Agrifoodclicks

Deliveroo Etenvdetoekomst 2391-aa23f5c227fb57ba89f1f0a544af4b0d

Onderzoek Deliveroo wijst uit: supergewassen, eitwitvervangers en plantaardige melk volgens Nederlanders over tien jaar normaal 

Nederlanders geven aan open te staan voor nieuwe, gezonde voeding zoals eiwitrijke insecten en verwachten dat deze mainstream worden

 

Maaltijdplatform Deliveroo deed onderzoek* onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder over de toekomst van voeding gedreven door techniek, zoals supergewassen, kweekvlees, 3D-geprint voedsel en persoonlijke voeding op basis van het eigen DNA. Zij blijken een sterke voorkeur te hebben voor ‘technologische’ voedingsmiddelen die bijdragen aan een gezonde(re) levensstijl of een meer duurzame planeet. 

Innovatief eten normaal in de toekomst

De respondenten achten het waarschijnlijk dat over tien jaar zuivel- en notenvrije alternatieven van melk (70%), supergewassen (69%) en plantaardige eitwitvervangers (68%) mainstream zijn. De helft van hen is zelf ook bereid dit soort voeding in de toekomst te eten. Iets meer dan de helft (53%) van de respondenten verwacht bovendien dat Nederlanders over tien jaar regelmatig eiwitrijke insecten zullen eten. Ruim eenderde van de respondenten (37%) ziet zichzelf wel zo’n knapperig beestje nuttigen in de toekomst.

Niet rotzooien

Meer dan de helft van de tech-minded Nederlanders vindt het belangrijk om de oorsprong van ingrediënten te kennen. De voornaamste reden waarom respondenten zich zorgen maken over bepaalde toekomstige voedselinnovaties is de onbekendheid met de lange termijn effecten op de gezondheid (71%). Ook vindt 57 procent van de respondenten dat we niet teveel met ons eten moeten ‘rotzooien’. Daarom staan zij sceptisch tegenover genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen en 3D-geprint voedsel. Hoe ouder de respondent, hoe minder positief men hierover is. Slecht iets meer dan een kwart van de respondenten (27%) is bereid in laboratorium gekweekt vlees te eten in de komende tien jaar. Opvallend is dat mannen daar vaker bereid toe bereid zijn dan vrouwen (14% vs. 5%). Vrouwen zijn daarentegen vaker dan mannen bereid zuivel- en notenvrije melkalternatieven te drinken (62% vs. 42%). 

Het belang van het gezondheidsaspect in eten is ook terug te zien in de data van Deliveroo. Zo was er in 2019 een stijging van 32% in zoekopdrachten naar ‘gezond’ voedsel. En in in datzelfde jaar was ook de stijging in bestellingen van melkalternatieven, zoals haver- en soja-melk, te zien met maar liefst 38%.

Vega(n)
Plantaardige eiwitvervangers is een trend die al langer we steeds meer zien opkomen. Zo zijn vegan burgers (van Vegan Burger Brothers in Amsterdam) en roti vega kip (van restaurant De Kade in Rotterdam) op nummer 1 en 2 in de top tien van meest bestelde vegetarische maaltijden bij Deliveroo. Tijdens de nationale Week Zonder Vlees in 2019 was totale aantal vegetarische bestellingen zelfs ruim verdubbeld (132%) ten opzichte van het jaar daarvoor; toen was er al een stijging van 37% te zien. 

Privacy-zorgen
Opvallend genoeg staan tech-minded Nederlanders minder positief tegenover voeding waarbij meer technologie komt kijken, zoals voeding aansluitend op het DNA. Ruim driekwart (78%) van de respondenten is niet bereid hun DNA te delen met derden uit privacy-overwegingen of uit angst voor het doorverkopen van persoonsgegevens. 


*Over het onderzoek: in opdracht van Deliveroo deed onderzoeksbureau Team Vier onderzoek onder tech-minded Nederlanders van 18 jaar en ouder. Dit zijn mensen die hebben aangegeven het belangrijk te vinden om op de hoogte te zijn van technologische thema’s en onderwerpen die op dit moment spelen. Het onderzoek is uitgevoerd is de periode 20 tot 27 februari 2020. In totaal hebben 304 tech-minded respondenten deelgenomen.

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling