Agrifoodclicks

Colruyt Group: een jaar Nutri-Score

Nutri-Score Colruyt NS op SWF app (1)

Colruyt Group begon nu precies een jaar geleden met Nutri-Score. Dit zijn de stappen die de supermarktorganisatie zette met het voedingswaarde-etiket.

Een van de twee Boni Selection-producten heeft nu het label op de verpakking, met name in de categorieën (vers) bereide gerechten, oliën, kaas, yoghurt, veggie vers, pasta, rijst en conserven. In het najaar van 2020 vermeldt het complete Boni Selection assortiment Nutri-Score. Begin volgend jaar liggen ook de eerste Spar Colruyt Group producten met het logo in de schappen.

Sinds september vorig jaar kunnen consumenten de Nutri-Scores van de 20.000 producten in de winkels van zowel eigen merken als nationale merken online raadplegen. Dat kan via de SmartWithFood app, de MyColruyt app, op de website van Colruyt en op het Collect & Go platform. Coluyt was de eerste Belgische retailer die dit mogelijk maakte en wil ook verder blijven inzetten op dit digitale aspect.

Pilots bij Bio-Planet en Okay

Bio-Planet startte in juni met een project om het Nutri-Score-label uit te rollen op het prijsetiket en test dit momenteel in vier categorieën: ontbijtgranen, vers brood, chips, yoghurt (inclusief de plantaardige alternatieven) in vier pilotwinkels – zowel voor eigen merken als nationale merken

Ook de winkelformules OKay en OKay Compact zullen vanaf oktober in zo’n twaalf winkels testen uitvoeren om de Nutri-Score van producten in de winkel op het prijsetiket mee te geven. Nutri-Score zal zichtbaar zijn op het prijsetiket van producten binnen de categorieën yoghurt en kaas, ontbijtgranen, koeken, bereide maaltijden en brood en bake-off.

Binnen het bestaande project waarbij het voedingsteam van Colruyt Group waar mogelijk de nutritionele samenstelling van eigen merken verbetert, wijzigden ook enkele Nutri-Scores. Boni kaas met vruchten ging van C naar B, Boni taboulé van van C naar B en de lasagne bolognaise van Boni (100gram) veranderde van B naar A.

De Colruyt-formule zal tijdens de eerste les van het schooljaar van Colruyt Cooking Class (https://nl.cookingclass.be/) Nutri-Score behandelen om kinderen goed te informeren.

Herkenning en vertrouwen bij consument

In september vorig jaar en in maart van dit jaar voerde GfK in opdracht van Colruyt Group een marktonderzoek uit naar hoe consumenten naar logo’s op verpakking kijken. Vergeleken met de resultaten van september 2018 geven de respondenten in maart veel meer aan dat ze aandacht besteden aan de logo’s op de verpakkingen (bio, ASC – label voor duurzame kweekvis -, veggie, Nutri-Score).

Zeven van de tien Belgen kent het Nutri-Score logo en weet waarvoor het staat – 61% weet dat Nutri-Score iets te maken heeft met de nutritionele waarde van een product. In de perceptie van de respondenten wordt Nutri-Score bij 43% ook gelinkt aan gezondheid. De bekendheid/herkenbaarheid van het Nutri-Score logo ligt op hetzelfde niveau als dat van het bio-logo.

Naast herkenbaarheid krijgt het Nutri-Score logo ook steeds meer vertrouwen: 42% in maart 2019 ten opzichte van 30% in september 2018;

Respondenten geven aan dat het Nutri-Score logo hen helpt om verantwoorde keuzes te maken. Daar staat het logo op hetzelfde niveau als het bio en ASC-logo. Toch geeft nog 30% van de respondenten aan dat het Nutri-Score logo hen niets doet. Daarom blijft Colruyt Group en de winkelformules inzetten op communicatie en campagnes onder andere in het najaar om klanten verder mee te nemen in het verhaal van Nutri-Score.

 Het Nutri-Score label is volgens Colruyt Group een solide basis voor een goed geïnformeerde voedingskeuze. Het is aan de retailer om te informeren en aan de klant om te beslissen welke product hij kiest. Dat geldt voor zowel de producten met score A als die met  D of E. Al deze producten kunnen een plaats hebben in een evenwichtig voedingspatroon.

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2019 Ria Besseling