Agrifoodclicks

Groentenbrood krijgt podium bij AH XL

GroentenbroodAH 27857807_1936097849989266_2789130858268524816_n Groentenbroodass 10344290_1420442094888180_2452208984856948383_o

AH XL Gelderlandplein in Amsterdam gaf onlangs een podium aan Groentenbrood. De testlocatie in de winkel bracht het brood in varianten met tomaat, spinazie en wortel onder de aandacht van de klant.

De broodjes van 100 gram, gebakken als regulier brood maar met sap en pulp van groenten als toevoeging, komen van food developer Daan Riedijk. Hij kijkt nu naar mogelijkheden om Groentenbrood ook als heel brood voor retailverkoop aan te bieden.

De food developer ontwikkelde het concept vier jaar geleden samen met een bakker. Deze ambachtelijke bakkerij krijgt sap en pulp als product uit de reststroom van twee sapproducenten aangeleverd.

“We bakken nu maandelijks rond 20.000 bagels en 10.000 broodjes. Dit gebeurt volgens het gebruikelijke bakproces met meel en gist, maar de bakker gebruikt in plaats van water het groentensap”,  vertelt Riedijk. De broodjes krijgen een topping van zonnebloem- of pompoenpitten of gries en bevatten geen smaak- en kleurstoffen of E nummers.

 Catering en foodservice

Het product, dat al bij lunchroomformule Bagels&Beans op de menukaart staat, komt ook bij catering en foodservice in trek. Riedijk: “We leveren aan onder meer groothandel Zegro in Rotterdam, leverancier van horecaketen New Fork en Just Like Your Mom catering. Groentenbrood past in catering in de opkomende trend naar gezonder eten en in de behoefte om onderscheidende producten met smaak in de markt te zetten”.

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2018 Ria Besseling