Agrifoodclicks

Bagels & Beans zet insecten op de kaart

 Bagels&BeansDelibugs 918-00fa59afabd75f5846f1cf6eec6211a8 - kopie

 

Bagels & Beans zet volgende week Bugs Bagels met insecten van Delibugs op de kaart. De lunchroomformule haakt met de bagels – met een topping van sprinkhaan, krekel en meelworm – in op de trend om vlees te vervangen door andere eiwitrijke producten.

De Bugs Bagel is ontwikkeld samen met Delibugs dat in 2011 startte met de verkoop van eetbare insectensoorten. Het bedrijf in Lelystad kweekt en verwerkt inmiddels ook zelf insecten.

 

Overgang naar ISO 14001:2015 eindigt half september 2018

Op 15 september 2018 eindigt de overgangstermijn naar ISO 14001-2015 en vervallen de ISO 14001:2004-certificaten. Bedrijven die de overgang nog moeten maken,  moeten rekening houden met de voorbereidingstijd voor wijzigingen en de overgangsaudit die tijdig moet plaatsvinden. Ook eventuele opvolging van bevindingen en de doorlooptijd van de certificaatuitgifte neemt tijd in beslag.

De contextbepaling en milieurisico-inschatting zijn de belangrijkste verschillen van ISO 14001-2015.   Niet elk belangrijk milieuaspect (2004-norm) hoeft bijvoorbeeld een risico of kans te zijn met verbetermogelijkheden. Ook vervolgacties moeten duidelijk geregistreerd worden: niet alleen besluiten en procedures, ook documentatie van uitvoering en communicatie is van belang.

De nieuwe versie is verder meer praktijkgericht en er wordt meer betrokkenheid gevraagd van de directie. Het tekenen van de directieverklaring is niet meer voldoende.

 Informatie: www.q-point-bv.nl

Q Point 1001898_313092955494256_67271962_n

 

7 – 11 oktober Anuga 2017: Internationale foodbeurs brengt 10 vakbeurzen onder een dak

Eingang Süd

 Van 7 tot en met 10 oktober vindt in Keulen in de Koelnmesse de internationale foodbeurs  Anuga plaats. De beurs trekt rond 7200 exposanten uit 100 landen en circa 160.000 vakbezoekers waarvan 89 procent van de exposanten en 69 procent van de bezoekers uit het buitenland komt. Aan de vorige editie in 2015 namen 225 Nederlandse bedrijven deel en er kwamen 8950 Nederlandse bezoekers naar Keulen.

Tien vakbeurzen

De beurs is ingedeeld in tien vakbeurzen.

Hal 7 en hal 8 hebben een deel van Anuga Drinks waaronder Anuga Wine Special. In hal 7  krijgt Anuga Hot Beverages met koffie, thee en warme dranken  nu een eigen locatie. De warme dranken waren voorheen samen met brood en gebak in een  hal  ondergebracht.

Ook in hal 7 Anuga Culinary Concepts waar kookkunst, techniek, apparatuur en culinaire concepten zijn te zien. Hier zijn ook ditmaal de finales van de vakwedstrijden Koch des Jahres en Patissier des Jahres.

Anuga Fine Food is ingedeeld in hal 1, 2.1, 3.1, 10.2, 11 en passage 4/5, presenteert internationale keukens, onverdeeld in de hoofdthema’s specerijen, delicatessen, conserven, olie & azijn en basisvoedingsmiddelen.

Anuga Frozen Food in hal 4.1 en 4.2 toont het assortiment diepvriesproducten, van vers geoogste groente tot aan kant-en-klaar bereide gerechten, taarten en desserts.
Op  Anuga Meat in hal 5.2, 6 en 9 ontmoet de vleessector elkaar.

Anuga Chilled & Fresh Food in hal 5.1 richt zich kant-en-klaar verpakte verse convenienceproducten.

Anuga Dairy in hal 10.1 brengt de internationale zuivelsector bijeen, waaronder niet alleen de grote aanbieders uit de branche, maar ook talrijke kleinere gespecialiseerde bedrijven uit het kaassegment.

