Agrifoodclicks

Wasteless gaat bij Marqt klanten helpen bij versverkoop op basis van THT

Wasteless

Wasteless gaat deze zomer in de 18 winkels van Marqt aan de slag met een Dynamic Pricing oplossing voor versproducten. Klanten van Marqt kunnen met het systeem producten tegen de houdbaarheid goedkoper inkopen. Ze dragen zo bij aan het terugdringen van voedsel verspillen. Wastelesse, ook beschikbaar voor Belgische supermarkent, is nu in bedrijf bij de Italiaanse supermarkten van Iper.

Het systeem van Wasteless, gebaseerd op een slim algroritme, prijst versartikelen af naarmate ze dichter bij de uiterste houdbaarheidsdatum komen. Klanten kunnen aan de hand van de prijs op de digitale prijskaartjes goedkoper vers inkopen, terwijl retailers de winst op deze producten kunnen maximaliseren, rekening houdend met de actuele vraag.

Volgens ReFED, voedselverspillingsplatform in de VS, is de inkoopwaarde van verspild voedsel in retail ongeveer het dubbele van de totale winst op voedselverkopen. Oplossingen die verspilling voorkomen, zoals dynamische prijzen, bieden het allerhoogste winst potentieel.

Marqt: voedselketen verduurzamen

Tjibbe Bouma, directie-lid vanMarqt: “Marqt wil haar impact vergroten, daar zijn groei en innovatie voor nodig. Ondernemen vanuit de duurzame missie van Marqt vraagt om leiderschap op dit gebied. Wij willen verdere stappen zetten om devoedselketen duurzamer te maken”.

“Wij waren direct overtuigd van de mogelijkheden die Wasteless biedt om de keten  duurzamer te maken en verspilling tegen te gaan. En consumenten te belonen voor een duurzame keuze, door producten met een kortere houdbaarheid te verkopen tegen een lagere prijs. De eerste resultaten bij de Italiaanse foodretailer Finiper met 220 vestigingen bieden veel vertrouwen en wij hebben samen met onze IT-leverancier Centric besloten om de benodigde ontwikkelingen in onze systemen door te voeren.”

Gian Maria Gentile, CTO Finiper: “Wasteless heeft in de 6 weken dat wij live zijn op de gevogeltecategorie de verspilling met 89 procent teruggebracht en de bottom line met 25 procent doen toenemen. Onze klanten pasten hun koopgedrag vanaf de eerste dag aan en begrepen dat zij voordeel kunnen krijgen door producten met een kortere houdbaarheid te kopen, als zij deze binnen een paar dagen gaan eten. Wasteless is simpel voor de klant, zeer nuttig voor de producent en verhoogt de marge voor de retailer.”

Over Wasteless

Wasteless  is een turnkey oplossing voor voedselverspilling van food retail die de winstgevendheid van een supermarkt verhoogt op basis van optimalisatie van de prijsdalingen op basis van houdbaarheidsdatum. Supermarkten verkopen meer en verspillen minder door gebruik te maken van geoptimaliseerde prijsverlagingen. Consumenten kunnen kiezen hoeveel ze willen betalen voor een product op basis van houdbaarheidsdatum. 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2019 Ria Besseling