Viswinkeliers communiceren nog nauwelijks over duurzame vis. Informeren over duurzame vis kost extra inspanningen en geld. Een deel van de visdetaillisten meent dat hun klanten niet geïnteresseerd zijn in duurzame vis. Dit komt naar voren uit het rapport Communicatie over duurzame vis in de visdetailhandel van de Good Fish Foundation en de Wetenschapswinkel van Wageningen University & Research.
De diversiteit onder visdetaillisten is groot. De bedrijfstypen, maar ook de verkooplocatie en de klantenkring zijn van invloed op de samenstelling van het verkochte assortiment en ook op de communicatie. Visdetaillisten communiceren de naam en prijs van de vis op het label bij de vis in de toonbank. Het label is echter te klein voor het opnemen van extra informatie. Duurzaamheidsinformatie over herkomst, vangsttechniek en seizoen wordt mondeling, maar ook via posters en beeldschermen aan de klant gegeven.
Consumenten gaan volgens visdetaillisten naar een viswinkel vanwege kwaliteit, versheid en het persoonlijke contact. Enkele visdetaillisten geven aan dat zij het verhaal bij de duurzame vis aan hun klanten vertellen. De ervaring is dat dit het bewustzijn vergroot waardoor deze klanten geneigd zijn om vaker duurzame vis te kopen.
Viwinkeliers kopen hun product vers, gerookt of bewerkt in, vaak van meerdere gespecialiseerde leveranciers. Ze geven aan dat het geen probleem is om van deze leveranciers de gewenste informatie over duurzaamheid weer van hun toeleveranciers krijgen. Aandachtspunt is dan ook vooral of de doorstroming van deze informatie naar de detailhandel uniformer kan worden. Uit het onderzoek blijkt vooral dat er voor visdetaillisten nog een flinke uitdaging ligt om hun klanten te informeren over duurzaamheid.