Agrifoodclicks

Lunch van huis wil doorgroeien in circulair cateren

Lunches bezorgen zonder verspillen

Lunch van huis bezorgt lunches bij klanten in gemeenten rond Amsterdam en Haarlem. Het jonge bedrijf is ingericht op circulair cateren: afgepaste bestellingen bezorgen en restanten na de lunch mee terugnemen en opnieuw verwerken.

Lunch van huis, dat begin dit jaar van start ging, onderneemt bewust circulair en duurzaam. Alwin Christianen verzorgt samen met collega-ondernemers de dagelijkse bestellingen vanuit de productiekeuken, gevestigd in de voormalige chocoladefabriek van Union in Haarlem. De locatie wordt gedeeld met lokale ondernemers.

Lunchvanhuis IMG_2420 (1)

 

‘Voor onze klanten blijkt een duurzame en circulaire cateraar in zeventig procent van de gevallen een doorslaggevende factor te zijn’, vertelt Christianen. ‘Dit hoge aandeel komt ook omdat bedrijven speciaal hiervoor contact met ons opnemen. Opdrachtgevers verlangen van de cateraar dat deze er alles aandoet om de impact op het milieu te verlagen.’

 Naar circulair broodverhaal

Dat geldt ook voor het circulaire broodverhaal van Lunch van huis. Een deel wordt op dit moment door henzelf in de Food Union geproduceerd, want de ondernemers werken nog niet met een bakker. Vooral zuurdesem broden en volkoren broden zijn populair. ‘Bij kleinere locaties onder de dertig lunchgasten snijden de gasten het brood het liefst zelf, bij grotere locaties hebben zij liever gesneden brood. Het draait bij ons om ambacht en beleving en dat zien wij graag terug in het brood. Niet perfect van vorm, maar juist zo natuurlijk mogelijk.’

Uiteindelijk willen ze bijna al het brood zelf maken om het oude brood te verwerken.  ‘Zo maken we nu al speltbollen en crackers van oud brood en speltmeel, maar we maken daarnaast ook croutons en snacks. De rest van het broodassortiment is bake- off’, vertelt Alwin.

‘Een andere belangrijke reden om al het brood zelf te gaan herverwerken is dat wij uiteindelijk mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans in de keuken willen geven. In de toekomst willen wij dit verder uitbreiden en juist deze groep met restverwerking bezig laten zijn.’

De communicatie over hun circulaire werkwijze naar de klanten verschilt per opdrachtgever. Alwin: ‘Wij brengen in ieder geval een keer per kwartaal een rapport uit waarin wij uitleggen wat wij hebben gedaan om onze impact te verminderen. Zo melden wij eerlijk dat wij nog niet honderd procent biologisch zijn, maar vertellen wij wat wij doen om hier steeds dichter naar toe te gaan. Elk kwartaal moet er dan ook verbetering zijn. Daarnaast noemen wij voorbeelden van restverwerking en nieuwe ontwikkelingen zoals een tomatenjam om oude tomaten te kunnen gebruiken’.

Klanten reageren over het algemeen zeer positief ziet hij. ‘Niets doet meer pijn dan het weg zien gooien van eten. Als wij dit omtoveren tot een prachtig product verrassen wij juist hiermee de gast.’

In de bestellingen van Lunch van huis worden ook minder mooie producten verwerkt.  Groenten en fruit met een vlekje of afwijkende vorm gaan in salades of spreads mee in de lunchbox. Het streven is om uiteindelijk niets meer weg te gooien.

Lunch van huis brengt tevens maaltijden bij bedrijven. Dat zijn soepen, complete warme maaltijden en snacks, eveneens in de productiekeuken bereid van ingrediënten die anders waren verspild.

Bezorgen en ophalen

 Lunchvanhuis IMG_2420 (2) Lunchvanhuis IMG_2420 (3) 

De totale bezorgoperatie van Lunch van huis is ingericht op efficiënt verbruiken, opnieuw verwerken en zo min mogelijk verspillen. Het bezorgen van lunches en ook  maaltijden naar bedrijven vanaf twintig lunchers gebeurt in speciale gekoelde buffetboxen van gerecycled materiaal. Dat voorkomt bezorgen van verpakkingsmaterialen zoals plastic. De boxen worden na de lunch samen met de restanten weer opgehaald. Alwin: ‘Met bestelauto’s; ze zijn helaas te zwaar voor de fiets’.

 

Met het bezorgen van de lunch en het ophalen van de gekoelde boxen met restanten  verbindt Lunch van huis zich op een speciale manier met de klanten. ‘Wij maken klanten bewust van het belang van minder voedsel verspillen. We zien bovendien precies hoe we onze inkoop, ons assortiment en de bestelling kunnen afstemmen op de wensen van de klant. Zo streven we naar de ideale voorraad en hoeven we uiteindelijk minder weg te gooien’, vertelt de ondernemer. De onderneming heeft plannen voor doorgroei naar franchise als circulaire cateringformule.

Lunchvanhuis IMG_2420 (4)

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling