Agrifoodclicks

ImpactBuying geeft inkoopkracht impact in toeleveringsketens

ImpactBuying Co-CEO Leontien Hasselman-PluggeImpactBuying Co-CEO Marjan de Bock-Smit
 
 
 
 
 

ImpactBuying fuseert met SIM Supply Chain Information Management (SIM) en wordt zo een Europese koploper in de verduurzaming van leveranciersketens. Beide partijen gaan door onder de naam ImpactBuying. Al ruim 13 jaar werkt SIM aan het transparant maken van bevoorradingsketens van retailers en producenten wereldwijd. Dit doet zij met behulp van de allerlaatste technologie en data-verificatie.

ImpactBuying is gespecialiseerd in impactconsulting en -training met een internationaal team van impactspecialisten. Door de krachtenbundeling met SIM kan ImpactBuying klanten helpen te voldoen aan nieuwe EU-wetgeving en met sociale en milieueffecten van hun activiteiten.Door de fusie kan de onderneming ook klanten helpen om hun ‘Impact Stories’ op productniveau te delen met de bewuste consument.

 

ImpactBuying kan bedrijven helpen bij het onderzoeken van hun bestaande leveranciersketens en samen met de klant en leveranciers werken aan een bewezen positieve impact. Dat kan niet zonder category managers en inkopers toe te rusten met kennis en tools om KPI’s ofwel de kritieke prestatie-indicatoren  over gerealiseerde positieve impact op te nemen, deze te meten en erover te rapporteren, als inkooporganisatie én per inkoopafdeling.

 

Gedreven door data, gebaseerd op feiten

 

Door de krachtenbundeling kan ImpactBuying beter inspelen op nieuwe ontwikkelingen in de sector. De markt voor consumentenproducten is  sterk in beweging, vertelt medeoprichter en Co-CEO Marjan de Bock-Smit, tevens oprichter van SIM. “Bedrijven doen veel aan duurzaamheid en certificering, maar hoe maak je zichtbaar aan de ‘buitenkant’ van een product wat een bedrijf gedaan heeft om écht een verschil te maken? Door de groeiende groep bewuste consumenten en strengere wetgeving in ketens – onder meer op het gebied van ontbossing en mensenrechten – voelen steeds meer bedrijven de urgentie om hun internationale productketens te verduurzamen”, vertelt zij.

“De eerste stap is te weten waar grondstoffen en/of producten vandaan komen en hoe deze worden gemaakt. Dat kunnen wij door de bundeling van technologie, dataservices, kennis en door opleiding in specifieke skills inzichtelijk te maken. Onze klanten hebben de inkoopkracht om het verschil te maken en wij zijn zeer gedreven hen daarbij te helpen. Voor het eerst maken we het ook mogelijk om deze verhalen tot op productniveau te delen met de consument, zodat deze bij de aankoop van producten een weloverwogen keuze kan maken op basis wat hij of zij belangrijk vindt.”

 

Inkoopbeleid aanscherpen

 

“Met iedere aankoop bepaalt een bedrijf hoe belangrijk ze duurzaamheid écht vinden”, aldust Leontien Hasselman-Plugge, medeoprichter en Co-CEO van ImpactBuying en mede eigenaar van SIM. “Wij helpen hen hun inkoopbeleid aan te scherpen en te baseren op betrouwbare gegevens uit hun ketens. Zo kan óók de inkoopafdeling worden toegerust met kennis en data, zodat ze in de bevoorradingsketen een bewezen positief verschil kunnen maken. Op deze manier willen we een beweging in gang zetten naar duurzaam en verantwoord inkopen”, zegt zij.

“We moeten nu ook écht de stap gaan maken naar de consument. Want of je nu een bedrijf bent of een consument: met elke aankoop maak je duidelijk hoe je wil dat de wereld eruit zal zien. Wij hebben samen met onze klanten gezien dat het anders kan: geld verdienen en goed doen kan én moet samengaan.”

