Agrifoodclicks

Delhaize lanceert “from waste to taste”-soepen van groentenoverschotten

FW soepen

 
 

Verse soepen gemaakt van groentenoverschotten

100% vers – 100% Belgisch -  90 ton groenten per jaar gered

Delhaize lanceert vijf zogenaamde “from waste to taste”-soepen, gemaakt van groentenoverschotten die anders nooit pp de eettafel van de klanten zouden belanden. De soepen zijn 100% vers en gemaakt van Belgische groenten. Door dit project slaagt Delhaize erin op jaarbasis 90 ton groenten een tweede leven te geven.  De Belgische super wil per jaar 225.000 liter van deze verse soep verkopen. De vijf soepen, allen met nutri-score B zijn knolseldersoep, preisoep,witte koolsoep, broccolisoepen tomatensoep met basilicum.

 Strijd tegen voedselverspilling

Te veel voedsel wordt verspild en belandt eigenlijk nooit op het bord. En daar wil Delhaize iets aan doen. Uit studies blijkt dat een derde van de geteelde groenten in de winkel komen. Delhaize lost dit probleem deels op met zijn nieuwe soepen. Verschillende Belgische producenten leveren hun overschotten aan verse groenten en die worden dan gebruikt om verse soep van te maken. Bij deze soepen volgt Delhaize zoveel mogelijk de seizoenen zodat er binnenkort afhankelijk van het succes nieuwe smaken gelanceerd zullen worden.

De soepen zitten in een glazen fles van 75 cl en worden verkocht voor 2,49 euro per fles. De klant kan deze soepen vinden op de agf-afdeling van Delhaize.

Lion’s Footprint : minder plastic, minder CO², minder voedselverspilling

Het project maakt deel uit van een breder programma waarin Delhaize haar maatschappelijke verantwoordelijkheidneemt. In 2019 lanceerde Delhaize The Lion’s Footprint, een duurzaamheidsplan waarmee het bedrijf zich 100% inzet voor het milieu en zo zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen. Dat plan bestaat uit 3 delen: een doelstelling om plasticneutraliteit te bereiken, (voedsel)verspilling tegen te gaan en eind dit jaar CO2-neutraal te zijn.

                 
 

 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling