Consumenten kunnen vanaf nu overgebleven IKEA maaltijden en delicatessen bestellen via de Too Good To Go app en deze afhalen bij een IKEA winkel in Nederland. IKEA biedt de overgebleven producten uit het restaurant en de Zweedse delicatessenwinkel – zoals de balletjes – tegen lagere prijzen aan. Ongeveer een derde van al het voedsel wereldwijd wordt weggegooid of gaat verloren, reden voor IKEA om dit probleem aan te pakken.
Helft minder verspillen
Jaarlijks kopen wereldwijd meer dan 600 miljoen mensen eten bij IKEA. De samenwerking met Too Good To Go draagt bij aan het behalen van het doel om eind 2022 voedselverspilling in IKEA winkels wereldwijd met 50 procent te verminderen.
Daarnaast wil het woonwarenhuis meer plantaardige producten aanbieden. Zo introduceerde IKEA Food in 2021 VÄRLDSLOK plantaardig gehakt. IKEA wil dat het aanbod van warme gerechten in 2025 voor 50 procent uit plantaardige producten bestaat. Op dit moment is dat 43 procent.
Too Good To Go app
In de Too Good To Go app zien gebruikers of ze overgebleven maaltijden en andere etenswaren kunnen bestellen en afhalen bij een IKEA bij hen in de buurt. De bestellingen kunnen rond sluitingstijd worden opgehaald en om overbodig afval te vermijden wordt klanten gevraagd om een eigen verpakking of bewaarbakje mee te nemen.
Alle 13 Nederlandse IKEA winkels doen mee aan het initiatief. Nederland is na Noorwegen, Spanje, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Oostenrijk en België het achtste land waar IKEA samenwerkt met Too Good To Go.
Over Ingka Group
Ingka Group is een van de 12 bedrijven die IKEA winkelkanalen bezitten en uitbaten op basis van een franchiseovereenkomst met Inter IKEA Systems B.V.
Ingka Group kent drie divisies: IKEA Retail, Ingka Investments en Ingka Centres. Ingka Group is met 392 IKEA winkels in 32 markten ‘s werelds grootste woninginrichtingretailer. In 2021 kwamen in deze winkels 657 miljoen bezoekers. IKEA.com telde 4,3 miljard bezoekers.
Voor meer informatie IKEA.nl.