Agrifoodclicks

Data supply chain wordt data community

GS1 Congres: Correcte productdata is ‘the new oil’

De data supply chain die nu nog loopt van toeleverancier naar producent en via de retailer naar de consument gaat in de zeer nabije toekomst flink veranderen. “Van een data supply chain gaan we naar een data community: een centrale verzameling data waar iedere partij uit kan putten wat voor hem van belang is.

Bovendien zullen die data in de toekomst steeds vaker gecombineerd gaan worden met data, zoals sensordata. Een voorbeeld is een handzame scanner (SCiO)  waarmee levensmiddelen uitgelezen kunnen worden op de aanwezigheid van bepaalde ingrediënten. De nieuwe mogelijkheden, roepen de vraag op: hoe gaan we in die toekomst met het delen van data om?

Dit zei Koos van der Meij, Business developer Data and ICT in Agri-Food van de Wageningen Universiteit tijdens de sectorsessie levensmiddelen en drogisterij op het GS1 congres.

Koos van der Meij GS1-Congres-201871

Retail heeft steeds meer data nodig

 Naast data voor een goede supply chain maakt retail ook op andere wijze gebruik van productinformatie. “Dé klant bestaat niet”, stelt Tim Hehenkamp, Directeur Data en Analyse van Jumbo Supermarkten. “En daarom zijn data nodig om winkels aan te sturen. Retailers zijn door schaalgrootte steeds verder van de consument af komen te staan, terwijl ook de consument zelf laat meer verscheidenheid zien in zijn shopping-gedrag.”

Omdat de consument ook steeds beter is geïnformeerd verwacht hij ook beter door de sector in zijn informatiebehoefte te worden voorzien. Hehenkamp roemt de website van Tesco, waar de consument kan zoeken op voor hem belangrijke termen, als ‘gluten’ of ‘paleo’. Zo’n functie werkt natuurlijk alleen als de producten zijn gekoppeld aan de juiste productdata. 

Jumbo, dat opereert met vier winkelformats (Jumbo, Foodmarkt, City en La Place) en online actief is, wil de consument dichter naar zich toehalen. “Voor een optimale service geldt: met incorrecte data loopt de machine vast.”

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling