Agrifoodclicks

Nederlanders lopen op kop bij online bestellen van boodschappen

09_Infographic_Groceries_ NETHERLANDS[1]

Nederlandse consumenten zijn zeer vertrouwd met online boodschappen en maaltijden bestellen.

  • Sterker nog, Nederland is een van de koplopers in Europa als het gaat om het online bestellen van boodschappen. Tachtig procent van de Nederlandse consumenten heeft wel eens online boodschappen besteld. Alleen Zweden scoorde even hoog met 80 procent, terwijl Portugal het laagst scoorde met 65 procent.
  • Bijna twee derde (64%) van de Nederlandse consumenten besteld online maaltijden van restaurants voor thuisbezorging. Alleen Griekenland scoorde hoger met 65%, terwijl Zweden het laagst scoorde: enkel 33% van de Zweedse consumenten besteld regelmatig online maaltijden.

 

Redenen om online boodschappen te doen:

  • 63% van de Nederlandse respondenten zegt online boodschappen te doen om tijd te besparen
  • 65% geeft aan dat ze proberen alle boodschappen in een keer te bestellen
  • 59% zegt via de verscheidene online aanbieders makkelijker de beste deal te kunnen vinden voor producten

Redenen om geen online boodschappen te doen:

  • 86% geeft aan dat ze het eten eerst willen zien voordat ze het kopen
  • 85 procent de voorkeur geeft aan het kopen van boodschappen in de winkel wanneer ze die nodig hebben, in plaats van ze van tevoren te bestellen
  • Het blijkt ook dat Nederlandse shoppers visueel geprikkeld willen worden, 81 procent winkelt liever fysiek omdat het hun geheugen opfrist over producten die ze nodig hebben. 
  • Bezorgkosten vormen daarnaast een grote barrière voor online winkelen. 68% van het winkelend publiek bestelt niet online vanwege hoge bezorgkosten.
  • Van de mensen die online kopen, koopt 65% in grote hoeveelheden om hun bezorgkosten tot een minimum te houden.
  • Interessant is dat een derde (32%) geen maaltijden online bestelt omdat zij vinden dat er geen gezonde opties zijn.

 

Nederlandse consumenten willen lokale ondernemers steunen en gezonde, duurzame producten kopen.

  • Meer dan de helft van de consumenten (53%) heeft de neiging om producten te kopen die duurzaam en milieuvriendelijk zijn geproduceerd
  • 53% van de respondenten geeft aan liever lokaal online te winkelen via apps/websites die winkels in hun buurt ondersteunen

 

Over het onderzoek:
De gegevens zijn afkomstig uit een onderzoek dat PayPal heeft laten uitvoeren om inzicht te krijgen in de trends op het gebied van online boodschappen en voedselbezorging in het Verenigd Koninkrijk en de EU (België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Spanje en Zweden). Deze online enquête werd tussen 6 en 13 september 2021 uitgevoerd door Maru/Matchbox onder 1.000 deelnemers in Nederland, die besluitvormers in huishoudens waren die hun boodschappen online bestelden en/of maaltijdpakketten of eten online bestelden bij restaurants.

 

 

 

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2022 Ria Besseling