Agrifoodclicks

Versketens in 2020 goed voor 40% productie

Gesloten versketens zijn in 2020 goed voor ongeveer 40 procent van de productie,  stelt ABN Amro in Retailvisie Vers in 2020. Consumenten vinden de herkomst van versproducten steeds belangrijker. Zij zijn op zoek naar eerlijke producten met een eigen identiteit. Vers staat in de belangstelling. De supermarkt is nog steeds het belangrijkste kanaal voor de aankoop van versproducten, maar de consument kiest steeds vaker alternatieve aanbieders en gebruikt nieuwe aankoopkanalen. Dit biedt kansen voor veel partijen in de keten om zelf de consument te bedienen, vooral voor de hoger opgeleide consument.

Van ‘grond tot mond’ in opkomst

Directe distributie van ‘grond tot mond’ is in opkomst. Zo kunnen boeren dankzij technologische innovaties rechtstreeks aan consumenten leveren. Online food-retailers spelen op verschillende manieren in op deze ontwikkeling met bezorging aan huis, via afhaalpunten of via abonnementsmodellen met vaste menu’s. Hiermee kunnen zij anticiperen op de groeiende behoefte aan gemak, inspiratie en variatie. Retailers dienen te blijven investeren in een fijnmazige distributie, mogelijk in samenwerking met logistieke partners.

Agrifoodmarkt naar gesloten ketens

ABN AMRO verwacht dat in de komende vijf jaar een scheiding zal ontstaan tussen producenten. “Wie in open ketens blijft opereren, is sterk afhankelijk van de kostprijs. Versproducenten die voor gesloten ketens kiezen, zijn beter in staat het vertrouwen van de consument te winnen. Ondernemers in gesloten ketens geven hun formule namelijk vorm in nauwe samenwerking met alle andere ondernemers in deze keten”, vertelt Wilbert Hilkens, sectormanager Agri van ABN AMRO. “Het ambacht van de boer of tuinder is voor de consument een betrouwbaar baken. Zij kunnen in de keten met verwerkers en retailers inspelen op de behoefte aan ‘gezond’, ‘lekker’ en ‘betrouwbaar’.”

De zeven belangrijkste bevindingen zijn:

  1. Maak een duidelijke keuze tussen volumehandel en uw unieke onderscheidend vermogen. En voor de waarden van waaruit u werkt, bijvoorbeeld prijs, betrouwbaarheid of identiteit. Deze moeten passen bij uw kracht.
  2. Betrouwbaarheid is de optelsom van uw bedrijfsvoering en gedrag richting consumenten dat hen inspireert om u vertrouwen te geven. Kiest u hiervoor, of voor identiteit, dan zult u daar voor consumenten en zakelijke partners concreet invulling aan moeten geven. Een flinke uitdaging, maar de beloning zal een ‘goede prijs’ zijn. Omdat de voorwaarde waaronder deze prijs betrouwbaar tot stand kan komen, een gesloten en duurzame keten is. Relaties in dit soort ketens kunnen niet zomaar worden verbroken.
  3. Boeren en tuinders, verwerkers en retailers kunnen in zo’n gesloten keten belangrijke innovaties realiseren, zowel onderling als in hun relatie met consumenten. Toch zullen deze innovaties in 2020 voor hooguit 40% van de Nederlandse productie gelden. Het overige – voornamelijk exportgerichte volume blijft sterk prijsgedreven.
  4. Voor handelaren en verwerkers is het op dit moment business as usual. Tenzij ze zich realiseren dat ook zij belangrijke kansen kunnen verzilveren op basis van trend 3 hierboven. Sterker: als assortimentsbouwers kunnen zij juist door hun tussenpositie voor ketenpartners waarde toevoegen op het gebied van kwaliteit en logistiek. En daarmee unieke proposities bouwen die de consument waardeert.
  5. 5. ‘Gezond’, ‘lekker’ en ‘betrouwbaar’ op een betaalbare manier innoverend vormgeven. Dit is de uitdaging voor een land dat voor een belangrijk deel leeft van food & agri, maar waarin de hele voedselketen maatschappelijk behoorlijk onder vuur ligt. Er zijn dan ook snel positieve rolmodellen nodig die op alle fronten laten zien dat het anders kan. In die zin is de periode 2015-2020 cruciaal: zonder korte is er geen lange termijn. Maar de korte termijn vraagt om fundamentele ondernemersgeest willen de uitdagingen genoemd onder 3. een basis zijn voor verder perspectief.
  6. In de komende vijf jaar zal in de Nederlandse primaire sector een scheiding optreden tussen producenten. Wie in open ketens blijft opereren, is voornamelijk afhankelijk van zijn kostprijs. Versproducenten die voor gesloten ketens kiezen, kunnen zich richten op het verdienen van vertrouwen en hierdoor waarde creëren. Een klein deel zal zelfs in staat zijn om merken te bouwen voor hun producten.
  7. Het zal niet makkelijk zijn om op korte termijn merken te ontwikkelen voor buitenlandse markten, zoals de Duitse, Engelse of Franse markt, waar veel van onze primaire producten worden verkocht. Betrouwbare gesloten ketens kunnen hier invulling geven aan bijvoorbeeld huismerken van retailers en foodservice-ketens die waarde hechten aan deze betrouwbaarheid. Het belang hiervan kunnen we niet genoeg onderstrepen, omdat ons land sterk afhankelijk is van de export.

Het rapport Vers in 2020 is in te zien via

https://insights.abnamro.nl/download/29410

 

 

 

 

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2024 Ria Besseling