Agrifoodclicks

Iedere food en non foodzending op maat verpakt: dat bespaart karton

BoxonDemandMoonen xpacking-setup-650x413.jpg.pagespeed.ic.oVi7cPbA4j

Iedere online zending in food en non food op maat verpakt, dat bespaart karton in de keten. Dit is het doel van Box on Demand, de verpakkingsoplossing die Moonen Packaging tijdens de Webwinkel Vakdagen presenteerde.

Het concept bestaat uit een verpakkingsmachine die dozen van golfkarton samenstelt, tot tien dozen per minuut, meldt Moonen Packaging op haar site. Daarna volgt er aan de hand van software een advies hoe de online retailer of het fulfilmentbedrijf iedere te verzenden bestelling volgens de optimale indeling en formaat in de passende verpakking kan doen. De machine die de Box on Demand produceert, kan tevens een gepersonaliseerde boodschap op de verpakkingen zetten.

Bedrijven in e commerce en fulfilment kunnen met het concept het proces rondom een order optimaal invullen. Bestellingen juist verpakken verkleint daarnaast de kans op productschade, een aanzienlijk risico wanneer bestellingen worden verzonden in een niet passende verpakking.

“Het is in essentie waar ons concept Box on Demand om draait; het produceren van een nauw omsluitende verpakking voor elke order. Als we de trends in de logistieke wereld bekijken, wordt het volume van een verpakking steeds belangrijker”, vertelt key account manager Gert Tabor van Moonen Packaging.

“We bieden webwinkeliers en fulfilmentbedrijven de gelegenheid om binnen de eigen muren een doos op maat te produceren, ook voor gecombineerde orders met meerdere producten in een doos. Met ons totaalconcept worden de verpakkingen gerealiseerd op basis van de producten die verpakt dienen te worden”.

Voor food en non food

Box on Demand leidt tot een hogere efficiency voor e commercebedrijven met een uitgebreid assortiment en veel variatie in producten. De oplossing is geschikt voor producten in zowel non-food retail als voor voorverpakte foodproducten. Deze orders kunnen bestaan uit  producten in primaire verpakking van diverse formaten die in heel kleine of grotere oplagen moeten worden verzonden.

De oplossing vereenvoudigt de regie over het verpakken: veel en gevarieerd verpakkingsmateriaal in voorraad houden wordt verleden tijd. Wanneer producten in hun optimale verpakking het bedrijf verlaten zijn hier bovendien minder afvalmateriaal, opslagcapaciteit en kosten mee gemoeid.

Naar verduurzamen bezorglogistiek

Het concept geeft webwinkels en fulfilmentbedrijven de mogelijkheid om voor een duurzame oplossing te kiezen. Zij kunnen met verpakken op maat de bezorglogistiek van online bestellingen aanzienlijk milieuvriendelijker maken.  

Minder grote verpakkingen vervoeren is veel efficiënter en zorgt voor minder CO2-uitstoot. Belangrijk, want nu de consument voor zijn bestelling kan kiezen uit steeds meer bezorgopties wordt optimaal beladen en vervoeren een vereiste voor een duurzame bezorglogistiek.

Milieuvriendelijke logistiek

Box on Demand past dan ook in het streven naar milieuvriendelijke logistiek in de juiste verpakking. Ook DHL zet duurzame bezorgmiddelen in voor milieuvriendelijk bezorgen. De vervoerder rijdt voor stadsdistributie met onder andere elektrische bestelauto’s en elektrische bakfietsen. Daarnaast wordt het aantal servicepunten uitgebreid waar klanten hun pakketten kunnen ophalen of retourneren en er komen meer pakketautomaten. De pakketvervoerder wil hiermee haar ambitie – een last mile in 2025 voor 70 procent emissievrij – realiseren. Voor internationale zendingen wil de pakketvervoerder naar volledig emissievrij rond 2050.

Op sectorniveau zijn er eveneens initiatieven om duurzaam vervoer te stimuleren. Zo hebben Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek samen met webwinkels en vervoerders een rekenmodel opgezet dat inzicht geeft in de CO2-uitstoot voor de pakketbezorging. Webshops en pakketdiensten werken sinds kort samen om de CO2-uitstoot over zeven jaar met de helft te verminderen. De consument wordt met de campagne Bewust Bezorgd attent gemaakt op keuze voor duurzaam bezorgen van zijn bestelling.

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling