Agrifoodclicks

Pieter Pot haalt investering op van 9 miljoen euro

Pieter Pot potten vasthouden PieterPot12oct2021_1450

Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in een nieuwe investeringsronde 9 miljoen euro opgehaald. Met dit geld wil de in Nederland en België opererende start-up verpakkingsvrij boodschappen doen verder versterken. Pieter Pot gaat komend jaar het verpakkingsvrije assortiment vergroten, een nieuwe glazen pot ontwikkelen en uitbreiden naar andere landen.

 Pieter Pot wil met herbruikbare verpakkingen zoals glazen potten boodschappen doen 100 procent circulair maken.   Met de investering – afkomstig van impactinvesteerders ETF Partners, SHIFT Invest, Innovation Quarter, en Future Food Fund – kan Pieter Pot zijn impact vergroten en waagt het zich komend jaar aan nieuwe West-Europese markten. Onlangs introduceerden ze het concept in België.

Jouri Schoemaker (31) en Martijn Bijmolt (29) lanceerden met Pieter Pot een online supermarkt met een circulair verpakkingsmodel. “Verpakkingen zijn de allergrootste vervuiler van onze oceanen en vormen 20 procent van onze totale afvalbijdrage. We openen er gemiddeld 7 per persoon per dag in Nederland. Daar moeten we vanaf,” aldus Schoemaker.

De animo voor verpakkingsvrij winkelen is groot. Pieter Pot telt 70.000 Nederlandse Potters – zoals het bedrijf leden noemt – 10.000 Vlaamse Potters en nog eens 30.000 Potters in spé.

Van startup naar serieuze speler

 De Katendrechtse zolderkamer waar alles in 2019 begon is verruild voor een 3000 vierkante meter groot magazijn en met een eerste internationale stap naar België is Pieter Pot zijn startup fase ontstegen.

Schoemaker: “Bij een circulaire bezorgservice als de onze, waarbij er dubbele vervoerskosten zijn in verband met het ophalen van de lege verpakkingen en we ook schoonmaken van verpakkingen op ons nemen, is de schaal waarop je opereert van groot belang bij het financieel gezond worden. Tegelijkertijd moeten we ook in de bestaande markt de consument blijven verleiden met de duurzame optie. Deze is nog te vaak tijd- en geldrovend en Pieter Pot bewijst dat dat niet zo hoeft te zijn,” zegt Schoemaker. Potters krijgen hun boodschappen thuis geleverd in glazen potten en alle producten worden aangeboden voor prijzen die vergelijkbaar zijn met de traditionele supermarkt.

Naar circulaire bulkverpakking

 Naast uitbreiding in binnen- en buitenland gaat Pieter Pot een eigen, vierkante pot ontwikkelen, wordt de wasstraat voor circulaire verpakkingen in house gehaald en moet het aandeel dat volledig circulair wordt geleverd omhoog. Voorwaarde om bij Pieter Pot in de digitale schappen te liggen, is dat er aangeleverd kan worden in een grote (circulaire) bulkverpakking. Zo komt olijfolie in een tank van 1000 liter die na afgevuld te zijn in de weckpotten weer teruggaat naar de producent om opnieuw gevuld te worden.

Dit proces is echter nog niet bij iedere producent optimaal, omdat bulkverpakkingen niet de standaard zijn. Althans, nog niet. Verschillende producenten zoals Heinz, Unilever en PepsiCo worden door de populariteit van Pieter Pot aan het denken gezet en kloppen reeds bij het jonge bedrijf aan voor samenwerkingen.

Verpakkingsvrij circulair en rendabel

 Het doel van Pieter Pot is te laten zien dat het kan: circulaire verpakkingen en een rendabele business case. Het bedrijf ziet zichzelf als blueprint voor een circulair verpakkingsmodel waar de grote spelers op kunnen aanhaken. Schoemaker: “Wij willen met onze strategie de retailmarkt opschudden. Duurzaam kan mainstream worden, als je het maar gemakkelijk en sexy maakt. Met ons speelse merk en de mooie glazen potten laten we zien dat het veel leuker is om boodschappen te doen zonder al dat verpakkingsafval. Grote spelers beginnen dat ook in te zien en dat is precies wat we willen.”

 Over Pieter Pot

 Pieter Pot, opgericht in 2019, is een online supermarkt die verpakkingsvrij boodschappen bij de consument bezorgt door producten in glazen weckpotten te verpakken. De potten bevatten food en non-food producten van zowel het Pieter Pot huismerk als A-merken, van rijst tot snoepjes, van olijfolie tot shampoo. Lege potten worden weer mee teruggenomen om te wassen en opnieuw te vullen; een circulair proces dat het grote aantal (plastic) verpakkingen terugdringt. Pieter Pot biedt hiermee gemak en is gemiddeld niet duurder dan de reguliere supermarkt. Pieter-pot.nl.

 
 

Nederlanders lopen op kop bij online bestellen van boodschappen

09_Infographic_Groceries_ NETHERLANDS[1]

Nederlandse consumenten zijn zeer vertrouwd met online boodschappen en maaltijden bestellen.

  • Sterker nog, Nederland is een van de koplopers in Europa als het gaat om het online bestellen van boodschappen. Tachtig procent van de Nederlandse consumenten heeft wel eens online boodschappen besteld. Alleen Zweden scoorde even hoog met 80 procent, terwijl Portugal het laagst scoorde met 65 procent.
  • Bijna twee derde (64%) van de Nederlandse consumenten besteld online maaltijden van restaurants voor thuisbezorging. Alleen Griekenland scoorde hoger met 65%, terwijl Zweden het laagst scoorde: enkel 33% van de Zweedse consumenten besteld regelmatig online maaltijden.

 

Redenen om online boodschappen te doen:

  • 63% van de Nederlandse respondenten zegt online boodschappen te doen om tijd te besparen
  • 65% geeft aan dat ze proberen alle boodschappen in een keer te bestellen
  • 59% zegt via de verscheidene online aanbieders makkelijker de beste deal te kunnen vinden voor producten

Redenen om geen online boodschappen te doen:

  • 86% geeft aan dat ze het eten eerst willen zien voordat ze het kopen
  • 85 procent de voorkeur geeft aan het kopen van boodschappen in de winkel wanneer ze die nodig hebben, in plaats van ze van tevoren te bestellen
  • Het blijkt ook dat Nederlandse shoppers visueel geprikkeld willen worden, 81 procent winkelt liever fysiek omdat het hun geheugen opfrist over producten die ze nodig hebben. 
  • Bezorgkosten vormen daarnaast een grote barrière voor online winkelen. 68% van het winkelend publiek bestelt niet online vanwege hoge bezorgkosten.
  • Van de mensen die online kopen, koopt 65% in grote hoeveelheden om hun bezorgkosten tot een minimum te houden.
  • Interessant is dat een derde (32%) geen maaltijden online bestelt omdat zij vinden dat er geen gezonde opties zijn.

 

Nederlandse consumenten willen lokale ondernemers steunen en gezonde, duurzame producten kopen.

  • Meer dan de helft van de consumenten (53%) heeft de neiging om producten te kopen die duurzaam en milieuvriendelijk zijn geproduceerd
  • 53% van de respondenten geeft aan liever lokaal online te winkelen via apps/websites die winkels in hun buurt ondersteunen

 

Over het onderzoek:
De gegevens zijn afkomstig uit een onderzoek dat PayPal heeft laten uitvoeren om inzicht te krijgen in de trends op het gebied van online boodschappen en voedselbezorging in het Verenigd Koninkrijk en de EU (België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Polen, Portugal, Spanje en Zweden). Deze online enquête werd tussen 6 en 13 september 2021 uitgevoerd door Maru/Matchbox onder 1.000 deelnemers in Nederland, die besluitvormers in huishoudens waren die hun boodschappen online bestelden en/of maaltijdpakketten of eten online bestelden bij restaurants.

 

 

 

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling