De nieuwe koeltrein Coolrail, die sinds deze week drie keer wekelijks gaat rijden, bespaart 12.000 vrachtautoritten en 70 procent C02, zo verwachten initiatiefnemers Euro Pool System en Bakker Barendrecht/Albert Heijn. De verbinding is daarnaast net zo snel, betrouwbaar en betaalbaar als vervoer over de weg.
In 2016 werd er al een pilot gehouden waarbij groente en fruit uit de regio Valencia per koeltrein richting Noord-Europa werd vervoerd, maar toen bleken er nog wat obstakels te zijn. Die zijn nu weggenomen, stelt Gerjo Scheringa, CEO van Euro Pool System. “Het duurzaam vervoeren van groente en fruit sluit aan bij de wens van leveranciers en retailers. Het transport per trein zorgt voor een CO2-besparing van 70 tot 90 procent, afhankelijk van het gewicht van het te vervoeren fruit.” De rit duurt, inclusief overslag aan de Frans-Spaanse grens, 48 uur. Partner Shuttlewise gaat helpen om de trein door de landen heen te leiden.
CoolRail vervoerde drie jaar geleden in deze pilot versproducten uit Valencia naar Nederland, Belgie en Duitsland. De treinverbinding werd opgezet door Albert Heijn, Colruyt, Edeka, Plus en Sligro, groothandel en logistieke dienstverleners.
Vers duurzaam vervoeren
De deelnemers aan het initiatief willen met de spoorverbinding iedere week grote partijen verse groenten en fruit uit de Spaanse kuststreek duurzaam gaan vervoeren naar Rotterdam en van daaruit naar supermarkten in Nederland, België en Duitsland. Zij verwachten toen al op deze manier ruim 70 procent CO2 te besparen ten opzichte van wegtransport. Vanuit Rotterdam worden jaarlijks meer dan 1,5 miljoen ton versladingen voor de Noord-Europese markt aangevoerd.
Verduurzamen
Hoewel veel verladers op zoek zijn naar het verduurzamen van de keten, bespeurt Martijn Elbers van Shuttlewise nog wel wat koudwatervrees bij deze partijen. “Zij moeten soms nog een mindshift maken. Natuurlijk, een vrachtauto bestel je en die staat morgen op de stoep. Dit vergt wat meer planning, maar als de frequentie verder omhoog gaat dan is dat straks geen issue meer.” Daarnaast verwacht hij dat ook de reistijd van 48 uur op termijn naar beneden gaat. “Er zit nogal wat ruis op de lijn. Maar ik denk dat er nog zeker 20 uur van af kan. Als dat lukt is de trein sneller dan de vrachtauto.”
Ook vanuit Duitsland
De pilot met de lijn tussen de treinterminals in het Spaanse Almussafes in Valencia en CTS Köln werd drie jaar geleden uitgevoerd door Transfesa, een onderdeel van DB-Schenker. Tot nu toe rijden de versproducten nog over de weg vanaf Keulen naar de winkel-dc’s. Het is de verwachting dat op termijn treinen van CoolRail ook vanuit Keulen het vers naar Rotterdam gaan vervoeren. Dit zal dan vijf keer per week in plaats van twee keer gebeuren, zo was destijds het plan.
Aan de verbinding werkten eveneens agf-groothandel Bakker Barendrecht en dienstverlener in meermalige verpakkingen Euro Pool System mee, plus agf-leverancier Smeding, Visbeen Transport, Havenbedrijf Rotterdam en adviesbureau Mercator Novus.