Agrifoodclicks

Lokaal kilo’s schuiven verbindt Groninger boeren met horeca en retail

 Vers uit de provincie komt naar de stad

In Groningen is Lokaal kilo’s schuiven in opzet, een project om vers voedsel uit de provincie aan de horeca in de stad te vermarkten. Deelnemende agrarische bedrijven uit de Ommelanden maakten samen met restauranthouders via een veiling kennis met producten uit de buurt. Ze moeten in de nabije toekomst handel en kilo’s  opleveren.

Initiatiefnemers Wilbert van de Kamp en Ritzo ten Cate hebben de eerste bijeenkomsten voor Lokaal kilo’s schuiven achter de rug. Er blijkt voldoende belangstelling en inzet om lokale versproducten van boeren aan restauranthouders te leveren. Twee partijen die elkaar niet snel opzoeken kunnen elkaar op een interessante manier vinden.

Het doel is nu het project uitrollen tot een online platform dat vraag en aanbod koppelt van vers uit de buurt. De initiatiefnemers zien ook een supermarkt of verzamelpunt bij de binnenstad van Groningen als een kans voor lokaal vers vermarkten. Het idee komt voort uit het Reframe-project, bedoeld om productie en consumptie van regionaal voedsel te versterken, waaraan Wilbert van de Kamp deelnam.

Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-23

Niet anoniem

Biologisch akkerbouwer Gert Noordhoff in Bellingwolde, deelnemer aan Lokaal kilo’s schuiven, vindt het een goed initiatief, “vooral omdat je rechtstreeks contact met de afnemer hebt en je product niet anoniem de keten in gaat. Ik had witte kolen in de aanbieding tijdens de bijeenkomst. Ze zijn verkocht aan een cateringbedrijf, maar zouden de volgende dag worden geplant. De kolen zijn van een laat ras waarmee ik als biologisch akkerbouwer trips wil voorkomen. Ze komen nu in oktober van het land en worden dan geleverd. We gaan dan ook een culinaire reis met kool organiseren om de bezoekers te wijzen op de mogelijkheden met het product.” Noordhoff, die tevens Tiny Blue pompoenen voor horeca en retail verbouwt, verwacht op termijn meer groentegewassen aan te bieden om de rechtstreekse banden met de horeca uit te breiden.

Die insteek hebben ook andere deelnemers aan het project waaronder biologisch landbouwbedrijf Eikemaheert in Loppersum, akkerbouwbedrijf Bosma agf in Zuidwolde, biologisch-dynamisch groentebedrijf Eemstuin in Uithuizermeeden, pluimveebedrijf Jansen Vrije Uitloop in Assen, geitenboerderij Ter Veen in Dorkwerd en Bosschaart Fruitbedrijf in Noordbroek. De boeren leveren hun vers geoogst vers aan Groninger restaurantkoks als Dennis Klompsma van Paviljoen Sterrenbos, cateraar Sytse Kramer – hij kookt ook bij Poortershoes –  en David Rutgers, alias de Wilde Slager.

 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-37

Direct leveren is kansrijke verkoop

Doel van Lokaal kilo’s schuiven is Groninger boeren onderling van elkaar laten leren en ontdekken dat direct leveren aan horeca kansrijke verkoop betekent. “Het is belangrijk om boeren zelf te laten nadenken over vermarkten en samen met restauranthouders en koks te praten over vers lokaal voedsel”, verduidelijkt Wilbert van de Kamp.

“Boeren en horeca hebben elkaar veel te melden. Lokale producten staan mooi op de menukaart en leveren boeren trots voor het product op. Restauranthouders vervullen op hun beurt een bijzondere functie voor bijzondere producten uit de buurt. Zij maken ze herkenbaar voor de gast.”

De samenwerking tussen boer en restauranthouder is dan ook een mooi startpunt voor verdere uitbreiding, verwacht Wilbert. “We willen nu eerst schaal maken. Dan wordt ook leveren aan bijvoorbeeld ziekenhuizen een optie. Een online platform moet straks vraag en aanbod in een breed versassortiment inzichtelijk maken, handel faciliteren en transacties administratief afhandelen.” De gemeente Groningen heeft steun voor participatie in de logistiek toegezegd.

Vers via veiling

 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-30

Tot nu toe waren er twee bijeenkomsten van Lokaal kilo’s schuiven. Na de eerste dit voorjaar trok de tweede sessie onlangs bijna honderd aanwezigen – tachtig boeren en tien restauranthouders. Zij konden via een veiling bieden,kopen, proeven en nader kennis maken met producten uit de buurt die in de nabije toekomst handel en kilo’s moeten opleveren. Van de Kamp: “Met producten die voor startprijs werden verkocht konden de agrariërs vraag ontdekken.” Op de eerste veiling werd zo’n 800 euro verhandeld. De horecaondernemers kochten kilo’s groenten, levende kippen,  kolen en 500 eieren. Kok Dennis Klompsma van Paviljoen Sterrenbos kocht op deze manier een hele bok van geitenboerderij Ter Veen en hij maakte lokale quiche van uien van boer Gert Sterenborg waarop hij had geboden.

Lokaal kilo’s schuiven is druk bezig met de voortgang. Van de Kamp: “Na de avond in april keken we op de tweede bijeenkomst wat werkte en hebben we dat uitvergroot en voortgezet. De aanwezigen werd gevraagd om mee te denken over het vervolg en met goede ideeën en suggesties. Zij zijn immers de markt.” Van de Kamp en Ten Cate overwegen om de agrariërs in drie groepen in te delen: ondernemers met bestaande producten, zij die producten wellicht aan de foodgroothandel willen verkopen en ondernemers met bijzondere en specifieke producten.

 “Een volgende keer – in september of oktober gaan we weer een bijeenkomst plannen – willen we kijken of we een aantal grotere B2B-transacties kunnen laten plaatsvinden om zo steeds meer richting een echte veiling te gaan. En we willen nog even extra gas geven op de horecakant. Hoe krijgen we de volgende keer tenminste vijftig chefs en eigenaren op onze veiling?”

Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-2 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-4 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-8 Lokaal Kilo's Schuiven 17 juni 2019-9 

 

Een vast terugkerend event met een veiling dit najaar is een van de andere ideeen. “Een veiling met speciale producten op de Horeca Beurs Noord-Nederland op maandag 30 september in de Martinikerk is eveneens een geschikte gelegenheid om vakmensen uit horeca en foodservice kennis te laten maken met Lokaal kilo’s schuiven”, zo verwacht hij.

 Met hub naar consument

Ook de consument in Groningen stad kan in de toekomst mogelijk kennismaken met vers van Groninger bodem. Deze locatie, een foodhub of versverzamelpunt nabij de binnenstad, brengt dan een assortiment vers uit de Ommelanden en inspireert de klant met kennis en ideeën om te koken met lokale waren. Met het bezorgen van bestellingen in het centrum met een elektrische bakfiets – eventueel via bezorgdiensten als Fooddrop en Cycloon – zet het project in op duurzaam. 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2019 Ria Besseling