Anuga Bread & Bakery in hal 2.2 en 3.2. staat in het teken van brood en gebak.

Anuga Organic in hal 5.1 presenteert biologische producten.

 Tools voor beursbezoekers

De Anuga biedt tools voor beursbezoekers aan, zo is een exposantendatabase, waarin de exposant zijn profiel met details kan opslaan. De bezoeker kan bedrijven zoeken via trefwoorden en via de trendthema’s. De database is vanaf augustus beschikbaar via de website van de beurs.

Innovaties en e- commerce in food

Ee commerce komt tijdens de beurs voor de eerste maal aan bod tijdens het E Grocery Congress dat plaatsvindt op 10 oktober. Online foodverkoop is met name in markten als Europa, Azie en Noord-Amerika samen met digitale marketing en een sterke klantgerichte fysieke handel het concept voor de toekomst.

Het vierde Innovation Food Conference  iFood dat wordt georganiseerd door het Deutsche Institut für Lebensmitteltechnik (DIL), belicht trends in de foodbusiness. Vakmensen uit de levensmiddelentechnologie, industrie en handel bespreken toekomstige strategieën en mogelijkheden.

Uitgebreide informatie over Anuga 2017 is te vinden op de website van de beurs.

 Foodsector groeit wereldwijd

De foodsector groeit wereldwijd de komende jaren. Consumenten in een groeiende economie zijn eerder bereid om meer en kwalitatief hoogwaardiger te kopen. Prijs als doorslaggevend doorkoopcriterium wordt langzaam minder van belang.

Consumenten letten bovendien meer op kwaliteit en duurzaamheid, dierenwelzijn en het eigen welzijn spelen een toenemende rol bij de aankopen. Eten moet ook lekker en gezond zijn en goed doen.

EU: consumptie stijgt

Voor de Europese Unie voorspellen economische onderzoeksinstellingen in Duitsland een stijging van het bruto binnenlands product met 1,5 procent in 2017 en met 1,6 procent in 2018. De toename van het economische vermogen zorgt ook voor een daling van de werkloosheid. Het werkloosheidspercentage zal dit jaar vermoedelijk gemiddeld 8,3 procent bedragen. In 2018 moet dit naar 8,1 procent dalen. De inflatie blijft met 1,5 procent dit jaar en 1,6 procent in 2018 onder de doelstelling van de Europese Centrale Bank van net geen twee procent. De privéconsumptie in de 19 staten van de eurozone zal verder toenemen. Voor 2017 wordt de  groei 1,4 procent, volgend jaar moet de privéconsumptie nog eens met 1,5 procent toenemen.

 Kwaliteit en genieten

 De goede vooruitzichten laten consumenten opnieuw optimistisch naar de toekomst kijken. Zij zijn eerder bereid om meer en kwalitatief hoogwaardiger te kopen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat het belang van prijs als doorslaggevend inkoopcriterium in economisch ontwikkelde landen zoals Duitsland achteruitgaat.

Consumenten letten opnieuw meer op kwaliteitsproducten. Duurzaamheid, dierenwelzijn en het eigen welzijn spelen een steeds grotere rol bij de aankopen. Voor veel mensen blijft het verlangen naar genot een belangrijk motief: eten moet lekker zijn, gezond zijn en gewoon goed doen. Zowel thuis als bij restaurantbezoek staat genot vaak voorop.

Voor een deel van de kopers wordt voeding meer een kwestie van levensbeschouwing. Ze wensen van de voedingsindustrie en de handel producten en diensten die bijdragen aan een duurzame en gezonde voeding.

Gezond kant-en-klaar  

 Het thema gezondheid zorgt in de toekomst voor een belangrijke invloed op voeding. Het doel van veel consumenten wordt voeden om ziekten te voorkomen. Er komt een grote keuze aan gepersonaliseerde levensmiddelen die op persoonlijke behoeften zijn afgestemd.

Producten die zijn bedoeld om meer energie te leveren zijn vooral interessant voor probleembewuste oudere consumenten. Deze mensen waarderen bovendien producten die eenvoudig beschikbaar zijn en gemakkelijk kunnen worden bereid. Deze groep geeft vooral de voorkeur aan gezonde kant-en-klare gerechten.

 Digitalisering voor online food inkopen en inspiratie

 De techniek maakt inkopen steeds eenvoudiger. Consumenten zullen via apps en in de speciaalzaak inspiratie voor recepten opdoen. Online foodaankopen worden nog belangrijker. In de winkel gaat het daarentegen meer om advies, comfort en genot.

De digitale revolutie beinvloedt ook fabrikanten en handel. Nieuwe datagestuurde concepten veranderen marketing, verkoop en aankoop van voeding, ook in productontwikkeling en  organisatie van goederenstromen.

De consument wordt in de nabije toekomst een omnishopper die aankoopkanalen naar believen combineert. Hij verwacht een gekoppelde aankoopervaring waarin winkels, online toepassingen en het gebruik van mobiele apparaten versmelten.

De klant van de nabije toekomst informeert zich dus voornamelijk via de sociale media en op virtuele marktplaatsen en vergelijkingsplatforms. Daarvoor gebruikt hij vooral zijn smartphone of tablet. Zowel voor de informatie voor en tijdens aankoop van levensmiddelen als bij de marketing van producten worden mobiele apps steeds belangrijker.

 Conversatierobots als virtuele shoppingassistenten

 Voor aankoopadvies zullen consumenten vaker messengerdiensten zoals Whatsapp of  Facebook Messenger gebruiken. Mede hierom fabrikanten van consumptiegoederen momenteel onderzoek naar het potentieel van chatbots. De visie is een conversatierobot op basis van kunstmatige intelligentie die als virtuele shoppingassistent en digitale aankoopadviseur fungeert.

De techniek voor versmelting van online en offline handel is beschikbaar. Zo communiceren slimme sensoren op de winkelvloer met de smartphone van de klant. Daardoor is het mogelijk om zijn plaats voor het schap te bepalen en gerichte productinformatie en aankoopprikkels op zijn gsm te sturen. Deze winkelnavigatie via gsm kan ook voor analyse van de winkelroute van de klant worden gebruikt.

Betere paprika’s en minder energieverbruik met slimme sensoren

SensorenpaprikateeltPointed Temperature Sensor monitort in deze case paprika's_foto 30MHz

Een betere kwaliteit van de paprikateelt met minder energieverbruik: het kan met geavanceerde sensortechnologie. Het Amsterdamse bedrijf 30MHz brengt samen met Kwekerij Moors en Proeftuin Zwaagdijk een draadloze vruchttemperatuursensor op de markt voor de monitoring en aansturing van het groeiproces. De technologie is volgens 30MHz breed toepasbaar in de tuinbouw en wordt als proef ingezet bij paprikakwekerij Moors in Someren.

Bij telers van vruchten en bloemen groeit de vraag naar draadloze infrarood temperatuursensoren. Nu wordt vaak alleen het macroklimaat dus CO2, temperatuur en  luchtvochtigheid gemeten. Door ook het microklimaat te meten kan de instelling van kassen worden verfijnd en kunnen telers sneller inspelen op de plantbehoefte.

Volgens Cor-Jan Holwerda van 30MHz leidt het gebruik van de nieuwe sensortechnologie tot betere resultaten: “Het risico dat vruchten te warm worden waardoor rotting op kan treden neemt substantieel af. Dankzij de sensoren die met infrarood hun metingen doen worden zaken als temperatuur, vochtigheid, watergift, ventilatie en verwarming optimaal geregeld. De uitval gaat omlaag en de opbrengst omhoog.”

De hitte- en vochtbestendige sensoren zijn verstelbaar en kunnen desgewenst van plek wisselen. De resultaten van de metingen worden door teeltspecialisten op een gepersonaliseerd en aanstuurbaar dashboard uitgelezen.

Toepassing van draadloze sensortechnologie in combinatie met een voor iedere teler op te stellen klimaatmodel tot energiebesparing en kwaliteitsverbetering leiden, verwacht Holwerda. “Voor ons project in de paprikateelt houden we rekening met een energiebesparing van minimaal vijf procent in de komende vijf jaar. Een bijkomend pluspunt is dat het gebruik van chemische gewasbescherming kan worden verminderd.” Het klimaatmodel wordt mede gebaseerd op bestaande meetwaarden in de kas en aangevuld met nieuwe informatie.

Vending Food&Drinks2Smile biedt verantwoorde keuze

Op 13 mei wordt de Food&Drinks2Smile vendingmachine gepresenteerd. De machine is ingericht volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum en heeft alleen een verantwoorde keus in snoep, snacks en drank. Hij werd ontwikkeld door Vendingland, Vrumona en Food2Smile.

In de machine zijn bewustere frisdranken van Vrumona en Free From snoep, koek en snacks van Food2Smile te vinden. Bijna het hele assortiment blijft onder de 110 calorieën per eenheid en volgt daarmee de richtlijnen van het Voedingscentrum. De producten bevatten bovendien geen rode E-nummers zoals aspartaam.

food2smile.nl

 

 Foods&DrinksVending 2473-ebfd98f3204126653a854b786a38c565

Sustainable Foods Summit 2017 op 1 en 2 juni Amsterdam

SFS_amsterdam_2017_HEADER

Op 1 en 2  juni vindt in Amsterdam de negende editie van de Sustainable Foods Summit plaats.

Op het programma van Sustainable Foods Summit 2017 staan onder meer duurzame ingrediënten, ontwikkelingen in sociaal en consumentperspectief en marketingcases.

Hoewel duurzaamheid een actueel thema is in de foodsector blijven er vragen over de huidige en lange termijnontwikkelingen. Hoe kunnen foodondernemingen zich richten op duurzame footprints? Welke ontwikkelingen zijn er in duurzame voedingsingredienten. Hoe kunnen merken de sociale waarde van hun producten verhogen?

De Sustainable Foods Summit in Amsterdam maakt deel uit van een reeks internationale topontmoetingen over het thema duurzaamheid in de voedingsindustrie.

Informatie: http://www.sustainablefoodssummit.com/

info@sustainablefoodssummit.com

tel: (44) 20 8567 0788   

Dit is uw land Het einde van Nederland als boerenparadijs

DK Dit is uw land omslag

Op  31 mei verschijnt Dit is uw land Het einde van Nederland als boerenparadijs. In het boek komen boeren, burgers en buitenlui aan het woord over het einde van een boerenparadijs. Hun ervaringen worden onderbouwd door cijfers, grafieken en geschiedenislessen.

De uitgave beschrijft de verborgen schade van een welvaartswonder. Kunnen we gezonde voeding en een leefbaar platteland overlaten aan de vrije markt? Hoe is het mogelijk dat Nederland, mondiaal in bezit van nog geen half procent van alle beschikbare landbouwgrond, de tweede exporteur ter wereld kan zijn?
De expansiedrift gaat ten koste van natuur, milieu en dierenwelzijn. De samenleving betaalt de prijs voor de intensieve Nederlandse manier van ‘boeren’. Overdoses stikstof en ammoniak kosten ons miljarden.
De staatskas is de lachende derde, maar intussen zit een fors deel van de boeren rond de armoedegrens, zo bleek na de opheffing van het melkquotum in 2015. Voorop eigenaren van splinternieuwe megastallen. Hoe kunnen we ontsnappen uit de houdgreep van het ‘welvaartswonder’? Hoe ziet een eerlijke en gezonde landbouwsector er in 2050 uit?

