Ze bieden een natuurlijk en handig alternatief voor plastic flessen en passen in een koolstofarme circulaire economie.

Elopak werd in 1957 in Noorwegen opgericht. Tegenwoordig heeft Elopak zijn hoofdkantoor in Oslo, werken er 2.500 mensen en worden er jaarlijks ruim 14 miljard verpakkingen verkocht in meer dan 70 landen. De klanten zijn particuliere bedrijven in de voedings- en detailhandel. Elopak heeft een Platinum CSR-rating van EcoVadis.

 

 

 

 

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2022 Ria Besseling