Zes op de tien Nederlanders heeft de intentie om bewuster te gaan eten en wil daar op korte termijn werk van gaan maken. Gezondheidsoverwegingen zijn de belangrijkste reden om die stap te zetten. Dat blijkt uit een onderzoek* dat maaltijdboxleverancier HelloFresh deed onder zo’n 1.000 Nederlanders.
Minimaal 250 gram groenten per gerecht
68% van de Nederlanders vindt van zichzelf dat ze al verantwoorde eetgewoontes hebben. Toch wil 59% dit jaar verantwoorder gaan eten om verschillende redenen. Voor de meeste Nederlanders spelen gezondheidsoverwegingen (40%) hierin een belangrijke rol. Daarnaast schuiven ze dierenwelzijn (15%) als tweede argument naar voren en is het goed voorhebben met de planeet (11%) de derde vaakst geciteerde reden.
“HelloFresh probeert haar klanten te helpen om meer verantwoord te eten”, zegt Dafna, diëtist bij HelloFresh. “Zo hebben we een ruime keuze aan vegetarische alternatieven en bieden we nu ook een caloriebewust menu met minimaal 250 gram groenten per gerecht als vereiste aan. Onze maaltijdboxen bevatten bovendien precies de juiste hoeveelheden, zodat er niets verspild wordt.’’
Moeite met andere eetgewoontes en vegetarisch eten
Toch blijkt ook dat het niet altijd even makkelijk is om het over een andere boeg te gooien qua eten. Nederlanders stuiten namelijk op een aantal uitdagingen op weg naar een evenwichtiger en milieubewuster eetpatroon. Wat we het lastigst vinden? Op een gedeelde eerste plek staat het veranderen van ons eetpatroon (16%) en de prijs die aan een product met betere levensduur hangt (16%). Daarnaast vindt 15% een maaltijd zonder vis of vlees minder lekker en geeft 9% aan dat zijn of haar partner altijd vis of vlees bij een maaltijd wil.
Niks extra’s betalen
Het prijskaartje speelt dus een grote rol bij het veranderen van ons eetpatroon. Naast dat bijna een derde van de Nederlanders (30%) niks extra’s wil betalen voor een verantwoorder voedingspatroon, geeft 32% aan hier slechts 1% tot 5% extra budget voor over te hebben. Een kwart is bereid om er 6% tot 10% meer voor te betalen.
Minder verspilling en vaker seizoensgebonden
Wat doen Nederlanders al om verantwoord te eten? Dit is de top 3 van genoemde antwoorden:
- Proberen om voedselverspilling tegen te gaan (20%)
- Minder eten van vlees (12%)
- Eten van seizoensgebonden producten (9%)
“Ook bij HelloFresh spelen we in op het tegengaan van voedselverspilling”, zegt Victor, duurzaamheidsmanager van HelloFresh. “Doordat maaltijdboxen de juiste hoeveelheid ingrediënten bevatten, wordt voedselverspilling onder huishoudens tot een minimum beperkt. Uit grootschalig onderzoek** blijkt dat er met een maaltijdbox al 21% minder voedselverspilling is dan wanneer je de boodschappen bij de winkel zou doen.”
Over het onderzoek
*Een onderzoek uitgevoerd door Dynata voor HelloFresh onder 990 Nederlandse respondenten in juli 2021.
**Global Food Waste Study is een onderzoek uitgevoerd door HelloFresh in samenwerking met het Wuppertal Instituut, het TU in Berlijn, FH Muenster, de Universiteit van Cambridge, Wageningen University en ReFED (een Amerikaanse non-profit voedselverspillingsorganisatie). In ‘s werelds grootste studie over voedselverspilling binnen huishoudens analyseerden onderzoekers de eet- en kookgewoonten van meer dan 1.100 vrijwillige deelnemers in zes internationale markten in Europa en Noord-Amerika. Het onderzoek nam twee weken in beslag. Tijdens de eerste week deden de deelnemers zelf boodschappen bij de supermarkt en tijdens de tweede week kookten ze met HelloFresh. Beide weken hielden ze bij hoeveel voedsel(resten) ze weggooiden.
Over HelloFresh
HelloFresh SE is de grootste leverancier van maaltijdboxen in de wereld, met activiteiten in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Nederland, België, Luxemburg, Australië, Oostenrijk, Zwitserland, Canada, Nieuw-Zeeland, Zweden, Frankrijk, Denemarken en Noorwegen. HelloFresh staat voor < 0.2% voedselverspilling in de keten en onderzoek wijst uit dat een consument met een maaltijdbox 21% minder voedsel verspilt. In het tweede kwartaal van 2021 leverde HelloFresh 254 miljoen maaltijden aan 7,7 miljoen actieve klanten. HelloFresh werd in november 2011 opgericht in Berlijn en staat sinds november 2017 genoteerd aan de beurs van Frankfurt. HelloFresh heeft kantoren in New York, Berlijn, Londen, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Parijs en Kopenhagen.