In Duitsland en Nederland is in de voedselverwerkende industrie tegenwoordig een grote transitie naar duurzamere productie herkenbaar. Niet alleen in de verwerking zelf, maar in de gehele voedselverwerkende keten.
De Duitse voedselverwerkende industrie was in de afgelopen jaren vooral veel bezig met zichzelf en concurrentiegedachte leefde heel sterk. Dat is in de afgelopen jaren veranderd en de industrie stelt zich steeds opener op. Daarom is het nu een zeer geschikt moment voor Nederlandse bedrijven om de nieuwe samenwerkingskansen te benutten. Om te onderzoeken, waar deze kansen liggen heeft het Landbouw Attaché Netwerk (LAN) in Duitsland in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en verschillende regionale ontwikkelingsmaatschappijen een marktstudie laten uitvoeren om een overzicht over de innovatieve instellingen op dat gebied te geven.
Motor voor verduurzaming van de voedselproductie
Thema’s als milieu, klimaat, dierenwelzijn, verpakkingen, ‘food miles’, gezondheid, innovatieve ingrediënten en het tegengaan van voedselverspilling spelen een steeds belangrijkere rol in Duitsland en Nederland. Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker bij het kiezen van bepaalde voedingsmiddelen en eisen dan ook meer transparantie over de productiemethode.
Tegelijkertijd gebeurt er op het moment veel op het innovatievlak. Digitalisering, ‘traceability’, robotisering, automatisering en AI maken het mogelijk processen in de voedselverwerkende industrie efficiënter, dat wil zeggen met minder energiegebruik of met minder verspilling van grondstoffen, kunnen worden uitgevoerd. Uit deze ontwikkelingen ontstaan mogelijkheden voor samenwerking op het gebied van kennisuitwisseling en nieuwe coöperatiemogelijkheden.
Innovatieclusters
Doel van de marktstudie was om de trends op het gebied van voeding en technologie in de voedselverwerkende industrie in kaart te brengen, met een overzicht hoe en door wie deze worden gerealiseerd. Dat levert op een kaart met food-innovatieclusters en een database waarin gezocht kan worden naar instellingen die trends oppakken. Ook wordt er in de studie nagegaan welke behoeftes er in Duitsland zijn op dat gebied. Middels een enquête werden de eerste aanknopingspunten voor Nederlandse bedrijven geïdentificeerd die in de studie na te lezen zijn.
Heeft u interesse in de marktstudie of wilt u in contact komen met Duitse partners? Stuur dan een mail aan bln-lnv@minbuza.nl