Agrifoodclicks

‘Consument profiteert van meer robots in voedingsindustrie’

De voedingsindustrie kampt met grote personeelstekorten. Het duurt nog wel even voordat de krapte op de arbeidsmarkt vermindert. In de voedingsindustrie komen zware, repeterende en gevaarlijke taken regelmatig voor. Daar zijn meestal minder mensen voor te vinden. Robots kunnen dit soort taken verlichten en daarmee het werken in de voedingsindustrie aantrekkelijker maken, zo stelt Ceel Elemans, sector specialist Food, ING Sector Banking.
 
 
Betere en constante voedselkwaliteit

Voor de consument zit er ook een voordeel aan de inzet van robots. Robotisering draagt bij aan een betere en constante voedselkwaliteit. Dat is van belang voor de voedselveiligheid. Daarnaast leidt het gebruik van robots tot een hogere arbeidsproductiviteit. Hierdoor blijven de prijzen betaalbaar voor de consument.

De robotiseringscijfers voor de Nederlandse voedingsindustrie liggen hoog. De afgelopen periode is al veel geïnvesteerd in robots. In 2021 is de voedingsindustrie goed voor 28 procent van alle in Nederland gekochte industriële robots. Het aantal aangeschafte robots steeg in de sector met 42 procent naar 650.

In Europa heeft de Nederlandse voedingsindustrie de hoogste robotdichtheid per 10.000 werknemers. Dat heeft te maken met de exportgerichtheid van de Nederlandse voedingsindustrie. Ook zijn de lonen hoog in Nederland. Bedrijven moeten heel efficiënt produceren om de extra logistieke kosten goed te maken.

 Robotgebruik versnelt

De komende jaren is een verdere versnelling nodig van het gebruik van robots. Robots zijn relatief goedkoper geworden en kunnen ook betere en steeds meer afwisselende taken uitvoeren.

De redenen om te kiezen voor meer robotisering nemen alleen maar verder toe. Zo heeft corona een aantal kwetsbaarheden blootgelegd. Met minder handjes in het primaire productieproces, neemt de kans op besmettingen af. Recente voorbeelden zijn besmettingen met salmonella of listeria veroorzaakt door onvoldoende hygiënemaatregelen.

Daarnaast blijven de arbeidskosten toenemen. Zo gaat het minimumloon in 2023 met 10 procent omhoog. Dat maakt de rekensom voor een investering in robotisering gemakkelijker voor voedingsbedrijven.

Investeren in robots zal niet alleen voordelen opleveren voor de bedrijven zelf, maar zeker ook voor de consument. Wel kan de economische situatie het proces van verdere robotisering belemmeren omdat een naderende recessie tot uitstel van investeringen kan leiden.

 Paprikaoogstrobot

 Een oogstrobot aan het werk in de paprika’s.

 

Pieter Pot: verpakkingsvrij heeft 3 miljoen verpakkingen bespaard in 1 jaar

 

 Verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in 2022 ruim 3 miljoen verpakkingen bespaard. Dat is het grootste aantal sinds de oprichting in 2019. In lijn met de onlangs voorgestelde wetgeving van de Europese Commissie om verpakkingsafval 15% te hebben verminderd in 2040, is de supermarkt voorloper in de transitie naar een verpakkingsvrije retailsector. Het stijgende aantal producenten die hun toeleveringsketen voor Pieter Pot aanpassen is volgens Jouri Schoemaker, CEO van Pieter Pot, bewijs dat de verpakkingsindustrie anders kan. Pieter Pot biedt handvatten aan producenten en roept de verpakkingsindustrie in de Benelux op naar oplossingen te kijken en krachten te bundelen.

Circulaire transitie moet én kan sneller

Nederland produceerde in 2021 zo’n 9.937.000 ton afval, wat neerkomt op 571 kilogram per persoon. Eind november dit jaar kondigde de Europese Commissie nieuwe wetgeving aan die de verpakkingsafvalberg in 2040 met ruim één derde moet verkleinen ten opzichte van 2018. Dit zou betekenen dat producenten de komende jaren stappen moeten zetten op het gebied van verpakkingsmateriaal door over te stappen op duurzame materialen, te recyclen en te hergebruiken.

Jouri Schoemaker, CEO van verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot, is blij met de strengere regelgeving, maar ziet ook uitdagingen. “In de verpakkingsindustrie schuilt een enorme potentie om milieu-impact te verkleinen, maar een circulair verpakkingsproces is nu eenmaal lastiger en duurder dan een lineaire. De schaal van adoptie is daarom heel belangrijk: als zo’n 25.000 huishoudens maandelijks verpakkingsvrij boodschappen doen, bewijst dit het model en zal dit tot een grote transitie leiden. We moeten verpakkingsvrij of herbruikbare verpakkingen makkelijker maken voor de consument.”

Toch vindt Schoemaker niet alle gestelde doelstellingen ambitieus genoeg. De circulaire transitie moet én kan volgens hem sneller. De dit jaar in totaal ruim drie miljoen bespaarde Pieter verpakkingen en een verdubbeling van het klantenbestand van vijftig- naar honderdduizend, dienen als bewijs. “We hebben elkaar hard nodig om het verschil te maken. Samen met onze klanten laten we zien dat een circulair verpakkingssysteem wel degelijk kan

 Pieter Pot warehouse per sept 2021

Redefine Meat serveert New-Meat innovaties tijdens Horecava 2022

RedefineMeat 3266 Main

 

Redefine Meat, pionier op het gebied van New-Meat, zal het productassortiment presenteren tijdens de Horecava 2023 (9-12 januari 2023). Bezoekers kunnen hier  het plantaardige vleesassortiment uitproberen.

De laatste New-Meat innovaties van Redefine Meat zullen er worden gepresenteerd, waaronder de runderbavette die de smaak, textuur en het mondgevoel heeft van een dierlijke steak. Ook het gehaktassortiment, waaronder kebab en de Bratwurst, en het onlangs gelanceerde pulled assortiment, waaronder pulled pork en pulled beef, zijn beschikbaar voor bezoekers. Het nieuwe pulled portfolio van Redefine Meat levert de ervaring van langzaam gegaard vlees zonder dat het lang hoeft te koken. Daardoor wordt de bereidingstijd teruggebracht naar minuten en biedt het vlees een uitstekende veelzijdigheid in de keuken.

Door nauw samen te werken met chef-koks en slagers en gebruik te maken van een reeks technologieën, waaronder ‘additive manufacturing’, ‘AI’ en ‘machine learning’, heeft het bedrijf heerlijk vlees gemaakt van planten.

New-Meat wordt in meer dan 200 restaurants in Nederland geserveerd.

René van den Cruijsem, Country Lead Redefine Meat Benelux, licht toe: ” Onze aanwezigheid op de Horecava biedt ons de kans om meer mensen in aanraking te brengen met onze New-Meat producten. Het feit dat de Redefine runderbavette ook genomineerd is voor de Horecava Innovation Award is een kroon op ons werk en vergroot hopelijk de bereidheid om het te proberen. Hiermee denken we tevens de twee grootste barrières voor restaurateurs – kwaliteit en veelzijdigheid – te overwinnen en de adoptie van plantaardig vlees aanmerkelijk te versnellen. Dit wordt ook geïllustreerd door de hoeveelheid restaurants die nu New-Meat serveren van Michelin-sterrenrestaurants tot casual dining gelegenheden, steakhouses en hotelketens. Velen van hen hebben het nooit eerder aangedurfd om plantaardige producten op het menu te zetten.”

Voedertarwe lijkt bruikbaar in producten voor menselijke consumptie

 

 

Flevolandse tarwe, die normaal gebruikt wordt als veevoer, is mogelijk ook te gebruiken voor hoge kwaliteit voedingsproducten voor humane voeding. De eerste resultaten van experimenten van Low Food en Flevo Campus om dat aan te tonen zijn zeer veelbelovend. In het lab Grains 2.0 worden toepassingen van de tarwe voor menselijke consumptie onderzocht. De bedrijven Taiyari, Mothers Kitchen Almere en Boonzaak onderzochten of de tarwe gebruikt kan worden in producten als tempeh, dosa’s en tortilla’s. 

 

In dit lab wordt onderzocht of er toepassingen in voeding mogelijk zijn voor de tarwe met een eiwitgehalte van 10 procent tot 11 procent. Het gehalte is beduidend lager dan in baktarwe dat een eiwitgehalte van 12 procent heeft. Het gaat om tarwe die normaal in diervoeders wordt verwerkt. De eerste resultaten zijn door een proefpanel beoordeeld.

Boonzaak doet onderzoek naar tempeh van tarwe en lokale granen, gecombineerd met de grauwe erwt en krombekboon. De versie gemaakt van voedertarwe bleek  goed van smaak. Tortilleria Tayari experimenteert met tortilla’s van tarwe en maïs. Na proeven bleek de tortilla met gele maïs favoriet, verschillende soorten tarwes hadden weinig invloed op de smaak. Mothers Kitchen Almere maakt Hindoestaanse pannenkoeken van linzen en tarwe. Hierbij had voedertarwe een positief effect op de smaak. 

In januari volgt een afsluitende open lab sessie. Voor dit lab wordt samengewerkt met de Boerderij van de Toekomst. Daar werd het tarweras KWS Extase geteeld. De eerste partij wordt ingezet voor de experimenten. Ook is er een samenwerking met de Graanrepubliek om de schaalbaarheid van dit project op termijn te kunnen vergroten. 

 

 

 

Gastronomische toepassingen

Veel Nederlandse tarwe belandt in veevoer, dat is namelijk minder kostbaar voor de boer om te verbouwen. Om tarwe van bakkwaliteit te krijgen moet een boer extra kunstmest gebruiken en dat kost meer geld dan de meerwaarde die baktarwe per ton oplevert. Dit terwijl deze tarwe misschien ook geschikt is voor menselijk gebruik. In dit lab wordt onderzocht of er gastronomische toepassingen mogelijk zijn voor de voedertarwe met een laag eiwitgehalte van 10% – 11% ten opzichte van reguliere baktarwe die een eiwitgehalte van 12% heeft.

 

 

 Low FoodLow Food

Nom Nom Nom opent gezonde fastfood-restaurants in Amsterdam

Beethovenstraat 40 Beethovenstraat 40

 
 
 

 

Nom Nom Nom heeft officieel de deuren geopend van de nieuwe zaak aan de Kinkerstraat en drie pop-ups in Amsterdam. Nom Nom Nom is de eerste fastfoodketen met gezond, lekker en betaalbaar eten.

De gezonde fastfoodketen Nom Nom Nom biedt een volledig plantaardig menu bestaande uit burgers, snacks en shakes. De basis van de gerechten bestaat uit groenten. Niks wordt gefrituurd en ook de sauzen zijn gezond. De maaltijden staan binnen vijf minuten klaar voor bezorging of afhaal. Technologie en data spelen een belangrijke rol bij Nom Nom Nom om voedselverspilling tegen te gaan, maar ook om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Zo worden de gerechten bereid in computergestuurde ovens en kunnen klanten via een iPad in de zaak of online bestellingen plaatsen.

Mede dankzij Amerikaanse, Duitse en Nederlandse investeerders heeft Nom Nom Nom nu vier vestigingen in Amsterdam. Naast de zaak aan de Kinkerstraat 30H zijn er drie pop-ups in de hoofdstad om het idee uit te testen. De pop-ups zitten in filialen van het IJscuypje aan de Middenweg, de Haarlemmerdijk en de Beethovenstraat. 

 

Nom Nom Nom is opgericht door voedseltechnoloog Yorán Meijers, oud-Picnicmarketeer Ruben Vermijs en dataspecialist Diederik Ketellapper. De drie ondernemers willen de fastfoodwereld veranderen. “We hebben de heilige drie-eenheid in de voedselindustrie opgelost: gezond, lekker én betaalbaar eten”, aldus Vermijs. “Al onze gerechten zijn gemaakt op basis van grondig onderzoek en in samenwerking met gerenommeerde vegetarische chefs. Bovendien zijn de gerechten goed voor zowel mens als planeet.”

 Nom Nom Nom Rugged Bean Menu

 

Uitbreiden in 2023

Nom Nom Nom richt zich niet specifiek op vegetariërs of veganisten, maar op iedereen die op zoek is naar gezond, lekker en betaalbaar eten. De startup heeft ambitieuze groeiplannen voor de komende jaren. “We willen in 2023 uitbreiden naar vier steden in de Randstad”, zegt Vermijs. “Het jaar daarna richten we onze pijlen op vier steden buiten Nederland. Omdat we geen groot oppervlak nodig hebben en er een eigen kant-en-klare tech-oplossing is voor de keuken, is het gemakkelijk om locaties te vinden waar vanuit we kunnen bezorgen en waar klanten hun eten kunnen ophalen. We geloven heel sterk in dit concept en gaan een revolutie in de fastfoodwereld teweeg brengen.”

Het compacte menu is een knipoog naar de Amerikaanse diners in de jaren 50. Nom Nom Nom heeft mede dankzij Amerikaanse, Duitse en Nederlandse investeerders nu vier vestigingen in Amsterdam en wil verder uitbreiden in de Randstad en het buitenland.

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling