Agrifoodclicks

Olive Oil World Tour landt op luchthaven van Amsterdam

OliveOilsfromSpain-03

Olijfolie verovert groeiende markt van Nederland

Aceites de Oliva de España en de Europese Unie organiseren wereldwijde promotiecampagne Let’s Make a Tastier World die nu ook in Nederland wordt gehouden. De invoer van olijfolie in Nederland vanuit Spanje is verdubbeld in het laatste decennium en blijft groeien onder Nederlandse consumenten

De Olive Oil Lounge brengt op Schiphol de gezonde eigenschappen van olijfolie naar voren met proeverijen en zintuiglijke ervaringen. Schiphol is de belangrijkste luchthaven van Nederland, de vijfde grootste in Europa en de tiende in de wereld met meer dan 50 miljoen passagiers per jaar. Het is ook een van de belangrijkste luchthavens voor internationale reizigers met herkomst en bestemming naar Azië, het Midden-Oosten, Canada, de Verenigde Staten, Australië of Nieuw-Zeeland.

Bij de uitgang van lounge 3 is een ruimte ingericht als VIP-lounge, waar reizigers de cultuur van olijfolie kunnen ontdekken. Ze kunnen er in de Olive Oil Lounge de beste oliën ter wereld proeven en genieten van een chill out zone. Voor de kinderen is er ook een gedeelte om te genieten van een speelse ervaring.

Geofencing of geolocalisatie

Reizigers krijgen gelegenheid om de smaak van het vloeibaar goud te proeven via  express degustaties van het product en de beste oliën ter wereld bewonderen dankzij geofencing of geolocalisatie. Deze techniek geeft aan wanneer een persoon zich in de actieradius van de Olive Oil Lounge bevindt. Hij of zij krijgt vervolgens een bericht met de uitnodiging om een volledige zintuiglijke ervaring te beleven rond de beste olijfolie.

Markt groeit

Nederland staat volgens de Internationale Olijfolieraad momenteel op de negende plaats in Europa als consument van olijfolie. Bovendien schatten deskundigen dat de consumptie de komende jaren sterk zal blijven groeien. Dit is logisch als we de positieve ontwikkeling zien van de verkoop in de afgelopen decennia.

Ongeveer 90 procent die ons land in 2017 invoerde kwam uit Europa. Spanje is een belangrijke leverancier van deze markt. Dit land exporteerde 10.941 ton olijfolie, een bijdrage van 60,41 procent van het totaal dat in 2017 op deze markt kwam (18.140 ton).

In het afgelopen decennium kende Aceites de Oliva de España een spectaculaire groei in de voorkeur van de Nederlandse consument. De invoer vanuit Spanje verdubbelde van 5.083 ton in 2008 naar 10.941 in 2017. In die tijd is de totale invoer in Nederland met 30 procent gegroeid.

De campagne

De wereldwijde Olive Oil World Tour van Aceites de Oliva de España is  gestart in samenwerking met de EU onder het motto Let’s Make a Tastier World. De campagne omvat informatieve acties op de belangrijkste luchthavens, treinstations en cruise terminals in Europa, de Verenigde Staten en Azië.

Over de Interprofesional del Aceite de Oliva Español

De Interprofesional del Aceite de Oliva Español, een non-profitorganisatie met diverse partijen in de Spaanse olijfoliesector, heeft als hoofddoel de promotie van het product over de hele wereld.

Met zijn merk Aceites de Oliva de España ontwikkelt de organisatie al bijna een decennium lang promotiecampagnes om het product bij de consumenten van vijf continenten te brengen. De campagnes zijn voornamelijk gericht op het land van herkomst Spanje als onbetwiste leider in kwaliteit en kwantiteit van de productie en handel in olijfolie.

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2019 Ria Besseling