Agrifoodclicks

PlantLab haalt € 20 miljoen groeigeld op bij De Hoge Dennen

     

Nederlandse scale-up gaat vertical farming wereldwijd uitrollen

 

 

PlantLab

 

PlantLab heeft in een eerste investeringsronde € 20 miljoen groeigeld opgehaald bij De Hoge Dennen Capital. PlantLab ontwikkelde een wereldwijd gepatenteerde technologie voor ‘vertical farming’, het op zeer efficiënte wijze verbouwen van groente en fruit. Met de investering gaat de scale-up indoor productielocaties openen in onder meer Nederland, de Verenigde Staten en op de Bahama’s.

PlantLab realiseerde in de afgelopen tien jaar een doorbraak met haar efficiënte technologie voor innovatieve stadslandbouw, die inmiddels wordt toegepast in een commerciële productielocatie in Amsterdam. Hierdoor kunnen dichtbij op grote schaal kraakverse, gezonde en lekkere groenten verbouwd worden zonder gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. In een ruimte met een oppervlakte van twee voetbalvelden kan genoeg geproduceerd worden om een stad van honderdduizend inwoners dagelijks van 200 gram groente te voorzien.

Innovatieve oplossingen

“Deze investering stelt ons in staat om meer productielocaties te openen en onze technologie verder te vervolmaken”, zegt Michiel Peters, CEO van PlantLab. “De groei van de wereldbevolking en de klimaatcrisis stellen de voedselproductie voor ongekende uitdagingen. We moeten ons voedsel duurzamer en efficiënter gaan verbouwen en dat vraagt om baanbrekende en innovatieve oplossingen.”

De productielocaties van PlantLab kunnen overal ter wereld staan, zelfs op onvruchtbare grond of midden in stedelijke gebieden. De gewassen groeien dankzij temperatuur-, vocht- en lichtregulatie uit tot hun volledige potentie, terwijl er 95 procent minder water nodig is. Licht komt van speciaal ontwikkelde LED’s, die de specifieke kleur licht geven die de plant nodig heeft voor fotosynthese. “Onze technologie maakt het mogelijk om overal ter wereld, dichtbij de consument te produceren. Hierdoor hoeft voedsel niet meer over lange afstanden getransporteerd te worden, wat direct leidt tot minder CO2-uitstoot, lagere kosten en minder voedselverspilling”, aldus Peters.

Verschil maken

De Hoge Dennen is onderdeel van de beleggings- en investeringsmaatschappij van de familie De Rijcke, de voormalige eigenaren van Kruidvat. Het bedrijf investeerde eerder in online supermarkt Picnic, saladeproducent De Menken Keuken en in elektrische fietsenmerk QWIC. CFO Jelle Roodbeen: “We denken dat de technologie van PlantLab wereldwijd een verschil zal gaan maken. Gezonde en lekkere groente wordt op deze manier betaalbaar en voor iedereen bereikbaar en bovendien zeer duurzaam geproduceerd.”

Tegelijk met de investering van De Hoge Dennen versterken CFO Frank Roerink en CEO Michiel Peters het management, dat verder bestaat uit oprichters Leon van Duijn, Marcel Kers en John van Gemert. PlantLab heeft in Den Bosch zijn R&D-centrum, wereldwijd het grootste op het gebied van vertical farming, en in Amsterdam een commerciële productielocatie. Bij PlantLab werken inmiddels meer dan 60 mensen.

Over PlantLab

PlantLab is gespecialiseerd in technologie voor innovatieve stadslandbouw, de voedselvoorziening van de toekomst. Het bedrijf is in 2010 opgericht in Den Bosch met als doel het wereldvoedselsysteem te verbeteren. In de afgelopen tien jaar is reeds € 50 miljoen geïnvesteerd in de ontwikkeling van technologie waarmee op iedere plek op aarde dichtbij consumenten kraakverse en gezonde groente verbouwd kan worden, met een minimale milieubelasting, zonder chemische bestrijdingsmiddelen en een radicaal lager waterverbruik. In een ruimte met een oppervlakte van slechts twee voetbalvelden kan genoeg verbouwd worden om een stad van honderdduizend inwoners dagelijks van 200 gram verse groente te voorzien. Omdat de nieuwe technologie overal en altijd werkt kan het hele jaar rond een radicaal kortere logistieke keten gerealiseerd worden met alle bijbehorende voordelen: superieure productkwaliteit, langere houdbaarheid, sterk gereduceerde voedselverspilling, geen CO2-uitstoot en overlast gerelateerd aan vervoer over langere afstanden. PlantLab wil zijn technologie voor iedereen toegankelijk maken en daarmee vers en duurzaam voedsel bereikbaar maken voor iedereen.