 

Jumbo koffie

 

Een goed voorbeeld is de samenwerking met Jumbo, waarbij in 2021 Jumbo Mpanga specialty koffie in verschillende smaakvariaties aan het assortiment is toegevoegd. Voor deze koffie zijn bonen gebruikt van ruim 800 kleinere boeren uit oostelijk Rwanda. Van elke kilo Mpanga koffie die Jumbo verkoopt, komt een vast bedrag direct ten goede aan de individuele boeren. Zij beschikken over een locatiepaspoort dat is gekoppeld aan een unieke code, waarmee hun grondopbrengst goed in kaart wordt gebracht en de extra premie met zekerheid op de juiste plek terechtkomt.

Ook voor klanten

Door het scannen van een QR-code op de koffieverpakkingen is de informatie ook voor klanten toegankelijk, zodat zij zich ervan kunnen verzekeren dat hun aankoop ook echt het verschil maakt.

 

 

Over ImpactBuying

ImpactBuying BV is onderdeel van de ImpactBuying Group, waarvan ook ImpactBuying Germany GmbH en  Truecode-org BV deel uitmaken. ImpactBuying stelt bedrijven in staat in hun toeleveringsketens een positief verschil te maken en hierover op een heldere en transparante manier te communiceren met consumenten, partners en leveranciers. Met haar aanwezigheid in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en Zweden heeft ImpactBuying een stevige geografische footprint. Zij heeft  een klantenbasis opgebouwd met toonaangevende spelers in de food-sector, zoals Ahold Delhaize, Jumbo, Superunie, Axfood en COOP.

Ook in de non food-sector ondersteunt het bedrijf inkopende bedrijven, zoals Praxis, Action en HEMA. ImpactBuying is marktleider in Nederland en België en wil groei realiseren in Noordwest-Europa. Het hoofdkantoor bevindt zich in Alkmaar en daarnaast heeft het bedrijf een kantoor in Duitsland. ImpactBuying heeft 55 medewerkers in dienst en een externe IT-capaciteit van 30 ontwikkelaars.

 

ImpactBuying BV is een B-Corporation, keurmerk voor organisaties die naast groei mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen. Hiermee behoort zij tot een netwerk van 3.585 organisaties in 74 landen die bijdragen aan een duurzame en verantwoorde samenleving. B-corps zijn bedrijven die zijn gecertificeerd vanwege het behalen van strenge normen op het gebied van milieu, sociaal ondernemen, aansprakelijkheid en transparantie.

Meer informatie over ImpactBuying is te vinden op: www.impactbuying.com

 

 

 

 

 

 

Sensor meet vitaminegehalte van groente en fruit

 

BCGV_Food Screening EMR

Telers kunnen met een  biosensor het vitaminegehalte in groente en fruitreal time meten. Via het Interreg project Food Screening EMR werken Nederlandse en Belgische bedrijven en kenniscentra aan een slimme sensortechnologie voor snelle, eenvoudige en goedkope detectie van vitaminen in voedingsmiddelen tijdens het productieproces.

Deze on-site meettechnologie biedt telers van groente en fruit de mogelijkheid om met state-of-the-art teelttechnieken te sturen op het duurzaam en stabiel verhogen van het vitaminegehalte in gewassen. Het project onderzoekt tevens hoe de sensortechnologie ingezet kan worden bij de onderbouwing van claims over de voedingswaarde en de gezondheidsvoordelen van producten.  

Het meten van vitamines is al mogelijk, in een laboratorium. Maar het is voor een teler behoorlijk kostbaar om van iedere batch gewassen stalen te nemen en deze op te sturen naar een extern lab voor nutrionele analyse. De huidige praktijk is het product wegen en vervolgens in een tabel opzoeken hoeveel vitamine C per gram een wortel bevat. Dat is de waarde die op de verpakking verschijnt.

