SUNT gaat met het project The Banana Factory de verspilling van miljoenen bananen in Nederlandse en Belgische havens tegen en ontwikkelde een smakelijk businessmodel. De startup verwacht vanaf begin 2021 miljoenen verspilde bananen uit de havens van Nederland en België in een nieuwe bananenfabriek te verwerken tot grondstof voor eigen en – op termijn – andermans producten.
‘‘Ieder jaar wordt er zo’n 1,3 miljard kilo aan business weggegooid: voedsel waar helemaal niks mis mee is, maar toch de stempel “waste” heeft gekregen. Zoals de bananen die we gebruiken in ons bananenbrood’’, aldus Laura Hoogland , oprichter van Sunt.
Hoogland lanceerde haar bananenbroodmerk in mei vorig jaar bij Albert Heijn en steeg de gestelde sales targets al snel met 400% voorbij. Inmiddels is Sunt in drie Europese landen verkrijgbaar en gaan er wekelijks duizenden bananenbroden over de toonbank.
Tot op heden werd het bananenbrood gemaakt van bij telers in Ecuador afgekeurde bananen, maar ook in eigen land valt veel te halen.‘’Voor de teelt van een kilo bananen is gemiddeld 860 liter water nodig, stoot je 0,75 kilo co2 uit en dan hebben we het nog niet eens gehad over de 9695 kilometer lange reis die deze bananen maken om naar Europa te komen. Onze bananenbroden bestaan voor 37% uit bananenpuree. Toen we er dus achter kwamen dat in de Nederlandse en Antwerpse havens ook miljoenen groene en gele bananen weggegooid worden, was het idee van de bananenfabriek snel geboren’’. De bananenfabriek, zoals Hoogland het noemt, verwerkt dit soort bananen tot hoogwaardige bananenpuree. ‘’Niet alleen een interessant businessmodel voor ons, maar ook een mogelijkheid om lokaal voedselverspilling drastisch te verminderen’’aldus Laura.
‘s Werelds eerste bananenfabriek
De startup verwacht vanaf begin 2021 de miljoenen verspilde bananen uit de havens van Nederland en België in hun bananenfabriek te verwerken tot grondstof voor in haar eigen en – op termijn – andermans producten.‘’Momenteel zijn we druk bezig met de pilot en het vormgeven van de productielijn. Omdat het opzetten van een fabriek waar je van ‘waste’ nieuwe voedingsmiddelen gaat maken vrij complex is, hebben we een partnership gesloten met Tekkoo. Zij hebben met PeelPioneers, waar zij sinaasappelschillen verwerken tot onder andere etherische olie voor voedingsproducten en hygiëneproducten, hebben zij eerder laten zien dat er business zit in waste. Ze geven ons nu de mogelijkheid, om zowel financieel als met veel kennis The Banana Factory te starten’’. SUNT is nog op zoek naar kapitaal voor het daadwerkelijk bouwen van de fabriek.