 

freggies : plantaardig proeven in pop-up store en online bestellen & bezorgen

 

Freggies NRK_3110-kopiëren (2)Freggies NRK_3110-kopiëren (1)Freggies DSC02366 Freggies NRK_3110-kopiëren (2)

Plantaardige fingerfoods en snacks

Freggies opende op zaterdag 11 juli een pop-up store in het ONS-gebouw aan de Hoogstraat 155a in Schiedam. De onderneming van oprichter Mike Maduro brengt plantaardige fingerfoods en snacks en is gevestigd in het ONS-gebouw. 

Bezoekers kunnen in de pop-up store proeven, informatie delen en producten kopen. Het assortiment van Freggies bestaat uit plantaardige producten met een smaakvolle bite. Ze dragen bij aan bewustere eetgewoonten en minder voedsel verspillen.

Freggies food lab leerwerkplek

Mike Maduro richtte onlangs in het Freggies Food lab samen met de gemeente Schiedam een leerwerkplek in. Met Freggies Food Lab  is hij een samenwerking aangegaan met de beroepentuin. Hier is een leerwerkplek ontstaan waarbij statushouders tweemaal per week verse salades en lunches bereiden met Freggies. De leerwerkplaats laat hen op een laagdrempelige manier kennismaken met werken in de horeca. Maduro heeft het Freggies Food Lab opgezet als locatie voor samenwerken met koks, foodformules en grootkeukens en voor tastings en nieuwe productlanceringen. 

Freggies webshop online & running

De circulaire plantaardige snacks en vlees van Freggies zijn nu ook voor thuiskookklanten (heel Nederland excl. eilanden) online te bestellen en te bezorgen. Consumenten kunnen  Freggies packs met diverse voorgegaarde
Freggies producten in portie- en voordeelverpakking bestellen. De Freggies worden tot aan de deur bezorgd. Ook bijvoorbeeld  sateetjes, medaillons met verse salade of toppings zijn te bestellen. Alles voor gemakkelijk thuis koken met een compleet plantaardige maaltijd of snackmoment.

Over Freggies

Freggies is een circulair plantaardig concept in snacks en vlees. Het assortiment is veelzijdig: er zijn sides op basis van peulvruchten, kruiden/specerijen, groente en vezels uit geperste groentesappen. Meats zijn voorgegaarde vleesproducten in kookzakken op basis van gmo-vrije sojateelt. Ze zijn verkrijgbaar in saté met eigen vegan satésaus, kerrie, mediterraan, crispy bites, stoof, Hoi sin en Indonesian. Ideale producten voor borrel, shared dining, het verduurzamen van menu/gerechten en catering. Ze dragen tevens bij aan minder voedsel verspillen en bewustere eetgewoonten.

 

Informatie:

freggies

info@freggies.eu.

Instagram: freggies_official

 

Plant based, de basis van freggies: geschikt voor vele momenten en veelzijdig te bereiden. 

 

 Freggies DSC02366 Freggies NRK_3110-kopie╠êren (1) Freggies NRK_3110-kopie╠êren (2)

Suiker Unie wordt Cosun Beet Company

Logo Cosun Beet Company

Focus op circulaire economie met de biet in de hoofdrol

Cosun Beet Company is de nieuwe naam die het voormalige Suiker Unie bekendmaakte. ”Een bedrijfsnaam die naadloos aansluit bij onze nieuwe strategie’’, zegt CEO Paul Mesters. ”De suikerbiet is dé bron voor innovatieve en circulaire oplossingen. Dit gewas biedt fantastische mogelijkheden voor relevante maatschappelijke uitdagingen waar we nu voor staan.’’ 

 

Suikerbiet volledig circulair

Directe aanleiding voor een nieuwe bedrijfsnaam is de nieuwe strategie en ambitie, legt CEO Paul Mesters uit. ,,Wij willen de groenste, innovatiefste en succesvolste bietenverwerker zijn. In onze strategie staan duurzaamheid, innovatie en oog voor de wereld om ons heen centraal. Suikerbieten vormen daarbij voor ons een inspiratiebron voor hoogwaardige oplossingen. Elke dag halen wij, samen met zo’n 9.000 telers het beste uit de biet. Denk aan duurzaam geproduceerde suiker in voeding, maar ook diervoeding, eiwit uit bietenblad, groene energie, biobased huishoudartikelen, inhoudsstoffen voor  cosmetica en zelfs desinfecterende alcohol voor handgels. Vandaar onze pay-off: Bright Beet Solutions.’’

De bewijzen voor deze belofte zijn er al volop. Mesters: “We zijn de grootste groengas producent van Nederland. We ontwikkelen biobased producten uit bietenpulp, wat in onze strategie gaat leiden tot een eerste bietenpulp-raffinage-fabriek in de praktijk.”

