Agrifoodclicks

Jutter Speijs wordt Wundermart en wil versterken in retail

Jutter Speijs verandert haar naam in Wundermart en gaat technologie leveren voor exploitatie van onbemande winkels in de hospitality- en de kantorenmarkt. Het concept, een combinatie van out of home en retail, bestaat nu drie jaar en telt 14 locaties. Wundermart maakt zich als technologieleverancier op voor een verdere uitrol.

Wundermart logo 67291601_1303184666511918_6504450257206640640_n

Met de wijziging verwacht Wundermart haar positie in retail te versterken en de groei te versnellen. Zo moeten er over enkele jaren wereldwijd rond de duizend Wundermart winkels zijn.

Wundermart wil haar klanten met de app My Wundermart ondersteunen in het beheer van de onbemande winkel. De app geeft de retailer inzicht in het dagelijks ondernemen van de locatie, hij kan ook wijzigingen in assortiment, promoties en prijs doorvoeren.

De klanten van de onbemande winkels kunnen de klok rond zelf een drankje of gezonde snack kopen via een zelfscaninterface. De leveranciers in het platform vullen de schappen aan en Wundermart zorgt voor de dagelijkse kwaliteitsborging..

“We zijn ook in kantoren actief, maar blijven focussen op de hotelsector”, vertelt Patrick Dekker, een van de eigenaren. Wundermart zou ook in andere sectoren zoals onbemande tankstations een plaats kunnen krijgen, “maar service blijft belangrijk. De huidige winkels in hotels staan dan ook onder beheer van de receptie”, aldus Dekker die samen met Laurens de Kleine met het concept is verkozen tot een van de negen RetailRookies van 2018-2019. De Kleine: “Mogelijke nieuwe markten na deze focus zijn ziekenhuizen en universiteiten”.

De winkels variëren sterk in oppervlakte, “van een 20 m2, in feite een uitgebreide vendingmachine, tot locaties van 40 tot 60 m2. De meeste zijn te vinden in hotelketens rond Amsterdam, zoals NH Hotels, Tulip, Crown Plaza, Artemis. En binnenkort ook in hotels in Hilversum, Utrecht en The James in Rotterdam. Een eerste kantoorvestiging is ingericht in het Amsterdamse Adam Smith Building”, aldus Patrick Dekker.

Grab&go

 JutterSpeijs AdamSmithBuilding kantoorlocatie Jutter Speijs 3-3000 

Het basisassortiment van de onbemande winkels is ingericht met grab&go producten. In de shop zijn de hele dag eten en drankjes verkrijgbaar. De klant kiest zelf en betaalt met zelfscan.
Diverse producten zoals soepen, pannenkoeken en borrelplankjes liggen onder het eigen merk in de schappen. Er is nu ook een ontbijt voor hotelgasten verkrijgbaar. Dat vergt enige handling zoals het afbakken van croissants en muffins en het bedienen van het koffie apparaat. Beleg en zuivel zitten in portieverpakkingen.

“We zien dat de behoefte aan vers groeit. Zo heeft de locatie in het Adam Smith behoefte aan salades en verse yoghurts met granola. Deze dagverse producten worden aangeleverd door cateraar Meinders Catering in Badhoevedorp.  Lekkerland levert het basisassortiment.

 Dagvers ontbreekt tot nu toe, maar het toevoegen van dagverse producten van lokale ondernemers is zeker een optie. “We hebben zelf een oorsprong met ons kaasplankje met worstjes, kaas en mosterd dat we zelf ontwikkelden. We focussen  echter eerst op het finetunen. Vervolgens komt verbreden van het aanbod in de shops aan de orde”, legt Dekker uit.

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2019 Ria Besseling