Nederlandse agrarische sector is ontspoord

De werkelijke waarde van de tweede plaats van grootste landbouwexporteurs ter wereld

Overdoses van stikstof, pesticiden, antibiotica en al die andere ‘bijwerkingen’ van de intensieve landbouw hebben de laatste decennia grote schade veroorzaakt aan, natuur, milieu en volksgezondheid. De effecten werden door de sector ontkend, de cijfers soms gemanipuleerd. ‘Een groot deel van de Nederlandse zuivel gaat beneden de kostprijs naar het buitenland. Waarom zou je die dan hier produceren?’ aldus een van de experts in Dit is uw land.

De agrarische sector is de afgelopen vier decennia weliswaar schoner en efficiënter geworden, maar door zijn krankzinnige productievolume is Nederland nog steeds het vieste jongetje van de Europese klas. Nederland zit boven het ‘fosfaatplafond’ en Brussel gaat in 2017 beslissen of de Nederlandse melkveehouders hun uitzonderingspositie om meer mest uit te rijden mogen behouden. Maar daarvoor moeten er eerst 200.000 melkkoeien naar de slacht.

De agro-foodsector zorgt voor mooie beurscijfers, stijgende omzetten en lage prijzen in de supermarkt, maar de keerzijde van dat welvaartswonder is een voedselsysteem dat groen asfalt, uitstervende weidevogels, armoede bij de boer, luchtwegklachten op het platteland en vetzucht en suikerziekte bij de consument veroorzaakt. Ook de karakteristieke melkkoe verdwijnt steeds meer uit het landschap.

Onderzoeker Hans van Grinsven en journalist Kees Kooman zoeken in Dit is uw land het antwoord op de vraag of gezonde voeding en een leefbaar platteland grondrechten moeten zijn of moeten worden overgelaten aan de grillen van de vrije markt. Op die markt is Nederland, dat op mondiale schaal slechts 0,04 procent van alle beschikbare landbouwgrond bezit, na de Verenigde Staten de grootste landbouwexporteur. Aan dit welvaartswonder, waarin iedere dag 11⁄2 miljoen vleeskuikens worden geslacht en een melkplas van 36 miljoen liter wordt geproduceerd, zit een luchtje. Niet alleen letterlijk vanwege de vele mest, maar ook figuurlijk door de dumpprijzen waarvoor veel boeren moeten werken. Zij zitten in de wurggreep van industrie en grote supermarktketens.

Dit is uw land werd geschreven door Hans van Grinsven, senior wetenschappelijk onderzoeker Landbouw en Milieu bij het Planbureau voor de Leefomgeving. Hij publiceert regelmatig over de mest- en veehouderijproblematiek en door Kees Kooman, onderzoeksjournalist/schrijver. Hij schreef een tiental geruchtmakende boeken, waaronder Boerenbloed.

320 pagina’s

verschijnt 31 mei 2017
paperback € 21,50

 
Uitgeverij De Kring 
Beethovenstraat 114-a
1077 JP, Amsterdam
http://www.uitgeverijdekring.nl
Volg ons op Facebook en Twitter

Smokey Goodness 2, next level BBQ boek

 

 

 

 Smokey Goodness 2 (2)

Jord Althuizen heeft zijn tweede barbecueboek gepresenteerd en wel aan 400 BBQ-fans in de Smokey Goodness Mancave in Delft.

Smokey Goodness 2, het nieuwe barbecueboek van de wereldkampioen BBQ en jurylid van RTL 4 Grillmasters, is een ruig boek waarin Althuizen op zoek gaat naar de lekkerste BBQ-recepten en smeulende verhalen van Zuid-Amerika. De stoere recepten komen van onder andere de Argentijnse pampa’s, van salsa’s tot asado’s, porkbelly pita’s en Latino spareribs.

 Jord Althuizen won voor zijn eerste BBQ-boek Smokey Goodness de prijs van Kookboek van het Jaar 2016.

 

Smokey Goodness 2

Auteur: Jord Althuizen

Prijs: € 24,99

ISBN: 9789021564746

Kosmos Uitgevers

www.kosmosuitgevers.nl

Vitam, Heyde Hoeve en Dutch Quinoa Group lanceren Ookworst

Logo ookworst

Vitam, de Heyde Hoeve en de Dutch Quinoa Group presenteren de Ookworst, een worst die  ‘minder vlees en meer vezels’ bevat.

Minder vlees eten is beter voor de gezondheid en beter voor het milieu, stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Vanuit deze gedachte ontwikkelden cateraar Vitam, de Heyde Hoeve, een coöperatie met varkensboeren en de Dutch Quinoa Group de Ookworst. ‘De worst bevat minder en smaakvoller vlees, beschikt over meer vezels door de toevoeging van Nederlandse quinoa en is van lokale herkomst’, aldus de drie Brabantse bedrijven. Ookworst heeft een verhouding vlees-quinoa van 70-30 procent.

Chocolatemakers lanceert Awajún 52%

 Chocolatemakers © Jitske Schols ★ www.jitskeschols.com ★

Chocolatemakers lanceert een nieuwe chocoladereep, de Awajún 52%.  De cacao voor deze reep wordt in Peru verbouwd door de Awajun indianen. Zij werken met de Criollo, de oorspronkelijke cacaosoort. Chocolatemakers maakt en verkoopt al de Awajún 80% reep.

De repen zijn verkrijgbaar bij onder andere de supermarkten Ekoplaza en Marqt.  De Amsterdamse chocoladeproducent levert de couverture chocolade ook aan restaurants en hotels.

Chocolatemakers koopt de cacao van de coöperatie NorAndino. Deze heeft 7000 leden waarvan 5000 kleinschalige koffieboeren en 2000 kleinschalige cacaoboeren. Cacao is voor  de Awajun Indianen (850 leden in totaal) een zeer belangrijke bron van inkomsten. Met de inkomsten van deze biologische cacao kunnen de indianen in hun levensonderhoud voorzien en hoeven ze geen hout uit het regenwoud te kappen. Zij hebben cacaopercelen langs de oevers van de rivier Cenepa en Rio Santiago.

 

Noodweer Peru: Doneren voor cacaobomen

Noodweer in Peru verwoestte onlangs 40 hectare met cacacobomen ofwel 650 bomen per 1 hectare. Nu kost 1 cacaoboom 1 euro en Chocolatemakers wil proberen dit bedrag (40×650 = 26.000 euro) via de Awajún reep bij elkaar te krijgen. Iedereen die nu via onze webshop een reep doneert, draagt bij aan het kopen van de nieuwe bomen. Chocolatemakers doneert 1 euro per reep aan het noodfonds.

Chocolatemakers selecteert de boerencoöperaties waarmee ze samenwerkt op basis van kwaliteit en transparantie, zowel van het product als van het management. Het gaat aan de ene kant om de service die de coöperaties leveren richting de klant en aan de andere kant richting de boeren als lid en leverancier van de organisatie. Chocolatemakers voert hiervoor een organisatieanalyse uit voordat ze een samenwerking aangaat en er worden  regelmatig data uit het veld verzameld.

“Chocolatemakers is heel belangrijk, want als kleinschalige producent kopen zij bij NorAndino de cacao in voor een goede en eerlijke prijs”, vertelt Marita Herrara Arevalo die  de inheemse gemeenschappen in het Peruaanse Congres vertegenwoordigt. “Het is ook een beloning voor het werk van de Awajún Indianen, want biologisch verbouwen is meer dan een certificaat. Biologisch verbouwen van de Criollo cacao staat voor kwaliteit en ook voor doorzettingsvermogen”.

Chocolatemakers

Chocolatemakers is een ambachtelijke ‘bean to bar’ chocoladefabriek in Amsterdam. Sinds 2011 maken Rodney Nikkels en Enver Loke echte chocolade waarbij ze van boon tot reep alles zelf doen.

Ze kopen hoge kwaliteit biologisch cacao direct bij de boeren voor een goede, eerlijke prijs, branden zelf en nemen de tijd. Chocolatemakers laat door bijzondere repen en projecten zien hoe chocolade anders en duurzaam gemaakt kan worden.

Oudere berichten »

 

  Kennis- en innovatieplatform voor de agrifoodketen ©2017 Ria Besseling