Cosun Beet Company speelt met de nieuwe strategie in op veranderende consumentenbehoeften, nieuwe marktkansen én op de antwoorden die nodig zijn voor de wereld van morgen, legt Mesters uit. ,,Kijkend naar de groeiende wereldbevolking en de afnemende resources, zijn nieuwe circulaire oplossingen nodig. Passend bij de nationale en internationale agenda van verduurzaming. Door bijvoorbeeld eiwitten te winnen uit bietenblad, sluiten we aan bij de eiwittransitie en de groeiende behoefte aan plantaardige eiwit. Verder kunnen nieuwe biobased producten meehelpen aan het voorkomen van micro-plastics in het milieu. Wij kennen geen afvalstromen en daarmee is de suikerbiet volledig circulair.”

Cosun Beet Company heeft samen met moederbedrijf Cosun en de bietentelers een nieuwe strategie ontwikkeld; Plants Powering People. Mesters: “Wij sluiten hier met onze nieuwe visie vanuit Cosun Beet Company naadloos op aan en geloven in synergie en samenwerking met de andere bedrijven in de holding; Aviko, Duynie, SVZ, en Sensus. Ook maken we intensief gebruik van het Cosun innovation center, een high tech ontmoetingsplek die innovatie en ontwikkeling mogelijk maakt.

 Over Cosun Beet Company

Cosun Beet Company is ontstaan uit een groep akkerbouwers die in 1899 de krachten bundelde om bieten beter te verwaarden. Anno 2020 zijn wij de meest efficiënte suikerproducent van Europa. Een speler op de wereldmarkt met klanten over de hele wereld. Cosun Beet Company ontwikkelt een breed scala aan innovatieve oplossingen zoals voeding, diervoeding, functionele eiwitten uit bietenblad, biobased huishoudartikelen en groene energie. Oftewel: Bright Beet Solutions.

 

Support Your Locals boxen zijn een succes

Rechtstreex IMG_9532 Rechtstreex 13082628_229096410792679_2417664905590595782_n

De Support Your Locals boxen zijn een succes. In de grote steden zijn meer dan 30.000 dozen met producten van lokale producenten verkocht. Rechtstreex, dat inzet op een lokale voedselketen heeft de omzet tijdens de coronatijd met 250% zien stijgen. Dat blijkt uit een inventarisatie van Stichting DOEN onder enkele duurzame ondernemers die de stichting ondersteunt. Ook is er een groeiende belangstelling voor de Herenboerderij, waarbij huishoudens samen met een boer lokaal en duurzaam voedsel produceren.

In het begin van de corona crisis is het Support Your Locals-initiatief gelanceerd waarbij consumenten boxen met producten van lokale producenten kunnen afnemen. Inmiddels zijn er landelijk 326 initiatieven gestart. In heel Nederland is de consument erg geïnteresseerd in producten van dichtbij. Zo zijn er bijvoorbeeld in Amsterdam meer dan 18.000 boxen verkocht, in Utrecht 5.000 en in Haarlem 3.000.

Rechtstreex: omzet steeg 250%

Bij het Rotterdamse Rechtstreex, dat de lokale duurzame voedselketen als alternatief ziet voor de industriële voedselketen, steeg het aantal bestellingen van 1000 naar 2500 per week met een gemiddelde van 30 euro per bestelling. Op dit moment zijn er 45 wijkpunten in Zuid-Holland en naar verwachting zal dat aantal de komende jaren verder toenemen.

De omzet van het Rotterdamse Rechtstreex is in de afgelopen periode met 250 procent gestegen. Zuivel en kaas nam in omzet toe met een sprong van maal 2, maal 3, vertelt oprichter Maarten Bouter. De klant besteedde gemiddeld 6 euro aan zuivel en kaas. Uitschieters in de bestellingen zijn volle melk en oude kaas, afkomstig van kaasmakers die vanwege het wegvallen van de horeca extra kaas verkochten.

Rechtstreex brengt een assortiment streekproducten van ongeveer 100 boeren naar  45 wijkpunten in de regio Rotterdam en Haaglanden. Het initiatief werkt met 4 regionale zuivelboeren en 4 kaasboeren.

Herenboerderij

In een Herenboerderij produceren 200 huishoudens samen met een boer groenten, vlees en fruit voor eigen gebruik. Nadat de eerste Herenboerderij in 2016 in Boxtel werd geopend, zijn er inmiddels 7, waarbij er dit jaar al 5 zijn geopend. De verwachting is dat er in Nederland jaarlijks tussen de 5 en 10 Herenboerderijen bijkomen.

I

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling