Agrifoodclicks

Kadir’s gaat in de nieuwe fabriek zelf halalworstenbroodjes bakken

Kadir’s gaat in de nieuwe fabriek in Deurne  zelf worstenbroodjes bakken.  De bouw van de nieuwe productielocatie vordert gestaag. Onlang is de laatste hand gelegd aan de nieuwe vloer. Daarna wordt het pand verder ingericht en komen de worstenbroodmachine en ovens naar het nieuwe pand.  Het doel is om zo snel mogelijk productie te gaan draaien. Er moeten straks worstenbroodjes, bapao’s en later ook andere snacks van de band rollen. 

Sharefundingactie

Het halalmerk speelt in op groei en wil grip hebben op leveringszekerheid en kwaliteit van de producten.Bovendien geeft het de mogelijkheid om in de nieuwe fabriek te innoveren en maximale flexibiliteit te bieden. Die belangrijke stap om het heft in eigen hand te nemen en niet langer afhankelijk te zijn van leveranciers, wordt mogelijk gemaakt door een sharefundingsactie. Kadir’s neemt ook de productie in eigen hand om zo regie te houden op de groeiende populariteit van halal producten. Het Bossche bedrijf levert  aan bijna alle supermarktketens in Nederland en België.

Bij de sharefunding kunnen investeerders een aandeel in het bedrijf kopen. Zij hebben tot nu toe 3,5 ton in het bedrijf gestoken. Dankzij dat groeigeld heeft Kadir’s een pand in Deurne huren. “Hier is voldoende elektriciteit en met ruim 1.000 vierkante meter genoeg ruimte om onze ambities te realiseren. Niet lang geleden werden hier ook al worstenbroodjes gebakken, dus alles is al ingericht op productie”, zegt oprichter Kadir Ahmed.

Rijke historie   

 “De worstenbroodmachine is al besteld en we kunnen het pand en de vloer bedrijfsklaar maken.”, zo vervolgt de ondernemer, “Maar er moet nog veel gebeuren voordat de bakkerij echt operationeel is. Zo hebben we nog enkele tonnen nodig voor de aanschaf van onder meer een rijskast, vriescel, stoomkast en koelcel. “ 

Het pand kent een rijke historie. Tientallen jaren werden er aan de Derpsestraat namelijk worstenbroodjes gebakken, onder meer door Snackfabriek Beckers. In 2022 kwam er een eind aan die traditie. Beckers was op dat moment al opgegaan in het bedrijf GoodLife Foods. “Hoe gaaf is het dat we die worstenbroodtraditie in ere kunnen houden?”, jubelt Ahmed. “Worstgeschiedenis wordt worsttoekomst. Natuurlijk gaan wij het straks anders doen. Happy halal, met ons eigen recept, met meer smaak.”

Enorme vraag halalsnacks

Met de eigen productielocatie speelt Kadir’s in op de toenemende vraag naar halalsnacks, waarbij het vlees volgens de islamitische richtlijnen is bereid. Het halalmerk verkocht in 2023 ongeveer 1,5 miljoen producten, terwijl dit er in 2022 nog geen 1 miljoen waren. “De potentie van halalproducten is enorm, vooral ook omdat iedereen ze kan eten. Uit eigen onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ook veel mensen zonder moslimachtergrond halal proberen.Nu het bedrijf zo hard groeit, is betrouwbaarheid van het grootste belang.”

Kadir’s wil minder afhankelijk zijn van leveranciers. “Door zelf te produceren houden we regie op de kwaliteit van de producten. We willen halal mainstream maken. Daarnaast houden we prijs in eigen hand en kunnen we leveringszekerheid garanderen. Vanuit onze industriële bakkerij bakken we wanneer en zo veel we maar willen. Daarmee spelen we snel en doeltreffend in op de behoefte van de klant.”

In eerste instantie zullen worstenbroodjes en bapao’s van de band rollen; die worden met dezelfde machine gemaakt. Later kunnen daar makkelijk en snel varianten aan worden toegevoegd; de productielocatie biedt namelijk alle ruimte om nieuwe snacks te creëren en te lanceren. Ook frikadelbroodjes en saucijzenbroodjes kunnen op termijn in Deurne gemaakt worden.

De bakkerij is een nieuwe stap in Kadir’s doel om uit te groeien tot een wereldmerk en de Nestlé van het halalschap te worden. 

Over Kadir’s

 Mensen en culturen samenbrengen met eten waar je blij van wordt. Dat is de missie van Kadir Ahmed, oprichter van halalmerk Kadir’s.. Onder die merknaam verkoopt de Bossche ondernemer sinds 2019 uiteenlopende halalsnacks. Begonnen met worstenbroodjes is het assortiment uitgebreid met saucijzenbroodjes, frikadelbroodjes, soepen, bapao’s, kebabs, en kiprollen. Anno 2024 zijn de producten opgenomen door nagenoeg alle grote supermarktketens in ons land en liggen de snacks inmiddels in meer dan 1.000 filialen in Nederland en België. De omzet steeg van 23.000 euro in 2019 naar 1,6 miljoen euro in 2023.

 

Kadir nwefabriekEOF_MG_9632

Kadir Ahmed,  oprichter van Kadir’s Food,  bakt worstenbroodjes. Met de nieuwe fabriek in Deurne wil Kadir uitgroeien tot een wereldmerk en de Nestlé van het halalschap te worden. (Beeld: Ester Overmars) 

 

 

 Onlangs is de nieuwe vloer aangelegd in het pand van 1000 vierkante meter. Hier moeten straks worstenbroodjes, bapao’s en ook andere snacks als frikadelbroodjes, soepen, kebabs en kiprollenvan de band rollen. (bron Kamal Salim, beeld Hanny Wouters) 

 Kadir nwefabiekDeurnesept24

 

 

 

Nationaal Vleesonderzoek 2024 Wat vindt Nederland belangrijker: prijs of dierenwelzijn?

logoNLVleeslandN0ad1e0e9-4ad9-8263-4cc3-8aebdeb46108 

 Het Nationaal Vleesonderzoek 2024, uitgevoerd door Zest Marketing in opdracht van Nederland Vleesland, geeft  inzichten in de meningen en percepties van de Nederlandse bevolking over de vleessector, vleesconsumptie, duurzaamheid en voedselzekerheid.

Dit onderzoek komt op een cruciaal moment, gezien de groeiende mondiale zorgen over voedselzekerheid, de betaalbaarheid van voedsel en de urgentie om duurzame landbouwpraktIjken te stimuleren. De resultaten van dit onderzoek bieden een belangrIjke basis voor beleidsdiscussies en kunnen bijdragen aan een constructieve dialoog over de toekomst van de vleessector in Nederland.

 

Dit zijn de belangrijkste bevindingen

1. Betaalbaarheid van vlees: 45% van de respondenten geeft aan dat vlees financieel onbereikbaar wordt voor sommige groepen in de samenleving. Dit onderstreept de zorg over de stijgende kosten van levensmiddelen, vooral in de context van de huidige economische onzekerheid. TegelikertIjd vindt 71% dat vlees betaalbaar en toegankelIjk moet blIjven voor iedereen, wat wIjst op een gedeeld gevoel van verantwoordelijkheid om gezonde voeding voor de hele bevolking beschikbaar te houden.

 

2. Duurzaamheid en milieudoelstellingen: Slechts 12% van de respondenten gelooft dat een halvering van de veehouderIj een effectieve maatregel is om de gestelde milieudoelstellingen te bereiken. Een meerderhheid van 52% uit echter twijfels over de impact van dergelijke maatregelen, wat de noodzaak benadrukt om verder te kijken naar innovatieve en duurzame oplossingen binnen de sector.

 

3. Vleesconsumptie: 95% van de respondenten eet vlees 76% van de Nederlanders gelooft dat vlees ook in de toekomst een essentieel onderdeel van ons voedingspatroon moet blijvven, een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Dit geeft aan dat de bevolking waarde hecht aan de rol van vlees in een gezond en gebalanceerd dieet. Er blijft echter ook aandacht voor alternatieven, waarbIj de bevolking steeds bewuster wordt van de noodzaak van duurzamere productiemethoden.

 

4. Toekomstperspectieven: 69% van de Nederlandse bevolking geeft aan dat Nederland haar vleessector ook voor de toekomst sterk moet houden! Conclusie Dit onderzoek benadrukt de urgentie van een evenwichtige en toekomstgerichte benadering van de vleessector. Betaalbaarheid, duurzaamheid en voedselzekerheid zijn niet alleen mondiale en Europese uitdagingen, maar ook onderwerpen die diep leven binnen de Nederlandse samenleving.

 

Het Nationaal Vleesonderzoek vormt een waardevol instrument om de dialoog tussen de overheid, de sector en de bevolking te versterken en draagt bij aan het formuleren van beleid dat inspeelt op zowel economische als ecologische uitdagingen.

 www.nederlandvleesland.nl.

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling