Agrifoodclicks

De eetbare natuur. De essentie van landschap en voeding

 

In De eetbare natuur. De essentie van landschap en voeding toont filosoof Michiel Korthals zijn visie op de huidige stand van zaken van de Nederlandse landbouw en voedingssector die in zwaar weer verkeert.

Van alles is te veel: landbouwhuisdieren, chemie, vervuiling, uitputting en grootspraak -‘Nederland voedt de wereld!’.

Er is ook te weinig: variatie van landschap, natuur en smaak. Korthals geeft inzicht in deze problemen en laat zien dat samenwerken met de aarde, de bodem, de dieren, het landschap radicale veranderingen nodig maakt.

Landbouw en voeding staan niet voor marginale activiteiten waar je je beter niet mee kunt bemoeien, maar voor levensvraagstukken. Korthals toont aan dat samenwerken van mensen met natuur essentieel is. Soms schuurt het, soms moet je omwegen bewandelen, maar het loont altijd met levenskwaliteit.

Michiel Korthals is hoogleraar ecogastronomie aan de Slow Food Universiteit (UNIGS) in Italië en emeritus hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam en Wageningen University & Research. Van zijn hand verscheen eerder Goed eten. Filosofie van voeding en landbouw (2018). Korthals is kleine akkerbouwer via de Stichting Oude Landbouwgewassen Laren en voorzitter van Slow Food Gooi Eem en Vecht en van Slow Food Tuinen Afrika.

Michiel Korthals – De eetbare natuur. De essentie van landschap en voeding Noordboek | ISBN 978 90 5615 748 7 | paperback, 144 pagina’s | verkoopprijs € 14,90

Cover Eetbare natuur LR

 

Nederlandse franchisezaken Le Pain Quotidien gaan naar Brusselse groep

Le_Pain_Quotidien 

De zeven Nederlandse franchisezaken van Le Pain Quotidien gaan naar de moederorganisatie in Brussel. De bakkerij- en restaurantketen heeft daarmee nu eigen filialen in ons land.

Le Pain Quoditien heeft franchisewinkels in Amsterdam en Amstelveen. Met de zeven bestaande vestigingen in eigen beheer streeft het hoofdkantoor op termijn naar uitbreiding met nieuwe franchiselocaties. De keten richt zich op  samenwerkingen en locaties in steden als Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Breda, Eindhoven en Maastricht.

Dit zijn de zeven  restaurants & bakkerijen van Le Pain Quotidien in Amsterdam

Cornelis Troostplein 2 & 4, Amsterdam
Johannes Verhulststraat 104, Amsterdam
Spuistraat 266 hs, Amsterdam
Beethovenstraat 56 hs, Amsterdam
Nieuw Loopveld 2 & 4, Amstelveen (Stadshart)
Van Leijenberghlaan 130, Amsterdam (Gelderlandplein)
Linnaeusstraat 35F, Amsterdam

Snellere groei

De Pain Quotidien verwacht door eigen filialen en franchisenemers snellere groei en meer mogelijkheden om in te spelen op lokale omstandigheden. Ceo Annick Van Overstraeten: “Zonder een minimum aan centralisatie worden lokale afdelingen al snel een grote investering met een dure overhead. We zetten nu de stap naar eigen restaurants en maken onze keten sterker om vervolgens uit te breiden met lokale ondernemers in andere steden. De groep wil nu volle kracht vooruit, waarbij digitaal en ambacht hand in hand gaan.”

Le Pain Quotidien maakte het afgelopen jaar grote veranderingen door. Er kwam een kapitaalinjectie en een nieuwe CEO. Annick Van Overstraeten werd in juli 2020 CEO van Le Pain Quotidien. Daarvoor stond zij meer dan tien jaar aan het hoofd van de Belgische restaurantketen Lunch Garden. Door de Nederlandse restaurants op te nemen in de groep wil Le Pain Quotidien sneller groeien en de Nederlandse markt verder ontwikkelen in andere steden dan Amsterdam en met lokale franchisenemers. De Nederlandse consument kent de producten en het verhaal van Le Pain Quotidien al twaalf jaar. En de toerist of zakenreiziger in Nederland kan net als in Brussel, Parijs of Londen “even thuiskomen”, een van de beloftes van het merk.

Het Amsterdamse netwerk van Le Pain Quotidien is door de Nederlandse ondernemers Arne Altmann en Hubert Nieuwendijk sinds 2009 uitgebouwd. Zij blijven aan boord en zeggen bij te zijn met de ‘intensere samenwerking’ met Brussel. Die zorgt ervoor dat de Nederlandse afdeling meegaat in de digitalisering en automatisering, ontwikkelingen waar het bedrijf in het coronajaar mee bezig is geweest. “In Nederland hoeven we dit nu alleen nog maar te implementeren, net als de nieuwe huisstijl, die het merk aantrekkelijker maakt voor nieuwe partners of eigenaars van panden”, aldus Altmann. Le Pain Quotidien bestaat sinds 1990 en heeft nu tweehonderd winkels in 21 landen. De groep die vanuit Brussel wordt geleid is rechtstreeks verantwoordelijk voor de markten in de Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

www.lepainquotidien.com/nl/nl/

Jumbo test slimme winkelwagen

Jumbo-geeft-startsein-voor-experiment-met-slimme-winkelwagen

Jumbo Foodmarkt in Veghel test deze maand een slimme winkelwagen met camera’s, aanraakscherm en kunstmatige intelligentie.  Tijdens deze pilot wordt bekeken of deze technologische innovatie toegevoegde waarde heeft voor klanten en hoe de slimme winkelwagen in de toekomst het beste kan worden ingezet.

Boodschappen doent met de slimme winkelwagen gaat zo: als klanten de producten in het wagentje leggen, worden deze automatisch gescand. Een ingebouwde camera registreert namelijk alle producten die in de kar worden gelegd en het wagentje heeft een scherm waarop het boodschappenlijstje staat. Via dit aanraakscherm ziet de klant direct het bedrag en welke producten in de aanbieding zijn. De klant kan in de toekomst de boodschappen ook met behulp van het scherm op de slimme winkelwagen  afrekenen.

Tijdens deze test wordt de slimme winkelwagen fysiek getest om te kijken waar kansen en beperkingen liggen. Het systeem is eerst in een gesimuleerde omgeving getoetst om producten te herkennen, waardoor het bijvoorbeeld verschillende groenten en fruit van elkaar kan onderscheiden. De volgende stap is het testen in de winkel door collega’s en klanten. Deze pilotfase moet vaststellen of de slimme winkelwagen het boodschappen doen voor  de klant eenvoudiger, sneller en prettiger maakt. De uitkomsten bepalen of de innovatie op termijn ook in de winkels praktijk wordt.

 

Over Jumbo supermarkten
Jumbo is een Brabants familiebedrijf dat dit jaar 100 jaar bestaat en is uitgegroeid tot de tweede supermarktketen van Nederland. In 2019 kwamen hier de eerste winkels in België bij. Jumbo telt momenteel ruim 680 supermarkten, waaronder 8 Foodmarkten en een online bestel- en bezorgservice via Jumbo.com. Ook voert het concern het gemakswinkelconcept Jumbo City, waarin elementen van de reguliere Jumbo winkel, Foodmarkt én van restaurantketen La Place worden gecombineerd.

 

Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is

Natuurvervaging HR 

 

De terugkeer van de wolf, de Oostvaardersplassen: keuzes rond natuurbeheer roepen de laatste jaren ongekend veel emoties op. Thomas van Slobbe onderzoekt wat hierachter zit en wat natuur voor ons betekent.

Bestaat puur natuur nog wel? Oernatuur wordt ontwikkeld, in bestaande natuur worden wegen aangelegd en biotechnologie reikt tot in de bouwstenen van ons bestaan. Het begrip ‘natuurlijk’ verliest snel aan betekenis. Daar worden mensen zenuwachtig van.

Natuurbeheerders tonen zich onvoldoende bewust van het ongemak dat deze ontwikkeling bij mensen oproept, met grote gevolgen voor natuurbeleving, -beheer en -beleid. Van Slobbe zoekt uit wat er gaande is, en doet praktische voorstellen om deze kloof te overbruggen.

Dit essay is een weerslag van inzichten en ervaringen opgedaan tijdens een ruim tien jaar lange verkenning van ‘de straatwaarde van duurzaamheid’, door Stichting wAarde, aan de hand van ettelijke straatinterviews, groepsgesprekken, media-analyses en gesprekken met vakmensen. 

Thomas van Slobbe (1957) is een van de meest originele denkers uit de natuurbeweging. Als directeur van Stichting wAarde staat hij aan de basis van het denken over ‘natuurvervaging’ en het post-natuurlijk leven. Dagblad Trouw riep hem in 2009 uit tot een van de honderd invloedrijke duurzame Nederlanders. Van Slobbe is auteur van diverse boeken over natuurtbeleving, toekomstbeleving en klimaatverandering. Onder pseudoniem Ruben van Dijk schreef hij enkele goed ontvangen ecothrillers.

Dit boek is tot stand gekomen met steun van het Prins Bernhard Cultuurfonds

Thomas van Slobbe – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is | Noordboek | ISBN 9789056157180 | paperback, 112 pagina’s | verkoopprijs € 12,50


 

 
What do you want to do ?

New mail

 
What do you want to do ?

New mail

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling