Agrifoodclicks

Next Gen Foods introduceert plantaardige kip TiNDLE – Start in Amsterdam

 Processed with VSCO with fr4 preset

 

 http://www.platformagrifood.nl/

 

 

 

 

Volgende stap in wereldwijde expansie van food-tech startup

Next Gen Foods bereidt zich voor op haar debuut in Amsterdam, dat wereldwijd geldt als hub voor voedselinnovatie en -technologie. Eerder dit jaar haalde de onderneming 30 miljoen dollar aan groeikapitaal op. Ook de Engelse topvoetballer Dele Alli trad toe als investeerder.

 

De Singaporese food-tech startup Next Gen Foods – opgericht in 2020 – maakt dit jaar zijn Europese debuut en start daarbij in Amsterdam. De onderneming heeft in Nederland een moderne productiefaciliteit, waar zijn belangrijkste product – plantaardige kip met de naam TiNDLE – wordt gemaakt. TiNDLE is al gelanceerd in Azië en het Midden-Oosten en onlangs vond ook een sneak preview plaats tijdens The New York City Wine & Food Festival. Inmiddels is TiNDLE verkrijgbaar in zo’n 150 restaurants in Singapore, Hong Kong, Macau, Kuala Lumpur en de Verenigde Arabische Emiraten.  Naar verwachting betreedt TiNDLE begin 2022 de Amerikaanse markt, maar eerst is Europa aan de beurt, met Amsterdam als startpunt.

Na Europa de Verenigde Staten

TiNDLE, gemaakt van negen ingrediënten, is het eerste product van Next Gen Foods, dat zich tot doel heeft gesteld het wereldwijde voedselsysteem duurzamer te maken. De ingrediëntenlijst vermeldt water, getextureerd eiwit (soja, tarwegluten, tarwezetmeel), Lipi (zonnebloemolie, natuurlijk aroma), kokosolie, methylcellulose en havervezels.

TiNDLE is veelzijdige, makkelijk te verwerken en te bereiden plantaardige kip die tot ieder gerecht kan worden verwerkt: van saté tot schnitzel, als gebraden kip of kip cordon bleu. TiNDLE bootst de geur, smaak en textuur van kip na en kent vele  bereidingsmogelijkheden. Het product wordt kneedbaar aangeleverd, maar krijgt structuur wanneer het wordt gekookt. Hierdoor kan een grote variatie aan gerechten met het product worden gemaakt, van dumplings tot kebab of burgers.

Foodmakers en innovatie

De Nederlander John Seegers is Chief Technology Officer van Next Gen Foods. Hij stond aan de wieg van TiNDLE en heeft de textuur, de smaak, het aroma en de sappigheid van het product geperfectioneerd door uitgebreid onderzoek te doen naar wat nu precies de smaak en beleving van kip zijn. Seegers is verantwoordelijk voor de productontwikkeling van Next Gen Foods en heeft ruim twintig jaar ervaring in de plantaardige vleesindustrie.

Met de introductie van TiNDLE op de Nederlandse markt gaan Seegers en zijn team nauw samenwerken met chef-koks en horecaexploitanten om deze plantaardige kip bekend te maken bij het grote publiek. “Next Gen Foods is een natuurlijke match met Nederland, waar consumenten al een sterke interesse hebben in plantaardige voeding”, zegt Seegers. “Amsterdam is de thuisbasis van een aantal van de beste restaurants ter wereld – met een community van experts die begrijpen hoe belangrijk het is om duurzaamheid integraal onderdeel te maken van het menu. Echte foodmakers hebben hier altijd al opengestaan voor innovatie, dus we kijken er zeer naar uit om TiNDLE naar Amsterdam te brengen en samen te werken met culinaire trendsetters.”

 

 TINDLE-blue-logo

Wereldwijde groei

Next Gen Foods werd in 2020 opgericht door de exporteur van gevogelte en veteraan van de voedingsindustrie Andre Menezes en Duitser Timo Recker, wiens familiebedrijf al drie generaties lang schnitzel en andere vleesproducten maakt. De ondernemers vonden elkaar in de ambitie om voedselproducten te maken die de afhankelijkheid van de veehouderij en de negatieve impact op mensen en milieu zouden verminderen. Ze noemden hun eerste product TiNDLE.

Next Gen Foods startte met een investering van 30 miljoen dollar van Aziatische en Amerikaanse durfkapitalisten, de grootste startronde ooit voor een startup in plantaardige voeding. Tot de investeerders behoren Temasek, K3 Ventures, NX-FOOD en Global Fund GGV Capital – maar ook prominenten als zakengoeroe Chris Yeh en topvoetballer Dele Alli. Next Gen Foods wendt de eerste kapitaalinvestering aan voor wereldwijde groei en uitbreiding van het team.

Over TiNDLE

TiNDLE is een plantaardige kip die smaak, textuur en veelzijdigheid biedt. TiNDLE is gemaakt zonder dieren en met een fractie van land, water en energie die wordt gebruikt om vlees van vogels te produceren. TiNDLE is het eerste merk van Next Gen Foods, een voedseltechnologiebedrijf in Singapore dat innovatieve, duurzame voedingsmiddelen ontwikkelt en verkoopt.

Over Next Gen Foods

Next Gen Foods, opgericht in 2020, is een food-tech-startup die innovatieve en duurzame plantaardige voedingsproducten ontwikkelt en verkoopt, waaronder TiNDLE. Next Gen Foods wordt ondersteund door een team met ervaring in plantaardige voedseltechnologie, wereldwijde merkontwikkeling en opschaling van wereldwijde distributie.

In 2021 stelde de onderneming Alex Ward aan als Chief Operating Officer (voorheen hoofd regionale innovatie APAC bij de wereldwijde smaak- en geurmaker Giva udan), Rohit Bhattacharya als Chief Financial Officer (voorheen directeur bij Temasek), Charlotte Teo als Global Marketing Director (voorheen marketing lead bij Johnson & Johnson) en Rachel Konrad als het eerste onafhankelijke lid van de Board (voorheen hoofd communicatie bij Tesla en Impossible Foods). Daarnaast heeft Next Gen Foods zijn Europese leiderschapsteam uitgebreid met Borna Bayat als Global Director of Marketing (voormalig directeur bij Coty en Procter & Gamble) en Christian Kraus als Head of Sales and Business Development (voormalig sales en customer marketing lead bij SC Johnson) voor de regio.

Meer informatie: www.tindle.com of volg @tindlefoods op Instagram.

 

Van Geloven breidt uit met productiehal voor kaassnacks

Nieuwe hal Mora

Nieuwe hal Mora

50 procent marktaandeel in retail met Mora

‘Onze groei voor de komende jaren zit voor een groot deel in vleesvrije concepten voor onze diverse merken. Daarin zijn we al heel succesvol en zullen we met de opening van deze fabriekshal nog meer op innoveren en produceren. Met het oog op gemak voor de consument zullen we verder het aandeel Oven & Airfryer producten vergroten en zullen we invulling geven aan nieuwe snackeetmomenten zoals we deden met Crispy Chick’n bij de avondmaaltijd. Aan het woord is Jan Aaltzen Linde, CEO van Van Geloven, tijdens de opening van de nieuwe productiehal van Van Geloven in Maastricht. ‘We zijn een ambitieus bedrijf en ons doel is dan ook om op korte termijn bijvoorbeeld 50 procent marktaandeel te hebben met Mora in retail op de Benelux-snackmarkt. Ook zijn we trots dat we met deze nieuwe hal extra werkgelegenheid kunnen bieden in Maastricht’.

Ook voor McCain Foods

Naast productie voor de buurlanden produceert Van Geloven ook voor haar moederbedrijf McCain Foods. Het bedrijf is sinds vijf jaar onderdeel van deze multinational in vooral aardappelproducten. McCain heeft de fabriek in Maastricht aangewezen als groeilocatie om haar markt verder uit te bouwen in Europa. De high speed lijnen zullen overwegend kaassnacks zoals Chili Cheese Nuggets en mozzarella sticks produceren en kunnen 3x zo veel maken vergeleken met de huidige standaard.

100 nieuwe banen

Naast ruimte voor capaciteit en innovatie biedt de nieuwe fabriekshal ook ruimte aan meer dan 100 extra banen op verschillende niveaus. De high speed productielijnen vragen om ander type operators en voormannen. Maar ook de overgang op de bestaande productielijnen naar een 24/7 productie met een vijf-ploegensysteem om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, schept extra werkgelegenheid.

Over Van Geloven

Van Geloven is bekend van onder meer de merken Mora en Van Dobben. Met een omzet van 250 miljoen en 1500 medewerkers verspreid over zes locaties is de snackfabrikant de grootste producent van snacks in Nederland en België. Afgezien van de Corona-periode is Van Geloven de laatste jaren gegroeid en geprofessionaliseerd in zowel retail als in foodservice. Ook werd er geïnnoveerd en werden de fabrieken omgevormd tot meer gespecialiseerde fabrieken. Hiermee werd de capaciteit vergroot en werd toegewerkt naar een toekomstbestendige supply chain.

Verder werden er  acquisities – waaronder die van Royaan en Swinkels -  geïntegreerd waardoor Van Geloven haar positie op de markt versterkte. Deze basis motiveerde McCain Foods, multinational in diepvriesproducten, om Van Geloven in 2016 te kopen, zodat ze naast aardappelproducten ook een appetizer business in Europa konden opstarten. Inmiddels worden via de samenwerking met McCain Foods veel producten, met name fingerfood snacks, aan diverse grote ketens binnen en buiten Europa verkocht. Van Geloven acteert hierbij als zelfstandig bedrijf.

Profile Picture

 

Het grote wildplukboek van Edwin Florès heeft nu een 7de herziene en uitgebreide editie

HetGroteWildplukboek VP_GWB_LR_0

Sinds de verschijning van de eerste editie van Het grote wildplukboek in 2013 heeft wildplukken een grote vlucht genomen. Inmiddels zijn er meer dan 25.000 exemplaren van Het grote wildplukboek verkocht.

In deze geheel herziene en aangevulde 7de editie beschrijft Edwin Florès de geheimen van het wildplukken. Hij neemt je mee van het groene bos naar de zilte kust en laat zien dat er veel meer te plukken valt dan alleen bramen, vlier- of bosbessen. Waar je op moet letten, wat je wel en niet kunt eten, en waar kun je beter met een boog omheen lopen. Welke planten hebben een heilzame werking?

Het grote wildplukboek geeft op al die vragen een antwoord. Met meer dan 275 vrijstaande kleurenfoto’s voor een duidelijke identificatie van planten, bessen en vruchten, noten, naaldbomen, paddenstoelen en zeewieren

Edwin Florès is zijn hele leven al geïnteresseerd in de lekkernijen die de natuur te bieden heeft. Met zijn bedrijf Casa Foresta wil hij ook anderen voor wildplukken enthousiasmeren, onder meer door het aanbieden van workshops.

Informatie en bestellen: bertramendeleeuw

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling