Agrifoodclicks

Jutter Speijs werkt samen met Lekkerland voor versnelde uitrol

Jutter Speijs 3

Jutter Speijs wil in haar samenwerking met foodserviceleverancier Lekkerland in vijf jaar versneld uitrollen naar duizend onbemande gemakswinkels in binnen- en buitenland. De formule wil wekelijks een nieuwe winkel openen in grote hotelketens met tachtig tot honderdvijftig locaties in Nederland, Duitsland en Oostenrijk.

Jutter Speijs opereert met Lekkerland, huidig leverancier van het basisassortiment en internationaal vertegenwoordigd, in een unit voor automatisch bevoorraden. Naast hotels en kantoren kijkt de formule naar andere kanalen waar retail en hospitality samenkomen.

implementeren uitrol in andere sectoren met minder toezicht ook mogelijk”,  aldus Dekker die samen met Laurens de Kleine met het concept is verkozen tot een van de negen RetailRookies van 2018-2019.

 Die winkels van Jutter Speijs – dat zoveel als lekker eten verzamelen betekent – variëren sterk in oppervlakte, “van een drie vierkante meter, in feite een uitgebreide vendingcorner, tot locaties van veertig tot zestig vierkante meter. De meeste zijn te vinden in hotelketens rond Amsterdam, zoals NH Hotels, Tulip Inn, Crown Plaza, Artemis en The James in Rotterdam. Er volgen ook hotels in Hilversum, Utrecht en een eerste kantoorvestiging is ingericht in het Amsterdamse Adam Smith Building”, aldus Patrick Dekker.

Grab&go plus ontbijt

In de shop zijn de hele dag eten en drankjes verkrijgbaar zoals ontbijt en lunch producten maar ook kant-en-klare maaltijden, gezonde tussendoortjes en borrelsnacks te koop. De klant kiest zelf en betaalt met zelfscan. Nieuw is dat er nu ook een ontbijt voor hotelgasten verkrijgbaar is.

Dekker: “Waar onze shop normaal gezien de locatie totaal ontzorgt, vergt een breakfast-to-go aanvulling iets meer handling voor bijvoorbeeld het afbakken van croissantjes en broodjes. Maar dat biedt dan wel een goed alternatief voor locaties die worstelen met een traditioneel ontbijtbuffet, denk aan veel kosten in personeel en derving.”

 

“We zien dat de behoefte aan vers groeit. Zo heeft de locatie in het Adam Smith behoefte aan salades en verse yoghurts met granola. Deze dagverse producten worden aangeleverd door cateraar Meinders Catering in Badhoevedorp.  Lekkerland levert het basisassortiment.”

Dagvers van lokale ondernemers

Het toevoegen van dagverse producten van lokale ondernemers is voor Jutter Speijs zeker een optie. “We hebben zelf een oorsprong met ons kaasplankje met worstjes, kaas en mosterd dat we zelf ontwikkelden. We focussen echter eerst op het finetunen. Vervolgens komt verbreden van het aanbod in de shops aan de orde”, stelt Dekker.

“We beschikken inmiddels over een schat aan aankoopgegevens en andere data waarmee we het assortiment verder kunnen afstemmen. Aan de hand van sensoren in de shop weten we waar de voorkeur van de klant wel of niet naar uit gaat”, legt Patrick Dekker uit.

 

  

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2019 Ria Besseling