“Het specifiek bepalen van inhoudsstoffen om je producten te vermarkten is nu simpelweg te duur. Maar een goedkope sensor waarmee een teler dit zelf routinematig kan bepalen, biedt uitkomt. Niet alleen in het kader van claims, maar ook om de teeltprocessen te innoveren. Je kan dan bijvoorbeeld twee teelttechnieken voor spinazie analyseren en snel controleren of de nieuwe methode ook echt leidt tot een toename van bijvoorbeeld het folaatgehalte in de gewassen. Wij willen de sensor zo maken dat je ‘m kunt integreren in een dipstick en een draagbare sensor die je als teler in de kas of op het veld kan gebruiken”, vertelt Kasper Eersels, assistent professor Sensor Engineering van Universiteit Maastricht/

Binnen dit project brengt iedere universiteit zijn eigen expertise in. “Het ontwikkelen van sensortechnologie is een complex proces. Door met elkaar samen te werken, maak je slim gebruik van elkaars kennis. Vanuit Maastricht zijn we goed in receptoren, dat zijn de elementen in je sensor die je nodig hebt om een specifieke stof in bijvoorbeeld vruchtensap te detecteren. Hasselt en Luik werken samen aan een ‘omzetter’: wanneer de receptor het stofje bindt dat je wil detecteren, moet je sensor ook kunnen waarnemen dat dit gebeurd is. De technische hogeschool in Aken is aan zet om dit allemaal in een handzaam toestel te krijgen. Het klinkt cliché, maar samen ben je echt meer dan de som der delen.”
 

De software

De Venlose startup Yookr gaat samen met het Duitse Zumolab de software ontwikkelen voor de nieuwe biosensor. Volgens John van Helden van Yookr kan deze biosensor het leven van een voedselproducent gemakkelijker maken. “Je meet ter plekke hoeveel vitamine er bijvoorbeeld in je tomaten of wortelen zitten. Je kijkt als ondernemer real-time mee en kan – als het nodig is – het productieproces bijsturen.”

De biosensor moet zo worden gemaakt dat deze onder verschillende omstandigheden een stabiele en betrouwbare meting kan doen. “We weten uit ervaring dat bijvoorbeeld warmte altijd invloed heeft op een meting. Maar als ze in het lab ervoor zorgen dat ze het juiste sensormateriaal hebben en dat voorzien van een uitleesbare chip die de meetinformatie verzamelt, dan kunnen wij aan de slag met de software en de data op een goede manier visualiseren.”

 

De claims

De volgende stap is om te kijken hoe de informatie uit de biosensor en de data geïntegreerd kan worden in voedings- en gezondheidsclaims, zodat ze de consument kan overtuigen van de meerwaarde van een product. “De claims zijn nu vooral gebaseerd op theoretische basis en gaan over alle tomaten, alle appels en alle bloemkool. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende soorten. De biosensor helpt om inzicht te krijgen in de voedingswaarde van een specifiek product. Wij willen gaan kijken hoe we de informatie uit de metingen kunnen gebruiken om claims te maken’, vertelt Alie de Boer, voedingswetenschapper en hoofd van het Food Claims Centre Venlo, een afdeling van Universiteit Maastricht.

Dit is volgens De Boer goed voor de teler omdat hij meer inzicht krijgt in wat er in zijn product zit en hierop kan sturen, door bijvoorbeeld een speciaal soort tomaten te gaan kweken met extra veel vitamine C of B1 of met veredeling in te zetten op bepaalde eigenschappen. Voor de teler en de consument is dit volgens de voedingswetenschapper een belangrijke ontwikkeling. “De consument heeft steeds meer behoefte aan informatie over wat er in een product zit. Deze bewustwording is geen hype, die blijft. Als je als teler inzicht kan geven in wat er allemaal voor goede dingen in jouw tomaat, aardbei of wortel zitten, sta je echt 1-0 voor.”
 

Financiering

Het project Food Screening EMR  krijgt een bijdrage vanuit het Interreg-programma Euregio Maas-Rijn van de Europese Unie. Dit programma pakt problemen in grensregio’s aan te pakken en grensoverschrijdende samenwerking binnen Europa te bevorderen.

Sensor meet vitaminegehalte van groente en fruit | Brightlands

Meer omzet voor supermarkten

NielsenIQ-Vrijgave-Marktaandelen-2020-2021 (002) 

Supermarkten hebben in 2021 €44.6 miljard omzet gerealiseerd. Dit is een lichte daling van –0.2%, Door de extra 53e week in 2020 had 2021 een week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest. 

 

De omzet bleef ook in 2021 op een hoog niveau na de recordgroei in 2020 (+11.2%), dit komt onder andere door beperkende maatregelen vanwege corona. 

 

Een grote factor was de accijnsverhoging op tabak in januari en april. In combinatie met de tijdelijke sluiting van tabakszaken begin en eind 2021 leverde dit de supermarkten een omzetgroei van €158 miljoen op, becijferde onderzoeksbureau NielsenIQ.

 

Marktaandelen
Marktleider Albert Heijn zag het marktaandeel groeien van 35 naar 35,9 procent. De groei kwam onder meer door de overname van 38 Deen-winkels. Ook online droeg er flink aan bij; thuisbezorging is nu goed voor zo’n tien procent van de omzet van AH. Nummer twee Jumbo ging van 21,5 naar 21,8 procent. Verliezers waren Plus (van 6,7 naar 6,5), Dirk (van 3,6 naar 3,4) en Aldi (van 5,5 naar 5,2) procent.

Plus vormt inmiddels samen met Coop één coöperatie, met een marktaandeel van bijna 10,5 procent de derde keten van het land. Over drie jaar is Coop als formule uit het straatbeeld verdwenen. 

 

De overheidsmaatregelen wat betreft corona komen terug in diverse categorieen.Supermarkten profiteerden bijvoorbeeld van het veelal thuisblijven van consumenten met categorieën als Batterijen (+16%), Tijdschriften (+9%) maar ook Kaarsen waren zeer in trek (+50%). Evenals in 2020 hebben de verschillende horecasluitingen een extra impuls aan de omzet van bier gegeven. De supermarkten verkochten voor ca. €35 miljoen meer bier. 

 

In 2021 is het belang van de onlineverkopen van supermarkten verder gestegen. De online omzet was in 2021 €2.4 miljard, een stijging van bijna +30% ten opzichte van 2020. 

 

 

www.nielseniq.com

Plantaardig: culinaire gids voor een plantaardig eetpatroon

 
 
 

Plantaardig-3d-1080x1080-1

Plantaardig is een culinaire gids voor een rijk en vol, smakelijk en volwaardig plantaardig eetpatroon. Ontdek hoe je heerlijk en eenvoudig kunt koken op basis van granen, bonen, wortelgroenten, groene groenten, zeegroenten en leer hoe je zelf groenten kunt fermenteren.

Alexander Gershberg laat je in 80 dagelijkse recepten kennis maken met de veelzijdigheid van de plantaardige keuken, versterkt door Japanse en Israëlische smaaksensaties en kooktechnieken. Deze twee wereldkeukens zijn het toneel voor een neo-lokale plantaardige kookstijl waar veel gebruik wordt maakt van groente en fruit van Nederlandse bodem. Groenten zoals pastinaak, schorseneren, knolselderij, koolraap, aardpeer en nog meer vergeten groenten  beleven hier allemaal een wedergeboorte.

Plantaardig is het boek voor de keukenveteraan, maar ook voor de thuiskok die geïnteresseerd is in de plantaardige keuken. Met lokale, simpele en betaalbare producten doet Alexander suggesties voor een nieuwe stijl van eten, die verrassend, heerlijk, duurzaam en betaalbaar is.

 

Alexander Gershberg is een vegan chef-kok, kookleraar en schrijver. Hij is geboren in Rusland, getogen in Israël en woont al vijftien jaar in Nederland. De afgelopen tien jaar heeft hij diverse creatieve en innovatieve culinaire projecten. Zijn kookstijl is rijk, kleurrijk, creatief, dynamisch en vol van smaak. Plantaardig is zijn derde kookboek.

Prijs   € 29,95

Aantal pagina’s 304  pagina’s

ISBN 9789461562845

 

Informatie: Bertram+De Leeuw

 

   

 

 

 

Prijs:

€ 29,95

Aantal pagina’s

304 pagina’s

   

ISBN

9789461562845

 

 

 

Informatie: Bertram+De Leeuw

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling