De zeven Nederlandse franchisezaken van Le Pain Quotidien gaan naar de moederorganisatie in Brussel. De bakkerij- en restaurantketen heeft daarmee nu eigen filialen in ons land.
Le Pain Quoditien heeft franchisewinkels in Amsterdam en Amstelveen. Met de zeven bestaande vestigingen in eigen beheer streeft het hoofdkantoor op termijn naar uitbreiding met nieuwe franchiselocaties. De keten richt zich op samenwerkingen en locaties in steden als Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Breda, Eindhoven en Maastricht.
Dit zijn de zeven restaurants & bakkerijen van Le Pain Quotidien in Amsterdam
Cornelis Troostplein 2 & 4, Amsterdam
Johannes Verhulststraat 104, Amsterdam
Spuistraat 266 hs, Amsterdam
Beethovenstraat 56 hs, Amsterdam
Nieuw Loopveld 2 & 4, Amstelveen (Stadshart)
Van Leijenberghlaan 130, Amsterdam (Gelderlandplein)
Linnaeusstraat 35F, Amsterdam
Snellere groei
De Pain Quotidien verwacht door eigen filialen en franchisenemers snellere groei en meer mogelijkheden om in te spelen op lokale omstandigheden. Ceo Annick Van Overstraeten: “Zonder een minimum aan centralisatie worden lokale afdelingen al snel een grote investering met een dure overhead. We zetten nu de stap naar eigen restaurants en maken onze keten sterker om vervolgens uit te breiden met lokale ondernemers in andere steden. De groep wil nu volle kracht vooruit, waarbij digitaal en ambacht hand in hand gaan.”
Le Pain Quotidien maakte het afgelopen jaar grote veranderingen door. Er kwam een kapitaalinjectie en een nieuwe CEO. Annick Van Overstraeten werd in juli 2020 CEO van Le Pain Quotidien. Daarvoor stond zij meer dan tien jaar aan het hoofd van de Belgische restaurantketen Lunch Garden. Door de Nederlandse restaurants op te nemen in de groep wil Le Pain Quotidien sneller groeien en de Nederlandse markt verder ontwikkelen in andere steden dan Amsterdam en met lokale franchisenemers. De Nederlandse consument kent de producten en het verhaal van Le Pain Quotidien al twaalf jaar. En de toerist of zakenreiziger in Nederland kan net als in Brussel, Parijs of Londen “even thuiskomen”, een van de beloftes van het merk.
Het Amsterdamse netwerk van Le Pain Quotidien is door de Nederlandse ondernemers Arne Altmann en Hubert Nieuwendijk sinds 2009 uitgebouwd. Zij blijven aan boord en zeggen bij te zijn met de ‘intensere samenwerking’ met Brussel. Die zorgt ervoor dat de Nederlandse afdeling meegaat in de digitalisering en automatisering, ontwikkelingen waar het bedrijf in het coronajaar mee bezig is geweest. “In Nederland hoeven we dit nu alleen nog maar te implementeren, net als de nieuwe huisstijl, die het merk aantrekkelijker maakt voor nieuwe partners of eigenaars van panden”, aldus Altmann. Le Pain Quotidien bestaat sinds 1990 en heeft nu tweehonderd winkels in 21 landen. De groep die vanuit Brussel wordt geleid is rechtstreeks verantwoordelijk voor de markten in de Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
www.lepainquotidien.com/nl/nl/